REKLAMA

7 Międzynarodowy Festiwal Filmowy KINO DZIECI w 20-stu miastach Polski

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-09-24 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:10 min.
Udostępnij:

Gośćmi Kultury Osobistej są Kamila Tomkiel-Skowrońska, dyrektorka festiwalu KINO DZIECI, Wiola Sowa, reżyserka filmów animowanych i graficzka oraz Marta Stróżycka reżyserka ze studia Ego Film. Rozwiń »
Opowiadają o festiwalu Kino Dzieci, który rozpoczyna się w najbliższą sobotę 26 września i potrwa do 4 października.

Wiola Sowa: "Na pewno nie robi się kina dla młodego widza łatwo. Jest w Polsce obecnie wielu świetnych autorów i ilustratorów dziecięcych i to się wydarzyło myślę w ostatnich piętnastu latach." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska już w najbliższą sobotę ponad 20 miastach w Polsce m.in. w Warszawie Wrocławiu Poznaniu Gdańsku Gdyni Krakowie Białymstoku Toruniu Szczecinie Gliwicach Łodzi i Częstochowie rozpoczyna się międzynarodowy festiwal filmowy kino dzieci dlatego dzisiaj gośćmi kultury osobistej są Kamila Tomkiel-Skowrońska dyrektor festiwalu witam serdecznie witam wieczór także reżyserka filmów animowanych i graficzka Wiola Rozwiń » Sowa witam wieczór państwu i reżyserka Marta Różycka dobry wieczór w pani Marta i pani Wiola ze studia jego firmy, przez które to studia wyprodukowane animację goszczą na tegorocznym festiwalu kina dzieci pamiętają panie pierwszy film obejrzany w kinie wydaje się, że to był Miś Kola na dzikim Zachodzie to powiedział pani Wiola pani Marto pani Kamila moim wypadku będzie król lew czy młodsze pokolenie troszkę się tak, ale król tak zdecyduje to TSA, który pamiętam w każdym razie tak, czyli to był czas, kiedy Disney rządził teraz trochę to zmieniło co pokazuje zresztą państwa festiwal jeszcze odpowiedź pani Kamili no właśnie się waham nie jestem pewna czy pierwszy, ale ja się pracuje gdzieś między folkiem rockiem na dzikim Zachodzie niekończącą się opowieścią to to są moje klimaty i moje wspomnienia, czyli takie kino panie pamiętają nie pamiętają paniki w czasie pandemii też niesamowite w ogóle, że niektórzy widzowie najmłodsi innego kina niż pandy mitycznego z tymi odstępach mi maseczka ami z wszystkimi obostrzeniami na razie nie znają i w najbliższym czasie prawdopodobnie nie poznają NATO prawda, jakie jest szczególnie wyjątkowy jeśli chodzi o naszą pracę w kinach faktycznie jeśli ktoś debiutuje jako widz niekoniecznie festiwalu filmowym po prostu na pokazie filmowym na to będzie miał takie troszeczkę zakłamanej nieprawdziwy obraz tego jakby mogło wyglądać, gdyby nie te czasy, które nas zastały trudno było zorganizować festiwal w celu przecież miastach w czasie pandemii bowiem i tak nie na pewno trudno w momencie, kiedy ta informacja do nas dotarło, że pandemia, żeby nie skończy szybko to była wiosna myśmy zaawansowane prace nad edycją która, która za chwilę zacznie widzieliśmy, że musimy wykonać jakiś ruch zdecydowaliśmy się nad kwestią był organizowany hybrydową to znaczy oprócz pokazów stacjonarnych kinach w całej Polsce dołączyliśmy do niego wersję online, która faktycznie też jest ogólnopolska niezależnie od tego gdzie kto mieszka będzie miał dostęp naszych filmów, a czy to było łatwe trudno sobie tutaj tak wewnętrznie mówił, że 1 festiwal zrobić 2 drugi ma wersję stacjonarną to jesteś z nami, bo co roku jesteśmy w kilkunastu do 20 miast nowej wersji online byłoby trudno było martwe proszę tak uszczegółowić pełen program po pogrupowanych sekcje prezentowane będzie w Warszawie we Wrocławiu za to najważniejsza sekcji, czyli konkurs główny prezentowany jest również w pozostałych około 20 festiwalowych miastach małych 18 miastach mamy sekcję konkurs główny natomiast wersja one festiwalu jest właściwie pełny program, więc w wersji online wszystkie te filmy które, która ma w programie będą dostępne w internecie pani Kamila takie pytanie podstawowe czym wasz festiwal różni się od innych tego typu festiwali tego typu to znaczy festiwali filmowych festiwali dla dzieci FS festiwali dla dzieci oczywiście nie ma za dużo nie ma nie ma ich za wiele ich czy się różnimy każdy z nas jest inny inaczej wyczuwa kina na inne rzeczy stawia jesteśmy festiwalem dla dzieci małych i średnio małych powiedziałabym, czyli nasz festiwal dedykowany, lecz od czwartego roku życia NFZ kategoria wiekowa, którą proponujemy też 11+5111213 latki u nas program jeszcze coś znajdą ten rok wygląda też tak inaczej niż zwykle, bo oprócz seansów kinowych powinniśmy proponować masę warsztatów ruchowych nasza oferta warsztatów kreatywnych i tak jest w czasie trwania festiwalu nakładamy kina dzieci władają kinem w tym roku ze względu na obostrzenia musieliśmy, więc wszystkich 14 czy jest ona, gdyby zapytała mnie pani rok temu ale gdyby to było mam nadzieję za rok pandę już nie będzie powiedziałbym, że oprócz tego, że są szanse filmowe testowała wokół tylko wokół tych sensów masa wydarzeń dodatkowych, które sprawiają, że można przyjść nie tylko na film, ale dowiedzieć czegoś przed filmem spotkać się z gośćmi, a pozbawić posady niezależnie od tego czy ktoś lubi ruszać tańczyć skakać rysować malować na pewno znalazłby coś dla siebie w tym roku większość takich rzeczy i warsztatowych spotkaniach proponujemy w internecie czy jakieś hasło przewodnie tegorocznej edycji czy to jest po prostu hasło domyślne poradzimy sobie z pandemią kin myślę, że hasło hasło podprogowe oglądać filmy z dziećmi, bo warto natomiast takiego hasła, które trybu zmienia standard na plakatach nie w tym roku tego nie ma z 1 strony mamy na festiwalu widzów, ale z drugiej strony mamy też tych, którzy odważyli się zająć chociażby krótkometrażowe mi animowanymi filmami dla dzieci to wymaga odwagi w dzisiejszych czasach, kiedy rynek zalany jest tego typu produkcjami z całego świata to pytanie do pani Marty do pani Wioli ze studia ego film dobrze to może nie widział próbuje odpowiedzieć, a zresztą, że to w gruncie rzeczy patrząc innym polegać odważny i 9 odwagi na pewno nie nie robi się filmów dla młodego załatwi, bo to wymaga pewnego rodzaju wyroby z takimi 1 grupy otwartej i nazwałabym wolnej z drugiej strony też to jest nieco inne działanie niż w przypadku np. animacji autorskiej spora jest taką winą eksperymentalną i wolną o reguł w przypadku twórców i dla dzieci wraz z dnia filmów dla dzieci 4 jedno są pani Marto nie wiem Marta chciałaby coś do tak oczywiście no ja zgodzę się z tym, że faktycznie rynek jest nasycony dosyć mocno w ogóle cały rynek audiowizualny jest po prostu bardzo bogaty rok to oferta jest bardzo szeroka tak samo dla dzieci ja bym tutaj chyba akcent taki bardziej postawiła na to, że my nasz Polski rynek produkcji właśnie filmów dla dzieci on dosyć oryginalny moim zdaniem prezentuje w oczach też zagranicznych widzów dystrybutorów ma szansę NATO i uważam, że to produkcja filmów animowanych obecnie jest na bardzo dobrej drodze, żeby w końcu gdzieś też szerszym echem coś mogło odbyć tak, tym bardziej że polskie animacje często one znajdują uznanie za granicą nie wiem czy pani słyszało o tym wspólnym sukcesie Bolka i lokatach, które po prostu w Japonii tam robi jakąś furorę w, więc mi się wydaje, że warto jest o co grać jak młodzi widzowie są bardzo to jest bardzo taki wdzięczny za rynek oczywiście bardzo wymagający widz, ale taki, który jest w stanie dużo treści przejąć się wydaje warto tutaj tę rękawicę podjąć i to produkcja się zajmą co te filmy wyróżnia pani zdaniem na tle europejskim światowym czy jest jakiś taki los charakterystyczne tej polskiej animacji dla dzieci po wielu znawców podkreśla, że jesteśmy bardzo mocni pod względem artystycznym tak to się zgodzę na pewno oprawa plastyczna u nas jednak duży nacisk kładzie zresztą widać też produkcja chociażby jego film jak bardzo jak bardzo ważna warstwa plastyczna warstwa wizualna filmu jest my też oczywiście ze względu na pewne no ograniczenia my wspomniany licznej tak nie jesteśmy w stanie po prostu zrobić produkcji nad tak dużą skalę, ponieważ PiS-u ogromne też koszty, więc też szukamy jakiś innych sposobów dotarcia do widza no i tutaj właśnie innymi sposobami jest jest charakter samej plastyki czy chociażby animacji, więc się wydaje, że jesteśmy tutaj dosyć oryginalni i też mamy jakby potencjał do tego żeby, żeby coś wiecie w tym kierunku jak się szuka tematów tekstów scenariusz, ale też literatury do stworzenia takich krótkich animacji to jest pytanie o to na co stawiacie trochę waszym studiu przede wszystkim tak sobie pomyślałem po obejrzeniu wielkiej księgi uczuć wg księdza Grzegorza Kasdepke, które będzie pokazywana na festiwalu, że może na uczucia wrażliwość i myślę, że to jest troszkę zbliżali bardzo dużo dobrej literatury dla dzieci w Polsce ten tak jakby w związku z tym jest bardzo dużo dobrych tematu właściwie wyciągnięcie ręki i egoizm, ale również inne studia chętnie sięgają po literat te dla dzieci polską i robią adaptację tutaj Terra które z kilku powodów, ale też myślę podstawowy powód jest taki już, że to jest dosyć taka naturalna po, a droga tu tak było m.in. wielką księgą uczuć książka już była na rynku miałaby, bo Grecja była małym to pomysłem, dlatego że tak się poza tym, że opowiada o uczuciach, toteż jest tak skonstruowana, że jest to część dydaktyczną, czyli taka po może sięgnąć rodzice tutaj nie do końca za siebie jak odpowiedzieć jak opowiedzieć o uczuciach, gdzie może do tego sięgnąć przedszkola ta to staraliśmy się przy tej serii to był też powód, dla którego bardzo było to sięgnąć, żeby połączyć te 2 aspekty w świecie dziecka, czyli z 1 strony opowiedzieć dziecku uczucia z drugiej strony wsparcie rodzicom ja myślę, że właśnie ja na pewno wielu świetnych ilustratorów i świetnych auto to jest coś coś o się wydarzyło w Polsce myślę, że tak ostatnich 15 latach wiele Sowa i Marta Stróży czka ze studia ego film i dyrektorka festiwalu kino dzieci Kamila Tomkiel-Skowrońska są gośćmi kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska druga część kultury osobistej, w której o kinie dzieci rozmawiamy, bo już w najbliższą sobotę ponad 20 miastach w Polsce rozpoczyna się międzynarodowy festiwal filmowy kino dzieci to m.in. w Poznaniu Wrocławiu Warszawie Częstochowie Łodzi Szczecinie gośćmi kultury osobistej są Kamila Tomkiel-Skowrońska dyrektor festiwalu witam raz jeszcze i reżyserka filmów animowanych i graficzka Wiola Sowa oraz Marta Stróży czka reżyserka ze studia ego film jeszcze chwilę o pani filmach tych stworzonych owego firmy rozmawiajmy, bo wasze firmy to także niezwykle popularne jak ci kocia czy królestwo euro elki one znajdą się na festiwalu w sekcji krótkie historie krótkie historie, czyli takie, których najlepiej chyba zacząć filmową przygodę tak sobie myślę, że kiedy dziecko jest jeszcze młody jeszcze nie dostaje zbyt wiele do oglądania to warto pójść na seans kina, który krótki po prostu to po pierwsze, zestawy, które montujemy nie tylko dzieci termin naszych edukacyjnych działania to są takie zestawy, które trwają 4040 min dla dziecka czteroletniego uzupełnia wystarczy poza tym jest także te historie są króciutkie też w swojej formie swoje bóle łatwiej przyswoić to są krótkie historyjki, które są powiązane łatwo za nimi nadążyć i jesteś w końcu także to zestaw kilku różnych historii, więc nawet jeśli nie spodoba się 1 to można trafić na drugą, która będzie będzie fajna w programie siódmej edycji festiwalu znajdzie się w sumie ponad 150 tytułów to jeszcze podkreśla, że filmów oczywiście krótkich animacji, ale także filmów pełnometrażowych filmów aktorskich będą także dokumenty wybrane no właśnie dla widzów od czwartego roku życia może coś o dokumentach byśmy powiedzieli, bo to gatunek mało z kinem dla dzieci kojarzony to jest to jest mało kojarzony mało wciąż w Polsce i szefa popularnej jeśli chodzi o dzieci też takie dokumenty powstają nie mamy tutaj przykładów z Polski mamy przykłady europejskie projekty, które pokazujemy dokumenty nazwać europejskich na dokumentalne może nie dla czterolatków w tym roku akurat najczęściej proponujemy, a dokumenty dla widzów od dziewiątego roku życia i pełne metraże i zestawy filmów krótkometrażowych to jest niesamowite soczewka na świat to są filmy o rówieśnikach naszych widzą jakieś przykłady proszę podać, a powiem o pierwszym przykładem mamy w programie oscarowy film zdobywcy Oscara tegorocznego skarby w strefie wojennej jesteś dziewczyną FIA nie dzieje się w Europie, ale został stworzony przez przez twórców europejskich natomiast przenosimy się do Afganistanu obserwujemy lekcje nauki jazdy na deskorolkach przez młode fanki niesamowita historia niesamowita Fundacja, która się tym zajmuje pierwsze z brzegu przykład drugi przykład tym razem na pełny metraż Chin, które mnie najbardziej poruszył w programowaniu tej edycji kiedyś lubiłam może to jest pełnometrażowy dokument o dzieciach uchodźców, kiedy mówimy może mam skojarzenia tylko łącznie z wakacjami albo możliwością spędzenia czasu dla tych dzieci może też wspomnienie podróży, którą pokonały Europy, żeby trafić do ośrodka dla uchodźców, którym czekają na przyznanie legalnego pobytu bądź też mowa w Porto do swojego domu niesamowite niesamowity obraz z perspektywy dzieci i tego co przeżyły, jaki mają wspomnienia co zostaje w takie pierwsze 2 przykłady ze sprawą europejskie kino dokumentalne to jest nowa sekcja na festiwalu kino dzieci kolejna nowa sekcja to kino dzieci o wychowaniu i co to dość dydaktyczny brzmi przecież dydaktyzmu chyba kino dzieci woli unikać, a być może tak się może kojarzyć jeśli, choć jak nauczyciel wychowania byśmy co roku już przez kilka ostatnich edycji proponowali serię warsztatów dla dorosłych, czyli dla nauczycieli dla rodziców dla opiekunów dla animatorów kultury dla edukatorów w tym roku postanowiliśmy zrobić krok dalej, ponieważ nie możemy tworzyć grup warsztatowych spotyka się efekt jest tutaj z naszymi uczestnikami pomyślimy o tym, żeby przenieść sekcję po pierwsze do internetu, a po drugie, połączyć się z filmami, a są takie filmy, które oglądamy programują kim dzieci, które opowiadają o dzieciach natomiast są stworzone dla widzów dorosłych takie 3 dokumenty pokazujemy to jest to są filmy, które generalnie traktują relacji dziecko dorosły nauczyciel uczeń rodzic córka syn takie takie filmy w tej sekcji proponujemy do każdego z tych filmów dopasowaliśmy spotkanie z wyjątkowym gościem do tej sekcji mamy też wykłady pierwszy wykładów odbyło się 22września natomiast dzisiaj za godzinę mniej więcej profesor de Barbaro będzie nas uczył i opowiadał nam o tym jak nawiązać dialog w rodzinie tak, aby był, aby był dobry bezpieczne dla wszystkich, abyśmy mogli jak najwięcej z tego dialogu mieć natomiast jeśli chodzi o 3 pełne metraże sekcji na życie wychowaniu and 1 towarzyszyć będzie w głębinach Przemka Stępnia nauczyciel roku osoby, która stawia na kreatywną edukacyjna to, abyśmy uczyli dzieci się uczyć nie tylko przekazywali wiedzę mamy film jest bliska pomarańcza tutaj będziemy się łączyć z twórcami reżyserką z bohaterami bohaterkami tego firma idea spotkanie poprowadzi Iza Rutkowska mamy wreszcie film dzień dobry pani złoty jest film o nauczycielu, który uczy Atena szkoły podstawowej ma wielokulturową grupę dzieciaków szuka sposobu jak z nimi porozumieć, kiedy tak się od siebie różnią co zrobić, żeby te różnice wzmacniały ich nawzajem Niemcy będą udzielały pomyślał, że najlepszym sposobem będzie praca Tatrana z tymi czekami praca oparta na meczu metodzie dramy i po obejrzeniu tego filmu będzie można wysłuchać seminarium zespołu edukacji TR Warszawa, że tak to łączymy podpowiadamy jak pracować jak relacje dziecko dorosły wzmacnia jak się nawzajem wychowywać na Sejm chce otwierać na młodych, a ani nakazywać góry no właśnie tak jakby ten proces 2 strony działa to byłoby chyba dobrze co roku kino dzieci przybliża także kinematografię wybranego rejonu w zeszłym roku odbyliśmy podróż na Półwysep Apeniński, a w tym roku dzięki sekcji nad Bałtykiem wybieramy się na Litwę Łotwę Estonię no właśnie coś nas widzów zadziwi zaskoczy jeśli chodzi o ten Kinematograf liczne region i myślę, że przede wszystkim liną pokaże bo gdy kinematografia z tego z tych z tego regionu szczególnie popularne oprócz takich festiwalowych seansów rzadko mamy możliwość spotkania ze Stalinem pokażemy również i krótkie metraże i filmy pełnometrażowe zarówno w tej sekcji robotyki leki drugiej, która też prowadzi nas do konkretnego miejsca na mapie, czyli do Norwegii oprócz sekcji dotykiem mamy też sekcję między fiordami tam pokazujemy filmy norweskie wracając do tego, żeby Bałtyku myślę sobie np. ciekawa dla widzów może być Miriam turystyka bohaterka bardzo popularnej serii też można ją porównać do naszej Basi mówi tej o serialu na podstawie książek z historii Marianną Oklejak coś takiego powstaje tuż obok na panią było, żeby mogą do nas dotrzeć warto zawsze sięgać patrzeć to co jest już obok myślę, że Litwa Łotwa Estonia są też takimi krajami, które dopiero zaczynają rozwijać produkcję filmów dla dzieci podobnie jak w Polsce nie powstaje tego jeszcze dużo, ale mamy ogromny apetyt na to, żeby powstawało więcej mu to pytanie do pani Marty strażackiej i pani Wioli sowy z ze studia ego firm, bo no to już nie wiem czy wspomnieliśmy że, że Norwegia to jest taki światowy lider produkcji filmów dla dla młodych widzów jak panie myślą, czego od Norwegów, ale może w ogóle tak od od innych nasi twórcy kina dla dzieci powinni się uczyć przede wszystkim czy może jednak bez kompleksów powinniśmy podchodzić do tego do tych porównań polską zagranicznych ja myślę, że kompleksy nie są wskazane, ponieważ my chyba nie mamy jakichś większych powodów do kompleksów mamy też, jakby rzeczy, których możemy czerpać swoją pewność siebie, ale oczywiście możemy też się czegoś nauczyć od innych obserwować jak oni pewien odmienny sposób pokazują pewne tematy też tematy, do których podchodzą wydaje mi się, że tutaj toczyły się pierwsza nasuwa to jest właśnie poruszanie tematów trudnych, z którymi nawet rodzic, o których nawet rodzice mają problem rozmawiać z dziećmi mówię tutaj takich nawet ostatecznych tematem jak śmierć np. czy właśnie przemijanie tego tego typu tzw. tematy ciężkie, które jednak one powinny być obecne ze w tej kulturze dedykowane dzieciom, więc ja bym tutaj, bo w tym kierunku poszło właśnie otwartość na taką na tematykę, która mogłaby nam się z dorosłością kojarzyć lektura bardzo też dotyczy młodych widzów Naim moglibyśmy tak naprawdę pewnie wielu producentom zagranicznym studium pozazdrościć budżetu, bo rozumiem, że w Polsce te sprawy są ograniczone faktyczny, chociaż no zawsze może być lepiej to oczywiście pod tym względem no ale sytuacja też jest jakaś taka tragiczna na polskim rynku zwłaszcza, odkąd istnieje Polski Instytut sztuki filmowej, który wspiera studia produkujące również animacje dziecięce oczywiście ja tutaj animacja jest także beneficjentem dofinansowań z Instytutu no i Instytut jest bardzo pomocą instytucją, która bez, której myślę, że animacja miałaby się bardzo kiepsko Polsce nic warto zauważyć, że żaden film animowany w Polsce żadna seria nie powstanie bez udziału Instytutu i myślę, że to, o czym świadczy natomiast brakuje wsparcia ze strony opinii publicznej i to czas by podkreślić, ponieważ historycznie zawsze produkcje filmów animowanych szczególnie dla dzieci telewizja publiczna opierała, obracając jeszcze do kontekstu Międzynarodowego to chciałabym tu dodać, że zamraża najważniejsze jest to, żeby być czujnym, żeby oglądać się jako reżyser np. aktowi uczyć się natomiast mieć odbytą świadom kontekstu, ale potem trzeba szukać własnej wolności po prostu i własnej drogi bardzo panie dziękuję za to spotkanie reżyserka filmów animowanych graficzka Wiola Sowa Marta Różycka reżyserka ze studia ego firm i dyrektorka festiwalu kina dzieci Kamila Tomkiel-Skowrońska były gośćmi kultury osobistej festiwal w ponad 20 miastach w Polsce rusza już w najbliższą sobotę potrwa do 4października dziękuję bardzo, dziękuję dziękujemy dziękujemy bardzo do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA