REKLAMA

Kiedy jabłko spada z drzewa – to nie magia tylko fizyka!

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2020-09-27 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ten zwiastun naszego cyklu jak z dzieckiem oznacza naukę nauka języka angielskiego mamy dziś w naszym programie powiemy o nauce fizyki bardzo trudnego dla niektórych przedmiotów dla niektórych fascynującego naszym gościem jest prof. Andrzej Wysmołek zakład fizyki ciała stałego Instytutu fizyki Doświadczalnej wydziału fizyki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry koniec panie profesorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu pięknie przeczytana realizacja bardzo Rozwiń » dziękuję starałem się jak mogłem panie profesorze to odwołam się teraz do do swoich doświadczeń związanych z nauką fizyki no one raczej były traumatyczne niż niż piękne i mogłyby stanowić jakąś taką okazję do ciekawych wspomina podejrzewam intuicyjnie, że wielu naszych słuchaczy też z fizyką było na bakier i miał z tym wielki problem niestety tak to jest, kiedy jadę pociągiem albo w zasadzie, kiedy jeździłem pociągami częściej to siadając do przedziału 1 mówiłem, że jestem fizykiem no to miała wrażenie, że ludzie za chwilę uciekną każdy duża część ma po prostu bardzo złe przeżycia bardzo złe wspomnienia i zasadzie no mnie trudno jest powiedzieć coś innego niż do, że bardzo bardzo mnie martwi bo gdyby mieli te osoby miały dobrego nauczyciela, który wychwycił w nich talent do fizyki ma to sprawowałby ich zachęcić do tego, żeby fizyka się zajęli, gdyby stwierdził, że fizyka to nie jest to, że oni lepiej sobie poradzą w sztukach pięknych z filozofii i czy Niewiem w języku polskim to powinien tam kierować, a fizycy pokazać to co dla humanisty jest naprawdę wartościowe np. pytanie, dlaczego nie, bo jest niebieskie, dlaczego woda jest mokra, dlaczego słońce zachodzi bywa czerwone i wiele innych pytań, które dziecko zadaje sobie czasem musi poczekać aż czasami, gdy się nie dowie czasem musi poczekać na studiowanie tak jak ja, żeby się dowiedzieć odpowiedzi na te pytania także edukacja edukacja od początku nie chciałbym tylko negatywnie na oznaczać tego przedmiotu, jakim jest fizyka zatem zapytam panie profesorze, dlaczego warto się uczyć poza kwestiami, które pan przywołał przed chwilą wydaje mi się że, gdyby miał tak po wymień 3 przyczyny to powiedziałbym tak, jeżeli chcemy wiedzieć, gdzie jesteśmy jako ludzkość jak nasza ziemia pozycjonuje we wszechświecie jak duży jest wszechświat co to ma wspólnego z tym z cząstkami elementarnymi materią, którą możemy badać laboratoriach no to trzeba trzeba uczyć się trzeba zawierzyć fizyce to są oba dostarczą nam pytań dostarcza nam pytania też odpowiedzi na bardzo ważne pytania na podstawie obserwacji np. jeżeli chcemy wiedzieć, jaki jest wielki ten się o na podstawie badania światła, które dociera do nas bardzo odległych zakątków świata możemy powiedzieć, jaką jest duży jak żyje tam 6 jak rodzą się nowe gwiazdy jak my powstaliśmy ostatnie odkrycia doszło w fal grawitacyjnych to jest majstersztyk technologiczny wydaje mi się, że nie ma bardziej zaawansowanej technologii w tej chwili na ziemi, która powstaje przy okazji realizacji takiego marzenia, żeby pokazać, że rzeczywiście odkryć fale grawitacyjne rzeczywistości, chociaż one były teoretycznie przewidziane przez prof. Andrzeja to pana naszego polskiego fizyka, który pracuje do wcześniej emerytowane, ale pracował na coś na wydziale fizyki Uniwersytetu Śląskiego na moim wydziale druga drugi powód to jest to, żeby rozumieć co się dzieje wokół nas, żeby nie musieć, żeby nikt nie mógł powiedzieć, że to magia jest albo, że to jest niezrozumiałe, kiedy widzimy, że jak rozpada drzewa czy też tak jak powiedziałem swoim słońca Zachodzie bywa czerwone jest wiele takich zjawisk, które otaczają nas dookoła i ktoś, kto rozumie to kto uczył się poświęci troszeczkę czasu fizyce wie, że samochód nie zatrzyma się natychmiast, jeżeli jedzie, z jaką prędkością przed przeszkodą to są takie rzeczy z dnia codziennego i trzecia rzecz to jest rola fizyki, jeżeli chodzi o rozwój technologii powszechnie w tej chwili używamy oświetlenia LED owego, które jest oszczędne daje nam dużo światła, a nie grzeje to jest efekt pracy fizyków w latach siedemdziesiątych pierwsze diody świecące były badane to się rozwijało związaną szereg problemów, których fizyce są nastawieni przede wszystkim na to, żeby zrozumieć, dlaczego tak się dzieje, a potem szło to wykorzystać no i teraz mamy diody świecące, które pozwalają nam lepiej doświetla różne efektywniej bardziej ekologicznie doświadczać te miejsca, które chcemy, żeby oświetlone takich przykładów jest bardzo wiele, czyli skala makro Sasza skala taka w naszym otoczeniu bezpośrednie i też znaczenie dla technologii to są one szans profesorze żart pan panie profesorze wspomniał o tych predyspozycji jak nauczycieli do tego by zainteresować fizyką, ale te są takie wrażenie, że nauczyciele fizyki sami się poddali, zwłaszcza na poziomie licealnym no panuje zasada zresztą grono znajomych to też powtarza fizyka chemia te przedmioty są dla tych, którzy są naprawdę zainteresowania reszta byle tylko zaliczyć, bo i tak nie jest istotne w tym finalnym efekcie egzaminu maturalnego, chociaż jeśli ktoś nie jest zainteresowana tak pytanie co się dzieje z tym zainteresowaniem, które na poziomie przedszkola szkoły podstawowej jest ogromne bywam w szkołach z wykładami warsztatami przedszkole czy cha podstawowa oznacza, że te dzieciaki przepraszam młodzież jest bardzo zainteresowana tym, żeby zrobić doświadczenie chociażby ocierające balonik o ubranie i przyklejając go wyznaczeniem, że przykleja się do sufitu czytam do blatu ustało z powodu czy też zrobienie wielkiej bańki mydlanej to jest coś co bardzo bardzo interesuje potem gubimy to zainteresowanie właśnie przez często w jaki sposób dzieci są powiedziałbym standardowo uczone w szkole, że wszystkich wymagamy tego wszystkiego wszystkiego tego tak tego samego, a wydaje się, że doszliśmy już do takich czasów, w których informacje są dostępne przez internet wystarczy tylko np. internet różne różnego rodzaju zasoby są i rola nauczyciela jest troszeczkę inna ona powinna się zmienić nauczyciel powinny rolę takiego to nie lubię tego słowa tutora czy takiego przewodnika, który wskaże, gdzie należy poszukać, jakie doświadczenie zrobi co samemu można zrobić, żeby ucieszyć się, żeby rozwinąć swoje możliwości, bo tylko wtedy człowiek szczęśliwy, kiedy idzie do pracy, bo wie, że tam będzie robił coś ciekawego tak samo do szkoły, że idzie będzie znowu coś ciekawego się działo i oczywiście to mogą robić nauczyciele, którzy są w szkole z powołania ażeby pomóc temu powołanie to wydaje mi się, że chodzi o warunki, które w, których nauczyciele pracują dostęp do pracowni dostęp do wyposażenia pracowni i czasu na to, żeby przygotować doświadczenia bez tego jakby nie da się nic zrobić, a jeżeli pan mówi, że po co to wszystko przecież mnie ta fizyka do niczego nie jest potrzebna Otóż tak się uczyłem to nie zdarzyło się, żebym nauczył się czegoś co kiedyś się nie przydało w kontekście rozmów o jakiś przykład zupełnie odległych tematach wiedza z fizyki czy też wiedza o historii czy filozofii ona zawsze wzbogaca człowieka i i sprawia, że inny sposób patrzy na problemy, które są bardzo dalekie od tego czy się zajmuje wydają się, że prawnik, który wie na czym polegają pewne metody kryminalistyczne oparta na fizyce, nawet jeżeli będzie miał z tym wspólnego obyczaj wspólnego to może zdarzy się w życiu, jaka sprawa, w której trzeba będzie przeanalizować jakieś dowody ze spektroskopią także wydają się, że trzeba próbować rozszerzać swoją jedzenie na siłę, bo w tej chwili nie można już wiedzieć wszystkiego tak jak Leonardo da Vinci, który gromadzi całą prawie całą wiedzę ludzkości w tej chwili to jest niemożliwe, ale warto się uczyć chociażby dla przyjemności, żeby móc rozum, żeby rozumieć co się wokół nas dzieje i czasami wykorzystać tę wiedzę nietypowych okolicznościach, bo tylko osoby, które mają coś więcej coś więcej niż średnia mogą zaistnieć w jakimkolwiek systemie wybiją się panie profesorze czy pańskim zdaniem fizyka jest taką dziedziną, która podlegała podlega wciąż największej rewolucji jeśli chodzi o ten postęp technologiczny, który mamy do czynienia no pewnie właściwe jestem przekonany o tym 10 lat temu na lekcjach fizyki nie było mowy o lampach ledowych, bo 20 lat temu będzie, kiedy chodziłem do szkoły bo, bo wtedy tego nie było prawda tak to właśnie ta rewolucja to ciało te ciągłe przemiany to jest w ogóle podstawa fizyki to jest taka nauka, która jest weryfikowana cały czas przez doświadczenie przez to co się dzieje w naszym otoczeniu czas wyniki doświadczenia, ale też to pewne przed przewidywania teoretyczne muszą być jeżeli, jeżeli one już Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA