REKLAMA

Jak edukacja zdalna wpłynie na życie studentów?

Połączenie
Data emisji:
2020-10-05 14:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 6 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Magdalena Arek Woźniak socjolożka z uniwersytetu łódzkiego dobre dzień dobry będziemy rozmawiali o studentach w okresie pandemii tak bym powiedział myślę przede wszystkim od tej grupie, dla której studiowanie nie jest tylko wyłącznie zdobywaniem edukacji, ale też bardzo często, jakby w pewnym sensie można wejść awansem społecznym czy też zmianą w ogóle stylu życia związaną z ze zmiany miejsca Rozwiń » zamieszkania i wyjazdem do dużego ośrodka Miejskiego zastanawia mnie na ile to co się w tym momencie dzieje to przejście na edukację zdalną, jakby w pewnym sensie zaburza ten proces, który zawsze jakiejś części studentów występował, czyli właśnie tego przenoszenia się do do wyższych miast w zasadzie awansu społecznego jak pani na to patrzy no trudno jeszcze mówić jakichkolwiek twardy czy trwałych efektach tej sytuacji umowa z nią do czynienia jednak bardzo krótko tak dobrą sprawę rok akademicki dopiero się zaczyna w niektórych ośrodkach w niektórych uczelniach jeszcze w ogóle nie zaczął, więc myślę, że możemy mówić raczej jakiś takich możliwych scenariuszach, a i rozważanie scenariuszy no jest jakoś tam zakorzenione w wiedzy socjologicznej na temat, a na temat w ogóle takich społeczną strukturalnych kontekstów wyższego wykształcenia i oczywiście to, o czym pan redaktor mówi, czyli taki nie tylko kredens realne, a więc związany z nabywaniem, a z uprawnień zawodowych zdobywaniem dyplomu po prostu wyższej uczelni efekt studiowania, czyli również socjalizacji w nowym środowisku, a nabywanie odpowiednich umiejętności społecznych nawyków, a szlifowanie też odpowiedniego języka, który będzie ułatwiał nam kontakty społeczna w nowym środowisku pracy wszystkim cięcie efekty studiowania, a nie oczywiście należy brać pod uwagę w kontekście tych zjawisk, które o, które pan redaktor pyta nieufny i odpowiedziałabym ten sposób na to pytanie nie wiem natomiast biorąc pod uwagę, że sytuacje kryzysowe najczęściej nie powiem teraz nic nowego czy specjalnie odkrywczego najczęściej wiążą się pogłębianiem, a istniejących w systemie społecznym, a nierówności trudności, a to w tym przypadku, a myślę, że może wystąpić takie zjawisko, które czy właśnie pogłębić takie zjawisko, które już w Polskim systemie edukacyjnym, a w odniesieniu do studiów wyższych bardzo wyraźnie widać występuje kilka lat temu, a Instytut badań edukacyjnych opublikował raport, z którego wynikało że wbrew pozorom, a ten takim efekt związany z przeprowadzką do wielkiego miasta, a w Polskim przypadku polskich uczelni polskich studentów w ogóle nie jest jakimś strasznie powszechnym zjawiskiem, ponieważ większość polskich studentów dokonuje migracji w obrębie województwa, w którym, a my wcześniej mieszkało bardzo dużo polskich studentów w trakcie studiów mieszka wciąż z rodzicami, więc w ogóle myśląc o studiach jako takim czasie, kiedy możemy bardzo wyraźnie zmienić środowisko społeczne no jest już jeszcze przed pandemią owi lub częściowo mitem takim społecznym z nami w Polsce, czyli tak na dobrą sprawę to my już mamy ten proces mocno zaburzony tak to znaczy właśnie dotyczy niewielkiego odsetka studiujących tam, a argumentowała dokładnie, czyli na dobrą sprawę w tym momencie możemy powiedzieć że w zasadzie ten to co się w tym momencie dzieje z pandemią jeszcze wzmocni te reguły spodziewałabym się tego natomiast uczcili, stawiając sprawę bada badaczka nie powinien być nie powinno spekulować co się stanie nie wiem co się stanie, bo też nie wiadomo jak długo ta sytuacja potrwa znajdą na głęboką uderzy w tę grupę osób, które teraz rozpoczynają studia czy nawet kontynuują studia, ale tak to jest taka jest taki efekt tego, bazując na przyszłości mogą się spodziewać się zastanawiam w ogóle nad tym co co ulega przerwaniu czy zablokowaniu skutek właśnie tej tego nauczania zdalnego w przypadku szkolnictwa wyższego, bo to jest specyficzny moment w tym momencie na najgłośniej słychać np. studentów nie wiem pedagogiki, którzy nie mają nie mają praktyki to jest wiadomo, że to praktyki są tutaj bardzo istotna wydaje się, że to może przełożyć na dużo większe grupy, gdy ewidentnie to kształcenie zdalne hamuje pewien pewne wdrażanie do zawodu czy pewne przy uczelnie takie jak nie wszystkiego się poznać po prostu można nauczyć online nieciekawy na ile to zostanie tutaj jakby odnotowanej z kolei utrudni np. wejście na rynek pracy przy myślę że przy okazji warto znowu wspomnieć o kilku rzeczach, bo pan redaktor mówi o takich twardych elementów tego Uniwersyteckiego, a curriculum, czyli np. praktykach zawodowych, czyli zajęciach laboratoryjnych a, czyli zajęcia w ogóle takich praktycznie onych, które są oczywiście częścią programu nauczania takiego formalnego programu nauczania pozostaje jeszcze kwestia pracy na studiach, a i znowu zdecydowana widzimy zdecydowaną mniejszość polskich studentów przynajmniej znowu tego wynikało, a z analiz Instytutu badań edukacyjnych w trakcie studiów rozpoczyna pracę zgodną, a uzyskiwanym, a my profilem wykształcenia raczej te prace studenckie są takimi pracami, które pozwalają przeżyć niż uzyskiwać doświadczenie potrzebne czy przydatne w planowaniu kariery zawodowej zgodne z wykształceniem natomiast jest jeszcze trzeci element, którym już sobie pozwolić wcześniej wspomnieć to są te wszystkie bardzo miękkie i często trudno mierzalne efekty przebywania w określonym środowisku dla osób, które muszą pokonać takie bariery klasowe a, uzyskując wyższe wykształcenie to socjalizacja w środowisku środowiskowa nabywanie, a tak trochę staromodny powiem inteligenckich nawyków, a właściwie czymś bezcennym, a jeżeli, jeżeli myślimy o takim awansie społecznym w sposób szerszy niż tylko poprzez takie twarde wskaźniki związane z wykształceniem uzyskiwanymi zarobkami to myślę, że przerwanie tego rodzaju doświadczenia czy nie na nabycie tego rodzaju doświadczenia również może być bardzo bardzo istotną barierą i znowu nie wiem na ile to zjawisko, a ma szansę się wydarzyć natomiast, jeżeli się spodziewała zagrożeń chciałam, w jakich zagrożeniach związanych z takimi długotrwałymi efektami pandemii to uważam, że powinniśmy też o tym zapominasz dziękuję bardzo, dr Magdalena Arek Woźniak socjolożka z uniwersytetu łódzkiego, bo państwo moim gościem 1416 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA