REKLAMA

Idzie boom na używane auta?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-10-08 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:59 min.
Udostępnij:

Po zapowiedzi rządu o możliwym podniesieniu akcyzy na używane auta, na rynku starych samochodów widać ruch. Czy czeka nas boom? Gościem Tomasza Setty jest Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czy Polskę zaleje wkrótce fala używanych aut takie pytanie taką tezę stawiają niektóre media, a my dzisiaj sprawdzimy w raporcie gospodarczym TOK FM jak jest naprawdę to ostatnia przed mikrofonem dzień dobry jest 1244 wcześniej jednak garść innych równie ciekawych informacji w Senacie lada moment, bo od trzynastej Komisja Ustawodawcza wrócić do pracy nad tzw. piątkę dla zwierząt chodzi oczywiście nowelizację ustawy o ochronie zwierząt pytanie tylko w Rozwiń » jakim kształcie ta ustawa opuści Senat, bo jak informuje reporter TOK FM Roch Kowalski w Senacie no możemy być świadkami dość egzotycznej koalicji części polityków PiS-u i części polityków opozycji chociażby PSL-u skłonnych wykreślić kilka najbardziej palących przepisów tej ustawy chociażby ten o zakazie uboju rytualnego palących przepisów z punktu widzenia oczywiście rolników dziś jutro nad ustawą senatorowie pracują w komisjach po weekendzie we wtorek ostateczne głosowanie i zapewne powrót tej ustawy do Sejmu we wtorek też kolejne już protesty rolników zrzeszonych w Agro Unii w raporcie gospodarczym teraz jeszcze turyści, którzy tłumnie ruszyli po zwrot pieniędzy za odwołane wycieczki pisze o tym dziś dziennik Gazeta prawna od tygodnia przypomnijmy, że obowiązują nowe zasady ubiegania się takie pieniądze te można od teraz odzyskać już nie tylko biura podróży, ale też specjalne od specjalnego turystycznego funduszu zwrotów do tej pory po środki z tego właśnie funduszu zwróciło się 26 000 osób na łączną sumę blisko 910 000 000zł dla porównania dodam, że cały fundusz to 300 000 000, czyli 3× więcej czy ten fundusz będzie powiększony o to będziemy pytać do tej pory rząd zapewniał, że jeśli będzie taka potrzeba to tak się stanie z tego co czytamy chyba taka potrzeba rzeczywiście będzie za chwilę zapowiedziane przeze mnie używane samochody, zanim jeszcze to nasz gość rozmowa z sprawdź jak radzi sobie złoty dziś euro kosztuje 447 funt brytyjski 491USD 380 i frank szwajcarski 4zł 15gr na warszawskiej giełdzie w tej chwili spadki WIG WIG 20 oba indeksy tracą ponad pół procent raport gospodarczy, a razem z nami jest dzisiaj pan Wojciech Drzewiecki Instytut badań rynku motoryzacyjnego Samar dzień dobry uczeń dobre zaczną od pytania, od którego zacząłem nasze dzisiejsze spotkanie w raporcie gospodarczym czy czeka nas boom na używane auta chyba słowo na wyrost patrząc na statystyki bieżące i obserwując liczbę aut rejestrowanych poszczególnych miesiącach widzimy wyraźnie, że rynek troszeczkę się odbija, ale krzywa sprzedaży jest bardzo zbliżona tego co notowaliśmy jeszcze w ubiegłym roku nawet poniżej większe straty, jakie zostały poniesione w okresie marzec maj są bardzo wysokie całkowity spadek za pierwsze 3 kwartały wynosi niemal 18%, więc wzrost wrześniowy na poziomie 8% tylko lekko odbić no właśnie Opowiedz o tym wrześniu, bo ten to pytanie to słowo boom, który się wzięło w moim pytaniu bierze się z publikacji prasowych, które właśnie mówią o tych wynikach za wrzesień wynikach, które mówią o tym ile importowaliśmy używanych aut, gdybyśmy mogli więcej powiedzieć o tym wrześniu jak to wyglądało we wrześniu sprowadziliśmy niecałe 89 000 samochodów jest to wynik niższy wyższy 8% w stosunku do wyniku ubiegłorocznego jednak wrześniowe w zeszłym roku tak jak najbardziej jednak wciąż, jeżeli patrzymy na wyniki sumaryczna to jest liczba na poziomie 630 000 aut potem wynik jest prawie 18% niższy niż w ubiegłym roku rodzic może zmienić w kolejnych miesiącach tak wejdę słowo to wynik 6 mówił nam coś o tym, że do końca roku może ten import pójść w górę może wiele zależy oczywiście od tego co się będzie działo na rynku w gospodarce, a także w przepisach, bo pojawiają się pierwsze informacje na temat możliwości zmiany podatku akcyzowego czy zmiany konstrukcji tego podatku, który w większym stopniu opodatkować dałoby import samochodów używanych w tej konstrukcji nie znamy, więc nie wiemy co to znaczy, ale oczywiście zawsze działania w zakresie podatkowym przyczyniały się, jeżeli miało być podniesione podatki przyczyniały się do wzrostów liczby wprowadzanych od betonowych używanych nowo na obydwu rynkach podobne tendencje widzieliśmy także, jeżeli rzeczywiście potwierdzą się sygnały, że w przyszłym roku podatek akcyzowy zmienić konstrukcję i większym stopniu będzie obciążał samochody używane to być może pod koniec roku będziemy obserwowali ile wzrosty jeszcze mocniejsze liczbie sprowadzonych aut to tylko dodam, że ten sygnał dała jeszcze wtedy wicepremier minister rozwoju Jadwiga Emilewicz, która w połowie września mniej więcej powiedziała, że my, czyli rząd rozważamy powrót do regulacji opracowanej w ubiegłej kadencji, która podnosi akcyzę na samochody używane część wiąże ze sobą te 2 rzeczy, czyli te wypowiedzi te wrześniowe wyniki pokazujące nam jak wyglądał import używanych samochodów co możemy powiedzieć o tych starych autach, które trafiają do Polski przede wszystkim średni wiek sprowadzanych samochodów oscyluje wokół 1112 lat także raczej wprowadzane auta starsze co oznacza, że ten Polski portal jest wciąż portfelem hołdem i nie pozwala nam na korzystanie z młodszej ofert oczywiście to będzie siedzenia coraz częściej ludzie korzystają z narzędzi finansowych do tej pory te narzędzia były głównie dedykowane klientom instytucjonalnym, ale coraz więcej firm dedykuje swoje produkty również konsumentom jest nadzieja, że będą oni tych produktów korzysta myślę co w takim razie będzie się działo w Polsce biorąc też pod uwagę szerszy kontekst czy patrząc na to z szerszej perspektywy czy Polska nie stanie się takim skansenem starych aut w porównaniu z tym co dzieje się chociażby naszych zachodnich sąsiadów, którzy mają pewnie większą dostępność do aut nowszych ekologicznych, ale też niestety droższych niestety Polska ma jeden z najstarszych parków euro, jeżeli liczną rodzinę, więc zostaną zmienione przepisy, które może być jeszcze zająć dobre tak będą preferowały auta młodsze i bardziej ekologiczne to oczywiście nasze decyzje ich pokłosiem będzie wzrost importu samochodu starszego pamiętajmy, że naszym głównym źródłem dostaw są kraje Europy zachodniej w tym Niemcy Francja Belgia Holandia, jeżeli w tych krajach, a to widzimy będą zaostrzane przepisy dotyczące możliwości poruszania się starszymi autami po drogach to auta będą z tych rynków wypychane brak jakichkolwiek barier na rynku polskim oznaczał będzie, że będziemy auta oraz chęcią przyjmowali, bo ich ceny będą niższe, jeżeli jeszcze 23 lata temu obserwowaliśmy trend, w którym świadczy o mniejszym zainteresowaniu samochodów napędzanych silnikami Gilowskiej i to dzisiaj ten udział diesla w imporcie wynosi prawie 48%, więc jest znowu wysoki to jest m.in. pokłosie decyzji ograniczających na rynkach Europy zachodniej możliwością poruszania się samochodów niespełniających konkretnych norm także widać, że reakcją naszych importerów na decyzję na rynkach Europy zachodniej jest wprowadzanie tych samochodów do kraju, bo ich ceny są bardzo atrakcyjne jak pandemia odbiła się na rynku samochodów sprowadzanych do Polski czy możemy powiedzieć o takim zjawisku, że skoro mamy do czynienia z pandemią mamy do czynienia z ograniczeniem naszego przemieszczania się to znaczy raczej nie zaleca się korzystania z jakiejś komunikacji zbiorowej czy jest trend pokazujący, że Polacy częściej chętniej myślą o tym, żeby mieć własny samochód, którym bezpiecznie mogą przemieszczać się do pracy czy dokądkolwiek tylko zechcą z punktu widzenia rejestrowanych liczy, czyli samochodów, które pojawią się na drodze tak jak powiedziałem pandemia spowodowała, że notujemy spadki na poziomie prawie 18%, gdyby nie było dawno i rynek działa normalnie nasze wyniki za bardzo zbliżone do wyników ubiegłorocznych albo nawet nieco wyższe, dlatego że mamy do czynienia z kolejnymi zmianami przepisów tak jak powiedziałam tylko trzeba się więcej aut starszych rynków Europy zachodniej tańszych i one później w kraju nabrać to zapewnia, że ono natomiast w przypadku nowych samochodów te spadki są jeszcze większe mimo spadku na poziomie 28% ca 3 kwartał tego roku natomiast wynik 3 września jest bardzo zbliżone pod względem dynamiki zmian do rynku samochodów używanych po zrzeszeniem o 7% lepszy od września ubiegłego roku widać też odbudowę tego rynku natomiast prognoza całoroczna wciąż mówi o spadku na poziomie mniej więcej 20% w stosunku do roku ubiegłego to na koniec naszej rozmowy zapytam jeszcze czy widzi pan jakieś rozwiązanie jakiś pomysł jak powstrzymać import tych starych aut do Polski jak bardziej przekonać Polaków do tego, żeby decydowali się na zakupy tych bardziej ekologicznych nowszych samochodów, które no wiemy są dużo droższe dla bardzo duże liczby osób są po prostu poza zasięgiem czy to co w tej sprawie robi robi rząd jakoś przybliża nas możliwej do przewidzenia perspektywie, że Polacy bardziej będą chętnie spoglądali w stronę tych nowych aut niższy niż w stronę tych używanych niestety w systemie polskim zawsze części obserwowaliśmy rozwiązanie typu bat ani marchewka, czyli zawsze po głowie dostawaliśmy podatkami i ograniczeniami to oczywiście tego typu działanie może przyczynić się do zmniejszenia zainteresowania sportem samochodami starszymi co nie oznacza, że rynek będzie wtedy ruszy i parcie odmładza, bo jeżeli weźmiemy pod uwagę cały park polskiej tą osią oscyluje raczej bliżej 1415 lat, więc jedenastoletni samochody sprowadzane do Polski wpływają na zmianę tego trendu można powiedzieć, że jest to wpływ korzystny wydaje się działania rządu powinny iść dwukierunkowo z 1 strony oczywiście ograniczenia związane z możliwością rejestracji najstarszych aut 3, czyli tutaj powiązanie podatku ekologicznego normach emisji to są typowe rozwiązania, które istnieją są obecne w krajach Europy zachodniej, a z drugiej strony zachęty w postaci ulg podatkowych, jeżeli nasz budżet było jak postać raczej chyba nie stać łatwość rejestracji tutaj tych elementów może być wiele spójrzmy na rynek samochodów elektrycznych dodatkowe zachęty typu możliwość poruszania się po buspasach bezpłatnego parkowania także mogą być czynnikami, które sprzyjają rozwojowi danego segmentu rynku motoryzacyjnego oczywiście to wymaga przemyśleń także ta prawda polityka była spójna no i uwzględnienia możliwości budżetowych, a te OFE w naszym przypadku bardzo ograniczą Wojciech Drzewiecki Instytut badań rynku motoryzacyjnego Samar był dziś gościem raportu gospodarczego bardzo dziękuję za ten komentarz naszą rozmowę dziękuję bardzo, do widzenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA