REKLAMA

Edukacja w cyfrowym świecie: jaka może i powinna być w XXI wieku, w szkole i poza szkołą

Panoptykon 4.0
Data emisji:
2020-09-24 19:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
52:48 min.
Udostępnij:

Pół roku temu rozpoczął się ogromny eksperyment społeczny – z dnia na dzień wkroczyliśmy w erę nauczania online. To nie była łatwa przesiadka, ale można wyciągnąć z niej sporo wniosków, a przede wszystkim zastanowić się nad tym, czy na pewno chcemy, żeby tak właśnie wyglądała przyszłość edukacji? Z Jowitą Michalska, założycielką Digital University, której misją jest „podnoszenie kompetencji cyfrowych Polek i Polaków”, rozmawiamy o tym, czego powinny uczyć się dzieci i dorośli, żeby sprawnie poruszać się w dzisiejszym świecie, jak technologia zmienia system edukacji i dlaczego wszystkiego za nas nie załatwi.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Witajcie w podcaście Panoptykon 40 mówi wdowa Katarzyna Szymielewicz jestem prawniczką i prezeską fundacji Panoptykon, która reaguje na zagrożenia związane z rozwojem nowych technologii to co dzieje się na styku tej technologii człowieka ponadto konie 40 mam ten komfort, że nie wykonał do ustaw nie gadam z politykami, ale mogę zrobić coś ciekawszego mogę zajrzeć na zapleczu tych technologii przemyśleć to, skąd się wzięły co tak naprawdę zmienia w naszym życiu jak Rozwiń » działają i rozmawiam o tym z ludźmi, którzy wiedzą wiedzą, bo badają wiedzą są praktykami i to wiedzą potrafią się dzielić technologie i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon dzień dobry jest też spotka się w piątek 40 mówi Katarzyna Szymielewicz i mamy dziś 10września to jest taki czas, w którym wszyscy ci, których dzieci chodzą do szkoły jeszcze żyją w bardzo mocno nową logistyką i przestawianie się na z właśnie różne modele, bo szkoły publiczne uruchomiły nauczeni stacjonarne, ale wiele szkół prywatnych społecznych i poszło modele hybrydowe, a więc trochę olejną trochę obecności fizycznej eksperyment trwa eksperyment na dorosłych na dzieciach myślę, że nie proste dla dla nikogo nawet dla państwa, a przede wszystkim dla państwa, a więc trochę dziś chciałabym się tego doświadczenia odbić i porozmawiać będzie oczywiście pandemii tego i o tym co ona pokazała na temat naszej edukacji sposobu w jaki nie uczestniczymy, ale będzie dużo w przyszłości chciałabym wykorzystać doświadczenie, które wszyscy mamy za pół roku takiej takich takiej takich nietypowego bycia media technologicznej do fantazjowania, a może nawet przewidywania zupełnie serio jak edukacja będzie wyglądać w przyszłości jak będziemy się uczyć zaczyna ile technologia będzie właśnie tym kanałem, które będzie no właśnie pomaga przeszkadzały mam nadzieję, że trochę w to wejdziemy, ale też może ważniejsze, czego my będziemy uczyć nasze dzieci, czego powinny się uciec, żeby móc wpływać na świat, w którym żyjemy aktywnie, żeby móc zrozumieć by móc kształtować, więc temat rysowałam ambitniej szeroko, ale czuł się bezpiecznie, bo jest ze mną w tej rozmowie osoba idealnego do do tak postawionego tematu Jowita Michalska z i witam serdecznie dla mnie, że osobą, która jedną z niewielu, które wciąż bardzo swobodniej pewniej mówi o przyszłości jak zawsze szanuje i podziwiam, bo boja tak nie mam, ale od kilku lat szefuje też liczba inwestycji i z tego klucza jesteś doświadczonym praktykiem można powiedzieć edukacji i dorosłych dzieci dzięki serdeczne zgodziła się rozmawiać tak szeroko mu z tego co ja wiem o waszej misji Uniwersytecie rowem nie są bardzo szeroka wy chcecie uzbrajać Polaków, że kompetencje cyfrowe i to bardzo różne grupach wiekowych od nastolatek uczennic uczniów po menedżerów doświadczonych i ludzi, którzy wchodzą na rynek pracy powiedz mi na otwartej rozmowy jak misja jak wam idzie jak jak trudna okazuje się, iż komisja jak jest w tym w tym nauczaniu petycji prawo w Polsce też dziękuję za to pytanie dziękuję za zaproszenie dla mnie wielka przyjemność pogadać teściowa, bo zwyczajnie nie po prostu kręcą pan szczerze i toteż w obliczu pandemii pokazuje mi dodatkowe wątki trochę drukujemy rzeczy, które wcześniej byliśmy bardziej w teorii, więc dla mnie bardzo ciekawy świat jak nam i 9 ton komisja jest bardzo ważny jest też moja życiowa misja, więc tutaj jestem spójna z naszą działalnością, że jesteśmy na przełomie żyjemy na takim przełomie światów, że urodziliśmy się część z nas przynajmniej w takim świecie jeszcze mocno analogowym teraz przechodzimy silną adaptację bardzo szybko do świata cyfrowego, ale bardzo dużo ludzi się tego świata boi wiele osób jest nastawionych do nie do tego świata no trochę drogo i generalnie ta garstka ludzi, które naprawdę się znana w świecie technologicznym tworzy naszą przyszłość dla nas wszystkich, którzy w tej przyszłości będziemy żyć mieć naprawdę twierdzić z dużą dozą pewności, że to będzie najbliższe 510 lat, kiedy ta przyszłość przy bardzo inna niż UW czy bardzo szybka zmiana czeka w temacie, który dojrzewał myśli edukacji to są dekady to da setki nawet lat doświadczeń wojennych i nagle czy przewiduje tak radykalną zmianę w krótkim czasie ta pandemia tutaj dużo pokazała, że to zmiany można się szybko zrobić tak powiem przynajmniej przedstawi jej jak trzeba te są ważną po drugie, my już od kilkunastu lat rozmawiamy, że zmiana systemu edukacji niezbędna, bo już mamy ten inny świat trochę, a wciąż kształci ludzi do świata poprzedniego i to się już powoli odbija będzie się odbijało na tej naszej rzeczywistości na tych na tych ludziach, gdy są 2 wątki moim zdaniem 1 wątek jest taki, że potrzebujemy ludzi przedsiębiorczych swobodnie poruszający się w świecie nowych technologii szybko, adaptując się do nowych potrzeb rynku takich, które rozumieją, że cały czas przyjdzie nam się uczyć, a nie po prostu tak jak to nawet prof. Harry, który w swojej książce pisał, że przywykliśmy przez dekady przez pokolenia do myślenia do dzielenia życia na 2 części część, kiedy pobieramy edukacji tak być mniej średnio do 2005. roku życia i część, kiedy pracujemy nabieramy doświadczeń praktycznych i ten poczuł się kompletnie skończył już dzisiaj widzimy jako dorośli się cały czas trzeba czegoś nowego uczyć wracać takie kursy studia coś na dodatkowego com com com konkretnego robić i de facto poznawać, których zupełnie ktoś zupełnie nie mamy zielonego pojęcia, a jednocześnie system edukacji podstawowej średniej wyżej tkwimy kompletnie Starym systemie się na pamięć uczymy jakich rzeczy, które są zupełnie zupełnie nieprzydatne i to ja mogę powiedzieć się z czasów mojego pokolenia, że rzeczy, które się uczą w szkole zupełnie się do niczego nie przydały jest bardzo śmieszne jak postawić 10 znajomych osób i zapytać, jaki mają wykształcenie trzeba sprawdzać co do 1 mężczyzna rozliczenie, ale to, aby to wiemy, o czym myśleć o świadczenie dla mojego pokolenia powszechne panie przydatność wiedzy porozmawiamy o tym jaka, jaka byłaby ta wiedza przyda chciałabym złapać konkret tych kompetencje cyfrowe, które obawiają się jako jako pewne pojęcie celu może nawet używane na powód niejasne nieprecyzyjne, kiedy mu kompetencji cyfrowych tym mówić o kompetencjach przyszłości o petycjach ludzi dorosłych też właśnie, które musimy się uczyć cały czas co dokładnie są za umiejętności, czego my mamy u nas są takie jak w niedzielę na 2 grupy ma te bardziej twarde związane z rzeczywistym rozumienia świata technologicznego i bardziej społeczne powiedzmy sobie taki tylko i do tej pory też był taki poziom ceniliśmy bardziej techniczna mniej społeczne uważam, że nie należy do błędu popełnia otwarte to np. programowanie to są tego typu rzeczy to są wiesz co tak nie, bo z 1 strony oczywiście niezależność, jaką będziemy ciężko jest programowanie uważam, że jest rzeczą niezbędną dla wszystkich trochę jak jeszcze nie jest i haczyka ważę trochę jako kolejny język, bo na wieś, żeby poznać kulturę i i głęboko jakiś jakiś naród, jaki kraj jak świat to warto nauczyć się też trochę tego języka i to moim zdaniem przyświeca też nauce programowania oprogramowania jest pewnym jest pewnym logicznym logicznie ułożone z systemem językiem, którym posługuje się cała technologia, jeżeli wiemy, że będzie tak amortyzacja i dziś tak naprawdę najlepsze dla nas przyszłość to jest przyszłość Rami g jest technologią, a nie odrzuceni przez technologię, ale nie również tacy, którzy odrzucili technologie tylko gdzieś tam taki materiał partnerski układ no to powinniśmy wzajemnie znać swoje języki w ciekawe jak zyskiem naturalnym dla dla naszych, ale rzeczywiście to mogę to podbite oko świadczenia jako prawniczki osoby, która zajmuje się technologią od strony polityki publicznej legislacji nie nalicza przykład w przypadku, kiedy sama odczułam, że brak zrozumienia, które ja staram się zupełnie, ale to toczyć trudne sprawy, które właśnie na bazie będzie uczył moment musiał nadrobić ten teren ten ten brak języka brak wyobrażenia, o czym w ogóle chcemy by regulować jak w ogóle działa system dopiero zajrzenie czasami do tego może HTML czynnego kodu daje poprosili nawet prawnikowi, o czym rozmawiamy i bez bez tego wglądu zachowujemy się rzeczywiście ignoranci i co jest niebezpieczne, więc zgadzam się że, chociaż trochę musimy tam zajrzeć też podstawy podłączyć jakieś języka polecam zacząć z dziećmi np. GUS w zwykłym najprostszym kredytu tam się potłukł poznaje to logiczne myślenie pewne liczną wiemy o tym, że algorytm będzie rządził za wieloma aspektami naszego życia wiele decyzji podejmował w podcaście często rozmawiamy już podejmuje już za rzeczywistość społeczno-polityczna w takie tak jest zawsze prowadzę swój takich, jakie ideały Dinary na Facebooku pod hasłem być to co tydzień w środy i pierwsze moje zdanie odpalam mówi po prostu powiedzcie czy dobrze nie słychać dobrze widać podkręcił trochę goryczy nas lepiej pozycjonować, czyli prosimy de facto już jest czynnym elementem naszej naszej codziennej pracy dysków, więc programowej na pewno, ale mając na wyższe kompetencje twarde ja też myślę sobie, że potrzebujemy Kong, nawet jeżeli nie jesteśmy bez zmian w tym przysłowiowym IT nie będziemy nie planujemy takiej przyszłości, bo nie mamy takiego biznesowego życia to powinniśmy rozumieć poszczególne technologie i wiedzieć do czego one muszą znać Casey przykłady domy możemy dzisiaj łatwo uczyć się na różnych rodzajach przykład, jeżeli przykładowo albo zamierza być sprzedawcą popracować marketing albo już nim jestem też mówił do edukacji dorosłych prawda, jeżeli jesteś taki, że to ja powinnam dzisiaj się nauczyć, jakie technologie wspierają ten obszar biznesu konkretnie co konkretnie robią, jakie są przykłady wdrożeń co osiągnęło się dzięki miecze przebudował nie wie model biznesowy ścieżka proces winnych podobnych albo niepodobny, ale w innych organizacjach, które zastosowały gdzieś tam na świecie to jest dla mnie ta wiedza to jest twarda jest tak czego by nie skończyłaby się taką jest takim twierdzeniem, że żyjemy wciąż eksperymencie i że tak naprawdę często sprzedawcy technologii dla biznesu sprzedają powietrze albo albo eksperymenty, które nie sprawdzają się, więc ciężko odróżnić no właśnie takiej taki Case, które jest twardy, który zadziałał z tego można się nauczyć czegoś na inne na przyszłość AOC przykładów nowość takie urzędy chwalą szczególnie tzw. ja prawda podczas jazdy w każdej lodówce, a które może niewiele zmieniło, ale ktoś kupił ktoś wprowadził natomiast zmiana w biznesie nie była realna też czuję, że może być tą targowicą pełnym czy nie zgadza się z moim tutaj myślenie o miejscu to jest to znowu bardzo szerokie spektrum są rzeczy, które są pionierskie są rzeczy, które są Super sprawdzone i interes tak mamy Polska nie jest krajem w pionierskim technologię powiedzmy sobie to zupełnie szczerze, więc my korzystających z wprowadzając, wdrażając różne rzeczy możemy korzystać z szeregu Ks firmy technologiczne, które oferują swoje produkty takich też sporo mają jest oczywiście strona eksperymentalne no bo technologia cały czas jest w tym lub takim nowe programy eksperymentujemy mamy Casey jedziemy dalej tak są elit obrzeży są ci, którzy się chciało pisać na bardzo eksperymentalny użycie technologii dzisiaj ZUS nie będą mieli, ale nie podejrzewa my są albo powinni przynajmniej być wyposażeni generalnie, więc mieć dużo ze strony technologii mogli siedzieć w tej tematyce i jednocześnie mieć wizję co z tą technologią zrobić być może nie duże zwinne zespoły, które są w stanie szybko reagować, a ci jeżdżący tymi dużymi molochami czytam dużymi tankowcami ktoś mówi korporacje mają szereg możliwości automatyzacji procesów po różnych stanowisk wdrażanie technologii w celu lepszego widzenia adresowania potrzeb swojego klienta w tym tysiące rejsów już o rozumiemy czyli, czyli czwartego dla menedżerów, a co twardego byłoby dla dzieci albo dla osób, które jeszcze nie pracują nie mierzą się z tymi wyzwaniami, ale z kolei przy przyjęło się tak przy szkole wręcz, że mocno przyjdźmy założenie, że dzieciaki są w sieci zagrożone, że potrzebują jakichś właśnie do twardych kompetencji, żeby się chronić czy ty to myślenie podziela rzeczy uczyć jakiegoś technologicznego BHP owi to oczywiście, że trzeba uczyć technologicznego chyba umówmy się, że to dziecko gra 12 godzin się to nie znaczy żebym, że zrozumieć jakiekolwiek technologii, ale rozdzielimy definicję, bo my też bardzo mieszamy do ostatniej dziennikarz taki bezmiar stalowy zapytał jak groźnym głosem na jakiś konferencji w kolejnej session czy my jesteśmy przemęczeni technologią panie i to w technologii to jeszcze nie znaliśmy się dzień online ma technologia nie ma w tym nie ma nic wspólnego z bardzo technologie anty nie musi być znawcą technologia ani, żeby sobie przez pogadać albo nagrać na jakimś mamy doświadczenie ekranu doświadczenie bardzo prosty interfejs, które nas męczą ma mniej lub bardziej, ale rzeczywiście bierni doświadczeniu cały czas, ale nawet w nim już przywoływać do wycieku danych tak czy kradzieże pieniędzy mu, skąd chyba internetowych, ale rzeczywiście są są pewne było sytuacje dzielenia się danymi komentowania uczestniczenia w dyskusji online, które no wiąże się z ryzykami krętaczy od ryzyka też z dzieciakami rozmawiać raczej nie jest teraz kompetencji tytuł uważa, że walka z rolnictwa jest to szalenie ważne szalenie ważne są 2 rzeczy dzieci po pierwsze, ośmieszanie dzieci z pewnym eksperymentowanie z technologiami dziecko 10 dwunastoletnie nie powinno spędzać 10 godzin w ogóle nie dziennie grają albo więcej inni grają, ale powinno to eksperyment z drukarką 3 de popatrzeć, którą po prostu i że Energę układzie scalonym tak, żeby te rzeczy techniczne wydawały się też częścią zabawy kompetencje przyszłości są takich combo jesienią oddzielnie tak naprawdę my uczymy takich zajęciach dla dzieciaków, gdzie dzieci pracują w zespole metodą widzę wielkiej, choć wcale jej tak nie nazywam, jakim mówimy o tym jak mają procesy jak nazywać co ciekawe bez szukamy nagle na lepszego słowa jeszcze musimy walczyć nazywano mówił, że będzie świetna zabawa będziemy planować swoje PLO ma obowiązek nas teraz będziemy myśleć wspólnie jak możemy żyć na nowej planecie tak takie zajęcia prowadzimy też zapowiedź nauczyciel tych zajęć nie prowadzi jedynie raportuje, czyli jest idea tzw. odwrócone klasa dzieci rządzą tam nauczyciel wspiera ewentualnie coś tam rozwiązuje się dzieci gdzieś tam jakiś zator zrobi mają ewidentnie konkretne zadanie do zrealizowania odsyłamy na rzecz dzieci na innych na innych zajęcia też trochę czyny właśnie takich inżynierskich rzeczy pracy ima byłem takim bardzo bardzo podstawowej w energię, ale też właśnie prac drukarką 3 idea jakiegoś takiego modelowania czy właśnie programowania wtedy dzieci mając inspektor narzędzi konkretny eksperyment drobnych mając oczywiście taki proces wymyślania, ale ten kreatywny potem może się dogadać ze sobą co będą realizować, czyli ten taki taką retorykę fajną sobie zrobić przepchnąć umieć przepchnąć swoje zdania, bo od odebrać dziś argument generalnie pracować zespołowo my w Polsce też nie pracują zespoły kolejna kompetencja przyszłości reagują bardzo okazale i praca Kimów Limburg ta kolaboracja tak mocne słowo nie jest mile widziane zgoda konotacji wojenne Kola reż w języku angielskim jest to jedno stąd podstawowych kompetencji przyszłości umiejętność pracy w zespole pracy z ludźmi, które nie tylko tych, których lubimy i ma nam przytakują mam takie same zdania my tego właśnie wyszukiwania do współpracy ludzi, którzy myślą zupełnie inaczej mają inne kompetencje takie takim też taki też dobór i CIT wieś, wymyślając jak ten koncert potem decydują, który w którą, który w ciążę i domu siedzenie przekracza ten prototyp boją to jeśli nie będzie tak to dorabiają odrabiają potem mają gotową, że taki to jest taki sposób jest po pierwsze to co dla mnie brzmi całkiem jak co czwarta kompetencje nadal bada są chyba też konkretne rzeczy albo na styku po zniesione rozumie ją lepiej jak działa układ scalony jak działa program rozumieją uczą zdobywają wiedzę, a z drugiej mówisz o już tam też miękkie kompetencje, jakim jest właśnie współpraca i umieć pracę w zespole czy jeszcze z tych miękkich wchodzicie na ile może inaczej to tam czy również jako część przygotowania do naszego zderza się w grę wchodzi postrzega zdolność krytycznego myślenia o samej technologii takiego takiej czujności to ona może zrobić i jak zachować obecnie niezależność jak czegoś takiego można uczyć w ogóle krytyczne myślenie umiejętność zadawania właściwych pytań oczywiście tego uczy wbrew pozorom proste po prostu, pozwalając dzieciom dyskutować, zachęcając ich do zadawania pytań, bo to co robimy przez całe dzieciństwo nawet sami własnymi dziećmi co zadawanie pytań niż my budujemy te naturalną cechę, którą one mają tak szkoła to przecież nie można się samemu nie można się odezwać na lekcji nie można zadawać pytań, więc ten moduł no to trochę wchodzą też przed samą czy też na 1 model np. pracy hybrydowej szkolnej, kiedy mamy część zajęć online część zajęć ochron część pracy własnej to tak naprawdę bardzo dużo materiału, który się sprzeda na lekcjach można w postaci ciekawej dać dzieciom do przeczytania czy do zapoznania się w domu np. właśnie Casey jakieś ciekawe i potem to spotkanie w klasie jest właśnie po to, żeby krytycznie podejść do tematu poznać krytyczne spojrzenie innych osób zadać właściwe pytania i troszeczkę sobie na ten temat podyskutować tego w ogóle nie ma czy nie jest nim problemem to, że dzieciaki rodzą się już trzecie przymknięte tym co nazywasz online, a nie technologią tymi ekranami interfejsami wychowują się z tym niektóre od maleńkości, bo przecież niektórzy sięgają po tabeli bardzo wcześnie już samo doświadczenie powoduje, że ich krytyczne nastawienie to dopiero do tego bezpośredniego kontaktu do tego interfejsu łanie albo do czasu spędzanego przed planem może być trudne poproszę tego że, że to zawsze było czyni także musimy w firmach edukowanie dzieciaków jak zrobić przewrót w myśleniu, żeby pewne oczywistości przełamać powiedzieć Hej, tak nie musi wyglądać może np. chcesz przeprogramować urządzenie ono nie musi ustawiać się roli biernego odbiorcę filmów na YouTubie czy czymkolwiek innym, ale może np. sam podejmować, żeby takie taki przerób dokonał się dziecku czym nie musimy jednak zrobić czegoś więcej niż poczekać na pytanie, które może nigdy nie nadejść oczywiście to jest tutaj jedno pytanie są dzieci takie takie, bo wiesz jak bardzo brutalna i jeżeli ma czyjeś dziecko spędza 45 godzin dziennie przed wieś komputerem tabletem czy jako środek ma NATO to co mieliśmy dziecko skoro chcemy oddać na wychowanie komukolwiek rada się z własnym czemukolwiek przymusowych własnymi dziećmi trzeba być nawet w technologii trzeba z nimi być, dlatego że nie bardzo wiele osób pyta jak zabezpieczać swoją córkę przed prawda niebezpiecznymi treściami wynosił 11 lat z nie nakłada sztucznych już nakładek, dlatego że wtedy wyłącza się prawie wszystko to jest jak uświadamia jestem albo jesteś, zostając w kolejnym oświadczeniu 12 rzeczy robi tak i oczywiście, ale dziś mamy doświadczenia różne takie z Afryki albo Indii, gdzie dano już wiele takich doświadczeń, gdzie dano dzieciakom w wiosce analfabetów 40 tabletów na 20 ostatnio chyba twoim drugim samochodem ileś tam tabletów, które bez żadnej instrukcji obsługi w języku angielskim całe dzieci niepiśmiennych nikt w tej wiosce nie czytając nierozumiejący żadnego języka poza swoim lokalnym dzieciom zajęło 10 minut, żeby odpalić te tablety po tygodniu latały śpiewały ta jest wszystkie piosenki tych tabletów ze zrozumieniem, a po 46 dniach hamowały cały system ową, czyli jednak podaje się pojawiają to ta bierność nie jest nie jest cechą immanentną dziecka było, żeby tę bierność wspierać właśnie niszczące ciekawość dzieci, ale rozum taki jak pokazuje że, że tak nie musi być, jeżeli damy im teoretycznie wolną rękę to one znajdą drogę do tego, żeby atakować systemy i przywódców jemy, bo nasze dzieci są przymocowane, kiedy nasze dzieci mają pogrzebać w jakimkolwiek sprzęcie skoro one mają od urzędu dwudziesty zaplanowane przez nas cały dzień zajęciami, na których się cały czas uczą, ale nie ma tu tak jasno nie mają źródeł nawet masz wiesz co nie wiem fitness czy przez związek czy w każdym też musisz już okres pracy i okres odpoczynki się przyswaja tak samo też wiedzą, że my mamy czas przepracowany wożone dzieci, które cały czas uważamy, że nie wolno się nudzić z jak ja śledzę, więc mówić czytać biografie śledzę biografie przeróżnych mądrych ludzi z różnych różnego czasu z czasami chce zjeść sprzed 100 lat czasem sprzed 15 lat to są ludzie, którzy to się nudzili i dlatego też pewność mam ich dzieci afrykańskiego miały ten 1 sprzęt dlatego siedziały nad nim i nasze dzieci ma to to, iż to łatwość wejścia właśnie to wstęp do bierną postawę, kiedy oglądam jak ktoś inny gra albo oglądam jak ktoś inny nad to coś robi nie tańczy ktoś inny tańczy mienia tworzy wspaniały tak z plasteliny Bajer, gdy ktoś inny ja sobie tylko ogląda no i będziemy wtedy mieli takie społeczeństwo, więc c to pierwszy tak podsumował trochę ten ten cały ten cały fragment naszej rozmowy to po pierwsze, będzie dzieci mieć świadomość tego co robią nie przybyło co wywalczyli tylko dać szansę, żeby troszkę oraz mini i byli w tym doświadczeniu i uczyć ewidentnie technologii my też to jest właśnie z dziewczynkami wezwanie, bo wiadomo, że co pytasz ludzi też mówią tak Okaj moje dziecko w szkole uczy się wszystkiego, czego potrzeba jest nieprawdą, bo akurat wszystkiego, czego nie potrzeba, a potem nie robi co chce, więc ja mu czyjej otwiera drogę, czego nasze chce uczyć poza pozaszkolnych zajęciach, więc dziewczynki pozaszkolne zajęcia chodzą na taniec i konie do 80% nie widać też oczywiście bardzo ważne rozwojową i konie taniec Szuby rozwijają fizycznie natomiast powinniśmy się zastanowić i dobra dziecku Waśniewska zajęcia z programowania 2, zwłaszcza dziewczynkom po to, żeby już tę styczność z technologią, jaką miały jakież zaciekawienie 10 biogazowni, ale mojej córki to nie interesuje ja pytam, a jak twoja córka poszła na zajęcia angielskiego powiedziała, że to nie interesuje to oczywiście zaakceptował nie poszedłby ewentualnie znaleźć innego nauczyciela zrób to samo programowaniem, a co z taką kompetencję, która wraz z praktyką jest bardzo ważna, bo my też jak wiele organizacji społecznych prowadzimy program edukacyjny nasza innowacja nowa Wyprawka i tam kładziemy olbrzymi nacisk nie tylko na bezpieczne korzystanie technologii, ale świadomość procesów w głębokich prezes, które są ukryte zatem interfejsami, w których oby zgadzamy się, że do końca nawet są technologie one są bardzo badano nakładką, która właśnie właśnie, choć przed nami ich relacje władzy relacje rynkowe Litwin wyzysk, które tam się odgrywa prawda czy zamieszczenie danych o człowieku i powiedział manipulacji to wszystko schowane za ten gładki mi ładnymi napisami jak tego uczyć my próbujemy też metody, żeby o tym mówić również do dzieci dorośli czasami są straceni czasami są załącznikami czy takie rozumienie tego co technolog determinuje co powoduje ona jest taka ani inna również dziś waszych programach ma miejsce to jest już sobie 2 nie ideologią albo krytycznym stanie wychodzącym poza kompetencje nawet miękki jest bardzo ważne jest bardzo ważne te różne grupy wiekowe pewnie różnie można tego uczyć na pewno przez przez tory Teligi jestem fanką, żeby takie rzeczy opowiadać po prostu i przy dzieciakach, bo tak tutaj głównie jak nie chodzę też nie mogła dalej proszę o działalności, więc my też w edukacji nie wchodziły tak głęboko dotknięta strona wiesz polityczna mnie nie do końca by interesuje natomiast cały zakres tematyki prywatności jak najbardziej absolutnie ta świadomość tego, że mamy taki ASA, jakim jest prywatność warto o niego dbać, bo potem się tego nie da wrócić to jest ważny i sposób mówienia o tym trzeba znaleźć na każdym etapie wiekowym ma jakąś odpowiedź, która się sprawdza na na ten obiegowe argument nie ma nic do ukrycia przecież to tylko ludzi, którzy warte w sumie mogą się powinni obawiać szczytem swoich, a także, że to jest pewna, że też trochę powinniśmy traktować kategorii waluty albo w kategorii swoje wyceny bardziej nie o to chodzi nie mam, dokąd mogą mieć do ukrycia niekoniecznie chce mieć przyklejone na pierwszy dowód osobisty te rzeczy nie mają ze sobą wiele wspólnego szczerze mówiąc już do wzrostu to jak wiele ja informacji o sobie udostępnia powinno być moją decyzją i być może ja chciałbym to sprzedawać, bo to jest także w pobliże część z powinności zachować dla siebie albo mieć świadomość konsekwencji wypuszczenia również tylko sekwencji hakerskich, które się powolutku, ale my nie mamy takich wielu rejsów indywidualnych, że ktoś komuś prawda obrobił konto czy podszył się po niego itd. tak dalej, bo jeszcze jeszcze tych przykładów jest mało też dużo się o nich mówi należy w biznesie z kolei bardzo jest już zadomowione sformułowanie są firmy takie, które zostały tak powiem napadnięte przez przez o jak organy hakerskie albo takie, które jeszcze o tym nie wiedzą, że już zostały im właśnie jest nawet gorszy scenariusz Touch, czyli jest jest bliski myślenie transakcyjne o danych jak często akurat jeśli ktoś chce wieść o jego wydanie jako opcja tak każdy musi sobie sam o sobie decydować, ale chodzi, żeby mieć świadomość, że da, że daje ta z nią o tak, że dane są pewnego rodzaju walutą i jeżeli my mamy mówi ja nie mam do ukrycia wszystkie ordery na zewnątrz, żeby miała świadomość ktoś, że oddaje władzę nad Senatem nad tą wartością, którą ma również władze ktoś może to wykorzystać przeciwko mnie ktoś będzie chciał mną manipulować, a ktoś będzie handlował na tym nie zarobią, bo on mieszka człowiek zmienia też wziąć pod uwagę, że każdy dzień można motywację i ja bym chciała rzucić pozwoli motywacji dla ludzi, żeby do każdego każdy tak jak z palaczami 1 po 1 powie, że nie stracić urody to na niego trafi drugi Lubomierz będziesz miał raka czy może nie wiem opuścić swoje dzieci na generalnego działań Energi będzie tutaj też chciał stosować jedynie do grupy wiekowej, ale bardzo wcześnie zaszczepiać, bo wieś chociażby ten tak no tak nie śmieją się zupełnie podczas pandemii bardzo mocno wzrosła np. do 1 000 000 nowa oczywiście nie mówi wiele osób o tym nie wie, a algorytmy śledzą otwarte profile dzieciaków, które bierze niewinnie w kostiumie kąpielowym dziewczynki już dopuszczone majątkiem także po prostu sobie na Instagramie i te algorytmy zaciągają te filmiki na strony pedofilskie jeśli mam taką informację jako już nawet rodzić takiego taki takiego dziecka czy nie chciałbym się tym zainteresować ową to świetny przykład tego jak jak informacja w tym kontekście zupełnie zmienia siłę rażenia staje się czegoś innego orężem część niebezpiecznym, ale też cieszę się, że przywoła szkody stadami, bo chciałam do tego doświadczenia znowu edukacji pandemii wrócić po to, żeby zapytać czy teraz o NATO co zapowiedział początek rozmowy również do tego do tego dojdziemy jak doświadczenie edukacji ma wyglądać mówiliśmy do tej pory sporo o tym, czego i dorośli dzieci powinni się uczyć jak będą musieli się uczyć, jeżeli będą chcieli pozostać aktywnymi obywatelami internetu i rzeczywistości technologicznej takim, którzy są sprawcze świadomi, ale jeszcze pozostaje cała ogromna kwestia jak i która no właśnie pandemia eksperymentu brutale jak zapowiedziała chęć wejścia nauczyciele szkoła nie mieli w ogóle czasu, żeby się do tego przygotować podobnie rodzice dzieci ja też uczestniczyłam mu wspierająca w edukacji dalej dzieci szkolnych zmian jak i doświadczeń pandemii byłam przerażona tym co widziałam to wyglądało jak jakaś jakaś groteskowa wersja szkoły 10, gdzie rodzice musieli drukować najczęściej pdf dzieci potem wypełniały po to, robiły zdjęcia są zdjęcia do nauczycieli, którzy siedzieli z nimi na jakich sumach czy innych czas w ramach tej najczęściej skontrowany przez prywatne firmy bez żadnej troski o oddano prywatność te konsekwencje bycia ochronę, jakiej świat, które kontroli korporacja i jakość kontaktu było naprawdę żadna i że tak, aby go szkoła byli technologicznie to ja bardzo dziękuję, ale właśnie obie wiemy, że nie musi prawda, więc trochę chciałam od siebie słuchać szczyt marzeń obserwacji czy pandemii, które byłoby np. przez drogami albo lekcjami i gdzie i, żebyśmy przeszły w kierunku tych wizji pozytywne jak mogłoby działać dobrze Super Super to o to pytasz, bo też dużo miał dostarczyć dużo doradztwa do rozmów dużo też same doświadczenia moje własnego matki myślę, że są też bardzo ciekawe to jest koronny przykład tego jak wszyscy musimy się uczyć technologii łącznie z nauczycielami może na czele z nimi, bo to jak przygotowana była szkody terminował jako poszlaka szkole, który chodzi nie tylko to świetnie po pierwszym takim tygodniowo proszę gromadzenia tematu wystartował wszystko na Platformie też Google Microsoft dali swoje Platformy za darmo łącznie z całym procesem edukacji ktoś chciał wziąć, więc wiesz na stabilnej sensownej Platformy, gdzie wszystkie elementy tej Platformy zostały wykorzystane dzieci dostały też i rodzice też tak właśnie trafią rodzice, którzy moi znajomi z technologii dostali się nauczycielami nauczycieli szkół, a z drugiej strony stomatolodzy, którzy są tak samo nie tłumaczy co dziś to oni dostali się dodatkowymi uczniami, a więc to ten proces jakoś trzeba było opanować nie było niepokojące dla ciebie są narzędzia jednak korporacyjne, które właśnie tę transakcyjną mają wpisaną transakcję, której mówiłyśmy chwilę temu, czyli to, że karoshi danymi, bo nie pobierają opłaty mają wpisane w swój model nie byłoby np. uczciwiej choćby w kodeksie pandemii odpowiedzieć wyłączamy śledzenie Łączewskiemu zbrojnej, bo to jest sytuacja bardzo trudno dziś dzieciaki nie mogą być nigdzie indziej prawda, ale nawet nie płacimy firmom man albo szkoła, bo ktoś płaci za tę usługę, ale nie ma tam śledzenia czy taka opcja spotka się z taką propozycję czy wszystko szło w oparciu o śledztwa dochodziło do głowy, więc chętnie w ogóle nawet pod pytała zaprosiła, abym kogoś do takiej dyskusji właśnie odpowiedzialnego ze strony tych organizacji jak to widzą Gloster potrafiliśmy umówmy się bezdomni 2 tygodnie na przez przystosowanie się nie było szans na to, żeby handlować tutaj negocjować i przygotować banki zanotowały jak mogą zostawić wszystko ma swojego maila, że pozostaje wielką 150 maili dziennie, gdyż ustawa, o ile ze wszystkich przedmiotów swojego dziecka ktoś ma trójkę można sobie bardzo jest tutaj nie do końca był czas na przygotowanie do trochę powiedzmy sięgnęło, ale dużym duże perspektywy to jest bardzo ważne pytanie ja też myślałam natomiast takie jak one po prostu płaszcza za to Platformy lata jako mają być poezja sąsiaduje ze świata usługa powinna być jak zapłacona, ale przeszkadza mi jeśli tak jest jeśli tak jest, ale takie argumenty słyszałam przed pandemią, że jednak tak Platformy Google Microsoft opierają się mimo wszystko o o taką broń dane właśnie, a więc dowód atrakcyjności nieprzejrzysta i nie daje zapas szansę konkurowania rzeczy ważnych rodzicom dzieciom dokładnie, ale wychodząc na ten poziom już tego jak powinna edukacja wyglądać to to moim zdaniem na pewno formule hybrydowej, bo ja też widziałam, że te online na mocno tym dzieciom zaszkodził chociażby takim jeździć nagle wszystkie starcia kompletnie kondycję fizyczną boję, bo zupełnie czym innym jest np. takie zajęcia wychowania fizycznego nadwoziu zajęcia wychowania fizycznego w grupie, a zupełnie inaczej online i trudno jest pięcio siedmio dziesięciolatków do tego zachęcić, żeby stały na środku swojego swojej sypialni robił pajacyki poznają dodatek wprowadza także ktoś mógł animować ich ruch, ale odbyło w tym samym czasie skórkę też trudno ograć w takich warunkach czas gry żądamy nowo musimy uczyć zespołowości zespołowości dziś jednak lepiej w realnym świecie myślę, że te Obry do drugiego przyzwyczailiśmy dzieci do dobycia online nie na to uważam, że te dzieci wieś też widać było duże zmęczenie po zbrojnej nie inaczej, że to powinno się też forma hybrydowa oczywiście pokazało z drugiej strony to, że dzieci potrafią wynieść całkiem dużo takich zajęć, że jeżeli nauczyciel podaje ciekawe linki do dzioba ciekawe gry to jakieś 200 KK chodzi, bo jeżeli to wykorzystać naprawdę wszystkie możliwości na nowy dukat dodać fenomenalna Tomasz tam gry względem rozumiem angażowania wciągania zaciekawienie tak pod tym kątem jest fenomenalna głębi głębi też jak z Poznania tematu czy, więc rozwiązania jakiegoś kraju to Super dzieciaki mogą same robić natomiast dyskusja debata to wszystko powinno być absolutnie robione wtedy, kiedy jesteśmy razem mamy szansę sobie pogadać podyskutować, bo to są rzeczy ktoś zupełnie inaczej wtedy bieg wiezione gdzieś rozkłada na mieście chodzą też do głowy 2 aspekty kolejnych trybun dołożyła to jest relacje, że jednak budowanie relacji z Danii są też nie zaś na tym etapie nie może zrobić inaczej niż w kontakcie bezpośrednim i też zmiana przestrzeni prawda nie wiem jak to jest nawet kiedy dziecko pozostaje w tej samej przestrzeni fizycznej przez cały dzień, bo np. jeszcze jest izolowane społecznie nie może wychodzić z domu takie są to wobec ekstremalne wydarzenie mogliśmy się wyrwać z domu na dokładkę, ale samo to, że w tym samym miejscu śpię jem uciesze spotykam spotykam w dużym cudzysłowie z przyjaciółmi ze szkoły to musi być bardzo ciężkie dokładnie, więc to to jest coś co pewnie, więc zostaliśmy do tego siada zmuszenia też pokazała nam to bardzo mocno, że żadne rozwiązanie takie radykalne nie jest najlepszym, wykorzystując zdobycze technologii jesteśmy w stanie dużo głębiej wejść do 70 nie doświadczały częściej wiary np. który świetnym przyszłościowe narzędzie czy czy czy rozszerzonej rzeczywistości te Super fajne narzędzie edukacyjne, ale jako uzupełniający z drugiej strony nie chcę takiej przyszłości dla mojego dziecka, że ona będzie na 8 godzin dziennie zakładała okulary biurowe pewnie przeżywała te eksperymenty te piramidy to wszystko, a potem dochodzenie, jeżeli pójdzie spać nie mów też mam dużo rozmów z różnymi rodzicami, bo też sporo z rodzicami gadamy to jest dla mnie ciekawe, że rodzice za obserwuję takie przerażające wierzysz powiedzmy zmiany społeczne, że pani mówi mój trzynastoletni syn jest przyzwyczajony do sportu do dobycia w tym świecie realnym, ale w momencie, kiedy wychodzi na podwórko to niema kim pograć, bo wszyscy inni siedzą w domu grają w gry, więc to jest bardzo duża rola rodziców i dziecku nie można dziecka wychowywać tak gdzieś sobie, że tak powiem jako pewien poboczny aspekt takich się sam nadzieje elektroniczna w miarę darmowa niania tam ogarnie poważnie pograć godzinę będę miała Święty spokój, bo po prostu ulegną one odpowiedzialne za przyszłe społeczeństwo, jaka musi być IT Formuły hybrydowe takie właśnie, gdzie ma dziecko czasu, żeby sobie przyswoić wiedzę, żeby sobie powiedzieć na ten temat z drugiej strony taka właśnie dyskusja te właśnie zadawanie różnych pytań zderzanie się z innymi punktami widzenia jest nam niezbędne i to doświadczenie, zwłaszcza w dzieciństwie najlepiej się buduje w świecie realnym niż dziś wszystkie odpowiedzi ma ma ogólną dla nas i w tym ciekawsze im trudniejsze ważniejsze pytanie zadamy tym większa wartość tego świata, który zbuduje, a jak widzisz możliwości personalizować Ania sposobu uczenia jest też coś takiego co co pobrzmiewa Ossowska Haririego innych wizjonerów, którzy zwiążą się przyszłość coraz bardziej technologią czy wystąpienie czy utopienie dla mnie, że mogę z tym, że bardzo wysokie to chyba jest niżej Harrego jego niepokoju oprogramowanie, które obserwujemy, ale podejrzewam, aby z tego, że może szansę czy w ogóle mamy szansę wejść dzięki technologii w taką wersję edukacja jest pode mnie kalibrowane, która autentycznie współpracuje z moim mózgiem podsyła mi takie bodźce takie pytania takie zadanie rodzaje zadań, które nie jako jednostka unikatową Enei rozwijają uczymy czy nasz eksperyment by potwierdzały, że co się dzieje czy raczej jakaś taka obietnica no właśnie dla jednych groźne dla innych atrakcyjna, które jeszcze długo nie spełni oczywiście bardzo realne to były moim zdaniem jedna z głównych obietnic technologii personalizacja we wszystkich aspektach chociażby w medycynie, która od razu przychodzi do głowy, ale wg jak najbardziej co ostatnio pisałem artykuł na temat edukacji chińskiej chyba nie jest tamtejsze personalizacji tam są ciekawe elementy wbrew pozorom, dlatego że Chińczycy przede wszystkim ma jedno władze i bardzo szybko całą ścieżkę od decyzji do adaptacji na dużą skale i także w sprawie przygląda różnym gest jak Chińczycy powiedzieć, że będą się uczyć sztucznej inteligencji to kolejnym roku najpierw zaczęto od akademickich nauczycieli powiedział okay kształcimy 5000 akademickich nauczycieli sztucznej inteligencji, którzy w kolejnych latach zasilą ileś tam szkół, których będzie się kształciło resztę osób sztuczna inteligencja tak panie podchodzą systemowej warto się temu przyglądać i tam się bardzo dużą używa technologii do personalizacji już nauczania, czyli sztuczna inteligencja, które jest w stanie jak wiemy dzisiaj jest po mieście wciąż powiada się bardzo demobilizująco naprawdę nie zabierze nam jeszcze nic ani życia praca niczego w najbliższych latach, ale w projektach spotka pan ten to jest też też na ten temat potwierdza nasze myślenie w kierunku ale, ale przede wszystkim, bo to są świetne modele wież tradycyjne świetne 1 obserwację różnych zachowań tak i analizowanie danych, więc jesteśmy w stanie wiedzieć Leszka ten uczeń uczy się lepiej przez prawdę organu wzroku, a ten lepiej przez organ słuchu te to dziecko trochę szybciej przyswaja dobrowolnie i właśnie wtedy, kiedy zwarcia przyswajanie wiedzy mamy zrobione formę dla nowej już jesteśmy w stanie leczyć jesteśmy będziemy wkrótce w Chinach eksperyment już to przed przygotowania, więc do przyswojenia taki sposób i w takim tempie jak rzeczywiście jest badane, że to dziecko per formuje to jest coś co pewnie w najbliższych latach będzie w stanie już adaptować do jeszcze tego w Europie nie mamy tak eksperymentów np. wyprowadzić swoich działań edukacyjnej, ale widzi, że to nadchodzi bardzo szybko jest dużo start-upów drugi etap tych głównie w Indiach szefa nie rozwija tam są takie no naprawdę bardzo przez morze czy Chinach też bardzo mocno w Chinach jest skórę taka takich startach, które no już na takich dużych próbach netto w Chinach duże próbę rzeczywiście bada tę personalizować edukację i pewnie wejdzie w Europie nie wiem nie domaga my mogliśmy, bo może są też nie nie znam wszystkich tych stanowią one też teraz bardzo rozwinęło, bo chętnych w ogóle pan bardzo urósł edukacja edukacyjne technologiczne start-upy dostało się znowu potrzeba więcej potrzeba pojawia się więcej pieniędzy w tym sektorze brata, więc wiary wiary i te się bardzo i wszystkie te prace zdalnej starta bardzo urosły pandemii i dużo się rozwinęło nowych, więc myślę, że na przestrzeni roku 2 będziemy obserwować wysyp moim zdaniem jest to 5 najbliższych 5 lat ta edukacja będzie dużo bardziej spersonalizowane widzimy szansę na pewno wychwytywać, bo też moim zdaniem się jest diagnostyka słaba, że uczynimy do końca świadomości wieś to wykazujemy się na indywidualnych wyczuciu danego nauczyciela, który też, bo po jest tworzony przez pryzmat jakiś sympatii jakiś podobieństw i a z drugiej strony niż kopać sobie na nasze jesteś matką czy chciałaby, żeby twoje dziecko było dedykowane takie jak dany nauczyciel o nim myślicie jest bardziej bliskie dziecko gadatliwy czy bardziej bliskie dziecko trochę bardziej introwertyczny na co dzień to obchodzi mam takie dziecko, jakie jest ono powinno być rzetelnie potraktowany w tej edukacji zgodnie z jego też predyspozycjami, a z drugiej strony ten świat będzie się coś bardziej budował na talentach to co, w czym może nawet sztuczna inteligencja pomoc jeśli chodzi o indywidualnych indywidualizacja podejścia do edukacji to jest 33 wyłapywanie talentów tych dzieci i wcześniejsze zajmowanie się tymi talentami i to coś co jest bardzo potencjału owe, czyli nie ma wątpliwości, że samo sama diagnostyka tych dyspozycji dla programu odpowiedział wydawanego np. dzięki różnych agencji jest łatwiejsza niż dla człowieka, a co z takim razie już taką pracą z dzieckiem czy tutaj wracających do do tego co uważa uczestniczyli hybrydową to jest ten kierunek tutaj pojawia się rola człowieka pedagoga psychologa też rodzin zapewne wiedzieć co się będzie o tym, że jego dziecko zostało tak inaczej opisane przez system czekania na takiej ani inaczej ta oferta jest dobierana pytam o to trochę też żeby, żeby być może przekuł takie skojarzenie, które myślę, że kiedy, kiedy słucham o omnipotencji, a ja w tym zakresie, że to technologia ma wystarczy czy dobrze odczytuję, że nie wystarczy sama technologia tak wysokiego gracza absolutnie, ale jest jednym z raportem miał jeździć na samym początku powiedział nie jestem zwolenniczką komputeryzacji i tego podejścia ramię w ramie, aczkolwiek bardzo duży jeszcze pracy musimy wykonać takie podejście nasze zaszczyt miało rynku, dlatego że w tej chwili trochę na płuca łapiemy do technologii dzisiaj wcale nie myślimy o tym czy będzie dobry dla człowieka czy nie wydarzeniu mówi korporacje muszą również z punktu widzenia finansowego, że do dyrektor finansowy to będzie bardziej opłaca się zastąpić 1000 osób wieś algorytm mnie tak naprawdę szczerze na koniec to musi być coś co nam generalnie się przyda nie spowoduje, że wszyscy ludzie nie będą pracować czas pójdą pewnie na początek we wszystkie możliwe nałogi, zanim się po latach musimy się szersze konsekwencje takich takich inwestycji albo aby taki skutek jak ma w edukacji, jeżeli wybierze sobie Chiny czy Indie, gdzie efekt skali jest ich pisanek społeczeństwo idzie może się okazać, że po prostu nie ma tego ManpowerGroup tej zdolności ludzi i fizycznych nauczycieli, żeby zajmować się idealnie dzieci dziećmi, a technologia może pomóc no to o debatę chciałbym tego nikomu blokować, ale jeżeli pracujemy w europejskich warunkach małych grupach dzieci, gdzie są pedagodzy są nauczyciele są rodzice z klasy średniej bardzo zaangażowani w edukacji dzieci dlaczego by właśnie na tym budować prawda, ale rozumiem, że to jest wyzwanie przed nami dorosłymi, żeby nauczyć się wydział współpracy ramię ramię detektora internet podpowie ani paktować ani jako ani też ani jako głos tego zastęp znika na stałe w procesie ani jako energicznie róż, które nam dziecko wykresu je na jeszcze sprawniejsze i Credit w wielkiej maszynie społecznych, a września nowa się czy nie drugą stronę skrajności, ale też pamiętajmy, że te rozwiązania myślimy o nich jednak w skali globalnej i brakuje kilku milionów nauczycieli na świecie tak chcielibyśmy, żeby wszyscy mieli dostęp, więc Europa może ma jakąś sytuację Azja ma jakąś sytuację Afryka ma jakąś sytuację Ameryka ma jakąś sytuację, więc patrzymy z punktu widzenia też tego co, gdzie jest możliwe, bo o technologia jednak zdecydowanie pozwala robić skale i być może dzięki niej do damy dostęp do nauki edukacji dzieciom, które w ogóle nie będą miały w innym przypadku to też trzeba brać pod uwagę natomiast przy wszystkich sprzyjających warunkach ja jestem zwolenniczką trój trój współpracy, że tak powiem chcieli technologia rodzic nauczyciel no dobrze to jest recepta, którą ja bym przyjęła takim to problemu, żeby dostał 4, która jest przypisana rzeczywiście podbijamy już każdy za rozmowę to, że jechali wszyscy musimy nauczyć z tym miał zrozumieć krytycznie zrozumieć, żeby móc takim koncie aktywnie wystąpić, jeżeli nie wiemy to Platforma robi jeśli nawet, żeby kupić naszemu dziecku albo co zafundowaliśmy nawet bez pieniędzy ale, płacąc minister jego danymi to wtedy ten trójkąt działa prawda wtedy jednak nie poda kod konta jest ślepa głucha na zagrożenia i samo dotyczy dziś myślę i nauczycieli rodziców, więc mamy my teraz do zrobienia potężną lekcję nie tylko Lu nie tylko pan mieć tę cechę taką właśnie przyszłościową, bo to chyba chyba nie ma odwrotu prawda chyba chyba będzie w technologii więcej możemy wykorzystać zamiast się przed tym bronić, tudzież ignorować, że nadchodzi niechętnej księgować będzie technologia czy nie nie ma to jest niestety możliwości, ale ważka absolutnie rację też oczywiście innego rodzaju tak mówi moduły te prace edukacyjny ale, ale właśnie próbą w tym ten, który głosie próba wyciągnięcia czegoś najlepszego dla rozwoju u 2 czy w takim razie oto, a to wymaga naszej edukacji ma nadzieję, że ten podcast rozmowa przykład przyłożył małą cegiełkę właśnie właśnie do wspierania naszego dorosłe rozumienia czym się mierzy miejsce będziemy mieli za chwile bardzo dziękuję wideo za to że, że dołożyłem cegiełkę ma być to będzie ciekawa dla was rozmowa oczywiście możemy te wątki pogłębiać wcześniej rozmawiałem z handlem żydowskim o dostanie cyfrowe to też jest powiązany temat myślę, że w tym roku takich tematów pozornie mieli tak naprawdę bardzo konkretnych bardzo ważnych na styku człowiek technologia niekoniecznie właśnie polityka ale, ale np. nasz dom szkoła zarządzania naszym czasem nasz dobrostan będziemy uruchamiać więcej, bo to jest taki rok, gdzie warto się sobą w technologii zająć poczuliśmy też pandemii, że nie ma ucieczki to nas dogania chcemy czy nie i dobrze jest mieć świadomość narzędzia i krytyczne myślenie, więc dzięki serdeczne za to, że pomogła trochę w swoją wiedzą i do usłyszenia w kolejnych odcinkach podcastu piątek 40 do usłyszenia cześć technologii i człowiek człowiek i technologię styk czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje do czego używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA