REKLAMA

Co pysznego oferuje nam jesień?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2020-10-04 12:20
Audycja:
Czas trwania:
12:46 min.
Udostępnij:

Dynie, śliwki, kabaczki, kiszonki, imbir, cynamon - na co zwracać uwagę jesienią, co będzie jednocześnie zdrowe? Czy przybieranie na wadze na zimę w dzisiejszych czasach jest potrzebne i zdrowe? Na te i wiele innych pytań odpowiada dietetyczka kliniczna, autorka książek o zdrowym odżywianiu dr Hanna Stolińska.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w niedzielę obiad niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM kłaniam się państwu wraz z nami jest pani dr Hanna Stolińska dietetyczka kliniczna autorka książek o zdrowym odżywianiu dzień dobry pani doktor dzień dobry witam serdecznie pana państwo no tak właściwie sytuacja powtarza się rok rocznie, a właściwie 4× do roku, kiedy przychodzi nowa pora roku właśnie wtedy zadajemy sobie pytanie jak korzystać z kulinarnych dobrodziejstw zmiany i pogody i przyrody tego co Rozwiń » przyroda nam niesie rozumiem, że jesienią jest to szczególny okres tak jak latem, bo chyba są takie spory, które oferują nam najwięcej tak zdecydowanie jak pan niszczy, że jest się też mają organy pora roku i kocham to miejsce za wszystkie bardzo za to właśnie warzywa, które teraz są, czyli np. z dnia warzywa korzeniowe, które zaczynają bura sala Pietruszka Burak mamy jeszcze cukinie nowo gdzieś tam pozostałości lata bakłażana i myślę, że trzeba czerpać z tego natomiast w okresie takimi się, kiedy już faktycznie robi się szarobura chcemy zacząć rozgrzewać, więc zaczynamy jeść warzywa na ciepło możemy robić np. pieczony albo i Śledź warzywne i chwali się rozgrzewać mi warzywniak mi one po prostu też bardzo nęcąca i możemy jak będą to świat przychodzi sezon taka szarża większej ilości zupy takie po prostu dania rozgrzewające i fantastyczne przyprawy, które mają działanie przeciwzapalne, które też zwiększa odporność poznam MON imbir kurkuma, które często właśnie dodajemy do tych potraw do tak, ale są też tacy, którzy mają co do jesieni obiekcje, zwłaszcza co do zimy uważając, że tak robi się coraz chłodniej metr więcej czasu spędzamy w domu co za tym idzie mamy więcej czasu na przygotowanie sobie jedzenia posiłków jam więcej co nie sprzyja tutaj proszę pani spojrzała z perspektywy dietetyka naszej i figurze naszemu zdrowi tak jak jest dziwna to zdecydowanie mi nam się co wychodzi się na powietrze natomiast myślę, że Korona wirus nas troszkę nauczył tego, że my dużo siedzimy w domu niezależnie od pory roku i powinniśmy dbać o nasze zdrowie niezależnie od tego czy jesteśmy bardziej zamknięci w domu czy nie, bo o jak świat nam oferuje tak duże możliwości chociażby zamówienie jedzenia ze sklepu tak zrobienia zakupów online czy właśnie wszelkiego rodzaju aktywności fizycznej, która w internecie mamy na media społecznościowe także absolutnie niezbędne w każdym siedzimy w domu może być więcej poruszać, żeby fajnie jest, ale faktycznie przestrzegam o tym co gdzieś tam już niechcący mówiąc zamawiane jedzenie gotowe taki faktycznie Polacy zaczęli zamawiać więcej gotowych dań niestety one nie są one prozdrowotne są po prostu bombą kaloryczną zazwyczaj są często fast foody czy preferuje pani przygotowanie tzw. zapasów na zimy unie myślę, że nie musimy aż w dobie tego co teraz mamy aż tak szykować te zapasy oczywiście zrobienie sobie teraz wszelkiego rodzaju marynat czy właśnie słoików fajnych waży zatrzymanie i owoców tych letnich w naszych domach przygotowanie mrożonek na zimę z zewnątrz od owoców jagodowych to jest fajna sprawa, żeby zatrzymać latem natomiast dostępność w sklepach w tym momencie jest tak duża wszystkich produktów i polskich i zagraniczne żadnych zapasów lepiej nie powinniśmy robić, bo zawsze jest w domu to kusi, żeby zjeść coś jest wyciągnięcie ręki jest bardziej ryzykowne, że w ramach pracy domu czy czynu wdów no po prostu my będziemy to jeszcze tak, że jestem zwolennikiem kupowania na zapas to tylko w trosce o naszą linię natomiast jeśli chodzi o prozdrowotne nie wiem właściwości takich marynat innych pań w Łodzi mówią leków to chyba nie nie ma żadnych przeciwwskazań prawda, a oczywiście są przeciwwskazania zależnościach my robimy, bo kiedyś ktoś faktycznie przygotował kiszonki albo ewentualnie właśnie takie marynaty korniszony np. ale niestety wszystkie zalewy, które stosujemy do słoików są bardzo często na bardzo dużej ilości cukru soli i oleju teraz dużo różnych nowych przepisów ludziach, wymyślając fajne co tam swoich można zamykać, więc nie zawsze są to dietetycznej Super zdrowe produkty także bardziej bazowała bym na tym, żeby zrobić sobie kiszona ogórki kiszoną kapustę takie standardowe nasze nasze swojski bez już kombinowanie z dużą ilością oleju i cukru, który owoce jesienna pani lubi najbardziej, a ja w ogóle jest owocowa jarocińską warzywna, więc kocha dynie, a i teraz praktycznie nie miał codziennie jest skarbnicą beta-karotenu witaminy c błonnika pokarmowego luteiny nauczy także, a jeżeli chodzi jednak niż owoce no to myślę, że nasze standardowe gruszki jabłka śliwki, czyli najbardziej sezonowe raczej nie jestem, więc jesienią za cytrusy sami takimi egzotycznymi owocami, bo tak jak mówi trochę medycyna chińska, chociaż też do końca dni się z nią nie zgadzam we wszystkich aspektach mają takie działanie leki wychładzają, a na pewno jest nam jak zjeść coś takiego bardziej ocieplające nasz organizm proszę chodzić te wszystkie desery, które też są konsekwencją jesieni mogą być zdrowe jakikolwiek sposób u no stary to myślę, że bardziej ciasta będzie właśnie mają na myśli chcę, żeby pani powiedziała o grzechach nie chcę mówić tak natomiast myślę, że jeżeli wszystko zrobimy z głową, czyli białą mąkę zastąpimy np. mąka orkiszowa, której krytykę praktycznie zachowuje się w czasach tak samo jak zwykła pszenna mąka czy np. biały cukier zastąpimy na stadion ksylitol emerytury polem jest bardzo dużo teraz zamienników cukru i no to jak najbardziej wszystko dla ludzi możemy sobie pozwolić na taki czas, a nawet takie standardowe tylko w ramach rozsądku niestety tego rozsądku Polacy jest za dużo nie mają także umiar to nie jest nasza dobra strona, ale też myślę, że warto bać orzecha, bo to też rozstanie sezon UE i z nich można robić fajne rzeczy dodawać też do chociażby taki czas zapytam panią czy z doświadczenia dietetyka jest pani w stanie średnio oszacować ile przybywa nam kilogramów od września do nie wiem do wiosny średnio od UE średnio to około 2 kg to jest zjawisko niepokojące czy też powinniśmy w zgodzie z naturą przejść nad tym do porządku dziennego nie myślę, że ta natura nas nie dotyczy już teraz, ponieważ nie walczymy o ciepło nie stoimy na przystankach godzinami w mrozie tylko faktycznie widzimy dużą w domu używali i jest wysoka temperatura grzejemy się rozgrzewamy cały czas między nie potrzebujemy kumulować PIT tkanki tłuszczowej na takie okresy jesienno zimowy absolutnie uwielbia pani dynie ja będę zatem panią namawiał do tego by naszym słuchaczom przekazać kilka przepisów właśnie związane, które związane są z dnia na Janowska drogi sobie taki mózg do owsianki i dusza sobie Gdynia z jabłkiem albo pomarańczą i dodaje tego cynamon imbir oczywiście krem z Gdyni standardowa, czyli upiekę są jedynie miksuje one z napojem roślinnymi przyprawami dużą ilością właśnie imbiru cynamonu kardamonu goździków co jeszcze no, gdy nie można nawet dodać do do obiadu np. zrobić sobie ją z różami i z rybą np. jakąś pieczoną albo też lubię taką dyni ową owsianka 0 też taką pieczoną dynią miesza z płatkami owsianymi i rozmarynem, a także to są takie moje ulubione przepisy jak w innych krajach kulinarnie spędza siedzimy jesień o czasie podobnie podobnie, więc siedzi w domu i jadać takie bardziej rozgrzewające potrawy w zależności w jakim kraju natomiast patrząc na euro będzie tam klimat jest taki sam jak u nas całej Europie większości on wolno też coraz cieplej pomyślą, że jest podobnie, chociaż też potrafią one w innych krajach w Polsce chyba też ludzie, więc spożywać alkoholu takiego bardziej rozgrzewające tego typu cięższe czerwone wino grzane wino grzane piwo mocne drinki latem braki bardziej firmy takie prosecco czy białe wino, a zimą jest, chociaż alkohol zdecydowanie to nie jest dobre rozwiązania zastanawia mnie jeszcze w jaki sposób można przygotować się na nas zimy poprzez poprzez jesień, chcąc zrzucić kilka kilogramów czy też w ogóle proces w sprzeczności z tym co niesie nam świat powinniśmy odłożyć na wiosnę nie jak dbanie o zdrowie i o to, żebyśmy ważyli prawideł, żebyśmy mieli prawidłową masę działania na porę roku, więc absolutnie nie powinniśmy tego odkładać w nim mamy nadmierne kilogramy w każdym momencie jest dobrze zacząć niezależnie od pary roku Szczepanik tym też jeśli chodzi o swoich pacjentów w jaki sposób jest w stanie określić, kiedy najwyższa skuteczność tego procesu ciężko powiedzieć, bo nie dużo ludzi się zaczyna odchudzać wiosną właśnie po zimie po jesieni chcą dobrze czuć na lato to wtedy jakby widzę największe skutki pozytywne na lata jest już gorzej, bo zaczynamy wyjeżdżać zaczynamy jej za dużo owoców i właśnie alkoholu i wcale nie jest łatwo schudnąć, więc myślę, że najlepszą porą roku jest albo wiosną albo jesień, gdyby zechciała pani kulinarnie teraz, ale i prozdrowotną prozdrowotny przepraszam dziś zawęzić to, o czym mówiliśmy do 5 takich podstawowych zasad, do których należy stosować się jesienią w kuchni nie tylko na pewno myślę, że powinniśmy postawić na regularność posiłków to zapobiega spadkowi stężenia glukozy warg i zniechęci nas od życia druga rzecz to jest na pewno nie obniżenie spożycia warzyw, bo one są cały czas dostępna jak świeże mrożone, więc to nie jest tak, że tylko latem mamy warzywa trzecia rzecz na pewno trzeba postawić na pełnoziarniste produkty zbożowe, które dostarczą nam magnezu żelaza witamin z grupy Bell kiedy, który dobrze wpływają na układ nerwowy, kiedy nasz nastrój teraz jest może być trochę obniżone na pewno nie zapominajmy o płynach, bo wody pijemy więcej latem, a teraz też jest to ważne szczególnie, jeżeli się zacznie ten sezon grzewczy no i myślę, że ta piąta zasada to po prostu urozmaicenie naszej diety, a jeszcze przypomniał mi się przepis, który wczoraj rzucała na nr Instagrama to jest pasztet z Gdyni pieczona jest ze z soczewicą i orientalnymi przyprawami, żeby dostać Nisko kosę, żeby dodać tak tak właśnie noty lata jeszcze także zapraszam też na moje media pani dr Hanna Stolińska dietetyczka kliniczna autorka książek zdrowym żywieniu była moim państwa gości to wszystko w niedzielnym obiedzie niedzielnym magazynie Radia TOK FM dziękuję pani bardzo dziękuję bardzo, państwa zapraszam na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA