REKLAMA

Covid zaburzył nie tylko proces edukacji, ale i proces dorastania

Połączenie
Data emisji:
2020-09-29 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 4 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest prof. Marta Zahorska z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry witam autorka takiego opracowania dla fundacji Batorego sukces czy porażka zdalnego nauczania, czyli taka próba podsumowania dotychczasowych doświadczeń związanych z edukacją zdalną w kontekście Korona wirusa nie jest powiedziane czy ta edukacja zdalna jednak nie wróci do szkół w 2, zważywszy na ostatnie doniesienia Rozwiń » ostatnie liczby nowych przypadków może się tak przecież wydarzyć warto sobie zadać pytanie właściwie co w tej chwili wiemy na temat tego tych kilku miesięcy, kiedy uczniowie i studenci do szkół na uniwersytety nie chodzili jak też edukacja wyglądała, z czym się właściwie wiązała tak szeroko patrząc społecznie rozumiem też pytanie do mnie, na które niestety nie bardzo potrafię odpowiedzieć co prawda przejeżdżam dostępne badania niestety one są wystarczające do tego, żeby ta odpowiedź z taką ręką na sercu powiedzieć, dlatego że te badania ograniczyły się do tych osób, które chciały odpowiadać no ale nie jest reprezentatywna grupa dla wszystkich te badania pokazały jednak mimo, że ma zdaniem odpowiadała ta uprzywilejowana grupa naszego społeczeństwa to znaczy czy bardziej zamożni lepiej wyposażeni w komputery lepiej o potrafiący nie my się o w posługiwać no oni wskazywali na ogromną liczbę różnych problemów, które też zdalne nauczanie prowokowało to oczywiście w brak dostępu problemy z kompetencjami zarówno uczniów jak i nauczycieli no wszystko to wskazywało na duże problemy, ale to, że te problemy były to było jak oczywiste, bo był przygotowany do tego, że nagle ta forma zostanie tak nagle zmieniona to co budzi niepokój no to z 1 strony taka moim zdaniem jednak niewydolność ministerstwa i organizacji pomocy z takie wymagania, które stawiane nauczycielom, a nauczyciele uczniom, które naprawdę małym stopniu uwzględniały i możliwości uczniów chętnie gości także rodziców możliwości nauczycieli to po prostu brakowało nazwijmy to empatii ze strony urzędników, którzy nie bardzo rozumieli nie jak trudne jest to przejście łączny chcieli zrozumieli błąd no właśnie stawiali wymagania, które nie były takie trudne nie ma na niej uczucia to jest takie pytanie, które mi się nasuwa teraz pani słucha, ale też czytając ten tekst się właśnie to co powinno się wydarzyć powinno się w tej chwili właśnie działać to jakaś próba zebrania tych doświadczeń i głębszej analizy tego co to było co to było doświadczenie być może ono już powiedział jest to taki efekt powiedzmy wniosek, jaki sama wysuwała próbowałam przekazać w tym tekście no bo jest tak, że to co oferujemy szkołach naszym uczniom ta podstawa programowa nią powinna ulec daleko idącym zmianom formy sposobu i sposoby nauczania najpierw nawet, zostawiając to tradycyjne uczenie w szkołach one powinno się zmienić widać często nauczanie zdalne uczniowie nie są przygotowani do samodzielnej nauki samodzielnego poszukiwania po prostu nie potrafiono nauka musi być dla nich wymuszona stopniami natomiast ich mobilizacja wewnętrzna właśnie nie istnieje istnieje w grupie diewięćdziesięciu 15% uczniów tych, którzy są jeszcze do jakoś tak przygotowani do intelektualnego wysiłku w domu natomiast dla większości uczniów to jest tylko mordęga jest próba zdobywania stopni także nie rzeczywiście ma pan rację w tej chwili winny się odbywać debaty z ekspertów osób zainteresowanych zresztą tak jest odbywają powiedzmy sobie szczerze, tyle że powinny one także jakoś przekuć się na wnioski, które ministerstwo mogłoby wziąć pod uwagę, a jest funkcjonujemy, jakby takich 2 płaszczyznach tej decyzyjnej ze strony ministerstwa no i tak tego ruchu różnych grup społecznych, które próbują no i przekazać, jakie problemy szkolnictwa obecnie przeżywa co należy koniecznie zmień lato jest nawet chyba nie tyle kwestia samego tylko szkolnictwa mam wrażenie, że to co dalej płynie z tego doświadczenia, bo przecież wiele uniwersytetów wiele uczelni wyższych jak dalej pracuje w trybie zdalnym chyba do takiej powszechne społeczne doświadczenie wagi tej instytucji, jaką jest szkoła to jest rzecz myślenie do przecenienia być może to byłaby jakaś szansa, gdyby rzeczywiście pojawił się taki zainteresowany aktor to chyba pełni powinna być jednak ministerstwo albo ministerstwa, które chciały rozmawiać o tym właśnie, jakie pełni funkcję szkoła ta ta instytucja, którą dziś się wysyła nie chodzi tylko z Osamą wiedza to nie chodzi też o to, żeby dzieci gdzieś przechować, żeby ktoś się nimi zajął, ale jakiś rodzaj myślę takiej w ogóle stabilizacji naszej naszej codzienności tak myślę, że to jest bardzo ważna natak prawdę powiedziawszy wydaje mi się, że edukacja nie jest doceniana w naszym kraju i nie widzi się właśnie tych rozmaitych skutków społecznej nastawiona jest głównie na przygotowanie na przechowanie tych młodych ludzi bycia im odpowiedniej porcji wiadomości mają ten nieodpowiedni już w inna rzecz no i w zepchnięcie ich dalej do na rynek pracy natomiast no tak to wyposażenie kulturowe wyposażenie możliwości poruszania się po tym, świecie jedno, który jest świat światem już zupełnie innym niż ten, do którego została szkoła stworzona i wg nowego innych wzorców mniejszy te, które stały za ukształtowaniem właśnie tej podstawy programowej stron zmagają się szkoły to po nocy ten Namysł społeczne ekonomiczne e-commerce z socjologów ekonomistów pedagogów powinien zmienić kształt tej szkoły i sposobu uczenia ma pan rację, że to jest ogromnie ważne i na pewno wykracza poza tylko ministerstwo edukacji jak też zastanowią muszę powiedzieć na studentami nad tymi, którzy doświadczyli takiego bardzo dziwnego myślę wstrząsu związanego z tym, że wyjechało bardzo często ze swojej rodzinnej miejscowości na te studia rzekł po studiował rok pół roku 2 lata wraca właśnie trochę wie co dalej wraca do tego swojego pokoiku z rodzicami ze ścian ma i ma takie doświadczenie bardzo dziwacznego zawieszenia myślę, że takich ludzi masa myślę też stworzyć nieprawdopodobną przestrzeń do konfliktów takich międzypokoleniowy, bo to już nie jest to dziecko, które wyjechały, bo jednak w pewnym sensie mówiąc brzydko upadł błędnie one względem radzi senator wraca ktoś kwas dorosły, kto ma jednak takie przyzwyczajenie do tego, że sam o sobie decyduje przynajmniej jako organizuje sobie czas po swojemu to jest w Nakle niesamowity klient myślę, że to jest też doświadczenie bardzo dziwne i taka Warta ocenia to Acta Acta no częściowo informacje o właśnie takich zdarzeniach przekazuje książka pani Matysiak w i Anny Matysiak jej pracę na temat właśnie młodych wykształconych ludzi, którzy wracają to na wieś i okazuje na ile oni wtapiają się, rezygnując z różnych ambicji, które rozbudziły się być może w trakcie edukacji na ile stają w konflikcie czy też no w takim pozytywnym konflikcie to znaczy on się my przekuwa na próbę zmian tego co obserwują swojej miejscowości no prawdę powiedziawszy większość z nich po prostu unika ucieka z tego konfliktu wracając do miast natomiast ci, którzy tam zostają właśnie no mają te na ten problem dostosować się czy coś zmieniać na tych co próbują zmieniać z niewielu większości są to drobne zmiany np. takie jak kobiet, które nie lekceważyła kobiet, które chcą koniecznie zorganizować dla swoich dzieci coś nowego jakąś nową czeka dbają o ich edukację to jest fantastyczna zmiana o, tyle że no niezbyt powszechna i dotyczy właśnie tego aspektu takich, którzy chcą chodzić do władzy do samorządów jest już o wiele o wiele mniej boją się konfliktów boją się utartych utartych grup, ale ma pan rację, że te wykształcenie ta taka, a nowe typy doświadczeń rzeczywiście wpływa na relacje, zwłaszcza relacje pokoleniowe, ale nowe pokolenie po prostu ustały one o wiele więcej i nie chodzi one jedzą tylko po prostu staram się trochę śmieszą mnie świat, ale nie czeka właśnie jak to jak to się będzie toczyło się czy będzie to doświadczenie dla tych ludzi, którzy teraz studiują zdalnie, ale studiowanie nie polega przecież tak na dobrą sprawę tylko na uczestnictwie w wykładach czy zajęcia to jest jakiś proces dorastania, jeżeli ktoś ma to tutaj można się zastanawiać czy szczęście czy pecha, że mieszka dużej miejscowości i nie staje przed tymi wielkimi dylematami, które z tymi zdarza się młodzież, która przyjeżdża po to, żeby studiowania to to jego oświadczenie będzie trochę inna, ale dla kogoś, kto nagle wypadł z tego procesu, jakby usamodzielniania się myślę, że ta może być duży szok duży wstrząs bardzo ciekawi jak ci ludzie sobie poradzą z pewną taką troskę o nich myślę, bo to doświadczenie bardzo dobrze pamiętam jak doświadczenie trudne, ale nieprawdopodobnie mocno konstytuujące znacie takie tworzące dorosłego człowieka, więc w momencie, kiedy pojawi się takie zaburzenie nagle przez co roku pół roku jestem znowu w domu u rodziców właśnie nie wiem, kiedy wrócę do tamtej rzeczywistości myślę, że to, że to jest nie był nie naprawdę niebagatelne niebagatelna zmiana to ogromna ogromna z przez pewien czas uczyłem Akademii pedagogiki specjalnej, gdzie sporo jest takich młodych ludzi, którzy przyjeżdżają mniejszych miejscowości Mazowieckich i rzeczywiście taki proces dostosowywania się do tej nowej warszawskiej rzeczywistości był dla nich niewątpliwie no trudno, ale analizowała, że właśnie ważne ze względu na wzajemne kontakty na takie środowiskowy wejście oczywiście nie było to powiedzmy sobie jakiś się ta zejście środowisko intelektualne nie, a towarzyskie, ale trochę inna obyczajowo co co co co bardzo ważne no rzeczywiście ci ludzie, którzy teraz zostali zawrócenie do swoich środowisk no i zapewne wiele stracą z takiego animuszu i chęci dostosowywania się do innego typu środowisk bałem się po prostu wsiąknąć swoje środowiska i ten bodziec zostanie z no tak odrzucony dziękuję bardzo, prof. Marta Zahorska z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego była z nami czternasta 18 za chwilę informację o łączenie, kiedy światowa gospodarka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA