REKLAMA

Pandemia pogłębia nierówności w edukacji i osłabia publiczny system

Światopodgląd
Data emisji:
2020-10-08 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:03 min.
Udostępnij:

Pandemia jeszcze bardziej wyolbrzymiła problemy polskiej oświaty. Dr Paweł Marczewski z Fundacji Batorego stworzył raport "Epidemia nierówności w szkołach" - co należy zmienić?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
światło podgląd Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr Paweł Marczewski dzień dobry dzień dobry dr Paweł Marczewski jest związany z fundacji imienia Stefana Batorego w ramach takiego projektu czy oddziału fundacji Batorego forum idei powstają analizy i 1 autorem jednej z nich jest właśnie Paweł Marczewski epidemia nierówności w edukacji wydaje się, że to jest niezwykle ważny i niezauważona kwestia, a nawet bym trochę uaktualnienia te analizy Pawła Rozwiń » Marczewskiego o epidemii, ale też nowego ministra edukacji tego jak zareaguje na niego społeczeństwo jak również jego administrowanie może pogłębić problem, którym pisze dr Paweł Marczewski, czyli tych nierówności powiększają się marzy pan stwierdzić na pewno niestety tak to znaczy tutaj te czynniki, o których mówiono już na początku pandemii takie w pełni obiektywne dotyczące tego, że jednak całkiem liczba uczniów miała utrudniony dostęp do komputera niewystarczające czynieniu ułatwiające nauki w domu warunki lokalowe to się też nie zmieniło drastycznie z tej wyjątkowej sytuacji nauczania zdalnego nie da się ukryć to przede wszystkim uderzyło dzieci z rodzin nieuprzywilejowanych nawet tych strukturalnych uwarunkowań doszły doszły nowe problemy to znaczy przede wszystkim tutaj do czynienia z odpływem nauczycieli zawodu to niepewne szacunki, które we wrześniu, które przytaczam analizie, które we wrześniu podał związek nauczycieli dla państwa polskiego, którzy się wydać szybki przyrost tych nauczycieli, którzy decydują się albo w ogóle zrezygnować z zawodu przez kulturę, ale z 91000 głosów, żeby skale zadawać tak tak także to jest to jest kolejny problem i jasnym jest, że to problem, który będzie dotyczył coraz większym stopniu coraz bardziej dotkliwie przede wszystkim tych gmin, gdzie oczekuje po prostu dodatkowych funduszy na to, żeby przyciągnąć nauczyć, żeby zachęcić młodych, którzy do tej pracy to jest problem ogólnopolski, ale przede wszystkim dotyka tych gmin które, którym nie mogą zaoferować odpowiednich odpowiednich uposażeń wielkie miasto zamożne samorządy radzą sobie z tym na pewno lepiej będzie i będą drenować mówiąc brzydko zasoby kadrowe od tych mniej zamożnych także tusz prowadzi też zaistnieć kolejny kolejny czynnik, wprowadzając nierówności nie da się ukryć, że ten odpływ nauczycieli zawodu to nie jest wyłącznie kwestia pandemii Korona wirusa rzeczy rzecz jasna to jest też kwestia i ostatnich reform systemu światowego rozbicie naprzód zespołów nauczycielskich, które powstały w gimnazjach prawdę poprzez po prostu zlikwidowanie gimnazjów czy wie czy nie jest jest również kwestia strajku nauczycielskiego, którzy zakończył fiaskiem mi dziesiątego poszedł na konfrontacje z tym środowiskiem i rozpoczął taką kampanię po prostu znając ten zawód, ale nie da się ukryć obawy o zdrowie, zwłaszcza wziąwszy pod to, że średnia wieku nauczycieli jest coraz wyższa 40 lat bardzo poważne zastrzeżenia 40 lat oraz średnia w tym i cytuję za raportem powoła wszystkiego 3% nauczycieli osiągnęło wiek 50 plus to zwrócę uwagę na to na co w co one okresu, a w sumie myślę sobie tego uświadomiliśmy to znaczy mówimy mówimy o setkach tysiącach dzieciaków, które po zamknięciu szkół zniknęły z systemu są nawet nikt dobrze nie przeanalizowało kwestia przemieni podzieliło się wiedzą na temat analizy mówi o tym, ponieważ uczniowie wrócili do szkół czy ten problem nierówności wynikające z ograniczeń technicznych czy nawet tego wsparcia dzieciaki miały w swoich domach, gdy w tych domach siedział nos liczną i tak nie, bo nie da się ukryć, że tych strat, które zostały spowodowane tymi kilkoma tysiącami nauki zdany na wyjątkowo trudnych też okolicznościach to są straty, których niektóre dzieci nigdy nie odrobią także ten problem, którym były barier w dostępie spowodowane czy to brak komputera czy brak miejsca do nauki w domu to są problemy które, które nie znikną z bratem do szkoły to są to pewne straty, których odrobić nie da ja też analizy przytacza badania takie amerykańskiego think-tanku Brookings Institution, której eksperci policzyli, że taki, że spadek kompetencji w porównaniu do tego jak wyglądałoby nauka w walnym trybie jeśli chodzi o naukę czytania pisania rozumienia tekstu wyniósł tam 50% w przypadku matematyki być może 70 także jest odwrotnie przepraszam matematyka 50% normalnej nauki natomiast czytanie i zrozumienie tekstu 70% tak, czyli 50% straty w przypadku matematyki 30% straty w przypadku pracy tekst pisany my nie mamy tego typu szacunków dla dla Polski, ale można zakładać, że one wyglądały podobnie pewnie, których szkołach gorzej w niektórych szkołach lepiej, ale nie da się ukryć, że jest SATA na jak mówi jest to strata, która w przypadku niektórych dzieci będzie balastem, który nie zniknie wraz z powrotem do szkoły, bo to wszystko w dużym uproszczeniu rozmawialiśmy też o tym anteny kilka miesięcy temu w pewnym sensie prowadzi do prywatyzacji systemu edukacji w Polsce mogę postawić taką tezę to ile oczywiście myśmy w zeszłym roku zrobili takie badanie, w którym szacowaliśmy ile rodzin korzysta z korepetycji płatnych korepetycji uzupełniających, jakby naukę nauka w szkole tam około 35% wtedy rodzin deklarowało, że korzysta z tej formy dodatkowej, jakby pomocy wiemy też oczywiście, że systematycznie, ale nie lawinowo rośnie liczba uczniów uczennic w szkołach prywatnych w tym, że tutaj życie bariera dostępu to znaczy są rejony są gminy w Polsce, gdzie oczywiście tego rodzaju opcji po prostu nie ma nie ma szkół prywatnych, do których się, bo ta rywalizacja wiąże się wydają się właśnie z rosnącą nierównością tak skoro szkoły pan o tym pisze są już mają mniej, a mniejszą dotację to znaczy większą teoretycznie, ale relatywnie mniejszą, toteż ich jakości pewnie może trochę nawet obniżyć co może być bodźcem dla, którzy mają pieniądze, żeby skorzystać właśnie czy wsparcia prywatnego czy w ogóle systemu prywatnego no oczywiście oczywiście taki jest natomiast jak mówię tutaj bariery w ogóle w dostępie jak pytaliśmy o gotowość posłania do dokoła prywatnej, gdyby nie było finansowych przeszkód no to bardzo duża i szczególnie wysoka była wśród tych rodzin z niższym wykształceniem niższymi dochodami także widać, że to jest takie trochę wyobrażenie o szkole prywatnej jako takiej instytucji, która nie rozwiązuje te wszystkie problemy, z którymi boryka się publiczny system edukacji oczywiście jest jest też wyidealizowany obraz, ale samo to, że pojawia się w rodzaju tęsknota i rodzaju obrażeń to już niepokojące rzeczywiście świadczy o dość takiej no i pogarszającym się obrazi publicznej edukacji w Polsce co jest o tyle też środkowa niepokojące, że myśmy jeśli chodzi o satysfakcję systemu edukacji w badaniach europejskich chodzić wypadali dość dobrze zna tacy byli generalnie dość zadowoleni systemu edukacji, ale jednocześnie niestety to w jaki sposób ten system edukacji był oceniany był bardzo ściśle związane z tym w jaki sposób była oceniana było to system polityczny to znaczy ta szkoła nie była traktowana niestety jako autonomiczne coraz, że oficjalna nazwa ideologiczna ministra Czarka może ta jak z 1 strony, a sędzia ideologiczne z drugiej strony problemy takie strukturalne nie rozwiązane przez państwo brak też w ogóle odpowiedzi na niektóre na niektóre wyzwania związane czy to zapis czy też pandemią czy po prostu zmieniającym się nie zmienił się demografią zmieniającym się też składem kadry nauczycielskiej dalej prawda więcej niestety szkoła jest bardzo podatna na takie upolitycznienie i toteż od razu będzie ważyło bardzo na ocenach są już są systemy szkolne, które są obecne w tych badaniach porównawczych dużo gorzej niż Polski, ale de facto funkcjonują dużo lepiej dużo bardziej autonomiczne rodzice tam są też bardzo zaangażowani we współpracy z nauczycielami takie przedszkola, gdzie w ogóle szkoły są właściwie całkowicie autonomiczny wobec ministerstwa ministerstwo starcza pieniędzy ogólnych wytycznych natomiast do szkoły już decydują o tym w jaki sposób środki spożytkować prawna tamta satysfakcja teoretycznie jest niższa, ale jak się przyjrzymy bardziej szczegółowo temu to pokazuje, że te szkoły funkcjonują faktycznie lepiej późno normowania wobec edukacji kończy nam się na minutę mamy, ale wydaje się, że to jest pretekst do rozmowy o modelu państwa, bo wyspa socjaldemokratyczny znaczy takie z silnym by państwa dobrobytu zwane no uważają to uda kasę publiczną jako fundament właśnie do wyrównania szans państwa też republikańskie Francja z kolei ich budowania wspólnoty, więc słabnięcie tego systemu edukacji publicznej no stawia znaki zapytania co do tego, jakim chcemy być państwem tak wydaje mi pan się zgodzić oczywiście to zgoda natomiast ja bym nie stawia tego jako alternatywy to znaczy wydaje mi się, że jednak trudno mówić o budowie wspólnoty bez wyrównywania szans jest albo albo nie to absolutnie, więc zabrzmiało chodziło mi i a więc nawet te systemy nawet systemy, gdzie rzeczywiście jest silny takich wspólnot twórcze element ona też starają się w jaki sposób tę szansę wyrównywać coś co nasz system edukacji niestety robi coraz mniejszym stopniu to jest najbardziej niepokojące bardzo dziękuję panie możecie te analizy znaleźć na stronie fundacji Batorego też przypomnimy, że do tych nierówności oczywiście zdaniem ekspertów dokładają się cofnięcia reformy sześciolatków likwidacja, gdy państwo czytacie dr Paweł Marczewski autor był państwa gościem dziękuję za rozmowę to tyle co dziś państwa przygotowałyśmy z Martyną siedzą, która wydawała światopogląd realizował go Krzysztof Woźniak informacje w Japonii i w nich też więcej sportu, bo oczywiście będzie widzę Świątek i którą czeka na front ropy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA