REKLAMA

Jak rozmawiać w szkole z dziećmi, których rodzice mają nienaukowe podejście do koronawirusa?

Homo Science
Data emisji:
2020-10-03 13:40
Audycja:
Czas trwania:
24:55 min.
Udostępnij:

Jak uczyć o epidemii nie tylko na lekcjach biologii - to nie tylko wyzwanie, ale i szansa. Pytamy o to Joannę Lilpop i Grażynę Sekulską-Gładysz ze Szkoły Edukacji.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witamy w audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL rozmawiamy dzisiaj o tym właśnie sposób nauczyciele szkoła powinna ze swoimi uczniami rozmawiać o nie naukowym podejściu do rana, którą na gruzach, jakie prezentują niektóre dzieci śladem swoich rodziców to jest problem i to może dotyczyć nie tylko nauczycieli różnych płatników Pozaszkolnej i można przenieść na wiele różnych pól i są z nami Rozwiń » zdalnie 2 rozmów czynie obie szkoły edukacji Joanna Lilpop dydaktyki biologii oraz Grażyna Sokulska nauczycielka i wykładowczyni przedmiotów wychowawczych i komunikacyjnych i drugi dzień dobry, a zaprosiliśmy nasze rozmówczynie m.in. dlatego że czas jest podwójnie trudne już nie będziemy banału wprawili Korona wirusie przypomnijmy tylko, że jesteśmy po rekordowym tygodniu co chwilę bijemy kolejne rekordy zakażeń, a jednocześnie szkoła trwa szkoła ta szkoła wróciła do względnej normalności, a uczniowie wrócili i no bo ławek i to się wiąże bardzo wieloma rzeczami poza tym, że się wiąże no zwiększonym zagrożeniem, ale nie o tym chcemy rozmawiać to wiąże się też z tym, że mamy nagle taką konfrontację powiedzmy poglądów, bo w międzyczasie w ciągu ostatnich miesięcy te nasze poglądy nasze Polaków bardzo mocno ewoluowały i teraz po tym, jak byliśmy bardzo Solidarni i warci gdzieś tam w kwietniu jeszcze w maju wszyscy siedzieli grzecznie w domach w tej chwili mamy bardzo silny można powiedzieć taki bunt przeciwko Korona wirusowi przeciwko temu, gdy ograniczeniu wrócili uczniowie szkół nie wrócili psy oglądam swoich rodziców jak to zazwyczaj bywa, zwłaszcza w szkołach podstawowych te poglądy bywają bardzo różnej to jest trochę pytanie takie jak w ogóle podejść do tego, kiedy mamy uczniów, którzy np. mówią, że niema żadnego Korona wirusa, bo tak mówi mama czy tata albo, którzy wręczy odmawiają noszenia maseczek tam, gdzie trzeba nosić uczniowie, którym rodzice wręczyli zaświadczenia, że oni się rodzice się nie zgadzają na mierzenie temperatury itd. itd. teraz jak radzić sobie powinien w takiej sytuacji nauczyciel wychowawca, bo mamy rzeczywiście 2 osoby, które jednak zajmuje bardziej przedmiotami przyrodniczymi druga bardziej kompetentne w kwestii wychował w kwestii sprawa wychowawczych, a więc pytanie jak w ogóle to ugryźć jak sobie radzić w Plazie nie mamy nie wiem kilkanaście 2030 osób de poglądy mogą bardzo rozrzucone pytamy Grażynę Sekulski Gładysz, a o oto te właśnie o to właśnie zagadnieniu szafa myślę, że przede wszystkim trzeba rozmawiać z innymi unika tego tematu rozpakować ten temat czasu lekcji z uczniami, a jednak nawet większy kłopot, bo w momencie, kiedy po prostu uczniowie przynoszą doświadczenia na to dyrektor tutaj lekki sposób reguluje tę sprawę natomiast włączam taką sytuację taką klasę, w której jeden z uczniów w ogóle nie zdejmuje maski nigdy nawet próbuję pić przez matkę postaw ściska jedzenie maska natomiast inny z jego kolegów dziękuję tymi maskami się bawić np. ściąga maskę w momencie, kiedy SLD schodzi Nisko z przerwy idzie, choć do klasy korytarza i np. tą maską próbuje okładać innych kolegów, a i wtedy sytuację trzeba dzieciom pokazać z różnych perspektyw to znaczy, że ktoś ma prawo być następcą, a ktoś musi uszanować i zobaczyć jedynie Granta jego zachowanie tak myślę sobie, że wtedy nie wchodzimy raczej takich rozmowach to co myślą inni rodzice tylko jaki próbujemy się odwołać do nasad to jest w ogóle bardzo dobrze głosimy zasadę już uczniami mamy w Szczytnie wypracowane to znaczy jeśli pracujemy np. kontraktem już od kilku lat w klasie, w której uczynne no wiemy, że trzeba sobie okazywać szacunek, że każdy ma prawo do swojego zdania co zrobić w sytuacji konfliktu kij to nie jest sytuacja nowe uprawnienie to co się dzieje nagle musimy coś zrobić my mamy na to swoje sposoby już natomiast jeśli to jest nowa sytuacja zupełnie nowa klasa, a nie znamy się za to, że to też dobry moment na to, żeby taki kontrakt wprowadzić taki, żeby porozmawiać o tym jakie są oczekiwania na jakich kolegów i innych kolegów koleżanek to światy nauczycieli, jakby chciał, żeby wszyscy zachowywali się na w momencie, kiedy mogę rozmawiamy i ustalamy zasady i dzięki tej zasady usłyszą też tak w takim sensie, że usłyszą, czego potrzebują, czego potrzebują wychowawczyni wychowawca to sytuacja się do zasady stosować, czyli jak powiedziała, że pierwszy punkt jest taki, żeby się odwoływać do zasad polskimi uczniami i Ukrainy oraz Grażyna powiedz jeszcze taką rzecz, bo tutaj, jakby 1 rzecz to wypracowanie zasad funkcjonowania z uczniami druga sprawa to jest takie podejście do fundamentalnych kwestii jak chociażby do tego, że wszyscy uznajemy, że jest pandemia, że istnieje zagrożenie, że wobec tego zagrożenia musimy jakieś szczególne kroki podjąć co zrobić, kiedy w klasie okazuje się, że ktoś podnosi rękę bądź też wstaje i mówi, że nie ma żadnego Korona wirusa jego rodzice tak twierdzą, że on nie uznaje za stosowne podejmować żadnych kroków skoro to jest fałszywa pandemia dzięki słyszę 2 problemy pierwszy problem taki, który bardzo poważne to jest taki problem, z którym Przybora, w którym się borykają nauczyciela nauczycieli to co zrobić w sytuacji, kiedy rodzice są to coś innego niż my sądzimy albo rząd coś innego niż u uczniów nauka mówi jak w takiej sytuacji używa takiej Formuły 2 częściowej zgody częściowej zgody to znaczy nie widziałem czegoś takiego pyta pani racji, aby twoja mama silnej szczególnie, iż są małe dzięki niej tylko powiedziałabym być może słyszała, że albo być może ktoś się swojej rodziny powiedział, że ma natomiast ja uważam i gdybym powiedziała co uważa tak, aby to to co wiem, że piszą naukowcy znaczy to dla mnie bardzo ważne mamy szczególnie tych młodszych dzieci, które potrzebują poczucia bezpieczeństwa i w momencie, kiedy w, słysząc takie zaprzeczenie temu co do rodzica, który obywatel, słuchając tego co mówi i taka częściowa zgoda częściowa Niezgoda, żeby to na miękko wprowadzić być może, ale jednak sprawki mówią na ten temat artykuły naukowe to co mówią Małkowskiego pewnie za chwilę Joanna trochę więcej na ten temat stopy, a także to jest pierwsza rzecz, którą idee, a druga rzecz jest taka, że bez względu na to co ja uważam mam obowiązek szanować poglądy innych ludzi i leki, kiedy wprowadzamy zasadę do klasy i zasada mówi, że szanuje to, że naszej klasie obowiązuje zasada, że w czasie przerwę ja mogę wyjść na korytarz proste jak wejdę do klasy tematykę zdjąć, a to po prostu tej zasady stosuje to kwestia pracowania z zasadami i Joanną w takim razie pytanie do ciebie jak nauczyciele przedmiotów przyrodniczych szczególnie w tym wypadku biologii np. przyrody mogą sobie w tej sytuacji poradzić z przekazywaniem tej wiedzy, bo program nie oszukujmy się nie uwzględnia takich dziwadeł jak pandemia Korona wirusa trzeba wyrabiać programem z kolei w na nauczaniu przyrody takie pojęcia bardziej złożone pojawiają się gdzieś dopiero pod koniec podstawówki, więc czytuje w ogóle miejsce na to, żeby w, jaki sposób zmodyfikować to co się dzieciom przekazuje właśnie na tych przyrodniczych przedmiotach tak bardzo dziękuję za to pytanie, bo ono jest bardzo ważne w kontekście tej modyfikacji tego myślenia o podstawie programowej i obowiązujących nas treściach czy treści rzeczywiście to jest tylko to co powinniśmy realizować na naszych przedmiotach np. przedmiotach przyrodniczych i Otóż podstawy programowej zapisane są nie tylko treści, ale cele kształcenia w tych celach kształcenia są wypisane umiejętności, które powinniśmy kształtować wspólnie razem z uczniami na naszych lekcjach dotyczące np. posługiwania się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych czy w ogóle ćwiczeń związanych z rozumowaniem zastosowaniem nabytej wiedzy do rozwiązywania jakiś problemu, a i teraz to nam otwiera ogromne okno do wprowadzania właściwie na każdej lekcji, a nie tylko treści biologicznych, ale całego tego kontekstu życia codziennego, w którym nasi uczniowie i my znajdujemy się i pracowania z nimi żeby, żeby chociażby uczyć ich, dlaczego to co mówią naukowcy jest w jaki sposób ważniejsze i pewniejsze od tego co słyszymy w języku potocznym nie wiem w sklepie czy w windzie, więc tak jak zaczęła Grażyna wydaje mi się, że przede wszystkim trzeba z naszymi uczniami rozmawiać, ale to, o czym bym uzupełniła jeszcze to pracować na źródłach pracować na materiałach autentycznych, których jest mnóstwo w tym momencie dostępne nie są jakieś Zacha słowa one dane, do których my nie mamy dostępu mamy dostępne statystyki mamy dostępne poradniki WHO czy organizacji, które zajmują się i popularyzacją zagadnień zdrowotnych, ale np. Polska Akademia Nauk ostatnio wydała taki taki poradnik zrozumieć KOV Wit, który jest bardzo przystępnym językiem napisanym i które może być źródłem takiego takiego materiału do wniesienia wprost na lekcje jakich fragmentach analizował analizowania go poszukiwania informacji co wiemy, czego nie wiemy, czego jesteśmy pewni od strony naukowej czy chociażby nie wiem analizowania infografik czy uczniowie widzą co one przedstawiają i są w stanie interpretować co najmniej jest także to są takie narzędzia, które nieustannie powinne podczas naszej pracy na lekcjach przedmiotów przyrodniczych matematyki i być wykorzystywane, żeby uczniowie zobaczyli, że ta wiedza przyrodnicza ona nie jest gdzieś w oderwaniu jakaś abstrakcyjna tylko ona jest nam potrzebna tu i teraz, żeby rozumieć świat w tym chciałbym dołączyć jeszcze jedno jedno zdanie do tego dlatego, że to nie tylko przedmioty przyrodnicze mają takie narzędzia, dlatego że na języku polskim nasi uczniowie piesi muszą nauczyć tego jak krytycznie czytać teksty jak argumentować co jak odtworzyć TOK rozumowania w tekście i w momencie, kiedy prowadzimy lekcje języka polskiego np. ma również możemy pracować na tekście opublikowanym w internecie i zastanowić się, gdzie tam są emocje to jest naprawdę tekst naukowy sześciolatki to ktoś próbuje nas przekonać do swojego zdania, ale używane przykład argumentów w ogóle, więc to jest wielkie pole do do pracy nie tylko dla dla przyrodników, ale także dla polonistów dla wychowawców tak oczywiście Joanna wspomniała o takiej ważnej kwestii to znaczy o wytłumaczeniu uczą tego, że z to co mówią naukowcy w dziedzinach naukowych ma większe znaczenie niż to co się słyszy w windzie innymi słowy chodzi o metodę naukową, kiedy na, jakim etapie edukacji powinno się taką wiedzę wprowadzać jak wcześnie myślę, że nie ma granice wyznaczy już w przedszkolu możemy z uczniami z dzieciakami robić doświadczenia przyglądać przyrodzie i stawać się naukowcami, a i patrzeć na świat okiem naukowców być uważni na to co co obserwujemy uczyć się opisywać ten świat językiem specyficznym dla dla danej nauki i na eksperymenty doświadczenia to już jest wprost użycie metody naukowej i sposób jego postępowania ta ten algorytm, którym posługują się naukowcy, a jest w rzeczywistości dość proste, a więc możemy i szkole podstawowej i liceum również kontynuować takie zabawy rozumowe, które są związane zarówno zrobieniem doświadczeni własnymi rękoma, ale też analizowaniem, jeżeli nie mamy na to czasu czy możliwości analizowaniem doświadczeń opisu doświadczeń które, które są dostępne w literaturze tak, żeby nauczyć się sposobom myślenia sposobów wyciągania wniosków no aż po aplikowanie wiedzy matematycznej, a która mówi o prawdopodobieństwie, która mówi o jakieś istotności statystycznej pewne wyniku na, ale to już oczywiście dla dla starszych klas o tym właśnie będziemy m.in. chcieli porównać w drugiej części, pytając o to jak łączyć przedmioty, żeby to wszystko było spójne, a sąd się z nami na linii 2 rozmówczyni ze szkoły edukacji Joanna Lilpop dydaktyki biologii Grażyna Sokulska Gładysz nauczycielka wykładowczyni przedmiotu wychowawczych i komunikacyjnych zapraszamy po informacjach Radia TOK FM na drugą część naszej audyt witam państwa ponownie druga część audycji Homo science i ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL i nasze rozmówczynie przez Skypea Joanna Lilpop dydaktyki biologii Grażyna Sokulska Gładysz nauczycielka i wykładowczyni przedmiotu wychowawczych i komunikacyjnych obie ze szkoły edukacji, a rozmawiamy o tym w jaki sposób nauczyciele w szkołach powinni właśnie rozmawiać dawać sobie radę z dziećmi, których rodzice mają nie naukowe podejście do pandemii Korona wirusa i zaprzeczają różnym oczywistym faktom naukowym, ale też szerzej rozmawialiśmy o tym w jaki sposób wprowadzać te właściwie nowej dość zaskakująca na pewno nie z nieuwzględnione bezpośrednio w programie treści związane właśnie Korona wirusem, ale też w jaki sposób mówić o metodzie naukowej i tu pytanie do Grażyny w jaki sposób podejść do koordynacji przedmiotów to znaczy chodzi o to, żeby wcześnie rozmawiać m.in. o tym, że jest bardzo wiele przedmiotów, na których te tematy można poruszać to jest nie tylko najbardziej oczywista biologia czy przyroda, ale też matematyka, gdzie przecież mamy dostęp do ogromnej liczby w tej chwili zupełnie surowych danych oraz rodziców ciekawe rzeczy, ale też język Polski, na którym warto jest analizować pewne teksty, jakie jeszcze przedmioty twoim zdaniem mogą się tu znaleźć w tym zestawie przede wszystkim w jaki sposób nauczyciele mogą to między sobą koordynować wiadomo, że pięknie byłoby, gdyby się wszyscy spotykali raz w tygodniu wszystko ustalali, ale wiadomo, że tak nigdy nie działa i nie ma chyba zaczęła od tego, że to wychowawca wychowawczyni najlepiej na swoich uczniów uczennica to jest bardzo ważny moment, w którym nauczyciel wychowawca nauczycielka więc, że ktoś boi albo, że ktoś zdenerwowane albo, że ktoś w klasie wykluczony ze względu na to, jakie poglądy mają jego rodzice albo przeciwnie jest wykluczony, dlatego że nie ma wygląda tak czyni to jest także ten moment, w którym o myśli przyglądano uczniom to jest mamy, którym decydujemy co jest potrzebne w tym nie ma takiej recepty w każdej klasie potrzebne dokładnie to samo jeśli widzimy, że w naszej klasie niż ta będzie ci się boją wirusa u dzieci się boją co się stanie z rodzicami dziadkami to człowiek ten ma w tym trzeba było poprosić nauczyciela czy nauczycielka przyrody biologii o wsparcie od tej strony być może to jest moment na to, żeby poprosić polonistę, żeby tak czy polonistka, żeby poczytać artykuły o tym świadczyć piłkarz przeszedł ciężką Korona wirusa, ale potem sobie dobrze radzi i zdrowia i co szczególnie jakieś może trenować albo ma trudności pokonuje trudności, ale jeśli w naszej klasie jest taka sytuacja, że uczniowie robią sobie żarty tych, którzy obawiają się Korona wirusa to być może wtedy trzeba innego rodzaju artykułu innego rodzaju działań i ja myślę sobie, że grupa nauczycieli, które wzajemnie mogą wspierać naprawdę duża, bo oprócz wychowawcy mamy na pewno polonista polonistka do wykorzystania jeszcze można powiedzieć, bo SN program języka polskiego właśnie argumentację odróżniania faktów np. w UE jest wnioskowania o szkole podstawowej także to na pewno można trafić na pewno można poprosić nauczyciela etyki religii rozmowę o szacunku do innego człowieka do innych ludzi do do dnia o tym jak wyrażać swoje zdanie myślę, że można porozmawiać z panią panem od WF-u aż tak, żeby powiedzieli jak to się przekłada na zdrowie jak możemy się zachowywać przestrzeniach społecznych oczywiście nauczyciel biologii, ale myślę sobie, że każdy nauczyciel, który wchodzi na akcję widzi, że Nisko płatne to w tym momencie jest wychowawcą i w tym momencie RAM-U rozmawia my po prostu pomaga tej pracy tak czy mogę jeszcze wzmocnić ten głos, bo tak sobie myślę od strony takiego przedmiot owca wykłada np. biologa, które ma w szkole podstawowej z klasą 1 godzinę biologii w tygodniu na siódmej klasie 2 to to nasze myślenie powinno iść w 2 strony z 1 strony co mogę zrobić ja sama, jakie materiały użyć na mojej lekcji jak ułożyć na 1 lekcji jak, ale teraz też pytanie czy ja chce w jakimś w ogóle całym programie moim nauczania uwzględnia systematycznie pewien rodzaj pracy pewien rodzaj rozumowania, bo na 1 lekcji niewiele jestem w stanie zdziałać, ale jeżeli będę robić systematycznie z moimi uczniami to będę miała dużo większe efekt, a drugi poziom mojego myślenia to jest właśnie skoro ja mam tylko 1 lekcję daną klasą to gdzie ja mogę poszukać wzmocnień na terenie szkoły, jakie mogę zbudować jakąś relację z innymi nauczycielami, żeby nie dołożyć sobie pracy ale bo często tak myślimy, że jej jeszcze muszę po godzinach współpracować z kimś innym, ale to ona może pomóc właśnie w naszej pracy a kiedy ja będę wiedzieć, że na języku polskim, którego jest dużo więcej godzin ja mam wsparcie współpracy z nauczycielem, bo już wiem, że oni np. dana klasa umieją pracować z tekstem ja to albo umieją pracować w grupie jakąś metodą ja tę metodę mogę teraz wykorzystać w dużo prostsze sposób na mojej lekcji biologii i także ta tata to myślenie o współpracy angażowaniu łączeniu różnych, jakby wątków na terenie szkoły jest bardzo ważne jak myślę sobie, że jako nauczycielka wychowawczyni pójdzie do pani odbiera mi do pana poproszę go, bo innych na naszych tekstach naukowych nie znam zbyt wielu może nie mam wystarczająco wielu źródeł, ale tutaj poproszę chciałabym porozmawiać z moimi uczniami teksty naukowe na temat Corneliusa, kiedy widzisz jakiś tekst, który drugą klasą liceum mogłabym zrobić ani odpowiednich danych itd jest możliwe rozmawianie o faktach ani opinia, a czy uważacie, że jest potrzeba i czy to jest dobry kierunek, żeby rozmawiać podczas lekcji w szkole o efekt newsach o mitach, a anty naukowych czy uważacie, że to morze by wzmocnić poparcie uczniów dla nauki czy wręcz przeciwnie podsunie im różne naukowe sposoby myślenia i i tak naprawdę wiedzieli na manowce ja myślę, że to jest nieodzowny element, który powinniśmy włączać, ale to właśnie, żeby nie było takie jednostkowe, że nagle wpada jakiś wniosek teraz omawiamy na lekcji tylko wcześniej musi przygotować uczniów i zapakować im kucharki czy tak powiem pewien rodzaj umiejętności myślenia, żeby oni mieli mogli wykorzystać do pracy taki efekt newsem nasi studenci, którzy mają specjalne zajęcia zawsze szkole edukacji uczymy studentów jak pracować i przyszłych nauczycieli mam nadzieję rząd też będą czyni kolejne osoby tak jak pracować z takimi informacjami jak uczyć uczniów krytycznego myślenia bez tego myślę sobie, że nie jest w ogóle możliwe łączenie, a czy wciąż te zasady mają szansę się jakoś sprawdzić w sytuacji, kiedy jakaś część uczniów czy nawet cała szkoła trafi na zdalne nauczanie, bo wojsko wreszcie mimo wszystkich starań zarówno ministerstwa jak i nauczycieli to się zdarza nie wiem jak będzie dalej czy przy takim nauczaniu, kiedy tych uczniów nie widzi pańską nauczycielami kontakt ograniczony to się da zorganizować Graży no no tak trochę tutaj zawahała się odpowiedzieć jak już słyszałem pytania, dlatego że w DK sobie tego nie wyobrażam, że nie ma kontaktu nauczyciela ucznia to znaczy, że jeśli ma być zdalne nauczanie ja rozumiem, że ona gdzieś tam przez komputer przez przez internat natomiast to zdalne nauczanie oznacza nauczania bez kontaktu i w związku z tym to samo co moglibyśmy zrobić się takiej zwykłej klasie w czasie normalnej lekcji powinni śledzić sposób bronić się przez karne tak tylko w kontakcie, a nie także Jan pisze zadanie co dzieci same to zadanie zrobią, a tylko, że będziemy mieli okazję porozmawiać to też jest możliwe i dobrze się bardzo wielu szkołom Jackie działo teraz już dzieje, że ta rozmowa między uczniami nauczycielami po prostu możliwe rozumiem bardzo dziękujemy naszym rozmówczyni nami były 2 przedstawicielki szkoły edukacji Joanna Lilpop dydaktyki biologii i Grażyna Sokulska Gładysz wykładowczyni przedmiotu wychowawczych i komunikacyjnych bardzo dziękujemy za rozmowę Łęki zapraszamy za tydzień jak zawsze na naszą audycję w międzyczasie polecamy kres naukę teraz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA