REKLAMA

Pierwszy miesiąc koronaszkoły

Połączenie
Data emisji:
2020-09-24 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji dzień dobrem dzień dobre będziemy mówili o tym jak też ta przestrzeń dla edukacji się kurczy kurczy się nie tylko dla edukacji głównie można powiedzieć dla nauczycieli to znaczy zarząd związku Nauczycielstwa polskiego alarmuje, że w szkołach w tym roku przestała pracować 16 000 nauczycieli nie jest do końca jeszcze jasne chyba z jakich powodów nie Rozwiń » przestali pracować, bo to są bardzo różne chyba sytuację wiadomo, że to nie chodzi o takie sytuacje jak roczny urlop dla poratowania zdrowia, bo przynajmniej z danych ministerialnych wynika, że to jest nie całe 8000 osób, ale widać, że przynajmniej jeśli wierzyć temu co ZNP zebrało, że odpływ ze szkoły jest jak myślisz z czego to wynika na ile kontekst Korona wirusa jest tutaj istotne ja myślę, że powinniśmy szanować 1 istotną informację, że te dane, które zbiera ZNP to są dane zebrane tylko z tych placówek, gdzie są jednostki komórki ZNP, więc nie jest nie są to dane pełne znaczeń nie mamy informacji o pozostałych szkołach, które nie są zrzeszone w tym związku zawodowym to jest proces odchodzenia z zawodu nauczycieli jest procesem, który nie zadziało się rzeczywiście jak niespodzianka teraz tylko jest to takie zjawisko, które obserwujemy w zasadzie od samego początku, kiedy zaczęła się reforma minister Anny Zalewskiej, kiedy warunki pracy nauczycieli się widocznie pogorszyły natomiast nie polepszyły się warunki finansowe, dlatego że tutaj niestety za chwilę będziemy rozmawiać o pewnie o pieniądzach i pensjach to jest jeden z takich czynników pensje i warunki pracy, które powodują, że nauczyciele odchodzą z zawodu będą odchodzić z zawodu do zawodu przychodzić nie będą to właśnie to jest chyba ten drugi ten drugi człon tego zdania jest szczególnie niepokojące, że tam odpuść może sobie być jakiś natomiast nie ma napływu nikt nie chce po prostu tego zawodu wykonywać zgadza się jeśli chodzi o nauczycieli do trzydziestego roku życia, czyli tych, którzy trafiają do zawodu tuż po studiach mamy najniższy najniższy udział tych nauczycieli grupie zawodowej nauczycieli test 8,2% i jest najniższy najmniejsza liczba nauczycieli młodych na tle wszystkich państw Unii Europejskiej to jest 11,9% jeśli chodzi o uczniów najmłodszych oczywiście ten spadek jest notowany w latach 20132017 i spadł z 9,15,2 to rzeczywiście jest prawie połowa młodych nauczycieli, których w szkole nie ma, a powiedzmy 1 dosyć istotną rzecz, że ta średnia i to z danych MEN z osiemnastego dziewiętnastego roku, czyli już ci nauczyciele są troszkę starsi na tamten moment średnia wynosiła 44 lata, więc nauczyciele się starzeją młodych nauczycieli w zawodzie nie przybywa, więc rzeczywiście ZNP i wiele innych organizacji od lat zwracają uwagę na ten problem i chyba ostatni moment, żeby systemowo za to zabrać, lecz uważa, że chodzi głównie pieniądze te pieniądze nigdy nie były dobre w edukacji nigdy nie to nigdy nie było także nauczyciel to był dobrze wynagradzane pracownik natomiast wydaje się, że teraz jeszcze coś innego doszło do tego tak to znaczy jeśli jesteśmy przy pieniądzach to też musimy jednak rzeczy na 1 rzecz zwrócić uwagę i inaczej wygląda sytuacja w większych miastach inaczej sytuacja wygląda w mniejszych miastach albo takich miejscach, gdzie jest średniej wielkości miasto i dookoła mniejsze miejscowości tam rzeczywiście pensja nauczyciela, która wynosi jak jak podają dane OECD 59% średniego wynagrodzenia nauczycieli Unii Europejskiej strasznie mało mniej niż polscy nauczyciele zarabiają tylko nauczyciele greccy węgierscy słowaccy czescy w mniejszych ośrodkach miejskich to pensja jest jakość akceptowalna natomiast jeśli mówimy o dużych miastach to pensja w publicznej edukacji dla nauczyciela nie jest czymś atrakcyjną, ale rzeczywiście jest także tu nie chodzi tylko pieniądze te pieniądze nigdy niebyły to nigdy nie nie było szału w tej kwestii chodzi o warunki pracy i one rzeczywiście od momentu wprowadzenia reformy, która była dla nauczycieli niezrozumiała, której realizacja jest trudna, bo nakłada na nauczycieli coraz więcej obowiązków i pracy te warunki pracy nauczycieli się pogarszają badania 2013 roku już dosyć stary pokazywały, że nauczyciele na 5 podstawowych czynności poświęcają średnio 34 godziny w tygodniu ana wszystkiego na wszystkie czynności związane z organizacją pracy w szkole 46 godzin z tego co to znaczy to nikt nie rozumiem co teraz powiedziała, że te 5 podstawą są, jakie już mówię 5 podstawowych czynności to jest 3 proc przede wszystkim prowadzenie lekcji przygotowanie zajęć z innymi uczniami przygotowanie lekcji przygotowanie innych zajęć sprawdzenie i przygotowanie prac, dlatego że często nauczyciele myślę, że praca nauczyciela to jest tylko pensum, czyli 18 godzin tablicowych i koniec, ale do godzin tablicowych dochodzi jeszcze cała organizacja pracy i wiemy, że to jest znacznie wyżej niższe niż praca etatowa, więc te warunki pracy teraz przy zwiększającej się biurokracji przy coraz większej presji rodziców przy coraz większej presji presji ogólnie społecznej na kontrolowanie pracy nauczyciela to ta liczba zadań i godziny, które nauczyciel spędza w szkole przy pracy po prostu się zwiększa nauczyciele i widać to w liczbach odchodzą nie garną się do zawodu to właśnie, czyli rozumiem, że chodzi po prostu o to, że plus jeszcze jak rozumiem, bo tak się zastanawiam nad tym ile do tego co powiedziałaś przełożyło się przyłożyły się nowe podstawy programowe, które są przeładowane, o których niejednokrotnie mówiliśmy, że one są rzeczywiście trochę absurdalne, że właściwie nie wiadomo co czemu ma ta edukacja dzisiejszych czasach służyć no to jest oczywiście problem, który nauczyciele muszą rozwiązywać w zasadzie każdego dnia to znaczy mierzyć się pewnym mnie do niedopracowania systemowe to niedopracowania polega na tym, że to co zapisano w podstawach nie mieści się w liczbie godzin, którą mamy zapisano też prawnie, a teraz sytuacji, w której część szkół pracuje minister mówi przytłaczającą większość szkół pracuje normalnie, ale mniejszość szkół pracuje w trybie mieszanym lub zdalnym 72 placówki zdalnie 218 mieszanym o w tej chwili też realizacja materiału staje się bardzo trudne i nauczyciel na co dzień jest taką osobą, która stara się trochę pogodzić ze sobą 2 żywioły to znaczy z 1 strony zadbać o komfort ucznia z drugiej strony zadbać o komfort własnej pracy, a trzeciej strony zrealizować to, czego zrealizować się faktycznie fizycznie nie da, więc ludzie po prostu mają, którym momencie dosyć jeśli dochodzą kolejne zmienne kolejne przeciwności i kolejne kłopoty i teraz pytanie o to na ile to wszystko budzi jakiś niepokój Ministerstwa Edukacji Narodowej na ile budzi próbę nacierali taką próbę jakiegoś przeciwdziałania tej sytuacji temu odpływowi nauczycieli temu zniechęceniu i no przede wszystkim braki kadrowe, które jak są głównie dużych miastach zaczynają osobie dawać znać tak braki kadrowe, zanim odpowie na drugą część pytania po powiedz jeszcze z chwilkę kilka zdań o brakach kadrowych w dużych miastach dużych miastach i mniejszych ośrodkach miejskich, które znajdują się tuż przy dużych miastach ten problem kadrowy jest rzeczywiście zauważalny i niezwiązane z tym, że doskonale przez reformę edukacji rozwija się sektor oświaty niepublicznej, czyli szkoły społecznej szkoły prywatne to są placówki, które mając inne instrumenty finansowe nauczycieli publicznego systemu po prostu pobierają i nikogo tam w zastępstwie nie ma także to jest rzeczywiście to jest rzeczywiście ten problem jeśli chodzi o to co systemowo robi z tym ministerstwo no niestety nie robi nic poza tym, że minister mówi, że jest pierwszym ministrem ten pierwszy rząd, który sukcesywnie te podwyżki przyznaje, ale musimy zaznaczyć 1 rzecz, że te podwyżki są konieczne, dlatego że jeśli tych równań nie było to pensja nauczyciela stażysty będzie mniejsza niż minimalne wynagrodzenie, więc to trochę nie jest tak jak mówi pan minister, więc tutaj takich systemowych prac ani nawet pomysłów ani nawet dyskusji o tym w jaki sposób przeciwdziałać temu kryzysowi, który za parę lat będzie mieć naprawdę potężny problem ze strony ministerstwa takich prób ani zachęt nie ma dziękuję bardzo, ich Kaźmierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji była z nami czternasta 15 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA