REKLAMA

Na czym polega neuroedukacja?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2020-09-26 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:02 min.
Udostępnij:

Dzięki badaniom neuronaukowców i psychologów wiemy coraz więcej o tym, jak działa nasz mózg. Jednak zastosowanie tej wiedzy w praktyce nie zawsze jest łatwe i oczywiste. Przedrostek "neuro" stał się dziś hasłem marketingowym, za którym często nie stoi rzetelna nauka, a jedynie chęć zysku czy rozgłosu. W dziedzinie edukacji kilka lat temu głośno było o tzw. neurodydaktyce, krytykowanej za brak naukowych podstaw. Czym różni się od niej neuroedukacja? I w jaki sposób może pomóc uczniom czy studentom? O tym opowie Ewa Międzobrodzka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek poza dzisiaj zajmie się neuro edukacją co takiego o tym opowie moja dzisiejsza rozmówczyni z wirtualnym domowym studiu Ewa między Grodzka psycholog mediów doktorantka na Syrię i Uniwersytet Amsterdam 1 tłumaczy raportu na edukacji witam dzień dobry i dobre na edukację brzmi to bardzo fajnie ja jestem w ogóle zwolennikiem euro nauk od dłuższego czasu, ale mam coś niestety takie wrażenie, że dostatnio jak mówimy coś jest Rozwiń » euro to już dużo w tym marketingu bardzo wiele rzeczy teraz jest euro tym przedrostek stał się modny czy euro w edukacji faktycznie jest takim naukowym rentę czy to to kwestia jakiś młody Neuron edukacja jako nauka jest w zasadzie się nową dziedzinę nauki, która od około 10 lat intensywnie się rozwija łączy w sobie osiągnięcia neuronauki oraz wysiłki psychologów oraz nauczycieli, aby umożliwić wykorzystanie dotychczasowej wiedzy o mózgu ku lepszej bardziej efektywnej edukacji niestety oczywiście są takie przypadki dosyć często, kiedy ten przedrostek euro wykorzystuje się w celach marketingowych wystarczy przytoczyć taki przykład, kiedy rzecz pokazuje się obrazek mózgu i ten efekt wniosku o sprawę, że dany przekaz jest bardziej przekonujący bardziej wierzymy, że dane naukowe albo pseudonaukowe, jeżeli tylko pokaże się właśnie ilustracje mózgu także wszystko co dotyczy mózgu jest w tej chwili bardzo modny bardzo ciężej i jest oczywiście wykorzystywane również niestety w celach nie naukowych, a takich, aby sprzedawać różne szkolenia się sprzedawać różna produkty edukacyjne i nie zawsze ma to dużo wspólnego z wiedzą o mózgu, czyli euro edukacją i dostosowanie miejsc edukacji jakiś czas temu w Polsce było dosyć głośno wokół terminu neuro dydaktyka pośród książkę dydaktyka, która miała właśnie cechy z 1 strony fajnego przedsięwzięcia pokaz jak można zastosować inne to naukę z edukacji w tym jak się jak się podchodzi do edukacji w szkołach, a z drugiej strony zdaje się autorka właśnie popełnił taki błąd też często zdarza ostatnio uwolni pogłębiła swojej wiedzy na temat neuronauki to też jest taki taka pułapka zabierzemy skład badanie dotyczące małp albo jakiś testy z udziałem ochotników, które pokazują aktywność mózgu wyciągamy z tego daleko idące wnioski to też będzie dobry pomysł to są 2 aspekty pierwszy właśnie na książki neuro dydaktyk Iga, która ukazała się, a kilka lat temu właściwie to była taka pierwsza polskojęzyczna próba przełożenia tej wiedzy, która szczególnie w Niemczech stała się popularna jako neuro dydaktyk, a główny problem, a polegał na tym, że jako, że pani Marzena Żylińska nie jest naukowcem i korzysta z różnych w środę popularno naukowych, które same w sobie w sposób uproszczony oczywiście opowiadają o różnych wynikach badań natomiast pokazują to dosyć w sposób obrazowy, jeżeli ktoś pisze książkę na podstawie wyłącznie źródeł popularnonaukowy o bardzo łatwo poprzez taką łatkę, gdzie można coś przeforsować i z wiedzy naukowej może się to stać przed nauką lub też przerysowanie albo zbyt duża generalizacja także tutaj trzeba bardzo uważać właśnie na to, żeby balansować pomiędzy tą wiedzą mózgu u, a popularyzacją wiedzy o mózgu też być bardzo ostrożnym właśnie tych inspektor Che tak naprawdę do jakiego stopnia ta wiedza mózgu może być publikowana w edukacji, bo takie właśnie pan powiedział nie możemy wszystkich wyników badań przełożyć na 11 do edukacji, ponieważ jest oczywiście wiele aspektów takich jak np. badania mózgu prowadzi się w laboratoriach, gdzie badani są poddawani różnym testom skanerze albo badań, gdzie także czasem warunki, w których ba prowadzić badania mózgu nie są dokładnie takie same jak w klasie szkolnej także to trzeba też mieć na uwadze i nastał ograniczenia natomiast raport, który przygotowaliśmy tłumaczyliśmy wspólnie z dr. Krzysztofem porą ani Bereś i Justyną poetką na podstawie raportu dr Howarda Jonesa z Uniwersytetu Bristolu on jest proszę uszeregować na takie 33 bloki tematyczne i właśnie pokazuje, które obszary wiedzy o mózgu są lepiej sprawdzone lepiej przetestowane i można je lepiej zastosować w klasie szkolnej, które są już w pewnym stopniu zbadane naukowo, ale dalej wymagają pracy, aby móc być odpowiednio zastosowane szkolę oraz jesteś ostatnią grupą tematów, które jeszcze są no i niesprawdzonych do końca i trzeba być bardzo ostrożną aplikacji w klasie także czas o tym pamiętać, że jest to wiedza mózgu pani ją wykorzystać, ale również pamiętać o pewnych ograniczeniach najmu trzeba jeszcze na uwadze to o tym raport powstał w oparciu o wyniki źródłowe wyniki badań naukowych wynika ona tak nie na podstawie upodobnią naukowych publikacji, które oczywiście mają swoje wartościowe tak jak mówiliśmy wcześniej niekoniecznie muszą mieć od razu bezpośrednie konkretne przełożenie na praktykę no dobrze to dać tej praktyki, ponieważ z tych wcześniejszych w ogóle ustaleń dotyczących związków edukacji działanie mózgu pamiętam chyba pierwszym spadło do głowy w ogóle nie zostało to towar nie jest dobrze, jeżeli dzieci zaczynają się czy młodzież zaczyna swoje zajęcia szkolne oba wczesnych godzinach po to, wczesne wstawanie powoduje zanik tych od pierwszych lekcjach mózg jest źle funkcjonuje tak naprawdę sobie jedzenie przyswaja były takie apele nawet biologów jest też kilka lat temu, żeby zajęcia szkolne zaczęła zaczyna już wcześniej o dziewiątej to fajnie brzmi, lecz także dla mnie jako rodzice tak po to, by dzieci odprowadzać do szkoły później nie nie zrywać uwag powiedzmy siódmej rano jak to zrobię, ale czy to ma uzasadnienie naukowe faktycznie coś takiego można powiedzieć, że właśnie ten ten aspekt, a dotyczące snu późniejszych mniejszego zatrzymania lekcję znajduje się w tej drugiej części dotyczący właśnie przed nią przetestowanych tematów i jak najbardziej późniejsze rozpoczynanie lekcji na pewno może przełożyć się na większą frekwencję osób oraz większe zaangażowanie uczniów podczas akcji natomiast nastolatki ogólnie mają do siebie, że lubią siedzieć wieczorami skorzysta z różnego rodzaju mediów czy grasz gry komputerowe czy korzystać z mediów społecznościowych właśnie późniejsza chodzenie spać przekłada się na to, że im się o wiele trudniej wstaje rano i procesy związane z procesu euro ideologiczne związane ze snem są niezwykle ważna szczególnie dla dlatego, aby utrwalać w ślad pamięci roboczej dochodzi w trakcie snu do konsolidacji, czyli tego powielania śladu pamięciowego i w efekcie dobrego snu jesteśmy rano pani mamy też lepsze możliwości nowego uczenia się nasza pamięć długotrwała lepiej funkcjonuje a kiedy właśnie nastolatki, a przychodzą do szkoły po kilku dniach niewyspania ona w tej szkole mogą siedzieć w ławce słuchać, ale mogą zadłużenie zapamiętać, ponieważ są przemęczeni i są obciążeni prawdopodobnie też zestresowani także szczególnie chciałbym również uwagę na to, żeby starać się z nas z nastolatkami negocjować korzystanie z nowych technologii, a przed snem, ponieważ może to wpływać negatywnie na ich zasypianie jakoś no a potem pobudka rano 8 dodajmy, że tu chodzi przede wszystkim o to, że te ekrany z ostatniego Nirvany blisko tu urządzeń elektronicznych, bo często emitują światło pod ręką w udziale barwy niebieskiej, a to barwa niebieska czymś co nas mózg pobudza do aktywności to jest osoba, która występuje w świetle słonecznym dano i im się rozbudzały wtedy, kiedy powinniśmy się też do snu to potem niestety ten niezakłócony generalny generalna zasada jest ich wydobyli idą święta jest taka by nie używać urządzeń elektronicznych z takimi ekranami co najmniej 2 godziny przed położeniem się spać i generalnie był wieczorem jak używamy takich urządzeń by stawiać taki tryb wieczorowy czy taki tryb nocny atak, kiedy jest mniej światła, kiedy ekolodzy są bardziej, kiedy tłumione bardziej ciepłe, bo ten w ten sposób nie zamówimy sobie działania zegara biologicznego dokładnie także są już właśnie na różnych nie wiem tabletach smartfonach tę funkcję ekranu żółtych czerwonych, które mogą, jeżeli ktoś musi korzystać mogą właśnie ograniczyć emisję tego światła niebieskiego, które może negatywnie wpływać na usypianie natomiast warto też podkreślacie światło żółte takiego, którym się czyta nie możemy takich cha negatywnych skutków na zasypanie także warto może zachęcić na koniec, żeby trochę wróciła do czytania książek i ogólnie też warto zachęcać młodzież, aby spróbowali się no wieczorami wyciszyć, aby może nie oglądali się właśnie seriali czy gier komputerowych grach komputerowych, które są mocno takie emocjonujące, ponieważ wszystkie takie bodźce powodują to, że nam jest trudniej zasnąć też nie tylko ze względu na to niebieskie światło, ale również ze względu na pobudzenie emocjonalne, które media mogą nas wywoływać, czyli wieczorem byłoby zdrowiej wrócić do książek papierowych ewentualnie do książek na czytnikach z papierem takich jak kim, bo wtedy wtedy też uczy się lepiej dostosowują do tego czytamy w środy w świetle naturalnym świetle lampki, która musi sprzyjać zasypiania no i mogą też przeczytać coś co nas zrelaksuje uspokoi stałem się właśnie taką tłumaczyć, że czytanie wieczorem wysoka, ale tonie książek jakoś się udaje póki co, bo jak będzie dalej, a do tematu euro edukacji wracamy za moment w drugiej części audycji Jan Stradowski przy mikrofonie dzisiaj wirtualnym domowym studiu jest nowa międzyludzka witam ponownie nagrać z psycholog mediów doktorantka na je Uniwersytet Amsterdam 1 tłumaczy proporcji do edukacji od 2EUR edukacji rozmawiamy o tym jak wiedza o mózgu może wpłynąć na nasze nawyki NASA przyzwyczajenia czy nasze systemy związane z uczeniem się edukacją szkolną władztwa no właśnie pamiętam, że w tych wcześniejszych raportach dotyczących możliwego powiązania odkryć naukowych dotyczących mózgu i edukacji pojawią się takie hasła jak gimnastyka mózgu pytaniem co to jest gimnastyka mózgu co ma jakiś związek z taką gimnastyką fizyczną czy coś zupełnie innego tzw. gimnastyka mózgu nawiązuje do finezji Logi edukacyjnej przegląd badań naukowych na na ten temat pokazał, że niestety nie ma dowodów naukowych na skuteczność metody zwolennicy kina drogi edukacyjnej twierdzą, że prowadzi ona do równowagi półkul mózgowych, która ma sprawić, że zaczynają one pracować w sposób bardziej zintegrowany i w ten sposób mają ułatwiać uczenie się natomiast w praktyce to taka interwencja kina dialogi miałaby polegać na zachęcaniu dziecka do powtarzania ruchów wykonywanych podczas kontraktowania w celu zmiany wzorca połączeń neuronalnych co miałoby poprawiać osiągnięcia szkolne i to właśnie powiedziałam wcześniej przegląd badań recenzowanych czasopismach naukowych nie potwierdził tych twierdzeń formułowanych przez zwolenników metody gimnastyki mózgu, czyli ona nie jest sprawcą potwierdzono naukowo natomiast co jest potwierdzona naukowo przynajmniej o lepiej, a niższe inne wyroki edukacyjna to, że ogólnie ćwiczenia fizyczne jako takie mogą zwiększać efektywność sieci neuronalnych, które są bardzo ważne dla procesów uczenia się i nawet pojedyncze ćwiczenia i programy różnych ćwiczeń również mogą poprawić funkcjonowanie poznawcze oraz pamięć także warto o tym pamiętać, aby w ciągu dnia ogólnie rusza się jest szczególnie trudne prawdopodobnie z okresie pandemii, ale warto też pamiętać o tym, że ćwiczenia nawet trzydziesto minutowe mogą mieć bardzo pozytywny wpływ na nasz mózg i na nasze zdolności możliwości do uczenia się tutaj mogę przytoczyć ciężko badanie, którym pokazano, że skupienie uwagi na wykonywanym zadaniu, w którym momencie, w którym pojawia się jakieś rozproszenia czynnik rozpraszający o nastolatków w wieku 1314 lat było znacznie wyższy w momencie, kiedy właśnie ten pomiar następował po 30 minutowych zajęciach wychowania fizycznego w porównaniu do pięciominutowej przerwie aktywnością ruchową, że to ukłon dla nauczycieli WF-u, aby jednak starali się właśnie młodzież cały czas aktywizować krótko mówiąc to nie jakieś specjalne układy gimnastyczne specjalne ćwiczenia manualne czy pozycję ciała jak to niektórych z tych systemów telematycznych się przyjmuje tylko właśnie po prostu zwykły w-f aktywność taka, jaka danemu dziecku posłowie czy to będzie bieganie pływanie czy gra w koszykówkę wszystko jest dobre, bo jak najbardziej np. doceniam mózg także z postawy mechanizm dotlenienie mózgu, ale to również przekłada się na to, że nasza szczególnie korektę drogą, która jest związana z kontrolą poznawczą uwagą lepiej funkcjonuje i ma więcej danych zasobów poznawczych AB skupić się na nauce przez kolejne 45 minut kolejnej lekcji pamiętajmy jesteśmy gatunkiem, który wyewoluował ruchu nasi przodkowie praktycznie przez cały dzień się poruszali i to dla nich naturalne metody z tego nie robimy, zwłaszcza kiedy mamy sytuację nauki czy pracy domowej warto pamiętać o takim własnym indywidualnym włosie wracamy do euro edukacji to pamiętam pojawiały się takie wcześniej trendy czy takie takie twierdzenia, że dzieci mają różne style uczenia się w związku z tym należało do tych różnych stylów uczenia się dopasowywać indywidualnie to faktem jest budowana szkoła to był bardzo atrakcyjnie, bo oczywiście indywidualizacja jest czymś takim co nam się bardzo podoba jest lubimy być traktowani jako osoby wyjątkowe, ale dla nauczycieli w szkole, którzy mają do czynienia z klasą liczącą kilkadziesiąt osób to już jest trochę trudne, żeby robić osobno dla uchodźców osobno dla wzrokowców to w ogóle ma sens raportu wynika, że takie zindywidualizowanie nauczania ma podstawy naukowe jak najbardziej zgadzam się, że to ta indywidualizacja nauczania brzmi fantastycznie i można oczywiście powiedzieć, że każdy każde dziecko jest wyjątkowe i na pewno ma różne zainteresowania i takie indywidualne podejście do ucznia może pomóc c o pierwsze nawiązania jakiejś lepszej relacji z uczniem i może pomóc też pozytywny motywowaniu motywacji wewnętrznej takiego ucznia natomiast w obecnej sytuacji tak jak obecnie szkoła funkcjonuje NATO pod podejście indywidualne jest dosyć mocno utrudnione możliwe, że sytuacja bandami jakiś sposób przyczyni się do tego, że młodzież będzie mogła mieć więcej wyboru o, czego się chciała uczyć i kiedy by się chciała uciec i to już może jakiś sposób pomóc im w tym żeby, żeby właśnie byli bardziej zmotywowani do nauki online, która nie jest łatwa szczególnie jak się jest nastolatkiem na kiedy jest dużo rzeczy im bardziej ciekawych nisz, a w przypadku geometria czy inne zagadnienia natomiast, jeżeli chodzi o style nauczania to jest to jeden z bardziej popularnych neuro mitu w edukacji jest przekonanie, które mówi o tym, że każdy ma swój styl uczenia się wzrokowe słuchowe albo in estetycznym, a użycie odpowiedniego stylu może wpłynąć pozytywnie na wyniki w nauce i właśnie ten neuro miejsc na świecie podziela go ponad 96% nauczycieli natomiast w Polsce około 80% tak wynikało z ankiety, którą przeprowadziliśmy kilka lat temu rozumiem lepiej tym kierować, bo to nic nie wnosi do edukacji też chcę zapytać o coś takiego jak z kolei nauczanie wielo zmysłowe, bo też jest taka teoria, że jeżeli dziecko przyswaja sobie jakiś materiał za pomocą nie tylko wzroku tak jak, czyli czy słuchu dotykając manipulując przy czym itd. czyli bardzo się, pozując to wtedy ta wiedza lepiej to do tego wykroczenia mówiąc chodzi to jest zagadnienie związane z uczeniem się Poli sensoryczną, że również nie ma to podstaw naukowych natomiast ważne jest pamiętanie o tym, że ogólnie ludzie wiadomo, że mogą mieć uczniowie mogą mieć różnego rodzaju preferencje w stylu uczenia się dajmy na to mogę przykład podać z moich studiów, kiedy jeden z moich znajomych był muzykiem na wykładach nie musiał prowadzić żadnych notatek miał genialne genialną pamięć słuchową i wszystkie notatki miał w głowie, ponieważ komentował co mówił wykładowca natomiast nie każdy z nas jest w tym sposób skonstruowane i każdy z nas w ten sposób w ten sam sposób się może uczyć ważne jest, żeby każdy każdy z nas każdy uczeń od nas jakiś sposób, który pomaga mu lepszym lepszym uczeniu się czy to jest robienie notatek czy to jest właśnie rozmowa z kimś na zadany temat, gdzie można w ramach własnego sposobu uczenia się i sprawdzania swojej wiedzy sprawdzić co się najlepiej sprawdza dla mnie natomiast, jeżeli chodzi o sposób na uczenia przez nauczycieli to wiadomo, że oni nie są w stanie do każdego ucznia dotrzeć w ten sam sposób stanie się takim, żeby dotrzeć do każdej do każdego związku z i jego profesor preferencjami sensoryczny także to uczenie polisy są różne, które przeważnie opiera się tak naprawdę na na deklaracjach, czyli na tym co ktoś mówi na samo pisze, że on preferuje np. uczenie kin estetyczne albo słuchowe albo wzrokowe też może być mylne, ponieważ jest to związane z takimi intuicyjnym mi przekonaniami i niekoniecznie właśnie ma odzwierciedlenie rzeczywistości to jest koniec ostatnie pytanie dotyczące technologii, ponieważ wspomnieliśmy wcześniej technologia może zakłócać np. same normy dobowej San wypoczynek nastolatków chociażby, ale czym te są jakieś naukowe podstawy do tego by zalecać stosowanie technologii edukacji na jakiś pozytywny wpływ np. właśnie na młodych ludzi tu i tak nie korzystają jest to sensowne wybuchowa dawka smartfonów w czasie nauki czy też lepiej tak jak niektóre szkoły wymagają, żeby tego w ogóle zakazać szkole nie było takich technologii moim zdaniem nowe technologie mają ogromny potencjał edukacyjny, ale właśnie ten ze znaczeniem, że trzeba wiedzieć jakich używać to znaczy zarówno nauczyciele to jest ważne, aby widzieli jak z nich korzystać w celach edukacyjnych, ale również uczniowie jak korzystać z tabletów smartfonów tak dalej w celach edukacyjnych i moim zdaniem właśnie ta sytuacja pandemii, a strony mamy do czynienia w tym roku jest taką takim świetnym testem tak naprawdę na ile my jesteśmy w stanie w tej chwili z tego korzystać, ale również, aby sprawdzić co można zmienić jeszcze w przyszłości, aby ta edukacja może była właśnie bardziej jeszcze wspierana przez różne technologie informacyjne przez różne media przez różne nowe przekaźniki, które mogą pomóc w edukacji na odległość i świetnym przykładem tego jak radzić sobie z nowymi technologiami jak wykorzystywać w edukacji jest daje grupa Super belfrów RPA z grupa nauczycieli, która na co dzień wykorzystuje nowe technologie w edukacji się wyciska maksymalny maksymalne możliwości cecha nowych technologii edukacji i warto bardzo się co ta grupa Super belfrów robi co oferuje co poleca widziała również, że jeden z nauczycieli z Europy sprzedaż się za rozpoczyna prowadzić teraz online szkolenia dla nauczycieli właśnie wykorzystania nowych technologii z edukacji i myślę, że to jest bardzo ważne, żeby właśnie uczą się wspierali i wspólnie twierdzili co dobrze się sprawdza w edukacji online, ale również w klasie, a jeżeli chodzi o wykorzystaniu nowych technologii, a co nie, jeżeli chodzi o moje doświadczenie naukowe jako psycholog mediów zajmuje się grami wideo natomiast poza tym, że młodzież g z gry w celach nie tylko edukacyjnych, ale przede wszystkim jako forma spędzenia wolnego czasu to widzę ogromny właśnie potencjał krach edukacyjnych, które mogą wspierać procesy uczenia się poprzez to, że one dają natychmiastową informację zwrotną co jest bardzo ważny dla młodych ludzi, ponieważ ich system nagrody w mózgu jest o wiele bardziej wrażliwe na nagrody niż na karę także zostają pozytywną informację zwrotną dzięki temu ich motywacja wewnętrzna wzrasta ich co dalej kontynuować daną grali, że jest to właśnie gra edukacyjna to ten sposób można powiedzieć, że grę mogą pomagać w uczeniu się na polskim rynku edukacyjnym, że mogę tak określić pojawia się jakiś czas temu gra z dala, która została stworzona przy współpracy z naukowcami Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, którzy przetestowali jej skuteczność, jeżeli chodzi o z wynikami badań mózgu i oni właśnie ta gra pokazuje jak można uczyć dzieci jak można wspierać poznanie matematyczne pod względem uporządkowania mających na osi liczbowej bardzo fajnych warunkach gry komputerowej gry wideo, która jest bardzo wciągające dla młodego ucznia, a przy okazji bardzo pouczająca miejmy nadzieję w takich produktów takich składów będzie więcej będą właśnie będą przez naukowców na podstawie badań tak, żeby stanęły edukacja miała rzetelne podstawy moim gościem, bo dziś Ewa między Brodka psycholog mediów doktorantka nawet uniwersytety Amsterdam 1 macie kłopoty na edukacji dziękuję bardzo, dziękuję bardzo sam raport mogą państwo znaleźć m.in. na stronie facebookowej naszej audycji zapraszam do sądów do słuchania i oczywiście jak kto w sobotę mówił Jan Stradowski do słuchania Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA