REKLAMA

Watchmen, czyli adaptacja kultowego komiksu, którą pokochała Ameryka

Po sezonie
Data emisji:
2020-09-24 22:00
Audycja:
Czas trwania:
49:49 min.
Udostępnij:

Damon Lindelof, czyli twórca takich seriali jak Lost lub Pozostawieni, porywając się na adaptację komiksu "Watchmen" ryzykował wyjątkowo dużo. Przenoszenie na ekran narracji komiksowych jest bowiem trudniejsze niż się powszechnie wydaje, a gdy na warsztat bierze się utwór uznawany za szczytowe osiągnięcie gatunku (a tak właśnie jest w przypadku Watchmen'ów) robi się naprawdę groźnie. A jednak się udało i to jak!

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn to jest audycja po sezonie w tym tygodniu opowiemy o serialu, który w zasadzie można palić zaczyna zyskiwać taki status legendy przynajmniej w stanach Zjednoczonych pewna jakiegoś rodzaju chyba arcydzieła jeśli chodzi o adaptacje komiksów tak sądzę zaraz może być tym jeszcze zastanawiać mianowicie będziemy mówili o łącznej na uczelniach, czyli o serialu, który wygrał tegoroczne ME jeśli można powiedzieć w liczbie nagród Rozwiń » w liczbie nominacji 26 nominacji 11 statuetek serial, które wzbudził gigantyczne zainteresowanie zebrał bardzo dobre recenzje, ale też gromy ze strony wielbicieli komiksu, na którym jest oparta mowa oczywiście komiksy z lat osiemdziesiątych komiksie łączy mnie tak samo nazywających siebie tak z palca oczywiście łączmy tak tak brzmi on w Polsce był wyszedł jako strażnicy strażnicy tak przy Bartek wspomnieć nazwali Alana Moore i tej wagi szansa i ten, że serial przenosi przecież ten komiks przenosi nas wczasy Stanów zjednoczonych już bez Super bohaterów czy w pewnym sensie taki autor Ferenc inny względem gatunku to znaczy mówił o superbohaterach, ale Super bohaterach, którzy są już pod ziemię, dlatego że tak się rozbić formalnie dzięki nim stany Zjednoczone wygrały drugą wojnę światową wojnę w Wietnamie, ale potem trzeba było całe towarzysza wziąć mówiąc kolokwialnie za twarz, bo za bardzo sobie pozwalało i teraz mamy taką sytuację w tym komiksie, gdzie superbohaterowie są w ukryciu i muszą się w pewnym sensie w tym okresie cały czas takim podziemiu Super bohaterskim funkcjonują i to była w zasadzie głównie tak to interpretuje dzisiaj krytyka polityki po i uczestnictwa w życiu politycznym jako w pewnym bryluje pamiętać, że w latach 80 w ogóle były mocno przesiąknięte taką koncepcją takim podejściem do polityki to był czas wielkiego rozczarowania ideami lewicowymi z lat siedemdziesiątych to był czas powrotu takiego twardego konserwatyzmu zarazem czas rozwoju też neoliberalizmu w zasadzie wszystkie takie prądy myślowe ideowe, które skłaniały ludzi do tego, żeby się od uczestnictwa w polityce odwracać myślę, że zrobienie adaptacji takiego serialu dzisiaj z taką nutą nie byłoby możliwe, więc to co nam zapora po co proponowali twórcy jest jednak upolitycznieniem tego świata to znaczy to jest świat, który ewidentnie walczy z rasizmem tutaj dopisano też nowe postaci łącznie z tą postacią kluczową, która prowadzi przez 100 rzeczywistość, czyli Andrzej rolą Eibar jej w samym komiksie nie ma to jest czarnoskóra bohaterka, która przebiera się przebiera się czy czy jest właściwie to Super bohaterką zwaną siostra noc i ma bardzo specyficzną sytuację rodzinną, albowiem nic jej mąż i tutaj zawiesza głos, bo to jest właściwie cała ta niespodzianka, która się gdzieś pośrodku tego serialu u wydarza i zaskakuje to co mnie osobiście jak najbardziej porwało w tym w tej realizacji to jest nie ta totalnie zawikłany na bardzo skomplikowana przedziwna wielopiętrowe fabuła z mnóstwem jakiś inwersji, w których można pogubić tylko tempo niesamowite i przede wszystkim niezwykły zupełnie ton w jaki uderzyli twórcy tego serialu się w ogóle długo zastanawiałem nad tym jak to jest adaptacja seriali, dlaczego one w gruncie rzeczy uważam tak rzadko udaje komiksu przeszłam oczywiście te adaptacje komiksów, czego się tak rzadko udają mam poczucie, że jednak ten ton serio, które czasem wpada ten, który przenosi komiks na ekran jednak zabija w dużym stopniu przyjemność i być może dlatego właśnie nie udaje się Superman niczym Superman zupełnie innych czasach osadzonych zupełnie innych czasów się wywodzi prawdę, bo zyskami z lat czterdziestych jeszcze, gdzie rzeczywiście bardziej serio wierzono takie ideały jak państwo jako obowiązek wobec państwa patriotyzm z tego samego czasu pochodzi kap. Ameryka też jakoś tak z większym trudem ogląda te wszystkie komiksy, które są bardziej ironiczne bardziej nieufności wobec rzeczywistości oparte na pewnym wycofaniu się takim indywidualizm jak np. Batman one jakoś równolatek praktycznie lepiej się nadają tej do tej współczesnej obróbki i mam wrażenie było utrzymanie to właśnie to niestety to jest jakiś taki rodzaj są bardzo ciekawą recenzję znalazł w Atlantic, gdzie autor, tudzież autorka nie pamiętam niestety w tej chwili, kto dokładnie napisał to było takie zdanie, że w tym serialu fascynujące jest to właściwie każdy w każdej kluczowej scenie jest jakiś tam fałszywy, ale ten ton fałszywy jest np. w fantastyczna postać człowieka pandy, który jest kimś takim taki przywiązany jest kimś takim przywiązanym do prawa tam wszystkich rozliczeń ma rozum rozmaite kodeksy przypomina jak trudno wyglądać albo nie wiem fakt, że agentka FBI podróżuje z tajemniczą walizeczką zamykano na zamek cyfrowych, którym jest gigantyczne Wilda niebieskich efekt jest Lechia różne takie elementy wprowadzone tą narrację filmową, które w zasadzie dają efekt komiczny zamierzony planowy równocześnie nie rozbijają jakiś zaskakujący sposób tego tonu sensacyjnego mamy naprawdę siedzimy cały czas w napięciu ten kryzys jakiś taki element grozy ona jest realna to nie jest to nie jest coś co, o czym zapomniano czy co pominięto właśnie to jest dla mnie jedna z charakterystycznych cech tego serialu i coś co mnie zachwyciło też przyznam, że kiedy pierwszy raz oglądałem ten serial byłem przed lekturą komiksu przed lekturą tych powieści graficznych co sprawiło, że nie do końca rozumiałem co dane w tym uczestniczy, bo fabularne, jakbym ilość zapożyczeń też komiksu ilość rzeczy, które lepiej rozumie po jego lekturze jest zdumiewające 4 całe uniwersum staje się bardziej czytelne nie sposób, jaki tutaj Linde lorda demon Intela, który tworzy ten serial wrzucano sam środek bez żadnego przygotowania bez żony ekspozycji to ona miała tutaj łagodnie wprowadzić ten dziwny świat w jeden z pierwszych scen dostajemy od razu sytuacja w tej policjant zatrzymuje tajemniczego mężczyznę na drodze i widzimy, że policjant zamaskowany, bo policja musi zakrywać swoje twarze, bo inaczej byliby w niebezpieczeństwie zaraz później móc skorzystać z broni się wreszcie autoryzację i nagle w ciągu 2 minut dostajemy, jakie widzimy zupełnie inny świat zupełnie inny czas inne uniwersum i Intel nie bierze jeńców w tym sensie i dopiero kiedy przed drugim drugą 2 podejściem tego serialu przeczytałem zmiany wiele mi umknęło, ale sam i od ich nie wszystko było dla mnie tak czytelnymi tempo tego serialu sprawia, iż taka umiejętność dramaturgicznego opowiadania zapytania tych różnych poziomów w historii wznosi się nie wszystko rozumiemy to nie mamy czasu zastanawiać nad tym co umknęło bo, bo ten cel tak szybko postępuje tak jednak wydarzenia mają drugie 1 napięcia goni drugie wybierają te drugie, że trochę jesteśmy niewolnikami opowiadaczy stają się takimi marionetkami, które wprowadzą za za nos Linden zrobić te adaptacje niezwykle inteligentnie moje, która była taka jak i przeczytam komiks potem widziałam pełnometrażowy film w ogóle jeszcze w kinie, który jest prawie literalne przeniesienie tych strażników pierwsze pierwszego tomu strażników na ekran to oczywiście jest 1 taka dosyć znacząca zmiana, ale właściwie to jest 11 przeniesienie komiksu i dopiero później obejrzałam serial w dodatku w takim trybie cotygodniowym muszę powiedzieć, że moja pierwsza lektura tego serialu była absolutnie ja byłam na nie mogłam zrozumieć jak mój ukochany komiks w taki sposób funkcjonuje na ekranie, ale później wróciłam jeszcze raz do tego serialu obejrzało go w całości teraz widziałam go kolejny raz, ale obejrzałem go w całości dopiero wtedy zrozumiałem, o czym tak naprawdę na czym polega adaptacja można użyć tutaj takiego prostego klucza, że to jest akty taka postmodernistyczna zabawa pewnymi wątkami taka trochę ironiczne to postmodernizm to co włożymy tam coś wyjmujemy i będzie z tego taki kocioł natomiast nie wydaje, że on właśnie nie wydaje się to wiem on robi coś niezwykle inteligentnego pierze pierwowzór literacki bierze komiks i przekłada na język współczesności tę samą temperaturę zdarzeń to znaczy tamten komiks oprócz wszystkich tych rzeczy, o których opowiadał Kuba mówił jednak jeszcze 1, czyli o tym co bo to są to jest połowa lat osiemdziesiątych tym on to był komiks o tym co zostało zimnej wojny, gdzie zimy, gdzie te napięcia zimnej wojny, jaką się odbijają we współczesnej kulturze tamtego okresu i liderów robi dokładnie to samo to znaczy, że zastanawia co w tym co w dzisiejszych czasach jestem takim największym bólem Ameryki oczywiście biorę ten ból cudzysłów i to jest seria, która opowiada z 1 strony oczywiście o wspomnieniach traumach rzeczach, które Amerykanie się na swoich plecach, ale przede wszystkim tematem tego serialu jest rasizm i jest niezwykle inteligentna adaptacja to nie jest także, że te, że te miałam takie wrażenie na początku pierwszej zaglądam są 2 jakiś taki Gary, w których wszystkie te tematy buzują na chybił trafił tutaj są wyjmowane poszczególne wątki no nic z tych rzeczy wręcz odwrotnie to jest tak świadome nawet przez nawet tam sposób opowiadania ta narracja ta wizualna w ogóle jakaś jazda bez trzymanki, bo tak to trzeba nazwać rozmaite elementy tej kultury popularne, które się tutaj pojawiają to jest wszystko niezwykle świadomie prowadzone i ja jestem pod ogromnym wrażeniem tego serialu uważam, że dawno nie było tak inteligentnego inteligentnej propozycji na widza, który rozumie popkulturę bawi się popkulturą, ale też nie jest uczestnikiem tej popkultury i dlatego ja jestem uważam, że to jest serial, który jest absolutnie tak jak mówił Kuba wybitny, że to jest arcydzieło, ale też jestem przekonana, że każdy element, który tutaj jest na każdym poziomie rozumienia tych różnych elementów ten jest absolutnie wybitne dla mnie bardzo interesujące to, że tak jak kilka czy na kilkanaście może temu mieliśmy do czynienia z największą zapaścią w telewizyjnym science-fiction co się stało takim chcę zdumiewa są Opera taka kosmiczna nigdzie nie było w ogóle oryginalnych głosów, bo były bardzo niewiele tak w ostatnich latach mamy do czynienia z boomem niezwykłym i mam wrażenie, że na naszych oczach tworzy trochę złota era nowa złota era sensie telewizyjnego lub Fanta takiego przez tego mężczyzna na styku Fantazy science-fiction czy czy utopi anty utopii chcę się w tym roku mieliśmy serię rok rokiem znakomity brytyjski serial, który też mamy opowieści podręcznej, które zrobił wielką rolę może nie są wybitnym mężem Marianem, ale bardzo ich sukces wiele mówi o czasie, w którym żyjemy tak samo wrażenie tutaj uczeni wstrzeliły się z 1 strony bardzo gorący dzisiaj temat, czyli właśnie, jakby w sposób wręcz publicystyczne komentują te rasistowskie zamieszki w coś się zdarzają w stanach natomiast z drugiej strony to jest dla mnie interesujące to dzisiejsze science-fiction staje się tak tak wielki łącznie z bardzo zakorzenione w tej tradycji kilkudziesięciu lat przed 2030 lat tak jak uczeni są 80 tego 0607. roku nagle teraz Intelu daje nowe życie tak i nieprzypadkowo właśnie Intela, że to jest nowe pokolenie tym, kiedy rozmawialiśmy tych twórców, którzy wychowali na kinowej przygody, dla których Star Trek to jest coś jest ich krwiobiegu Linder jest jedną z takich ludzi, którzy właśnie nadającą sens akcji jest naturalny świat przyjdzie mu myśmy tę tym tytułom, które on robił to zupełnie Lost np. los jest los jest właśnie takim popularny ja już mających taki element filozoficzne, które otworzy kiwi nowoczesnego rozumienia serialu przednim właściwemu może jeszcze 24 godziny, ale nie było takiej odważnej odważy odważnej próby zaufania widzowi ignorowali mecz cały świat na poziomie zbiera jak chce jak nie było takiej próby na poziomie tak bardzo spopularyzowaną ego i konwencji nazwanej formy rodakom sens czy właśnie tego typu opowieści, ale później niż jest też bardzo dziwne rzeczy w kinie napisał świetny film, bo versus obcy on napisał łączyło ZO o ataku zombie na taki świat podzielony, ale on zrobił wybitny serial, czyli pozostawionych, że też po raz kolejny udało mu się zaadaptować tekst literacki, przeskakując poziom wyznaczony przez autora, bo to jest myślę, że tutaj to jest cel czas wracamy do takiej bardzo klasycznej, lecz skacze klasycznego pojęcia adaptacji pytanie czym jest adaptacja, bo on oprócz rozmaitych elementów, które tutaj w Łączanach znajdujemy to jest także tutaj adaptacja wchodzi jakiś taki poziom zaufania inteligencji widza tutaj nie mamy tego, czego ja naprawdę bardzo przeszkadza bardzo często w rozmaitych tylko seriale, ale w filmach książkach takiego może jak twórca muszę tobie widzę drogi widzu wytłumaczyć co będzie zaraz, skąd się to wzięło skody nikt tutaj się NATO jeśli wnieśli to ode mnie zależy od moich kompetencji moi to czy tego, czego co znam co zobaczyłam tutaj mam to ode mnie, zarzucając co ja dobrze, ale to właśnie bardzo ważny element to co teraz mówić, dlatego że trzeba pamiętać o tym czym jest komiks prawda, dlaczego tak często ktoś dokonuje adaptacji może popadać w taki jakąś taką takie wykładanie nudne i takie upraszczanie jakieś tej fabuły, bo komiks zupełnie na 10 bazuje tam w tym podstawowym budulcem retorycznym jest Elipsa prawda, czyli odjęcie, czyli to, że dziś sobie śpiewać coś między 1 obrazkiem drugim to się wbrew pozorom bardzo specyficznie czyta te trudne dzieci umieją świetnie dorośli mają często problem bywa także trzecie gubi w tych obrazach oczkach, więc to co trzeba zrobić, żeby przełożyć na język filmu to trzeba nadać temu pewną ciągłość prezent procesu działalność taką też bardzo trudne trzeba by rozbudować dopowiedzieć dopisać i trudne właśnie zrobić to co się udało włączmy, czyli trafić w ten ton prawda utrzymać to co czym konik tak przyciąga uwagę, że tam jest jednak zestrzelenie tonów bardzo różnych prawie każdym komiksie nawet najpoważniejszym jakiś element humoru jest, bo ten gatunek ma korzenie humorystyczne nie mówię przez to, że nie ma komiksów poważnych oczywiście, że są uczelnie z Marsem, ale nawet ma 7 komizm jest obecny i wygramy prawda i bez niego właściwe tory tak ciężaru to by nie było takie mocne, gdyby nie miało właśnie tego korzenia takiego komicznego i to się wydaje, że to jest oni naprawdę coś zrobili bardzo celnego, bo w zasadzie już masz takie po pierwszych scenach już wiesz co oni jak będą chcieli ten świat budować to wymaga wielkiej dojrzałości artystycznej odpowiedzi na miliardy pytań o wielkich konsekwencjach prawda takich wielkich konsekwencji dla całej tej produkcji jak sobie tego wcześniej bardzo precyzyjnie o powierzchni ustalić sam ze sobą co chcesz mieć też to rozległe, że nie wiem przez słabe światło 1 scenie, bo nie takie nawet, że słabe konie tak po prostu, ale się niczego nie boi to jest serial, który też bardzo są jeszcze są ciekawe kulisy powstania tego serialu i tego, jaką był pisany w ogóle pewnie Bartek mam tutaj opowie, ale ten serial, który pierwotnie miał mieć w inną liczbę odcinków, ale w się okazało, że historia dużo ciekawsze jest tego powiada na i rzeczywiście nagle wszystko zostało zmienione, ale wracając jeszcze do do tego, że się zupełnie nie boi, że tutaj, że tutaj nikt niczego nie boi dla mnie to jest Super interesującej, jeżeli ja włączam kolejny odcinek nie mogę być niczego pewna nie ma takiego wrażenia, że to co się teraz dzieje właśnie w serialach ostatnich to jest w pewnym sensie, iż inkorporacja tych technik narracyjnych postmodernizmu, że tak, że się tego nauczyły fabuły fabuła się nauczyła opowiadać tymi narzędziami, które kiedyś służyły tylko grze dekonstrukcji opisowi takiemu graniu na nosie tak dalej dzisiaj służy budowaniu fabuły zdynamizowanie akcji dodaje jakieś jeszcze jedno piętro jest jak najbardziej takim można powiedzieć takim już pełnoprawnym elementem tej generacji oczywiście, ale jeszcze nad tym zastanawiam w ogóle, bo trudno mi było sobie przypomnieć film, który nazwany byłby postmodernistycznym z tego okresu lat dziewięćdziesiątych powiedzmy, który był, który byłby serio natomiast wydaje mi się, że jesteśmy o ten krok dalej z takim nie, bo literatura w literaturze był było była zabawa post modernizmem zabawa tutaj tutaj też, że należy traktować w rozmaity sposób, ale takimi metodami postmodernistycznego cytowania żonglowania różnymi nastrojami i np. italo Calvina to była to była twórczość oparta na narracji, która była bardzo właściwie bardzo serio tutaj mamy wyraża lektury Karwiny odnośnie zimową nocą podróżny książka Upiór, która nie jak niejednokrotnie lądowała na mojej ścianie, który nic nie chodzi tylko o to, że ciągle ciągle ciągle rozpoczął własną, ale ale, choć marnować możemy o to, że wątek chodzi o to to był ton, który był serio kino tak bało takim racji i wydaje mi się, że teraz to, o czym mówisz to wejście marki wyższy poziom tego, że nauczyliśmy się też czytać inaczej rozumieć to co co kiedyś było dla nas strasznie trudno nowym zagadką teraz teraz, gdy ta ta postmodernistyczna narracja stała się częścią nas i bardzo łatwo rozumiemy to co się dzieje i co więcej nam to nie przeszkadza bo kiedy ten serial dlatego powiedziałem jak oglądam, bo kiedy, kiedy on się pojawia co tydzień absolutnie nie była w stanie myślę, że wielu wiele osób miało miało z tym problem, jeżeli się ogląda taki serial raz w tygodniu to naprawdę trudno połączyć wątki zrozumieć, gdzie to się w ogóle zaczepia nie pamiętamy wielu szczegółów, kiedy to jest to jest taki świat, który od razu jest założenie, że widz będzie oglądał ten serial w całości to będzie taki 5 łączeń po to, żeby, żeby móc zobaczyć w całości sens i tu mam wrażenie jesteśmy jesteśmy krok dalej, ale też nikt widzenie oszczędza nie pamiętasz niezrozumiałe no trudno twoja wina to jest mniejsze to ogromnie podoba, bo to jest naprawdę rodzaj takiej bardzo poważnej też dyskusji z konwencją czy im pytanie czym jest narracja czym jest kim jest bohater jak budować narrację jak budować bohatera oraz stolik zostaje w stolik klasycznej narracji z punktami zwrotnymi zwrotnymi w odpowiednich miejscach zostaje wywrócone do góry nogami to oczywiście jest interesujące jak to co mówi, że te przemiany następują w telewizji i żony następują to jest najbardziej wymagających widzach to widzę bardzo szerokiej publiczności to ten fenomenalny serial, który jest czynie, zwłaszcza w odbiorze, który ma ma swoje wymagania ma bardzo zresztą poprzeczkę taki punkt próg wejścia, żeby to historia móc się zagłębiać, a jednocześnie jest to serial, który ma zbiorczą 79 000 000 widzów na odcinek, więc jest to, więc jest to ogromny sukces to w stacjach kodowanych praktycznie nie zdarza chyba ostatnim takim serialem oprócz Piotra to był Dexter, który miał taką popularność, ale był nieporównanie prostszym seriale jeśli chodzi o sposób opowiadania i to właśnie poprzeczkę zawieszoną widzowi wydaje się rzeczywiście coś zmieniło co się zmieniło się na poziomie nie tylko opowiadaczy, którzy są co odważniejsi też włodarzy, którzy rozumieją, że telewizja premium przy tak szerokim strumieniu dzisiaj się, kto produkuje w stanach 500 premierowych seriali w ciągu roku włodarze takich strat, jakie było to zawsze była prestiżowa zawsze celowała publiczność premium to oni też rozumiem, że mogą i wręcz muszą sobie pozwolić na coś więcej na podnoszenie tej poprzeczki oczekiwań także swoim widzom, że widzowie jednak oczekują czegoś innego niż to co dostają w telewizji czwartej no właśnie równocześnie takie poczucie, że nawet jeśli ktoś się w tej fabule pogubi to i tak może być przyjemny wygląda na to ile to jest tamta to jest mistrzostwo to jest to co co rzeczywiście po raz kolejny zresztą wygłaszam zdanie mam poczucie, że przy sukcesji też powiedziałem, że to jest taki nowy nowy model model narracji prawda, gdzie w zasadzie tyle się dzieje ciekawych rzeczy, że ta narracja ogólna, która też jest skomplikowana, bo to nie jest tzw. jest jakaś ten ten nadrzędny temat jakieś jakoś Super wprost, bo nie tak nie jest on w pewnym sensie już załapie ten schemat tego świata może się cieszyć tymi samymi scenami rozwiązaniami dramaturgicznym rozwiązaniami konkretne konkretnych, jakby sytuacji, ale myślę, że też przyjemność była innym miejscu w tym, że naprawdę można się było właściwie niczego nic nie było pewne w oglądaniu tego serialu, czyli za każdym razem, a to mamy historię opowiedzianą oni ręcznie czarno-białą, po czym mamy chorych hop sceny, które są absolutnie realistyczne pokazujące tragedię, która naprawdę miała miejsce w Tulsie i naprawdę była masakrą czarnoskórych w tamtym okresie w latach dwudziestych i zostawiła jakieś traumatyczne Trei dramatyczne Res Amerykanach, po czym hop mamy przeskok Oklahoma radosne hop Super bohaterska historia sensu stricto nawala jesteśmy Izraela Mosze ziemi, ale ma bardzo dziwną służby, a realizują one warte na IT IT jest to że, że my też oczekujemy już od takiej takiej takich to to można nawet nazwać przepracowaniem, ale dla mnie te my my oczekujemy, że seria będzie nam dostarczał rozrywki i my nigdy nie będziemy mogli niczego przewidzieć i to tam dostajemy docieramy Aero na białym koniu wygrywa wszystko tak jeśli chciało się tego co wspomniała co jest ważne do tego serialu tak jak mówiliśmy, że historia skupia się o problemie rasizmu i w tym sensie jest bardzo doraźne współczesna to jest bardzo ciekawe jest to zaś przywołanie wydarzeń starszy z 9002001. roku, który otwiera ten właśnie seria i stanowi klucz do jego odczytania potem okazuje, czyli do wydarzeń z 2005. roku, kiedy w dużym mieście trasa doszło do rzezi takiego puczu i na zdjęciu na czarnoskórych mieszkańcach tego miasta czarnoskórych mieszkańcach, którzy byli dość specyficzną grupą wtedy, bo mówiono o tym, że to jest masakra na czarnym Beverly Hills czy w bogatej dzielnicy, gdzie mieszkali bogaci Czarni a gdzie właśnie gang też w połączeniu z jakimś lokalnym klanem dokonali rzezi m.in. co widzimy w filmie wydaje się to wręcz nierealne wydaje się fantazją filmowców m.in. z użyciem samolotów, które ostrzelały ludzi na ulicach i to przez wiele lat te wydarzenia był właściwie już taką opartą kartą historii to jest bardzo interesujące, że dopiero 75 lat później dziesiąty szóstym roku, czyli to właściwie chwilę temu w jakiś absurdalny niedawno z powołano zespół zbadania tych wydarzeń i wypłacenia odszkodowań do rozliczenia się z tym zjawiskiem wydaje się takie u wykorzystanie tego jako punktu wyjścia tak ważnego elementu soli pokazuje też jak ważnym własnej komunikat dni Zelowa na temat zarówno źródeł rasizmu tego tego przemilczenia tego problemu przez wiele lat to jest bardzo odważnie potraktowano jedności mamy bardzo popkulturowy kostium nie uważam, że bardziej pop kulturowego kostiumu niż ten akcent dają twórcy jazzmanów, bo Sejm właśnie opowiedziany w sposób absolutnie co komiksowy w tempie, który jest bardzo współczesna jednocześnie mówi, o czym tak ważnym jak zamiatanie pod dywan sprawy amerykańskiego rasizmu ich źródeł no właśnie, ale to jest też nie bardzo by za zastanawia jak oni poprowadzili cały ten zespół jak też poprowadzeni aktorzy tutaj, bo jak to jest zagrane to jest jeszcze osobny rozdział czy naprawdę rodzina King odstawia koszt taką robotę w tej roli Angeli bardzo to rzeczywiście czary po plecach, bo ona jest i z 1 strony taką miło, choć Kima chwilami prawda za chwilę zmienia wykusz baby, która na walkę o swych tych dosłownie wyrażali tak, bo wraz z z Iskry lecą to jest twierdzy rzeczywiście niesamowite, ale właśnie wszyscy dobrze grają znowu taki taki serial jest tak osiągnięty właśnie nie ma żadnych komórek osadowych plus jeszcze do tego jest parę gwiazd zaś teraz widzimy, że taki schemat, żeby dobrać się przynajmniej 12 takie wielkie duże nazwiska, które każą się z ambitnym kinem, które każą się z dużymi produkcjami tutaj właśnie czerni Iron prawda brzdęk albo przynajmniej kogoś, kto będzie gwiazdą nie wiem z lat osiemdziesiątych kim pamiętamy prawda z bohaterek bojami wahań z takich badań jest Święty mnie nie będącą słupa, a to jest właśnie bardzo ciekawe ukłon Intela afa w stronę tych swoich korzeni, bo tak naprawdę wywodzi się z tamtych lat został wychowany właśnie na Magdę śpi, a na policjantach z jajami w czasie jego pierwszy serial zrobił Lindy los to u nas być zdanym Johnsonem w roli głównej, który nawiązywał do policjantów mają, więc casting tutaj osadzenie Dona Johnsona słynnego bardzo dobrego w tej roli zalotnie i się też panującej właśnie pewną emocją tę nazywał jeśli kiedykolwiek doświadczyliśmy w tych jego seriali sprzed lat i sama obecność związana jest pewnym sygnałem dla nas i moralnie ta obsada artyści kapitalnie sprawdza nie tylko dobrymi gwiazdorskich marzeń też potrafią odkryć nową albo jakoś wykorzystać takie jest świetna postać grana przez Tima Blake Andersona czy pan świecidełka, który wcześniej dał się odkryć kolejną on miał wrócić jest też przede wszystkim niedawno balladzie pasterze Skra strach się w kraksie, więc to też takie zupełnie artystce aktor, który wydawałoby się, że nie pasuje do tego typu opowieści, a tutaj tworzy kapitalną rolę najmu ja mam taką muszą sławić bardzo lubię tego aktora, czyli to my son, który tutaj gra powracającego w różnych wersjach no to kamerdynera, żeby jego szansa, która ten biedny co się tłumaczyć całemu światu, że do niego pani zdaniem Józefa budowa to właśnie to jest aktor, który parę lat temu ojciec tułał się w bardzo drugich trzecich w planach w tym parę lat temu co ma szansę w serialu, gdzie są jeść bez głowy i trybu bardzo popularnych też niezbyt szanowany przez krytyków ale gdzie on stworzył znakomitą rolę w zlotych czeka przeniesionego w czasie i fenomenalny bardzo fajnie się go ogląda teraz w nowej wersji znów pokazuje jakość tego naturalną vis comica wątek ma coś takiego co nawet silnika komediowo to była bardzo śmieszny to czwarty może bardzo się wykorzystują te walory każdego sektorów są w stanie, jakby znaleźć to coś co przesądza o sile każdego z nich i tak kapitalnie wykorzystywać takie jest rodzinny interes jest moja ulubiona on chciał, która gra świetną postać po prostu panią, która ma Triady i usiłuje zostać naj bardziej mocarne kobietą na świecie stosujemy najmądrzejsza obecnemu rzeszowską ska może jest doprawdy genialny, ale tutaj mówicie o rolach, ale ja bym chciała wrócić do zerowego Erosa Krystek autoironiczny no wy rola podstarzałego superbohatera jak jaki jakiego to musi wymagać też dystansu do samego siebie, żeby poznać jego naburmuszony jego rozmowy są to on właściwie nigdy nie tyle gra starego superbohatera takiego cesarza samotnego cesarza superbohaterów materiał do raju trafił do więzienia no, więc może, więc gorsza sytuacja ale, ale o to co robi z tą rolą, która właściwie był w inny aktor mógł mógł ją sprowadzić do jakiegoś takiego banału natomiast tutaj wspinamy się nadal takie poziomy absurdu, żeby właściwie doskonale wiemy, że to nie jest seria, ale z drugiej strony on jest Barth jako postać bardzo serio no fantastycznie to jest wygrane na takich rozmaitych tonach i tam jest bardzo dużo takich elementów od właśnie tak jak tak jak Kuba mówi prowadzenia narracji wrzucania takich nieoczekiwanych to jest bardzo postmodernistycznej takich wrzucania takich takich tropów zupełnie innego świata po potem role, które też natychmiast odwołują nas do myślenia o innych rolach tych aktorów itd. tak dalej ten świat cały zbudowany z takich takich elementów może dlatego jest tak ciekawy interesujący co ciekawe w 2009 roku te same komiksy został zaadaptowany przez zakaz na lidera i to bardzo dobre Fin albo co najwyżej przeciętnie, ale z rosyjskiej tendencją do niedobrego ja tak właśnie tam było to, o czym mówiłem na początku, żeby jak takie na serio jakieś takie kłótnie licealny tych bohaterów to było nie do zniesienia także nie ponosi też dokonano tego tekstu, mimo że aby umorzenie udało się uniknąć klątwy, bo muszę powiedzieć, że twórca serialu, czyli mur znane ich związek los tak suce komiksu jest z tego, że rzuca klątwę na tych, którzy próbują adaptować były jego plecami wiąże też z pewnym sytuacją finansową, jaką się pakował, bo twórcy wielu partii trochę ofiarami edycji wydawcy komiksowego ktoś w latach osiemdziesiątych podpisał z nimi umowy chciała niezbyt korzystna, a które mogła ulegać liczne negocjacje i prawa do nich wracały tylko będzie, kiedy firma przestanie na przynajmniej przez 12 miesięcy nic nie wyda związanego z tym uniwersum firma oczyści bardzo pilnuje, żeby tych 12 miesięcy, gdyż nie wydarzyło, więc w pewnym sensie okradając strofę przejął uszczuplając dochody autorów co sprawia, że mur właśnie rzucał klątwy zarówno zakaz na lidera, który 2009 padły ofiarą jak teraz zdejmowali telefon może ten wykazywał się taką lojalnością i deklarował lojalność wobec autora komiksu, który sam jest fanem i dwukrotnie odmawiał gry to przyjęcia tej propozycji podjęcia się stworzenia nowej wersji serialowych, choć menu, że drugi z autorów współpracował przy przy tym serialu i współtworzył jakieś tam oczywiście ograniczonym stopniu same postaci 66 okazuje się, że ktoś mu, że jest słabsza niż talent talentem ona ideowa, bo co powinno to pamięta samego Murata, że mamy do czynienia z 1 znaj najwybitniejszych dzisiaj twórca telewizyjnych no liderów po tych kilkunastu latach na rynku tak bardzo 60 zaczynał, ale może też los to był ten tytuł, który jedno 100 wielkim przełomem w jego karierze potem pozostawionych po Star Trek, który może nie był wybitnym jednak robi duże to wyniki finansowe, że mamy do czynienia z człowiekiem, który jest absolutnie topie współczesnych twórców telewizje wyborcy jak równy finansowo jak i artystyczne może, jakie jest interesujące tutaj twórca za twórcę serialu uznajmy osoba, która odpowiada z za scenariusz i jakby cała wizja ani reżysera to jest po raz kolejny taki sposób rozmawiamy tak jednak cała amerykańska i wszystkim brytyjska to szkoła sią rankingu zakłada zresztą bardzo precyzyjnie wymyślone system, w którym scenarzyści mają mają możliwość dostępu do tego zamkniętego świata mogą się w nim wspinać po kolejnych szczeblach i dopiero na pewnym etapie zostają trenerami to oni prowadzą tego typu zespoły są bardzo skomplikowany świat albo będzie też tak naprawdę dobrze weryfikuje, bo oczywiście ta kinematografia reżyserska ona ma swoje walory przede wszystkim rynkowe, bo o, kiedy tak jak zapowiadano serial bardzo Kempa Bury reklamowany jako serial Martina Scorsese przy nie był nie ustają wniosku o sens tylko scenarzysty tak samo tutaj nie jest serial jakiegokolwiek z serów nawet jeśli się weźmie Ridleya Scotta do jakiegoś serialu tak naprawdę o tym jak formatu serial, jakiego wymyśla w całości zdecydują sią dane, które są jednocześnie producentami, ale dzięki temu, gdy tutaj można mówić można np. Łódź ma rozmawiać taki sposób, bo nagle to jest ktoś który, kto decyduje od absolutnie całości wszystkiego od treści tak naprawdę po formę w jakim sensie tak też coś, czego on np. w Europie się dopiero zaczną przyjmować powoli nawet w Polsce powoli raczkuje i możliwe, że niedługo będziemy mieli już runner czy rzeczywiście są producentami odpowiedzialnymi od samego początku tego procesu kreatywnego po dobór nie wiem tonacji barwnej na zdjęciach China post produkcji, więc to dopiero się zmienia życie w stanach czy Wielkiej Brytanii to mówimy o serialach jest fajną Duty tam też producentem scenarzystą Jon ostatnie zdanie w każdym elemencie tak samo w moim telefonie, którego praca kończy się warte w sumie tylko on montażowni podejrzewam też ostateczne zdanie na pewno widać, że tutaj dobór tych, którzy mieli za poszczególne segmenty produkcji odpowiada to nie jest żaden przypadek to właśnie taki Top np. bardzo istotnym elementem tego serialu jest muzyka robiona przez Trenta Reznora artykuł Sorosa ona jest rzeczywiście czym buduje klimat klimat lat osiemdziesiątych po pierwsze jest bardzo z tamtej epoki i klimat taki właśnie grozę napięcia, a równocześnie nadaje temu bardzo mocnej ciekawy i taki interesujący pazur taki rytm tak tam jeszcze dodać do dodatkowo wykorzystanie muzyki klasycznej, która jest zupełnie jak jest fantastycznie zespolona z tą muzyką nazwijmy to oryginalną, czyli napisaną dla dla czy wymyślono wybrano do serialu fantastycznie to to wszystko się z spaja rzeczywiście dobrze to zależy to wg tego Pazura to teren drewno znajdą innej już pazur to jego wieku panowie jest spożycie no ten też nie jest przypadkowy wybór mam wrażenie, że to jest bardzo świadome wybranie twórcy się tonacja tego co oni wcześniej robili, bo o państwo nie robili wcześniej filmy Davida Finchera zaginioną dziewczynę socjal Network i jeszcze ktoś się Finchera chcę tym też jak określa, że ostatnie kilka, a dzieci z tatuażem, czyli adaptację Larssona i to wszystko było mu to wszystkie firmy miały muzykę Trenta Reznora i on bardzo podobne tony uderza w tych chwilach potrafi balansować na granicy niepokojone, więc jakiegoś czegoś bardzo nowoczesnego jak już takiego instrumentalnej muzyki, która już daje zupełnie świeża, a jednocześnie taką dużą i lustracyjną umiejętna albo wykorzystywać walory teledysk owa tak też takie, że jedność muzyka jest trochę obok obrazu, ale bardzo mocną emocjonalną energii w sobie podpowiada pewne rzeczy, mimo że nikt nie zrobi muzyką ilustracyjną to jest w ogóle ciekawe sonar do muzyka to robi bardzo dużo bardzo dużo różnych rzeczy miejscami też podbijać pewien klimat, który już jest zawarte w samym obrazku aż go wypaczając czy pamiętacie ten podaje, że początek czwartego odcinka tam jest małżeństwo karków pokazana tam leci z takich lat dziewięćdziesiątych taki upiorny set w dal 2 dzieci, które cytowała popracuje i też dalej warto też zapięła dziecko z krewnych osób to jest to jest oczywiście gen Roger z idoli Parton no to już bardziej kiczowatego i tandetnego był to trudno szukać czy Stanach Zjednoczonych ale jakie to są, ale jak do tego zobowiąże w kwestiach to jest w zasadzie takie wyśmiali wyspie kto by mieć takich metafor prawda takich metod metafor do montażu, który ma nas efekt, który nazywa efekt zdecydowanie Kulesza tak czy jest tutaj jaja za chwilę bezpłodność, a jeszcze za pobyt dziecka przecież dawkę leku wszystko, który tak, ale to jest, ale każdy każdy, bo te odcinki są tak skonstruowane jest bardzo sprytny każdy odcinek zaczyna się takim wprowadzeniem, w który coś ma zasugerować nam oczywiście tutaj ten odcinek jest absolutnie fantastyczne i potem ta cała scena, która następuje później, które jest poważna właśnie rozmowa o tutaj weźcie sobie dziecko jak nagle już zupełnie nie jest tak to jest takie rozbicie tego takie takie pęknięcie Polonika już trudno naprawdę rozmowa nie jest poważna przeszkoda, jaka rozmawia z nimi mówi co mnie wiecie no, że mieszka pani niedaleko, gdy pani wychodzi ja wychodzę z tych, ale to jest, ale to jest, ale Elle Elle to można by się to jest to jest granie na kontrastach na jedna z 1 strony sytuacja, która mogłaby być poważna, ale przez sposób, jaki jest prowadzona ta racja jak to jest pokazane nagle wszystko zostaje cały balonik zostaje pęknięty już trudno tutaj mówić o tym kadencję za agencją, a co to co nie oczywiście w tym serialu urzeka, jakby w sposobie, jaki demon winda nowości adaptacji to zawsze coś jak dużą odwagę ma, bijąc się za bary z popularnymi tematami poprawnymi utworami tak jak komiksy, że koniec września ma taką zdolność do uciekania autorskiej inscenizacji są bardzo mocno też dniem pozostawionych 0202. sezon pozostawionych zaczynał właśnie od wielkiego półgodzinnego praktycznie cytatu z 2001 tej kosmicznej zechce może nie tutaj też miesza porządki w sposób, który jest zupełnie autorski i zupełnie mają za nic oczekiwania widzów, którzy mają ten komiks dłoni czekają z Warskiego ilustracje sejmową oliwek bardzo świadomie tak jak wybiera sobie temat co jest tematem jego historii niekoniecznie nie musi to być ten sam temat, który był tematem pierwowzoru, a później tak bardzo umiejętnie wykorzystuje te wszystkie elementy zbudować historyk jest jego własną historią już może fabularny został zapożyczony ja jeszcze 1 nie zgadzało mówi się, że to jest serek, który wraca taką trochę szkolnym mody opowiadają narracji filmowej, że ten, którym punkty zwrotne o tym zdecydują tak naprawdę paradoksalnie bardzo zdyscyplinowany seriale, czego ja my właśnie zdyscyplinowany jak najbardziej ustawą zgadzam, ale trudno w nim znaleźć taką bardzo skostniałą rację właśnie to o tym na pewno o tym że, że zadbano o napięcie zadbano bohatera zadbano o o to, żebyśmy byli w tej historii, ale te zasady zostały wykorzystane twórczą ani odtwórca właśnie się będzie wysoki sej, którym można pokazywać właściwie szkoleniowy powinno się pokazywać jako przykład idealnego serial, który zachowuje reguły, które doskonale znamy takie klasyczne i chodzi o umiejscowieniu punktów zwrotnych to one są nam potrzebne, żeby zapewniały pewną żywotność historii jedność osadzenie tego w tej to, o czym parę razy mówiliśmy, że ten serial, w którym rządzi Arena to nie jest dla 1 bohaterce Pesy w świat jest bohaterem jak rozłożenie tych punktów złoty się przyzwyczailiśmy bohaterka spotyka bohater od przemiany bohatera przegrywa te punkty są częste rozłożone na cały wachlarz bohaterów to jest Super interes to jest właśnie bardzo ważne mam wrażenie, że teraz mówisz, że to oboje właśnie mówicie, że mimo tego, że ten serial jest być może klasycznie poprowadzony w sensie dramaturgicznym to on równocześnie już odszedł od tego o czym też rozmawiamy parokrotnie, czyli nie musi sympatyzował wcale stąd bohaterem nie musi go w ogóle nawet lubić macie obejść masz być jakoś nim zainteresowane trzeba przeciągnie to jest nieistotne istotne jest to, żeby przyciągał to jest zasadzie jakaż to jakieś Novum, które mam wrażenie narracjach zaczyna występować równocześnie to Novum ono też są oparte o takie powiedziałbym chyba jednak odkrycia pewnego rodzaju psychologiczne czy może taką w ogóle świadomość psychologiczną naszą rosnącą taką sieć globalną populacyjnej, że my już teraz bardziej wiemy, że ludzie są niespójne prawda my coraz bardziej wiemy, że w każdym jest jakiś cała masa absurdów czy autodestrukcji tak też to jest prawda to właśnie jakiś taki temat wiodący, że wszystkie seriale opowiadają o ludziach niespójny, którzy mają jakieś sekrety albo nawet sami dla siebie są sekretem to znaczy samych siebie zaskakują jakieś opowieści o nich samych co chwilę się rozpadają to też jest pięknie zrobione w tym serialu, bo Janie niech nikt nie zastawcy pie czegoś równie absurdalnego, że mamy panią, która jest służby wojskowej, która była policjantką teraz zakład cukiernie to też tam jest się w Wietnamie oraz scena, która do do wręcz literalnie mówi o tym co powiedziałeś kiedy, kiedy superbohaterka, które teraz pracuje dla CIA zresztą później żeremia 1 bardzo się zdziwi jedzie ze swoim asystentem i właśnie są główną bohaterką jadą autem i rozmowa toczy się w kto nosi maski i ona mówiono ono przecież każdy, kto nosi maski ma jakąś traumę jest jest jakość pokiereszowany i zwraca się do tego do tego swojego asystenta mówi, na jaką ja mam traumę jak ja jestem pokiereszowane też oczywiście w takim lekkim tonem, ale też Bytonia, ale też dokładnie to, o czym mówisz, czyli każdy z tych bohaterów zostaje złamany w jakimś momencie swojego życia mniej lub bardziej na serial lub nie, bo nawet tych groteskowych postaciach też to złamanie jest też jest jakaś, jaka jest jakaś rzecz do przerobienia, bo inaczej bohaterowie po prostu nie byliby interesujący to już fajna rola ta to bohater kaźni Martin gra, które w ogóle świetna w tej roli wysoka podstarzały, więc wata baba, ale zarazem czymś strasznie przyciągającym prawda takim właśnie to co tu też dokładnie pasuje ta właśnie ta postać idealnie pasuje do do tego opisu coś jest niespójny coś na mnie gra żona czymś przyciąga to wcale nie jest sympatyczne antypatyczny złośliwa, więc wata równocześnie fascynująco, ale ona grała bardzo podobną rolę w Legionie ja wręcz mam takie uczucie, że to jest też mrugnięcie okiem do oczu być może to jest nadinterpretacja, ale bez mrugnięcia okiem do widzów regionu ma tak na takiej zasadzie zobaczcie to jest wasza bohaterka przychodzi do nas ze swoją postawę osadzonego z wizytą do tak z wizytą z kim jest innego serialu na tego akurat fabularnie bardzo pasowało do 12 roli ale, ale to jest i na tych Maćka myślę polega atrakcyjność tego tego tego serialu jak my powie, że ci państwo zdecydujecie zdecydują się obejrzeć ten serial, a nie od razu będą wszystko rozumieli tutaj jest w ostatniej scenie następuje taka rozmowa głównej bohaterki, którą sam uznałem, że zapisy oraz, że dla mnie, któremu tam otrzymujemy wiadomość trudno zrozumieć w odpowiednim czasie Janowi, a więc rozumiem na tej rozmówca widocznie to nie jest odpowiedni czas, więc warto temu serialowi szansę, bo on z czasem staje się coraz bardziej czytelny nawet jeśli nie wszystkie sens jeśli jesteśmy fanami komiksu nie znamy tego uniwersum to i tak odsłania tak wiele interesujących historii tak wiele walorów pokazuje, że warto się do niego zbliżyć Zagłębia nawet w poznasz jeszcze dalej wydaje mi się, że znajomość tego komiksu trochę zaburza rytm oglądania, bo cały czas na siłę szukamy podobieństw sensu splątania tych historii, gdzie jakiś punktów, gdzie one się z czepiają, a być może oglądanie tego bez kontekstu może dawać przyjemność być może jakimś innym poziomie ale, ale myślę że, że też ta przyjemność z możliwą drożdże nie są będziemy się zbliżali ku końcowi za tydzień opowiemy o serialu, który właściwie też trochę odnosi się do tych fenomenów, o których tutaj rozmawialiśmy po mówimy o produkcji, która już jest przypisywana Riley owi Kotowi, choć nie jest jego de facto, czyli wychowanych przez wilki ze mną byli Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn jeszcze nazwę Jakub Janiszewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA