REKLAMA

Mulan, czyli jak Chiny wpływają na hollywoodzkie produkcje?

Światopodgląd
Data emisji:
2020-09-22 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:09 min.
Udostępnij:

Chiny są coraz większym rynkiem dystrybucji filmów. Które filmy nie mają szans pojawić się na tym rynku? Czemu zakazane są podróże w czasie i jakie są tego wyjątki?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz o światopoglądzie szansa zajrzeć już do jutrzejszego tygodnika powszechnego, a w nim tekst artykuł Jakuba Majmurka, które już dziś zaprosiliśmy do światopoglądu Jakub Majmurek związany z krytyką polityczną, ale teksty te mówią w tygodniku powszechnym dzień dobry, bo dzień dobry tekst jest o nowym szczycie istnej firmy amerykańskie hollywoodzkiego producenta pt. Mulan być może państwo słyszeliście, bo ma dosyć dużą szeroką Rozwiń » promocję planowany był jako hit rzeczywiście ten tekst Jakuba Majmurka nie tyle jest samym filmie co przede wszystkim jest to pretekst by opowiedzieć o tym jak a chińskie chęć chiński reżim cały chiński system korumpuje korumpuje nie dosłownym znaczeniu tego słowa, ale wpływa na po Hollywood to jest opowieść w zasadzie o filmie, który zamieni się produkcjami tak to ujęła nie wiem jak i jakby nazwał to co z czym jest pula o grze no ogólnie na film funkcjonuje od zawsze na rynku jest jest produktem podlega karze rynkowym regułom, ale faktycznie współczesne reżimu Produkcyjno dystrybucyjnych kina reżim, który rozgrywa się chyba po raz pierwszy w historii tego w ostatnich 10 lat takim prawdziwie zglobalizowanym rynku filmowym prowadzi często do tego co otrzymujemy właśnie takie dosyć układ takie produkty, które mają nikogo nie obrazić wszystkich zadowolić no czasami i to chyba też po to na recepcję Mullen do tej pory jest ten przypadek wychodzi wręcz odwrotnie nikogo nie zadowalają, a obrażają wielu to bowiem na przykładzie ja już w ogóle mam wrażenie, że już od co najmniej kilku lat ci, którzy śledzą kino hollywoodzkie zauważyli, że jest w nim jakoś więcej bohaterów chińskich Ano po, ale jeżeli sąd oczywiście nie są to bohaterowie negatywnie to znaczy, że było widać to jakoś zrozumiałe to nie moja krytyka, że Chiny stają się ważnym graczem w produkcji filmowej, choć ludowi bardzo na tym rynku zależy no ale żeby wejść na rynek chiński film no to, gdybyśmy powiedzieć trzeba zrobić czy w produkcji Ball Szczecin Artego bardzo globalnym ustalono nie ma globalnych blok steru Chin, ale są rzeczywiście szalenie ważny medialny chodzi o dystrybucję filmów, jeżeli przyjrzymy się modelowi biznesowi tych biznesowe tych wielkich studiów hollywoodzkich, które w ostatniej dekadzie zarabiały głównie na Super produkcjach bardzo zyskowne przynoszących olbrzymie pieniądze z rynku, ale też wymagających wielkich nakładów na produkcję marketing na budowanie rozpoznawalności marki to widzimy bardzo wyraźnie, że w dużej mierze powodzenie tego modelu biznesowego zależy od tego czy danemu filmowi uda się wejść na ten rynek chiński czy uda się najmocniej skutki sukces przepraszam, abym rynek chiński, bo faktycznie jest rynkiem bardzo mocno regulowanym przez władze władze decydują po pierwsze, czy film wejdzie w ogóle czy nie wejdzie to zależy od szeregu czynników politycznych wiadomo np. że na rynek chiński nie mają prawa wejść filmy, które mówią np. o tym mecze o ruchu religijnym Falun gong w pozytywnym świetle niespecjalnie mile są widziane historie o duchach, ponieważ partia bardzo jest szerzenie przesądów ile takich rzeczy raczej nie powinno Chińczykom pokazywać niespecjalnie mile są widziane właśnie filmy, które pokazują w negatywnym świetle Chińczyków, czyli właśnie np. obsadzają w roli głównego antagonisty pozytywnego bohatera chińskiego uczennice ktoś takie, które poruszają kontrowersyjne tematy chińskiej historii Oliver stąd np. przez lata próbował nakręcić w Chinach przekonać Chińczyków do współfinansowania film mało ma też wiadomo od sympatie polityczne Olivera Stone bywają dziwne i być może zresztą bardzo mało nie byłby tak krytyczne, jakby na to zasługiwał, ale Chińczycy tak powiedzieli nie najtrudniej pro taki argument, że nawet we francuskim mało trzeba też powiedział rewolucji kulturalnej to jest temat, którego w tej chwili no nie będzie poruszany w tej chwili istnieje żadnego filmu jest rewolucja kulturalna stołówki w Chinach nie ma kręci nie pokaże chińskiej publiczną 1 słowem 7 lat w Tybecie, która jest chwilę z lat dziewięćdziesiątych dziś by nie powstał czy postać może powstać tylko, że na pewno nie China zupełnie jak na chiński rynek, a nie powstałby może, dlatego że po prostu duże studio druku miało finansować to się 2× zastanawiało taki film na nie zaszkodzi czynią nie doprowadzi do tego, że inne nasze filmy nie wejdą na rynek chiński wiadomo takie dosyć to to jest właśnie być może najbardziej paradoksalne w tym wpływ Chin na globalne Hollywood studia już zaczynają myśleć w ten sposób, że nie tylko oni kręcą filmów, które mogłyby ją za ocenę wzorują filmy, które są przeznaczone na rynek chiński, ale też w ogóle na wszelki wypadek także te, które nawet tam niekoniecznie są pomyślał o idealnym przykładem jest nowa wersja takiego filmu czerwony Świt film, który tak od początku było wiadomo raczej chiński rynek nie wejdzie za darmo takiego klasycznego eleganckiego kina z lat osiemdziesiątych w tym filmy z lat osiemdziesiątych związek radziecki dokonał udanej inwazji na stany grupa amerykańskich uczniów ogólniaka organizowała coś w rodzaju partyzantki proszę sobie tam przeciwstawia w 2012 roku ta wersja była na początku pisała scenariusze pisane są Chińczycy już mają stany ze względu na niezapłacone przez stany długi wobec Chin no i oczywiście młodzież z ogólniaka organizuje ruch oporu, ale po produkcji jednak studia stwierdziło, że kurczę no ten film może wywołać kłopoty nawet nie będziemy aplikować na rynek chiński to to nie jest dobry pomysł, żeby sobie tak Chińczyków wraca argument po produkcji zrobiono Chińczyków na Koreańczyków z północy, tak więc decyzję decyzję, że takie 2 filmy zapamiętam, które było ewidentne to widać to znaczy doktor wstręt, w którym w ci, którzy znają pierwowzór znają komiks wiedzą, że ta postać, którą gra Tilda Swinton to powinien być jakiś taki myśliciel czy postać Tybetu Nigel dur Azji, gdzie wycięto Chiny jako źródło zarazy i rozwoju takich przykładów mógłbym mnożyć, żeby pokazać, że to jest skala, że to nie są takie smaczki w klasycznym odtwórcy tak jak gdyby nie został wpuszczony na chińskie ekrany prognozowano podejrzewano wtedy prawdopodobnie chodzi o Brada Pitta, który tam gra główną rolę, który zadał główną rolę w 7 lat będzie wspomnianym przez siebie i też były takie przypuszczenia on może być na czarnej liście w Chinach też czarne listy działań takie zasady, że wszyscy wiedzą, że one są można trafić trochę nikt za bardzo nie wie, kto na nich tak naprawdę jest, jakie są reguły, jakie są od tych reguł wyjątki też problem z chińskim systemem cenzury takiego nie oparte, ale dzięki bardzo niejasnych regułach mówimy skoro tych tematach, których nie wolno poruszać na jedną z takich tematów są podróże w czasie partia tego bardzo lubi i ogólnie takich filmów nie, wpuszczając albo taki film kilka lat temu lub pętla czasu, który mówi o podróżach w czasie, który został wpuszczony na chiński rynek von współ produkowany przez chińskiego producenta to jednak była taka wizja przyszłości może ogólnie przyszłością są Chiny, więc wtedy jakoś te podróże w czasie puszczono tak samo jest mi znany grosza od mówi, że bratki dbać o wolność nawet w Tybecie, czyli czart GER ze względu na swoje zaangażowanie w sprawy Tybetu przyjaźń z Dalajlamą itd. są takimi aktorami na czarnej liście, że w ogóle w mojej opinii na pewno nie należy obsadzić chce wejść na chiński rynek, ale czy to w ogóle z nimi współpracować, żeby dobrze Chińczyka, ale tutaj od tych od tych reguł czasem się czasem się zdarzają wyjątki np. z kolei reżyser 7 w tym ciężarówek Ano pracował w Chinach nakręcił w Chinach film gdzieś tam właśnie pisano by wynikało to z tego śmiał pokajać chińską partię publikować jakiś nic, który potem chińskie media drukowały, w którym przeprasza za to co zrobił się na tym meczu tutaj został wprowadzony w błąd tak dalej, więc też są tutaj bardzo skomplikowane niejasne niezrozumiałe dla outsiderów kwestię tak to jest bardzo ciekawy, bo to już państwo czytacie, ale Jakub Majmurek się też swoistej autocenzury, żeby skronie reguły nie są jasne to może dobrze, żeby ktoś ten film tam obejrzał coś doradzić ruchu, żeby nie zaliczyli producenci stopy to co się wydaje ciekawe to jest pytanie czy to już jest przesądzone czy to jest taki trend tak będzie inny stają się globalnym rynkiem z 1 strony mamy historię filmu ten terrorystów Arreola, który wszedł już w czasie pandemii wszedł w sierpniu wydaje się że, gdyby nie rynek chiński to film mógłby stracić to znaczy pokazała szkolenie po raz kolejny ta historia on jest ważne, a z drugiej strony pisze w swoim tekście, że amerykański Pen jednak rekomenduje by firma by studia przyjął jakieś takie kodeksy etyczne w tej sprawie współpracy z Chinami dług jest szansa na to popierana raporcie z najmu, który napisał właśnie taki raport, który w sierpniu ukazał zatytułowany myli Hollywood cenzor by Beijing, który właśnie, czyli wyprodukowano chodzi o ocenzurowane w Pekinie, który właśnie analizuje mechanizmy i chińskiej cenzury i wpływ na globalny chodzi na to że, gdyby ten mankament pozarządowe organizacje zajmujące się wolnością słowa raczej chodzi nie słucha takich rekomendacji, jeżeli coś zmienić może się zmienić Znicz może to, że wielkim studio ludzkim coraz ciężej konkurować na chińskim kiedyś chodnik Chiny otworzyły chodziło na początku lat dziewięćdziesiątych na początku to było bardzo niewielki określa się zwiększało później z każdym DK dekadą chińskie społeczeństwo zaczynało się powoli bogacić było wygłodniałe kina Chińczycy nie bardzo potrafili wyprodukować popularne kino rozrywkowe jak się lata dziewięćdziesiąte są wybitni twórcy tzw. piątej generacji tacy jak drugiemu czy Cannes czy cienka IG, którzy podbijają międzynarodowe festiwale, ale to nie jest takie kino, które gromadzi tłumy jest rodzinna rozrywka film Marvela nie tylko Utwórz dostarczało ma same Chiny tego nie potrafiły produkować się zaczyna chyba pomału zmieniać w namiocie przy czym Box Office owych chińskiemu zeszłego roku w pierwszej dziesiątce są tylko 2 hollywoodzkie filmy i chęcią LNG im będzie koniec gry ostatni, gdyby film tego cyklu Marvel Cinematic Universe, który zajął trzecie miejsce w Chinach i dzięki temu przychodzących jest z Chin, które tam wyniosło ponad 6 000 000USD stał się najbardziej kasowym filmem w historii do tej pory wyprzedziły Avatara normy dziesiątym miejscu szybcy wściekli opcji sią w Atlancie za szybcy wściekli w Chinach niezwykle popularna, a jeden z aktorów wyrok jest tam wielką gwiazdą, która robi jakieś niesamowite wyniki na chińskim na chińskim rynku, ale poza tym to pozostałe firmy do dzisiaj jest raczej druga dziesiątka pozostałe 8 filmów w pierwszej dziesiątce to są jednak chińskie lub stery widać ten apetyt zaczyna rosnąć chińskiej publiczności jednak na własne produkcje na tym rynku hollywoodzkim studiu będzie po prostu takich przyczyn czysto komercyjnych nie tylko polityczne coraz ciężej na część wciąż dochodzi będzie stawiał ten rynek im mniejsza będzie pewność jakiegoś gigantycznego zwrotu cały czas nawet firmy z drugiej dziesiątki miały Chiny przychody rzędu setek milionów dolarów są, tym bardziej być może też wpływ chińskich cenzorów Zachodu będzie spadał, bo też po prostu nie będzie aż taka żyła złota tym niemniej cały czas jest cały czas przez najbliższe lata będzie ten model biznesowy, który właśnie wielkie studia zależą mocno rynku chińskim ośrodkiem z roku na rok nawet mimo pandemii pewnie pewnie nie załamie czy jakiś czas potrwa tak głosy w ogóle pytanie co chodziłem w obliczu Herde całą produkcją dystrybucją w obliczu pandemia to ma inną historię, a doczytać państwo więcej o tej o tym jak właśnie chiński reżim wpływa kształtuje produkcję amerykańskiego amerykańskie produkcje schodził doczytać państwo już jutro w tygodniku powszechnym Jakub Majmurek autor tekstu był państwa moim gościem to tyle co dziś dla państwa przygotowaliśmy z Katarzyną Borowską jeszcze panem Markiem, którzy wydawali program realizował go Adam Szura informacje o nich jeszcze więcej sportu światło podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA