REKLAMA

Zabić szczura, przenieś worek cementu? Trudna sztuka bycia ojcem (i matką)

OFF Czarek
Data emisji:
2020-09-28 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:41 min.
Udostępnij:

O książce "Droga do dorosłości" z prof. Jackiem Hołówką Rozwiń »

Więcej: https://www.ksiegarniaaps.pl/droga-do-doroslosci-p-1839.html Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk z wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem dzień dobry dzień dobry państwu wita dzień dobry pan droga do dorosłości wydana przez wydawnictwo Akademia pedagogiki specjalnej to jest książka, której pan profesor jest współ autorem myślę sobie, że można by się zapytać jak jakąś rolę w formowaniu Rozwiń » drogi do dorosłości ma filozof właśnie to ciekawe pytanie postaram się odpowiedzieć na to pytanie odpowiedź nie może być prosta, o czym świadczy choćby ten fakt, że jest nas dwoje autorów to znaczy w tę książkę napisała Anna głąb profesor filozofii katolickiego Uniwersytetu lubelskiego oraz ja Jacek Hołówka wydziału filozofii na Uniwersytecie warszawskim teraz czym jest droga do dorosłości to jest problem, który staje przed rodzicami dzieci, kiedy mają 510 lat jeszcze jako tako dają się opanować potem coraz trudniej a w jakim momencie tuż starają się panować nad nami, czyli nad rodzicami wydawało nam się, że to jest trudne pytanie, na które któż ktoś musi odpowiedzieć natomiast tak jak pan sugeruje nie ma takiej Jasnej wizji, która mówiła ktoś zna na wychowywaniu dzieci każdy z rodziców mówi to umiem każdy z pedagogów mówi trumien są osoby, które ze względów religijnych mówią podobnie są osoby tak jak ja filozofii, które mówią, że na rozmaitych trudnych pytaniach my się znamy lepiej niż inni właśnie dlatego, że to są trudne pytania, więc opatrzyć opracowaliśmy takich podstawowe problemy, które trzeba przerobić, żeby wiedzieć co to znaczy być odpowiedzialnym dorosłym człowiekiem ta książka na ten temat co znaczy być do odpowiedzialnym dorosłym IT jest to 9 takich zagadnień jak być matką to oczywiście jest oferta tylko dla kobiet jak być ojcem oferta seksistowskie bardzo oni to niech pan tak mówi matka to matka ojciec ojciec są osoby, które biorą na siebie 2 role jednocześnie jak pan zechce do tego zaraz wrócimy poza tym nasz pan o tym pisze co co co ponadto robi szkoła dlatego, żeby pomóc młodym ludziom stać się dorosłymi moim zdaniem robi za mało coraz częściej widzimy takie zjawisko, że młodzi ludzie nie chcą dorośli pan jako dziennikarz to dużo lepiej niż ja tych tragicznych prawie przypadków dzieci zmienia właśnie dni nie wydorośleć dnia tych osób, które już płaszcze mają 20 czy więcej to coś typowego potem koledzy koleżanki, czyli jak się nauczyć być partnerem osobny rozdział rozdział dotyczy miłości potem jest dewiacja każdy z nas jest dziewiątym, ale wiele osób jest wiatami nie wiedząc o tym przestępstwo znowu nie każdy z nas idzie na drogę przestępstwa, ale ci, którzy poszli wymagają specjalnego zainteresowania czasami troski czasami kary czasami nadzoru no i co zrobić takie osoby potrafiły same sobą kierować 2 ostatnie rozdziały to praca samotność samotność też przypadek, w którym człowiek staje się dorosły na własną rękę nie szuka wyraźnych własnej grupy odniesienia, ale to, o czym pan powiedział może żartem, a może nawet ze smutkiem to, że ja jestem marksistą to oczywiście to traktuje jako żart nie jestem marksistą, gdyż był to będziecie się nawet muszę przyznać natomiast jestem dość konserwatywny w swoich poglądach to znaczy nie taki konserwatywny całkiem jestem liberalnym konserwatystą czy jestem przekonany o tym, że tradycja wolności dla nas najważniejsza, ale oprócz tej tradycji wolności mamy tradycyjne role ja tę rolę tradycyjne kocham lubię jak byłem teraz już mam ponad 70 lat, więc moje funkcje wychowawcze są dość ograniczony, ale byłem młodszy miałem dwoje dzieci to razem z żoną ja byłem osobą chyba bardziej tradycjonalizm niż żona ja od dzieci wymagałem tego, żeby chciały same sobą umieć sterować nie robiły głupstw za to byłem oczywiście przez kartony no tak jak to definiował pojęcie głupstwa głupstw oczywiście rodzice niestety to jest tak tak jak dzieci muszą rodzice muszą przygotować na to, że dzieci ich będą w Soczi będą robiły jakieś rzeczy niedorzeczne wszelkiego rodzaju to najdziwniejsze rzeczy moje liczne od bardzo były brać karetki pisać po ścianie, chociaż tłumaczyłem, że to jest wstępna zachowań trzeba jeszcze czas nie wolno tak się zachowywać będzie też tak zaczyna pani profesor, więc zobaczyć tak tak to ma pan rację, a po córkę mam jeszcze taki zwyczaj, że stawiała często szklankę na brzegu stał potem patrząc mi oczy lekko palcem przesuwała szklankę w stronę brzegu stołu mówiła do mnie uważaj, bo to zaraz spadnie namówienie ja uważam tylko te uważa nierób tego więcej no nie wiem no nie wiem nie robiła tak duża to cudowny byłby nie wie fizyk eksperymentalny on takich nie chcą i od dziś trzeba dać pod opiekę dzieciom, bo od pewnego momentu dzieci również na tyle zdyscyplinowanej poważne, że nie pozwalają sobie na takie głupstwa, ale to tylko dzieci ktoś kto, które mają częściowo konserwatywnych rodziców te dzieci, które mają całkowicie liberalnych i całkowy rodziców, którzy namawiają do łamania reguł do zrywania więzów społecznych do zachowania, które się nie mieści w utartych norm to takie dzieci potem same czerpią to mają wrażenie, że mają wolność mają za mało wolności także jeden z bardzo przykrych objawów życia ludzi pół dorosłych tak jak człowiek, który się przyczepi do alkoholu często jak już wypił 45 kieliszków wódki ciągle uważa, że za mało jeszcze 1 może 32 to nie zaszkodziły, ale jeżeli cały czas mówi, że sam to zafiksowanie się jakimś błędem zachowań no to niestety te osoby, które mają kłopoty z sobą w podobny sposób nie potrafią postawić tamy dla własnych pragnień i cóż powinien umieć dorosły człowiek Szanowni Państwo już dorosły człowiek powinien mieć odgonić psa zabić szczura przejść worek cementu porąbać drewno zmienić koło w samochodzie naprawić zepsute okno kocha kuchenkę przeprasza danie to śmiało, ale zabić, ale zabić szczura proszę pan tam spoczął dorosły człowiek tam sprawdziany ojciec jeśli dobrze panie dorosły człowiek i profesorze no ale przykłady wyraźnie to to jest w rozdziale ojcu o tym zabił szczura wiem, że to jest nieprzyjemna myśl, a rozumie pan daje to sugestia, że w sprawie norek ja bym się zachował nie tak jak pan oczekiwania w sprawie norek jestem za tym, żeby te norki nie hodować taki sposób w jaki są dręczenie zwierząt jest niedopuszczalne natomiast jednocześnie podleganie atakom ze strony zwierząt jest tak samo niedopuszczalne jak kiedyś jak jednak jeden z moich przyjaciół miał tam mieszka w Warszawie bardzo pięknym pięknej kamienicy, ale tam rury pionowe od publikacji, które przychodziły przez kuchnię były trochę przeżarte, o czym przyjaciel wyjechał jego żona została tam no i nagle dostaję telefon musisz mi pomóc, dlatego że oko po kuchni biega szczur no czy można odmówić nie można zmusić osoby kobiety, która została sama chwilowo bez męża, żeby żyła ze szczurem w kuchni od tego zrobiłem rzeczy niewiarygodne znacznie przekraczające moje umiejętności techniczne znalazł kawałek jakieś blachę z puszki rurę winem to blachą potem zaprezentowała do tego cementu jeszcze dożycia potłuczone szkło ja bym to osoby wrażliwe pewnie nie chcą tego słuchać, ale tu się więcej nie po nie pojawił natomiast szczura widać wyraźnie do zrozumienia albo ucieka na klatkę schodową potem sobie radzi na własną rękę albo zostanie na miejscu kadru piony, ponieważ on przyjął te warunki wybrał drugą możliwość to układ kupiłem Flota Arką, bo czym przykład leki tego zwykle robi to bardzo nieprzyjemne, ale jakże takie rzeczy proszę pana chwile to i droga do przepraszam droga do dorosłości dorosły człowiek nie może zamykać oczy na sytuację, w której się znalazł po pierwsze w pewnych nie powinien się znajdować już znalazł niech patrzy wyraźnie co się z nim dzieje wokół niego dzieje zajmie jakieś stanowisko liberalny konserwatyzm czuje się nieadekwatne, bo chyba miałbym problem zabicie szczura i chyba nie potrafi zmienić koła w samochodzie pozostałe mniej więcej, ale to widzi pan nikt nas nie potrafi zrobić wszystkiego co powinno zrobić tam napisane co powinien umieć ja w niektórym się samochód w niektórych samochodach potrafi winnych nie potrafię jak na główny problem to jest taki, że są takie samochody, których nie wiadomo jak ten podnośnik zaczepić to ktoś najtrudniejsza rzecz samochód się podniósł od tej strony dziś koło zdejmuje się tak głupio postawi ten podnośnik to tam rosły rozszarpał rozumiem tak rozumiem, że nie chodzi o to, że powinniśmy potrafić zmienić koło w każdym samochodzie tylko zmierzymy się taka, żeby nie uciekać przed rzeczywistością to znaczy, że graliśmy, jeżeli mamy problem to, że będzie dobrze jak ten problem rozwiązać być może nie znam tego modelu, ale nie wiem po czytam zapytam się, jakby nimi odchodzą problemu tylko staram się rozwiązać doskonale i dodatkowo jeszcze tutaj taka sugestia trzeba mieć dobrych przyjaciół ziemi taki dobry trzecią, żeby nie we wszystkim polegać na zawodowca, kto we wszystkim polega na zawodowca pójdzie z torbami natomiast jak się nie wie czegoś z komputera trzymać przyjaciółka komputerów jak się czegoś od samochodu trzeba być przyjaciele od samochodu jak się nie od gotowania trzeba zaprosić czołówkę Jacka ja tam wciąż może w takim razie o gotowaniu przez pogromcy szczurów porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk wydział filozofii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o książce wydanej przez wydawnictwo Akademii pedagogiki specjalnej zatytułowanej droga do dorosłości, który to pan prof. Jacek Hołówka jest współautorem informacje już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa i moim gościem jest pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk wydział filozofii Uniwersytetu Warszawskiego pan profesor jest współautorem m.in. książki droga do dorosłości wydanej przez wydawnictwo Akademii pedagogiki specjalnej nasi słuchacze panie profesorze pytają oto liberalny konserwatyzm tak to nie jest sprzeczne wewnętrznie pojęcie to dobre pytanie nie moim zdaniem nie jest sprzeczne są są postacie z przeszłości i np. Edmund bark ten, który pisał krytycznie na temat rewolucji francuskiej był takim najbardziej typowy przedstawiciel liberalnego konserwatyzmu pomysł jest następujący, że trzeba być przekonanym o tym i to może być fałsz historyczny, ale z tą bardzo rozwijający fałsz, że nasza przeszłość jest przeszłością wolności, jeżeli ktoś się urodził w kraju, w którym bez spoczął rządzili z pokolenia na pokolenie i stulecia na stulecie zmusi się wtedy przymusić do pewnego zakłamania nie wierzyć w to, ale bark pisze, że istnieje taka koncepcja wielkiego społeczeństwa i każde konkretne społeczeństwo narodowe szybko wielonarodowe społeczeństwo, które tylko realizuje pewne zasady tego wielkiego historycznie zmiennego społeczeństwa, w którym ludzie są wolni sami sobie organizują już życie, ale organizują sobie życie szacunku dla tradycji to znaczy tyle możliwości tyle rozmaitych sposobów konstruowania pracy konstruowania wykształcenia wierzeń religijnych przyjaźni przedsiębiorczości sportu itd. że spory na ten temat są bezsensowne nie można mówić pewien styl życia jest lepszy niż in wobec tego najlepszy podejście też właśnie takie, żeby szanować z 1 strony tradycję po to, żeby mieć jakieś poczucie zakorzenienia związek ze swoim społeczeństwem, a z drugiej strony wierzyć w to, że ta tradycja nawet jeśli nie miało wolności to tylko, dlatego że chwilowo wolność była duszona listwa imiona, ale mamy prawo do wolności to jest część naszej tradycji należnym szanowanie tradycji polega na tym, że szanujemy pewne wartości drugą rzeczą jeszcze respektujemy czy nie to znaczy tak, dlaczego może nie tyle wartości instytucje tradycja się przenosił przede wszystkim przez polityczne społeczne instytucje o nich trzeba wiedzieć jak jeszcze do nich jakieś tam odniesień, ale na pewno ani Berg by tego nie sugerował już na pewno ja bym tego nie sugerował, że mamy obowiązek włączyć się z tymi instytucjami, które znamy np. nie każdy musi być wierzący nie każdy musi być ciężko pracujący nie każdy musi zakładać dużą rodzinę nie każdy musi angażować w życie polityczne natomiast ten teren jeszcze inny chodzi o to, żeby co szanować, ale bezobjawowo oni w żadnym razie właśnie, żeby się zaangażować, ale zaangażować się wedle pewnej struktury, gdzie jest ta struktura w naszej książce właśnie w tym sensie ta książka jest jednocześnie konserwatywna liberalna co przez chwilę pan wrażenie, że to, że tam seksizm tam nie ma seksizm tam jest odróżnienie ról męskich odróżnianie ról kobiecych i teraz, jeżeli ktoś, ale rolę z czego wynikają chwileczkę są ludzie, którzy są przekonani, że istnieje coś takiego jak już seks jakieś 2030 lat temu przez krótki czas panowała taka moda, choć chodzenie w takich dziwnych kostiumach to znaczy mężczyzna kobieta mieli bardzo szerokie takie spodnie rozlewające się kluczowe i kurtki dość podobny nie ma w tym złego, jeżeli ktoś sobie chce eksperymentować na jony seks ja nie będę w tym przeszkadzał więcej powiem panu jak moje dzieci były małe to my z żoną bez trudu wciągnęliśmy jony seks po prostu, dlatego że musieliśmy się wymieniać w chodząc do pracy, jaka część dnia 8 zajmowane dziećmi potem inną część dnia zajmowała się żona byliśmy na zmianę wszystkim i mężem i ojcem matką, ale nawet przy tego rodzaju podejściu przez długi czas wszystko szło świetnie, ale nagle dzieci zaczęły krzyczeć tak po co 2 samochody kupują 2 takie samochody to jest dobre dla chłopaka Trzeciak córka, a Senat krzyczą coś co się wygłupiać dla mnie to już takie zabawki lalkami się lalkami obawia to jest dobre dla dziewczyn i teraz możemy później człowiek, lecz życie, a potem się robić ciekawe ta zabawy lalkami, a tak, ale proszę pana wtedy to przed nami staną następujący wybór albo zmuszać nie unisex coby było przeciwko tradycji przeciwko ich życzeniom albo powiedzieć dobrze musisz to jest twój brat musi rozumieć jako punkt widzenia na świat to jest twoja siostra musi rozumieć inaczej lubi bawić bawcie się tak, żebyście się razem były wesołe to szło całkiem dobrze ja jestem przekonany o tym jest książka, że wiele problemów przed którymi staje dzisiejsza rodzina bierze się stąd, że niemądrze lansowane są nieprzemyślane nie opadnie opracowane wzorce jednolitości dotyczącej sięga rzędu pole polega na tym mądrze pomyślany, że każdemu się, jaką masz tożsamość płciową w sensie seksualnym w sensie ról społecznych w sensie emocjonalnym itd. w czasie znacznie wzrośnie wielu tożsamości panie profesorze doczekał się osoby urodzone przed tą oczywistą, że w dużej części są wrodzone, a potem, skąd jeszcze się dodatkowo biuro odsyłam pana i państwa do strony 65 tam na stronie 65 w tej właśnie książce, która razem z profesor błąd napisaliśmy jest porównanie tradycyjnego behawioryzmu ze współczesną teorię społecznego uczenia się tutaj chciałbym, korzystając z tej okazji lansować pewną postać amerykańskiego pedagoga psychologa socjologa Alberta bandury laury, a tak Bandura był wspaniałym naukowcem, który dziś zapomniany niedoceniany nie wiadomo właściwie, dlaczego on tak głęboko zmienił koncepcję behawioryzmu behawiorysty naukowo doskonała teoria, bo nasze opiera na badaniach ilościowych i na danych obserwacyjnych i tylko ba behawioryzm przyjmuję założenie, że człowiek nie różni się od zwierzęcia pod wieloma względami się różnie to pod jakim względem podobno podobnie jesteśmy do zwierząt jest świetnie wychwytywane przez behawioralną przez tory dobrze opisywane tylko schematy teorii bardzo prosty mamy bodźce nawyki analogie to jak się zachowuje np. w tej chwili rozmawiając z panem wynika że, choć pan coś do mnie mówi na to reaguje nawyki mam takie, że na uprzejme pytanie uprzejmie odpowiada teraz analogie to co mówi o tej książce analogiczne do moich wypowiedzi na temat rozmaitych innych książek i w ten sposób działam, ale to znaczy, że działam jak automat Bandura był pierwszym takim konsekwentnym teoretykiem, który mówił na miejsce tego właśnie zespołu pojęć powinniśmy wprowadzić 3 inne mianowicie wzmocnienia kontyngencie modele i na tym polega wychowanie wychowanie sprowadzono do behawiorysty mu to jest rysowanie tak jak zwierząt natomiast wychowanie mądre wnikliwe empatyczne odwołujące się do prawdziwych uczuć i ciekawych perspektyw dla wychowanka musi zaczynać od wzmocnień wzmocnienia polegają na tym, że musi musimy za siebie uczyć samokontroli ja np. bardzo często nie jestem w stanie tak pracować wytrwale i ta ostatnia zwyżka się posiłkiem, jakbym chciał brać się przy komputerze coś pisze np. książka to w jakim momencie nagle wchodzi do głowy może się przerzucić na YouTube posłucha sobie kawałek opery na jak posłucham 1 kawałek to behawiorysta słusznie przewiduje za chwilę posłucham drugiego potem 0507. dziesiąty równocześnie panie profesorze pan umie nie umiem ja równocześnie słucha muzyki pisze tam pisze banialuki, więc to musi musiałem to przeplatać wtedy jak co możemy zrobić musimy karać samego siebie na tym polega konserwatyzm to znaczy nie karać boleśnie tylko powiedzieć sobie albo piszesz albo nie pisze jak piszesz to musisz się powiedzieć, że czegoś nie dostanie wprost tak nie słowami, ale cichym postanowieniem decyduje, że przez następne 2 godziny będę pracował i będę się wygłupiał nie będę oglądał innych programów w nagrodę potem dostanę pół godziny opery jak tego nie posłucha wcześniej tresura właśnie świetnie, ale to jest auto tresura tak oczywiście można dobrze, ale część aut okresu rad tresury innego podmiotu chwileczkę tę warto powiedział z rozpędu, gdy pan zechciał się chwilę nad tym zastanowić jeszcze raz mam nadzieję, że pomyślałby pan właśnie pan tresuje panie profesorze oznacza trochę pana irytuje, ale nawet przepraszam pan w sprawie zupełnie wrażenia człowieka, który całkowicie reaguje tylko reaktywnie bodźce zewnętrzne jest pan z wewnątrz sterowny jeśli pan jest wewnątrz sterowny to jest pan człowiekiem, który działa na swoich własnych wzmocnieniach to znaczy pan pani karierze już na moje serce proszę dać więcej mówić no no tak, bo pan właśnie tak proszę tego cukierka pokazać tego szuka, ale pierwszy to decyzja ta jest 13, a teraz druga trzecia mówił kontyngent piach kontyngencie to to stwierdzenie, że mecz nie żałuje nie działamy stereotypowo na zastane sytuacje tylko z tych sytuacji wyciągamy pewne rzeczy, które osobiście cenimy weźmy np. taniec to nie jest także wszyscy ludzie, którzy tańczą tańczą uczą tańczyć tam się tysiące rozmaitych wątków przewija jedni, dlatego że się zalecają drudzy, dlatego że kochają muzykę trzeci, dlatego że muszą się ruszać tak dane wtedy potem nagle okazuje, że każda konkretna sytuacja proszę na to zwrócić uwagę każda konkretna sytuacja wywołuje w nas wspomnienia innych analogicznych, w których było coś ważnego liczą się tylko to coś ważnego jestem panu wdzięczny za zaproszenie do do Radia na rozmowę o tej książce, ale to nie znaczy, że tam równie chętnie reagował na każde inne zaproszenia do Radia pan bardzo lubię rozmawiać, bo po pierwsze, panie dyskretne po drugie, pan pozwala się wygadać potrzecie reaguje pan na ważne tematy poważny sposób na błahe błahą to są wszystko kontyngenty behawioryzm tego nie wyjaśni to są konstrukcje, które pan od działają we mnie działają w sposób trudny do opisania, ale bardzo silnie nas indywidualizuje łące wreszcie trzecie pojęcie to są modele nikt nas nie działa tak, żeby myślał, że ostatecznym autorytetem dla siebie samego każdy z nas ma pewne wzorce, do których chce się upodobnić natomiast nie są wzorce, które naśladujemy w sposób ślepy to są wzorce, które tylko nam migają przed oczami jako coś trzeba bardzo jest dla nas atrakcyjne chcemy się do tego czegoś upodobnić proszę zobaczyć 3 ważne pojęcia wzmocnienie kontyngent Kia model nagle mamy sposób wychowywania człowieka, który dziecka przychodzi dorosłego nie cierpi przy tym ma poczucie, że sam siebie bardzo silnie ukształtował się na poziomie teoretycznym to to tak, ale panie profesorze chyba, jeżeli zobaczymy na modele to tutaj w szczegółach leży cała sprawa tak bo jakie modele to konstruuje modele i w oparciu o to czy w odniesieniu do czego tak bardzo chętnie odpowiem, bo to ma pan rację trudności się pojawiają wątpliwości nie usuniemy nigdy, ale trochę jesteśmy też tak jak wystrzelenie rakiety są tak jest taka wielka straszna rakieta, która wychodzi spod wody widziałem to też na jakimś klubie no i on ona czy zdaniem widziałem tych setek hektolitry rozprasza potem światło oślepiające wychodzi z wody ona wyższa do góry tam pierwszy moment jest niezwykle ważne jeśli ta rakieta wystrzelają ukośnie wpadnie w powietrze ktoś będzie leciał ukośnie albo udają skorygować albo nie tak samo jest z nami to znaczy dzieci szczęśliwe to są takie, które mają troskliwych rodziców ci troskliwi rodzice od początku ten rakietę próbowali wyprowadzić pionowo do góry na tym polega to, że po dobry początek ma potem dziecko zaczyna sobie szukać wzorce wokół siebie tymi wzorcami są starsi koledzy starsze koleżanki tymi wzorcami są rozmaite Bystra osoby z literatury pięknej jak o tym się tak publicznie nie mówi często chętnie, ale ludzie, którzy próbują się utożsamić do wielkich postaci wielkiej literatury są liczył się na miliony to są osoby, które naprawdę kochają dobrą literaturę wobec tego ich kontyngent, czyli zbytki takich ważnych czynników silnie na nich oddziałujących rozmaitych sytuacjach są bardzo ważne wtedy nagle modlę sam się pojawia to tak jak zakłada, że za jak zakochani jeszcze tylko myślą o zaniechaniu o zakochaniu da później dobrze o zakochaniu później także modelach później, bo proszę sobie wyobrazić pani profesor zdarzenie takie modele może być dzień w błąd dla kogoś, czyli lekkie samochody do alkohole ale dlaczego to jest piękne kobiety czy pan jest jako przygnębiony dzisiaj część bomby moim wzorcem od kiedy miałem 10 lat w stąd też, który panie profesorze wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk wydział filozofii Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy wcale państwa moim gościem jest pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk wydział filozofii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawia o książce, które pan profesor współautorem zaznacza prof. Anna głąb droga do dorosłości książka wydana przez wydawnictwo Akademii pedagogiki specjalnej Powróćmy do modeli panie profesorze wprawdzie wciąż pojawia się też mecze z chłopców z placu broni, ale przed informacjami wspomniał pan, że Bond pana fascynował no i tutaj jest sprawa ciekawa, bo również na poziomie takiego przeżywania powierzchniowego to może być atrakcyjna postać, ale jeżeli przeanalizować tę postać może się okazać, że właśnie jest to osoba wprawdzie odważna, ale trochę są opłaty na aż prawda, że jego relacje z kobietami i to nie jest coś co chcielibyśmy jako model stworzy zdecydowanie potwierdzam i nie nie chcę nie powiedziałem, że ten aspekt jego życia szczególnie mnie pociągał i to bardzo zaszkodziło mojej reputacji, gdyby ktoś taki rzeczą nie mówi natomiast Mont dół oczywiście z pogranicza takich pustych marzeń, które poruszają wyobraźnię i pozwał dodała pociągało no tak szczerze mówiąc to jego kompletna niechęć do zamordyzmu despotyzmu i przede wszystkim takich organizacji, które zdradziecki Cichy sposób próbują rozbić życie społeczne to w pewnych pewnych filmach to były po prostu jakieś oddziały rosyjskich służb specjalnych w innych firmach to były jakieś gangsterskie dziwaczne organizacje nie wiadomo, gdzie mieszczące działające niekiedy nawet w kosmosie i to wszystko było pewną przesadą, ale nawet, choć to było pewną przesadą tam cały czas przewijało się takie przekonanie, że Bond jest niezależne, że Bond jest odważny, a przede wszystkim, że Bond jest dorosły droga do dorosłości to co jest dla pewnych ludzi droga do czegoś podobnego jak James Bond nie dla mnie to pana Czesia ani się na szpiega nie nadaje, bo za dużo gadam ani też nie nadaje się na człowieka, który doskonale intrygował w sprawach politycznych, bo tracę głowę jak za dużo tych intryg koło mnie karencji, więc to błąd cóż to za coś to za niezależność skoro właściwy wykonywał polecenia odpraw, któremu modyfikował ale gdyby wykonywał rozkazy pani profesor, żeby w końcu urzędnikiem państwowym przepraszam, a o ustawę Live sens sztuki miał o ustawę tableau ustawę tak przemysł podwójne 07 i prawo zabijania nigdy nie zrobił błędu przy Fabian także ten pewne pewne osoby muszą ponieść karę za to, że działają jako zbrodniarze i niekiedy oficjalny system sprawowania sprawiedliwości radzi sobie z nimi, ale na filmach rozrywkowych to właśnie James Bond, ale zostawianie, a Nova nie chciałem szczególnie nie zostawiać, ale był on bardziej pasuje do rozdziału dewiacje i doskonale pan oczywiście, że to dewiant tabu dewiant dlatego, żeby to czy, który był niezdolny do życia w spokoju niezdolny do znalezienia własnego osobistego szczęścia to człowiek bardzo silnie przez swoją ambicję napędzany do tego, żeby dopomóc w zwycięstwie organizacji ma seks to znaczy kontrwywiadowi brytyjskiemu i robił to w sposób bardzo zdecydowany czasami okrutne nie przebierając w środkach zawsze jesteśmy pocieszenie, że zabijał gorszych od siebie, ale wokół siebie miał bardzo często znacznie lepszych od siebie, którzy w tym w tym w tej stylistyce filmowej muszą jeszcze drugi plan czy moglibyśmy mu dać spokój mimo wszystko zostaje Bonda spokoju, ale dewiacje to jest bardzo interesująca rozdział w tej książce dziękuję pan tak uważa dewiacje to wspaniała historia pewnego nieporozumienia teoretycznego to znaczy koncepcja z dewiacji została opracowana oraz w taki źródłową przez Hubbarda Beckera jechała bez skarbu pierwszy był takim jednocześnie i pedagogiem socjologiem filozofem, który mówił, że to koncepcja dewiacji to jest konstrukcja społeczna przez konstrukcję społeczną to używał tego terminu miał namyśli to, że nikt naprawdę jest świętem tylko wszyscy jesteśmy debiutantami każdy widzi, a ci, którzy są wariantami rolę dewiantów są wyrabiane przez społeczeństwo i tam są typowe przykłady przez niego podawane dewiacja związana z paleniem marihuany dewiacja przez niego szczegółowo opisywana to są czas media w stanach Zjednoczonych, którzy są świetnymi łusek muzykami, ale nie zarabiają pieniędzy przede wszystkim nie prowadzą życia osiadłego w latach sześćdziesiątych to było typowe tam w szczególności po południowych Stanach Ameryki grupy taki czas memów ze swoimi combo już jeździli z miejsca na miejsce zarabiali pieniądze czuli się świetnie, ponieważ nie byli częścią społeczeństwa tylko luźno się do niego doczekali też dokładnie sytuacja podobna do tego co czytamy w takich starych informacja informacja na temat tego co się działo w starożytności filozofami filozofowie wtedy też jeździli miasta do miasta zakładali, że jakieś absurdalne twierdzenie udowodnią, kto bardziej absurdalne udowodni bardziej przekonująco wygrywał pulę pieniędzy, które zabrano na taki pokaz, podczas którego oni się podpisywali swoimi umiejętnościami merytorycznymi, więc dewiacja dewiacja jest to bardzo paradoksalne stanowisko dewiant ci są to ludzie, którzy świadomie zachowują się w sposób nieakceptowany przez grupę, do której należą, ale jednocześnie wiedzą, że karą za takie postępowanie będzie wykluczenie z grupy łącznego powstaje pytanie czy oni chcą być w grupie czy nie chcą być w grupie Becker postawił pytanie wyraźnie pokazał się bardzo wiadomo to znaczy są tacy dewiant ci, którzy wiedzą, że będą potępieni chciał być potępieni są pozostali wiatami, bo wtedy będą mogli protestować im się dzieje krzywda są osoby, które dotyczyć celowo wystawiają się na ostracyzm po to, żeby oskarżać społeczeństwo okrucieństwo no i są tacy dewiant ci, którzy mają utrwalone jakiś sposób życia działania trzymają się tego społeczeństwo z niewiadomych powodów czepia się ich nie pozwala im żyć tak jak oni na to mają ochotę np. dziwaczny sposób jedzenia dziwaczny sposób ubierania się dziwaczny sposób odprawy odprawiania jakiś rytuałów religijnych bądź nawet dziwaczne upodobania estetyczne w ostatnim czasie jak wszyscy doskonale wiemy panuje moda na tatuaż tatuowanie twarzy przedramion nóg w sposób taki wyraźny zdecydowany jeszcze 20 lat temu była czymś szokującym 20 lat temu człowiek z tatuażem był dewiant dzisiaj taki człowiek nie jest gwarantem jeszcze na państwa 10 lat temu celowo chodzenie w podartych dżinsach było także wyzywające było objawem dewiacji to znaczy wyróżniania się na tle grupy w taki dziwny sposób chcę tutaj być, ale tutaj nie będę nie było, choć w dżinsach, ale to nie są prawdziwe dzielnice dzień, bo są podarte ja ciągle pod tym względem znowu jestem konserwatystą jak taki dzień słusznie założył, ale nikt się spodziewa, że to będę robił to jest moda dla ludzi ktoś ma 20 może 40 lat jak ktoś mając 60 lat chce być młody to też zakłada takie spodnie i wtedy powstaje jeszcze raz pytanie czy to już dewiacja czy to nie jest deflacja, dlaczego to jest bardzo ciekawe to dlatego ciekawe, że z 1 strony mamy interpretację, która mówi każda dewiacja jest to pomówienie jest to szeroka plotka społeczna niechęć, która się wyraża w potępieniu jakieś grupy, które całkiem niewinna wobec tego to jest konstrukcja społeczna i prześladowania niedopuszczalne drugi sposób myślenia mówi coś przeciwnego każdy dewiant nie musi robić tego co robi niema autentycznych młodo motywów powodów, żeby się zachowywać w sposób drażniące tylko celowo chce sport swoje otoczenie ze złości tym, że nie poddaje się pewnym konwenansów wobec tego mamy pełne prawo ci, którzy nie mogą tego ścierpieć, żeby go trzymać jakiś dystans w stosunku do niego potem jednak okazało, że ta wstępna teoria Bekkar nie da się utrzymać i o tym ta książka też pisze dosyć szczegółowo nie da się utrzymać, dlatego że pewnych dewiacja musimy wyraźnie powiedzieć czy nie są konstrukcją społeczną tylko są celową prowokacją tych osób, które wystawiają na odrzucenie na najlepszy przykład osoby, które wychodzą z więzienia recydywista, który popełnia 0203. dziesiąty raz jakieś przestępstwo bardzo czasem mówi, że społeczeństwo się pasty wina dniem się na niego wzięło nie nie jest nie jest tolerancyjny na to co robi, że to jest właśnie konstrukcja społeczna, że traktowany jako wróg publiczny taki człowiek nie ma racji to znaczy sam się prosi o to, żeby uznać go za nieodpowiedzialnego i mającego wyraźną skłonność do tego, żeby łamać prawa, jeżeli ktoś mówi 10× złamał prawo, ale jest to prześladowanie jeśli ktoś przypuszcza zrobi to po raz jedenasty taki człowiek w bardzo słabo się orientuje blogi przejść do dzisiaj tak dzisiaj mówi pani profesorze ktoś za 10× prawo i są konsekwencje tego co mówimy to jest polityczne zamówienie tak też polityczne zamówienie rozmaite strony polityczne jest jest ich lewackim konserwatywna tak musimy wyraźnie lewackie zamówienie mówi się traktujemy wszystkich tak jakby byli niewinny konserwatywne mówi wymagamy od nas wszystkich coś do czego są zdolni także by wspólnie nam przyszło lepiej, więc dobrze, ale oczywiście to nie musimy dzisiaj tego do końca Ros rozwiązać problemu, ale chciałem podkreślić, bo pan przedtem wspomniał że, skąd się bierze problemy pedagogiczne są omawiane przez filozofów przez profesor łąki przeze mnie moim zdaniem to jest dobry powód to znaczy pedagogika jest taką bardzo hybrydową bardzo dziwną przez to bardzo interesującą dyscypliną z 1 strony filozofia potrzebuje jakiegoś praktycznego zastosowania z drugiej strony pedagogika poczuł po potrzebuje jakiegoś szerszego teoretycznego szerszy teoretycznej perspektywy szerszego oddechu, bo pedagogika jako nauka jest nauką bardzo skrupulatną matematyczną się w matematyce pan silnie opartą na empiryczne dane natomiast jako metoda wychowania ludzi musi w jakim stopniu opierać się także na psychologii socjologii filozofii to zrobiliśmy profesor poprzeć karkołomną wydawało nam się, że uda się zrobić dokonać takiego zgrabnego połączenia tych 34 dyscyplin literatura piękna i tym się zajmowała profesor błąd cała druga część książki, które dokładnie tej samej objętości co pierwsza część książki daje ilustrację literatury pięknej na temat teoretycznych problemów, które wcześniej zostały omówione w części pierwszej i struktura obu części taka sama pierwszy rozdział tu i tam to matka drugi rozdział tu i tam to ojciec tak dalej potem koledzy praca dewiacja przestępstwa na koniec samotność mamy piękne fragmenty życia samotnego literatury pięknej piękne fragmenty miłości Anna kare Nina literatury pięknej do bardzo bulwersujące może nawet to jest najpiękniejszy ten rozdział tak osobiście odbieram, który dotyczy dewiacji o tym jak dewiacja jest opisana w literaturze pięknej, bo naszą naszym zadaniem czy taką wizją główną była myśl następująca świat można albo rozumieć albo świat można przeżywać to się składa na nasze życie nasze życie albo się obraca w kręgu rozmaitych teorii twierdzeń zrozumienia tym się zajmuje głównie filozofia pewne nauki społeczne albo świat jest opisany w piękny sposób czasem górnolotne czasem smutne czasem wprost przygnębiający przez doskonałych autor i ta ta ten rozdział o dewiacji, w którym w tej chwili mówiliśmy prawda teoretycznie to związane z tą koncepcją konstrukt społecznego czy etykietowania, bo Becker mówi się też etykietowania etykiety przy tak, ale na reklamy na ludzi, ale jednocześnie w literaturze pięknej możemy znaleźć cudowną opisy ludzi, którzy poczuli się nie dostosowanie do świata Franz Kafka to jest taki typowy przykład także ktoś nie da dostosowane, ale mamy tutaj inny fragment książki ciepłej i uczelni idei, które się nazywa przekleństwa niewinności tamtych przekleństwa niewinności skacze na stronę 325 jest powiedziane tak dziewczynka, która ma 13 lat popełnił chce popełnić samobójstwo najpierw robi to nieudolnie potem jak robi nie chce mówić, bo nie wolno zdradzać takich rzeczy ale kiedy w szpitalu leczą, lecz ratują ją po pierwszej próbie samobójczej lekarz, które były troskliwy bardzo serdeczny dla mnie idea można powiedzieć autor pisze tak żyć wziąwszy pod brodę powiedział to Cecylii co ty robisz kochanie jesteś jeszcze za młoda, żeby wiedzieć jak podle bywa jak podłe bywa życie wtedy ona, czyli Cecylia wypowiedziała słowa, które miały być jedynym listem pożegnalnym, choć nie na miejscu tutaj, ponieważ tym razem przeżyła widać panie doktorze, że pan nikt nie był trzynastoletnią dziewczynką i tutaj panie profesorze zakończymy naszą rozmowę dziękuję bardzo, dobry wybór Nakonieczna panie profesorze bardzo dziękuję pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk z wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego był państwa moim gościem rozmawialiśmy książce droga do dorosłości, której pan profesor współautorem informację o godzinie jedenasty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA