REKLAMA

Banany po milion zł/kg, czyli nowy sezon na rynku sztuki

Interluda
Data emisji:
2020-09-25 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
52:01 min.
Udostępnij:

Co sprawia, że jedna rzecz za dzieło uchodzi, a inna już nie? Jak wycenia się dzieło sztuki? Jak milenialsi postrzegają sztukę? I co jest kluczem do udanej inwestycji na rynku sztuki? M.in. o tym w audycji

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka dobry wieczór witam państwa bardzo serdecznie w kolejnym programie Inter luda państwa moim gościem jest pan prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki wydział prawa i administracji Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu pan prof. Wojciech Szafrański z rzeczoznawcą ministra kultury dobry wieczór panie profesorze dobry panie redaktorze dobry wieczór państwu kilka krotnie Rozwiń » poprzednich wydaniach w programie Owczarek tamtym razem rozmawialiśmy o rynku sztuki o tym w jaki sposób pandemia w na rynek sztuki płynęła czy wpływa czy wpływać będzie warto też porozmawiać o tym czy to będzie jakaś nowa rzeczywistość wyłania się jakiś nowy obraz rynku sztuki, ale myślę, że wydarzenie na ustach całego świata, jeżeli chodzi o właśnie rynek sztuki to jest taki pojedynek pomiędzy papieżem z głazem Jerzego Kaliny, a no właśnie najnowszą rzeźbą Mauritius kapelana pojedynek, który interesuje świat jak rozumiem tak pan tak tak wydaje taką hipotezę pan stawia panie redaktorze na morze całe świadczenie nie interesuje tym tymi wydarzeniami w Polsce na pewno media żyją tą pracą zatrute źródło tak naprawdę się nazywała Jerzego Kaliny, ale muszę powiedzieć, że Cattan znowu delikatnie wyprzedził pewnie nie zdawał sobie z tego sprawę delikatnie wyprzedził to co się wydarzyło w Polsce, bo 23 dni temu dyrektor Guggenheim muzeum Ryszard Armstrong ogłosił, że oto wpływa darowizna na rzecz muzeum właśnie w ramach tej darowizny czy przedmiotem tej darowizny jest słynna już na 2019 roku praca inna praca Maurice kapelana komik czy ten słynny banan, który jest przyklejony taśmą, który wzbudzał taką sensację na bazie magami także świat żyje tą darowizną bardziej na razie niż niż zatrutym źródłem Jerzego Kaliny, ale może zmienić się, że Jerzy Kalina nie pojedzie jeszcze ostatniego słowa, ale swoją drogą panie profesorze po ile te banany wychodzą za kilogram norma 230 centów jakoś tak to w tak to nie więcej wychodzi natomiast rodzice kapelan w 2019 roku o zrobić 3 na czym 3 takie jest 1, ale w 3 wersjach tak byśmy powiedzieli leżał tak niedojrzałe wszystkie takie same, bo badamy się bardzo szybko psują się 4 dni już zepsuty także ta darowizna wcale tak nie wygląda dobrze by się wydawało, że to jest rzeczywiście ten banan z tym są taśmą klejącą wprost przeciwnie to jest właściwie sam certyfikat i instrukcja do tego jak tego banana przykleić mówiąc mówiąc wprost rzeczywiście się przyjrzałem tej instrukcji i ta instrukcja g więcej w ten sposób, że najważniejsze to, skąd przyklejenia banana to taśma 37 stopni wysokość 68 cali która, który to był z tych bananów tak byśmy powiedzieli na 1101120 000USD drugi za 106 000 darów na ten już się kończy edycja to ten ostatni za 150 000USD by świat się zastanawia bardziej na tym, który z tych trafił do dom do muzeum Guggenheima no i ja podejrzewam, że to może być rzeczywiście ten, który zakupili zakupiło małżeństwo koksu nie obiecali, że to trafi do muzeum no i i trafiło i trafił i wtedy też by Odry olbrzymie kontrowersje czy też w ogóle dzieło sztuki chce też się nad tym specjalnie roztrząsać tak, bo nastąpiło to co też następuje teraz tutaj, czyli umuzykalnienie tak będzie uzależnienie w no i stało się na swoją drogą zastanawia się jak to wygląda z punktu widzenia konserwacji to znaczy muzeum Guggenheima w nowym Jorku dostaje darowiznę tak i to dostaje darowiznę teraz, gdy abstrahując już tych wartości artystycznej oddolnie to dostaje darowiznę, którą jest banan który, która jest banan, które jest realizacja tak, która jest certyfikat instrukcja jego odtwarzania wykonywania to nie jest pierwsze takie zjawisko w ogóle tak proszę pani może być dowolny banan tym trzeba wiedzieć, czego przykleić może być dowolny banał tak taśmy też nie dostarczy chyba jasne także tak też muszą zorganizować coś dlatego też muszę powiedzieć to jest o tyle zabawne, że dyrektor generał ma mówi, że to świetna od strony konserwatorskiej, bo na razie niespecjalnie czasie to troszczyć, ale są zadowoleni ci się z darowizny, bo mają kilka prac na ulicy kapelana no dobrze, ale czy teraz znając no pan już znać instrukcję panda kąt czy teraz, gdybym ja jutro, bo nawet banana, ale nie wiem może buraka ziemniaka oni to oczywiście tak się zdarzyło, że zaraz potem przykleją przyklejane wszystko od jesteśmy po dwudziestej drugiej jest droga 1111 także przykład już dziś do także wszyscy już później zaczęli przyklejać cokolwiek tak się artyści artyści, ale chodzi jak zawsze w sztuce, kto zrobił to szybciej, ale pod właściwym kątem właśnie ich aż przede wszystkim, kto pokazał jak to zostało jak to zostało wybrańców odbiór nie był wcale wtedy fajny, ale fajny był od strony ludzi, którzy reagowali będziecie się z tym zgadzali czynie to troszeczkę tak jak dzisiaj jestem zatrutym źródłem tej tak fotografowali to i media na całym świecie obiegu ów banan to błąd na tyle ważne, że postanowiono wycofać potem został 1 taki banał zjedzone przez innego artysty Davida datą na taki artysta pochodzenia gruzińskiego, który zjadł ten banan też dokonał kolejnej pracy tak jak głodne artysta tym razem taki performer troszeczkę no i tras, gdyby zdecydował przekazać swój performance no, toteż testu jak zawsze jest jako tercet jak to opisać nie no to tak samo jest to można pisać za każdym razem jak kto ma wykonać dzisiaj jest to co najważniejsze to, że Czesi zabezpiecza także Muza polskie zdarzały się kupić parę takich takich takich performer taki zapis, że jeżeli ktoś nie będzie dany artysta nie będzie mógł odtworzyć tego to już wyznaczył kolejną osobę, która może otworzyć także takie przypadki też mamy to jest bardzo się podoba ten kierunek, czyli musi być badana musi mieć taśmy mamy instrukcję certyfikat mamy jakieś certyfikaty plus instrukcje instrukcja tak, więc jeżeli nie będzie wystawa prac jest najwyżej Cezary łasiczka to opowieści to tak naprawdę to nie jest praca na ulicy Kapelanka Cezarego Łasiczki Janusz rozum to jest właśnie tam 3zł za kilogram czy pojazd badane i teraz wydało się, że nikt z nas nie wie tak naprawdę to nie artykułuje potrzebę w takt z to prawda badania na jabłka zresztą teraz nie, bo ja wolę polskie produkty oraz Narodowy, chociaż zmiany klimatyczne w tym kierunku zdarzył się, że niedługo bananowce także będą mniejsze podobało to co ogłasza, że to jest teraz już wtedy mówiono banan, a teraz niektórzy kolekcjonerzy muzea mówią, że to jest jednorożec świata sztuki tak tak dziwi mnie to tym bardziej że z troską są 3 takie tak NATO to nie jest jednorożec tylko pewnie 3 jednorożce albo jednorożec ściema rogami także tą fascynujące to jest naprawdę, ale szybka odpowiedź tak, bo sobie troszeczkę podjętego rzeszowian ja też nie byłem na otwarcie nie dostał zaproszenia mnie pan doktor dostał zaproszenie na otwarcie zatrutego źródła nie też dostałem albo skrzętnie sprawdziliśmy dokładnie także, kto wie co nas jeszcze czeka w tych skrzynkach bardzo stresująca praca myślę, że na pewno nie to praca, która nie przeszła niezauważona o o to na pewno w to na pewno to jest warte ważne dla artysty dla dla dzieła, o czym świadczy taki taki zrobił, że w, że nieważne co się mówi ważne, żeby się cały czas mówiło mówi się bardzo dużo na ten temat rad poniesie wypowiadają kolejne osoby, więc jak muszą być 100408 osobą w radiu wypowiadający się na temat zatrutego źródła nie myślę, że to jest ciekawe w tym kontekście w pojedynku pomiędzy muzeum Narodowym muzeum Guggenheima w nowym Jorku no to na razie to efekt jest pod względem nie chcę tej estetyki, ale remis 00 g za okazaniem zaproszeń remis bez wskazania świat może być sztuczna inteligencja elektronika IT wkracza do do świata sztuki rozmawialiśmy o tym że, ponieważ są lock Down ograniczenia możliwości zakażenia itd. tak, ale to całkowicie nie będziemy rozmawiają dziś uznać, ale okazuje się, że Szanowni Państwo że, gdy dużo więcej osób korzysta z aukcji zdalnych zarówno chodzi o w ogóle podejścia do sztuki zdalnego oglądanie przez internet zakupy przed przez internet okazuje się, że są też aplikacje, które mogą osobom jak rozumnie zaznajomiony ze światem sztuki wskazać odpowiednie kierunki od nich artystów tutaj zdaje się też Polacy są zamieszani w ten interesująca aplikacja jest taka czeka sytuacja, że my się najczęściej dowiadujemy od o o sukcesach naszych rodaków jak już jest po sukcesie takich chwil wcześniej nie dostrzegamy często później dopiero jak to zrobić przedruk z prasy anglosaskiej np. to od nad nowym, a mamy świetnych nasi trasie nasi się potrzebami nasi nasi to są nasi zrobili, chociaż rzeczywiście jest także, że na rynku sztuki ostatnio najwięcej się mówi, jeżeli chodzi o jedną z takich nazw jednostek na 1 takich narzędzi to o Arktykę rzek, które jest autorstwa rodziny Mielżyńskich to jest Tomasz Konrad i ciągle zapomniana przez prasę polską Celina, która tak naprawdę wcześniej zajmowała się sztuką troszeczkę tak i stworzyli taki wyjątkowy wyjątkowy także w moim przekonaniu mojej ocenie wyjątkowe wyjątkowe narzędzie, bo przecież my na rynku sztuki mamy od dawien dawna wszelkiego typu urządzenia typu wszelkiego typu takie bazy jak Artprice art net, ale one są tylko zestawieniem cen ceny oczywiście opisów obiektów natomiast Tanowa to nowe narzędzie nie gromadzi informacji o sprzedaży aukcyjnych czy sprzedaży galeryjnych tak naprawdę zajmuje się raczej zbiorem informacji o płynącym z mediów czyli, jeżeli o to został sprzedany obiekt, a w jakimś domu aukcyjnym ważnym za 1 000 000USD to ta aplikacja pokazuje, że został sprzedany za 1 000 000USD dane dany obiekt tylko tak naprawdę ile media o tym mówią jak duże media o tym mówią zbudowane na zasadzie algorytmu czy wszystkie media nie są równo traktowane w zależności tego, jaka jest ich wagę 3 zostawią coby było, jakby w ramach tej aplikacja mieli wprowadzić TOK FM mi, gdyby się znalazł no w na jakim poziomie tego tego, ale w szczycie mam nadzieję dobre samopoczucie widzę jak wieczorem tak dwudziestej drugiej 5, kiedy przesłania dnia 17 tak rzeczywiście to jest także, że bardziej dzieli się to co jest w mediach, jakie przekażmy medialną poszczególnych artystach, a więc to nie są wyceny poszczególnych dzieł sztuki ale, ale ten taki alternatywny system wyceny artystów ani konkretnych dzieł na podstawie tego co się mówi ile się mówi, bo to wpływa bardzo mocno na decyzje zakupowe to jest dla mnie oczywiste, że żarliwość zakupowa kolekcjonerów zbiega się z ilością nagłówków tak trochę jest tak tak jest na rynku zachodnim tak wszystkie też na rynku polskim, czyli rozpoznawalność tego jak jaki artysta jak dużo się mówi wpływa na nasze decyzje zakupowe, czyli to jest aplikacja, która pomaga podejmować decyzję czy możemy sobie zobaczyć, że mamy leczyć tę część rent zobaczyć trend jak dużo się mówi się mówi się pisze o tym Fisiak, bo to jest ważne, że obejmuje obecnie praktycznie, więc 150 000 nazwisk artystów i dzisiaj już jestem blisko 200 000 w tej taki bar barze podstawowej, która została zbudowana dla domu aukcyjnego Phillips, bo to one w domy aukcyjne zaczęły z tego korzystać ten projekt zresztą trwa od 2014 roku uczył się zapomina, a nie ten został ogłoszony taki taka wyłączność na na współpracę między między właśnie tym to narzędziem jego twórcami artykułem, a Adamem aukcyjny Phillips Philips wyprzedzić szuka pomysłu na wyprzedzenie konkurencji w postaci inwestycji istotą jest nam, żeby skutecznie działać notują wejdą jeszcze mocniej na nasz rynek taki informacyjny tak bym powiedział także dzisiaj ta baza jest dostępna przede wszystkim dla oceniających w ramach tego domu aukcyjnego, ale już są już Letter, które pokazują na zewnątrz jak codziennie zmienia się ten obraz obraz medialny poszczególnych poszczególnych artystów no i zdaje się, że jeden z takich artystów pochodzących z dany sprzedał na aukcji swój obraz znacznie znacznie powyżej oczekiwań, czyli powyżej ceny szacunkowej Res wskazywana przez przyznam przez dom aukcyjny dziś to właśnie z tego wynika, że domy aukcyjne jak szacują obiekty szczególnie tych artystów, którzy są mają świeżość na rynku tak powiedział no to szukają jakiś taki bardzo porównawczych rzeczy cenowych często nie są w stanie znaleźć tych porównawczy rzeczy cenowych no i to to narzędzie ma pomóc w zakresie tym jak dużo się mówi o kimś i można w tym sam przewidzieć troszeczkę inny poziom poziom cen tutaj mówią takie prawa pracy zacytowanej Dele modeling cud tak tek taki powiedziałbym pochopne wnioski wszystko było sztuczne określał liczbę i wycena to było 30 po 3050 000 funtów udało się sprzedać za 675 tak i teraz jak się to tłumaczyć tłumaczyć oczywiście tym wzrostem zainteresowania medialnego, który w przypadku tego artysty nie wynika tylko właśnie jego twórczości artystycznej, ale także z tego, że współpracował z biurem przy modelingu tak powiedzieć, ale nazwisko się upowszechnia upowszechnia upowszechnia no i IT powoduje, że co niektórzy widzą w tym wielką przeszły także to jest dość do śledzenia trendów tak z poglądem to narzędzie jeszcze jednego z innego powodu niższe niż patrzy na to prasa, bo generalnie jest także w domach aukcyjnych dużych domach aukcyjnych są rodzaje takich komórek wywiadowczych tak byśmy powiedzieli takich złożonych tak naprawdę ludzi czy nie narzędzi elektronicznych tylko ludzi, którzy szukają oceniają tych przyszłych talentów z punktu widzenia wzrostów i możliwości ich funkcjonowania i teraz takie narzędzie jak artykuł pozwala na to, żeby trochę ograniczyć liczbę takich wywiadowców tak byśmy powiedzieli przynajmniej dać narzędzie wspomagające do tego daleko zdawalność to jest klucz czy to nie oznacza, że rynek sztuki jeszcze bardziej przesuwa się w kierunku spekulacji dla mnie tak dla mnie tak natomiast Filipiak ogłaszał współpracę z miejskimi mówią mówił o demokratyzacji rynku sztuki, że oto tak jak zdarza się, że część artystów jest w ogóle wprowadzanych na aukcji, bo nie bardzo można ich odpowiednio dzisiaj wycenić czy czy liczy czy gra domów aukcyjnych galerie bardzo bardzo silna w tym zakresie tutaj mówią, że artyści działający w mediach społecznościowych np. mają jakieś większe szanse przy przy obserwacji tego narzędzia czy używania tego narzędzia przez przez kolekcjonerów ja nie do końca się tym zgadzam bo, bo manipulacje w zakresie tego, o czym się pisze jak się pisze, dlaczego się pisze też możliwe nawet w wielu przypadkach łatwiejsze tak to taki toby oznaczało, że właściwie skoro nie wszystkie media są równe tak jak pan powiedział, że zbudowany tak zbudowano się ich waga tak może być tak nie było, że New York Times ktoś pisze to jest na tym samym poziomie co czasopismo uniwersyteckie jakieś tam absolutnie mi tylko, żeby nie było takich takiej sytuacji to są zebrane z nowej trasie oznacza, że teraz, żeby zaistnieć no to musi o artyście musi o obiekcie napisać jedno z tych mediów no dobrze i jest brane są pod uwagę jest oczywiście bardzo dużo, bo to jest 16 000 takich można powiedzieć internetowych wszelkiego typu w ważnych czy jest punkt widzenia Anglosasów, bo to trzeba podkreślić ważnych ważnych stron i 50 000 takich odbić od redakcyjnych wychodzących z muzeów galerii z domów aukcyjnych 50 000 takich taki podmiot także to to oczywiście całkowicie nie jest nie jest jeszcze skończony narzędzie, bo proszę wyobrazić, że jeżeli to jest przede wszystkim brane pod uwagę prasa angielska czy w ogóle w 2, a angielskie anglojęzyczne dotarcia będzie dołożyć koreańskie chińskie i tak itd. także dzisiaj to jest to niema w pełni równowagi na tym narzędzie, ale zrobiło szum medialny naprawdę na pewno dużo, bo już nic więcej w zakresie art Raisa czy Orneta czy punkt widzenia pokazywania cen nie można zrobić, więc szuka się narzędzi wspomagających do tego to jest to zresztą tak jak to przecież taka norma, bo jesteśmy też profesor ograniczeń w tym, żeby ciągle dopisywać nowe nazwiska i ciągle widzieć nowe nazwiska ta ten ten po bez sztuki on nie jest bez bez końca tak także tam chodzące nowe nazwiska wchodzą tak naprawdę się nowe nazwiska nie od razu przez rekordy cenowe przez media to tak, ale rozumie, że teraz patrząc na ten przykład pracy, której mówiłem, czyli ten Lemon Berling cud w oznacza, że wchodzą przez media, ale za mediami automatycznie idą rekordy cenowe troszeczkę tak tak tak czy wspierają, czyli to oznacza że, gdyby sam obiekt sztuki już nie jest tak ważne jak zainteresowanie medialne, które kreuje tak jak artysta już właściwie mniej ważne jest to Niewiem warsztat myśl filozofia, bo troszeczkę to jest także to narzędzie pokazuje tylko taki wielki tort tak medialnej teraz ile tego tortu medialnego jest wykrywane przez poszczególne artysta nawet przez poszczególne działa tylko przez poszczególne artysta to jest narzędzie, które pokazuje to dzień po dniu proszę wyobrazić, że Picasso zajmuje około 2% tego tortu czy są takie nazwiska, które będą zajmowały zawsze ten tort w jakimś większym stopniu no i takie, które nagle wskoczą na chwilę tylko nawet z jakimś udziałem 0,5% to i tak będzie dużo, ale przez to będą już jakiś sposób zauważalne ja myślę, że tutaj do dopracowania ta ta rzecz, ale jest jakieś narzędzie wspierające nasze wybory szczególnie nie w tych artystach, którzy są bardzo docenia PIT nie będzie tak, że to to narzędzie może pomóc w zakresie Picassa czy van Gogha czy kogokolwiek Tax z tego typu artystów takich, którzy są absolutnie młodzi dlatego przede wszystkim kierowane jest to tak zbudowane na razie to narzędzie na absolwentów szkół artystycznych w stanach Zjednoczonych, a jednocześnie rozumiem, że to jest aplikacja czy też kierunek, który trochę myśli o przyszłości rynku sztuki ta czy ktoś nie są osoby, które być może mają wykształcenie albo kogoś interesują znają różne zagadnienia chodzą na wystawy chodzą na wernisaże tylko czy są osoby, które dzisiaj potrzebuje wiedzieć, kto to jest ktoś pisze czy warto w ogóle się nad tematem pochyli się jak mocno media się tym zajmują się z punktu widzenia ilości mediów piszących autorów, czyli rynek sztuki dla milenialsów na do trochę tak zresztą rynek sztuki cały czas zastanawia nad tym jak będą re re reagowali milenialsi, czyli to pokolenie 15801596, bo przecież to pokolenie rynek sztuki musi stosować do tego pokolenia pokolenie do rynku sztuki rynek sztuki nie jest gotowy jeszcze na to pokolenie tak naprawdę w pełni świetnie sobie poradził z baby boomem sami, czyli z tym pokoleniem 4664 które, którzy mają 5575 lat, a którzy tak, którzy są tak, którzy są dzisiaj już w tej grupie też sterroryzowali mocno w się, ale także mają bardzo duże kolekcje milenialsi całkowicie inaczej postrzegają rzeczywistość między pamiętajmy, że między Biblii Bumar jest Amina sami się to pokolenie x dobrego ja m.in. należy tak i widać wyraźnie że, gdybyśmy przełożyli sobie na myślenie to zachodnioeuropejskiej czy anglosaskie na to proszę zobaczyć, że to jak dzisiaj jak dzisiaj obraz milenialsów także od takiej stronie socjologicznej wpływać będzie na na myślenie o rynku sztuki, bo zmienia się ocenia troszeczkę w ten sposób baby, bo marże, że to co się działo złego np. w w tej sferze społecznej w tej sferze środowiskowej to spustoszenie, które nastąpiło na jest winą troszeczkę tego pokolenia baby boomem ktoś sobie ceniło na rynku sztuki elitaryzm ekskluzywność brak przejrzystości czy czuli się przez to bardzo sobie cenię ani tymczasem milenialsi chcieliby podejścia całkowicie innego odrzucają tę hierarchię, którą wypracowała przeszłość w zakresie w zakresie sztuki to nie jest także mienia mówią jest wysoka sztuka niska sztuka tak tak samo wysoka kultura niska kultura pod przeciwnie możemy czerpać z 1 drugiego tak samo spoglądają też na rynek sztuki także proszę pani też jeśli jednak obaw wydają się najważniejsze rzeczy za chwilę milenialsi i pokolenie x czy także moje pokolenie przejmie majątek by był masz, a ten majątek to jest około 15 bilionów dolarów 15 bilionów dolarów nie milionów bilion tak 15 000 000USD Jon miliardy biliony tak przyjmuje pokoleń nikt nigdy się takim taki przelew kapitału pokoleniowego jeszcze jeszcze nie zdarzył na tym także kwestia z punktu widzenia rynku sztuki nie tylko pieniędzy czy będą w ogóle chętni do kupowania sztuki, ale także samej kolekcji co z nią zrobią proszę zobaczyć, że pokolenie x czy baby boomem myśli troszeczkę w ten sposób korekcyjne, że to ja zbieram zbiera zbieram zbiera zbieram i zbiera właściwy do śmierci i do tej kolekcji oczy się poddać się zdarzają jakiś czyszczenia tej kolekcji czy sprzedaży natomiast pokolenie milenialsów nie będzie aż tak przywiązany do tego to nie dlatego szkodzą bardziej mnie inwestycyjnie tak chodzi o to, że nie przywiązują aż tak bardzo tych rzeczy i teraz pytanie czy nagle mieli milenialsi nie zmienią się też w takim myśleniu byliby MERS tak czy zaczną po prostu przywiązywać się trzymać tak trzymać się znowu też ich ta ekskluzywność elitaryzm też nie pochłonie tak jak wiele jak jak to pokolenie troszeczkę x skarga jest tego, który też to po trochę trochę pochłania czy też powiedzą my chcemy innej przejrzystości na rynku sztuki, bo jesteśmy pewni tego co się na tym rynku sztuki w rzeczywistości dzieje należeli tak jest to potem aplikacja, która przecież nie mówi o przejrzystości tylko raczej o, ale proszę zwrócić uwagę, że różnica jest taka, że milenialsi raczej myślą w kategoriach właśnie tych narzędzi elektronicznych czy tego, jakie rozpoznawalność kogoś, dlaczego nie bardzo wierzą bardziej wierzą przesłanką medialnym, a mniej zdecydowanie wierzą takim elementom no, że należy staw powie o tak bym powiedział pan ale jaka jest, że wartość 1 kontra wartość drugiego gaży ta powie zakładamy, że może mieć w tym jakiś ukryty swój własny interes albo galerii, a z drugiej strony mamy przesłankę medialną przecież żyjemy w świecie postprawdy półwytrawne też jest prawdy kreowania informacji i teraz pytanie zima Black, jeżeli kandydat na lekarstwo, ale jeżeli jest to 1 informacja czy druga, że jest to zespół takich informacji to sytuacja inna kominiarz myślą przede wszystkim z perspektywy niekoniecznie własność, ale doświadczenia to też ma swoje znaczenie, bo pokolenie by wybory myślał przede wszystkim z perspektywy własności dlatego też dzieła sztuki bardzo łatwo trafiały mówiło się cały czas inwestycyjną ość rynku sztuki inwestycyjna się w i inwestycyjną ości także to to tom musi tutaj znowu rynek zaległe rynek musi reagować na kobietę na zmiany po koleją na wiele wiele rzeczy, a jest naprawdę przez wiele lat był dosyć hermetyczny naprawdę bardzo hermetyczny rynek sztuki, a propos zmieniającego się rynku sztuki zdaje się, że pod koniec ze szczytu powiedzmy pod koniec zeszłego roku mówiło się o tym, że skoro nie stać mnie na dzieło sztuki, które chciałbym posiadać, bo to właśnie wspomniany przez pana np. Picasso rozumie skoro w TOK FM mówimy mówimy Picasso tyle razy już tamtej aplikacji Picasso do góry umorzenie 2% 3% w każdych skoro nie jest taki Polski artysta Picasso przez KE także to należność zostanie zakwalifikowany Street warto, więc taki bardziej także w także proszę wyraźnie wymawiać Picassa Picasso wskażmy, że skoro nie stać mnie na cały obraz no to może kupiłbym sobie kawę kramy albo z ramy to centymetr kwadratowy tego Picassa rzeczywiście 2018 rok to mówiło się o tym że, że zmieni się rynek sztuki, dlatego że niektóre firmy zaczął się specjalizować w w ułamkowej zakupić sztuki tak powiedzieć czy w udziałach czy kogoś nie stać nawet na tego Picassa przez ska w tego polskie no to wtedy na to wtedy w jest możliwość taka, że kupi w redaktorach Siczka Wojciech Szafrański jeszcze parę innych osób no i wtedy jesteśmy w części ułamkowej właścicielami tegoż tego dzieła to tak brzmi na samym początku kolejne piramid w trochę tak, ale to pokazuje 1 rzecz, że wszyscy liczą na to, że tym co jest najważniejszym elementem jest inwestycyjna szczerze to, że kupimy, ale co kupił, żeby się tym cieszyć nie pierwsza żeby, żeby później sprzedać centymetr kwadratowy to za mało, żeby się cieszyć nowa, żeby sprzedać zyski, więc okazuje się, że traci się w tym myśleniu przede wszystkim to co jest ważne też w kupowaniu dzieł sztuki, czyli w radości, które dają poza pieniędzmi poza myślenie kategorii rynku sztuki jako rynku inwestycyjnego, bo tak po prostu nie jest to trzeba sobie wprost powiedzieć niektóre dzieła zyskują na wartości niektóre tracą to jest ten stan ma, jeżeli ktoś mówi, że rynek tylko rośnie to widać tak naprawdę tylko te elementy z górnych wyników cenowych tak powiedział tak i i teraz jest taki problem, który pojawi się w 2018 roku wtedy się też bardzo dużo mówiło o kryptowalutach większość firm, które wtedy powstało, które myślał w kategoriach ułamkowej własności czy takie jak chociażby mecenas ma ster vox Malewicz to był taki właśnie firmy, które się tym tym padały Noto stwierdziły, że to najlepiej to można robić w taki taki sposób, który ociera się absolutnie o o spekulacje czy za pomocą kryptowalut przede wszystkim tak i in najważniejsze z tych kryptowalut w tamtym okresie bitcoinów czy taka powiedziałbym podwójna spekulacja, czyli po pierwsze, spekulacje, że dzieło sztuki, które inwestujemy nabierze wartości, a po drugie, że kryptowaluta, która jest wykazują używana do transakcji tak też utrzymać swoją albo jeszcze wzrośnie nawet podwójna spekulacja i tym samym jeśli się przejrzystość tak to czasem wprost powiedzieć i co co ciekawe to było także te firmy rzeczywiście się specjalizowało w takim w tym myśleniu kategorii się token w tak kryptowalut i skupione było na artystów artysta z wysokiej półki na i oczywiście takich którzy, którzy są ze sztuki współczesnej czy chociażby na holu, bo było kilka takich transakcji w ten sposób budowanych i próba szybkiej w miarę szybkiej odsprzedaży czy po roku po 2 po 2 latach i to niespecjalnie się udało i niespecjalnie się udało z chyba 2 z 2 powodów w moim przekonaniu pierwszy to jest ta ta niejasność tak bym powiedział czy niekoniecznie znaleziono odpowiednio duży dużą liczbę kolekcjonerów, którzy chcieliby wejść w taki w taki układ właśnie głównie z powodu kryptowalut nie nie z powodu w części ułamkowej zakupie dzieł sztuki i drugi powód, który jest chyba też też istotne to jest ten związany z myśleniem o dziejach sztuki jako takich, bo okazuje się, że te większość tych dzieł po prostu zostawało dilerów na psie leżały w magazynach tylko po to, później dalej odsprzedać one cieszyły oczy tych tych kupujących swoją drogą to ciekawi jak to działa no powiedzmy, że znajdujemy w 100 chętnych najpierw się znajduje, bo to działa w ten sposób najpierw mamy dzieło mamy dzieło tak też mamy pomysł na to dzieło jest jest oka oczywiście jest taki ruch tak okay prace Warhola podobno mamy prace Warhola ona kosztuje niewiele 1 000 000USD było łatwo liczyć i znajdziemy tu chętnych no to za za dużo za dużo ani będzie 100 określa dla łatwiejszego rachunkowej no i teraz powiedzmy każdy dostaje 1 niekoniecznie tak musi być, ale zarząd, a okazało się, że wszyscy wkładają tyle samo też dostaje teraz jednostek tej pracy czym certyfikat na własność pretensje do tych Sojusz już spekulacyjnie tak jak pewne galeria Warszawy świecka tak no i teraz za rok to dzieło jest warte 2 000 000 wartość nie jest tak, bo to proszę pamiętać, że czas sprzedać, żeby działo, bo coś co warte więcej na razie dać dobrze wiedziała no dobrze powiedzmy teraz 3 osoby to się wycofać i co to jest ktoś mówi no ale to jest 3% nie chce się z 5%, a czy już, że otwarcie tej transakcji, bo przed w trakcie lotu jak długo o tym jak obliczać co w tym momencie jesteśmy po coś może być tak, ale zapłaciłem tyle, ale to za tydzień będzie wart 2× więcej, ale chciał 5%, ale ja mam tylko 1 i to się namówić kogoś tak oczywiście zrobione do tego umowy są tak skonstruowane, że tutaj Miki zrozumie nikt, kto to jest też w ogóle klub rynku sztuki dlatego prawnicy się żywią przede wszystkim rynkiem sztuki na Zachodzie tak to, ale mówiąc poważnie wygląda to w ten sposób, że tam są gwarancje dotyczące tego ile ile zarobisz tak tam są gwarancje dotyczące podziału w zależności od udziału i to jest także, że osoby zgadzają się z góry na torze po określonym terminie tamten obiektu do sprzedaży dalszych chacie to jest także inwestuje tyle sprzedajemy za brak i zainwestowałem tak ich procent zostaje w procentach czy spadnie wzrośnie to to będzie moja strata albo zysk tak można powiedzieć tak cały czas jeszcze ten element dodatkowy właśnie kryptowalutowych tak proszę pamiętać o tym czy czyn no tak, czyli pod podwójna spekulacja no tak można powiedzieć niektórzy cały czas wierzą kryptowaluty to nie tylko zbitką nie tylko bitcoina było tak także w innych kryptowalutach, które w ogóle w bardzo dziwię się zachowały oczywiście wsi spokojna wsi wesoła może cała nadzieja rynku polskim, że my idziemy za tymi modami, że oprócz tej wojny z USA krajach krajach Heart Attack w lepiej widać, że oprócz tego tej wojny Guggenheim no to ani, ale jest za 0 w tej także spokojnie i tu 0 i tam 0 USA pierwsze salwy padł dopiero, ale rozumiem, że Polska podąża za takimi spekulacjami, że tutaj po prostu mamy wykształconych klientów, którzy zastanawiają się kończą historię sztuki zanim przejmie operują bitcoinami na czele w formule swoje decyzje nie nie konsumują nie klikają nie klikać klikają ta jasne bo, bo tutaj też jest dużo myślenia w kategoriach internetowych, ale to przecież klika tylko jpg, a jeszcze nie jeszcze działa na test rynek sztuki Polski rynek sztuki ich w Polsce żyje przez 2 tygodnie najbliższe z raportem przełożyło się kary tutaj raport, choć rynek aukcyjny to to, że na pewno tym, że za chwilę okaże się raport Artinfo za rok 2019 na pierwszą połowę 2020 roku raport, który znowu pokaże to co każdy raport Artinfo, czyli wzrost na rynku sięgające 20% przekroczenie wartości z poprzedniego roku czy zbliżania się do poziomu 300 000 000 w obrocie na rynku aukcyjnym w ogóle, że jest świetnie gdzieś tak świetnie nie jest to tam banana punków to to wielokrotnie trzeba trzeba sobie życzyła sobie powiedzieć, ale to niestety niestety jest także, że chyba w tym raporcie zabraknie poczekajmy na jego zabraknie także tego co może być złe na rynku sztuki to zawsze martwi, że się tylko hurra optymistycznie rynku mówi natomiast nie mówi się nawet o tym, że coś może być coś może być nie niedobrze, ale poczekajmy poczekajmy na ten na ten raport na pewno też czekają poszczególne domy aukcyjne, żeby zobaczyć jak jest zhierarchizowana tak bym powiedział czyli kto zajmuje pierwsze miejsce pod względem obrotów na rynku myślę, że ta nie będzie żadną tajemnicą wiadomo, że desa Unicum z tego raportu tak to wynik nie później drugi będzie dom aukcyjny Polswiss art później będzie pewnie Agra art sopocki dom aukcyjny no i tam też 0 zaskoczenia o o tak tak bym powiedział będzie znowu zestaw najdrożej sprzedanych dzieł sztuki współczesnej dawnej zabraknie zapewne takie analizy co np. spadało jakich działa, jakie artysty w tych ostatnich latach spadały także raport będzie raczej nie to taki raport na zewnątrz, żeby wszyscy cały czas myślę, że rynek świata inwestycyjny tak pewnie tak z tego raportu będzie to to wynikało, ale to nie znaczy że, że rynek proponuje, że nic się nie dzieje od drzewa, bo od po wakacjach za chwilę kolejne aukcje chodzi o rynek aukcyjny rynek pierwotny galeryjnych chyba boryka się z tym co się oczywiście się boryka przez ostatnie pół roku troszeczkę nawet już już więcej, czyli ze spadkami rzeczywiście, chociaż zagadkami po numer SACH spotka na razie pokroić wodne przypadki ociekają Jelenia wszyscy tak na pokolenie ich też trochę ciekawszy pewnie też jednak też trochę czekamy co się tam co nam co nam wspólnie myślenie zaufaliśmy transformację w pełni na to czekamy na resztki Pańskiego stołu to nas na spadek cen spadku co jest, a co nie taki jest nową wspomniał pan, że panuje taka trochę propaganda sukcesu w tych raportach i myśleniu o rynku czy też mówieniu o rynku, a na co należy zwracać uwagę na jakie szkielety SA w szafie albo należy zwracać uwagę przede wszystkim na NATO gdzie, gdzie panuje większa mniejsza uczciwość atak powiedział, gdzie panuje większy lub mniejsza transparentność i w ja myślę troszeczkę w ten sposób, że ten hurraoptymizm, który jest na rynku aukcyjnym podkreślam czy nie na rynku galerii na rynku pierwotnym tak byśmy powiedzieli to jest hurraoptymizm wynikający z transakcji bardzo wysokich pewnych pewnych przedziałach tak czy tych najdroższych dzieł sztuki, które z automatu, jakby budują nagle wielką pozycję rynku, a rynek sztuki nie żywi się wcale tymi najdroższymi, ale świetnie wyglądają w mediach tak pewnie w tym w tym Arte tylko, że też świetnie wyglądały tak natomiast, ale nie pokazują prawdziwego też prawdziwego rynku cały czas mamy problem rynki też często z transparentnością tego tego tego rynku i zobaczymy co przyniesie przyszłość ten raport też tak budowane też, żebyście państwo wiedzieli, że często tam gdzie, że Artinfo ponownie pyta domy aukcyjne czy transakcje, które zostały zgłoszone tak one są rzeczywiste czy też nie czy rzeczy rzeczywiście doszło do tych transakcji niektóre przecież był chociażby warunkowe i część domów aukcyjnych wycofuje się na pewno z niektórych transakcji, ale czy rzeczywiście to sprawdzić, ale to my czy Artinfo lub mocno Artinfo albo nie Arki może tylko włącznie opierać się na deklaracji na deklaracjach domów aukcyjnych tak czy to tego Artinfo absolutnie nie sprawdza, gdy miał sobie np. taki założył otworzył dom aukcyjny powiedział, że sprzedałem kilo bananów to mówiliśmy to było parę ładnych milionów dolarów i Jan tylko 120150 ty się budowli kila wydała profesorze oka tak tak tak to oni, a Artinfo mówi no dobrze żyć transakcji doszło do skutku czy kontuzja czy spleśniały no niby akcja ma charakter publiczny oczywiście też powinno, bo widać, że ktoś zlicytował za akcję zdecydowali, ale je sprzedają za 5 000 000 to mówiąc wprost dzisiaj nikt tego nie sprawdza, czyli właściwie to co zadeklaruje to to tak to wpłynie to wpłynie to piszą tak to interesująca sytuacja no dla mnie też osób w przez proszę sobie wyobrazić proszę sobie wyobrazić, jakby np. PKB tak działało tak, że mówimy o PKB w Polsce wzrosła 15% 2030 ktoś sprawdza nie jak to działa deklarujemy już tak tak tak to jest też problem ktoś powiedział od strony organów tak od od strony nadzoru nad rynkiem lot nie ma specjalnego nadzoru też się nie upieram, że ten nadzór musi być jakiś taki dziwny, który by nagle dusił ten rynek przecież to absolutnie nie nie o to chodzi no to się zdarzają takie rzeczy już wielokrotnie w radiu mówiliśmy na in dlatego nie te raporty niespecjalnie przekonują co więcej, gdy nawet zbierają dane dane też z rynku sztuki zbiera GUS tam wyniki są całkowicie inne, ale to nie znaczy, że one są w żonę są prawdziwe tak samo tak bo, bo to też bardzo bardzo uznaniowy, więc jeszcze na rynku, jakie naprawdę poziom obrotu w Polsce to niech nikt, czyli znowu trochę wracamy do takiej konstatacji, że jeżeli ktoś inwestuje kupuje dzieła sztuki obiekty sztuki, bo lubi, bo mu się podoba, bo to jest jego pasja to najlepiej na tym wyjdzie tak, bo jeżeli ktoś rzeczywiście w kategorii tylko ocena regulacji to właściwie porusza się w ciemności, bo są jakieś dane, ale nie wiadomo ile one są rzetelne najeżone są prawdziwe co one właśnie okazują ta dlatego też ten poziom wzrostu później są takie niepewne oczywiście ktoś powie tak, nawet jeżeli się pompowała przez pewien czas ceny załóżmy na rynku sztuki w Polsce przez jakiś czas to też to było dobre na krótką metę, ponieważ dzięki temu rynek sztuki w Polsce stał się w ogóle zauważalny tak rząd próbował dobić do pewnych pewnych rzeczy, ale jeżeli się będzie pompowały, że nie będą, jeżeli jest jakaś grupa któryś z nich rzeczywistych sprzedaży to trochę też domy aukcyjne popadają w własne wpadają we własne sidła, bo przychodzą kolejni klienci, którzy chcą sprzedać takie dzieła sztuki mówią tak no ja przed chwilą widziałem, że to zostało dzieło tego artysty został sprzedany za taką taką sumę, a wy teraz tutaj proponujecie przy sprzedaży to powinno być takie taka Itaka zdecydowanie niż to jest zdecydowanie tak, bo wiadomo, że to są koszty jeszcze przy przy sprzedaży tych tych rzeczy i to i to się trochę tak zaczyna pętla, tym bardziej, że to na czym narzeka też Polski rynek sztuki jest brak towaru, bo rynek jest w Polonii kołowy, czyli oparte na no zaraz zaraz zaraz na razie panie profesorze ja byłem dzisiaj o grzywnie jako kupiłem banany znów mnie nie kupiłem pół kilo pół kilo orzechów laskowych i trochę też winogron niedużo i też pół kilo ogórków kiszonych, więc czuje pan, że szykuje w zmianach nowe rozwodnienie po prostu się szykuje mówiąc wprost e-konta zgodnie z Ecole zje się szykuje zwolnienia zwolnienie na kurz długi w terenie jak ja muszę powiedzieć że, że nie chce wpadać na takie wielkiego krytyka, bo to i tak teraz się, że pisze, że Jan Przeczewski widzę, że szklanka do połowy pusta zamiast mówić o tej szklance do połowy pełnej, ale tak tak pokazuje państwo, żeby każdy musi mieć swój rozum myśleć nad tym co co robi no ale to jest trudne zadanie to najtrudniejsze zadanie, gdy wartość o inny inwestujmy coś od cła, ale tak, żeby swój rozum do dzisiaj jest towar deficytowy panie profesorze tak, ale ja z ostrożnością, ale nieostrożność polegająca na tym, że coś tak procesową procesową ostrożnością tak nam należy się się też bawić tym rynkiem to też taka prawda, że spoglądać na na ten rynek mówi sobie tak czuję, że to jest coś coś fajnego ostatnio była właśnie w Desie aukcja pamiątek po po Szpilmanie Night powiedział, że część tych część tych obiektów nie chodzi o to czy się na sprzedaż, bo rzeczywiście został sprzedany, ale no trafia do ludzi, który miesiąc szykują się w kategoriach inwestycyjnych tak tylko myślą o tym, że chcieli mieć coś po coś po Szpilmanie właśnie to na jakiś interesujące wyniki ja przymierzałem się do zmian nie nie do fortepianu do pewnego dzieła ba chciała być niedługo po, ale bardzo się to działo się spodobało, ale potem okazało się jeszcze właściwie nie wiadomo, kiedy uznać za ile ten ten obraz czy to działo się, ale trzeba już w głosie, że sztuka współczesna ta sztuka współczesna, ale potem tak podpisywałem to może być wartej po prostu nie wiem chyba stwierdza banana, więc w 2 jesteśmy właśnie tworzymy melona melony swych, lecz także także moja pierwsza inwestycja jest za już już już nie doszło do skutku, zanim jeszcze się nie osiągnie tak też nie można być, bo ja namawiam, chyba że centymetr kwadratowy na udział idziemy tak dla psów na współudział w latach z ja namawiam oczywiście do tego żeby, żeby funkcjonować na rynku, żeby kupować zarówno w galeriach jak i jaki na aukcjach, ale Kopacz własnym rozumem, czyli nie patrzy na to co co tylko chodzi tak i że chodzi to znaczy, że w przyszłości się opierać tylko na tych nazwiskach, które znam jeszcze zysk ze szkoły podstawowej tak, bo z liceum cały czas myślimy tylko w tej kategorii Take Kosek no Malczewski tak jak chociażby Malczewskiego można jeszcze w sporze z prac Matejki nie ma specjalnie dużo na rynku także to nie jest tak takie proste władza jest dobrze są też nowi jest taki fotograf około niedaleko Suwałk na jest też na ulicy Malczewskiego tak jeśli Komenda policji tak się, o ile osób może tak nie także to sobie żartujemy teraz ale, ale namawiano namawia też przede wszystkim na to, żeby odwiedzać galerie tak mówiliśmy sobie o tym pokoleniu milenialsów no galerie takie, które funkcjonują na Zachodzie, które mówią o tej regule niedostępności tak dalej także w Polsce tak nie jest, ale tam też będą musiały zmienić swoje swoje podejście w Polsce w rynek galerii też jeszcze takiej cały czas walczący o przetrwanie Jejkowice mocno się dał we znaki, tym bardziej że specjalnie programów o charakterze takich z wsparcia publicznego ze stron ministerstw nie widać w tym przypadku dla sztuk wizualnych także to powinno być widać jak ja widzę w inne państwa jak to działa tak tak tak tak tak, że większe inne państwa mają najgłębsze kieszenie czy też nie, ale myślę, że to nie jest kwestia głębszy wykop w ogóle pomysł tak też trzeba wrzucić kamyczek do ogródka należy też tych pomysłów nie pokazują jako takiego kompleksowego rozwiązania tak i stale nawet w czasach bez chwilowych nie padły do tego się szybko drożały, że nie było odpowiedzi z automatu z danego ministerstwa poza programem narodowe regionalne kolekcje sztuki współczesnej no to to trudno powiedzieć o jakimś takim większe w systemie dotacyjnym nów Austria poradziła sobie z tym tak bardzo prosty sposób czy stwierdziła, że będzie notowała galeria austriacki oczywiście pokazujący austriackich artystów na targach sztuki tak, żeby z zrzucić trochę kosztów z galerii komercyjnych tak u nas myślenie w kategorii galerii komercyjnych na te dokładanie prywatnemu tak mówiąc wprost ani, że często promocja sztuki tak tak, że to jest trochę inne myślenia mamy rzecz będzie zmieniało nie wiesz od razu czy rozumiem że, że oczywiście można by czekać na ministerstwa instytucje aż coś stworzą można już praktycznie działać samemu prób proponować czarno oczy instytucje typu MMA sen galeria miejska w Poznaniu w różnym stopniu starają się takie rzeczy zrobić w czasach w czasach widok, ale też na namiot na niewielką skalę to bardziej widać znowu w mediach niż rzeczy rzeczywiście, żeby przynosiła jakieś realne czy czy rzeczywiste zmiany dla dla rynku wtórnego dla artystów, którzy są reprezentowani przez galerię tak to to są to też drobna pomoc w tym w tym obszarze to to nie ulega żadnych żadnej woli wątpliwości także także tutaj sytuacja się na los myślę myślę w ten sposób że, że pora troszeczkę na na taką zmianę na takie proste i na zmianę w zakresie prostego rozdzielania rynku pierwotnego i wtórnego rynku aukcyjnego rynku galerii ego i to się powoli powoli będzie także zmieniało w Polsce na lepsze gorsze nie będą po prostu z rynku pierwotną te rzeczy, które były na rynku pierwotnym zaczynają wracać na rynek aukcyjny i to widać i przychodzi taki czas troszeczkę ktoś powiedział sprawdzam, czyli czy rzeczywiście ten stopień zainteresowania się utrzymanie już nie mówi ocenach oczywiście czy też nie no dobrze, czyli nowy można powiedzieć nieznany świat przed nami rewanże za każdy raz ta, czyli że sztuka, która nie jest sztuką tylko jest certyfikat na pomysł na sztukę co jest instrukcją podkreślam, ale też fascynujące to co jest najbardziej dewastujące, ale także o grach nie, bo proszę, proszę bardzo, panie profesorze, że kiedy myślimy o obiektach sztuki to jednakowoż jest to włączone wykonanie takie rzeczy materialnych, ale może być trudny do konserwacji ale, ale proszę pamiętać przy sztuka kinetyczna takich, które się wyciera cały czas na to dzisiaj albo akcjoniści nie no ale taką sztukę kinie też, że było widać to artyści, którzy pracują w tym w tym kierunku oni takie zapasowe części też dokładają do do tego swojego dzieła sztuki mówią w jaki sposób montażu itd. także nasze wycierają niszczą tak mają niższe, bo taki jest cel wpisany w sztukę kinetyczną no tak, ale tutaj nawet nic nie trzeba wycierać niszczyć tylko ma pomysł ma pomysł to jest prototyp w każdym warzywniaku, ale bardziej wracamy do tej rozważenia, na które czeka cały czas co było ogórki orzechy i nie, ale to przeważnie przygotowuje na rynek pierwotny wtórny stał się wyrazie rynek numer jest może w nich znaleźć takie małżeństwo koksu, żeby chciał rzeczywiście kupić przekazać do muzeów muzea lnie, ale koszmar sensie, że napakowany nie jest tylko przez Jaksice w selekcjoner, bo są kolekcjonerzy bessy taki jest tego korporacje medialne, które dobrze tryśnie w nie wchodźmy do tej korporacji no dobrze, czyli można powiedzieć, że nowy nieznany świat przez co bardzo interesujące naj przez to jest jest też otwarty na wiele wiele innych rzeczy w przyszłości nie oglądamy się w przeszłość przeszłość są tylko rekordy cenowe przyszłość co jeszcze większe reklam jeszcze większe cenach, bo w końcu rynek Hula jak wszyscy mówią tak wielki raport raporty to jeszcze potwierdzają panie profesorze bardzo dziękuję bardzo, za dzisiejsze spotkanie dziękuję państwu Szanowni Państwo zbliża się godzina dwudziesta trzecia już za kilka minut, a o godzinie dwudziestej trzeciej informacje Radia TOK FM także jest państwo co się dzieje w Polsce co się dzieje na świecie nie bardzo dziękuję za dzisiejsze spotkanie i do usłyszenia w programie Inter ludu oczywiście za tydzień, a w programie Owczarek już w poniedziałek o godzinie dziesiątej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA