REKLAMA

Unia idzie na wojnę z Airbnb

Połączenie
Data emisji:
2020-09-23 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
17:37 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 322 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami prof. Magdalena Słowikowska z DELab UW wydział prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o airbnb, które cały czas wraca jako pewien temat dla po pierwsze dla krajów członkowskich Unii Europejskiej, ale też dla miast liderzy europejskich miast czy Paryża Amsterdamu Berlina spotkali się wiceprzewodniczącą komisji Europejskiej Margaret Vestager, aby przedyskutować jak też Rozwiń » wymóc na airbnb innych platformach specjalizujących się w wynajmie krótkoterminowym lepszą współpracę z lokalnymi władzami taką informację podało Politico problem jest bowiem taki, że mimo tego, że coraz może teraz okres akurat w okresie pandemii tego nie widać, ale mimo tego, że rośnie liczba mieszkań na wynajem to nie rosną wpływy podatkowe, czyli coś jest nie tak widać, że te mieszkania są jednak gromadzone w rękach wyspecjalizowanych firm, które jeszcze do tego pewnie mają całkiem niezłe działa tzw. optymalizacji podatkowej i to dla rozwoju miast nie jest szczególnie korzystne, ale też w ogóle pytanie szersze prawda pytanie o to jak uległ uregulować działalność platform, czyli takie wyzwanie chyba jednak większych wyzwań, jakie przed, jakim stoją twórcy prawa cyfrowego jeśli mogę tak to ujął się podoba mi się to określenie twórcy prawa cyfrowego lekarzem o cenach nie jest twórcy prawa cyfrowego brzmi znacznie, ale prawo cyfrowe bardzo się podoba wyjaśnia zestaw, czyli tak naprawdę podoba mi się trochę trochę się też nie podoba mam wrażenie, że ono powinno być wszędzie troszeczkę, ale tak to jest to jest bardzo duże wyzwanie znaczy to co postulują te miasta to w ogóle jest koalicja 22 miast tym Warszawy Krakowa też to jest przede wszystkim dostęp do szerszy dostęp dodanych i szerszy dostęp do i większa odpowiedzialność platform tych odpowiedzialnych za wynajem krótkoterminowy w ogóle mam wrażenie, że bardzo dużo się dzieje w tym zakresie w ostatnim czasie mimo fakt tak jak tak jak powiedziałeś tego, że ten wynajem krótkoterminowy został bardzo dotknięte przez kryzys ostatnich miesięcy, a więc, kiedy mówi, że dużo się dzieje to co można myśli mam namyśli różne RW jak są 2 Roux 2 różne procesy, które się odbywają, bo z 1 strony trwają cały czas prace i w ramach tych prac odbyło się to spotkanie mam wrażenie nad nową regulacją, a usług społeczeństwa informacyjnego nową regulacją handlu elektronicznego, czyli nad nowym aktem o tym czy Digital Services act jak to się ładnie mówi on jego projekt tego aktu ma przedstawić komisja Europejska na razie jeszcze nie wiemy co tam się znajdzie, a ma przedstawić w czwartym kwartale 2020 roku czyli gdzie w ciągu najbliższych 3 miesięcy niedawno zostały zakończone konsultacje społeczne w tym zakresie jeszcze niema takich zestawień komisja zawsze jak przeprowadza konsultacje społeczne to produkt po jakimś czasie pokazuje takie zestawienia wyników tych konsultacji społecznych jeszcze niema konsultacje skończyły się dokłada dosłownie przed chwilą po 8września Inter jeszcze za wcześnie, ale wiemy, czego one dotyczyły, więc wiemy, czego możemy się spodziewać w tym, a w tym nowym akcie nawet tak naprawdę to on jest wszędzie pokazywany jako Digital Service jest akt i nawet nie wiemy czy to będzie rozporządzenie czy dyrektywa myślę, że jednak dyrektywa, bo tam trzeba zostawić trochę miejsca na regulację państwom członkowskim komisja zapowiada, że będzie tam na pewno będą tam na pewno regulacje dotyczące odpowiedzialności platform za zawartość pokazywaną za szkodliwą zawartość, czyli coś co może powodować szkodę użytkowników, ale też pojawiają się postulaty, żeby np. uregulować wprowadzić odpowiedzialność za to, że np. algorytm będzie dyskryminujący co może się zdarzyć, a druga taka drugi taki obszar regulacji i myślę, że to jest coś co jest bardzo ważne dla komisarz Vestager to jest ograniczenie roli tzw. GI Kiel PS, czyli tych dużych graczy na rynku platform, którzy powodują, że ci mniejsi nie mogą się przebić, czyli troszeczkę uregulowanie tego w ten sposób żeby, żeby te duże podmioty nie były tak bardzo faworyzowane, dlatego że oczywiście to nie jest także airbnb jest jedynym, a jedynym podmiotem na działającym na rynku wynajmu krótkoterminowego prawda to jest to jest jakby ta 1 noga, a druga noga to jest to co dzieje się w orzecznictwie boja tak jak sam sobie o tej naszej rozmowie to zacząć zastanawiać czy jeszcze jest sens np. w tym Digital Service jest akt regulowania czy definiowania usług społeczeństwa informacyjnego po prostu pojawiają się postulaty, że ta definicja z dyrektywy, która jest bardzo stara obecnie obowiązująca dyrektywa dyrektywa 2 tysięcznego roku to zgadzamy się, chyba że w świecie usług cyfrowych to jest absolutnie epoka albo nawet kilka epok i ta definicja stara jest nieprecyzyjna, ale obserwuje taki proces od kilku lat kilku to znaczy naprawdę może 2 do definiowania tego w orzecznictwie Trybunału Trybunał sprawiedliwości bardziej chyba w odniesieniu do taksówek niż wynajmu krótkoterminowego, ale wciąż wydaje się, że jak zestawimy ze sobą różne orzeczenia z tego zakresu w ogóle chciałbym powiedzieć, że w tym zakresie mamy nasze polskie zasługi, ponieważ bardzo duży wkład ma Polski rzecznik generalny Trybunału sprawiedliwości prof. Szpunar, który dosłownie kilka dni temu opublikował kolejną opinię, w której uznał taką Platformę łączącą klientów z taksówkami za usługę społeczeństwa informacyjnego jak ktoś śledzi tematy to wie, że Uber kilka lat na jakiś czas temu kilka lat to panie to bardziej nie pamiętam to było w zeszłym roku czy 2 lata temu został uznany za usługę transportową i za podmiot, który nie mieści się w całości w tej definicji usług społeczeństwa informacyjnego armię blisko, lecz zostało uznane za usługę społeczeństwa informacyjnego bardzo dużo się dzieje w tym zakresie jeśli chodzi też orzecznictwo, ale Trybunał sprawiedliwości dobrze cytuję w tej chwili gazetę wyborczą Trybunał sprawiedliwości Unii Europejskiej sklasyfikował airbnb jako Platformę internetową, a nie spółkę nieruchomości, jakie to konsekwencje dla funkcjonowania airbnb spełnia się dobrze stało jednak, że to jest Platforma internetowa, bo jest tam jest nieruchomość to jest też byśmy roczną to tak naprawdę troszeczkę zmienia odpowiedzialność, dlatego że ona w tym momencie nie podlega nie podlega pod regulacje dotyczące agentów nieruchomości to jest problem z Uberem także on nagle okazało się, że od niego można wymagać tego co wymagamy od przewoźników tutaj od airbnb nie wymagamy tego co wymagamy od podmiotów świadczących usługi hotelowe tylko on tylko te wymagania są dostosowane do tego co wymagamy od od no platform internetowych tak czy oni podlegają pod np. nowe no nowe regulacje dotyczące dotyczące platform pod właśnie tą starą bardzo dyrektywę z 2000 roku o handlu elektronicznym, gdzie np. wymogi dotyczące możliwości koniec z konieczności uzyskiwania zezwoleń są trochę inne, więc z punktu widzenia Platformy to są po prostu te przepisy są bardziej dostosowane do do ich specyfiki, ale wie czy to jakoś już zaczyna kształtować taką linię kontrolę działania nie właśnie nie jak i choć raczej o to, jakiego rodzaju takich narzędzi kontroli możemy się spodziewać jeśli chodzi właśnie o ten biznes airbnb, bo wiadomo, że biznes szczególnie tak przynajmniej argumentują krytycy mówią o tym, że to jest hamulec dla rozwoju miasta, że to jest sztuczne podnoszenie cen wynajmu długoterminowego to przede wszystkim uderza z samych mieszkańców utrudnia właśnie funkcjonowanie w takich miastach i to się zaczyna robić problem społeczny to nie jest jakby tylko kwestia takiej batalii prawnej czy nawet nie wiem dyskusji o tym kto ile podatku płaci tylko to jest po prostu problem społeczny to znaczy nie ma pomysłów Unii Europejskiej, żeby regulować jakiś odrębny sposób usługi takie łączenia usługodawców usługobiorców w zakresie tego rynku nieruchomości to co się dzieje i gdy to, czego np. domagają się te miasta, które spotkały się komisarz Vestager jest przede wszystkim szerszy dostęp do danych natomiast no tutaj oczywiście jest problem wyważenia tego na ile można ingerować w działalność gospodarczą i dane osobowe którymi dysponuje Platforma w zestawieniu z tym co potrzebują miasta, żeby prowadzić swoją politykę mieszkaniową, ale tutaj przyszłam do głowy jeszcze jedno orzeczenie, które tym razem wcale nie jest związane z usługami społeczeństwa informacyjnego to też jest bardzo świeżutkie bez wczoraj pewnie dlatego ścianie pamiętam, dlatego że wczoraj z kolei Trybunał sprawiedliwości wydał orzeczenie, kto tu, w którym stwierdził, że wynajem krótkoterminowy niezależnie od tego czy jest to wynajem zawodowy czy nie zawodowe, czyli to co mówimy, że airbnb to jest ta gospodarka współdzielenia tak ja mam wrażenie, że ten to definicja tej gospodarki współdzielenia gdzieś tam staje się coraz bardziej aktualna no tak to już mleko 1 się tak co się dzieje w prawie do Trybunału powiedział wprost, że te wszystkie podmioty które, a zajmują się wynajmem krótkoterminowym, a podlegają tym samym wymogom, a podlegają rejestracji podlegają np. tam chodziło o wymogi wprowadzone przez Paryż bodajże, a sprawa pytanie prejudycjalne Francji dotyczące właśnie tego, że tam tam jakiś restrykcje dotyczące tego, gdzie można prowadzić taką działalność polegającą na wynajmie krótkoterminowym miasto wprowadziło jakieś regulacje zawężające to i ci wynajmujący się nie dostosowali Trybunał powiedział wprost, że takie wymogi można nakładać niezależnie od tego czy jest to wynajem profesjonalne czy nie profesjonalny czy rozwój jest niezależnie od marca mamy do czynienia z dużym przedsiębiorstwem, które takich mieszkań to czy mamy do czynienia z 1 osobą, która wynajmuje swój pokój właściwie wymogi są takie są to póki inaczej tam granica została postawiona na tym czy osoba mieszka w tym mieszkaniu czy nie, a czyli, jeżeli wynajmuje swój pokój tonie tak to jest jest jeśli wynajmuje swój pokój to jeszcze to jeszcze nie musi spełniać tych wymogów natomiast jeśli to jest taka działalność stała to wtedy miasto może nałożyć jakieś wymogi na tego typu działania, czyli rozumiem jednak jakaś kontrola się zwiększona tutaj jest to znaczy z zauważa się ten problem tych drobnych bardziej niż ona jest chyba zmierzamy w stronę tego, żeby ona była rzeczywiście przynajmniej wydaje jak patrzę na to orzeczenie natomiast one świeżutkie też zobaczymy co z tym co z tym się będzie działo dalej jest ciekawy problem prawda, bo to akurat jeśli chodzi o airbnb to jest połączenie bardzo dużych 2 tematów może nawet poważniejszych niż w przypadku transportu zresztą nie wiem trudno mi tutaj jakoś wyrokować to jest co jest ważniejsze, ale mam wrażenie, że z transportem jakoś trochę prościej tak dzisiaj wydaje, że akurat airbnb dotyczy takiego tematu, które bardzo mocno się wiąże z rozwojem miasta bardzo mocno też wiąże w ogóle problemem, jakby dostępności miasto dla mieszkańców tutaj akurat przypadki Berlina czy Frankfurtu, gdzie mieszkańcy domagają się delegalizacji takich dużych podmiotów, które łączą już tak to nawet nie chodzi o sam tylko wynajem krótkoterminowy, ale też długoterminowe, które łączą w sobie tak tworzą taką sieć posiadacza mieszka bardzo duże ilości mieszkań żonę sztucznie windują ceny wynajmu zmieniają w ten sposób rynek utrudniają funkcjonowanie i w pewnym sensie spekulując dobre, że mieszkanie przestaje być tym dobrem, a staje się tzw. sztabę złota co, zwłaszcza w tych co one naprawdę takiej metafory używają znawcy rozwoju tych miast co, zwłaszcza w takich miastach gdzie, które rozwój, które wynajmem zawsze stały stanowi duże problemy wydają się też tutaj jakiś czynnik tutaj pewnie jeszcze się doczekamy być może już w ogóle innego sposobu myślenia czy regulowanie, jakby polityk miejskich ciekawi jak to będzie wyglądało ja myślę, że tutaj ja oczywiście patrzę zawsze od strony prawa Europejskiego i tutaj nie widzę takiego dużego pola do popisu, dlatego że tak naprawdę to myślę, że ten problem jest troszeczkę chyba gdzie indziej on w ogóle jest problemem polityki miejskiej i tego, że w ogóle wie w wielu miejscach mamy cały czas niedobór mieszkań pod wynajem takich cały czas za mało tego ja mam wrażenie, że jest taki temat, który w Polsce wraca co jakiś czas już nie tylko w Polsce wszędzie wraca na nie tylko nie tylko w Polsce ale, ale on tak naprawdę przewija się wszędzie zresztą żywiła się też w tym wczorajszym orzeczeniu Trybunał sprawiedliwości, że w przypadku prowadzenia polityki właśnie zwiększania, a od zawsze jak patrzymy na działalność gospodarczą na rolę prawa działalności prawie rolę prawa w prowadzeniu działalności gospodarczej to zawsze gdzieś tam dochodzimy do takiego momentu, w którym a, zwłaszcza opłaty widoczne Unii Europejskiej, które musimy sobie zażyć różne dobra i tutaj mamy z 1 strony wolność gospodarczą swobody świadczenia usług jakoś tam wolność, zwłaszcza w internecie tej działalności takiej nowej internetowej, a z drugiej strony właśnie prowadzenia polityki gospodarczej zapewnienia odpowiedniej ilości mieszkań pod wynajem i prawo Unii Europejskiej, ale też myślę, że jakieś takie zasady interpretacji i prowadzenia polityki też krajowej zawsze zostawiają miejsce na to, żeby w słusznym celu w ogólnym interesie publicznym ograniczyć to prawo prowadzenia działalności gospodarczej i takiego założenia też wychodzi Trybunał sprawiedliwości w tym orzeczeniu, że można ograniczyć możliwe swobodne wynajem krótkoterminowy tak można nałożyć jakieś szczególne wymogi w imię prowadzenia polityki miejskiej w imię zwiększania właśnie tych mieszkań pod wynajem długoterminowy, bo to oraz miasta właśnie dziękuję bardzo, rozwój miast prof. Magdalena Rutkowska DELab UW wydział prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego 1339 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA