REKLAMA

Czym jest tożsamość? Odpowiada prof. Małgorzata Jacyno

Godzina Filozofów
Data emisji:
2020-10-03 11:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:32 min.
Udostępnij:

Dlaczego chcemy zapośredniczyć swoje dążenia do sprawiedliwości i równości przez Zachód lub naukę? - zastanawia się w rozmowie z Tomaszem Stawiszyńskim prof. Małgorzata Jacyno z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry no i znowu słyszymy nie wiem jak państwo mnie ten tydzień bardzo szybko miną kasz taka dziwną właściwość czasu, że strasznie szybko mija właśnie na cóż cóż robić zaczynamy kolejny magazyn Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński dzień dobry za moment państwa gościem będzie prof. Małgorzata Małgorzata Jacyno znana myślę doskonale słuchaczką słuchaczom tego programu będziemy tym razem rozmawiali o tożsamości, chociaż kusi mnie mówiąc szczerze z uwagi na Rozwiń » obecność prof. Jacyna, żeby nawiązać do naszych pandemii licznych rozmów, które od marca prowadziliśmy tutaj bardzo regularnie uwagi na radykalny wzrost zachorowań w Polsce absolutny rekord mamy w tej chwili ich chyba od tego mimo wszystko znaczne, a później do tożsamości przejdziemy później o godzinie dwunastej w studiu Agnieszka Graff Elżbieta Korolczuk badaczki socjolożka liczbie Elżbieta Korolczuk i amerykańska Agnieszka Graff zajmujące się m.in. populizmem prawicowym takim zwrotem konserwatywnym anty genderowe to bardzo jest na czasie temat w Polsce to mówimy właśnie o źródłach tego rodzaju zjawiska potem po godzinie trzynastej Jerzy Jarniewicz się tutaj pojawi pisarz tłumacz poeta także autor świetnej książki o tłumaczeniach i okazji Międzynarodowego dnia tłumacza się spotykamy 30września ten dzień był i mówimy właśnie o tym czym jest transakcja jest tłumaczenie cóż to za specyficzny rodzaj pracy z językiem no tak się przedstawia dzisiejszy plan ten program oczywiście przygotowała Katarzyna Murawska, ale nie ma tutaj tym razem i jest na miejscu Bartłomiej Pograniczny, który czuwa nad przebiegiem tej audycji realizuje audycję również czuwa nad jej przebiegiem Szymon waluta not oraz Dzięgiel godziny filozofów i prof. Małgorzata Jacyno prezes pro prof. Małgorzata Jacyno dzień dobry dzień dobry Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego oczywiście doskonale znana słuchaczką słuchaczom tego programu przygotowałem sobie pierwsze pytanie do siebie, które brzmiało co takiego jest tożsamość, ale nie mogę się oprzeć jednak zapytam czy o to jak widzisz aktualną naszą sytuację pandemii tną, bo pandemii bardzo wiele rozmów tutaj odbyliśmy taką swoistą kronikę pandemii można by tych rozmów ułożyć jak sądzę bardzo dużym zainteresowaniem zresztą te nasze rozmowy się cieszył był jakoś tak szeroko komentowane i twoje analizy tego co się z nami wszystkimi działo co się działo ze światem w trakcie pandemii no zyskały bardzo rozległe grono wielbicieli wielbicielek do dzisiaj jeszcze jakoś mam takie głosy od od różnych osób że, że bardzo sobie cenił i cenią te te poglądy, które dajesz i może od tego wobec tego znaczne, bo mamy absolutny rekord ponad 2000 zachorowań jeszcze takiej ilości nie było takiej liczby nie było, a zarazem właśnie no z LOK dawno nie ma takich bardzo restrykcyjnych ograniczeń związanych z bezpieczeństwem też właściwie nie ma nawet tam, gdzie mamy strefy czerwone tam można spotykać się w grupach do 50 osób co no wydaje się dosyć jednak powiedziałbym lekkomyślna ryzykowną strategią, gdzie jesteśmy w ogóle, jeżeli chodzi o myślenie o Korona wirusie i o pandemii myślę, że kwestia pandemii tożsamość im bardzo dobrze się łączą w każdym razie z mojego punktu widzenia wcześniej byliśmy na takim etapie, kiedy odnotowywaliśmy brak masek respiratorów nie mam namyśli tego oczywiście, że już w tej chwili jesteśmy dobrze wyposażeni chodzi mi o to, że w tym w tej pierwszej fazie zabrakło jeśli chodzi o rządzących zabrakło czegoś co nazywa się symbolizmu akcję czy opracowaniem symbolicznym prawda były różne porównania to do transformacji to do wojny natomiast wydaje mi się, że to jest równie ważne zaniedbanie stąd być może było takie grono słuchaczek i słuchaczy, którzy chętnie rozmową o pandemii się przysłuchiwali, ponieważ to było to, czego zabrakło opracowanie symboliczne ja miałam okazję, ponieważ w środowiskach socjologicznych cały czas rozmawiamy o pandemii nam się nie znudziło ja myślę, że to wrażenie nudy wyczerpania zmęczenia bierze się nie tyle z tego, że nie interesujemy się już pandemię mamy dosyć tylko po prostu te wiadomości, które otrzymaliśmy to były złe wiadomości, kto był wiadomości, które mówiły o tym, że szpitale w dalszym ciągu nie będą leczyć, ale szpitale będą spłacać długi nauczyciele nie będą uczyć, ale szkoły będą spłacać długi, tak więc myślę, że nie tyle zwróciliśmy się co po prostu otrzymaliśmy zbyt dużo złych wiadomości zobaczyliśmy, że normą staje się coś co nazywa się ex państwem, czyli takim państwem, które reaguje i kontaktuje się z obywatelem właśnie np. za pomocą SMS-ów każe umyć ręce przestrzega przed myciem zębów w Wiśle tak albo karze ograniczyć słodycze tak to jest takie państwo wizja mycia zębów myślenie jakoś już pozew o tablica jest ja dostałam takiego SMS-a na Pragę bez mała dla eks państwo, które nie nie funkcjonuje przez polityki publiczne nie funkcjonuje przez tworzenie przestrzeni instytucji tylko funkcjonuje przez napomnienia zawołania dobre rady i myślę, że to jest to jest tą złą wiadomością drugą, ale też jesteśmy w tym sensie na innym etapie, że zobaczyliśmy, że funkcjonowanie w takim zamknięciu jak to się mówi zatrzymaniu gospodarki sprawia, że zdemolowane zostają podstawowe struktury antropologiczne czasu i przestrzeni myślę, że to nie przypadek, że ty chyba po powrocie z wakacji mówiłeś o przestrzeni zdemolowane zostały podstawowe struktury antropologiczne, które z punktu widzenia socjologii ekonomicznej są właśnie nie ekonomiczną podstawą życia ekonomicznego ja mam namyśli np. ten sposób kontaktowania się akurat tutaj w porównaniu z innymi to jest powiedziałabym prawie idealny natomiast wszystko to co socjologowie opisywali jako sytuacje, w których jednostka traci równowagę ana przykład wystarczy 3× zadać komuś to samo pytanie prawda albo 3× komuś przerwać i czujemy się wytrącenie, a w tej chwili musimy w ten sposób pracować, tak więc musimy wypracować nie wiem czy to jest możliwe, ale musimy tak funkcjonować, jakby to było nieważne ja dlatego mówię, że nie wiadomo czy to jest możliwe że to by pracujemy, dlatego że znowu dochodzi do takiej sytuacji, że nie bierzemy pod uwagę kosztów społecznych traktujemy jednostkę tak jakby jej elastyczności i elastyczności miała żadnych granic no wyobraźmy sobie taką sytuację, że tobie mi ktoś składa taką propozycję, jeżeli wyniesiemy cały sprzęt wszystkie meble z tego budynku są za to dostaniemy 36 000 000 szczepionek ich tak i teraz oczywiście jest to olbrzymie przedsięwzięcie fizyczne wyczerpujące ja po czymś takim na pewno nie poszłabym biegać tak prawdę mówiąc w ogóle nie biegam dla więcej nie byłoby wielkie poświęcenie, ale widzimy, że jeśli chodzi o oto czego wymagamy od człowieka od jego fizyczności od jego cielesności to widzimy, że tam granice natomiast jeśli chodzi o emocje to nie widzimy prawdę mówiąc żadnych granic tak jakoś sobie zróbcie jesteś w domu obok czajnika możesz sobie herbatę zrobić bardzo dobre strony tak dalej ta, więc myślę, że nie mnie nie nieuwzględnienie tego wszystkiego sprawia, że wchodzimy tacy pozbawieni równowagi w drugą, ale właśnie czy ktoś czy to są źródła tego stanu swoistego zaprzeczenia realności pandemii czy wirusa, bo oczywiście dzisiaj wirusa lat wczoraj bodaj prof. Ernest Kuchar także na antenie Radia TOK FM mówił, że niewykluczone, że są już takie pierwsze takie powiedziałbym oparte na dowodach, a nie tylko na spekulacjach wyniki badań, które sugerują, że mamy do czynienia ze szczepami w tej chwili, które tego wirusa, które są po prostu bardzo bardziej zakaźny, ale mniej śmiercionośne, że być może wchodzimy w taką fazę, w której no więcej osób zachoruje, ale zarazem wskaźniki i tych bardzo ciężkich przypadków przechodzenia Korona wirusa i śmiertelności spowodowanej zakażeniem będą niższe niż w tej pierwszej fali, ale mimo wszystko będą i rzecz jasna te szpitalne oddziały dzisiaj które, które dedykowane są właśnie przyjmowaniu osób które, które rozwijają rodakowi no już pękają w szwach w Krakowie w szpitalu Uniwersyteckim skończyły się już respirator całość oddziału jest zajęta nie ma gdzie tam ludzi kłaść no, więc czy ten rodzaj zaprzeczenia, że mamy w ogóle do czynienia z jakąś poważną sytuacją o charakterze epidemiologicznym bierze się właśnie z tego głębokiego zdemolowania tych podstawowych kategorii, o którym powiedziałaś z tego poczucia głębokiego dyskomfortu, jaki mieliśmy w trakcie pandemii przynajmniej jakaś część z nas no bo też byli tacy, którzy znosili to wszystko przepisuje litewska z ulgą i właśnie witali z lękiem powrót do tzw. normalności, choć ja tą zaprzeczenie negacji krótko mówiąc o źródła tego, bo chyba takim zjawiskiem mamy społecznie do czynienia dzisiaj zaprzeczenie negacja bierze się z braku odwagi w uderzenia to co najbardziej polityczne teraz, a więc ekonomię ekonomia to nie jest gospodarka my zobaczyliśmy niektórzy nawet utrzymują ekonomiści oczywiście francuscy też właśnie dlatego tak szybko wróciliśmy do pracy tzw. normalnej pracy, ponieważ zobaczyliśmy, że nasze życie zależy o wiele bardziej ekspedientek dostawców mogę nawet powtórzyć, ponieważ same ekonomista powiedział jeszcze ekonomi mogę coś powiedzieć pozytywnego także, ale jeden z ekonomistów francuskich powiedział popatrzcie, gdyby życie ludzi zależało od ekonomistów to już byście nie żyli jak niechęć ani wysyła mi nie zajął, gdybyście byli chorzy ani nie mielibyście żywności więc, dlaczego wyreguluje Wirku wirus, bo musi uregulować kapitał, ale z drugiej strony przepraszam, że wejdę słowo, ale to się wydaje dosyć istotne co mówiła o tym, że jakoś stało się dla nas widoczne jak wiele zależy od tych osób czy od osób wykonujących te zawody, których mówiłaś, ale z drugiej strony żyjemy przecież warunkach kapitalizmu cyfrowego, który też jest niezwykle specyficznym środowiskiem niezwykle specyficznym ekosystemem, w którym wydaje się, że trend jest dokładnie odwrotne to znaczy trend służy trend prowadzi w kierunku niewidzialności w kierunku absolutnej izolacji część z nas też doświadczała świata za pośrednictwem aplikacji Netfliksa różnych innych osiągnięć epoki cyfrowej, które umożliwiają właściwie całkowicie samowystarczalne egzystencji jeśli ma się pieniądze jeśli się te pieniądze zarabiane przez właśnie, korzystając z tego typu narzędzi jeśli się w pełni funkcjonuje właśnie w rzeczywistości wirtualnej czy cyfrowej i stąd czerpie zyski, a nie pracy konkretnej sieci umożliwia funkcjonowanie w takim całkowitym kokonie nierzeczywistości czy czegoś co właściwie taki taką symulację rzeczywistości nowo oglądasz sobie za pośrednictwem różnych aplikacji filmy seriale trwające kilkanaście kilkadziesiąt godzin zamawiać za pośrednictwem aplikacji jedzenie do domu, która jest stawiana pod drzwiami ono się pojawia w magiczny sposób pod drzwiami nikt właściwie nie widzi człowieka, który to jedzenie przy przynosi załatwia w ten sposób właśnie 99% rzeczy, które są niezbędne do tego, żeby funkcjonować jeszcze nie potrzeba żadnych ludzi wystarczą aplikacja tak rzeczywiście w tym kierunku to zdaje się zmierzać ja nawet powiedziałabym, że mama wspólne nieszczęście, ale przeżywamy osobno właśnie dlatego ludzi to, bo też ja słyszałem od wielu osób różnych takich bardzo trudnych sytuacjach życiowych, zwłaszcza młodych osób, które musiały sobie radzić same chodzi o to że, że ktoś wypowiedział mieszkanie, że trzeba było się nimi zająć w rodzinie, więc my cały czas z tego rejestru rozmaitych szkód jeszcze nie mamy i radzimy sobie z tym indywidualnie ludzie sobie kupili olbrzymie lodówki zamrażarki niektórzy robią zapasy jedzenia prawda żywności na pół roku to jest, więc rzeczywiście taki taki trend jest mocno obecne niektórzy nawet mówią, że nie chodzi tutaj bezpośrednią zależność, ale że tak naprawdę to na głównej scenie są dzisiaj właściciele korporacji cyfrowych bzdury oczywiście zależy na tym, żeby wszystko przenieść do tej rzeczywistości nowych technologii tzw. nowych technologii one są strasznie stary dług pochodzą od szlafroka tak jak taki zestaw ważnych ludzi zna tak duży nawet to jest właśnie kwestia tożsamości nawet niektórzy mówią, że to jest czas Belle epoque dla właścicieli technologii cyfrowych samorządy mniej co chodziło zeszła z rokiem, bo może się zakończyć część osób, które nie znają kryje się za tym idea podziału życia ludzkiego na życie prywatne i publiczne i stworzenie strefy kontaktu przejścia na 1 w szlafroku można czasem komuś otworzyć drzwi, a niektórych nawet przyjąć prawda i że są jakieś przejścia bardziej mniej sekretne, ale są przejścia pomiędzy tym co prywatne i tym co publiczne na tej idei tej szlafrok właśnie opierają się współczesne algorytmy Otóż właśnie niektórzy badacze, którzy zastanawiają się nad tym, dlaczego mamy do czynienia z konfliktami związanymi z tożsamością, dlaczego mamy do czynienia z zamieszkami tożsamościowym i mówią, że to jest poligon doświadczalny dla korporacji cyfrowych, dlatego że w sytuacji konfliktu one mogą zebrać bardzo dużo danych u nas my wtedy mówimy dużo więcej tak o sobie swoich emocjach filia akcjach sekretach itd. o krótko mówiąc wszyscy robią sobie spowiedź powszechną auta i to jest bardzo 18 wieczne stare wcale nie dwudziesty dwudziesto wieczne czy czy czy 2001. wieku, więc część ja bym jeszcze dalej w przeszłość sięgnął do średniowiecza ido życia na widoku do właśnie takiego funkcjonowania w powszechnej widzialności teraz też coś takiego właściwie się dzieje za pośrednictwem portali społecznościowych też prowadzimy życie na widoku paradoksalnie właśnie Podgórz po pogłębiającej się zarazem samotności tak i jednocześnie mamy mamy inną podmiotowość tak mamy inną architekturę podmiotowości stąd będą wynikały różne zmiany i raczej to jest bardzo dobra analogia, ale właśnie analogia tak cały, czas więc niektórzy niektórzy mówią, że w tej chwili mamy do czynienia ze starciem pomiędzy korporacjami cyfrowymi i właścicielami nieruchomości niektórzy są rzecznikami tego, żebyśmy jak najszybciej wracali, bo przecież oni kupili tyle nieruchomości muszą mieć z tego zysk, ale niektórzy mówią mienie niech siedzą w domu tak będzie bezpieczniej tak wynika tak to jest właśnie moment przejścia, kiedy bardzo trudno jest nam zrozumieć zobaczyć, jakie są co co, jaka jest, jakie są związki przyczynowo skutkowe, bo czujemy, że to co się z nami dzieje jest wypadkową jakich sił globalnych prawda nie mamy takiego poczucia, że żyjemy w rzeczywistości przewidywalnej raczej raczej żyjemy nie wiem czy pamiętasz tę książkę raczej czujemy się trochę tak jak, jakbyśmy musieli chodzić po podłodze na sprężynach prawda to są takie wymyślne tortury na tym polegają, że wszystko jest HOKEJ jest fajne jedzenie nikt tam nie hałasuje nie dręczy człowieka nie wzywana przesłuchania wielogodzinne, ale po prostu umieszcza go w pomieszczeniu, w którym podłoga jest na sprężynach tak takie osoby po spędzeniu w tym pomieszczeniu kilkunastu tygodni wychodzą zupełnie zdezorientowany trudno jest im przypomnieć sobie jakieś podstawowe wydarzenia ze swojego życia taką okolicznością towarzyszącą tym wszystkim procesom, o których mówimy i towarzyszącą także rozwijaniu się nie wiem czym określenie druga fala jest korzystna niektórzy wirusa władze twierdzą, że niekorzystna zdecydowanie nieadekwatne i należy mówić o o pierwszej fali cały czas, bo masz nigdy nie skończyła nieważne w każdym razie to jest coś co, o czym teraz powiem coś, o czym już też rozmawialiśmy nieraz, ale to faktycznie w kolejnych badaniach opinii publicznej w kolejnych badaniach socjologicznych coraz coraz wyraźniej widać, że takim taką okolicznością towarzyszącą jest po pierwsze, zmniejszający się systematycznie zmniejszające się zmniejszający się przepraszam zaufanie do ekspertów ido ido nauki oraz rozwój rozmaitych teorii spiskowych wokół Korona wirusa ona oczywiście mają szeroki zakres i nie tylko Korona wirusa dotyczą, bo to są rozmaite takie teorie, które w ogóle świat tłumaczą wiele innych aspektów także biorąc pod uwagę nie tylko ten wirus, ale to jest rzeczywiście coś takiego co co pokazują od paru miesięcy systematycznie wszystkie badania i nie martwi się tym, że spada zaufanie do ekspertów nawet wice dobre strony tego ale gdybym miała możemy ci ufać, że są dobre strony nie, gdy miała wypowiedzieć taką sentencję, jaki lubiła jak miałam 18 lat np. 17 to powiedziałabym, że powstanie jeszcze bardzo wiele teorii spiskowych wszystkie teorie powstają po to, m.in. w tej chwili być może głównie, że zasłonić fakt, że zdezaktualizował się pewien mit czy zdezaktualizowała się pewna teoria, a mianowicie, że wszystko to co się składa na neoliberalizm, a nasz rząd deklaruje od kilku lat warczy, że walczy z neoliberalizmem tego chciała zapytać co w takim razie robią lekcji przedsiębiorczości w planie da tak to jest bardzo ręki inne tak przedsiębiorczość ma już wiemy jest czymś bardzo religijnym historia neoliberalizmu to jest historia przechwytywania pewnych idei w tym także w tym także idei duchownych wartości kulturowych, ale mówię, że nie martwię się tym spadkiem zaufania do ekspertów z tego powodu, że na pewno będzie to jest to właściwością tego czasu przejścia, ale też sama chciałaby uderzyć w naukę tak chciałabym powiedzieć, że z punktu widzenia tych teorii perspektyw teoretycznych, który mija się zajmuje nauce przysługuje względna autonomia i to brzmi fatalnie co znaczy autonomia, ale względu na jak też ma realizować zaczęłabym jeśli pozwolisz także byśmy tak, żeby żeby, żebyśmy nabrali oddechu tak, żebyśmy nie mieli takiego poczucia że, zajmując się pandemia czy tożsamością zawsze musimy coś takiego co prawda powiedzieć, że jest więcej albo mniej tak jak myślę, że najlepiej kwestię względnej autonomii to nie jest tu nie chodzi o to, że to jest złożone albo, że to jest dla oświeconych albo, że trzeba wiele wiele lat czytać grube grube książki chodzi o to, że to co proponuje teoria socjologiczna taka bądź inna, która się wspieramy to jest pewien system oświetlenia wyobraźmy sobie np. że żyjemy w społeczeństwie, w którym utrzymuje się, że niema samobójstw po prostu niektórzy ludzie wychodzą na parapet na dziesiątym piętrze no i spadają to Grawitacja, ale to nie jest samobójstwa, a ta na innych dzisiaj jesteśmy trochę w takim momencie, że od czasu do czasu nam się pokazuje, że to nie jest Grawitacja to są samobójstwa tak i teraz wyobraź sobie, że żyjemy w takim świecie to rury utrzymuje swoją prawomocność jest trwałe w tego powodu, że w, jaki sposób myślimy o globalizacji, a co było jeśli globalizacji myślimy tak jak w tym przykładzie samobójstwa, że to z powodu grawitacji wygląda i po to jest teoria socjologiczna oczywiście, że tam to znaczy, że myślimy o nim po prostu także no tak się dzieje tak dzieje zachodzi proces nie da rady inaczej itd. przecież są prawa tak w ogóle myślimy o kapitalizmie przecież Akzo pracę to jest to są lata dziewięćdziesiąte Saskia SA bardzo ładnie pokazał w książce spal ksiądz bardzo bardzo dobrze pokazała, że tu nie ma żadne już tu nie ma żadnej deregulacji to co powiem za chwilę będzie bardzo oczywiste jest międzynarodowe prawo handlowe no przecież jest no dobrze ale kto tworzy to prawo handlowe międzynarodowe okazuje się, że jest to międzynarodowe, ale prywatne prawo handlowe no dobrze też to są były takie odsłonięcia właśnie umieć dzielnie nie pewnych kwestii wielka Brytania i Brexit, a tak prędko nie wejdą, bo podpisali 4000 umów handlowych z innymi krajami europejskimi, ale jeśli Unia Europejska jest przestrzenią wolnego handlu to dlaczego oni podpisali 4000 umów przecież można na pudełku po papierosach napisać handel jest wolny w ta tak ceni zaczynamy zaczynamy widzieć że, że to co zachodziło się stawało się wydawało było naturalne konieczne, że ta ewolucja itd. widzimy, że po uprawomocnienia tracą ważność rozumiem, że coś powiedzieć może się mylę to, ale tak mi się teraz wyda zaczęło wydawać, że coś powiedzieć, że miejsc znaczy, że zamiast tej teorii grawitacji, kiedy już wiemy, że to nie Grawitacja tylko jakieś inne prace się toczy, ale być może nie mamy odpowiednich narzędzi, żeby ten proces zidentyfikować jeszcze ich nie mamy na to sięgamy po teorie spiskowe np. bo one dają pewnego rodzaju alternatywne wytłumaczenie wobec teorii grawitacji tak jakby nawet, ponieważ czas jest przejściowy, ale czasy, gdy się nie my tych nowe klasy powiedział też przed tygodniem pisze do sztambucha ponieważ, ponieważ czas jest przejściowy to wydaje mi się, że można nawet dalej pójść teorie spiskowe nie interesuje, że jest taka duża nadprodukcja to ich pozycja teorii spiskowych, ale też mówienia interesowania się nim prawda albo postprawda Faith newsy jeep bajki tak dalej to wszystko większość większość z tych pojęć, które się pojawiły niedawno w debatach publicznych pochodzą z Ameryki i to nie zastanawia co Francuzi znaczy to jest jakaś tak Europa Japonia ja mam teorię spiskową, skąd właśnie się bierze na nagonka na teorie spiskowe wg mnie to jest spisek Vargas a, a mianowicie Francuzi mówią, że ten czas przejścia to jest też czas ujawniania się wypiętrzenia się wielkich masywu, a mianowicie klas i zwrócił uwagę na to że, gdybyśmy mieni obdziela różne klasy oraz frakcje różnych klas np. klasy średnie pewne atrakcje celują w inicjowaniu różnych teorii spiskowych że, że to jest próba, że jest to próba zatrzymania nie tylko tych teorii co zatrzymania pewnych demokratycznych dążeń tak zajmujemy się tym oczywiście ja ja ja sobie zdaje sprawę z tego, że nie no nie wypije tutaj koło mnie stoi niż sektor na pewno chcę się pić, ale na pewno nie widzę nie będę tego zaleca nie będę z tego korzystała to oczywiste, ale dla mnie, ponieważ też w Polsce są do tego odwołania, gdybym miała połączyć już pandemii teorie spiskowe z kwestiami tożsamościowym, a dla mnie dla mnie ciekawe jest to, że te będą że, że my, zwłaszcza pewnie w kraju Perfect peryferyjnym pewien sposób te dążenia równościowe widzimy, która tak jak powiedziałam na różne sposoby będą zatrzymywane np. np. bardzo długo się mówi o tym, że młodzi ludzie chcą już mieć mieszkania bo owszem, przyjmowani to, że przechodzimy transformację, ale jesteśmy krajem na dorobku itd. i jest pocieszająca pomyślmy wyjechali na zachód zobaczyliśmy, że jest inaczej, ale jak, kto to bez Zachodu byśmy nie widzieli, że człowiek potrzebuje mieszkania co człowiek ma ze sobą począć jak skończy pracę, gdzie ma pójść może pójść do Powsina na frytki może późno, ale gdzieś musi włożyć głowę człowiek tak myśmy się na patrzyli na zachód dlatego też chcę mieszkania to jest bardzo ciekawe, że w takim kraju peryferyjnym, aby np. że taką i nie nie jest prawdą to jest prawdą, bo nauka potwierdza, że te tożsamości takie czy owak są są no są też normalne tak, ale co minął kat do tego, dlaczego chcemy za pośredni czy swoje dążenia do równości do sprawiedliwości przez zachód albo przez nauka ta, dlaczego także, że tutaj tutaj musimy się legitymizować przez zachód albo przez naukę, a przecież Rosa Parks, jakkolwiek dbała o swoje wykształcenie to ona nie zrobiła nic naukowego on po prostu nie podniosła się z fotela w autobusie Magda i co chciałabym odnieść do różnych do różnych sporów zamieszek tożsamościowych itd. to właśnie to że, żebyśmy się też nie obawiali i żebyśmy nie nimi takiego poczucia to qua w każdej kwestii tożsamościowej, ale w takiej kwestii, zwłaszcza jak tradycja ekologiczna, żebyśmy się nie obawiali tego, że że, że jeżeli już się dokonał ten przełom to koniecznie musi być rozlew krwi, że to będzie krwawe tak, bo taką największą moc w tych walkach Afroamerykanów o równość miała właśnie ta scena Rosa Parks nie staje z fotela nie robi nic przemocą owego to coś w tej scenie wydarzyło to jest dziś Sensus ona jak tak siedzi to nie jest biała, ale nie jest też czarna ona jest po prostu zmęczona wraca po wyczerpującej pracy z domu towarowego musiała się tam godzinami uśmiecha się do klientów klientek musiała nosić paczki musiała złożyć znosić humory szefa ona nie zrobiła nic krwawego Ano nie ona nie musiała być drastyczna w swoich działaniach nie musiała robić nic radykalnego ona kazała, że człowiek jak jest zmęczone Toma rapu siedzieć także myślę, że to jest 1jedna z tych rzeczy, które sprawiają, że oczywiście ja nie mówię, że to, że to myśmy się tak zasiedzieli w tym liberalizmie tak dziś nie chce stawać i jeszcze może wypijemy prawda przed związaniem się ruszymy i tak nie możemy się zebrać oczywiście, że że, że są wielkie siły które, które także nas dotykają natomiast to nie jest tak, że radykalna zmiana radykalną zmianę gwarantują radykalne działania wydaje mi się dzisiaj problemem jest coś zupełnie innego, a mianowicie tego w 5 mająca się masowy no ja się absolutnie z tobą zgadzam co nie oznacza, że radykalizm nie jest w modzie i działania radykalne właśnie nie są w modzie, bo są często akcentuje się ich sprawczości ich skuteczność właśnie i powiada się już w tych sporach, których pewnie następnym razem bliżej porozmawiamy tożsamościowych podkreśla się, że właśnie wyłącznie w jakimś sensie działanie o charakterze radykalnym przemocowych także, ale tutaj przemoc jeśli jest w dobrej sprawie to jest usprawiedliwiona jeśli inni ją jej dokonują to jest źle, ale jak my dokonujemy w dobrej sprawie to dobrze wtedy no, więc wierzę, więc właśnie powiedziałbym, że raczej żyjemy w czasach, w których twoja interpretacja gestu Rosy Parks jest odosobniona jest zupełnie inna interpretacja jest w grze tego właśnie to było nieposłuszeństwo to było złamanie prawa, że to był strajk bardzo taki obrazoburczy dla wielu itd. tak dalej taka jest socjologiem z peryferii, czyli wszystko i stąd inaczej widać trochę niż z centrum takie rekonstrukcje też zaprzeczy są podporządkowane wydaje mi się po ma dużo się ogniwie lub urzędnik jest potrzebny, że nie był tłumiony, że nie był zakazany, że to takie szlacheckie czy burżuazyjne fanaberie nie pozwalały tak dalej to jest bardziej złożona sprawa to jest oczywiście bardzo ważne, żeby była przestrzeń żeby, żeby w miejscach publicznych można było wyrażać gniew ja jednak za bardzo wice, że mamy do czynienia z taką petycją redundancji już było naukowo takim powtórzeniem tak jest ekspresja gniewu świecie cyfrowy i potem jest ekspresja gniewu w miejscach publicznych to jak Alice, a zmiany porządku politycznego odnosi się do zaproponowania alternatywny dla istniejącego konsensusu dziś Sensus nie oznacza tego, że mój gniew skali od 0 do 10 najpierw był dba potem 4 prawda w końcu 10 i to jest ten wielki wybuch i to jest początek świata bieg będzie tak następuje i teraz już możemy przystąpić do budowy lepszego nowego sprawiedliwego świata nie nie dziś Sensus, chociaż odradza powoływanie się na Rosę Parks ona jest afro Amerykanką co szukać duchowego pokrewieństwa winnym społeczeństwie prawda dziś Sensus właśnie dlatego jest tak efektywny i tak obiecujące dla ludzi, ponieważ proponuje proponuje to jak ułożyć relacje między 2 świętością ami świętością jednostki tu Święty świętością wspólnoty ta a kiedy Rosa Parks nim stała to było coś bardzo prostego tak jak powiedziałam całkiem nie naukowego zmęczeni ludzie mają prawo siedzieć tu chodzi o świat, w którym biali siedzą Czarni stoją mamy inne kryterium tak mamy inne kryterium, jakie to jest kryterium, jakie to jest kryterium mamy wspólnotę, która się urząd za, że jej duch wyraża się przez to cały rok wyczerpane mi i ze słabymi ludźmi, skąd się ta słabość to wyczerpanie nie brało dlatego sędzia w czerni filozofka psychoanalityka francuska mówi Słuchajcie jeśli nie macie wielu pieniędzy jeśli macie czasu, a chcecie poznać jakiś społeczeństwo to pójście do szpitala pójść do szpitala tam zobaczycie co ta wspólnota wymyśliła dla najsłabszych ja zajmuje się najsłabszym ludźmi tutaj chcę powiedzieć, że z tego punktu widzenia progres senność wielu dzisiejszych rewindykacji jest bardzo wątpliwa bo, gdybyśmy przejrzeli miasto w średniowieczu mam namyśli samorządy ale, gdybyśmy się przyjrzeli, gdybyśmy się przejrzeli klasztoru, które powstawały które, które to mam żal, ale już dzisiaj chyba nie wyraża wielki do Webbera pewne rzeczy no ale właśnie z tego powodu z powodu Webera czytałam regułę benedyktyńską wice, że w tych klasztorach zmienia się reguła ona jest coraz bardziej surowa dla wszystkich z wyjątkiem chorych w klasztorach benedyktyńskich też wprowadzono stan wyjątkowy, ale wtedy, kiedy ktoś zachorował, tak więc myślę że, że to jest to to jest coś co daje początek zapowiada jest obietnicą nowej rzeczywistości czy czy nowego UE umorzenia tych 2 wartości jednostki i wspólnoty myślę, że wielu dzisiejszych zwolenników lewicy i takich przekonanych nosicieli światopoglądów lewicowych i zwolenników różnych teorii lewicowych społecznych by się oburzyło, gdybyś wywodzić chciała zdobycze cywilizacyjne katolicyzmu Joachim Fiore był marksistą ową, ale taka mówił, że żyjemy w epoce ducha Świętego wszyscy zostaliśmy nim równo podzieleni w związku z tym wszystko jest własnością wszystkich i hierarchia jest niepotrzebna i klasztory należą do wszystkich tak nastąpiła redystrybucja dóbr godności uznania nie jest takie oczywiste co się ja nie mówię, że to jest absolutnie nie mówię o tym, że to jest, że taka jest genealogia ta nie no jasne ja oczywiście to powiedziałem to żartobliwa Janowi analogii nie mi chodzi mi, o co chodzi o to chodzi, że wtedy, kiedy swoje ideały określam jako progresywne to znaczy, że mówię, że ja jestem z przodu, a reszta ciągnie się za mną tak to znaczy, że zostaje w schemacie neoliberalnym oto jest jakaś rewolucja, gdzie byśmy tam zmierzamy niektórzy się niektórzy są oświeceni ta i dlatego, jeżeli ktoś mówi czy to chodzi o jakiś dążenia związane z tożsamością czy związane z tradycją ekologiczną myślę że, zwłaszcza w Polsce, ponieważ doświadczyliśmy transformacji, zwłaszcza w Polsce nie jest to nawet racjonalne bym powiedziała ogłaszać forpocztą ogłaszać się kimś progresywnym czy postępowym Antoni no bo widzimy na czym polegała progresywne postępowe globalizacji tak albo na czym polegała progresywna postęp po transformacji tak widzimy jak wielkie koszty społeczne i środowiskowe dziwimy się że, że postęp może być po pierwsze nie jest równo dystrybuowane i że może mieć śmiertelne skutki to w ogóle jest bardzo ciekawe że, że nasz wiele kwestii naukę, ale też tożsamość w tym zachodnia europejskim większości tradycji zachodnioeuropejskich pojmujemy jako coś co się posiada ta jest, że posiada się posiada się różne dobra tożsamość też jest moja ja ją posiada albo dziedzictwo jeśli i dziedzictwa np. jakich wspólnoty ono musi być dokładnie, gdzie zgromadzone musi to być kolekcja tymczasem są kultury, w których jest, w których tożsamość różne dobra funkcjonują na zasadzie dystrybucji i uregulowania cyrkulacja musi być także dobro w ogóle miało wartość to musi skalkulować dlatego mówię, że nauki nie trzeba popularyzować trzeba ją demokratyzować nie o to chodzi i ktoś posiada naukę chodzi o to, że trzeba ją dystrybuować ona musi skalkulować tak to jest inny sposób posiadania no cóż myślę, że tu możemy postawić kropkę, bo zaczęlibyśmy jakiś kolejny ogromny temat chciałbym odłożyć na naszą rozmowę o tożsamości na za 2 tygodnie np. wtedy sobie o tym od początku mówić, bo dziś jednak pandemia i te wyniki ponad 2300 właśnie widziałem zachorowań w Polsce w tej chwili dobową, więc wynik rzeczywiście dość dość niepokojące no dlatego dlatego tutaj sporo o tym dzisiaj mówiliśmy, a na poczęte temat tożsamościowy wojen tożsamościowych polityk tożsamościowych właśnie przełożą sobie za 2 tygodnie tymczasem bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyna była państwa goszczą dziękuję dziękuję bardzo, ma przed państwem informacja po informacjach Agnieszka Graff Elżbieta Korolczuk o zwrocie konserwatywnym o prawicowym populizmie i anty feminizm będziemy rozmawiać Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA