REKLAMA

Powiedz, co sądzisz o katastrofie klimatycznej, a powiem ci, na kogo zagłosujesz w wyborach

OFF Czarek
Data emisji:
2020-10-07 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:38 min.
Udostępnij:

O swoim badaniu na temat wpływu poglądów politycznych na stosunek do katastrofy klimatycznej opowiadały: prof. Małgorzata Kossowska oraz dr Gabriela Czarnek Rozwiń »

Więcej: https://www.nature.com/articles/s41558-020-00930-6 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj, że takim pytaniem czy mottem do tej godziny programu Owczarek mogło być Moto powiedz mi co sądzisz o katastrofie klimatycznej, a powiem ci, jaką partię polityczną popierasz państwa moi goście to pani prof. Małgorzata Kossowska oraz pani dr Gabriela Czarnek z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry witam panie bardzo serdeczne dzień to też państwu, czyli poglądy polityczne, a stosunek do katastrofy klimatycznej to przez dziwne połączenie i Rozwiń » mówię tutaj o o badaniu pani prof. Małgorzaty Kozłowskiej i pani dr Gabrieli czarnych jeszcze da się pani Paulina świat brał w tym udział to się pięknie po Agnieszka Wright unika dialogu i dziś jest efekt w dzisiejszą reklamy część Willis mord wylot country cóż to za badanie co panie badały co się okazało może Gabrysia Gabrysia jest pierwszy autor jest dobrze pani do pani dr Gabriela Czarnek w naszych badań analizowaliśmy to w jaki sposób wykształcenie poglądy polityczne wiążą się z przekonaniami postawami wobec zmian klimatu, a konkretnie interesowało nas to ludzie wiedzą bądź wierzą, że klimat zmienia, jakie są wg nich przyczyny tego zjawiska oraz jaki mają stosunek do działań, których celem jest ograniczenie tych zmian klimatycznych i jeżeli mogłaby nieco przy formułować pytanie, które pan postawił na samym początku jak bardzo chciała myśleć o naszych badaniach taki sposób powiedz mi co myślisz o zmianie klimatycznej powiem jak ma wykształcenie, a ta już nie trzeba prać wykształcenie tylko można zadać pytanie pomocnicze tak tak tutaj, toteż warto podkreślić, że my tutaj w tych badaniach analizujemy korelacje, czyli związki pomiędzy innymi, a trochę trudniej z tych danych jest wyciągnąć wnioski co jest przyczyną, czego natomiast co jest istotne osoba chciała podkreślić to, że wykształcenie pełni ogromną rolę w tym co ludzie myślą o zmianach klimatycznych natomiast rola poglądów politycznych jest ważna w pewnych kontekstach nie wszędzie, jeżeli mogę dodać to bardzo proszę morderca, bo także, odnosząc się do pytania, które pan zadał tak prowokacyjnie, że to, że poglądy są związane z przekonaniami na temat klimatu to w ogóle nie jest dziwne, ale dla nas było interesujące to, że w literaturze naukowej właściwie większość danych, które są nam dostępne pokazują bardzo wyraźnie, że oczywiście wykształcenie jest ważne, ale okazuje się, że niewystarczająco ważne, bo poglądy polityczne głównie kształtują poglądy na temat klimatu albo pozytywne poglądy na rzecz różnych problematycznych działań uwzględniające to, że klimat zmienia albo wręcz przeciwnie to nas zastanowiło zmartwiło stąd postanowiliśmy szerzej rozprawia się przyjrzeć i okazało się, że większość danych, które pozwalają na wyciąganie tego wniosku, że poglądy polityczne kształtują nasze poglądy właściwie niezależnie od klimatu okazało się bardzo wąskim wynikami badań prowadzony właściwie na bardzo wąskiej próbie bardzo wąski populacji zostały jak to jak to ująć prosto, czyli że nie wiem mnie nie uważałem w szkole, więc nie wie że, że człowiek odpowiedzialny za zmiany klimatyczne czy nie wie, że zmiany klimatyczne, więc szkoda czasu też na edukację, bo chaosem w przepisach, o co jest Serba bez zgody nasza analiza nie pozwalają odpowiedzieć na to pytanie jak wspomniałem wcześniej, ale ukazują bardziej powiedzmy możemy o tym myśleć jako o zdjęciu bądź kilku zdjęciach natomiast nie wiemy tak naprawdę jak wyglądała cała scena nie wiemy czytaj potrzebujemy 1100 firm, żeby powiedzieć, że się stało wcześniej też dało się stało później natomiast co możemy powiedzieć to jak to wygląda w tym momencie, jakie są związki i a i to, że osoby, które są bardziej wykształcone w większości kontekstów mają te postawy wobec polityk klimatycznych np. bardziej pozytywne czy bardziej wierzą to, że człowiek się przyczynia istotnie do zmian klimatycznych, ale dodał, że mógł, proszę bardzo, szarości są, że wykształcenie jest dlatego ważna jest ono pozwala w sposób systematyczny śledzić to co dzieje się w nauce w danym obszarze dlatego prawdopodobnie osoby wykształcone po prostu są lepiej od poinformowana na temat akurat tym wypadku tego co wiemy na temat zmian klimatu i konsekwencją zmian no i różnych działań, które są proponowane na całym świecie, aby sobie z tym poradzić, czyli rozumiem można powiedzieć, że osoby lepiej wykształcone mają narzędzia, aby po pierwsze, dotrzeć do pewnych źródeł, a po drugie, też te źródła zweryfikować tak czy ocenić czy to są źródła godne uwagi godne zaufania, a jeżeli takie są rozumiem, że zakładamy, że został złożony jakiś wysiłek w pracy badania po to, aby uzyskać pewien efekt tak jakoś teorie czy obserwacje i tym samym łatwiej jest na zaakceptował, acz wyniki tych badań tak tak zgodziła się z tym, że osoby, które są bardzo wykształcone są lepiej poinformowane jak również mogą mieć lepsze narzędzie do tego, żeby ocenić co jest wiarygodnym źródłem informacji co nie, czyli także pewnie są przygotowane do tego, żeby konsumować różnego rodzaju informacje są też bardziej zainteresowane informacjami po prostu, czyli można by powiedzieć patrząc na to co się dzieje, jeżeli chodzi o edukację w Polsce na świecie, że zmierzamy w kierunku jakieś gigantyczne katastrofy, ale rozumiem, że taka taki komentarz poza pani pan za pani ekspertyzą bardziej filozoficznych chyba nie wiem sam boję się z 3 te badania nie przeraziły wyniki tych badań przeraziły, ale wolę nas bardzo nas przeraziły wyniki, które by potwierdzały badania amerykańskiej tą ideologią kształtuje nasze postawy wobec klimat po wobec nas mająca nas bardzo ucieszyło to, że pokazałyśmy, że w wielu kontekstach klub wykształcenie, a gra tutaj główną rolę, czyli należy kształcić należy edukować należy poświęcać wiele energii no także dziennikarskiej, aby złożone sprawy tego świata ludziom wyjaśniać, bo to jest droga do kształtowania odpowiedniej odpowiedniego rozumienia tego co się dzieje w związku z tym no kształtowania naszych postaw, a potem działań na rzecz zmiany tego co co jest noc prowadzi do katastrofy krótko mówiąc tak można by to jeszcze pasów mają problem testować nie były to, żeby tą problematyką owa zastanowić w jaki sposób to obserwacja dotycząca podejścia do zmian klimatycznych i edukacja czy ta korelacja w jaki sposób się przekłada na nasze wybory polityczne, czyli korelacja pomiędzy wyborem politycznym, a edukacją tutaj, czyli badań wskazuje na to ile to takie dziękuję w badania wskazują też są takie korelacje, a pomiędzy wykształceniem a, a wyborami politycznymi przekonaniami politycznymi natomiast te związki też nie są takie jednoznaczne to nie jest także wszyscy wykształceni głosują jakieś 1 określa sposób jak wiemy, a natomiast na pewno pracę w złotych dlatego w kwestii klimatu są polityczne czy czy nie pewnych kontekstach są bardzo polityczne są bardzo mocno zideologizowane, a dlatego pewnie w takich kontekstach jednak kontekst amerykańskiej, a przekonania polityczne zmiany klimatu decyzje wyborcze są silnie ze sobą powiązane dobrze Powróćmy jak najwięcej, bo tak bardzo proszę pana to bardzo ostro pozwało, a i chciałby się pan powiedzieć z początkiem, czego a, ale trzeba popatrzeć należeli pani profesor, jeżeli pani prezes pozwoli to wrócimy do tego tematu po informacjach już dzisiaj informacja po informacjach powrócimy do korelacji pomiędzy wykształceniem, a rozumieniem powiedzmy zmian klimatycznych czy dobrze zostawić, ale w ten sposób pani prof. Małgorzata Kosowska i pani dr Gabriela Czarnek z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego to państwa i moi dzisiejsi goście lub dzisiejszy gościnie, jeżeli państwo i panie tak wolą informację o 1120, a po informacjach wracamy do programu off czarek czarek wracamy do programu off czarek pani prof. Małgorzata Kossowska i pani dr Gabriela Czarnek z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego to państwa moi dzisiejsi goście lub dzisiejszy gościnie tak jak państwo preferują rozmawiamy o bardzo interesującym badaniu właśnie, na którego liderką jest pani dr Gabi czarne, ale także pani prof. Małgorzata Kossowska pani Paulina Schwedt jako trzecia współ autorka, czyli relacje pomiędzy edukacją, a podejściem do zmian klimatycznych co panie badały, skąd panie czerpały dane można się od pani profesor mogę tylko Sławski, której niegrzecznie za co przepraszam przerwałem przed informację mogę wrócić do tego tak oczywiście o małej po części państw, zanim odda może potem Gabrysi głos, jeżeli chodzi o to co badaliśmy jak zbierałyśmy dane o zwracać uwagę ja chciałem o tym związku, a tym pana pytaniu poczty pewną intuicję, że przecież jak oglądamy się na boki to widzimy, że ludzie wykształceni, jeżeli mają bardzo wyraźne poglądy polityczne to kierują się raczej swoich opiniach wyborach decyzja tymi poglądami ani wykształcenie nie tym całym instrumentarium, które przecież posiadają, żeby przeanalizować dostępne dane w sposób rzetelny obiektywny i oczywiście wagi jest natomiast edukacja jest o tyle ważna, że po pierwsze, daje ową instrumentarium daje nowe możliwości, czyli można powiedzieć, że dlatego pewnych sytuacjach pewnych kwestiach to edukacja jest ważniejsza, a przekonania zaczynają odgrywać rolę wtedy, kiedy problemy stają się polityczna, kiedy stają się elementem dyskusji politycznej, kiedy politycy mówią co jest dobre co jest zła to wtedy pomimo wykształcenia poglądy polityczne, a na odgrywają ważną rolę w kształtowaniu naszych opinii o świecie oraz wtedy, kiedy no spotykają nas pewne sytuacje wzbudzające niepokój zagrożenie, bo wtedy poglądy stają się tym do czego się w sposób najbardziej oczywistą odwołujemy to tyle chciałam wyjaśnić tę relację, bo ona oczywiście skomplikowana trzeba mówić na kilku kilku poziom edukacji jest ważna, bo dostarczone instrumentarium, ale potem z niego korzystamy czy nie to oczywiście znacznie bardziej skomplikowane, ale mamy narzędzia role tak tak, ale że 3 z nich skorzystamy czynie no to jest, gdyby zupełnie inna kwestia ta natomiast mamy więcej na ziemi ma inne żali i to skomplikowana kwestia to relację edukacja przekonania i nasze widzenie świata badamy dość systematycznie Ano widzimy, że ten mechanizm jest jest złożony i bardzo zależny od kontekstu, czyli z tego, o co nam chodzi, jaki jest problem w jakim momencie do tego problemu się ustosunkujemy, a jeżeli chodzi o nasze badanie, zanim gadać bardzo ważna jest głos to chcę powiedzieć, że to nie jest takie typowo psychologiczne badania, gdzie uczestnicy biorą udział w różnego rodzaju testach, a my bierzemy pod uwagę dane, które są zebrane ogólnie dostępna w dużych zbiorach danych europejskich i światowych, a dane te dane poddały my bardzo szczegółowej analizie, a to tak na początek i morza dobry pani dr Gabriela czarne no, więc dane, które przeanalizowały pochodzą z 2 dużych sondaży międzynarodowych, a jedno badanie jednak dane to jest troszkę mniejszy sondaż, który jest też ogólnie dostępne i te dane są każde państwo może może wejść i pobrać dane i przeanalizować, jeżeli ktoś miałby taką ochotę, jeżeli chodzi to duży sondaże międzynarodowe to 1 jest Europejski są też społeczne 2016 roku, a drugi to jest światowy sondaż wartości to są troszkę starsze dane, bo one pochodzą mniej więcej były zbierane na przestrzeni kilku lat pomiędzy 20052009 rokiem także z 1 strony można powiedzieć, że te dane niekoniecznie są aktualne w dzisiejszej rzeczywistości nie ten jest te nowsze dane pokazują podobne trendy to znaczy 2016 roku jak te wcześniejsze pokazują, że wykształcenie pełni istotną rolę natomiast poglądy polityczne pełnią istotną rolę w pewnych kontekstach tak jak powiedziałyśmy kilkakrotnie wcześniej może powiem teraz, jakie kont, jaki kontekst ma nadzieję, że nowo wiele państw interesujące bardzo interesujące będą dobrze to tyle interesowało to poziom rozwoju kraju to znaczy poziom to jest taki indeks, który nazywa się indeksem rozwoju społecznego, bo albo Human Development Index, który informuje, a dzisiaj tak dokładnie jak bardzo dany kraj jest rozwinięty, jeżeli chodzi o przewidywaną długość życia o edukację czy możliwości ogólnie rozwoju obywateli danego kraju interesowało nas to, dlatego że że zauważyłyśmy, że większość danych, które czy badań, które są dostępne w literaturze naukowej właśnie zostały zbierana w tych krajach wysokorozwiniętych krajach InPost realizowanych demokratycznych natomiast nie ma prawie w ogóle doniesienie o krajach które, które takie nie są, czyli są albo biedniejsze albo są mniej rozwinięte, a nie tylko niedemokratycznej stanowią one 100 czy faktycznie te efekty, które jeszcze uzyskuje to istotną rolę ideologii również zobaczymy tych mniej rozwiniętych krajach czy krajach w średnim poziomie rozwoju i to co się okazało to, że faktycznie rola ideologii czy Brela poglądów politycznych ma znaczenie tylko w tych najbardziej rozwiniętych krajach natomiast i rzeczywiście te efekty są takie same jak albo bardzo podobny do tego co zostało wskazane wcześniej literaturze natomiast, jeżeli popatrzymy na szersze spektrum, czyli tak naprawdę większość ludności świata to nie są te najbogatsze kraje tylko właśnie te kraje troszkę na średnim czy niższym poziomie rozwoju czy bogactwa to efekty nie wyglądają tak samo i to co mi się wydaje jest takim istotnym wnioskiem z tych badań to, że musimy być bardzo ostrożni w przekładaniu badań amerykańskich bądź zachodnich, a na cały świat świat musi dokładnie tak dokładnie tak, czyli inaczej wygląda kwestia związku edukacji i myślenia czy może w związku edukacji myślenie o zmianach klimatycznych w krajach niedemokratycznych albo gorzej rozwiniętych, a inaczej w krajach demokratycznych i lepiej rozwiniętych rozwiąże tam jeszcze w tych drugich ważny element to jest to są poglądy polityczne tak bardziej prawicowe czy bardziej lewicowe tak tak, jeżeli grupy jemy te kraje bardziej rozwinięte i mniej rozwiniętych w tych bardziej rozwiniętych ideologię polityczne przekonania polityczne mają większe znaczenie dla naszego myślenia o klimacie dla naszych postaw wobec klimatu, jeżeli chodzi o kraje mniej rozwinięte to tutaj większość z nich główną rolę odgrywa edukacja są oczywiście pewne wyjątki ale, ale myśląc o tym czy możemy przełożyć wyniki badań amerykańskich czy też nazwały sobie na potrzeby naszego artykułu takim paradoksem wykształconej prawicy czy rzeczywiście występuje na świecie okazuje się, że nie runie występuje, jeżeli występuje tylko faktycznie w stanach i być może kilku innych czysto egoistycznych wysoko rozwiniętych krajach ale, ale właściwie te efekty są dość słabe i na pewno nie mogę, bo nie można tego generalizować na kraje tak jak Polska czy Afryka pasa aryjską czyli, jeżeli mamy do czynienia z badaniami, które nie dotyczą nie wiem matematyki fizyki chemii i słyszymy zdanie rozpoczynające się od amerykańscy naukowcy właśnie udowodnili, że to od razu powinna się zapalić lampka ostrzegawcza pani powiedzieć zaraz zaraz, ale jeżeli to nie jest jakaś dziedzina uniwersalne dla całego świata no to niemożna przykładać wyników badań amerykańskich uczonych np. na Polskę czy Tajlandię Indonezję czy Francji powiedziałem, że trzeba robić bardzo ostrożny sposób, ale jeszcze dodam, że zawsze tam, gdzie problematyka jest ściśle powiązana z jakimś kontekstem jakąś treścią, a to lato trzeba być bardzo ostrożnym, a psychologia sporo analiz tego jak funkcjonuje człowiek jak reaguje na zagrożenia i o ile analizujemy biologiczna odpowiedzi na różne czynniki to to można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że tutaj mamy pewien uniwersalizm, ale badamy przekonania jak badamy postawy wokół różnych problemów no to trzeba mieć na uwadze, że kontekst często modyfikuje zależności powierzone mogą być no, jeżeli nie bardzo różne to na pewno zróżnicowany, a mówiąc o zmianach klimatycznych co panie badały, bo zmiany klimatyczne to jest bardzo rozumiem szeroki szerokie zagadnienie bardzo pojemne zagadnienie są tacy, którzy w ogóle nie wierzą zmiany klimatyczne są tacy, którzy oczywiście uważają, że takowe są natomiast być może udział człowieka w nich jest przeceniane są w końcu ci, którzy mówią, że człowiek w ostatnich nie wiem 150 i tak itd. latach znacznie wpłyną na zmiany klimatyczne są tacy, którzy uważają, że dany temat są jakąś naturalną rzeczą i wynikają właśnie spoza powiedzmy ludzkich powodów nie wiem prądy słonecznej tak itd. no oczywiście jest też taka wizja powiedziałem pewnej katastrofy klimatyczne i znowu są ci, którzy nie niewierzący ci, którzy wierzą, że ona być może nastąpi, ale na pewno nie za naszego życia są ci, którzy mówią no to już zapięć dwunasta to już zaraz, jeżeli niczego nie zrobimy no ale znowu i co należy zrobić, więc to jest wybrał się bardzo dużo wątków i mówiąc o tej relacji dotyczy korelacji między edukacją czy poglądami politycznymi właśnie myśleniem o zmianach klimatycznych to co panie badały, który z tych aspektów czy można to jakoś bardziej precyzyjnie ująć, jeżeli chodzi o pytania, które tu przekonania, które nas interesowały w tych badaniach to właściwie nie byłyśmy spektrum, którym pan powiedział, bo z 1 strony interesowała nas to czy ludzie wierzą wiedzą, że klimat się zmienia po drugie, jakie wg nich są przyczyny tego zjawiska to znaczy uważają, że to człowiek największym stopniu się do tego przykładać to jest jakaś naturalna chociażby cykliczna zmiana to, jeżeli chodzi o przekonania potrzecie interesowało nas to czy jak wg ludzi poważne są te zachodzące zmiany dla po czwarte już trochę mniej związane z wiedzą czy przekonaniami, a więcej z postawami stosunkiem do działań, których celem jest ograniczenie zmian klimatycznych np. to czy ludzie popierają takie działania państw jak np. zwiększenie podatku na paliwa kopalne czy wycofywanie urządzenia te, które są najmniej efektywne energetycznie, więc jak panowie jest pewna gradacja w tych pytaniach od takich najbardziej podstawowych czy wiesz czy stanie się klimat się zmienia po takie powiedziałabym mniej związane z wiedzą bardziej związane z naszymi postawami, a wobec zmian klimatycznych i to bez pokazały my w tych analizach to, że użyte ten wpływ przekonań politycznych wśród tych najbardziej rozwiniętych krajów lub też występuje pewnego rodzaju gradient to znaczy te przekonania polityczne mają mniejsze znaczenie, jeżeli pytamy o typowo widzą sprawę, czyli np. czy farmacja zmienia natomiast ich rola rośnie coraz bardziej, jeżeli pytamy czy zmiany są poważne, jaki stosunek ludzi mając tych różnych działań podejmowanych, w których celem zagranicę zmian klimatycznych czyli jakby tutaj też pewna gradacja wewnątrz tych pytań, które analizowaliśmy wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa i moim gościem są pani prof. Małgorzata Kossowska i pani dr Gabriela Czarnek z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek i wracamy Szanowni Państwo do programu off czarek dzisiaj zastanawiamy się reszcie zastanawia ma, a pani profesor pani doktor naprowadzają raczej na właściwe tory myślenia zastanawiamy się, jaka jest relacja pomiędzy poglądami politycznymi pomiędzy poziomem edukacji czy poziom wykształcenia, a stosunkiem do zmian tłumaczy etycznych stosunkiem do katastrofy klimatycznej pani dr Gabriela czarnych z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego pani prof. Małgorzata Kosowska także z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego w jaki sposób można to zastosować czy też wykorzystać w praktyce to rozumiem, że nie zawsze pytania praktyczne wykorzystanie badań jest pytaniem zasadnym, bo czasami to to zastosowanie powiedziałby wychodzi w praniu wychodzi później, ale zastanawia się w jaki sposób wzbogaca naszą wiedzę o 2 takim poziomie tak to jest wskazówka dla polityków pt. proszę bardzo, obniżamy nie zajmujemy się edukacją albo edukacją będzie się zajmował to przecież zbieg okoliczności dobrze nie wiemy, kto dzięki dzięki temu i dzięki temu nie musimy się martwić o protesty młodzieży np. młodzieżowego strajku klimatycznego albo wręcz przeciwnie, że chce mieć świadome społeczeństwo to no to edukacja edukacja i raz jeszcze edukacja to takie otwarte pytanie rzucał o praktyczne albo albo ideologiczne zastosowanie tych badań tych obserwacji no myślę, że trochę pan odpowiedział na to pytanie, bo no to są analizy która, ponieważ są prowadzone na no bardzo dużym zbiorze danych, więc trudno im zarzucić, że są nie właściwe są prowadzone na podstawie jakich nie reprezentatywnej próby one dają jednak wrażenie na temat tego co kształtuje poglądy ludzi nie tylko wobec klimatu, bo mamy takie podejrzenia, że to jest ten te zależności, które pokazałyśmy są dość uniwersalne sprawdzają się zawsze wtedy, kiedy mamy do czynienia z tematyką, która łatwo polaryzuje opinię społeczną, a to jest wykorzystywana politycznie, ale w tym konkretnym przypadku no to mamy wyraźną wskazówkę dopóki problem nie jest ściśle polityczny nie jest przedmiotem długotrwałej ostrej walki politycznej to informacje, które dostarczamy zgodne z aktualnym stanem wiedzy nadany temat no są tym co naprawdę jest brany pod uwagę przez osoby, które mają do tego odpowiednie kwalifikacje narzędzia, czyli są odpowiednio do tego wykształcone, więc wykształcenia to wszyscy wiemy i to być może jest zupełnie niepotrzebne, żeby o tym przypominać lata wykształcenie ma naprawdę tutaj najważniejszą najważniejszą rolę, a co więcej takie wykształcenie, które no nowoczesny, czyli dostarczania pewnych kompetencji do tego, żeby w sposób obiektywny rzetelny i zweryfikowane informacje na dany temat pozyskiwać odpowiednio i odpowiednimi dla nich do nich stosunek natomiast no co z tym może być dalej wykorzystane wiadomo, jeżeli jest polityczny zamysł, żeby z tego skorzystać na własny na swój własny sposób no to oczywiście noc tutaj te informacje, które nie są tańca z wnioskiem z naszych badań nad tą to oczywiście, że tak wydaje mi się jednak, że praktyczne zastosowanie tych danych wprowadza się do tego, że zyskujemy świadomość, że w różnych kwestiach ważnych, o ile nie są przedmiotem ostrej batalii politycznej wykształcenie jest istotna w związku z tym dostarczanie społeczeństwu wiedzy na temat rzetelnej wiedzy zweryfikowanej wiedzy na temat tego jak wygląda dane zjawisko jest bardzo bardzo ważne no oczywiście trochę smutne po czy niepokojące jest to, że żyjemy tak bardzo spolaryzowanym świecie dzisiaj no właśnie nawet badania naukowe z różnych dziedzin staje się tematem sporu politycznego wydawało się wcześniej, że są pewne rzeczy w tematy, jeżeli na te tematy wypowiadają się naukowcy i także jest pewien konsensus to te rzeczy nie są nie stanie się częścią Platformy politycznej bo dlaczego mielibyśmy zaprzeczać 9 odkryciu, że ziemia ma kształt GI Idy co właściwie to rzeczowe szczepią, którą ważna, bo prawda tłumaczenie idą per ignotum, ale albo, że szczepionki są ważne tymczasem okazuje się że, gdyby wszystko możemy umieścić zatem na celowniku czy zimy płaska czy okrągła czy szczepionki powodują dowolnie wyimaginowane schorzenia czy nie tutaj ekspert w cudzysłowie, czyli ktoś, kto za eksperta podaje, bo tak, bo musi tak wydaje i ktoś, kto ma na koncie Niewiem 50 lat pracy naukowej i 700 publikacji jest zrównywanie taki to zarówno w mediach społecznościowych to jeszcze w jaki sposób możemy wybaczyć to w pewnym sensie są takie twarz demokratyczne media, ale często także w programach radiowych czy telewizyjnych czy mediach elektronicznych szerzej mówiąc tak i tras odbiorca takiego przekazu mówi skoro był pan profesor pani profesor był jakiś ktoś towarzyszy eksperta to właściwie ich zdanie jest równie ważne, więc kresów nieważne to mogę sobie wybrać to co mi lepiej odpowiada, tym bardziej że 1 ze stron właśnie produkt prezentuje w sposób prosty, ale pana profesora, który ma dużo książek jest dużo tam zrozumiałem z usług i właściwie właśnie mówi, że to jest skomplikowane i mamy kogoś, kto mówi to jest proste ziemia jest płaska albo to jest proste szczepionki zabijają albo to jest proste maseczki w ogóle nic nie robią no, proszę bardzo, okazale wybiera tę to bardzo proszę to wszystko prawda panowie, ale wyraźnie pokazuje w związku z tym, że w tej dobie informacji demokratyzacji właściwie statusu informacji kluczowe jest kompetencja poruszania się umiejętność odczytywania żadna Plewa opisywania tego co co może być prawdą co co z pewnością prawdą nie jest prowadzenia nieustannego dialogu nieprzyjmowania niczego na wiarę tak dalej tak dalej to są właśnie konsekwencji edukacji i to jest to na co zwraca uwagę, że edukacja to nie jest dostarczanie jakiś gotowej wiedzy do zapamiętania tylko to są pewne narzędzia, które pozwalają potem sensownie się w tym świecie poruszać, a druga sprawa to jest komunikowanie to od wielu lat właściwie ta dyskusja w nauce się toczy jak komunikować pewną niepewność, która jest związana z wynikiem naukowym jak komunikować to w sposób prosty, ale taki, żeby nie analizować nie zniekształcać w sposób niepotrzebne danej problematyki no ta debata się to czy wszyscy w niej w jaki sposób uczestniczymy wszyscy mamy poczucie, że potrzebny jest nowy sposób informowania o tym co jest co jest no no na dany moment wiedzą, a to co wiedzą na pewno nie jest, ale uzmysłowienie sobie, że mówienie o wyniku naukowym jest mówieniem o pewnym prawdopodobieństwie, a o duże z dużą dozą niepewności wydaje się Pluto, żeby się tego nie bać, żeby nie wymagać od naukowców jak i zdecydowanych wniosków ze swoich badań nawet w tej rozmowie ja wymagam tutaj stylizowanych wyraźnie no właśnie lepiej byłoby powiedzieć tak naprawdę tutaj wynika jak to przekłada się w sposób oczywisty dla Polic to dla nas oznacza innych tak no, a to tak nie da i uświadomienie sobie, a tego, że tak się nie da, a jest myśl nowym sposobem na komunikowanie, a na komunikowanie wiedzy część z niej różnego rodzaju mówimy tu sytuacja oczywiście, kiedy nie mamy złych intencji, żeby kogoś zmylić, żeby kogoś okłamać, żeby przekazać nieprawda tak, bo to jest fatalna sytuacja powiem przestał się to wyczuwam, że niektórzy naukowcy, kiedy np. nie ma konsensusu całego środowiska Bay w danej dziedzinie na pewno pewien na pewno kwestie czują, że właśnie unikanie odpowiedzi powiedzenie jeszcze nie wiemy nie badamy badamy tę sprawę 50 lat, ale jeszcze nie wiem, dlaczego wywołuje takie lekkie poczucie paniki i raczej wolą to jakoś zagadać dokoła niż powiedzieć po prostu czegoś nie wiemy badamy to 50 lat badamy Stolat, ale wciąż nie wiemy, kto to takie powiedzenie nie wiemy dzisiaj sygnalizuje aha to może zapytam kogoś, kto na pewno wie no jest zawsze takiego eksperta ekspert mamy pod ręką, która wie wszystko jest ekspertem od absolutnie wszystkiego, a to stąd, bo sąsiad nie wiem jest modelarzem sąsiadka maseczkę tak, ale de facto poza dr Gabriela Czarnek bardzo prostym w takim pozytywnym przykładem, na które możemy zwrócić uwagę w tym kontekście jest np. ten raport 2018 roku dotyczące zmian klimatycznych przygotowanym z tego, że takie ciało nazywane IPC, który bardzo wyraźnie definiuje co wiemy, czego nie wiemy co jest pewne co nie jest pewne i właściwie jest napisane w miarę prostym językiem najprostszym, ale przynajmniej, jakby tam uczciwie powiedziane co wiemy w kwestiach klimatycznych czy jesteśmy pewni na 60%, czego jesteśmy pełni 30% także w akurat, jeżeli chodzi o to domenę wydaje się, że tutaj naukowcy, nawet jeżeli nie wiedzą to o tym mówią tak, ale zdaje się, że problem zapisy się taki, że niektórzy uważają, że jest to ciało polityczne to znaczy, że to ciało polityczne w tym sensie, że wybiera sobie badania tak jak pani powiedziała po to, żeby dać pewien obraz najmu, a ponieważ to nie jest tak, że wszyscy traktowani równo tylko dochodzi do wyboru, czyli wtedy jest człowiek w nawiasie pewnej cezury od 1 obraz stanu badań jest obrazem stworzonym ale, ponieważ są to odpowiednio osoby z określonych poglądach politycznych tym samym ta wizja też w pewnym sensie zabarwiona politycznie i tak pewnie możemy się cofać do no ale temu służy weryfikowaniu tego służy pewna otwartość procedur i metod, które są wykorzystywane właśnie po to, aby określone wnioski uzyskać, czyli o tym cały ruch otwartości m.in. przysługuje mam nadzieję temu, aby można było łatwo sprawdzić na ile wybór danych i wyciągane wnioski są selektywna albo w jaki sposób no pasują do poglądów chociażby zamawiającego także no to niema prostych rozwiązań, a więc, że to złe słowo, a na antenie, ale jest szereg podejmowanych działań szereg procedur które, jeżeli będziemy stosować także osoby weryfikujące pewne informacje będą wiedziały, że one są możliwe do do usunięcia do analizowania to też będzie uprawniało 12 stronę w tym, że postępujemy jakoś odpowiednio bardzo panie dziękuję pani prof. Małgorzata Kossowska pani dr Gabriela czarnych z Instytutu psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego to państwa i moi dzisiejsi goście lub dzisiejsza gościnnie informacje Radia TOK FM już kilka minut o godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych to człon co łączy połączeń czuwała Lidia Prądzyńska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA