REKLAMA

Pierwsze 10 stron musi być ciekawe

Interluda
Data emisji:
02-10-2020 22:00 (Powtórka: 06-11-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
49:40 min.
Udostępnij:

Dlaczego operator filmowy zawsze siada w pierwszym rzędzie w kinie, co jest najnudniejszą częścią produkcji filmowej i kiedy na planie filmowym można rozwiązywać krzyżówki? O tym wszystkim opowiada Paweł Edelman, wybitny operator filmowy, autor zdjęć do takich filmów, jak "Oficer i szpieg", "Powidoki", "Katyń" czy "Pianista"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka program Intelu dobry wieczór witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, a dzisiaj gościem jest pan Paweł Edelman dobry wieczór dobry wieczór państwu czy pan to nie jest tak, że tylko, że zakładam, że wszyscy pana znają, bo chciałem dodać tutaj właśnie się waham bo, bo potoczna nazwa tego czym pan się zajmuje jest operator filmowy, ale wiele osób, które uważa, że ta nazwa w ogóle nie do Rozwiń » nieadekwatne do tego co pan robi, że operator filmowy to brzmi tak zwyczajnie jak nie wiem konduktor za przeproszeniem tymczasem to wielki artysta i nawet nazwa powinna jak jak w nazwie oddać to czy pasze zajmuje żeby, żeby to też było czymś, gdzie ludzi zatrzymają pracą, a wiele nie zawsze Duńczykiem skromnym i zdaje się, że trzeba się pogodzić z tym, że mamy taki, jaki zawód przyznał politechnicznych na poły artystyczny, a to określenie operator filmowy w jedynym sensownym na gruncie polskiego języka tak, żebym się go nie wstydził byłem czy zostajemy przy operator filmowy tak zrobił kolejna rzecz, która się pojawia, kiedy mowa są panu Pawle Edelman nie to, że pracował z takimi wybitnymi reżyserami jak Andrzej Wajda Roman Polański Władysław Pasikowski rzeczywiście pojawia, ale sobie myślę, że właśnie to też może odwrócić powiedziałbym, że przy Polańskim Wajdzie Pasikowski można powiedzieć pracowali z takim wybitnym operatorem filmowym jak Paweł Edelman no tutaj znowu łaskę nie pozwoliła na taką inwestycję, bo w tym takim duecie myśmy zawsze przyjęli myśleć na polskim gruncie, że to jest taka najważniejsza para ludzi na pokładzie filmowym, że to jest reżyser operator rozróżnia tego świata amerykańskiego moderator pojawia się dużo później w projekcie właśnie takim rozdającym karty producent Dora dokładnie innym rozdającym karty może być aktor na czarno u nas w naszej tradycji to był operator reżyser ja akurat miał szczęście pracować naprawdę wielkimi reżyserami, których jeszcze chodzą do szkoły myślałem, że wielkim szacunkiem nabożeństwo potem los tak chciał że, że udało mi się z nimi spotkać potem zrobić wiele filmów także ja bym tutaj tak jak mówię nie odwracał tej kolejności absolutnie przyjął, że to to ja miałem szczęście z nim pracować, a żałuje pan się pan nie dostał na reżyserię w Łodzi z niczego nie żałuje w życiu i tak myślę, że jeżeli się nie dostałem to co zje zresztą powodu to oczywiście jakiś zbieg różnych okoliczności Cetera, ale może pan wyrzekł już dostały na ten wydział operatorski zacząłem robić pierwsze filmy to robi mi taką swobodą i przyjemnością, której być może nie miałbym będąc reżyserem także nie żałuje tego wydaje się, że to była jakaś fantastyczna przygoda te wszystkie filmy, które zrobiłem w tej właśnie funkcji funkcji operatora filmowego mówi pan o tym byłe o tej parze operator reżyser, ale jak to wygląda od kuchni, kiedy zaczyna się rozmowa, kiedy zaczyna się relacja myśleć o takiej relacji przy konkretnym projekcie również przede wszystkim musi pan przyjąć projekt i co byłoby wskazówką albo co byłoby powodem, dla którego pan przyjął albo odrzucił jak relacja z głęboka jak ona długo trwa jak długo trwają przygotowania to bardzo zależy od tego kto jest właśnie tym partnerem reżyserski to też oczywiście inaczej wyglądać wypatrzył moje życie na początek mojej kariery to to wtedy te przygotowania filmu to była taka koleżeńska praca moim pierwszym filmowym partnerem był Władek Pasikowski, z którym skończyłem studia i właśnie zaczęliśmy robić filmy już szkolę no i Tomasza prace nad firmami to to były codzienne spotkania w murach uczelni, a potem poza szkołą, kiedy oglądaliśmy wspólnie filmy zastanawialiśmy się co w nich jest fajnego co złego i mówiliśmy o jakich planach na przyszłości o stylach filmowych, które nas interesują także to takie pełne współistnienie artystyczne życie tak wyrażę, ale też towarzyskiej Kubalski no a potem kiedy wszedłem w taki bardziej profesjonalne okres mojego życia no to oczywiście taki porządek czasowy wyznacza nie wiem 2 miesiące na przygotowanie filmu czasem 3 czasem może odrobinę więcej natomiast takie standardy profesjonalne amerykańskie są dosyć brutalne, bo tam na przygotowanie filmu taki już przeciętnego Policy masie operator ma 2 tygodnie do 3 tygodni, więc to siłą rzeczy oznacza, że jego wejście w ten temat kwestii scenariusza obsady wybory w scenografii Cetera nieco mniej głęboki niż w tych relacjach polskich dobrze tor wyobraźmy sobie taką hipotetyczną sytuację, że to nie ja dzwonię do pana albo pewnie się przez to przez agentów załatwia mówię mam pomysł na genialny film i czy pan Paweł Edelman nie byłby w tym udziału, a pan dostać taką informację o 10 niech pan kim jestem i teraz, jakie dla pochodu wypaść z godziny co jakiś pieszy tanie scenariusz budżet oczywiście oczywiście bez 2 zdań pierwsze najważniejsze to jest scenariusz na scenę leży projekt ten film o takim literackim im precyzyjnie zapisane w tym jest bliższy temu co będzie potem na ekranie i i właśnie to jest 90% tego jak pan pytał decyzję prosi podejmuje to 90% nie wydaje decyzję oparta o ten właśnie scenariusz tekst literacki, czyli czyta pan ten scenariusz rząd niech każda scena widzi pani od razu kadry noże jak widzę dekady to myślę oka może to jest film czy warto zrobić, ale jeżeli nie widzę tych drużyn nie rozumiem historii albo nie udaje się przebrnąć przez pierwszych tam kilka kartek no oczywiście jasne, że nie będę tego, czyli przy okazji podpowiedź dla wszystkich, którzy chcieli do pana Pawła co ciekawego nowością jest 10 stron musi być ciekawy potem myśleć no ale pierwsze 10 stron jasne, czyli scena dobry scenariusz scenariusz taki, gdzie czytając pani już pewne rzeczy widzi również my w oświadczeniu, że litr więcej widzi inaczej Which to jest to takie strasznie subiektywne intuicyjne do widzenia czasem się nie widział potem trzeba do tego dojść w noweli to nowe scenariusze fajny pan wino jestem zainteresowany, kto reżyseruje, a nikt znany właściwie debiutant przyjechał nie wiem z Mołdawii no to to jest dla mnie zawsze intrygującej ciekawej to jest wyzwanie to jest powód, dla którego częstym kimś spotkać zacząć rozmowy może coś z tego wyniknie może nie, ale generalnie interesujący intrygujący scenariusz dre intrygujący temat, który film ma podjąć jest takim punktem wyjścia zawsze dla mnie oczywiście to co pan, o czym teraz pan wspomniał czy ktoś z reżyserem no jasne to jest ktoś potwornie istotne, ale to nie jest tak, że tak na dzień dobry bałbym się pracy z kimś kogo jakoś dogłębnie nie znam, a drugą stronę, czyli że dzwoni reżyser x to pan widywał to na pewno będzie dobre nie pytam dostęp to zawsze dobra no w pewnym sensie tak trochę wyglądała moja relacja i Romanem Polańskim Andrzejem Wajdą i też Władkiem Pasikowski jakoś byliśmy na tyle blisko i i na tyle przyjemności czerpaliśmy z pracy wspólnej, że zawsze wskoczył niezależnie od tego jak głęboka jest woda razem z nimi do dowody, czyli mamy już scenariusz mamy reżysera no i teraz rozumie następuje ten proces przygotowania filmu, czyli rozumiem seria spotkań rozmów spacerów no to za nadzorowanie fotografowania to jest to jest najprzyjemniejsze co jest to są te rozmowy spacery i rysowanie, ale też są różne obowiązki takie bardziej dokuczliwe jak np. dokumentację dokumentacja polega na tym się wsiada samochód samolot bryczkę zdrowe żali się jedzie oglądać miejsca zdjęcia i to może je szybko by co może trwać bardzo długo w zależności od tego, jakim jest skomplikowany ile z tych obiektów zdjęciowych, ale generalnie bywa, że to jest proces bardzo taki męczący wielokrotny, bo bardzo często jest tak, że najpierw ogląda te miejsca z najważniejszymi ludźmi, a potem się ogląda z ekipą filmową po raz kolejny kolejny, żeby już dość jakiś konkretnych rozwiązań no i to i to po prostu to jest to czasami jakieś tam uciążliwe czasem mam tego dosyć i musimy być pan w każdym miejscu na część oczywiście to nie jest tak, że może być to tam wyślemy apelem do rażenia zrobi zdjęcia nie tak naprawdę w etapie dokumentacji rodzą bardzo ważny argument mu rozwiązania oczywiście rozwiązania takie techniczne organizacyjne, ale też rozwiązania kreatywne znam wielu reżyserów, którzy uwielbiają właśnie powtarzać dokumentacji te właśnie pobyt w tych miejscach, które będą przyszłym miejscem zdjęciowym daje bardzo dużo inspiracji na tym etapie trzeba dość dobrze znać strach, żeby wiedzieć kto, gdzie ma wyjść, bo tak tak trzeba dobrze znać ale, ale z reguły jest także na dokumentację mamy ze sobą po pierwsze, scenariusz po drugie mamy reżysera, który z reguły ten scenariusz znany z góry ląd i mamy też asystenta reżysera, czyli to jest taka prawa ręka reżysera, który krzyczy trochę obowiązkiem jest mieć ze sobą teksty sceny i przypominać różnych elementach sceny, którą będziemy tam robili także jest tam ktoś, kto też nad nami pod tym względem organizacyjno-technicznych czuwa i teraz, w którym momencie powstaje powiedziałbym pomysł na nastrój obrady na zewnątrz, gdy ta no bo to pan mówi dobrze to zrobimy czas Czernie biele zrobimy taki trochę to są te pierwsze rozmowy są z reguły to są te rozmowy jeszcze przy stoliku przykłady to co pan wspomniał przyjemna część, toteż bardzo różnie wygląda z różnymi twórcami pamiętam, że no załóżmy, że z Jurkiem, które przed przed filmem kroniki i dzisiaj miłosne trzeba się spędziliśmy 2 tygodnie gdzieś tam w Rabce w jego takim domku górskim i tam czytaliśmy, że scena z roszczeniem scenariusz robiliśmy notatki opowiadaliśmy, jakbyśmy chcieli, żeby te sceny wyglądały robiliśmy coś na kształt takiego projektu silną ideowego jeszcze nie znając miejsc, w których będziemy kręcili 1 taki ideowy projekt filmu jest pies jest właściwie takim projektem stylu filmowego właśnie wtedy sobie mówimy czy będzie się kolorowy czarno-biały czy kwadratowy czy podłużne czy opowiadań długimi ujęciami czy kamerą z ręki te podstawowe decyzje wtedy właśnie w takich rozmowach zapada, a i to jest taki etap, który bardzo bardzo Lubie i na planie już później nie ma miejsca na jakiej zmiany decyzji, że to mieliśmy robić z ręki, ale jednak nie oczywiście, że są oczywiście, że tak to jest ktoś taki szkic, który zawsze ze sobą mamy to znaczy bardziej nawet reżyser niż ja, bo to notuje oczywiście skrzętnie, ale potem tych notatek już nie zabieram też ten plan daje nam takie poczucie że co by się nie działo to wiemy co robić, jeżeli wymyślimy coś fajniejszego to oczywiście będzie tylko lepiej np. Andrzej Wajda takim twórcą, z którym spędza bardzo wiele czasu rozmach rozmawia o ocenach, które będziemy kręcili Andrzej robił do tego śliczne rysunki, które potem wydawał w książkach natomiast na planie robiliśmy kompletnie co innego bo, bo on improwizator był takim bardzo takim otwartym na to co niesie życie przestrzeń ludzie aktorzy, więc ja jestem do tego zawsze też przygotowany że, że mimo tej tego naszego przygotowania i pracy to to co robi na planie może być zupełnie inne wkłada pan dużo wysiłku myślenie o stylu o różnych dostaw dostają wszyscy, ale czy 1 rzecz się pan widzi jak pan rejestruje, a druga rzecz jest to, jakie to obejrzę, bo może być to sobie na ekranie tablet tablet owym, a może sobie to obejrzę na jakimś takim starszym modelu telewizora do tego nie możemy niestety przewidzieć żaden sposób myślę, że tego nie ma sensu kalkulować też żaden sposób nie możemy kalkulować jakaś część widowni obejrzeć na telefon, a inni widział pójdą do dobrego kina albo bez rządu na jakim projektom domowym no to jest to jest rzecz, którą musimy sobie przyjąć jakieś standardy myślę, że myśmy zawsze, robiąc filmy zakładali, że to będzie duży ekran kinowy i że staramy się zrobić najlepiej jak potrafimy myśleć o procesie znaczone do takich warunków projekt, bo myślę sobie nawet o procesie tworzenia kopii cyfrowych rozumiem, że to też z tym bywa różnie, jeżeli chodzi o jakość no to jest bardzo rozległy temat i to jest pytanie o kwestie techniczne to jest teraz tak, że operatorzy po nakręceniu filmu film można nakręcić albo kamerą cyfrową albo kamerą na negatyw, czyli także nawozową o 6535 z reguły czasem jak się bardzo dużo szczęścia do 65 nieliczni mieli szczęście w, więc i potem po nakręceniu filmu odbywa się okres postprodukcji takiego Nasty ringu cyfrowego obrazu i ty ja staram robić zawsze najlepszym miejscu, jakim jest dostępny na jaki nas stać najlepszymi ludźmi którzy, którzy znają się na swoim fachu no i tam staram się dusić tego zapisanego albo na negatywie albo w plikach cyfrowych obrazu wszystko co tamtejsi i i oczywiście w punkcie wyjścia to są śliczne piękne obrazy jest taki założyliśmy, że mają być filmie no a potem ona dopiero ulegają jakiejś eksploatacji bardziej lub mniej przypadkowej zdarza się, że nasze filmy trafią do telewizji, które pokazują nasze filmy nie w tych standardach, w których telewizje powinny pokazywać nasze filmy albo, że filmy trafią do kin, które mają projektory, które nie są kalibrowane albo z kolei, że trafią na ekrany iPadów czy telefonów no ale tak jak wspomniałem nie możemy tego wkalkulować w proces twórczy, czyli najlepiej, żeby można było się wślizgnąć na pokaz przedpremierowy albo reżyserski zobaczyć tak jak to na gruncie rzeczy taka jest prawda tak i toteż bywa bardzo różnie, bo przed premierą ostatniego filmu Polańskiego, czyli i oficer szpieg oglądaliśmy kopie kilku kinach, żeby sprawdzić stwierdzić czy ona jest wykonana tak jak sobie życzyliśmy i może po prostu w zależności od kina wyglądał albo różowe albo niebiesko albo ciemna albo jasno także bardzo ciężko znaleźć takie standardowe warunki, ale myślę, że musimy się z tym jakoś pogodzić, ale myśli pan o tym jako pewnym procesie kreatywnym, czyli zrobiłem film teraz można oglądać w różnych odcieniach kina czy bardziej jak ich miasto wyłączyć wyklarować oczywiście w związku z tym, że jestem doświadczonym operatorem to wiem, że tak jest natomiast ewidentnie czasem zdarza mi się oglądać takie projekcje, które powodują taki wewnętrzny jęki skowyt i chciałbym włączyć tak zresztą było na pierwszym pokazie kopie oficera szpiega, kiedy pojechaliśmy do ulubionego kina Romana, które się znajduje tam być bardzo bliska jego domu no i zaczęliśmy oglądać film, który właśnie był nagle jakiś ma to, czyli taki taki czerwono jakieś buraczki nowy kompletnie nie taki, jaki przed chwilą skończyłem robić laboratorium chciałem te projekcje wyłączyć ale, ale Roman nie pozwoli, bo chcieliście słuchać dźwięku, który mamy dobry, więc musieliśmy to obejrzeć a kiedy pan rozgląda dookoła siebie każdego dnia to myśli pan jako taką kamerą w oczach, że nie wiem, gdzie pan do sklepów o jaki piękny kadr tutaj kalafiory tutaj ziemniaki staniały to był pana można, ale wiele tak nie patrzę, ale oczywiście patrzę na świat pod tym kątem też mam taki jakiś zawodowe skrzywienie, że patrzy na twarzy swoich rozmówców w różnych miejscach patrzy na świat, jakim się układać to jest fajne czy nie czy coś światło ponoć na pana znajomi narzekają boją się pana zapraszać, bo chodzi po prostu chata, w którego światło prawdy jeszcze nigdy nie powtórzy tak proszę uspokoić znają, iż nie będzie krytyki rząd będzie w tym roku, ale lepiej kupić nasze przychody niż inne żarówki wyjazd i coś z tego podglądania twarzy tego kadrowania tak zostaje, bo tak jest tak mamy zresztą jak bardzo panu się, że pan nie może tego łączyć no nie ma co kto dziś myślę, że w nas krwi i gdzie wyłania w momencie, kiedy robimy scenę, gdzie to może przydać też oczywiście robi zdjęcia od czasu do czasu też oczywiście robi zdjęcia np. telefonem, który zawsze ma przy sobie i pewnie mam w telefonie różne rzeczy takie momenty, które się do pięknej, które chciałem zachować, a zdarza się panu wspierać z reżyserem, ale tak, że prawie do do bójki czy to jest także zwykle osoby pan pracuje jednak są osoby, gdzie wiele jeszcze więcej przestrzeni nie werbalnej na palcach 1 ręki muszę powiedzieć liczył sytuacje, kiedy musi kiedyś otwierałem takiegoż nieprzyjemnie bez porozumienie NATO wynika z tego, że staram się robić filmy z ludźmi, których znam wbrew temu co tam na początku powiedziałem, że chętnie spróbował debiutantem to takich sytuacji za duże nie miałem w życiu tak Szanowni Państwo dobry scenariusz to wystarczy tutaj należy już znaną osobą panu uogólnienie, ale oczywiście takich rzeczy jak konflikt wokół jakiejś kwestii estetycznej też można uniknąć rozmawiając przed zdjęciami i omawiając pewne Generali także te konflikty, o których pan mnie, o którym pan pyta no to przydarzały mi się, ale bardzo rzadko tylko może na planie bardziej reklam, bo ja robiłem kiedyś dużo reklam reklamy się często kręci ludźmi, których się nie nie ma okazji poznać pewnie też nie ma czasu na przeglądanie tak długi jak prze bywa też, że nie ma czasu tam się zdarzały jakieś jakieś konflikty, ale bardzo rzadko, bo jest czekiem, z którym można bardzo łatwą drogę i jaki zespół ma na planie operator filmowy tylko oni kamera 30 osób, które dają wszystkie jego zachcianki tylko przychodzi mówi warto pokażcie mi tam także dzisiaj nagrodzili ja do tego, że to tylko za to może ewentualnie niestety tak dobrze nie ma natomiast to w zależności od rodzaju filmu może być spora armia ludzi, bo to są ludzie, którzy zajmują generalny Cameron też pion kamera i tą może być zawsze 5 osób 67 w zależności w zależności od tego czy to jest 1 kamera 23 no, więc ojcu, że to jest około 10 osób to jest pion IT tylko 1 kamera pionkami pianka ma 3 szafki kamera się wszystkim zajmują, jeżeli jest więcej niż 1 zwykle jest no potem mamy ludzi, którzy to te kamery ustawiają pchają przenoszą przemieszczają się tak tzw. angielska Grip no i toteż zależnie od skali produkcji może być 5621 wino i potem są elektrycy, którzy ustawią te wszystkie lampy które, których może być bardzo dużo scenach nocnych może być bardzo mało, więc co może być też taka grupa ludzi od 5 do 20 no jeszcze są ludzie od takiej właśnie od od komputerów od obrazu odłączenia tych kamer z monitorami też kolejna jakaś grupa 5 osób często 30 osób to jest takie minimum by więcej do 50 mecz jak pan chodzi na plan toniemy salutują kłaniają się całują dłonie nie są standardowe żałuje, ale mnie już nie nawet w otworze w już nie, ale z drugiej strony mam też staram się zawsze robić filmy z ekipą, która z nami Lubie, więc to są reguły kumple, którzy przychodzą dając tam wydarzyło się poprzedniego wieczoru, kiedy zaczynaliśmy dzień od papierosa kawy teraz już nie pali, więc wiemy tylko sobie tylko kawę rozmawiamy o tym co się wydarzyło i o tym co co musimy zrobić tego następnego dnia, czyli praca praca praca dom praca życie oczywiście, a w, którym momencie dla pana film się kończy w sensie, że ten projekt jest już zamknięty czy w momencie ostatniego dnia zdjęć premierzy pokazuje, że premier oczywiście, chociaż po premierze czekamy zawsze na czekały na to jak będzie żył czy będzie funkcjonował ludzie będą oglądali będziemy z tym filmem gdzieś tam jeździli pokazywali go innym także jest też taki etap promocji nazwijmy to film, który czasem bywa to miłe czasem mniej i wsłuchuje się pan głos widzów krytyków, którzy mówią, a tutaj było coś za jasno co zacząłem Otóż desygnowany co pan sobie myśli powodzenia sami weźcie kamery na granicie no bardzo krytyczny bardzo różni się odnoszą do filmów, które tak jak patrzy historie, które nakręciłem bywał także filmy, które zostały najbardziej doceniane potem na takim pierwszym odbiorze został mocno krytykowane bywa też odwrotnie także ją do tego jakiś spory dystans mówiąc szczerze, a tym bardziej, że na temat zdjęć czy ludzie za dużo nie wiedzą chyba nie znają się tak na tym bardzo dobrze i czasem oceniają to jak bardzo powierzchownie i kolorowo to jest ładnie, ale rozumiem skoro zbliża się właśnie poza tym to jest też chyba także film jest takim zbiorem różnych grup artystów powiedzmy tak teraz oglądamy się strasznie podoba, bo nie podoba, ale bardzo trudno podzielić to także ciężka świetne zdjęcia gra aktorska taka sobie reżyseria do niczego, ale dźwięk bardzo dobre no tak no to jest ewidentny jednak całości i nawet jak i doświadczonym krytyka jest ciężko jakoś podzielić na tę sekcję czasem nie ma też sensu, więc szczerze, a dziś chodzi o takie naprawdę mądre teksty, bo ostatnio przeczytałem tekst koleżanki mojej pracy Kasi teraz to jest to jest pani, która uczy u nas historii sztuki operatorskiej pokazuje godzinę w Łodzi w naszej szkole i pokazuje filmy, które były dobrze nakręcone potrafi powiedzieć, dlaczego potrafi bardzo pięknie wyselekcjonować tej z tej historii filmu po wybierać takie perły no, więc życzę jej tekst, który nami odesłała i którym się wydał takim pierwszym fachowym tekstem na temat sztuki operatorskiej także tutaj składam gratulacje ukłon to nie mam wrażenie, że w Polsce w ogóle problem będziemy taką niezależną krytyką filmową to styka się, że jest bardzo trudne zadanie mówiąc szczerze bardzo trudne to jest tak subiektywne z 1 strony poza tym rzeczywiście czasem krytycy jak strasznie pobłażliwie oceniają filmy, których kompletnie ja nie potrafi zrozumieć, a z drugiej strony napadają na no nie to jest dla mnie jakiż to dla mnie jakiś kłopot także nie przejmuje się tak do końca krytyką jakoś tak nie też jakoś tak nie zaczytuje się za za często nie rozsypuje, a czuje się pan zaszufladkowany jako operator nie wiem, bo czy tak świat oczekuje pan na telefon od agenta, który powie mam świetny pomysł na erotyczny horror, który odbywa się na Marsie to wykucie nigdy nie za takim projektem, bo wszyscy nie tylko kojarzył z takim artystycznym kinem myślę, że trochę tak jest co taki jest, że jesteśmy szuflad Kowal te to nie ulega kwestii mój mój kumpel kiedyś zażartował za niego po pianiście nakręciłem Reja i Reiter filmowej czaru się w jeden z nich nie o Mikołaju Reju w nie, że wzięli mnie, bo to jest też filmy z klawisza w jak potrafi filmować klawisze, więc wzięli też dodaje cicho, że coś takiego było w myśleniu producentów także na pewno jesteśmy szuflad Kowal bezwzględnie tak myślę, że jako jestem dołączony do takiego nurtu kina artystycznego i jest z tym dobrze mówiąc zupełnie szczerze, chociaż jak pan być może pamięta początki miałem kompletnie inne, bo też filmy które, więc Radkiem Sikorskim były takim kinem akcji kinem popularnym drugi pana film król drugiemu się Kroll tak to prawda no i oczywiście legendarne już dziś psy dziś taki różnej zwracają się tam z kosmosu kontratakują itd. tak dalej, tak więc to był trochę inny gatunek, a teraz zdaje się obraz prze stęp przełożonych przez tych, którzy szuflad Kujaw do innej szuflady, a czy dla operatora jest różnica, jaki rodzaj filmu pan kręci no bo nie wiem, gdyby ktoś przyszedł dobry mamy firma Schwarzenegger powraca z wielki ból jest różnica by Opole reżyseruje tylko, że niestety mordobicie eksplozję no oczywiście to jest to jest inny gatunek każdy gatunek wymaga trochę innych środków to wydaje się oczywiste środków artystycznych środków artystycznych tak nie środków dziś finansowych, chociaż też no i takie wydaje, że po prostu komedie są pewnie trochę jaśniejszy bardziej wesołe kolorowe, bo ma być śmiesznie filmy głęboko psychologiczne są troszkę może mniej kolorowy i takie troszkę ciemniejszej bardziej ponure taki pierwsze skojarzenia, które akcje pewnie tak nakręcimy w hangarze na niebieskim tle, a potem wszystko drogi w komputerze no tak mu to czym teraz powiedzieli może bardzo istotne, że teraz pewnie taka kategoria operatorów, którzy znakomicie dają sobie rady jest tymi właśnie efektami komputerowymi tutaj wydaje się, że ewidentnie tak jest, że producenci, robiąc takie wielkie komputerowe projekty szukają operatorów, którzy zrobili taki projekt, bo mają doświadczenia wiedzą jak to się kraju z klawiszami, a ja ciągle z klawiszem, kiedy chodzi pan do kina ciągle siada pan w pierwszym rzędzie teraz coraz mniej coraz rzadziej chodzę do kina może przyznać, ale jak tutaj spojrzy na ten ekran tutaj to jest pierwszy rząd wydań ten ta sofa, więc to jest mój pierwszy rząd teraz, ale tak ja lubię być tak, dlaczego siadając w pierwszym rzędzie, dlaczego siadam, bo ja lubię być w środku tego całego obrazu nie lubię patrzeć na obraz, który jest jakimś takim odległym odległą pocztówką kilka chce być tak blisko, żeby widzieć prawie ram i być dzięki temu wciągnięty w akcję czy ten pierwszy rząd tego pierwszego rzędu od ekranu to jest jakaś przypadkowa odległości ktoś kiedyś obliczy mówi, że musi być minimalna albo maksymalna odległość taka, żeby docenić to co sprzedajemy no myślę, że ludzie obliczyli absolutnie wszystko i myślę, że takie optymalne najlepsze miejsca kinowe wcale nie są w pierwszym rzędzie oczywiście to to to część różności, choć ktoś daje też dokładnie ten pierwszy rząd w moim życiu się, że takiego zwyczaju, który mieliśmy z kumplami ze szkoły filmowej, żebyśmy się w pierwszym rzędzie, żeby zobaczyć zaczęliśmy ostro już razem te kryteria nie biegają roli moim zdaniem ostro wcale nie jest, dobrze więc ale pozostało mi to, o czym wspomniałem przed sekundą, że lubi być blisko, bo być lubię być w środku tak tak tej całej opowieści kamery cyfrowe analogowe rozważano już będzie potrzebna zawsze są są uparci operatorzy reżyserzy, którzy ciągle chcą kręcić na negatywie są bardzo mądrzy ludzie, którzy widzą negatywnie jeszcze jakiś walory, których cyfra nie potrafi udać, a mnie się wydaje, że jednak cyfra w związku z tym, że możliwość doskonalenia tych elementów światłoczułych kamerze sensorów właściwie nie kończy można ich można zwiększyć ich czułości ilości i ich aktywność na kontrast w dowolny sposób jest technologia będzie dalej rozwijała, a z kolei można też stosunkowo łatwo naśladować ten te wady które, które projekcja rejestracja negatywy owa zawiera także można bardzo łatwo podrobić moim zdaniem taki obraz negatywu od dzisiaj czy operator filmowy, który zbiera się na plan i nie wiadomo, jaka będzie pogoda, bo np. jesteśmy jakiś strefie, która ma trudno przewidywalne pogody to musi mieć cały zestaw tak jak nie wie przeciętny kierowca w samochodzie, że zimówki łańcuch coś ta to jakiś nie wierzyliście ciuchach, ale mamy tutaj cały rok obiekty do -50, a te do +47 w pewnym sensie tak, zwłaszcza teraz, bo kiedyś już cudownych dawnych czasach, kiedy nie było np. z chmur, które powinny być to się chmury czekał albo odwrotnie trzeba było mieć słońce na to czekało na słońce i jakby nie było z tym problemu to to normalne natomiast dzisiaj te reżimy produkcyjne są zupełnie inne filmy kręci dużo szybciej jak zaczynałem to przeciętny film się 555 dni zdjęciowych w tej chwili 25 to jest taka mniej więcej średnia, więc się strasznie wszystko przyspieszyło no to przyspieszenie m.in. powoduje, że nie mamy szansy na czekanie na takie warunki pogodowe które, które dałyby to poczucie ciągłości, więc oczywiście musimy dokonywać dziś akrobacji obrazowych, żeby te ujęcia nakręcone w różnych warunkach udało się połączyć do akrobacji, które na planie 4 dni potem w postprodukcji, która z kolei dzisiejsza post produkcja daje dużo szersze możliwości niż postprodukcja analogowa dawnych czasach to skrócenie z 50 kilku dni do 20 to oznacza, że pracuje się bardziej wydajnie czy też technologia pozwala pracować szybciej czy w sensie czerpią jakieś elementy tak naprawdę wydają się, że cierpią element różne czerwono trzeba trzeba pracować bardzo często pracujemy teraz wielu kamer ovo, czyli mamy więcej niż 1 kamerę na planie co powoduje że, że kręcimy trochę szybciej może dzień zdjęciowy trochę dłuższe, czyli związki zawodowe mają swoją robotę robią absolutnie nie robią w tej chwili producenci decydują o wszystkim tym, że związki zawodowe były silniejszej w tych tych dawnych minionych czasach niż dzisiaj one pozostaliśmy we Francji mniej w Izraelu np. rzutnia ma rację mniej w Polsce miej w Polsce nie w Polsce czy, jeżeli słucha związkowcy poszukującego już jakiś przestrzeń do zagospodarowania to branża filmowa, ale branża filmowa właśnie konstytuuje się dopiero teraz powstają dopiero związki zawodowe np. pracowników takich pionu mojego, więc być może też związki niedługo powstaną zacznie bronić bronić jakoś lepiej niż do tej pory jak nie wiem czy pan zdradzać metod walki, ale będzie także nie kręcimy na świat kręci mnie ostra, więc myślę, a co najmniej przyjemną częścią powstawania filmu taka część panów, a po prostu jest dość tego w ogóle najchętniej tobym sobie, że zwolnienie na ten moment chyba wspomniano tych dokumentacji leczący się pani mówić głośno, bo to Elano będzie bardzo przykro mojemu przyjacielowi Janowi Karskiemu ów no bo to z nim bardzo często na dokumentację znaczy z jego powodu jest to czysta przyjemność czy dybie, ale to było to było nie wytrzyma, czyli kolejna sugestia, jeżeli ktoś zbiera na dokumentację Towarzystwa Alana Starskiego zawsze konieczne jest jasne pomaga natomiast innego żadnego takiego nie widzę momentu może ja ja teraz chyba nie lubię zdjęć nocnych zdjęcia nocne są czymś takim z powodu tory z powodu warunków z powodu pory z powodu tego, że jednak nocą czy powinien spaść ceny nie pani leży to zaszczyt znać zasymilować szkolenie trzeba czekać na słońce na chmurę co to bardzo bardzo różnie bywa przy takim filmie, który nakręcił rok temu czy rok 2 zimna gra robimy zdjęcia w teatrze wielkim, który normalnie pokazywał spektakle do godziny dwudziestej drugiej, więc mogliśmy wchodzić tam mimo tego, że nie było okiem moglibyśmy kręcić w dowolnej porze to musieliśmy z tych organizacyjnych względów mieć zdjęcia nocne zaczynaliśmy zdjęcia od dwunastej w nocy kończyliśmy około 12 następnego dnia w południe też taki rytm, którego tak troszeczkę zawsze boję, a poza kręceniem filmów oglądanie filmów to co pan jeszcze wciąga gotowanie ponoć gotowanie tak troszeczkę jak ja jestem na to skazane do tak to, ale ten to nie jest mój konik chyba najbardziej lubię czytać książki i to lubię robić tak tak może pan pochłaniacz ma pan dziś, jeżeli ma czas to pozew, ale w 1 często właśnie tylko ten całkowicie nam dał na początku pan pamięta jak cały cały świat się zamknąć nad 2 miesiące wtedy rzeczywiście pożerał książki teraz już musiał wrócić do normalnego życia z niemal tak strasznie dużo czasu na to czytania, ale naprawdę również jakość dziką przyjemnością i radość na pani nie da świat będzie to zatrudnimy Dubel, bo tutaj jeszcze pół rozdziału do skończenia no niestety ja nie mogę na ten sam takiego ostrzelać Wilczek, który prowadzi ostro się system kamer Gucia mojego kumpla, z którym zrobiliśmy mnóstwo filmów przez ostatnie 30 lat i Gucia robi ostrość mając jednocześnie na kolanie krzyżówki, które rozwiązuje odbywa na chwilę się od krzyżówki robi tam ujęć dalej, bo rozwiązuje krzyżówki, więc budzić może to widać po filmie typu jak pan ogląda o osoba nie mógł znaleźć odpowiednią nie były, bo byśmy tak nie pracowali ciągle bez przerwy by jednak dla mnie ważne czy robota jest dobrze wykonana, kiedy pan ogląda sobie filmy dla przyjemności, toteż włącza się ten taki zawodowy cenzor i a toby była dużo lepsza cena, gdyby kamera stała 15cm wie, że tego aż tak nie potrafi podać pod potrafi czasem zniechęcić do filmu jak jest jakiś tam źle zrobiony jest brzydki jest niechlujnie wykonane to, które potrafi się zniechęcić natomiast nie mam takiego nauczyciela, który powiedział co poprawić seksu czytelnika jakoś potrafię zaakceptować filmy takimi, jakie one są w całości i albo odrzucić albo pokonać, ale nie tak, żeby jakoś naprawiać tak tego nie potrafi i firmy też pan pożeraczy pan takie powiedziałbym gatunki, których pan raczej cierpiał, bo więcej cierpień niż w innych nie na pewno nie jest także, jakie gatunki, które lubię lubię jeść dobre złe filmy i ale wiele są regularne słabo nie wiemy tego, a priori no dlatego często jest także zaczyna potem się poddaje i przez 8 stron scenariusza 15 minut filmu coś takiego co z tego więcej powiedział pan na początku naszej rozmowy, że niczego pan nie żałuje, a podejrzewam, że pewnie, jeżeli chodzi o swoją karierę to też pan powinien się czuć spełniony w sensie, że nie ma także jeszcze muszę zrobić film stylisty albo co sił wtedy dopiero będę szczęśliwy czy wstyd jest mi opowiedzieć z tych wideo w wydziale trochę rzeczy jest spełniony czy zrobią fajne filmy jestem z nich do nie mam takiego takich jak już głodu głodu, że jeszcze koniecznie chciał zrobić z kimś tam aby, jakiego gatunku spróbować nie chciałbym zrobić kolejne dobre filmy, jeżeli tak takie scenariusze trafią do mnie i takie propozycje do mnie trafią cyber a jaka jest pana ocena nie jest to może nie jest dobre słowo, jeżeli chodzi o scenariusz myślę tutaj szczególnie w Polsce, bo ja czasem, przyglądając się różnym firmom polskim na ekranie mam wrażenie, że scenariusz najgorzej wypada z 1 strony nowa nawet rację oczywiście, a z drugiej strony ma pan teraz mamy na ekranie czy w pamięci filmy polskiej, które zostały bardzo dobrze ocenione na całym świecie wręcz wydaje się, że mamy taki renesans polskiego kina, więc może taka teza że, że nie potrafimy pisać scenariusz jest jest zbliżenia jest jest zbyt śmiała to my tego nie twierdzę kołom wrażenie, że wciąż jest ich nie aż tak duży, jakby mogło być bo w końcu mamy to dziedzictwo polskiej szkoły filmowej strusi wierzymy i oczywiście na większości frontach to wszystko jest tak jak powinno być a, a scenariusze, gdyby tak troszeczkę się potknął przewrócił stały tak biegnie za peletonem, ale w trochę być może tak jest, ale mam taką głęboką wiarę, że młodzi ludzie, którzy teraz robią szkolne które, którzy mają dobrych nauczycieli, którzy są bardzo świadomi, że może może ci młodzi ludzie właśnie z nią sąd to taką prostą profesjonalną wartość, bo mieliśmy scenarzystów, którzy nie wydaje mi szerzenie nie dysponowali czymś takim jak warsztat, a teraz w związku z tym, że powstaje bardzo dużo filmów telewizyjnych seriali dla tych różnych platform to jest jest potrzeba jest rynek wyciąga ręce ludzi, którzy potrafią pisać mam wrażenie, że ci ludzie się coraz lepiej posługują tym filmowym językiem, że będziemy mieli dobre dobre scenariusze dobre filmy dobrych scenarzystów wierzę w to pana już nie korci nie chce pan wrócić do pisania scenariuszy to było tak nieudana próba, ale została naruszona część jest, ale armata doświadczenie no niestety nie potrafi chyba opowiadać historie taka jest taka jest prawda musi to uświadomić słowami może potrafi bardziej opowiadać obrazami natomiast słowami nie lubię pisać jakieś takie krótsze formy natomiast nie potrafi opowiadać historii nie jestem Story tyle i np. miałem przyjemność pracy z Władkiem Pasikowski, który po prostu naturalnym talentem narracyjnym on pięknie opowiada tę historię w scenariuszach jonowym taki naturalny talent do tego natomiast jak nie ma mi, że to sobie tak jakoś jasno powiedzieć, ale przecież pan mówił, że te szkoły kursy kreatywnego pisania ci wszyscy młodzi, którzy uczą jak młodzi młodzi jak musi się liczyć to pan bardzo młodzi się uczelnie nie myślę, że bardzo ważny takie badanie siebie i postawienie diagnozy, dlaczego czy nadaje do czego nie bardzo są istotne dla dla każdego, kto wkracza w życie to nie jest hamujące nie wierzę w to mówiąc szczerze wierzę w to, że trzeba znaleźć coś co się robi dobrze i co sprawia przyjemności mnie się udało, bo to kilku latach znalezienie tego mojego to tego co robię dobrze to są właśnie zdjęciem natomiast próbowałem być poetą bez sukcesu próbowałem być naukowcem teoretykiem filmu pedagogiem na Uniwersytecie druga nagroda na olimpiadzie polonistycznej nowe nie zapominajmy nota, ale wydaje się, że dopiero co teraz sobie tak naprawdę mojej sali najbliższy projekt jest owiany tajemnicą czy można na nim wszystkie moje najbliższe projekty przesuwają w związku ma pan także mam już do przodu 10 lat tak jak śpiewacy wyrozumiały nie to nie chce branży, a może przez nich tak nigdy nie nie ułożyło, że miałem po kolei ustawione 5 filmów nie mam 2 projekty, które już moimi kumplami, które znam są scenariusze są jakieś przymiarki obsadą są wydaje się pieniądze na te filmy no ale za każdym razem jest jakaś przeszkoda, która ten projekt wysadza z siodła mimo nie może polecić np. do RPA, gdzie mieliśmy mieć zdjęcia, bo RPA zamknęło trzeba było przesunąć zdjęcia wyskoczyli jacyś aktorzy z tego projektu, więc za każdym razem to się przesuwali nie mam tak naprawdę pojęcie, kiedy będę robił magmy czują państwo na obsadę, bo chce pan mieć wpływ na obsadę czy zostawia pan już to innym podmiotom mamy o tyle wpływ na obsadę, że ci reżyserzy, którzy ze mną pracują, którzy są moimi znajomymi kumplami przyjaciółmi oni nie zawsze o to pytają co myślę na ich pomysły, a czy może mam jakiś inny no i ich w tym sensie ma wpływ, bo jestem, jakby puszczony w ten proces natomiast nie jest także mogę powiedzieć oka, jeżeli tam nie będzie grał Brad Pitt nie kręcę to byłaby bzdura albo pan spróbować ciekawe co zrobić z języka brat będzie kręcił pan Paweł Edelman wchodzą za darmo jest tylko muszą być ceny Pieniny albo fortepianem dobra, chociaż otarliśmy się o niego on miał grać w takiej pierwotnej wersji oficera szpiega był taki moment, kiedy w to miał być anglojęzycznej i przez jakiś tam 2 miesiące w naszym filmie grała potem nagle okazało się, że część będą wyleciał z tego projektu jeśli przedłożył na kilka lat celem jest taki fascynujący powiedziałbym rozdział takich filozofia, bo taki poziom, jaki fizyki teoretycznej kina, kiedy znamy już różne arcydzieła albo firmy bardzo popularne dobrze znanej potem mówimy czy wiesz, że początkowo główną rolę miał grać ten ten tak po w ogóle tego nie widzę ale gdyby zagrałyśmy zobaczyli wtedy każda inna osoba dawałby nam się nie na miejscu no oczywiście dziś byłby kompletnie inny projekt miał być zupełnie inny budżet Lewskim byłby po angielsku no byłby to zupełnie innych czy byłby leśnym czy inne dzieci był inny jasne bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę serdecznie dziękuję pan Paweł Edelman państwa moim gościem wybitny operator filmowy światowej sławy dodam bardzo dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwudziestej trzeciej dobranoc dobranoc Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA