REKLAMA

Ratched, czyli jazda bez trzymanki

Po sezonie
Data emisji:
2020-10-01 22:00
Audycja:
Czas trwania:
50:25 min.
Udostępnij:

Siostra Mildred Ratched urodziła się w głowie Kena Kesey'a i Rozwiń »
zamieszkała w powieści "Lot nad kukułczym gniazdem". Ryan Murphy,
twórca serialu "Ratched", zapowiadał, że przyjrzy się jej uważniej i
wyjaśni światu, skąd ona taka zła. Stworzył serial poświęcony jej
postaci, ale tak naprawdę niczego nie wyjaśnił, tylko jeszcze bardziej
pokręcił. Część krytyków go za to znienawidziła, część - pokochała. A
w której grupie odnajdą się słuchacze "Po Sezonie"? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn dzisiaj będziemy mówili o serialu, które bardzo mocno dzieli krytyków dzieli widzów, a równocześnie myślę, że jest bardzo ciekawym przypadkiem tego co się dzieje w tej chwili produkcjami filmowymi mianowicie chodzi o serial raczej et zrealizowany dla Netflixa przez Jana marsze g marchwi to jest właśnie już taki można powiedzieć gigant współczesnej telewizji amerykańskiej i seriali to jest twórca Anglii to twórca tego Rozwiń » przedsięwzięcia właściwie sezonowego, której nazwa American horror Story, ale też American Crime Story to jest facet, który zgarnął już chyba 6 nagród Emmy z różnych kategorii startował jako scenarzysta, ale też reżyseruje jest też producentem obecnie właściwie sama Polska, która gra w serialu raczej główną rolę jest można powiedzieć takim go trochę ekranowym dzieckiem jako oficer do bardzo dużo zawdzięczam rzeczywiście stwarza dla nich całą masę ról myślę, że jest dużym stopniu może nie jakimś twórcą, ale na pewno się przyczynił do jej kariery, która pewnie tak by jakoś się rozwinęła, ale wiadomo nigdy nie nie wiemy, jakby to było bez wsparcia kogoś, kto widzi takiej aktorce szansę serial raczej jest rzeczywiście serialem nieprzeciętnymi akurat się zaliczam do grona jego entuzjastów i wielbicieli świetnie bawię oglądając ten ten serial jak zasiadłem przed telewizorem przedsionku pierwszym tak nie nie byliby w stanie go wyłączyć do odcinka ósmego, ale wyobrażam sobie, że można mieć zupełnie inne reakcje wyobrażenie, że można tego nie kupić można to nie wejść faktycznie, jeżeli przejrzy się co się dzieje na tzw. ta krytyka, czyli na serwisie, które zamieszcza linki do recenzji znanych pism amerykańskich to jest bardzo różnie są takie, gdzie widać, że krytycy dostawali żyły mówili tam nic nie ma to jest nic niewarte jak jest zabieg, jaki jest zamysł mianowicie raz Murphy promował ten serial opowiadający o tym, że zajmie się nim tematem siostry Mildred raczej Miller traci też postać powieści Kena wizji czy ta straszliwa siostra, która właściwie gnębi głównych bohaterów na czele z tym MAK Martin, który tam funkcjonuje jak taki powiew świeżego powietrza w oddziale psychiatrycznym pewnego rodzaju widmo wolności siostra raczej wszystko to idealnie tłumi ona jest właściwie już tak zastanowić odczytywać symbolicznie to podwyżka akcyzy taką statuę niewoli tak jak Amerykanie mają swoją statuę wolności taka jest takim taką statuę symbolem zniewolenia to jest oczywiście książka sześćdziesiątego drugiego roku też warto o tym pamiętać dodajmy jeszcze tytułu dodatku do wniosku uczył nas oczywiście zrobić to tak oczywiste, że aż po minąłem co robi rejon marż w tym serialu rzekomo to miało być tak mówią to miało być o tym, skąd się siostra raczej wzięła, dlaczego ona taka tak naprawdę ten serial w ogóle się tym nie zajmuje ten serial traktuje się strzelać jak bakterie, które się wyjmuje z naturalnego środowiska hoduje na szkle to jest szkło obiektywu kamery filmowej i żeby ona tam rosła, żeby miała pożywkę rzuca się jej rozmaite elementy dorzuca się jej postaci, które są często cytatami z innych filmów dorzuca się całe sceny, które są właśnie, jakby wycięte rodem z historii kina i to nie tylko tego kina lat czterdziestych pięćdziesiątych nie tylko tego kina sua, bo tu Hitchcocka widać Mildred Pierce różne inne takie rzeczy z przeszłości, ale też tego kina współczesnego, które nawiązywało do epoki, bo nie wiem czy się ze mną zgodzić, ale ja widzę i fragmenty ciśnienia, a przede wszystkim widzę tutaj Davida lica, ale o tym za moment nie ciekawi przede wszystkim jak oglądał, więc jest właśnie z tego drugiego wozu, bo jestem z tych, którym pisał ten pewnie też żyłaby wychodziła naszej mówi, że to nic nie ma w tym nie mogę powiedzieć, że właśnie nic nie ma, bo to nie, bo zbyt duże uproszczenie wzrost ten serial mnie nie przekonały ich już mówi dlaczego, bo mam wrażenie, że on obiecuje właśnie historie szosy Raczek i obiecuje jakąś historię o tym dlaczego ona znalazła się w miejscu, w którym poznajemy filmie Formana i w książce kwestię, ale mam wrażenie, że wprowadzi porzucamy ten główny cel, do którego nasza bohaterka trafia tam, żeby pomóc swemu bratu to możemy spojler takiej zamieścić by pomóc swemu bratu, który skazany na na pobyt w ośrodku właśnie dla psychicznie chorych prawdopodobnie dokona tam swego żywota Janosch dostaje po to, żeby jakoś pomóc przeżyć ogólnie nie później krzesło elektryczne, ale mam wrażenie właśnie ona też ukłon tym układzie bakterie nie rzucają różne pożywki to są kompletnie innych historii i te chcą się skleja bardzo różnych okruchów, które w sumie razem dla mnie nie tworzą historii nie mam przez to, że jak głupie to bohaterka by motywację niż kibicuje też w tym co ona ma zrobić lub kibicuje przeciwko niej to mam poczucie, że wtedy ten to nadwyżka formy, którą Marcinem serwuje serwuje nam ogromną nadwyżkę formy, bo jest to serial pięknie nakręcony oczywiście bardzo widowiskowa scenografia gra powinnam wszystkie nagrody Emmy, jakie są możliwe, bo choćby za wysiłek włożony w rozbudowanie tych ogromnych scenografii i wszystko bardzo efektownie opowiadana jest się poczucie, że ten efekt nie ma pod sobą zbyt wiele treści to to jest coś co mnie drażniło inna sprawa, że jeszcze tam jest luz, bo tak jak mówiłem ten film jest utkany z datą jedno rzeczy najbardziej to drażni chyba tak już czysto fizjologicznym irytowały to było nawiązanie twórców do muzyki filmów Hitchcocka i tego żona była po prostu przesterowane jeśli chodzi o głośności jeśli chcecie państwo będzie też seria Wieczorkiem po cichu chcecie słyszeć dialogi to niestety momentach tych będzie śpiewał muzyka właśnie sąsiedzi też będą słyszeć oglądać tę serię moja oczywiście jestem na tak zacznie się duża grupa mikst film Anatomia, ale nie ja jestem na tak ja nie zawsze to już w wiele razy wielokrotnie podkreślam, że nie zawsze i w kinie i seriale szukam historii czasem Świątek tych innych elementów i tam szukam zabawy i raczej zresztą jak wszystkie właściwie te, które widziałam seriale marsz jego ona ona mi ona mnie satysfakcjonuje na takim poziomie który, gdzie ja nie potrzebuje tej fabuły żeby, żeby czerpać z tego radość przyjemność czym jak oglądam ten serial przypomniał mi się esej w pewnie wam też są zarząd pt. notatki Kępie to jest dosyć stary esej, który w został napisany w 602 roku w Polsce wyszedł w latach siedemdziesiątych nie wiem czy miał później jak znalezienie, ale i to jest taki esej, który opowiadał o tym czym jest współczesna kultura Campo miał wydawnictwo Karakter niedawno wznawiał cano za, tak więc można znać warto warto spojrzeć wart bardzo sobie ten esej przypomnieć, bo to jest tekst, który w moim odczuciu tłumaczy w ogóle czym jest współczesna kultura również kultura audiowizualna, bo jak i kiedy oglądałam raczej to oczywiście w czułam to co ty kurwa i bawienie się tymi cytatami sprawiał mi ogromną przyjemność, ale również bawi mnie i to naprawdę odbili poprzez wszystkie seriale ten taki marsz jego taki element Campo włości, które on wyciąga na pierwszy plan bokami może wytłumaczyć ten ten termin tak pokrótce oczywiście bez jakiegoś akademickiego zadęcia Kamp to najkrócej mówiąc wszystko to co jest złożeniem z kiczowatych tandetnych elementów czegoś co jest co wyrasta ponad ten kicz i ponad te elementy z przejęciem z brokatem często skóry nowością takim nadmiarem kultura kultura, która karmi się tym tym nadmiarem tą sztucznością są 2 takie elementy widz, kiedy o gest i Susan Sontag tutaj nawiązywała przy wszystkich obsuwa sięgała do twórczości epoki Ludwika czternastego mówiła, że Campo była secesja, ale wydaje się, że w dzisiejszych czasach jakoś szczególnie powraca Kamp jako taka kategoria estetyczna definiującą naszą rzeczywistość i kiedy oczywiście mnie też przeszkadzała ta muzyka, która jest taka nachalna oczywiście dziś można mówić scenografa jest prze zdecydowano, że wszystko tam jest takie za bardzo sztuczne, ale w tym jest cały urok tego tego filmu ja mam takie uczucie, że ten film ogląda tak jak oglądać występ brakuje, czyli tak patrzymy widzimy wiemy, że to jest mężczyzna przebrany za kobietę ale kiedy na to patrzymy czujemy, że to jest jednak kobieta, chociaż wiem, że to jest mężczyzna i wszystkie te przerysowania prze takie taki przerost formy daje nam z 1 strony strony poczucie dyskomfortu, a z drugiej strony absolutnej przyjemności zanurzenia się w dziale sztuki dla mnie ta seria jest dokładnie taki wychodzi na to, że nie ma gustu zacytował podejrzewana na swój temat lat wstecz słyszał jasny dowód tego pomijanie ta muzyka nie przeszkadzała ani nie uważałem, że zdjęcia są przerysowane przeciwnie bardzo się to wszystko podobało nie czują skurcze jak w domu wreszcie chce w tym serialu walnie tym w tej grupie historii, które rzeczywiście kompletnie nie trzyma się kupy, ale to nie o to chodzi to znaczy takie poczucie, że poza tym jest metoda pamiętajmy o tym, że to jak tak zbudowany jest metoda ćwiczona w teatrze od dobrych 2 dekad to znaczy teatr naprawdę to swoją, jeżeli ktoś nie wiem powątpiewa to możesz przejść do teatru powszechnego na taki spektakl strach zżerać dusza czy strach zżerać duszę tam chyba to trochę poprawili, bo w zasadzie tytule filmu Fassbender jest błąd gramatyczny i ten, gdzie reżyserka rozwałkowuje właściwie film Fassbender na kawałki po 1 scenę za pętla puszczana ją 4× dodaje do tego jakieś inne rzeczy to się w zasadzie nie trzyma kupy, ale sens idea pewna koncepcja jest tu dość wyraźna w moim odczuciu sens idei koncepcja Wright wraca też jest wyraźna to znaczy ja mam poczucie co martwymi chcę powiedzieć on się bawi formą bawi, dostarczając bawi fabułą, ale ja mam poczucie, że tam jest pewien zamysł pewien cel ten cel odczytuje się dopiero kiedy przypomnimy czym jest książka lot nad kukułczym gniazdem wtedy nagle się bardzo wyraźnie zaczyna wyświetlać z czego on się nabija do czego on się odwołuje i wobec czego się dystansuje to jest moim zdaniem odpowiedź na to, o czym jest tę serię to nie jest serial pusty to nie jest to nie jest czysta zabawa formą zdjęciami i tym, że stosujemy klisze, bo to wszyscy wiemy już rozmawialiśmy o tym w tym program wielokrotnie, że to jest metoda, którą też widzieliśmy dobre parę dekad temu przywykliśmy, że tak można robić filmy to mogą być dobre filmy, ale to nie jest film bez treści bez przekazu to nie jest postmodernizm, a absolutnie się z tobą zgadzam się tutaj tak tak upłynęła w tę stronę, dlatego że akurat ten element ale o czym marzył warto się zobowiązań takie uczucie, że ten, że ten film jest wizualnie zbudowany tak jak mieszkanie bohaterki, która Grasia został to jest takie mieszkanie, które jest pełne azjatyckich przedmiotów roślin małpek no po prostu małpa jest zajebiste małpa jest po prostu bardziej zawsze tak samo ubrana jak Sharon Stone i chcieć na ramieniu projekt prac, ale te plany, ale ten i z 1 strony tak na zdrowy rozum, kto chciałby mieszkać w tak czymś takim, ale z drugiej strony te są moje ulubione fragmenty jaglana z ogromną przyjemnością ja po prostu innym innych miejscach znajduje przyjemność oglądania tego serialu nie zgadza się z tą to nie jest to nie jest pusty Serie, a być może za poważnie podszedłem do tego przedsięwzięcia, ale szuka w nim bardzo usilnie szukają jakiegoś sensu też znaczeń i jeżeli nie znajdowałem je znajdowałem, bo tam też są zakodowane mają poczucie, że to są takie zwody wykonywane przez reżysera trochę udaje przede mną rzeczy opowiada jedną z tych rzeczy, których miał wrażenie, że udaje, że opowiada, ale nie pogłębia tego nie chętnie o tym pogadać pewnie macie inne zdanie jest taki temat opresji seksualnej, która tam pojawia to jest jednym z głównych tematów, które łączy wielu bohaterów bohaterki lesbijki, które wstydzą się lub boją okazywania swojej orientacji seksualnej innych bohaterów są leczeni homoseksualizmu za pomocą różnych bardzo dziwnych terapii tych lobotomii i mam również w tej próbuje się o tym opowie jakie też osadzając tę historię właśnie w takiej rzeczywistości fikcyjnej rzeczywistości filmowych przedmieść, bo to jest bardzo specyficzny świat kretynem kreuje Marii czytelnik Campo świat jest jednocześnie światem lat takich klasycznych filmów obrażony świata filmów lat pięćdziesiątych, gdzie właśnie Przedmieścia są pastelowe zielone mają takie wszystkie piękne panie chodzą w fartuszkach sypią mąkę ciasteczka trochę jak godzinach, gdy była ta sekwencja Julian Moore, która właśnie taką mamą w domu to idealny świat 50, które się nigdy rzeczywistości nie istniał lekkiego wytworzyło wyraźnie, że też osadzenie w tej epoce w tym świecie opowieści uciśnionych seksualności, z której to rodzi się siostro bracie czy ten porządek takiego kosmicznego świata czegoś takiego zniewolonego później były w tych czasach kontrkultury niewoli 1006 składało jakąś całość małżeństwo, czyli takie wybiegi, które stosuje, żeby móc pozwolić znaleźć usprawiedliwienie swojej właśnie takiej rozproszonej wizji, której nie ma nic złego, ale właśnie, ale takie poczucie tego się nim nie traktować serio, że w ogóle czytanie tego jako seria próby odpowiedzi, dlaczego się stracić bo jaka była błędem to znaczy to jest moim zdaniem on zrobił coś takiego właśnie taki zabieg laboratoryjny wyobraźmy sobie siostry raczej w różnych odsłonach właściwie te 8 odcinków każdy 1 to jest jakaś odsłona siostry Raczek, ale która z nich jest słuszna czy to jest zakochana lesbijka to jest lesbijka ukryta to jest kobieta, która nienawidzi seksualności jako takiej czy wojskowych zgwałcona czy co szczyty czy to jest w swych skutkach zdecydowana w dzieciństwie przeżyć śmieje, ale wątek jej rzekomej historii pokazany w teatrzyku lalkowym, gdzie jej przyszła partnerka rechocze straszliwie głosy na tak jakieś koszmary dzieją w tym laleczkę no to naprawdę ja po prostu patrzyłem na to, że wszystkim rozmach tego taki rozmach wizualny rozmach tych środków stylistycznych tych cytatów i tworzą się kompletnie nie wstydzi się kompletnie nie boi jak tylko widać historia zaczyna się naginać także za chwilę możemy wypaść z tego zakrętu jeszcze przyspiesza się strasznie spodobało mi wierzyć, że wszystko jest bardzo zamierzone bardzo świadomi dziękuję jeszcze jedno zdanie to jest tak jakby potraktować serial-li jako serial, który opowiada o liceum 1 jedno nie nie wiadomo, że nie jest oczywiście aż tak w tak ograniczonym widz nie jest niczym nie zobaczą zupełnie Moore żeśmy odpowiedzi właśnie ty Kuba przyznaje, że nie ma gustu ja muszę przeznaczenie oprócz humoru i tak Kendall Kanada chwilę nie oczyszcza dostrzegano rolnik to tam jest jak ten cudzysłów, które były cały ten serial jest 1 wielkim słowem, ale miałem poczucie takiego właśnie tym i zabawy, które niekoniecznie dziś trafia mój mem albo nastrój chwili albo jakiś po prostu takie moje rejestry jeśli chodzi o, ale ja to zupełnie wezwanie do nieba potrafi sobie wyobrazić siebie oglądającego ten serial nienawidząca go straszliwie jeszcze nie wiem parę lat temu albo jakimś innym stanie ducha myślę, że można to nie wejść z różnych powodów dla mnie akurat trafiłaby w idealny moment się po prostu bardzo bardzo miałem przy tym przy czym jest tu świat strona, która absolutnie uwielbiam Stella balu u chów Otóż celem balu w ogóle wątek balu wątek Judy Davis jako siostry Baker, czyli pielęgniarki o wdzięcznym nazwisku wiadro, która jest zakochana w dr. Hanowerze, który rządzi tym szpitalem która, a nawet jest grany przez bardzo uroczą postać rządzą, bijąc tak się nazywa ten aktor ma chyba metr 60 nie sądzę, żeby więcej no mają swoją rolę sceny popisowe oboje ja strasznie lubię to tą parę Lubie to co tu się dzieje w tym serialu dla mam całą masę takich wątków, do których mogę sobie tutaj wracać naprawdę mieć z tego wielki fan, ale rozumiem ten opór rozumiem to, że też może być mnie to nie bawi nie śmiesz ja jeszcze zastanawiam oglądając ten ten serial co właściwie co przeszkadza widzą i czytałem gdzieś więcej recenzji, że to jest nuda jeszcze zastanawiam, gdzie ta udaje, ponieważ ja te bodźce są tak cały czas atakują nas atakują atakują ostatnio rzeczonego był Pawła to, że to jest nudne, ale jeżeli traktować to rzeczywiście fabularnie no to tam niewiele dzieje chodzą wychodzą też sama głupoty się na głupoty siedział, więc po prostu pewna konwencja wymaga od nas i koszt takiego dystansu do tego tego serialu, ale też z drugiej strony jak to martwego bywa to nie jest także ten dystans jest natychmiast dla każdego osiągalny i być może to powoduje że, że albo taka konwencja wchodzi albo nie chodzisz jeśli już na początku się na to nie zgodzić nie wejdziesz to nie będzie jeszcze bawić tak jak my się powiedzieć absolutnie też wiem, dlaczego ten sejmik wydał nudnej paru innym osobom również, bo pożycie marsz zrywa robi to ostentacyjnie z tą taką klasycznie rozumianą na racje, które jak poznaje bohatera poznajemy go cel to cała reszta historii ma służyć lustracji drogi do tego celu przeszkód, jakie bohater napad napotyka tutaj bohaterka efekt deklaruje jakiś cel, po czym wątek się głowicę przy czasami wraca to sami nie, ale generalnie nie jest de facto istotne dla tej historii i w tym sensie rozumiem, że można uznać jest to trudne przy czym były elementy składowe są i to nawet jako wróg zajadły tego serialu, choć są imponujące bo, bo ten serial ma mnóstwo takich elementów trzeba ocenić właśnie od tych scen, o których mówi Jacek ostry wiatr przez swoją rolę takiej no pani z hotelu nie wiem mimo recepcjonistki takiej dziwnej ścieżki są tylko tego tak plus zadowolonej poznamy oczywiście świetną salę polską, która jest jak zawsze bezbłędne to jest świetna współpraca bardzo lubię ten ten duet, że marsz wymyślił ją sobie tak naprawdę, gdyby ona, gdyby nie on powiedział, że kariera tak szybko by jesienią rozpoczęła to jest dosyć interesujące, bo le Marche i zrobił wcześniej między nimi serial American Crime Story oprócz horror Story, gdzie w tym kraju, który opowiada historię od Simpsona tam obsadził sale polską aktorkę piękną i efektowną kobietę w roli prokuratorki, która rzekomo brzydka, więc nałożonej okulary wszyscy dokoła mówili, że one brzydka już była wciąż piękna stara Wolfson i zabawne, że przez lat zawsze znajduje dla niej rolę zawsze ona dostaje tak naprawdę najbardziej takie ekstremalne kawałki do zagrania to jest bardzo fajne, że on też American horror Story, kiedy pisał dla niej rolę to były zawsze tak naprawdę na pograniczu, gdzie rzeki dwuznaczną, ale też trudno tutaj od uciec od takiej refleksji, że w raju Murphy, który jest gejem wszyscy o tym wiedzą tego nie ukrywa obsadza Sary polską kraju bez ich, o które tego nie ukrywa razem centralni zakres lesbijka, którego nie ukrywa w serialu, w którym tak się bawią, jakby tymi tematami LGBT właśnie chcę tylko da to jest ten moment, kiedy już środowisko osób też z branży filmowej kompletnie się, jakby nie nie szczypie takimi tematami też tym gra tam strasznie podoba tutaj to jest to jest rzecz, która w, które można traktować jako klucza do czytania tego serialu to jest rzecz, którą po prostu oni doskonale znający sprawę, że są przez to też postrzegani i tego nie ukrywają siłą rzeczy się staje jakąś jakimś elementem opowieści nie pierwszy raz zresztą martwego, bo bardzo często lubi się w ten sposób bawić masa lesbijek masa gejów swe American horror Story, którzy robią sobie różne straszne rzeczy nawzajem bardzo się też podoba, że w tym wszystkim jest pewnego rodzaju taka, żeby powiedzieć może nie Szpila, ale takie nieco tkanie system LGBT czy to, czego mniemam, że my traktujemy po prostu te tęczowe misie są po prostu zawsze tylko słodkie w Polsce nie nie da się, gdy nie ma nawet zabawić pewne wszystko z życzliwością zmieni winna no bo to nie jest serial polityczny w żaden sposób, choć niby wszystko jest polityczne prawne albo muzycy przez 1 rzecz bo kiedy skończyłem na serio chciałem zobaczyć, jakie były właśnie recenzję na temat to jest szansa na metę krytyk, gdzie są oprócz recenzji dziennikarskich są recenzje fanów i tam razem 1 recenzję, która od razu mnie ujęła uznałem, że musi być nasz rodak musi być autorem, gdyż recenzja była wystawiona ocena 0 na 100 punktów i jest ich było napisane w tej recenzji jednozdaniowe no tak w pierwszym odcinku mamy następującego księdza i przy 2 i lesbijki znowu pieprzone propaganda LGBT ja uważam za wtedy z jakąś sympatię spojrzałem w tej chwili mamy pomysł myślę sobie jednak, że bez zera też jest pewien rodzaj osiągnięcia to znaczy to też jest tak prosto zrobić serial, który w ludziach wzbudzić aż takie emocje, że od razu dają 0zł 0gr za jego wyrazie to jest tandeta to też pewna osiągnięcia artystyczne to jednak jest dużo ciekawsze na serial, który zostaje 80 pkt 0 punktów w takich 340 od wszystkich, bo tutaj nie ma miejsca na przeciętność umarłego zresztą w ogóle nie ma czego takie jak stany pośrednie niezależnie od tego jaki sobie robią praktycznie zawsze gdzieś ociera się mocno kontrowersyjne albo formy albo tematy, więc ten celnie z wyjątkiem, chociaż dla mnie jest jednak mniej udaną próbą niż te większe rzeczy, którego widziałem rzeczywiście martwi, bo to jest znakomite, że ten facet stał się oczywiście jakimś w ogóle jeden z ludzi rozdających karty w tym biznesie, że instytucja wręcz tak właśnie jest lub bardzo artystyczne rzeczy bardzo się swoim w swoim paśmie bony są one bardzo podobne się popatrzy na pewne przerysowania nawet w American Crime Story, które jest najbardziej realistyczne opowiada realistycznych historiach tam też ten Kamp jest obecny, zwłaszcza na poziomie scenograficznym kostiumowym jest kapitalnie ogrywany, ale już American horror Story czy właśnie się w Senacie to są rzeczy bardzo w jego stylu, ale on jednocześnie jest twórcą socjalnej Juan dla Foxa telewizji to jest po pierwsze, konserwatywna po drugie jest to procedura o pracę policji, więc jak jego uniwersalność jest bardzo imponująca tak jeśli popatrzy na to czysto branżowe bardzo rzadko się zdarzają tak rozstrzelone filmografię myślę, że to jest także osoby tutaj po prostu pozwolił na wiele, bo wiedział, jaką ma pozycję wiedział, że od razu, bo to nie był jak właśnie to jest to 1100 zgadzam to jest rząd po prostu drugą taką, że kto muska czy teraz jak i zabaw zrazu od razu zamówiono 22 sezony wiadomo, że z kontynuacją sobie mógł zaplanować po prostu takie uczucie pewnie w stanie przyjemnej dla mnie jako widz też jego wahania po bandzie bez tak orzekł, iż wjeżdżamy na pełnej zła dlatego oczywiście swoje ja ja rozumiem, że on też on się rozwijał też próbował pewnych rzeczy, ale tutaj po prostu pełnia wszystkiego on wcześniej sięgał do takich wizualnych mocnych elementów nakręci taki serial konflikty, gdzie te elementy, które tutaj wracał z ZUS 2× 3× większym rozmachem gdzieś tam się pojawiały właśnie młodszą korą oferty będzie do tak tak tak tak tak i tam, chociaż tamten historyczny aspekt i był bardzo bardzo widoczne tutaj tutaj jest dużo więcej takich czyta tam też były takie cytaty my z rozmaitych filmów nawiązania do estetyki tego kina zerowego lat czterdziestych pięćdziesiątych przełomu estetycznego też w tym okresie, ale tutaj w kostiumach w tej scenografii, której tak dużo mówimy, jakby on rozwinął pełnie rozwinął skrzydła i zrobił to absolutnie na pełnym gazie tak to właśnie film, który jest trochę operowy w tej Total takim wykopie jak wizualnym stylistycznymi na tym, że za nikt nie bierze jeńców rzeczywiście, mimo że jak kupuję tego nie imponuje ta odwaga imponuje też rozumiem, że ma tę odwagę dlatego wysokie zyski kontrakt z zapisem ma świadomość, że tak bardzo rozdaje karty, ale ich też potrzebuje tego typu produkcji nie będą właśnie przeciętny proces ich bolączką w ostatnim czasie tylko będą bronić materialnie są po prostu chyba powalczyć z HBO z takimi producentami, którzy robią coś dla górnej półki prawda moim zdaniem to jest ruch dobrą stronę i wg mnie ten serial niesłychanie ambitne jednak tak się zabawić tak takie przyjąć założenie, że nie będziemy już konstruować bohatera po bożemu to w ogóle nie jest konstrukcji bohatera to nie jest konstrukcji fabuły test sytuacyjne w dużej mierze to jest bardzo mocno takie powiedziałbym dyskursie dyskursu, że w ogóle no naprawdę bardzo akademickie po po 5 i to wymaga w pewnym sensie akademickiego przygotowania, żeby to weźcie się tak na dobrą sprawę bawić trzeba lubić takie gry rozumiem, że widz, które nie nie twierdzę broń Boże ty jesteś naiwny tutaj natrafił naiwny widzę nieoznakowane prosty widz prostych Chłopach oraz lewicy jako ambicji nie nie tonie tak, ale uważam, że jest w tym jakiegoś rodzaju poprzeczka postawiona wysoko po prostu znaczy to tu wielu odbiorców przeciętnych seriali Netflixa odpadnie po pierwszym odcinku niezrozumiała, dlaczego jest tak przerysowana ani dlaczego to jest tak wybarwione, bo jest jeszcze ta prawda, że on się bawi odtwarzanie na ekranie tego efektu, jakim był technika, ale prawda, że taki gryzący ostry barwy, jeżeli w ogóle były barwy raz ty Pa kontrasty to wszystko jest takie naprawdę wali po oczach, ale równocześnie w moim odczuciu to do ilu to się odnosi metod twórczych do ilu to się odnosi, jakby konwencji w kinie jest naprawdę duża sprawa trochę mnie dziwi może nie dziwi mnie podejście osób, które są zakochany w strukturze tak jak ty jesteś zakochany w strukturze myślę, że to to jest coś co może tutaj po prostu gnieść, ale dziwi mnie krytyka amerykańskich takie kompletne rozeznanie wstrzymanie obcują to jednak uważam, że to nie jest dobry sygnał to znaczy za dużo to jest złości za mało zrozumienia w jaki się poruszamy przestrzeni, że to, że ten twórca decyduje na taki gest to nie jest przypadek nieudana produkcja tylko to jest gest artystyczny o bardzo, jakby czytelnym rodowodzie też są poprzednicy nie wiem no na litość boską jednak były seriale też eksperymentujące z formą by nie przywołać tutaj nie rynki choćby prawda, więc skąd ten opór, żeby uznać, że dobra tego nie kupuje, ale to jest skonstruowane wg pewnego bardzo specyficznego klucza, który ma już ćwiczył, a teraz pozwolił tak pociągnąć do końca jak oglądam ten film ten serial myślą o filmie daleko od nieba nigdzie jest podobna metoda twórcza, bo jest pokazane nie krzywe zwierciadło tylko za dramatyczne elementy kina lat 50, gdy przypomnimy, że to jest to jest film, który opowiada, który jest zrealizowany w stylistyce lat pięćdziesiątych, ale mówi o wszystkich rzeczy, które w latach pięćdziesiątych nie mogą się pojawić w amerykańskim kinie zostały przemilczane tutaj mamy podobny zabieg tylko że, aby oglądamy taką nie wzruszająco nie poruszająca stronę tylko raczej wykrzywia ono przerysowany za mocną, ale w sumie efekt jest jest podobny tamten film był uznany za absolutnie do dzisiaj uznawane za absolutne arcydzieło absolutnie genialny obraz tutaj też zgadzam się z tobą świadczy to w dużej mierze jakiejś być może też niechęć krytyków do do Morskiego, który zawsze sobie z popkulturą pokrywał i nie mogę zrozumieć, dlaczego w 1 przypadku mamy opinię, że oto mamy doświadcza arcydzieła w drugim, że oni też coś nie udało to przerost formy nad treścią jamy rząd się z tego cieszy, że to w pewnym sensie było wliczone znaczenie wierzę w to, że liczą na to, że będzie zbierał tylko brawa posypią się złote Globy mi teraz nie myślę, że to było te reakcje testowe granie na nosie wszystkim pokazywanie takiego języka też inspekcję na końcu też w tym przekonaniu, że tutaj nie ma przypadku w tym żąda pieniędzy też uważam, że nie ma przypadku w tym odrzuceniu, że to Hayes który, żeby daleko od nieba zwróci się znakomity film, ale my jak on zrozumiały, bo bardzo on też bardzo poważnie podszedł do tej formy wykorzysta, ale bardzo takiej słusznej sprawie można powiedzieć, więc w pewnym sensie dla krytyków, bo dużo bardziej czytelne niż ta trochę trafi się ta gra, którą prowadzi sam ze sobą z nami marsz, który właśnie można kupować można nie trzeba doceniać ażeby ją oceniać to jednak nawet się odrzuca sam cały koncept to jednak wydają się w tym naprawdę potrzebne akademickie obycie takie trochę filmoznawca ujęcie, gdzie brzeg musi mieć ze sobą bagaż pewnych osiągnięć kluczy kulturowych do odczytywania tego typu przerysowanych historii tak nie nie powstaną dysku polemizowała akt to jest to jest to, o czym, o czym bardzo często w tym programie rozmawiamy o tym gdzie gdzie leży przyjemność widza to jest myślę, że te zagadki Murphy ego takie nie wiem czy zagadki może konstrukt, gdyby one były tylko właśnie na poziomie akademickim do rozgryzienia to nigdy w życiu nie osiągnęły takiej popularności, jaką osiągnął i dlatego to jest dla mnie dyskusji, ale w tym wypadku jednak się zgadza z Bartkiem uważam, że w tym wypadku jest szczególnie, dlatego że Zobacz jak te postaci są pomyślane ja ja wiem co chciał zrobić moim zdaniem to znaczy, jeżeli uświadomimy sobie znaczenie lotu nad kukułczym gniazdem tej powieści dla amerykańskiej kultury to jest nie chcę powiedzieć pan Tadeusz szyb od opłat, ale znowu trudno wielka to była, na której stoi też, jakby to przekonanie o tym czy jestem realizm amerykańskim takie różne, ale też dzieło kultury popularnej oczywiście w oczy mężczyzna tak, ale to jest bardzo znaczące, żeby być co zrobiłem powiedział skoro zajmujemy to postać i doklejane do nie od razu przemoc seksualna, ale też dodajmy do niej lesbijka, dlaczego nie jak lesbijka to do Sejmu do niej romanse jak rama do klemy sceny w szpitalu jak scena w szpitalu to oczywiście ktoś musi leżeć pod respiratorem, mimo że w latach pięćdziesiątych nie było respiratorów jak też leży pod respiratorem ta od dajmy mu jeszcze raka jak ma raka tego byliśmy ostatnim odcinku nie miało nie wiadomo dlaczego prawda to jest to jest taka zasada twórca mierzy jak mamy siostra w szpitalu to niech będzie zakochana w lekarzu nawet ten lekarz na nią w ogóle nie patrzy jak jest lekarz to nie wciąga amfetaminę nosem no bo przybył także nam kojarzy, ale tak uchylenia mnie, bo Bartek wiedział, że trzeba mieć przygotowanie trzeba bo, żeby w te wszystkie kody rozszyfrować trzeba, że jak czytać tak głupia tego jest, tyle że właśnie skreślono także jak to jak to jak to co Stato się dzieje to znaczy może trudno powiedzieć czy może jest taki widz, który by się śmiał razem z nami w ogóle nie nie patrząc na te wszystkie kody te sytuacje są bardzo śmieszne część z nich jest bardzo zabawna, ale myślę, że tak, że jest cała masa osób, które jednak szukały w tym porządku, że taki ludzki umysł w roli przed, a te ostatnie szaleństwo inna sprawa, że ona też były te wyniki tego krajową w Polsce wciąż utrzymuje się w czołówce najchętniej oglądanych na wieży oglądają go Sejm surowiec akademicki oznacza bowiem pewnie 6 osób, więc ten serial musi ewidentnie sprawia przyjemność widzom których, które mają inne przygotowaliśmy jest trochę wykrzywiony grupą jeśli chodzi o odbiorców mamy to przygotowanie bardzo takie właśnie akademicką uniwersytecką o teoretyczne może trochę przesadzamy tutaj jak z dopisywaniem wartości temu wpisania wartości, ale chcę pomyślał jeszcze 1, że niem czy jeszcze uwagę czy czy też może z kolei na odpisywanie, że bardzo ciekawe są tam castingowe wybory to jest Super ciekawe, gdzie poza tymi wielkimi gwiazdami też wpływają jest w Moskwie są ciekawe są bardzo fajne ukłony w stronę właśnie samego my ich wobec samego siebie swych poprzednich rzeczy, ale jesteś świetny taka postać chłopca małego, który już jest w tym szpitalu psychiatrycznym, który cały czas mam wrażenie, że to jest ropy wybrany tylko dlatego bardzo przypomina Indianina film Formana, że jest takim jest mało wersja tego wielkiego chłopa, który za 20 lat ma zagrać, bo tam podnieść rękę na głosowanie przesadzać Jacka Nicholsona przez przez płot psychiatryka bardzo fajne takie ludzkie elementy puszczania oka do widzów wita to też jest świetna zabawa dla kogoś, kto lubi informacji lub kasa i nie myślę, że to w ogóle obsada jest kluczem do wielu rzeczy to znaczy obsadzić szarą z tą postaci starej zboczony baby milioner i no to jest po prostu naprawdę tak jakby już taki komiks właściwie stworzyć tej postaci nie jest jeszcze ma syna, który wygląda, jakby nie wiem właśnie rozpoczynał karierę w filmach pornograficznych tak się zachowuje mniej więcej de to jest naprawdę takie do albo od idei skoro ja uwielbiam elektora naprawdę w się zapisała jak te wszystkie Europejski filmów, ale my, która go tutaj kompletną wariatkę kompletną wariatkę został w pięknej sceny, że doktor a nawet by ją zahipnotyzować i no i już nie będę opowiadać, bo nie ma co pan spalimy dowcip prawda, ale to jest wiele takich rzeczy to jest oczywiście ten stały chwyt stały numer po prostu tysiącach filmów to było, czyli ostrą postać z osobowością mnogą, które się tam przestawiać co chwila przełącza 1 na drugie to też jest cała się cytatem 1 wielkim cytat trochę takiego podsumowania też jesteśmy na tym etapie bardzo czytelnych dla teatru Osiek, kiedy latków czy gniazd powstawał w wersji filmowej jego pierwszym reżyserem miał być Forman, a Hall aż bije reżyser Harold Mot i paru innych firm bardzo dobry reżyser w Polsce kompletnie niedoceniany, który był taką komórę hipisem ikoną w ogóle kina kontrkultury Janusz serwach ten film, ale oczywiście poróżnił się z procentami no i oni dali dla statku czy gniazdem Miloša Formana owi to jest film zgarnął wszystkie kary, jakie były w ogóle dostępne i 1 dziennikarzy zapytał halach biega co sądzi o tym filmie hal armii odpowiedział no cóż za długo najlepiej potrafił, kiedy architekt zrębach serca rad, dlaczego nie lubię raczej do Sejmu Senatu z marszu zrobione lepiej potrafił nie da się od koniec końców niezbyt dobrze po swojemu dobrze nie doszedł mówi lekarz jednak miałbym się zastanawia też w takim razie skoro mówimy, że tak, o czym to jest nawet głębszym poziomie, że to nie jest tylko ważnych reform tego się zastanowi czy w takim razie jest, bo dla mnie ostatni jest rzeczywiście bardzo duże rabatów bardzo dużo wątków i bardzo dużo różnych rzeczy, ale tej głębszej wers, lecz nie będzie się pokazano zgodzić, ale dla mnie to jest taki trochę serial pokazujący naszą też w jakimś sensie naszą kulturę nasze podejście w ogóle do współczesnej sztuki ta ten nadmiar, którym się topimy jest jakimś elementem, który których, który spaja ten ten ser, ale ja bym powiedział, że to jest jednak na jakim poziomie ciągle taki temat pt. spróbujmy pograć trochę z tą zmianą ról to znaczy spróbujemy pograć trochę z tym, jakby to było, gdyby było więcej postaci kobiecych, które są okrutne albo, które są dziwne albo, których się coś zmienia, bo tyle postaci męskich, które prowadziły filmy prowadziły tę swoją historię to teraz po próbujemy postaciami kobiecymi, które mają partnerki nie partnerów ja myślę, że to jest ten eksperyment właśnie taki wpuścimy w do tego kina trochę nowych nut zobaczmy, jaką grają nawet w taki pokraczny sposób myślę, że to jest duży w dużej mierze o tym, że zróbmy z całej Polski no taką postać, która jest może ich ofiarą i się znęca się 4, ale wszystkie grała u umarł jego, ale teraz to się wszystko rotuje dużo szybciej niż cała ta karuzela kręci się dużo szybciej i dużo większym rozmachem i głośniej niż ta muzyka gra właśnie to jest wszystko 4× mocniej 2× szybciej w ogóle interesujące jak marsz konstruuje swoje światy są nowe dziecko ten czas ten jest budowany właśnie takich zawsze buduje klocków, które widzieliśmy tylko trochę tam na wsi przygotowuje albo umieszczonych w konfiguracji dotychczas nie widzieliśmy, bo uczy się tutaj mamy postaci kompletnie już właśnie oswojone wszystkiego nie chociażby właśnie sztampowe nie mamy tego jednego z takich strażników czy to sanitariuszy właściwie w tym szpitalu psychiatrycznym w tym spaloną twarz, bo w czasie wojny doznał tego urazu, ale taką postacią struktury komiksu już widzieliśmy dziesiątki razy tego typu bohaterów artysty ciekawe jak Ameryka horror Story postać, która dokładnie tak samo wygląda tak Ameryka, choć stale wokół jest były też auto to co to co rewolwer stare, który jest, jakby w ogóle serialem ontologicznym fenomenalnie pomyślany, bo to jest historia każdy sezon opowiada inną historię, ale niektórzy bohaterowie po powtarzają po prawie zawsze powtarza to samo obsada, więc aktorzy są zawsze ci sami też niezwykły koncert wrócimy do niego, ale to jest w dużej mierze mam takie wrażenie, że się jednak porywa trochę tego my tych kontekstów nie widzimy do końca albo widzimy tylko jakimś takim zarysie w moim odczuciu on jest jednak bardzo taki powiedziałbym krytyczny wobec kultury amerykańskiej jątrzenie naprawdę zajmuje w tych swoich kolejnych serialach kolejnych przedsięwzięciach naprawdę rozwałkowujemy na prawdę mówi o przemocy, która w Ameryce mocno zapisana w tej historii przemocy taki domowej historii przemocy nie rodzinnej tylko się takiej naszej miejscowej lokalnych, gdzie ona jest schowana do czego się odnosi do jakiego stopnia wiąże się nie wiem zniszczenie kultury kultury rdzennych, jakiego stopnia wiąże się z tą rodzinność taką, dusząc dławiące do jakiego stopnia wiąże się z instytucjami, które są no właśnie takie miażdżące trochę jak ten szpital, który właśnie komiczny cały stary szpital jest po prostu jakimś jajem, ale to to są takie mikro światy, które mają robić jak ktoś takie po paru pro toto za za taki obraz właśnie wykrzywiony obraz całej Ameryki z milionerami dziwacznymi tak jak tutaj mamy panią z małpą z jej jakimiś zabijać innymi ważnymi postaciami z pomostami jakimiś takimi wielkimi zamierzeniami małych osób tak można powiedzieć, bo cała co cały szereg takich postaci występuje stąd też grała moja próba szukania w tym serialu jakiegoś głębszego takiego bardzo poważnego może za poważnego poważnych sensów właśnie poczucie, że on wchodzi tym razem bierze się za bary z oceny tego uczył jazdy który, zwłaszcza w wersji filmowej uczynił właśnie z tego szpitala psychiatrycznego metaforę tego takiego krępujące go świata taka nowi mówi to dalej jest metafora tylko duży burdel po prostu tak samo, ponieważ od tamtego czasu minęło 40 lat i świat stanął na głowie dlatego myślę, że to jest taka też po, że to, że to jest metafora, która pokazuje naszą współczesną kulturę i współczesną Amerykę też dużym dużym stopniu, że to, jakby nic się niczym nie zgadza to oczywiście są te tematy, które były jednak znęcanie się jak najbardziej są koszmary czarnoskórych, ale jeszcze tak przepłukać no i teraz przepuszczony przez wyżymaczkę popkultury telewizji mediów, że tak się nie da opowiedzieć na poważnie są te dramaty mniejszości seksualnych tego też nie da odpowiedź na poważnie mówi właściwie nie jesteśmy w stanie opowiadać bez własnej historii na poważnie dzisiaj wyjdzie tylko tak właśnie tak na końcu, lecz na wszystkich nie miała no tak pokazuje pewną kulturę stała się właśnie takimi takim zestawem klocków lego, które mamy, które to samo właśnie we wszystkich innych gości z całej Anglii też pewne typy postaci są zawsze jakieś symbole jakieś postaci, które mają pewne określone funkcje już dramatyczne społeczne to takie postaci Pionki, które się przesuwano szachownicy również kolejne światy tworzyły się z takich postaci pokazują, że być może nie da się inaczej jak jest się da, ale on też ma, bo oglądając serial myślałam o serialu, po które on zrobił, który jest dla mnie szczególnie w pierwszym sezonie niezwykle poruszające i dojmujący tutaj też są takie elementy takiego wzruszenia, które gdzieś tam jest w jakimś sensie czyste to jest i to mieszanie elementów powoduje że, że my mamy taki dysonans, ale że czasem tam są takie momenty czyste emocji w uczuciach w reakcjach bohaterów, bo choćby w niezgodzie na co prawda poza tym no trudno on to nie jest także on, że to jest bóstwa to cały czas tam tam jest ten dramat czasem jest bardzo bardzo prawdziwe tylko to jest no tak jak architekt to powiem banalnie trywialnie to jest życie, czyli w tym tym obok obok takich momentów czyste jest cały czas ta Buffona i ten ten nadmiar takiego ale, ale myślę, ale to jest bardzo mnie mnie bardzo ten styl odpowiada to może też tak by tak się zastanawiam nad tym, że właśnie, dlaczego się tak strasznie podobało, bo być może hektar jednak trochę przygnieciony tą zwariowaną polską, w której żyjemy, która jest dokładnie takim samym cyrkiem psychiatrycznym jak ten szpital, do którego się strażacy trafia mam wrażenie, że w pewnym sensie to, że właśnie opowiada taką historyjkę, a zarazem to jest niesamowite, bo mamy być na poziomie każdej sceny to jest bardzo dobrze zagrane właśnie za dramaturgicznie dobrze zrobią to, że to się decyzji w całości kosz wielki nie mamy jak już łuk narracyjnego itd. wszystko tak kochamy nie ma jakiś wielki meta opowieści to jest też pewnego rodzaju moim zdaniem takie stwierdzenie, które właśnie na temat świata wysnuwa natomiast w moim odczuciu to co się dzieje między bohaterami, kiedy się dzieje jest prawdziwie zagramy, nawet jeżeli posługujemy się cytatem nie ma tandety oni naprawdę by robią z euro, bo chce bardzo solidnie potrafi być tak samo potrafią być wzruszające są takie mikro drugi taki limit ich ceny, które są dramatyczne kiedy, kiedy raczej wspomina jak na wojnie zabijała litości zostanę które, którzy są stocznie ambiwalentne dla widza, bo z 1 strony myślimy sobie Orany to ona tak moralnie to niezbyt, ale obie strony co to znaczy, że zabijanie litości jest moralnie poprawne czy nie poprawne ją cały ten serial jest na takiej ambiwalencja albo właśnie my łożą kochana Strabag, która jest naprawdę bardzo śmieszne, a z drugiej strony, jakby popatrzeć na to od strony takiej starzejące się kobiety, która podrywa faceta ona jest tragiczna i tak poruszająca w tym to co właśnie te nuty, które John Davis potrafił w siebie wydobyć Onetu wszystkie są zresztą jestem bardzo taka straszna, gdzie dr Hannover eksploduje mówi jak bardzo nie cierpi jednak by wtedy współczujemy to nie jest współczucie udawany scena wożące, kiedy ona sobie uświadamia, że to co tam padło to niebyły jakieś wymyślone słowa to jest rzeczywiście to co co z jej rzeczywistość nagle i nagle nie jest tak zabawnie chociaż, kiedy się to wszystko działo w jakim sensie nas to bawiło i to jest chyba klucz do do tego serialu racę seria rejony marsz jego warto samemu chyba sprawdzić jak też zareaguje na to historyka na to treść, którą tutaj zaszyto, a za tydzień porozmawiamy o o wychowanych przez wilki, które to właśnie my nawet w tym tygodniu, ale źle wyliczyliśmy finał będzie dopiero w piątek, więc dopiero w następnej rozmawiał, żeby powiedzieć co tak dobrą sprawę ten serial z nami robi bardzo cieszy się Jan Alicki Jakub Janiszewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PO SEZONIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA