REKLAMA

Kim był Chrystus dla Marka?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-10-08 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:28 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj państwa moim gościem jest dr Piotr, a więc Szajkowski z Brunel University London dzień dobry witam serdecznie witam również bardzo serdecznie rusza kolejny sezon studium filozofii i historii idei, czyli mogą państwo pamiętacie warszawskie studium filozofii i teologii na stronie WSSE te kropkę Edo Group PL znajdą państwo program wykładów, ale z racji tego, że żyjemy w te nowym technologicznym świecie, ale także nadgryzionym przez Katowice 19 to dostępne są w ramach Rozwiń » nowego sezonu także seminaria online jedną z takich seminariów prowadzi aktor Piotr aż Dzikowski egzegeza Ewangelii Marka to jest temat tego seminarium, ale jeżeli mogę się przyznać do czegoś, proszę bardzo, się przyznam to przyznam, że może nie bardziej, bo nie chcę tutaj wartościować, ale równie interesujące jak egzegeza Ewangelii Marka jest dla mnie ten skład apostolski apostolskie wyznanie wiary pan napisał bardzo interesującą książkę lat temu, bo już kilkanaście poseł z crido tak przypominam sobie tak to prawda w tym czasie potrzebowałem troszeczkę powiedziałbym pieniążków na wagony w ogrodzie kwiaty i postanowiłem napisać coś dla tak powiem popularnego czytelnika od tego czasu dużym stopniu zmieniły się moje zainteresowanie, ale bardzo cieszę, że znalazł pan tę książkę interesującą częste naprawdę bardzo miły komplement dziękuję taki i pisał pan chyba też o elemencie aleksandryjskim także przyznał się do znajomości 2 lektur pana autorstwa dziękuję uprzejmie to znaczy, jeżeli mogę tak powiem przedstawicie pańskim słuchaczom bardzo proszę to bowiem przede wszystkim jestem zafascynowany że, że w Polsce o godzinie jedenastej 08 słuchacze chcą posłuchać albo egzegezie jeśli tego Marka Ewangelii albo też się o wczesno chrześcijańskich w dokumentach jest naprawdę nie mają innego wyjścia zmuszamy do tego w naprawdę naprawdę duże oklaski zła, więc ściągam z głowy mają moją czapkę krótką interesuje mi literatura wczesno chrześcijańska i w ramach tej literatury mamy również te ewangelie kanoniczne, które są nam mniej, lecz uparcie do przyznanej, włączając Marka jak i również inne ewangelie, które się nie zostały dokonane, a ja ostatnie paręnaście lat pracuje w o w obrębie tekstów koptyjskich Ewangelii np. Tomasza czy Filipa natomiast powód, dla którego będę prowadził są przyjemnością seminarium prof. Bartosia jest jest bardzo prosty po prostu chciałbym taki sam sposób jak uczy moich studentów King Cole Landon, bo tam pracuje naukowo na obronę Uniwersytet jestem tylko, że tak byłem duszpasterzem akademickim pracuje ze studentami, ale taką wspiera ich duchowo natomiast naukowa jestem związany z kim z kolei Londyn, a chciałbym słuchaczy tegoż seminarium wprowadzić do czytania krytycznego tekstu w taki sposób jak to Robbie na mojej uczelni King Cole członków UE to znaczy czytanie krytyczne to znaczy przede wszystkim postawienie sobie podstawowego pytania, skąd wiemy to co myślimy, że wiemy na temat tekstu i to pytanie może być związane z jakimkolwiek tekstem religijnym jakąkolwiek Ewangelią można to pytanie sobie postawić się jakiekolwiek inne dokumenty starość też współcześnie także wybraliśmy sobie markę, dlatego że jest najkrótszą Ewangelią, ale równocześnie, dlatego że zawiera mnóstwo fascynujących zagadek czy mogę nazwać tylko 3 panie doktorze nawet 5 o nawet 5 bardzo proszę przede wszystkim pierwsze pytanie, jeżeli tylko otworzył sobie Ewangelii Marka jak pojawia się następujący czy Marek znał opowieści oplem czy Marek opowieści o dzieciństwie Jezusa, jeżeli nam, dlaczego nie włączył, jakie są konsekwencje tego, jeżeli pomyślimy, że mamy tylko czy mielibyśmy w kościele w kościołach tylko 1 ewangelie Marka nie obchodziliśmy Bożego Narodzenia wszystko się zaczyna w systemie ZUS następne pytanie, kto jest fascynujące dotyczy ono pewnego młodzieńca, który się pojawia w dramatycznej sytuacji aresztowania Jezusa i okazuje się, że Marka ten młodzieniec jest przykryty prześcieradłem ucieka znaki no, jeżeli byśmy też sobie dialogi Platona i mielibyśmy tak powiem, a postać młodzieńca przykrytego prześcieradłem, które w ciągu nocy wchodzić przychodzi nagi ja myślę, że Sokrates na niego w ogóle nie zwróciła, ale mamy do czynienia z tekstem już o chrześcijańskim, gdzie nagość jest pewnego rodzaju obrazu takim ciśnieniu ogląda taki, że właśnie pisze co ty młodzieniec aerobik w Ewangelii Marka w ogrodzie Getsemani będziemy szukali z naszymi studentami w naszym w czasie naszych wypłat w środę w pewnych analogii litu innych osób, które czekały na jaki to jest 1 rzecz, która nie osobiście też scenki np. drzewa figowego wyróżnia nas na drzewa figowego, który został na wieki przeklęte, bo miał słabszy moment i myślę, że nawet nie miał tego momentu to jest moment, kiedy Jerzy przychodzili do Jerozolimy ostatnia paska to są ostatnie dosłownie dni jeśli nie godzinę to mamy do czynienia z mniej więcej wczesnym kwietnik końca marca każdy, kto zna się od odrobinę na ogrodnictwie nie spodziewałby się jabłek na jabłoni ludzi to i jest bowiem atak no to co będzie by po to, sobie będziemy powoli dyskutować mianowicie portret Jezusa Ewangelii Marka za kogoś jest właściwie uważał w świetle tej Ewangelii co o sobie mówił jak podchodzili do niego ci, którzy byli spoza obszaru jego ludzi z jakimi tytułami zwracali się do niego to będzie też częścią naszego, że tak powiem seminarium to będzie taka troszeczkę archeologia szukanie pewnych 100 różnych wątków i położenie, aby odczytać tekst mając pod uwagę też, że tak po moje podstawowe przesłanie do uczestników tego seminarium spróbujemy przeczytać Ewangelii Marka tak jakby słuchali czytali Żydzi Kraków zmianie 2000 lat temu to będzie dla tak powiem nasza mała fantastyczna przygoda nie wiem czy w Polsce taki znany jest taki jest taki brytyjski serial doktor WHO, a w tym serialu jest taki pomysł budki telefonicznej czerwoni tam chodzą do tej budki czerw czerwonej telefonicznej i zmieniając cywilizacji zmieniają czas ja bym chciał zaprosić uczestników tego naszego seminarium do takiej podróży w czasie poruszamy się 2000 lat z przeszłości słuchamy się pierwsze zdanie Angeli Świętego Marka to znaczy początek Ewangelii o Jezusie Chrystusie synu Bożym i od razu sobie postawimy podstawowe pytanie co to znaczy Ewangelia kim jest mu Jezus co to znaczy żony z Chrystusem, a zgodnie z Markiem, jakie znaczenie tego terminu syn Boży ja myślę, że będą państwo ci, którzy przyjdą będą uczestniczyć w naszym seminarium będą mieli możliwość odkrywania na nowo tekstu, który jest znany, ale nasze czytanie będzie troszeczkę inne jeśli jeśli mogę się posłużyć analogią albo się Marka czy tak większości na kolanach albo słucha na stojąco ja nie mam nic przeciwko temu są pewne miejsca, gdzie taki sposób czytamy słuchamy Ewangelii Marka albo traktujemy Marka na poziomie bajek zobaczyć położymy to Ewangelia 4 półki poniżej jest pan ze względu na grę, która nie jest tak dobra jak w wypadku Jeżowa moje podejście i moje, że tak powiem studiowanie tego tekstu ze słuchaczami naszej szkole w środę wieczorem będzie trzecią możliwością bardziej trudno mianowicie spróbujemy podejść do tej Ewangelii jako tekstu, który zawiera pewne pułapki zawiera pewne zagadki zawiera pewne błędy powiem dokładnie tak, ale równocześnie pozwala nam o wiele lepiej zrozumieć przesłanie tekstu starożytnego w tym kontekście tekstu religijnego dość przepraszam za długi monolog, ale nie mogą, więc doskonały także powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM między czasie dowiemy się co słychać na świecie w Polsce dr Piotr Pasikowski z Brunel University London, a także Kings collage London jest państwa i moim gościem informacje o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek wracamy do programu Owczarek ksiądz dr Piotr Pasikowski Brunel University London, ale także parking, lecz London i zastanawia się, bo myślę sobie, zanim wrócimy do Ewangelii Marka czy ta Budka telefoniczna czy policyjna jeszcze bardziej doktorze WHO nie jest niebieska tapeta Tychy będzie to pewnie zależało od odcinka, kiedy pokręcone, ale jak jeden z kolorową Budka pomysł na wódkę i przy tak powiem podróż w czasie zrozumiałe rozpoczął pan od od początku Ewangelii Marka, ale i ja przyznam się, że sen z oczu spędza mi raczej koniec tak myślę tutaj werset 9 do 20 rozdziału szesnastego tak to jest 11 jak powiedział wcześniej zagadek w Ewangelii park leśny próbuje to wyjaśnić Lec bardzo prosty sposób mianowicie mamy do czynienia, że przez około 7 wieków chrześcijaństwa 7 wieków chrześcijaństwie Ewangelia Świętego Marka kończy się na następujących słowach przetłumaczonych no mniej więcej poprawnie Biblii Tysiąclecia kobiety wyszły uciekły od grobu ogarnęło ją bowiem strumienie przez strach nikomu też nic nie oznajmiły, bo się bały 7 wieków, a historii kościoła Kazań komentarzy artystycznej wielkie postacie kościoła Orygenes po 1 stronie Augustyn po drugiej oni wszyscy nie znają tego zakończenia Ewangelii, jakie obecnie znamy, bo to zakończenie Ewangelii pojawi się po pierwszych ma już kryptach rękopisach około siódmego wieku oznacza to, że przez 7 wieków wczesnego kościoła ludzie czytając koniec Ewangelii mieli jak cytrynę w usta coś tam nie pasowało z tym zakończeniem nie tak powinno się zakończyć historia, która zaczyna się słowami początek dobrej Nowiny no i trzeba było dopisać zakończenie i to, gdy co się wydarzyło dopisano zakończenie dołączone do Angeli przy czym ani styl języka greckiego ani terminologia zupełnie nie pasują do tego co mamy wcześniej wszystkie nasze dokumenty powiedzmy sobie jak pan, a kodeksu etyki z, a nie mają tego zakończenia, które ma i to będzie jedną z naszych pytań, które będziemy rozważali w czasie naszego seminarium, dlaczego Ewangelia skończyła się tak dramatycznie zmaga się ósmym i trzeba było czekać 7 wieków, żeby ktoś inny dopisał tę końcówkę bardziej optymistycznym z tym, żeby był happy end to jest właśnie jednostki pytań które, które sobie postawimy, ale mogę się dać przykład 1 pytania, które będzie nas intrygowało, o ile pan pozwoli bardzo proszę zamienia się słuch porozmawiamy proste Polski wyrażenie różni również prorokiem sobie świnia i świnie są bardzo ważnych paneli Marka mianowicie co się z nimi dzieje biedne zwierzęta mamy do czynienia z jednym z największych publicznych cudów Jezusa, kiedy przepływ posiłkować się na drugą stronę jeziora tam spotyka człowieka opętanego i ma następującą rozmowę z nim w czasie, której ów człowiek przedstawia się, że jest opętany czy demona, jaki jest twoje imię moje imię jest Legia w Legionach dokładnie to co jest fascynujące raz jeszcze, jeżeli czytamy to Ewangelia Pionki czy tak dość wcześnie dokładnie to co się dzieje w tym w tym momencie, jeżeli czytamy ewangelie uważnie Ewangelia porusza się na na przestrzeni 2 języków po pierwsze mamy do czynienia tutaj językiem obecnie nie ulega wątpliwości, ale w dalszym ciągu gdzieś tam pobrzmiewa z tytułu język aramejski z tego powodu, że ta pierwsza wspólnota, która była nie zostały nasze posługiwała językiem aramejskim natomiast w wypadku pamięci o tym cudzie o tym, że tak powiem Wypędzenie demona demonów z tego człowieka pojawia się nagle termin łaciński Legię, jaki byłby początek do terminu łacińskiego i tu będziemy mieli okazję przyjrzeć dokładnie np. czy tamtej okolicy po drugiej stronie jeziora nie było pamięci stacjonowania Legionu rzymskiego, który pacyfikował mordował lokalną ludność, jeżeli mamy takie świadectwo spróbujemy poszukać np. innych autorów starożytnych Józefa Flawiusza, jeżeli mamy taką lokalną folklorystyczną pamięć o Legionie ziemskich co znaczy Legion rzymski dobry najemnicy byli to Samarytanin byli to Syryjczycy byli ludzie różnego rodzaju chodzenia z bliskiego Wschodu Legion rzymski to jest taka oficjalna, ale jeżeli była lokalna pamięć o masakrze, którą popełnił Legion rzymski ta pamięć folklorystyczna później znajduje swoją drogę to Ewangelii i momencie spotykanie się Jezusa, który oczywiście pozytywny charakter wagę jego przeciwnikiem przeciwnikami tutaj, którzy oczywiście są negatywnymi przykładami spod ciemnej gwiazdy oni zostają określeni opisanych w taki sposób, że czytelnik z ówczesnym kościele od razu będzie identyfikował ich negatywnie oni są związani z tym Legion oni są jak uosobieniem tych nieczystych zwierząt też jeszcze 1 taki przykład którymi będziemy się z najmu w czasie na liście Rene Girard odnosił także do tego fragmentu Ewangelii Marka mówiąc pewnym odwróceniu modelu kozła ofiarnego, że w takim klasycznym modelu mamy kozła ofiarnego, który to jest właśnie kamienowanie lub zrzucany ze skały przez tłum a, a w tym w tej opowieści mamy odwrócenie, czyli to tłum niejako zrzucony ze skały, a 1 osoba czy ten, który przed chwilą był demon jest tym, który tego no właśnie ten tłum Kozłów ofiarnych niejako zrzuca pozbywa się w dokładnie przecież jak raz jeszcze jeżeli, jeżeli spojrzymy bardzo blisko natury ewangelie w takim kontekście wczesno chrześcijańskim my chcemy widzieć wizerunek Jezusa jako uosobienie doskonałość nie ulega wątpliwości zostawmy na razie ten temat syna Bożego, że tak powiem w zawieszeniu, ale niewątpliwie jest już uosabia wszelkie nasze aspiracje jest zwana dzieli Marka pokazuje, że jestem no nie tylko w tym wypadku słucha prośby demonów, żeby wzoru z mostu zostały rzucone świnie, ale jako, jeżeli możemy użyć tego tytułu współtwórca natury współtwórca całego pięknego świata posługuje się tymi biednymi szpitale świniami, żeby dostać dokonać tego rodzaju no dość nieetycznego nieprzyjemnego aktu raz jeszcze będziemy odkrywali ten wizerunek Jezusa, który jest bardziej skomplikowany niż tylko doskonały jest reszta będzie również jest już pełen złości jak w wypadku tego drzewa figowego Jezus, które nie zawsze będzie miał wiedzę o tym co może się stać ja jestem osobiście zafascynowany, że wczesne chrześcijaństwo przechował taką pamięć o niedoskonałościach Jezusa mimo tego, że na wolnym rynku różnego rodzaju osobie doskonałości też pod uwagę np. przykład MEN co stoi, kiedy człowiek, który nie poruszony emocja jest by nie wygrał w takiej konfrontacji z zewnętrznym stoickim, dlatego że Jezus nie bardzo często poruszany emocjami on jest zły on płacze on czasami zachowuje się sposób po no nieprzewidywalny w związku z tym to co jest fascynujące jest to, że chrześcijaństwo wchodzi na rynek idei religijnych produktem wizerunki Jezusa, który mówiąc szczerze, jeżeli byłaby kompetencja na poziomie właśnie, który nasz bohater jest bardziej doskonały no to myślę, że taki niedoskonały Jerzy nie mógł przekonać Rzymian czy nawet powiedziałbym pewnie szczerze Żydów, dlatego że oni np. doskonałego Mojżesza doskonałego Mojżesza, który dokonywał cudów, które zawsze funkcjonowały zawsze wychodziły zawsze tak powiem były perfekcję natomiast czasami czasami mamy do historii z Jezusem, że chce uleczyć niewidomego zwiesza Chiny w błocie dotknie jego oczu widzisz coś no i ludzi, jakby się poruszali jak drzewa trzeba poprawić ten cud to jest fascynujące, że wczesny kościół różnego rodzaju ma niskie przechowały taką pat, ale bardzo ciekawe także dlatego żony ma powiedział taką formę greckiej tragedii pewne zdarzenie konsekwentne, bo pierwsze słowa, które pan doktor wspomniał to jest to jak początek Ewangelii o Jezusie Chrystusie synu Boży to zostaw należy tego samego, czyli dobrej Nowiny i jeżeli wszystko czym sam koniec, czyli do tego zakończenia rozdział szesnasty od 18, bo późniejsze zostały dopisane to to jest prawie wszystko, ale na pewno dobra nowina to jest jakiś dramat to nie jest historia, która się kończy pozytywnie to nie jest dobra nowina ja myślę, że czuję bardzo interesujący wątek, jeżeli byśmy zastosowali to analogie zwierciadła użyli takiego porównania mamy markę jako zwierciadło co widownia, jeżeli to jest dramat mamy do czynienia z widownią co widownia może powiedzieć o samej sobie, jeżeli będzie kontrolowała ten obraz swoje w świetle Ewangelii Marka ja myślę, że 1 rzecz, która wychodzi z tego z tego obrazu jest jest także Jezus sam Ewangelii Marka jest jest osobą cierpiącą jest osobą odrzuconą jest tym, który wielu wypadkach przegrywa, ale w ostatnim epizodzie przez jego zmartwychwstanie jest ten moment interwencji jest też moment, że tak powiem zmartwychwstania, który pokazuje jednak on był tym mimo jego niedoskonałości mimo jego różnego rodzaju, a słabości, który został wybrany na to, że był lepszy niż tą dobrą nowinę może ta publiczność 2000 lat temu oglądając ten obraz, przyglądając się temu krycia długo dochodziła do wniosku ja też ma szansę, bo mówiąc szczerze ja też mam pełną niedoskonałości mówiąc, jeżeli on został jakiś sposób wyznaczony przez Boga jako ten, który jest zbawcą być może jest jakaś szansa dla mnie, że mogą być częścią tej nowej wspólnoty, która się wokół niego stworzyła no dobrze to tak sobie tutaj rozmawiamy o Ewangelii wg Świętego Marka i przypomnę, że to seminarium on-line egzegezę węgiel markę, a to wszystko w ramach studium filozofii historii idei i na stronie w USA FT kropkę edu PL znajdą państwo więcej informacji w zakładce aktualności AWS FT tego, że to jest dawne warszawskie studio filozofii teologii studia filozof historyk idei dzisiaj właśnie dr Piotr, a więc Szajkowski z kim, choć Londyn Brunel będzie prowadził seminarium on-line dotyczące egzegezy Ewangelii Marka my do naszej rozmowy powrócimy, bo informacje Radia TOK FM, ale jeżeli państwo no nie jak Wrzeszcz przyznaje gen Marka, której niesłychanie ciekawa można być, że Mateuszem i Łukasz troszeczkę za tą historią podążają właśnie to jest znowu wracamy do tego by do tego rozdziału szesnastego gdzie, gdzie dochodzą do takiego podziału na rozstaju dróg i tutaj drogi rozchodzą to każdy zmierza w innym kierunku także państwo zdają Marka czytają Marka albo jeszcze w czasie informacji Marka przeczytają mają pytania do mojego gościa państwa gościa to bardzo proszę pisać na adres czarek małpa to kropkę FM czarek małpa to krótka FM, a w międzyczasie zapraszam państwa i państwa mojego gościa dr Piotra Siekluckiego na informację Radia TOK FM o godzinie 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek czarek państwa mają gości jest ksiądz dr Piotr Paś Siejkowski Brunel University London oraz King Cole Landon rozmawiamy o Ewangelii Marka egzegeza Ewangelii Marka to jest seminarium on-line w ramach studiów filozofii historii idei wspomniał pan na początku rozmowy o tym, że jest to najkrótsza z Ewangelii, ale są tacy myślę tutaj o liście Klemensa aleksandryjskiego, którym pan przecież też napisał książkę, którzy może nie oni twierdzą już ich nie przesłuchamy, ale że ta uwaga Marka jest taką skróconą wersją tzw. tajemnej Ewangelii Marka, która była dużo dłuższa, a tak to była wielka dyskusja w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych bardzo krótko mogę wprowadzić ten temat niesłychanie intrygujący, a mianowicie chodziło o to, że pewien wybitny badacz naukowiec Amerykanin, a miał pozwolenie w tym czasie do zwiedzenia biblioteki znają na Synaju tamtej bibliotece zgodnie z jego tak powiem wspomnieniami udało się znaleźć liste oko siedemnastego wieku, który zawierał kopie, jakby z fragmenty listu Klemensa aleksandryjskiego w obronie Ewangelii Marka przed inną tajemniczą Ewangelii Marka, w której właśnie centralnym epizod tej tajemniczej Ewangelii Marka było spotkanie Jezusa z młodzieńcem, o którym wspomnieliśmy młodzieńcem z Getsemani i krótko mówiąc zdaniem tego amerykańskiego naukowca chodziło tutaj bardzo wczesną chrześcijańską debatę między, iż elementy aleksandryjskim, a inną grupą sześcian tzw. karku kreacja nami, którzy uzasadniali swoją zdaniem Klemensa uzasadnili swoją moralną, że tak powiem rozwiązłość stosunki seksualne między mężczyznami kobietami właśnie fragmentem Ewangelii Marka, gdzie mamy do czynienia ze o młodzieńcem w prześcieradle go w ogrodzie Getsemani by ją będącym bezpośrednim kontakcie z Jezusem chodziło o pewnego rodzaju interpretacji tego epizodu szef, którego ten młodzieniec byłby zainicjowany religijnie przez Jezusa właśnie taki sposób powiedziałbym bardzo bezpośredni seksualny i to było wielką kontrowersją we wczesnym kościele to starano się, że nad pokojem w cudzysłowie ukrycie zamarzać i tutaj mamy do czynienia z odpowiedzią Klemensa aleksandryjskiego, który mówi, że ci kark wkraczanie oni używają tego fragmentu zupełnie niewłaściwy sposób, a my po stronie tak powiem, jakiego kościoła my mamy tutaj naszą ewangelie Marka, która za Wiera ten epizod, ale nie powinien żaden sposób nie prowadzi do konkluzji naszych oponentów, więc była tutaj pewnego rodzaju taka debata w ówczesnym kościele na temat tego fragmentu, który będziemy będziemy mówili czy mówiąc szczerze w związku z tym, że rozmawiamy w roku 2000 dwudziestym od lat sześćdziesiątych, a dosłownie tyle różnego rodzaju publikacji napisano na temat tego odkrycia, że ja jestem, jeżeli mogę być szczery nader sceptyczny, że to znaczy Niejestem etyczny, że karp wkraczanie mieli inne poglądy na obraz zostanie sklep z lekami jest bardziej sceptyczny w temacie, czego tego, aby do odkrycia opisanego przez amerykańskiego naukowca, bo po pierwsze, nawet jego fotografie tego fragmentu, który zrobił zniknęły nie ma absolutnie żadnego innego oświadczenia w źródłach i kanonicznych poza kanonicznych na temat tego rodzaju inicjacji mającej, że takowi miejsce między 1 jedynym nauczycielem żydowskim, a 1 uczniem dość raz jeszcze, jeżeli byśmy mówili tutaj dialogach Platona, jeżeli mówilibyśmy o kulturze grecko-rzymskiej, a ja nie widziałbym od problemów z akceptacją takiego rodzaju dokumentu tak interpretacja biorąc podobieństwo Boże odwagę środowisko żydowskie myślę, że to troszeczkę sytuacja naciągana, ale będziemy o tym mówicie w trakcie naszego Sejmu niewątpliwie właśnie środowisko żydowskie, bo Marek też czy autor Marka też pasujący z tego powodu bodaj rozdział siódmy, czyli serowe inicjatorka ich tle, który należy nie należy zabierać dzieciom, a najpierw należy się dać dzieciom, bo niedobrze zabrać chleb dzieciom rzucić psom interpretowali dla wielu jako to, że właśnie to zostawiam to już w UE zły dzień zły dzień wypadku Jezusa tak powiem misji być może miał migrena jest w związku z tym dziś za to kobiety mogą być takie komentarze ja chciałbym z tej okazji właśnie troszeczkę tak powiem ja chciałbym podnieść godność tej kobiecie biorąc pod uwagę właśnie tą konnych konwersji m.in. kobietę Jezusa do wielkiej rangi dać ją jako przykład, ale mówiąc szczerze to dla całego środowiska jest los Jezusowego po pierwsze, ta kobieta była w stanie znaleźć właściwe epitet tu przyciągnąć, aby przyciągnąć uwagę Jezusa jako nasze wraca do niego zwraca się do niego taki sposób rząd może od razu jeśli plan inklinacji, że ona być może wie coś o jego i że on jest synem Dawida druga rzecz jest taka, że ta kobieta łamie zasady publicznego zachowania się kobiety starożytności po pierwsze, prowokuje konwersację, a jest widoczna jest głośna i wreszcie na następny punkt, który chciałbym podkreślić one szalenie inteligentny taką irytację, jeżeli miała miejsce rzeczywiście w tym momencie mogła mieć około 5 sekund oraz czasie 5 sekund odwróciła argument Jezusa totalnie i przyciągnęła jego uwagę do swojej sytuacji życiowej do swojej do swojego dramatu ta kobieta, która nie była Żydówką ona przedstawiać taką w Ewangelii Marka przykład kobiety niesłychanie inteligentnej kobiecie zarzucającej Jezusowi i to jest również powód, dla którego ja będę chciał w czasie naszego seminarium zwrócić szczególną uwagę na rolę kobiet w Ewangelii Marka, bo to jest naprawdę bardzo ciekawy temat związany z jego jego środowiskiem także Ibiza stąd szeroko ścianką nazwijmy ją kobiety kobietom z południowego Libanu używającego wspólnie ze współczesnego języka okazuje również czegoś innego wzrusza tak przez niektórych ten fragment odczytywany jako przesłanie Jezusa, który z przesłaniem dla Żydów tylko wyłącznie, a nie dla Pogan, a dokładnie myśli sobie nazwijmy to tak może nie mówmy o Jezusie w tym wypadku bardziej o Jezusie jak i maluje przedstawia Marek, że Markowi należy na to, że zależy na tym, żeby przedstawić pewnych krajach priorytety w życiu też nauczanie jest zaś przede wszystkim jest skierowany do środowiska żydowskiego oczywiście, jeżeli mogę z pozwolić sobie na taką grę wyobraźni, gdy w tym epizodzie był Paweł z nami na niejaki Paweł starciu on z pewnością otworzy usta i powiedział Jezus tyś za ludźmi w Palestynie, a ja porozmawiam stąd surowe działką, bo ja myślę, że my możemy znaleźć wspólny język Pawła nie ma Ewangelii Świętego Marka oczywiście zjazd z powodu a, ale to co jest najważniejsze jest to, że ta początkowo misja środowiska Jezusa pierwszej grupy naśladowców zdecydowanie była nastawiona na środowisko Galiński na środowisko palestyńskie oni myślę jeszcze o tym, żeby tak podbijać Azję mniejszą niż jesteśmy około roku 7 dziesiątego tak i raz jeszcze ja dziękuję panu za to uwagę jak wrócę do tego co powiedział następnie, skąd wiemy to co myślimy, że wiemy, skąd wiemy, że akt, że mówimy o Ewangelii około roku 7 dziesiątego i będziemy sobie w czasie naszego seminarium próbować, że tak powiem wyjaśnić UE w jakiej kolejności uważamy przypuszczamy powstawały ewangelie, dlaczego po pierwsze, one w ogóle powstały ja myślę, że będzie o źródle czy będzie tak jak żona leku, a wspomnijmy wspomnijmy, chociaż ja również odwołam się do kilku moich kolegów z różnych uniwersytetów, którzy mówią, że to źródło Huty jest taki wynalazek współczesnych badaczy brakuje nam coś w tym łańcuchu, więc dodajmy jedno ogniwo, żebyśmy się wszyscy czuli dobrze po konferencji idziemy dopadł będzie mieć dobre piwo, więc tynku będzie nam łatwiej, że tak powiem 6 również będziemy rozważali możliwość jego istnienia tego na Sejm, jeżeli mogę wyjaśnić w 1 zdaniu pewnych wypowiedzi Jezusa pamiętanych przez wczesnych u stóp uczniów, które później z języka niemieckiego zostały nazwane jakość odpowiedzi źródłowe Huelle i stąd mamy do czynienia z tym stąd są taką literą kół, która wyprzedza wszelkie napisane wszelkie materiały napisane w ewangeliach, czyli mieliśmy do czynienia z takim powiedziałbym pre Evangelium selekcję zdań, jeżeli ktoś z państwa ma Ewangelia Tomasza, jeżeli ktoś państwo tworzy Ewangelii Tomasza Ewangelia Tomasza przypomina dokładnie kim to jest dosłownie wyłącznie zapis pewnych wypowiedzi Jezusa żadnej narracji Ewangelia markami są też jest nietypowa opcji no wielu powodów jednym z tych powodów jest taki, że tutaj mamy do czynienia z taką śmiercią trochę beznadziejną ostatnie słowa Jezusa na krzyżu to Boże mój Boże czemuś mnie opuścił to nie jest wizja, która daje nadzieje to jest jeszcze 1 wielki temat, któremu się przyjrzymy po pierwsze, ale w 2000 lat naszej tradycji chrześcijańskiej nauczyły nas patrzeć na krzyż w sposób niesłychanie specyficznym znaczy patrzymy się z punktu widzenia użyję tego słowa triumfu natomiast z punktu widzenia środowiska Jezusa tych ludzi, którzy Stali obok krzyża pierwsza pierwsze po kolejnych 6 to było totalne upokorzenie to było totalne upokorzenie upokorzenie, dlatego że ten oczekiwany Mesjasz król Izraela on nie przywrócił państwa on nie wygrał on stracił on został zabity na krzyżu ludzie, którzy stoją wokół tego krzyża też, że tak powiem uświadamiają nam tą tragedię chce się Apostoła, gdzie są trędowaci, gdzie są ci, którzy byli uzbrojeni stoją kobiety raz jeszcze wrócę do tego wątkach Ns stoją kobiety wokół krzyża nie za dużo członków Jezus rodziny ani dalszej niby się tylko matka matka stolicę 1 to jest właśnie taki moi fajną mówiąc o tych 2000 lat tradycji chrześcijańskiej i wiemy z różnego rodzaju źródeł szczecińskich Och, przepraszam historycznych, jeżeli zmianie czy chowali kogoś to miało na celu totalne upokorzenie ta osoba była księgowana nago no była różnica między mężczyznami kobietami, bo kobiety były krzyżowane twarzą do krzyża jest jak ukrzyżowanie niewątpliwie nie miał żadnej opaski wokół bioder ukrzyżowany był nago w UE w związku z tym ten moment jego żydowskiego życia i totalnego położenia wykraczało poza wszelkim tak powiem rany ramy przyzwoitej śmierci prawie mojżeszowym informuj napisane, że ten, kto przeklęty przez Boga zawiśnie na krzyżu i teraz cała wczesna chrześcijaństwa polemika cała Krze szewski wczesno chrześcijańska katecheza wysiłek był skupiony na tym jak w tym momencie upokorzenia widzieć triumf jak to wszystko odwrócić do góry nogami no i pierwszy, który przychodzi z teorią pewnego rodzaju zrozumienia tegoż upokorzenia, a zarazem triumfuje sprawę i wtedy zaczyna podążać śladami Pawła, ale jak powiedziałem jesteśmy w obrębie Ewangelii Marka my mamy do czynienia właśnie z tym momentem bólu w tym momentem odrzucenia niezrozumienia samotności temu przyjrzymy ich uwagę bardzo bardzo dziękuję dr Piotr Paś Siejkowski z kolei Londyn oraz Brunel University London państwa moim gościem seminarium dla nich dostępne w ramach studium filozofii historii idei w USA FT kropkę wg Szkopka PL informacje Radia TOK FM już za kilka minut po godzinie dwunastej dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara, a nad jakością naszych połączeń czuwała Liwia Prądzyńska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA