REKLAMA

Literacki Nobel dla Louise Glück

OFF Czarek
Data emisji:
2020-10-09 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
chciałem państwa mają gości jest pani dr hab. Julia Fiedorczuk ginę łódzka poetka pisarka tłumaczka krytyczka literatury zakład literatury amerykański Instytut anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie pani profesor dzień dobre wczorajsza nagroda Nobla z dziedziny czy w dziedzinie literatury dla ludzi z Glik i zawsze się fascynuje, kiedy nagroda Nobla szczególnie w dziedzinie literatury zostaje przyznana twórcy twórczyni bardzo mało albo słabo znany w Rozwiń » Polsce, bo nagle wszyscy wydawcy panikują to kto to jest coraz to nazwisko część pobili, żeby w ogóle coś kiedyś wydaliśmy towar, kto ma prawo, o co chodzi co jest grane jest bardzo życie się, że uda nam się dzisiaj porozmawiać mam nadzieję właśnie twórczości tejże autorki autorki bardzo myślę złożonej, chociaż dojść do pensji teraz przejdziemy, ale autorki, która była nazwana feministką, ale także anty feministką postmodernistyczną modernistyczną poetką religijną poetką natury poetką pogańską poetką paniom tworzącą w duchu żydowskim poetką liryczną poetką właściwie romantyczną klasycystyczną cała masa określeń epitetów pojawia się przy twórczości to też pokazuje jak bardzo to jest wszystko złożone, a jednocześnie niezwykle piękne tak no właśnie rzeczywiście tak od wczoraj wczoraj sporo rozmawiam ogród na różnych różnych przestrzeniach trochę z dziennikarzami trochę ze znajomymi trochę też wania społecznościowych i i też też jest ciekawy dla mnie dla mnie obserwować reakcje mojej perspektywy jeżeli, jeżeli mogę to ja chciałabym najpierw może powiedzieć, dlaczego cieszę się z tej nagrodę pomimo jakiś tam oczywiście oczywiście też nie ma wątpliwości, więc więcej wczoraj, kiedy kiedy, kiedy usłyszałem ten werdykt to przed wszystkim bardzo ucieszyłam, że nagroda pierwszy raz odkąd, odkąd nagrodę Nobla dostała Wisława Szymborska idzie do poetki, dokąd do kobiety poetki to się to się nie zdarza często i to samo w sobie jest jest powód do radości cieszę się bardzo, że przez moment zwracamy oczy w kierunku poezji amerykańskiej no bo umówmy się też nagroda Nobla tak to nie jest tak, że nagle ktoś stwierdził o rany po prostu tutaj istnieje ta ta ta wybitna osoba nie była wybitna przed tą nagrodą nagrodę Nobla jest po prostu taki, jaki media wydarzenie medialne bardziej niż niż cokolwiek innego, więc więc, więc w tym momencie przez chwilę patrzymy rzeczywiście w tamtym kierunku i wniosek o tytuł to bardzo bardzo cieszy oczywiście można odpowiedzieć, że znów została nagrodzona osoba angielskiego kręgu językowego jest duży kłopot ja oczywiście bardzo zależałoby na tym, żeby światowe kanale literatury poszerzać o inne języki w tym języki poza spoza naszego o Zachodniego kręgu kulturowego i takie perspektywę no tym razem się nie stało to są stany Zjednoczone z drugiej strony powiedz amerykańska jest bardzo mocno tak to jest to jest naprawdę naprawdę niesamowite i bardzo złożone bardzo złożony fenomen można czekać klub nie jest najwybitniejszą amerykańską poetką, że ktoś inny jest ciekawszy bardziej eksperymentalne nie wiemy bardziej wywrotowe i oczywiście natomiast z mojej perspektywy ja słysząc, słysząc wczoraj ten ten werdykt naprawdę czułam czułam wielką radość została dowartościowana poezja w tym momencie właśnie w momencie kiedy, kiedy w takim kryzysowym dla teatru trudnym momencie ogólnie, kiedy wszyscy czujemy że, że że, że jest dużo lęku dużo niepewności i dużo chaosu, że jakoś jesteśmy przygotowani bardzo zdezorientowani myślę też fajny moment na na NATO, żeby popatrzeć w kierunku po w kierunku poezja kur akurat teraz być może w pierwszym odruchu takie przeciw intuicyjne ale, ale już już już na drugi rzut oka wydaje się, że ten wybór jest ciekawy i do tego to jest kobieta, która i tak kobiety jest powtarzam to po raz kolejny pomysł by nie od rzeczy to znaczy to jest rzeczywiście poezja kobieca wiek do 333 cudzysłowu tutaj umieściłam wokół tego kobieta, bo to bardzo problematyczne oczywiście określenie dla dla poezji, a jest kobieca w takim sensie przede wszystkim, że używa kobiecego doświadczenia traktuje kobiece doświadczenie jako doświadczenie uniwersalne tak, czyli tę część ludzkiego doświadczenia ośmiela się traktować jako po prostu część ludzkiego doświadczenia w ogóle i i jeżeli w tym stosunkowo takim zachowawczym i niekontrowersyjny werdykcie dopatrywać się czegoś odrobinę takiego przekonanego, że obrotowego dla mnie to ja widzę właśnie w tym miejscu to jest taka poezja, która po prostu bez nie, przepraszając za to tak już używa tej idei tej kobiecej części jako część, która napoi, które pełnoprawną ludzko, że to jest jego pełnoprawne ludzkie doświadczenie i łączy w sobie to doświadczenie z najwyższej próby pracą intelektualną i jest kolejna kolejny taki zestaw, którym wydaje się czasem mamy kłopot czy występuje kłopot w tym zestawieniu kobiecości intelektu tak w tym sensie też dla grup ciekawa ja uwielbiam jej poezję z przełomu lat końcówki lat osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych szczególnie te 2 zbiory i drogi pięćdziesiąty rok 91992, czyli Ararat i później władza jest, czyli dziki kosaciec to chyba na Polski należało przetłumaczyć, bo mówiąc o tym, że także określone jako poetka natury, czyli mamy tutaj co ma elementów ornamentów kwiatowych tak czy ta przyroda kwiaty, które stają się też środki wyrazu środkiem wyrazu takich właśnie trudnych momentach momentach traumatycznych wspomnień pani o tym, że to jest dobry moment, żeby spojrzeć w kierunku poezji, żeby sięgnąć po poezję szczerze zawsze dobry moment, żeby sięgnąć po poezję, ale jeżeli mówimy o tym, że świat jest jakimś dziwnym miejscu w jakimś miejscu tragicznym w jakimś miejscu nie szczególnie sprawiając, że czujemy się bezpieczni no to no to np. Ararat władza jest to są te momenty, w którym Glik trochę ciągnie czy trochę cierpliwości wiele przez słowo ze swoich doświadczeń osobistych ze sceny zejść ze świadczeń rodzinnych śmierć ojca, ale także śmierć siostry siostry, której może być nigdy nie poznała siostry, która zmarła w wieku niemowlęcym bardzo pięknie wyrażona czy też powiedziałbym prze przetworzona w tych w tych zbiorach jako właśnie jako jako pewien sposób zmagania się z traumą jako pewien sposób zmagania się z przemijaniem jako pewien sposób zmagania się z życiem, które nie jest taki, jaki chcielibyśmy, żeby było albo nie jest takie, jakie wyziera z ekranów telewizyjnych czy też okładek czasopism dokładnie tak te 2 tomy rzeczywiście się wydaje, że są bardzo mocne i już dzisiaj uczestniczą w 1 rozmowie, w której Krystyna Dąbrowska Polska Polska pięknie pięknie opowiadał właśnie o tym doc. Ararat i rzeczywiście sporo mówi o tym, że Look czy czerpie z własnego doświadczenia, że znajduje sposoby na artykułowane nie dzięki traumatyczne i nie wiem odrębności tego doświadczenia prawda 70 i rzeczywiście jest sporo traumy alienacji samotności takich trudnych rzeczy które, które nami jak są częścią życia po prostu tak są częścią życia, które która, o których trudno jest trudno opowiedzieć i NATO robi dużo jest tutaj nawet wyznawała, a dogonienie niestety zapomniał, z którego jest tomiku, ale w pierwszy wers wiersza, który nosi tytuł dla Społem to jest papież znika ona pisze też o sam Sęk czy e-mail do PiS tak, czyli z bólem zawsze da zrobić to jest to znaczący dla portalu 3 z, a Okoń osób są bardzo dziękuję bardzo, senatorów, ale tory na światowych, a podczas to jest się z tomiku chodzą marszand zew z czesnego tomiku bogato orzekł w antologii takiej, która obejmuje wcześniejsze wcześniejsze rzeczy i i po prostu frazami jak wpadła w oko, bo ona, bo ona jako wydają się może charakterystyczne dlatego wczesnego jej etapu może być noga Polska pisze o bólu tak no ale analny pisze tak banalne tak, ale tak, ale pisze ale, ale po pierwsze, pisze o bólu z poczuciem humoru trochę boleć bardzo ironiczna podobnie jak kilka klas była bardziej ironiczna niż się pamięta i to jest ironiczna jest fraza która, która ma piękną melodię, która pięknie płynie ona jest napisana ten jak wami już spędza metr, ale na pewno jest emeryt miał liczne taki bardzo bardzo klasyczny dla dla wielkopolskiej zna angielskiego pani profesor ma tutaj to jest z wielkim smutkiem przerwę, dlatego że zbliża się informacje przepraszam, ale Powróćmy do do los potem po informacjach Radia TOK FM będą rehabilitowane Julia Fiedorczuk Winiecka poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem informacje o jedenastej 20 wcale wracamy Szanowni Państwo do nagrody Nobla ale, ale nagrody Nobla wczorajsze dziś te dziedziny literatury państwa moim gościem jest pani dr hab. Julia Fiedorczuk ginę łódzka poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka zakład literatury amerykańskiej Instytutu anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy Luis klik, które wczoraj otrzymała literacką nagrodę Nobla i przed informacjami mówiliśmy o wierszu los potem przerwałem pani za to bardzo się sztuką zapraszam zbliżały się informacje to taka druga część tomiku de Haus o maśle pół lat siedemdziesiątych ta część dotycząca do sytuacji, aby uczyć się już tak wówczas marzenia los potem chciałam tego wiersza użyć jako czy też od tej linii i użyć jako jego punktu wyjścia chciałabym chciałabym opowiedzieć chciałabym powiedzieć o ogród i wracając do przerwanej myśli ta by powiedzieliśmy, że no tak o bólu tak Płatka pisze o bólu na cóż może być bardziej patetycznego i banalnego, ale sposób w jaki ona pisze o bólu to znaczy to, że ta trasa właśnie jest precyzyjna formalnie bardzo i to jest zabawna tak, bo ona od dziś one, bo ona mówi tutaj tak z bólem zawsze warto się z bólu da zrobić tak w tym jest pewien rodzaj ironii i takiego poczucia humoru, które ona też ma mroczne poczucie humoru w momencie, kiedy pisze o o wszystkich bolesnych rzeczach ja wczoraj dziś rano czytałam taki pierwszy wywiad z nią New York Times już po tej nagrodzie i Apropos czerpania ze swoich osobistych doświadczeń w poezji to jest zresztą z tego powodu się porównuje się nią plan czasami w ogóle poezją koncesyjną, z której ona myślę, że jednak jakoś tam jakoś wyrasta ona mówi na to, że on odpowiada na to, że nie interesuje ją tak naprawdę kierowanie tego rok w reflektorach tego światła na na samą siebie tylko, że jej tematem jest po prostu jest ból w jakim sensie tak i ból radość tata zmagania tak i radości istot ludzkich, które rodzą się są zmuszone istnieć tak i są zmuszone istnieć i przechodzą przez przez te wszystkie etapy związane też z kruchością i ze starzeniem się teraz ostatnią, ale dużo dużo mówi o o starzeniu się i którzy pandemia stanowią duży dorzuciła do pieca, bo on zdaje się właśnie w tej rozmowie z nim tańcem mówił o tym że, zanim zaczął pandemia to Doda oraz rozwiedzionej sama mieszka leży codziennie prawie 6× w tygodniu spotyka się z przyjaciółmi wspólnie wychodzili jedli posiłki rozmawiali no i to pandemia trochę ją uwięziła w domu i jak taki blok artystyczny zablokowanie pisarski miała, ale znów zaczęła pisać i w przyszłym roku ukaże się interesy PiS sondę kolektyw wydana przez falę stał and Giroud to czy ich wydawnictwo także kolejny tomik poezji wkrótce, ale to właśnie mówi o tym takim więzieniu od tej traumie też tej pandemii, które ją taśmą miejsca, zwłaszcza zaś, zwłaszcza myślę, że osoby, które są starsze jako samotna no to to przecież tylko to akurat tak się składa też słynna amerykańska poetka jest wielu nie nie niesławnych ludzi którzy, którzy przechodzą też przez przez tego rodzaju dostarczenia auta jeszcze jeszcze tylko 1 rzecz chciałem dodać do tej do tej mojej przód przy długiej wypowiedzi o o bólu i co można z niego zrobić to też wiąże się z tym wywiadem który, który obowiązuje czytaliśmy York Timesa mówi się często ogląda się ona jest oprócz tego, że z 1 strony jest powiedzmy koncesyjna liryczna, a z drugiej strony jest uczona erudycyjne takich układów czynią była wykładowczynią jej jest związana z uniwersytetem Yale i ona dużo jest bardzo jej w poezji aluzji literackich aluzji nie zawsze są oczywiste one czasami słychać tylko właśnie w brzmieniu np. właśnie w rytmie wiersza to są ludzie np. do poezji metafizycznej angielskiej, ale też do o mitologii i o spory mitologia to mity greckie tak tak głównie są mity greckie i tutaj mity greckie stary testament tak tak i to zresztą jak też temat przerabiania takich tekstów klasycznych jest też temat używania i w jaki sposób do do o opisania skuteczności jestem też mu mój temat bardzo jest tutaj ona pokazana tu czuję jakiś rodzaj powinowactwa, a z z tego z tego wywiadu w tym wywiadzie ona ona powiedziała coś takiego, że nie w dzieciństwie, ponieważ rodzice czytali te mity i na tym przeszła bardzo bardzo głęboko od samego od samego początku to te postacie z mitów greckich były dla niej bardziej jak żywotnie obecne i bardziej realne i bardziej jako prawdziwe niż koledzy koleżanki z ulicy i w tym informacji poruszającego bardzo bo kiedy zastanawiamy się na tym co można zrobić z bólem to w ogóle mi się wydarzyć jakiś bardzo takie podstawowe pytanie tak no jest ból co może symbolem zrobić to 1 rzecz, którą można zrobić z bólem i właśnie PiS próba wpisania go w te stare historia, która w, które ludzie zrzucą z ludźmi od dawna prawda zarówno Biblia hebrajska tak jak i jaki mi do mitologia grecka oczywiście oczywiście będzie sięgała jeszcze jeszcze iść dalej to są to samo to są opowieści są historie które, które z nami są z tą kulturą nosząca, jakby za zachodnią są są bardzo bardzo dawna i są jakimś zasady stanowią jakieś narzędzie przeżywania tych tych tych fundamentalnych spraw, czyli ino na takich kwestii po prostu egzystencjalnych i jakkolwiek byśmy kręcili nosem, że to nie jest ciekawy, bo to nie jest ciekawy temat, bo każdy pisze przecież o kruchości to jednak jest temat, którego nie da się uniknąć takich rzeczywiście literatura zawsze zajmowała się tymi tematami, czyli jeden z pomysłów na to co zrobić z tym bólem dobra jestem młodą kobietą mam te, bo mówimy o wierszu, który jest lat lat siedemdziesiątych i mam mam swoje doświadczenia, więc by 111 ze strategii polega na zwróceniu się też szkół w tym tradycyjnym tekstem kultury na próbie przypisania ich czy użycia ich w taki sposób, żeby one zadziałały znowu zagrały znowu z tym miastem współczesnym doświadczeniem tak tutaj pan na pewno może nawet lepiej niż ja, że ta postać Persefona też stanie tak persona takt Demeter, czyli właśnie czy tak jak mówią w wywiadzie właśnie ta grecka mitologia, którą ona słyszała jako tak jakby pewnie słaliśmy bajek, bo też to dzięki temu też mogła bogów boginie bohaterów z tych mitów greckich gdzieś tam wrzucać pomiędzy osoby, które otaczały czynione tak by stawały się tymi tymi postaciami teologicznymi teraz tak pisze, że zamiast narzekać na matkę mogła po prostu narzekać na metr no dobrze paniki swoje ulubione, bo ma to wrażenie, że w którymś momencie, więc powiem to powiedzieć, ale w tym momencie poetka wyrusza w takim kierunku że, gdybym nie wiedział, że jest poetką i gdyby nie było zapisane w sposób charakterystyczny dla wiersza tylko tak powiem ciurkiem no to właściwie byłoby to takie opowiadania tak to jest to jest rzeczywiście ona jest nie one w ogóle nie równa, ale jakoś nie przeszkadza i ja nie jestem ekspertką od twórczości to nie jest także luki moją ulubioną amerykańską takie mam inne inne podatki odpadów, których czytam mocniej dużo taki, który tłumaczy i którym się zajmuje też naukowo głębiej a, ale grób po prostu no bardzo szanuje i cieszę się, że teraz przyglądamy się przyglądamy się jej jej wierszom ona jest nierówna na pewno jest nierówna i i toteż ciekawe, bo są właśnie wczesne wiersze, które mają większą dyscyplinę formalną i potem jest potem są pierwsze późniejsze, które no mają taki większy oddech i rzeczywiście brzmią jak jak jak mowa tak jest też taki nurt w poezji amerykańskiej, który się wywodzi od błota Batmana tak to pisanie wie coś zjeść wolnych chwilach sam wiesz wolne limanowski, który ma właśnie taką długą długą frazę, której regulowane tylko od DM w taki sposób pisał też Allen Ginsberg np. więc być może to jest być może ten cel ten etap jest jako wpisuje się w tę część amerykańskiej amerykańskiej tradycji i tak taka próba uwolnienia wiersza w kierunku w kierunku języka bardziej potocznego w kierunku bardziej powiedzmy prozatorskiej składni też jakoś tam ciekawa to się wiąże też Unia ze zwrotem do takiej poezji bardziej filozoficznej prawda tutaj, jeżeli chodzi o ten ten filozoficzny wymiar to o Wit jakieś pokrewieństwo między między klub, a Ankarą son Niewiem czy pan znaj lub kanadyjską Płatka Ankarą, które hamują, bo ja bardzo trzymam kciuki za zainkasował też nie jest frontu ma ona na Polski tak nie jest łączona na Polski ukazała się jej gorzej esej pt. eros jest w tłumaczeniu Renaty Lis nie całkiem niedawno rozbłysły w taki, gdy szerokość tak to jest cytat Stefana oczywiście praca, która odkryła fakt, że rozgorzała słodki i i i zresztą temat gorzko słodkiego Erosa pyta pan moje ulubione wiersze ten temat gorzko słodkiego Erosa to są moje ulubione tematu u obu tych płytek i te momenty, kiedy klub pisze o głośniki mroczniej szych stronie stronie Erosa związanej z tęsknotą niezaspokojenie z rozczarowanie też samotnością to są wiersze które, które często nie do mnie trafiają dużo jest dużo jest Unia też, że tego tego to tego tematu pani profesor znów zajęliśmy Rosa na woreczku i powrócimy, jeżeli pani pozwoli pośrednicy Radia po informacjach Radia TOK FM dr hab. Julia Fiedorczuk ginę czka poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka zakładu literatury amerykańskiej Instytutu anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego jest państwa moim gościem informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek który państwa mają gości jest pani dr hab. Julia Fiedorczuk Gliniecka poetka pisarka tłumaczka krytyczka literacka zakładu literatury amerykańskiej Instytut anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy dzisiaj o laureat literackiego Nobla tegorocznej laureatce literackiego Nobla amerykańskiej poetce Luis lub wspomniała pani także podatki kanadyjską en Carson, który być może, jeżeli będzie pani miała czas ochotę powrócimy w przeszłości jeden z kolejnymi g Owczarek dzisiaj warto się zatrzymać na tegorocznej doradcy literackiej nagrody Nobla wspomniał, że bywa także nazywana poetką natury, bo roślinność kwiaty rośliny różnorakie może być kłębią się roją się z obu przeplatają się splatają się splatają się w wersji wersy te 2 zbiory poezji, o których mówiłem, ale właściwie w każdym one one są, jeżeli mówimy o takim momentach czy motywach erotyczną miłosną relacyjnych bardzo lubię taki zatytułowany mogą wręcz bodaj właśnie tam otwartego na, a ten wiersz ma w tej chwili na laptopie patrzy na niego tak tak tak to jest wiesz, kto z, którego te lata sześćdziesiąte prawda tez książki do krajów Pilis de trwają, kiedy jest tak jakby trochę chyba nie zgodziła mierzony składką natury w takim sensie, że te elementy poza ludzkiej przyrodę Unii jednak są mocno antropomorficzne zwane kwiaty np. które które mówią czasem bywają Aris, ale są mocno antropomorficzne tak jak to ma miejsce w mitach, czyli ta ta poza ludzką przyroda podobnie jak to ma miejsce często w mitach jest o człowieku Unii, czyli to nie jest takie wyjście, jakie u innych poetów współczesnych amerykańskich ma miejsce teraz jest bardzo ciekawy dla mnie to jest jakby w ogóle takim bardzo bardzo bliskimi temat rzeczywiście w wychodzeniu poza Europą centrum w kierunku tego więcej niż ludzkiego świata on ona tego nie robi, czyli tarta te elementy przyrody, które jest bardzo duże kwiaty właśnie rzeczy, które pachną to są rzeczy, które tu URE to jest ona tak to one one po prostu coś co symbolizują tutaj jeśli chodzi o dniach minowych mogą wręcz no to on można powiedzieć, że w, jakim sensie znów dotyczy tego erotycznego niespełnienia prawda coś kwitnie, a coś obiecuje, a nie ma owoców rada oraz tak wpada przez okno nęci zachęca no ale jednakowoż na końcu rozczarowuje tak, że tak jasne tak czy Sri Lanka żadnej tak czy naprawdę je minąć Jaś mina co prawda tylko tak o, tak więc wobec natury, że nie w tym sensie rzeczywiście, że pisze o naturze i to jaki będzie taki Eko, choć też powiedział, że takie głosy natomiast, że właśnie, że kwiaty rośliny one znaczą tak jak nie ma tam tuje się teraz, ale te kwiaty, które matka podmiotu lirycznego dostawała co roku w dniu swoich urodzin, które róże bodaj, które były takim symbolem jej piękna rozumie jako młodej kobiety, które oczywiście przemija w tym powiecie adorator ten, który już wysyła już nie żyje, ale byłem upewnił się, żeby rusz docierały do niej co roku i one stają się właśnie takim symbolem przemijającego piękna upływu czasu, ale jednocześnie czyści kwiaty rośliny są tam symbolami one ale, ale może być, że poruszamy się trochę po takim ogrodzie poezji tak dokładnie, bo one są też sposobem na rozmawianie z innymi poetami tak tak jak np. Allen Ginsberg rozmawia z lejkiem za pomocą słonecznika po to, słynny wiersz breaka ostan całe i ten słonecznik Klekowski pojawi życia Ginsberga w naszą Kadysz u, ale dawcy krwi w kilku innych miejscach też jest sala futra taki wiersz Ginsberga i o wydają się, że Żegluga robi też coś takiego kiedy, nawiązując do miejsca albo teraz teraz bardzo głowy to to to wyciąga więc, więc mogę mogę mogę pomylić, ale wydaje się, że te emblematy kwiatowe Unii jej mogą służyć właśnie ta za element rozmowy z ZMID mitami historiami z innymi wierszami z innymi poetami dlatego też bardzo trafne co pan powiedział, że ogród poezji raczej niższa niż ten ogród roślin tak próbuje sobie to w do takiej wszyscy mężczyźni w rodzinie kochają uwielbiam kwiaty wspomina, choć nie ma pani sobie tytuł tego wiersza, ale nic to to dziś powrócić do obu wara raczej, czyli pani ma ten los potem też pani ulubiony mój ogólne, które mam moje ulubione na dzisiaj tak powiedzmy to jest już tytułem, ale za ma taki tytuł francuski to jest wiersz niestety znów banku antologii, więc w tej chwili nie jedyne fiskus identyfikuje, z której książki, ale to są wczesne lata osiemdziesiąte sens swego jest artystycznego jest rzeczywiście to do wyceny tego tak tak i no to jest wiersz, który dla mnie trochę łączy wszystkie te wątki czy wiele z tych wątków, o których rozmawialiśmy, bo tutaj jest i MEADS i relacja między mitem, a żywym ludzkim doświadczeniem jest sztuka i kwestia piękna zimnego piękna przeciwstawione tego w jaki sposób ciału, które zawsze tylko chaotyczne zawsze gdzieś tam i nie wiem na euro nadmiarowe albo użytkowe i jest kwestia przeciwstawienia sobie historia tego mitu i w tej naszej idei tego naszego jednostkowego doświadczenia, bo mamy taką sytuację, że z 1 strony jest obraz bogów wykutych w Kamieniu i to podmiot, a być może kontempluje ten ten obraz właśnie bogów bez czasowych wyrzeźbionych, jakby pięknych doskonałych z 1 strony ten obraz ten obraz paśniki boskości utrwalonej w Kamieniu to jest z 1 strony doskonałość, a z drugiej strony to jest też jakiś tej kwoty prawda temat kwota jest ambiwalentny, bo ona jest z 1 strony to jest martwą, a z drugiej strony jest też jakiegoś rodzaju spokój i w pewnym momencie pojawiają się jej Sophie łabędzie, ale potem potem fragmenty rzeźby zaczyna ona widzi w odbity w wodzie i w momencie, kiedy ta powierzchnia wody zaczyna się zaczyna zaczyna falować to ten fragment rzeźby ożywa taki jest takim jest bardzo ładny obraz dla mnie, który mówi o tym co się dzieje kiedy, kiedy właśnie rozstrzygnięta historia zaczyna zaczyna się poruszać zaczyna żyć no i ona mówi się zaczyna w tym momencie nie ma wyjścia stajemy się, bo jesteśmy wtrąca ani płeć tak długim IS mail and e-mail z fast and, a i tak w tym momencie zaczyna się ten ten ten trud ludzkiego życia tak ten ból i ten to wtrącenie płeć też, które jest do ciekawych w jego potężnym wymiary ludzkiej egzystencji, ale też bolesne bardzo trudnym i ambiwalentne tutaj jakąś jakościową traumatycznym jest to przejście od tej od tej rzeźby, która jest, która jest spokojna i martwa do do tego co się porusza jest żywa i w związku z tym napełnione namiętnością, a eros jak właśnie mówiła Stefana Japonii Ankara są jest słodko gorzki tak, czyli słodyczy nie da się oddzielić od goryczy to jest będziesz moim pięknie to obrazowo pokazuje tak będziesz miał wspomniał, że to to jest brak tej rodziny właśnie tych 12 Róża, które co roku do matki przychodzą, ale z 7 wierszy uciekł Kubie i nie mogę sobie przypomnieć tytuł to był wiersz o relacji przyjaźni z mężczyzną który, który wciąż to zaczyna nowe nowe związki z kobietami w tych i tych relacjach uczy się patrzeć na świat poprzez, gdy ich wzrokiem staje się taką doskonałą kopią tych tych kobiet, po czym rozstaje się z nimi potem rozpoczął nową relację i Arnold, a równolegle ta relacja tego mężczyzny właśnie z podmiotem lirycznym wiersza też jakoś nie zapadł w pamięci ale, ale już bez szczegółów co pani mówi nie ty chcę tego wiersza akurat nie nie nie nie nie pamiętam nie przypominam sobie teraz w tym momencie tego wiersza, ale to znowu, jakby ten temat właśnie ambiwalencji ambiwalencji tych tych tych relacji ludzi przyjaznych miłosne, które z 1 strony z 1 strony są o bliskości, a z drugiej strony są zawsze też jakoś samotności prawda czy za zawsze jak każda aktywność jest to jest fundamentalna ludzka potrzeba tak, ale każda intymność każda intymna relacja jest też o samotności i ograniczy tego jak blisko można kogoś drugiego podejścia tak jest też różnice i to niezależnie od tego czy mówimy o relacji heteroseksualnych jakikolwiek inny prawda to zawsze zawsze w pewnym momencie jednak jednak jest też ściana która, które nas od od innej istoty oddziela więc, więc intymność ma w sobie coś takiego głęboko albo antywojennego z 1 strony z 1 strony życiodajne z drugiej strony jest jest jest frustrująca jest taki rodzaj bólu ten ból tak, o którym ona być może to jest ten ból któremu, które mają od samego początku na różne sposoby pisze zastanawiając się co z niego zrobić tak no i okazuje się, że zawsze coś można z bólem zrobić, że to jest zawsze coś z bólem zrobić z Sokołem pani profesor bardzo bardzo pani dziękuje pani realizowana Julia Julia Fiedorczuk Winiecka poetka pisarka tłumaczka krytyczka literatury zakładu literatury amerykańskiej Instytutu anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwo byłem gościem i takie spójne mam nadzieję że, że wkrótce pani profesor pojawi się by porozmawiać o poezji kanadyjskiej poetki inkasent, ale dzisiaj już dziękuję za dzisiejszą rozmowę mam nadzieję, że to zainspiruje naszych słuchaczy do tego, aby sięgnąć po poezję tegorocznej laureatki literackiej nagrody Nobla warto warto w języku oryginału ale, ale też, jeżeli są tłumaczenia, toteż warto panie one nie wierzę powiedział w antologiach różnych poezji kobiecej walnął wiem, że wiem, że Natalia Malek tłumaczy Krystyna Dąbrowska tłumaczy także, że Brzezie pojawią się bardzo pani dziękuję informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej przypomnę dzisiaj o godzinie dwudziestej drugiej program Inter Duda, który m.in. bo nie tylko, ale m.in. Piotr Beczała także zaproszę państwa serdecznie dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA