REKLAMA

Kryzys w LOCIE

Połączenie
Data emisji:
2020-10-01 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:06 min.
Udostępnij:

Polskie Linie Lotnicze LOT planują pozyskanie pomocy publicznej w kwocie miliarda euro

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 5 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Dominik Sipiński z polityki i Insights dzień dobry dzień dobry będziemy rozmawiali o naszym Narodowym przewoźniku, czyli o liniach lotniczych lot, które są bez grosza i zasadniczo starają się o 4,5 miliarda pomocy publicznej, ale może zacznijmy od koncepcji, która wydawała się szalenie uwodzicielska i przebiegła przez większość mediów z pewnymi sprawnymi nawet zachwytami można by powiedzieć mianowicie o tym, Rozwiń » że lot miałby zostać głównym przewoźnikiem grupy Wyszehradzkiej to znaczy, zważywszy na to, że w krajach grupy Wyszehradzkiej zasadniczo sprawie nie ma tzw. przewoźników narodowych to teraz jako ten wspierany przez polskie państwo przewoźnik lot miałby niejako ich zastąpić osobliwa koncepcja, ale czy to w ogóle miałoby ręce nogi, jakie szanse koncepcja nie jest tak bardzo osobliwa, bo popatrzmy na strategię LOT-u od od kilku lat tak naprawdę do tego zmierza faktycznie te doniesienia z Czech raczej Czech do tej pory nie były rynkiem lotów Węgry już są na Polskę oczywiście też na to, że coraz precyzuje o to chodziło o to, żeby teraz lotnisko w Pradze stało się tym trzecim HBO lotu po Budapeszcie i Warszawie tak to jest koncepcja ochrony praw lub niższym niż się wpisuje to co zrobił już wcześniej tak naprawdę natomiast oczywiście nowy koncept się pojawiły to, że miałyby być to linia faktycznie państwowe, jakim staje się to nie tylko Polska też należące do rządu w pozostałych państw grupy Wyszehradzkiej to są plany, które niestety niestety niestety wydaje się żonę zostały gdzieś tam karty jak ziarnka prawdy, ale też ziarnka prawdy znalezionych w epoce przez przed gronem wirusowe jeszcze, bo na pewno lot miał plany, żeby Pragi lata logiczne i warunkach, gdy Warszawa była zatłoczona Praga była takim kostnym kolejnym konsekwentnym krokiem za Budapesztem natomiast wydaje się mało prawdopodobne, żeby lot zabierał się takie działania w tej chwili biorąc pod uwagę to, czego pan redaktor zaczął, czyli że ustalenia walcząca w tej chwili o przetrwanie, choć rzeczywiście nie można wykluczyć tego, że część tak też pan zauważył, które nie mają de facto własnej linii narodowej mogliby się dorzucić do ratowania o tym, oczekując w zamian, żeby lot 3 przejął przejął rolę linii narodowej natomiast wszystko jest bardzo spekulacyjne w tej chwili nic się na pewno nie dzieje w perspektywie najbliższych co najmniej miesięcy myślę, że strategia, która miała można by o nich mówić w czasie przez tandem w tej chwili co ważniejsze problemy rozwiązania w pierwszej kolejności czyli jakie czy takie, żeby po prostu przetrwał tak jak zauważył już lat poprosił o miliard euro, czyli 4 miliarda złotych więcej pomocy publicznej gigantyczna kwota i samo to, że to nie poprosił oczy czy poprosiła o pomoc publiczną nie jest szokiem tak naprawdę szokiem jest to, że dopiero teraz robi, bo potrzebuje tej pomocy publicznej od dawna i do czasu rozpoczęcia pandemii i większość konkurentów lotu o pomoc publiczną poprosił największe z nich już została dawno, więc dziwi to, że dopiero teraz tak naprawdę podaje kwotę jak rozumiem ta kwota została podana tylko sprawozdaniu finansowym nie jest formalna prośba o pomoc publiczną, która też dopiero musi zostać złożona no ita kwota jest jednak zaskakująco wysoka to w przeliczeniu na pasażera to jest najwyższa pomoc będzie byłaby najwyższa pomoc publiczna dla linii lotniczej w Europie jednak wyższych w ogóle na świecie linię podobne dolotu, chociaż tę pomoc publiczną dostają te zostają jednak znacznie niższą i przeczenia pasażera i często po prostu wartościach bezwzględnych, ale to w ogóle chyba rodzi pewne pytania, jakiej kondycji ta spółka była przed pandemią jak to się w ogóle miało do tych planów mocarstwowych przejmowania kondora z czego poza szczęśliwie lot się wycofało, choć oczywiście pandemia jest nieszczęściem dla wszystkich linii lotniczych w ogóle jest nieszczęściem dla tzw. globu, ale no to jest pytanie właściwie o tym, jaki był jak była pozycja wyjściowa skoro teraz trzeba prosić aż o miliard to jest bardzo dobre pytanie pytanie, na które raport finansowy lot za zeszły rok tam nie do końca odpowiada wykazał niewielki zysk niecałe 70 000 000zł netto to jest marża na poziomie całego procenta przy Europejskiej średniej 4 pół procent marży netto, czyli żyjemy ta prosta da nam bardzo ważna jest też lotniczym pokazuje nam, że lot był mniej więcej pięciokrotnie mniej rentowne niż przeciętna linia był rentowny, ale miał też gigantyczne plany rozwoju, które oczywiście wiążą się z nakładami finansowymi i wiąże się z ryzykami finansowymi to wszystko działało względnie dobrze w czasach, kiedy nie było kryzysu natomiast lot ja na to zwracam uwagę, że od kilku lat tak naprawdę lot opiera się takie założenie nie wiem ile wyrażony w zarządzie firmy z kryzysu nie będzie, że ten rozwój bardzo szybki będzie trwało może zwolni w przyszłości nie będzie załamania rynku oczywiście nikt nie spodziewał się tego, że załamanie przyjdzie w sposób tak gwałtowny i tak drastyczne natomiast to, że jakiś kryzys będzie było oczywiste obawiam się że, gdyby to był zwykły tzw. kryzys gospodarczy lot też miałby problem bo, bo ten model biznesowy po prostu nie był przygotowany na załamanie rynku i torze lot w tej chwili mamy takie są tak golenia, która mówi, że rentowna prosi o znacznie więcej pomocy publicznej niż wielu przewoźników, którzy nie są rentowne w np. hiszpańska linia Air Europa Press krocie dość porównywalne większość wielkościowo dolotu poprosiła 400 000 000EUR już wiadomo, że ta linia, bo dość trudnej sytuacji finansowej wcześniej między ciężka 2 fakty z sobą połączyć dla tej, dlaczego linia, która rzekomo jest rentowna jest rentowna i rzekomo jest rozwojowe i dobrej sytuacji finansowej nagle potrzebuje znacznie więcej pieniędzy niż porównywalnie przewoźnicy albo ta sytuacja wyjściowa niebyła wcale taka dobra albo też tego też wadę nie można wykluczyć ten miliard euro więcej niż tak naprawdę potrzebuje to już w ogóle była jakaś Super przedziwna historia, gdyby się okazało, że lot jest jeszcze większej finansowej nie do końca tego rękach nikt nie wszystko tylko czego w tej chwili oczy w tej chwili słyszymy to znaczy w zasadzie, o czym mówić to czy to jest także, że spółka jest od klejone od rzeczywistości, że rządzą ludzie, którzy nie mają, jakby żadnego wyczucia czy Niewiem talentów biznesowych podstawowych czy też to, że żona jest właśnie Narodowym się przewoźnikiem wiecznie działa jak taki rodzaj poduszki powietrznej choćby nawet widmowej wyobrażonej w sumie nie wiadomo czy pomoc publiczna będzie na pewno nie w takiej wysokości tego nikt nie wie komisja Europejska w tej chwili bardzo dobrze nastawiona do koncepcji pomocy publicznej w lotnictwie myślę, że jeśli piłka po stronie rządu czy rząd będzie chciała tyle pieniędzy będzie miało tyle pieniędzy jeśli tak to pewnie komisja to pozwoli natomiast ja nie chcę odbierać zarządowi LOT-u umiejętności biznesowych, bo uważam, że to są fachowcy biznesowi z prezesem czas na czele natomiast faktycznie tak jak pan zwrócił uwagę tym widmo przewoźnika Narodowego, zwłaszcza w obecnych czasach, gdzie Narodowy wybrał zupełnie nowej konotacji SLD mocarstwowych biznesie powodowało powoduje pewnie niestety będzie powodowało, że lot jako linia narodowa musi realizować narodową strategie gigantycznego wzrostu, która w pewnym stopniu jest strategiem sensowne biznesowo, ale staraniom ryzykowną działa póki rynek rośnie niestety, ale względy oczywiście historycznych trzeba się pogodzić z tym, że Polska jest także innym ciężarem rzuca wyzwanie krajom, które mają zdecydowanie bardziej rynek lotniczy osadzonych historycznie oni dłużej tam stabilny takim gwałtowny rozwój kraju, który przechodzi z ligi nawet drugi pewnie trzecie albo niżej próbuje się dobijać do pierwszej no się on działał póki rynek rósł i póki tych pasażerów było coraz więcej natomiast teraz przyszła sposób oczywiście bardzo gwałtownie się spodziewano przyszła weryfikacja tego planu przyszła weryfikacja tego czy lotnictwo to jest dobra branża dla opieranie rozwoju gospodarczego i wizerunkowego powiedzmy polskiej gospodarki narodowej czy to było robione w sposób właśnie odporny na zaburzenia niestety wydaje się, że doszło do kumulacji po pierwsze, trochę zbyt szybkiego rozwoju zbyt małego planowania na wypadek kryzysu Night do tego jeszcze to jest też bardzo ważne będą z dnia mamy przez 1października natomiast pandemia w Europie rozpoczęła się na poważnie w marcu, czyli te pół roku prawie, w trakcie którego rząd nie zrobił formalnie dla LOT-u tak naprawdę nic, a co więcej bardzo niespójna polityka zarządzania kontrolami czy przepuszczalnością granic tak naprawdę szkodziła gotowi przez długi czas nie tylko lotami oczywiście całej branży, ale mówimy o locie, więc też ważne pytanie, dlaczego Polski rząd, który przez kilka lat staną lotna piedestale jako właśnie paragon polskiego gospodarki na logo narodowej w momencie kryzysu no odwrócił się spółki tak naprawdę przynajmniej zabrakło mu odwagi politycznej gospodarczej, żeby powiedzieć, że tak gotowi musimy teraz pomóc bo, bo ta firma jest po prostu na skraju upadku dziękuję bardzo, Dominik Sipiński z polityka z polityki USA był państwa moim gościem 1416 za chwilę informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA