REKLAMA

NIK negatywnie oceniła działania państwa na rzecz rozwoju śródlądowych dróg wodnych. "Plan rządu od początku był nierealny"

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-10-05 18:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:02 min.
Udostępnij:

– Transport wodny zawsze był w Polsce transportem niszowym. W naszych warunkach trzeba postawić na rozwój kolei – uważa Stanisław Biega z Centrum Zrównoważonego Transportu. Ekspert w rozmowie z Adamem Ozgą analizuje najnowszy raport NIK na temat rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
24 minuty po osiemnastej przed mikrofonem Adam Ozga, więc jutro jutro czternastej prezydent ma dokonać zmian w składzie rady ministrów rzecznik prezydenta Błażej Spychalski właśnie spotyka się z dziennikarzami wyjaśnia, że zmiany będą dotyczyć tych osób, które fizycznie znajdą się w Pałacu Prezydenckim możemy, więc domniemywać, że nie będzie wśród nich zakażonego wirusem przyszłego tak zapowiada Prawo i Sprawiedliwość ministra edukacji nauki Przemysława Czarnka Rozwiń » no, chyba że Przemysław Czarnek dokonałby czegoś podobnego do Donalda trampa, który wyszedł ze szpitala pokazał się swoim zwolennikom zza okien samochodu zostawiamy zmiany w rządzie będziemy do nich wracać informacjach Radia TOK FM i w kolejnych godzinach na pewno, a teraz naszym gościem jest Stanisław biega z centrum zrównoważonego transportu Chin dobre dzień dobry państwu minutach Najwyższa Izba Kontroli stwierdziła, że działania na rzecz rozwoju śródlądowych dróg wodnych nie były w pełni skuteczne to się wydaje ujęte dość delikatnie, bo nie udało się stworzyć systemu finansowania inwestycji dotyczących modernizacji tych śródlądowych dróg wodnych nie ma wieloletnich planów rozwoju tych dróg na Odrze i Wiśle pozostajemy, więc w sferze planowanych programów, więc również chyba w sferze takich deklaracji marzeń, czyli bardzo no myśmy dosyć szybko potem jak rząd ratyfikował AGN prezydent podpisał konwencję sygnalizowaliśmy, że w tej konwencji czasie wycofać pana Polska finansowo nie jest przygotowana do tak dużego programu inwestycyjnego, który będzie miał tak mizerne skutki i jakby ten raport NIK-u potwierdził, że rząd tak naprawdę przez 4 lata po dosyć takiej dużej medialnej burzy, bo o mediach sprzyjających rządowi, bo bardzo dużo artykułów, które mówiły jak wspaniale będzie jak my nie będziemy się kłaniali Niemcom pastorzy mają żeglugę śródlądową własną sieć tych dróg śródlądowych budujemy i raporty NIK-u, jakby wykazuje, że resort ministra Gróbarczyka po prostu praktycznie mało co robi, żeby realizować program więcej resortu Gróbarczyka po pana ministra po prostu nie robił opracowań studialnych, które są niezbędne, żeby tę inwestycję przeprowadzić myśmy wskazywali na podstawie naszej winy naszego raportu, że po prostu nie ma możliwości większości tych inwestycji przeprowadzania, ponieważ nie ma możliwości po prostu ze względu na niskie zasoby wodne w Polsce bardzo słabe przepływy wód, ponieważ większość sieci dróg wodnych w Europie tam, gdzie rzeczywiście Żegluga śródlądowa jest znaczącym środkiem transportu opiera się na bardzo duże co ciekawe wodne, które umożliwiają prowadzenie prowadzenie po prostu żeglugi dosyć duże gabarytach to w przypadku Polski, która zmaga się dosyć dużym problemem brakiem wody z brakiem zasobów wodnych jest dosyć praktyką jest takim czarnym myślom pasy obu nie możemy tak naprawdę wybudować w ciągu dróg żagle żeglownych weszło Manny z nieba po prostu rzeczywiście program realizacja tych inwestycji w ramach agent po prostu no jest bardzo mi żadnym poziomie i no i tak się należało raczej spodziewać, ponieważ po prostu stworzyć niczego, czego wielkiego rozumiem, że są 2 problemy 1 jest brak wody drugim jest brak pieniędzy ile brak wody w nadchodzących latach przeskoczyć będzie trudno to czy gdy będą pieniądze ja wiem, że to nie jest dobry moment na rozmawianie o pieniądzach jesteśmy w ma dobry moment jest bardzo ze środków unijnych na różnego rodzaju inwestycje w ramach pieniądze są niedobre, ale to są miliardy dziesiątki miliardów złotych, żeby dostosować te najważniejsze szlaki wodne do parametrów międzynarodowych oficjalnie 70 miliardów myśmy ratowali tak naprawdę 140 miliardów, gwarantując no, czyli taki 0202. deficyt, żebyśmy mieli w Polsce swój teren, ale czy to ma sens oczekiwane rzeczywiście mamy dokument biała księga sprzed 10 lat i Unii Europejskiej, która mówi, że mamy 2030 roku 30% transportu przewożonego metodami zrównoważonego rozwoju, czyli koleją transportem wodnym ewentualnie jakimś rurociągami i problem polega na tym, że temat bez polskich realiach, gdy my mamy sieć kolejową, która jest źle zarządzana źle im są przeprowadzane inwestycje to jest jedyna możliwość, bo nawet, gdybyśmy przerzucili ogromną ilość towaru na drogi wodne to w tej chwili wywozimy około pół procenta tych towarów koleją godzinę ponad 12%, chociaż jeszcze przed wejściem do Unii Europejskiej, bo jeszcze kilka i w tym momencie pokazuje to, że musimy dostać środek, który i tak i tak funkcjonuje w wyobraźni spedytorów jako środek istniejący transport wodny jest z polskich realiach sportem niszowym, które tak naprawdę ma możliwość tylko przejęcia towarów nieco transportu drogowego, gdzie się liczy przesłanie przesyłki od drzwi drzwi, ale z transportu kolejowego, który mi więcej ma możliwość rozwiązań intermodalnych zapewnić dotarcie towaru pod drzwi klienta transport wodny takiej możliwości nie ma, bo z transportem bardzo wolnym w związku z tym kłopot transport wodny może przewozić towary masowe, które w tej chwili są wożone koleją większość towaru w tej chwili to są przesyłki tak jak np. Intermodal to są przesyłki, które muszą dotrzeć do klienta stosunkowo szybko od drzwi do drzwi i czy w związku z tym transport wodny, która zapewnia prędkość na poziomie kilku kilometrów na godzinę nie jest konkurencyjny względem współczesnych wyzwań transportu drogowego proszę przypomnieć pan powiedział że, jaką część transportu musimy przerzucić albo na kolej albo na ten transport śródlądowy morski rodzi procent 30% i generalnie większość krajów Unii Europejskiej, które mają rozwiniętą sieć śródlądową tak jak np. Austria jak Niemcy jak Belgia Holandia z tym zadaniem nie ma zbyt dużego problemu, ponieważ biorąc pod uwagę udział kolei dróg lądowych oni te 30% osiągną problem Polski polega na tym, że udział zarówno raczej tak naprawdę w polskich realiach to przypomnę 1980 roku kolej znaczy żeglugą śródlądową wozimy 22 000 000 ton 2017 jest to 6 000 000 to czy tak naprawdę ten udział, bo cały czas sowy ja przypomnę, że w PRL-u w czasie osiemdziesiątym roku włożyliśmy wolumeny no faktycznie kilkadziesiąt razy większe tak to było około miliarda ton, czyli nigdy w Polsce nawet PRL-u, kiedy ta Żegluga śródlądowa funkcjonowała ona funkcjonować, dlatego że wagonu było naprawdę mało ona nigdy nie zeszła poza poziom niszowe i w tym momencie no po prostu my musimy taki sposób rozwijać ten transportu rzeczywiście mam umożliwi przeniesienie transportu drogowego na transport zrównoważony z polskich realiach to jest to tylko one tak naprawdę czy rozumie, że po powinniśmy porzucić te marzenia o transporcie wodnym zostawić ten ułamek procenta, który mamy, który skupiony głównie na Odrze na trasie z Górnego Śląska jak rozumiem do do Szczecina i na Bałtyk i skupić się na transporcie kolejowym, który też no ma swoje bardzo duże problemy tak i też w jaki sposób powolne na obecnym etapie tak raczej cały problem polega na tym, że jeśli założymy, że pociąg towarowy w Niemczech ma prędkość komunikacyjna 60 km na godzinę to wystarczy stanąć przy torach w Polsce czasem też, ale oficjalnie prędkość komunikacyjna pociągu towarowego w Polsce prawie sięga 30 km na godzinę załóżmy tylko 2× niższa niż we Francji w Niemczech, ale problem polega na tym, że w Polsce pociąg towarowy ma zazwyczaj opóźnienia sięgające 80 godzin w związku z tym tak naprawdę fizyczna prędkość komunikacyjna tego pociągu i nie przekracza 15 godzinach jest wolniejsza zdrowo jest to jest tak mam kluczowy problem polskiej kolei, że w Polsce pociągi są nie planowe ze względu na źle prowadzone prace inwestycyjne no pociągi pasażerskie jako jeżdżą pociągi towarowe stąd po prostu pod semaforem ile godzin czekając na wolną prasę wąskich gardłach i to jest problem zresztą ten sam problem właściwie nikt wyciągną rządowi w zakresie żeglugi śródlądowej to można powiedzieć kolei brak jest nadzoru ze strony raz danego resortu nad podległymi sobie organami po prostu Nikki kontroluje tego co się dzieje mają być przeprowadzone prace planistyczne nie są przeprowadzone zarówno w żegludze śródlądowej jak w transporcie kolejowym po prostu opracowania planistyczne przeprowadza nie podmioty, które kształtują politykę wdanym zakresie, ale podmioty, które dostała na ten cel środki i one decydują się coś zrobią czegoś nie zrobią taka jest z wodami polskimi przypomnę, że w 2016 roku na spotkaniach dotyczących żeglugi śródlądowej chodzi wtedy wiceminister desa, który jest teraz uwaga oczywiście prezes prezesem polskich takich i oczywiście zarabia potworne pieniądze stosunki on po prostu męczył jakobini wiceminister zarabiający też gminę z 6000zł miał przy obiecane, że jakiś czas będzie prezesem dobrze prosperującej spółki są ogromne środki są dobre wynagrodzenie tak dalej ją tak naprawdę przez ileś lat 2 lata my o tym wiceminister nie zrobił rzeczy, bo raport NIK wykazał pan minister desa został prezesem wód polskich zaporze nie zrobił tego za to odpowiada ministerstwo ani tak by dla mnie taka umowa tego raport pozostają, więc marzenia Noto jeszcze marzenia w kontekście kolei chciałbym z panem chwilę porozmawiać, bo to przy okazji doniesień węgierskich mediów wraca temat szybkiej kolei Budapeszt Warszawa i ja sobie pomyślałem, że z 1 strony to są właśnie takie marzenia z polityka grupy Wyszehradzkiej, ale z drugiej strony no przecież mamy odchodzić od transportu lotniczego na Zachodzie chociażby pomiędzy Amsterdamem, a Paryżem czy Brukselą, a Paryżem mówi o tym, że nie ma sensu latać samolotem można przejechać Cole, a Brukselą, a przypomnę zostać wprowadzał nocne płacze, ale też nocny pociąg to to jest nocny pociąg, ale powiedzmy sobie dokładnie takie same funkcje jak samoloty lecące rano został komu do Brukseli no właśnie na to czy to jest polityka czy to jest rozsądne myślenie o przyszłości znaczy to jest tak paradoksalnie w ciągu ostatnich 10 lat została zlikwidowana sieć nocnych połączeń kolejowych w Europie ona funkcjonowała jeszcze pamiętam, że w 2015 roku jechałam pociągiem do Bułgarii to Budapeszt takie połączenia jest wtedy było uruchamiane przez Węgrów potem te połączenia było zlikwidowane ze względu na to, że to wybierał transport lotniczy wyborach po pełnym pociągiem, więc nie jest także, że takie połączenie było popularną nie cieszyły się zainteresowaniem pasażerów tak wiadomo, że transport lotniczy ma ogromne zalety stosunku do transportu nowa zasada szybkie przeniesienie się na duże odległości, ale z drugiej strony w wielu wypadkach, kiedy my planujemy wyjazdy takie np. mam być dziewiątej Brukseli o godzinie jedenastej w Paryżu co dziesiątej w Londynie tak naprawdę transport kolejowy, który zapewnia poruszanie się pociągu 253 km na godzinę, czyli tak naprawdę umożliwia prędkość komunikacyjną no 180 km na godzinę no to teoretycznie czas jazdy pociągu z Berlina do Londynu powinien przekazać 5 godzin, czyli nie tylko polityka już musimy kończyć tak dokładnie tak to jest nie tylko to i przy mniejszych odległościach to są realne przykład z przewija Madryt przykład Marsylia Paryż pokazało, że z kolejną funkcjonalna długie odległości kiedyś latał głównie samoloty tanich sław biega centrum zrównoważonego transportu bardzo dziękuję czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA