REKLAMA

W literaturze trzeba znaleźć własne brzmienie, a to wymaga czasu - Mariusz Czubaj

Krakowskie Przedmieście
Data emisji:
2020-10-07 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
24:01 min.
Udostępnij:

Hipis odchodzi. "Cios kończący" to ostatnia powieść Mariusza Czubaja opowiadająca o przygodach i życiu Rudolfa Heinza. O tym, co się kończy, o muzyce, paździerzowym pisaniu i jeszcez o tym co pisarz daje i oddaje swojemu bohaterowi - opowiada Mariusz Czubaj. Rozwiń »

#RudolfHeinz #kryminał #profiler #muzykawkryminale #powieśćgatunkowa #czubaj #literatura #kultura Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
krakowskie Przedmieście pora zadać cios kończący taki cios swojemu bohaterowi, w którym żył przez lata 13 zadaje swojej najnowszej powieści zatytułowanej cios kończący Mariusz Czubaj pisarz antropolog kultury dwukrotny laureat nagrody wielkiego kalibru muzyk związany choćby z grupą z miłości nazywany również Gustawa Morcinka polskiego kryminału Mariusz Czubaj jest moim państwa gościem dzień dobry dzień dobry to znaczy tym Gustawa Morcinka nagrałem ten samozwańczy to Rozwiń » jest samozwańcze określenie podobnie jak samozwańczym określeniem jest stworzenie chciałbym być Beatą Kozidrak polskiego kryminału to dokonaliśmy już 1 wyboru, a ja musiałem zaproponować 1 wybór albo jakąś ścieżkę inne innej propozycji trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść tak śpiewał Grzegorz Markowski jak i muzycznie mogło się pożegnać pana bohater, bo mógłby np. wejść w taką nutę błędem jest gazowe do samorządu byli to byśmy z kawałkiem fajną i co EUR raczej Morrissey i misji to nie jest ten repertuar dalsze zdecydowanie tak, obejmując kultowy bohater w gruncie rzeczy mentalnie jest cały czas w latach sześćdziesiątych czy może tam na początku najpóźniej na późniejsze siedemdziesiątych i jak najbardziej albo może jakiś tego, jaki taki zapas liny, jaki terminy część takich skoro ten analogowy hipis gitarzysta rozstaje się z nami o tym będziemy dzisiaj rozmawiali o tym rozstaniu z samą postacią na pana rozstaniu z tym cyklem, ale zacznie od takich muzycznych drobiazgów w tej powieści czas kończący hipis gitarzysta by nie trzyma sztamę z raperami jest w książce kilka ciosów wycelowanych w kierunku uwielbianego przez tłumy tako cytuje z tego rapera taco Hemingway jak ze mnie w oknach no tak no wie pani wiecie państwo czasem jest także autor, pisząc jak wielokrotnie byłem pytany o to czy np. uśmierca swoich wrogów w powieściach jak też tam zależy na skórę także apotem się na nim chcę prawda tam kawałku musiało prawda albo jakiegoś tamtego czasu albo wapna palonego zrzucam takiego nie powiem za przeproszeniem kogo ne nie ja w ogóle nie mam takich ani krwiożerczych specjalisty, który mówi raczej staram się oddzielać fikcję literacką od rzeczywistości po drugie nie sądzę, żeby jakoś tak miał miału na pieńku z Sydney kimś żeby, żeby nawet literacki sił mścić, ale to nie znaczy, że autor od czasu do czasu Unii może ustawę bohatera włożyć czegoś co i jak jest bliski tak no, więc rzeczywiście ja nie jestem jakimś szczególnym wielbiciele raku wielokrotnie pytałem pytałem też moich moich studentów co oni takiego widzą w tym tym taco Hemingway IW kompletnie ja jako antropolog kultury, chociaż powinienem jakoś tak pochylać nad światem i rozumieć świat tam jestem impregnowany na tej prezentacja powoduje, że łatwo było by tak powiedzieć też szóstym z tych jedne mojemu bohaterowi taka złośliwość ich wsunąć, ale są takie złośliwości drobiazg bardziej dostaje się zespołowi udziałem w tej powieści i tak to powiat jako człowiek, który na dobra przyznam się panu nauczymy się wychował mieszkając w Zagłębiu śląsko-dąbrowskim ale, toteż terenie mówi pan nie miał pan ten ruch nie miał pan miał poranione no nie miał pan lekko po pierwsze po drugie nie miał pan wyboru, więc jest, więc ja rozumiem pana rozumiem współczuje na teraz przejdźmy do samej samego procesu pisania tej ostatniej części, bo zakładam, że nad rozstawali się z takim bohaterem może mieć nutkę sentymentalną jak było w tym przypadku, ponieważ w posłowiu opisuje pan po trosze każdą z książek z tego sześciopaku poświęconego historii zachęca autor ostatniej pisze pan zaledwie pomyśleć o czarnych z moich oczach mroku pustym krześle tyle o tym uznałem, że ta ostatnia książka jest taki do dobrą okolicznością ku temu, żeby i dokonać jakieś auto charakterystyki tych swoich poprzednich prawda w związku z tym np. mówiły najmniej lubię moją pierwszą książką, czyli 2137, bo jak człowiek zaczyna pisać i tak ma ten cały świat jeszcze nie ustawione dopiero osobie musi stworzyć porusza się na bardzo niepewnym gruncie, a w dodatku porusza się podwójnie na niepewnym gruncie, bo w zasadzie ja prawie wtedy debiutowałem to znaczy równocześnie pisałem powieść z Markiem Krajewskim aleja samobójców i właśnie tę moją samodzielność i książeczkę, więc bardzo wyraźnie też widać taki, jakby powiedzieć np. taką taką debiutancką na piłkę jak ja mówię takież no prężenie muskułów jakiś taki nabroił kierowanie się niepotrzebne ja będę bardziej ponury niż najbardziej ponury skandynawscy autorzy itd. itd. najbardziej prospołeczny i społecznej problemy świata będę jakichś ważkich porusza skandalicznej i o to chodzi o literaturze literaturze innych rzeczy chodzi o to, żeby znaleźć takie swoje pisarskie linie papilarne i znaleźć coś takiego albo jakby pan wolał, żeby trzymać jakiś takiej metafory muzycznej sąd takie swoje własne brzmienie, które będzie jakiś sposób niepowtarzalny niepodrabialny takie, po którym się będzie w jakim sensie rozpoznawany jako jako jako autor tyle, że to wymaga pewnego czasu to się gdzieś na tym zapracować mam wrażenie, że gdzieś koło trzeciej książki to osiągną zaczęły osiągać a gdzie w przypadku czwartej w tej serii, czyli czyni swoje w piątym Bitelsi to myślę, że to już dość wyraźnie dość wyraźnie ten mój taki sam, który ja bym pewnie określił jako taką szczególną formę chropowatości pewnego minimalizmu literackiego takiego minimalizmu chyba też się takiego słownego WITD raczej te powieści nie cierpią na nadmiar tutaj słów takie obawy takie barwne wrażenia z danymi chciałbym, żeby tak było takiego spojrzenia właśnie zdystansowanego ironicznego w stosunku do rzeczywistości współczesnej, a jednocześnie na jakiś takiej gęstości tego tego świata pewnie taki zawiesi starości i tworzenia atmosfery gdzieś tam odwołującej się do tradycji czarnego kryminału właśnie tak ta tradycja tego dualizmu w rzeczywiście pewnie pewnie najbliższa, więc tak też paść jest, że tak form literackich czy chropowaty i tak jestem autorem prestiżowym przedstawi chciałbym, żeby tak znowu bezwzględne pewne było to mi to mi bardzo bym bardzo taka charakterystyka pasowała na stosie osiąga czasem po prostu tak osiąga czasem no i uznałem, że właśnie ta intencja kończący ostatnia powieść cyklu też będzie takim fajnym momentem, żeby taką szkodę w postaci takiej auto charakterystyki na koniec głos na końcu nie zrobił poza tym, że bada, ułatwiając w ten sposób życie krytykom historykom literatury potencjalnym itd. i tak bardzo się to podoba że, gdy człowiek paść, że jest, bo tak powinno się to zmieniona uważa Sejm wrażenie no właśnie no dobrze to teraz jednak dotkniemy trochę samej fabuły i powiedzmy trochę słuchaczom nie zdradzając zbyt wiele jak w przypadku kryminału mamy, więc Hinca, który nie jest już zadomowione w policji przeżył 2 lata sam nie wie jak no i mamy z 1 strony historia sprawy, którą zostaje zaangażowany Justyny Słowik mamy jeszcze 1 trop odesłany przez gotycką Jolka, ale mnie w tej fabule zaciekawił teraz nie wiem w kontekście tego, gdy powiedział pan o tej Paździor wartości w jak to mogę teraz doczepić, ale mnie przyznaje w tej fabule konstrukcji bardzo zaintrygował ten moment, w którym główny bohater musi się zmierzyć z takim poczuciem jakąś odpowiedzialnością związaną z tym, że będzie musiał czy też może wydać wyrok ukarać kogoś to jest bardzo ciekawy pomysł konstrukcyjnie jak takie pomysły stricte kryminalne przychodzą odrzućmy paździerz nowość po rozmowie konstrukcji nie pamiętam jak to sił jak ktoś się my pojawiło, ale to nie jest także chyba od razu miałem taki taki taki pomysł SN chyba było także zacząłem pisać tę datę tę powieść inni no, gdyż szybko wprawdzie, ale nie od razu zrodził się rzeczywiście taki pomysł, w którym mam nadzieję, że nie zdradza zbyt dużo bohater musi na swój sposób współpracować z mordercą, a tam owiec i że w gruncie rzeczy jest z 1 strony zmuszone do tej współpracy z mordercą, ale z drugiej strony jest zmuszony na tej współpracy taki oto sposób, że będzie cały czas jest jako osobą to znaczy jest profilem Matys profilować powiedzmy sobie jak wiadomo, że profilować w tym przypadku już za dużo, ale ma wydać rzeczywiście pewien ma wskazać winnego tak powiedzieć by wskazać innego ma wskazać owemu mordercy, dlaczego tak się dzieje to już nie mogę powiedzieć, bo chyba byłam my nie przesada, ale zaproponował ten pomysł, dlatego że też jak zapewne pan zauważyli państwo zauważycie powieści trochę poniosło natury expressis verbis zresztą PiS, który w tym momencie do jest taka po takim takim takimi trochę lustrami odbiciami w lustrze GL to znaczy taka, w której cały czas gdzieś tam pojawia się pewne pytanie dotyczące tego jak cienka jest tak cienka chyba wtedy linia cienka czerwona linia między dobrem złem prawda i do jakiego stopnia to zła może być bardzo czynienie zła może być bardzo rodzicielski jeszcze w dodatku może odbywać się być może z takim przeświadczeniem, że w gruncie rzeczy nie jest żadnym złem jest zupełnie czymś nie jest przypadkiem też, że ci ten mój główny bohater i świat charakter tej powieści troszkę podobnie się nazywają do siebie prawda nie jest przypadkiem wreszcie, że też one charakter nazywa się bardzo podobny sposób do bohatera jądra ciemności Josepha Conrada i oczywiście moglibyśmy tutaj sobie tak tego, bo nic państwu powiedzieć, że to taka ta książka otchłani prawda tym co też jak będziemy za bardzo tym wynikiem tę otchłań czyta otchłań wnika w nas mniej, parafrazując wilki od wielkiego filozofa Emmę czy też, ale trochę tak jest to znaczy chciałem, żeby ta wypowiedź miała jak na moje standardy stosunkowo wartką akcję, że się tak wyraźny tak to znaczy, żeby tutaj jednak sporo działo, ale z drugiej strony, żeby ona miała właśnie sporo tego rodzaju embolizacji takich z tym system symbolicznych pewne emocje, bo może tylko 1 wspomnę, ponieważ cytował pan ten fragment zakończenia i tam pojawiała się pojawiała się kwestia tego pustego krzesła prawda, a one czy też pustego fotela, bo jeśli państwo wrócicie uwagę to nas okładce bardzo pięknej zaprojektowanej przez Martę Konsek znajduje się taki en kwotę na biegu na tylko, że dosyć szczególny fotel na biegunach, bo poparcie tego fotela w dość oczywisty sposób nie przypomina wieko trumny ne ME i skąd się to dzieło w ogóle ten pomysł tego bujnego fotele stąd, że jak dziś kiedyś wyczytałem, że motywuje onego fotela takiego koło się czegoś się na werandzie powiedzmy też jest bardzo takim klasycznym bluesowym amerykańskim motywem wziętym bluesa da oto ktoś buja się na tym fotelu, ale potem zostaje już tylko ochotę i ten fotel przez chwilę się jeszcze kołysze ne te płozy wychylają się ta amplituda słabnie poparcie tego fotela i stygnie prawda już 6 no nie ma żadnej zbieżności między fotelem, a ciałem, które jeszcze przez chwilę na tym fotelu siedział to też jest taka opowieść o Polsce i o, ale też poproszę ich wypełniania pustki to znaczy o tym, że my w gruncie rzeczy jesteśmy w tym świecie właśnie, jakby w takich rozmaitych odrzucali te rozmaite historie i cała nasza robota chyba polega na tym, żeby od czasu do czasu taką pustkę czymś sensownym i czym z czymś sensownym ne wypełnić no to już na Nobla muszę dostać po wszystkim od powiedziałem jestem strasznie wyrafinowane to czeka w takim razie na decyzję komisji noblowskiej w dziedzinie literatury wracając jeszcze do kompozycji, bo nie bardzo interesuje i do tego samego aktu jak to się górnolotnie mówi stwarzania historii i postaci, które w postaci komponuje się łatwiej te, które na jak rozumiem muszą gdzieś się pojawić takie postacie blisko bohatera jak choćby w tym tomie Sylwia czy czy takie piękne improwizowane perełki jak jedna z moich ulubionych mikro postaci w tej opowieści pana Marka z nowej Huty, a no to jest tak w ogóle, że jeśli byście państwo pomyśleli w ogóle sobie literaturze opowieści powiedz czy w ogóle pizzę Noto mamy właściwie takie 2 podstawowe zmienne 1 zmienną jest dziś tam układ zdarzeń, czyli to co potocznie możemy nazwać fabułą, a z drugiej strony to co serce powieść sercem powieści bohater nowy człowiek sił jakiś sposób żywa z tym bohaterem Łukasz utożsamia prawda bohater musi być empatyczny, żeby literatura działa przy czym się empatii rozumiem, że może być albo sympatyczne albo wręcz bardzo niesympatyczny tak może być, jakiego nie cierpi, ale jednocześnie nie mogę oderwać od czytania o losach brodatego bohatera którego, którego nie cierpię i ja zdecydowanie jestem po stronie tych, którzy uważają, że to serduszko, a więc bohater rzeczywiście i jest decydującym elementem tym co sprawia, że no na 100 pytań wiara prawda, że zalewamy tę noc, żeby dowiedzieć się coś jest bohaterem bohaterką stało i w jaki sposób trafił jakiś sposób trafił na siłę skończy i dostać w przypadku cyklu powieściowego szczególnie na rzecz pewne klocki są już ustawione prawda to znaczy, kiedy już napisało powiedzmy 23 książki to z grubsza ten świat powieściowy mamy ustawione głównego bohatera w jaki sposób mamy ustawiony oczywiście się tam jakoś powinien zmieniać dzisiaj powinna z nim działać, ale to się stałyby tak powiedzieć stały punkt programu stały element gry i postaci poboczne też właściwie takie, które towarzyszą bohaterowi rattan w przypadku Rudolfa Hinca ME to jest pewne mistrz karate kategoria, który pojawia się w każdej powieści to są policjanci którzy, że bardzo często powracają w kolejnych tomach tej historii itd. itd. ale rzeczywiście bardzo dużą frajdę sprawia, jakby to być takie taki trochę odchodzi właśnie takie trochę no to rodzaj improwizacji właśnie tak to znaczy to, że głównym był wymyślam sobie, że będą tu mamy jakąś scenkę, ale ta scenka w oczywisty sposób musi zostać człowiek ona to znaczy musi pojawić się ktoś tam miejsce bardzo lubię tego rodzaju historii bardzo by teatr pań po pani listy staruszka sceny Krakowa czy nowej Huty jak kontaktowali czy nowej Huty w Krakowie i rzeczywiście dobrze mi się opisało całkiem dobrze już pisał, ale w ogóle dobrze się pisało tutaj kobiety się dobrze napisał tak uważa się sprzątaczka na plebanii całkiem sporo moich wyraźnie jej prawnym państwo będziecie mogli zwrócić uwagę przyjaciółka zamordowanej, która zajmuje się Story Teligi oraz kulinariami i wydaje się, że jest też interesującą dość interesującą na pewno postacią ciekawe, bo właśnie jedną z notatek zapisano w tej mrocznej opowieści dużo miejsca zajmują opowieści kobiet w czasie kończącym co rzeczywiście też znamienne taki się wydaje, ale jeszcze 1 wątek chciałbym poruszyć, bo powiedział pan o pojawił się ten wątek prawdy fałszu w posłowiu, do którego jeszcze nawiąże przyznaje pan, że pisarz ma zawsze coś z postaci, którą pisze zresztą trochę rozmawiając o muzyce tego dotknęliśmy tak myślę, że skoro tak to mogę panu zadać pytanie czy myśli pan ostatnio cieplej od futbolu, bo Rudolf Heinz nie jest fanem piłki nożnej czemu wyraz daje z jednym z fragmentów tej książki oglądanie piłki nożnej podpora polskiej reprezentacji to jest jakaś taka telewizyjna Golgota to to jest jakiś taka forma jakaś forma skrzyżowania jak ja nie wiem za jaki za, jakie grzechy jesteśmy skazani na coś na coś takiego, a z drugiej strony od sportu w ogóle ma w sobie coś jednak takiego bardzo zbliżonego do kryminału i ME no bo czekamy do tego końca prawda po pierwsze, jak to się skończy no i jakby mimo wszystko mimo wszystko z zapartym tchem oczekujemy co tam jeszcze się wydarzyć co tam jeszcze się co tam jest się stanie być może jest także że, że w tym naszym deszcz mocno jednak z algorytmu izolowany uporządkowanym przewidywalnym świecie, choć okazuje się, że nie do końca prawda, bo nagle tutaj różne te wirusy zwracają nam rzeczywistość i jakby zmuszają do tego, żeby zrewidować różne nasze nasze poglądy na nasz świat no to takie jak w tym w tym w tym by tak powiedzieć naszym ex celu takim, który mamy mega Excel który, który bardzo często wokół nas gdzieś tam jest tworzony daje nam to poczucie przewidywalności bezpieczeństwa tak dalej itd. no to z 1 strony opowieść taka odpowiedź, jaką jest np. właśnie powieść kryminalna daje nam to to doświadczenie z kolei nieprzewidywalności pewnej zgodności świata panie oczywistości być może tego tego świata i w tym sporcie jest tak samo ono jednak niezależnie od tego zależy już od jakości elit elita tego w tej chwili tej pożal się poza naszej naszej reprezentacji myślę sobie, że taka potrzeba balansu między tym co o między tym co jakiś taki tańca na nich nie mieli prawda, które wykonujemy tańcząc między między między tym co przewidywalnej cenie oczekiwane gdzieś nas tkwi musimy być tak powiedzieć o Bogu tych światach będę być być być miejscowi no dobrze to teraz to pytanie, które pojawić się musi przyznaje, że źródeł zachęcą trochę się za kolegowali my, kto albo co zajmie teraz puste krzesło po Rudol się po PiS-ie, a ziemi Święty spokój, ale ja i ledwo co książkę ledwo co książka się, że jeśli się, że się ukazała, ale wiem także więź jest także ci, którzy piszą to jak oddają swoją powieść tak naprawdę już są zupełnie innej historii i widzę, że jest to jest prawda, dlatego że jak kiedyś niestety zostałem zmuszony do udziałów w quizie dotyczącym mojej twórczości i powieści z Rudolfem tańcem na nie miałem taki wynik około 50% mam im więcej kompletnie nie pamiętam poza ostatnią książką pan bardzo pamiętam co było w tych innych w tych poprzednich ma pan rację, że jakby się dość szybko szybko zapomina wchodząc w nową historię, ale w tym na historię tę nową historię uniesień nie nie wkroczyłem, ale mogę wziąć tak, choć gdzieś po głowie jakaś taka awanturnicze nieco, chociaż historia błędne przy zachowaniu proporcji, bo gdzieś tam do niego, ale coś w rodzaju takiego Arturo Perez rewoltę, ale znając życie to pewnie pójdzie w zupełnie zupełnie do strategii będzie uprawniających czy rozstanie z PiS hipisem właśnie co udało co pan czuje taką ulgę radość smutek, bo to jednak z mam wrażenie no związek, który był tu trwał 13 latek by jak i jakby to nie patrzeć inną myślę, że względem siebie zachowaliśmy się lojalnie Mn starałem się też, żeby zakończenie historii mojego bohatera było logiczne biorąc pod uwagę to, skąd on jest czego doświadczył co przeżył itd. itd. co czuje no chyba takie pół wolność literatura to jest wolność przede wszystkim również strach to znaczy właśnie to jest coś co powinno, jakby otwierać nas na różne światy i różnego rodzaju doświadczenia ani coś takiego, że powinniśmy się uczyć nie wiem zakładnikiem autor też powiększyć zakładnikiem swojego bohatera prawda, którego którego, którego stworzył dowiedziała się chciałem chciałem się już od niego o niegodne u uwolnić powiem państwu powiem panu ostatecznie skoro o Sherlock hol mógł powstać czynności wodospadu Reichenbach tak właśnie myślałem ze to jest takie zakończenie pewne czas kończący by, który po zadaje Rudolfowi by jak państwo doczytać do końca książkę z takim czasem, że może to nie być tak spektakularny powrót jak ten, którym pan mówi, ale jakieś światełko w tunelu dla psychopatów Rudolfa końca jest tymczasem czekał na pana awanturniczą opowieść za czas jakiś albo jakąś inną opowieści zakładam, że pewnie bawiącą się także literaturą gatunkową, a tymczasem Szanowni Państwo wydawnictwo UAB wydało ostatnio sześciopaku uszu opowieścią pisze budowlańców autorem jest Mariusz Czubaj, który był moim i państwa gościem piękne dzięki za spotkanie rozmowa dziękuję bardzo, serdecznie w radiu TOK FM rozpoczną się za chwilę informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA