REKLAMA

Ruszył proces w sprawie Dieselgate

Połączenie
Data emisji:
2020-10-07 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 1342 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Konrad Popławski z ośrodka studiów wschodnich dzień dobry czy dobry państwu będziemy mówili o sprawie dieselgate, czyli o słynnym fałszowaniu wyników w wyniku właściwie produkcji spalin przez silniki diesla przez silniki volkswagena i audi przed sądem krajowym w Monachium odpowiada 30września odpowiada były szef audi Rupert Stadler i 3 innych oskarżonych warto spojrzeć, gdzie ten proces się toczy z jakimiś Rozwiń » obostrzeniami stykają się ci, którzy mogą obserwować, bo bardzo wielu chętnych, ale na widowni może siedzieć tylko 20 osób tak zmagamy się z okolicznościami procesu, na które czekają czy czekali wszyscy w Niemczech od 3 lat procesu, które ma tak naprawdę dowieść, kto jest winny za jedną z największych afer największe z największych skandali gospodarczych powojennej historii Niemiec i rzeczywiście w tych trudnych warunkach, kiedy rzeczywiście skala infekcji zasadzie wzrasta we wszystkich krajach Europy no tutaj trzeba specjalnych o obostrzeń tak i wszyscy wszyscy musimy być tego świadomi także Niemcy tego świadomi, zwłaszcza że tu u nawet kraje, które z pierwszej fali pandemii, przez którą pierwszą, ale opady przeszły słuchał stop stop teraz zmagają się z nosa, ale jutro omawiamy chodzi po prostu o to tak by cały proces odbywał się bardzo specyficznej lokalizacji, bo to jest więzienie stały mechanizm Monachium jak rozumiem chodzi o to, żeby tam była duża sala po prostu, żeby ludzi udało się jakoś sadzić no i o tym może porozmawiamy w jaki w ogóle okolicznościach, w jaką też uwagę obserwuje się to co w tym momencie się tam będzie wyrażało nad szczerze mówiąc zrobiłem sobie taką taką taką troskę placówkę na temat tego procesu tak naprawdę mam wrażenie, że trochę to już umyka opinii publicznej w Niemczech tak dużo dużo dużo dużo większa ilość relacji była tak naprawdę z okazji pięciolecia od wybuchu tego skandalu co co miało miejsce w połowie września, a teraz to no rzeczywiście tam, gdzie nikt gospodarcze takie krakowskie obowiązku relacjonują ten proces, ale troszkę te emocje zaczynają schnąć, bo pojawia się dużo większe problemy choćby te związane z pandemią tak, a szkody sam proces jest bardzo ciekawy tak tak jak mówimy w pierwszych dniach byli przesłuchiwani ważni ważni świadkowie inżynierowie naj prokuratura próbuje w końcu dowie tak to był za to odpowiedzialny, chociaż nie będzie łatwo jak wskazują pierwsze dni procesu, który szacuje się, że potrwa od 2 lat, a sam akt oskarżenia ma ponad 100 stron tak tak jest to bardzo skomplikowana materia trzeba przyznać, że sam volkswagen które, które dzisiaj tak naprawdę próbuje grać na taki wizerunek koncernu, które pomimo tego skandalu jako pierwszy też do niego się przyznał tak, bo żaden jeszcze innych koncernów samochodowych, w których prawdo po szły w branży prawdopodobnie normą było jednak fałszowanie tych emisji spalin do tego nie przyznał, ale jednocześnie jak z takim z takim panu właściwością konstatując nie dziennikarze kontra wcale tak gładko nie przyznawał do tego do czego nie musiał także tak naprawdę była Warta na niego bardzo duża presja dopiero teraz w wyniku tej presji wnioskuje na pierwszym pełnym oskarżony tak poważny proceder no to jednak zaczyna ulegać zaczyna trochę oceniać, a ta kultura organizacyjna, która wynika nawet tych pierwszych procesów dla bardzo zamknięta ma być, którzy inżynierowi oskarżali go tak taki lekko autorytarny system któremu, które mnie nie było mowy na krytykę rządził twardą ręką szef koncernu tak chyba musimy się tu zatrzymać, bo słyszymy się bardzo źle nie do końca wiem dlaczego, a teraz cieszymy się za dobrze, a to przepraszam to Niewiem, dlaczego no dobrze tam może nie ustalmy także pan się nie rusza także próbą zjawisk jak i spróbujemy kontynuować te teraz mamy jasne powiecie może o tym kto tutaj jest głównym oskarżonym, jakie postaci z koncernu volkswagen zostały wysunięte na czoło stanowią ten symbol w zasadzie tej zarazy, która toczyła całe przedsiębiorstwo wspomnieliśmy Rupert Stadler, który był szefem audi, ale tam jest też parę innych bardzo wysoko postawionych osób nasze tak naprawdę jedną z podstawowych kwestii, toteż to też jest jak ja i w jakim zakresie winę winę ponosi też no główny szef koncernu pan Winterkorn tak i w zasadzie zobaczymy zobaczymy co będzie w stanie tak naprawdę prokuratura dowie, ponieważ tak jak mówię to co te takie, jakie pan redaktor słusznie wspomniał pan te kształtne prawdopodobnie będzie to jedno z osób najbardziej ostrzeliwany przez prokuratura i zobaczymy czy czy czy uda się dowieść jakiś taki bardziej konkretnych rzeczy, a ale, ale z tak naprawdę główna gra będzie się też toczyć o to czy to jednak osoby samego szczytu koncernu tak czy czy rady nadzorczej czy czy tak naprawdę mówimy o tym o jakiś kreatywnych szefach pewnych działów czy tam badań technicznych czy te czy przeczy przeczy związanych z normami technicznymi czy mówimy tuszu szefach na najwyższym poziomie tak radzie nadzorczej koncernu, która już na Śląsku, gdzie koncerny tak naprawdę już przez jakiś czas był targany różnymi skandalami, więc mieć tak naprawdę jest to też pewna pewna pewien proces o kulturze organizacyjnej jednym z największych niemieckich koncernów jak tak to powiedział może zadajmy sobie pytanie, bo trochę to przypomina takie historie jak ostatnio słyszymy zza oceanu z boeingiem prawda to znaczy wydawałoby się wielka firma o doskonałej renomie z dużymi osiągnięciami z dużymi wpływami natomiast nagle się okazuje, że wewnętrzne procedury doprowadziły do tego, że wypuściła na rynek produkt, który nie tylko był wadliwy jeszcze kosztował życie wielu tysięcy osób może w przypadku volkswagena akurat tak wielkiego dramatu jak śmierć ponad 300 osób na pokładzie Max 737 to nie jest to samo, ale warto sobie zadać pytanie jak by jak wyglądały wewnętrzne procedury jak wygląda też zewnętrzna kontrola nad nad tym co koniec końców volkswagen wypuszcza znaczy tak tak naprawdę kwintesencją tej tego afera uwagę jest pewną kwintesencją żadnego umocowania koncernów motoryzacyjnych w całym systemie niemieckiej gospodarki rynkowej no nie musimy ten nie ma co ukrywać koncerny mają potężną rolę, a ich rola w dodatku się zwiększyła za czasów rządów kanclerz Angeli Merkel która, zwłaszcza z właśnie z branży motoryzacyjnej zrobiła sobie jeszcze silniejszy jeszcze mocniejszy silnik na i napęd taki rozwoju gospodarczego niż miał wcześniej tak to to tak naprawdę przy każdej wizycie czy w Chinach czy Indiach, a zawsze pierwsze pytanie padało to co co można uzyskać na niemieckiej branży motoryzacyjnej tak samo jak wychodziły rozmaite interpelacji po poselskie to wychodzi z nich, że po prostu te, a ta ta komunikacja między kanclerz, a szefami czołowych koncernów jest jest jest na jest na bieżąco tak naprawdę do spotkań potrafiło chodzić z szefami złe z przedstawicielami kancelarii kanclerz potrafił, choć kilka razy miesiąc, a zwłaszcza już po kryzysie volkswagena my też mówimy bardzo specyficznej firmy jako volkswagen volvo wagę to jest firma jednak Quazi państwo silnym udziałem państwa, bo 20% udziału w tej firmie ma land dolnej dolnej Saksonii, a IAA i od lat tak naprawdę się wcześniej przez kilkanaście lat toczyła się toczyła się tak naprawdę były liczne kontrowersje z tym czy land, sprawując 20% głosów na radzie ma prawo zarządzać całym koncernem, ponieważ oficjalnie niemieckie prawo zezwala na tak duże wpływy dopiero 25% nawet to się toczy ona na poziomie komisji alpejskich żona przyznała w końcu Niemcom rację tylko, że nie do końca wiadomo dlaczego więc tak naprawdę rzeczywiście tutaj krzyżuje się wiele wiele bardzo różnych specyfik niemieckiego systemu gospodarczego i o tym też będzie ten proces tak mimo taką nadzieję, że można się spodziewać, że wskutek tego procesu dojdzie do jakiejś głębokiej reformy organizacyjnej volkswagena może ona już zaczęła powiem tak pewna reforma zaczęła koncert sam się chwali, że tutaj, że zrobił różnego rodzaju akcje takie zarządzanie zimowe możemy krytykować jesteśmy otwarci na krytykę, zwłaszcza tą wewnętrzną ze strony pracowników, ale tak naprawdę największe zmiany wymuszają sami konsumenci sama same te reperkusje tej afery, ponieważ przypomnijmy 22015 rok volkswagen potężny koncern, a na drugim miejscu miejscu pozbędą obrotów na świecie już ścigający toyotę i nagle ta afera tak i w tym momencie okazało się, że tak naprawdę Niemcy, które już w owym czasie prowadził bardzo taką politykę polegającą właśnie na zwiększanie norm klimatycznych na na bardzo restrykcyjne normy środowiskowe mają tak naprawdę ich czołowy koncern to jeszcze udziałem państwa jest tak naprawdę źródłem licznych problemów środowiskowych i w Niemczech od razu zaczęła się fala pozwów w miastach, w których różne organizacje ekologiczne dążyły do tego, żeby zakazać wjazdów tego typu samochodów ze starszymi silnikami diesla do centrów miast i to w wielu miastach zły ze skutkiem od tego też zaczęła ta sprzedaż masowa przez Niemców dziś niektóre zaczęły też masowo zalewać Polskę tak i tak naprawdę to wymusiło zmiany systemowe, ponieważ okazało się, że ten dotychczasowy model volkswagena model oparty na silniku z panią szczególnie silniku diesla, który ma odwagę chciał eksportować cały świat jako jakąś symbol przyjął przy jasności klimatycznej, a przypomnijmy hasło reklamowe z rynku amerykańskim mamy nową technologię mamy technologie czystego diesla i okazuje się, że to wszystko się okazało fałszem taki, że nie ma po nie ma ucieczki przed wchodzeniem tak naprawdę silniki elektryczne jak się wydaje przynajmniej o technologię pomostową być może później wodór no i w tym krajobrazie volkswagen został zmuszony, bo to bardzo drastycznych zmian, których bardzo nie chciał nowy koncert na nowy szef koncernu w zasadzie trzeci w ciągu kilku lat Herbert GIS próbuje dokonać radykalnej transformacji koncernu kierunku właśnie digitalizacji, a i silników elektrycznych naj próbuje i nie jest to zadanie łatwe, ponieważ tam jednak też wpływu organizacji to jest firma z wpływami państwa nie tak łatwo Mączka zwalnia się pracowników w Niemczech, a nie da się uniknąć zwolnień, a zwłaszcza w segmencie produkcji silników spalinowych no i okazuje się, że to są olbrzymie tarcia spowodowane i tak naprawdę zaczynają się liczne zwolnienia zwolnienia w Niemczech mamy do czynienia z tą falą zwolnień, zwłaszcza po pandemii czy w trakcie pandemii, żeby rano, żeby było po to, by było nam wszystkim lżej praw dziękuję bardzo, dr Konrad Popławski ośrodek studiów wschodnich 1354 za chwilę informacji łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA