REKLAMA

"Dzika rzecz. Polska muzyka i transformacja 1989-1993"

A teraz na poważnie
Data emisji:
2020-10-09 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
24:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut czują się państwu byśmy temu minęło południe, a gościem dzisiejszego programu jest Rafał Księżyk krytyk muzyczny pisarz, który z biografii polskich muzyków uczynił osobną dyscyplinę sztuki sportu witam cie Rafale bardzo serdecznie dzień dobry witam dzika rzecz Polska muzyka transformacja 19891993 to najnowsza książka Rafała okres powiedziałbym bardzo ciekawy ciekawy też z tego punktu widzenia, że wydaje mi się, że przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem Rozwiń » muzyka właśnie była podstawową i chyba najważniejszą identyfikacją społeczną młodzieży regularnie się zgadza muzyka budziła tak jak i Polski właściwie emocje, a także określała nas w sposób niemal pełne powiedz, czego słucha powiem kim jesteś to po osiemdziesiątym dziewiątym roku szybko przestał działać jeszcze w tym okresie, w którym pisze myślę że, że działał, bo to był taki czas, kiedy wszyscy młodzi ludzie tak właśnie identyfikowani muzycznie, o których wspomina przed chwilą mogli wreszcie zaspokoić ten głód muzyki, który dręczy nas w czasach PRL-u, gdzie jak pamiętamy dostęp do muzyki był mocno utrudniony posiadanie oryginalnej zachodniej to tylko była na taką okazję, że sam pamiętam siebie i kolegów jak taka płyta była wybrało ją pod pachę i chodzi o 3× dookoła bloku, żeby wszyscy widzieli tak tak, a w tedy już można było też z autopsji znam tę sytuację wyjść na przystanek autobusowy, żeby wjechać na uczelnie, a przy przystanku pojawił się stolik turystyczny, gdzie pan miał 300 kasę oczywiście wydanych bez licencji pirackich, ale za to z pełnymi dyskografia i to nie tylko ówczesnych gwiazd, ale ale, jakby całe takim rockowym kanonem powietrzną Hendrixa po Bauhaus i można się było za niewielkie pieniądze zaopatrzyć się nadrobić zaległości to prawda ale, żeby je w świat uświadomił słuchaczom, jakie to były emocje no to dość powiedzieć, że można było dostać nieźle po mordzie za różne atrybuty związane z z szeroko pojęta mama zażądali za lata lata 80 oraz zachować Gaza ach, rozrywkę także okresów pracy czy pana Republiki tak tak, ale to, bo w tym okresie, o którym mówią w związku z książką, czyli 899 czytał to co można było dostać się w porę ją po prostu dlatego się szło ulicą po zmroku tak, bo czas był bardzo niebezpieczny wtedy na słynne burdy w Jarocinie to właśnie ten ten okres prawda tak tak wtedy były najbardziej gwałtowne też ten Jarocin świata kraju pisze w książce jako taką taki punkt symboliczne, czyli edycja 93 to wręcz te burdy dotyczyły takiej ogólnej sytuacji społeczno-politycznej, bo to był to był klin 2 porządków 1 porządek też jarocińskich fanów, którzy wówczas byli grupą mocno zdezorientowaną, jako że ujmując rzecz symbolicznie nie chcieli do tego pociągu, który miał nas zawieźć na zachód do konsumpcyjnego raju, a z drugiej strony byli tam już ludzie, którzy w tym wydawał się przynajmniej że, siedząc w pierwszym wagonie albo wręcz w lokomotywie są przedsiębiorcze mają biznesplany i chcą po prostu rozkręca swój biznes w oparciu o muzykę to był taki festiwal, kiedy sponsorem strategicznym była był koncern tytoniowy naboru piękne strajk wisiały w każdym punkcie festiwalu jak zachęcały bowiem może dziś bankowcy zaraz są demolkę tak się stało określała no właśnie, a jednocześnie też no ten ten próg 89 polskie przemiany Polska transformacja okazała się dla muzyki okresem właściwie takim kluczowym no przede wszystkim muzyka przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem właściwie nie działała w sposób rynkowy istniał tzw. trzeci obieg, które jest zjawiskiem o tyle ciekawym i chyba jeszcze nie do końca porządnie opisanym w sensie historycznym, bo to był to była kontrkultura bardzo krytyczna wobec PRL, a jednocześnie bez żadnych związków ani z demokratyczną opozycją ani z kościołem ani niczym takim stąd trzeba się trzecich jak sam sobie dokładnie no właśnie ich no, gdy właściwie przestały istnieć wszelkie paradygmaty które, które stworzyły trzeci obieg musiał jakoś poradzić jak jak wyglądał jeszcze przez ten ten czas i 899 ja postrzegam jako taką kompletnie własny szacujemy epokę, która dla znalazła się jako w takim zawieszeniu, bo tak jak mówiliśmy przed chwilą skończył się 1 ustrój już jest mechanizm uwarunkowania ograniczenia PRL-u zniknęły natomiast tak naprawdę nie osadził się ten nowy porządek kapitalistyczny nie nie było regulacji prawnych nie nie do konkretnych instytucji wszystko było w ruchu w zawieszeniu chaosie i nagle okazało się, że po prostu coś niezwykłego się dzieje o, jakby czas coś z tym bardzo kreatywnym chaosem ten kreatywny od niektórych działań osób paraliżujący, ale dla innych ludzi przeworskim właśnie dla kilku artystów muzyków to była sytuacja, w której oni czuli jak ryba w wodzie wykorzystywali te wszystkie możliwości okresie wówczas otworzyły paradoksalnie ten pierwszy powiew wolności zniesienia ograniczeń sprawiło, że działo się bardzo wiele nowych dla pewnych rzeczy, które wcześniej nie miał szans się wydarzyć, ale na dłuższą metę jak już wkroczyły ta regulacja rynkowa, o których wspominasz to nagle okazało się, że ci ludzie, którzy zostali sobie swoje ścieżki działalności alternatywnej w latach osiemdziesiątych okazali się już bezbronni wobec tych Rogowo chciał, dlaczego kapitalizm jakich ustaw zaczął szaleć w naszym kraju było różnie to znaczy na pewno byli tacy, którzy sobie kompletnie nie poradzi nie odnaleźli się w tym nowym świecie, chociaż przedtem byli właśnie władcami masowej wyobraźni przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem, ale byli też tacy jak Muniek Staszczyk, którzy jak kiedyś określił Paweł Dunin-Wąsowicz łagodnie przeszli od alternatywy do komercji, a Robert Brylewski, który niewątpliwie należał do tych ludzi, którzy się w tej nowej potwornej odnaleźli taką uchwałą maksymę, że poradziły sobie te zespoły ze starych czasów, które się zmienia przedsiębiorstwa jako przykład dawał właśnie kiła i kult, żeby raz pamiętam jak Robert Brylewski założył złotą skałę próba swoich sił jako przedsiębiorca osoba na wysoko polegała na tym, że to doskonała z tego, że jak mogę zespół, który chciał nagrać debiutancki materiał nie miał pieniędzy to niedobrze się dogadywali właściciele studia z chłopakami, że tam faktycznie za darmo nagrają też mogli w tym stopniu przez czas i mieszka i skończyło się na tym, że powstało tam kilkaset materiałów nie wszystkie znalazł wydawcę, niemniej o rejsie 34 latach po prostu zabrakło na prąd i słynne studio notatka swojej ostatniej lokalizacji w Proximie ustąpiło miejsca hurtownie dywanów i na to by właśnie ten porządek porządek nowych nowych czasów, który rozprawił się dość brutalnie stąd taka może alternatywną utopią, bo już niebyła NATO miejsca wrócimy do rozmowy kosz po informacjach Radia TOK FM Rafał Księżyk krytyk muzyczny pisarz autor dzikie rzeczy, czyli Polska muzyka transformacja 8993, a teraz na poważnie Rafał Księżyk krytyk muzyczny pisarz autor książki dzika rzecz Polska muzyka i transformacja 19891993 jest gościem programu Rafale jak Polska kontrkultura poradziła sobie z komercją wasza myślę, że sobie nie mnie nie zaprzątała głowy radzeniem sobie z komercją robiła swoje tak jak wspomniałem w tamtym okresie otworzą się nowe możliwości w związku z rozcięciem starego systemu i skrzętnie z tych możliwości korzystała z takim koronnym przykładem może być to co to złota skała, którym mówiliśmy wcześniej pierwotnie mieściła się w ogóle takiej wiejskiej komunie strategie na Warmii byli też ludzie, którzy próbowali podjąć wyzwanie nowych czasów na własnych sprawach z kolei doskonałe szkolenie taka grupa artystyczna muzyczne performer w holu plastyczna prawda ta wraz z legendarnym warszawskim coś się zawiązała taka szkoła ostatniej szansy się mówi dla trudnej młodzieży i tam prawdziwy kwiat undergroundu skandal po Andrzeja Stasiuka uczęszczał w tamtej grupy wywodzi się Jarek Guła, który za młodu jeszcze w poprzedniej epoce robił różnego rodzaju anarchistyczne performance, a później zaczął interesować się otwieraniem lokali muzyczną artystyczno rozrywkowych czasem dorobił się takich legendarnych miejsc jest troszkę późniejsze epokę chociażby piekarnia czy centralny dom kultury to była taka próba odnalezienia się Underground owców nowych czasach, które polega na tym, że tak naprawdę tych wszystkich wyczynów, która Adrian około bankowe, ale gra jako muzyczny nie był w stanie wygenerować przede wszystkim chcę nie była dobra zabawa i przykład z kolei załoga z Trójmiasta w kręgu pop-artu, a konia kona na czele, któremu udało się wedrzeć się do ogólnopolskich mediów i zasłynął jako prezenter programu salami do, który wystartował z początku lat dziewięćdziesiątych i myślę, że odcisnął się na hale ze wrażliwości młodych Polaków wasza kolej oznaczeń dotarto, czyli Tymon Tymański z zespołem miłość wdarli się do salonów polskiego jazzu robią w stanach też niezłe zamieszanie tak sobie też na własnych sprawach, bo dla nich czas, który nazwali Jassem, mimo iż grany był najwyższy w standardach, jakie jakich od razu oczekujemy również wnosiło takie kompletne kompletnie surrealistyczne poczucie humoru jakąś taką aurę właśnie komputerową, której do tej pory w ludziach, że szczególnie polskim nie było, ale i o ich wywindowało do grona ulubieńców publiczności przez tutaj młodej i było takim jednym z sygnału rośnie też nowe nowej epoki, a dzika radość po takim, jakim grymasem groteski jednak może sugerować tym moim wierzę, że nie do końca nam ta przemiana tak się dała sobie wyobrażaliśmy, niemniej jeszcze tak z czego cieszyć dla mnie ten jak pozostawał taką pieśnią wolności w nowej epoce najbardziej najbardziej wyrazistą ma też już połowa lat lat dziewięćdziesiątych ten początek lat mówi, ale mimo ogólnie nowe lokale które, które powstawały w strefę Gazy, które opisujesz swojej książce, ale ja się zapytać czy taką rzecz, która wydaje mi się refleksem bardziej generalną oczywiście osiemdziesiąty dziewiąty rok był dla Polski czasem szczególnym, ale też na światowej scenie muzycznej dokonała się taka ważna przemiana Otóż no to jest już absolutny schyłek banknot pan Kroka pojawia się nowa muzyka pojawia się Grant pojawia się jego taka chce odmiana kalifornijska też to wszystko miało także wpływ na polską scenę po osiemdziesiątym dziewiątym roku pojawiają się nowe będę, które no już nie uczestniczą w tym dawnym kontr kulturowym paradygmacie, a jednak są szalenie popularne mam namyśli np. Hej, a to co z tymi huk bo, choć był takim hasłem złożonym z weteranów scen pan Krakowa nowo halowej znacie majątkiem na czele i to był zespół, który można powiedzieć zaczął grać w klimatach branżowych jeszcze zanim ten boom gazowy na świecie nastąpił co zresztą było docenione wojny i grali w Cannes jako zespół zwyciężył w plebiscycie rok Europy wschodniej, które francuskie radio w ramach wnoszenia tych kulturowych granic o runięciu muru berlińskiego ogłosiło dla nich tam zmieszczą się całą konkurencję był to pierwszy Polski zespół, który pojawił się w MTV właśnie tego koncertu nagrywali muzykę do filmu takiego pisma jego modnego wówczas bardzo fińskiego reżysera mieli szansę być zespołem światowym, aczkolwiek rozwiązanie przeszkodziły takie typowo polskie, o których mowa często przeczytać Hey i urzędu takie najbardziej kojarzone z Grantem wówczas polskie zespoły prośba moim zdaniem formacje trochę sztucznie wykreowane przez zagraniczne koncerny mające swoje przedstawicielstwo w Polsce i próbujące gorączkowo nadal ze znanymi światowymi trendami, a tak naprawdę już gram w Polsce za sprawą chałka również jeśli chodzi o tę pracowniczą, a rektoratem muzyce towarzyszyła na świecie jeszcze wydarzy inna jest ważna rzecz jeśli chodzi o nowe zjawiska muzyczne tamtej epoki Piastowskiej muzyka Rey, która utorowała drogę dla sceny techno i to również mieliśmy w Polsce na taki zasadach jak było na świecie jeśli ktoś pamięta film o widzą sprawę, że liderzy Cleese to jest taka scenka, jaką już o tym jak zawiesił klasy gra nielegalną taneczną imprezę gdzieś w środku lasu u nas taki przykład przejście gładkiego od Santoka do tanecznych imprez reprezentował skandal niegdyś wokalista Dezertera, który znudził się pan problem pojechał do Berlina przywiózł stamtąd i płyty i NRD co stworzyło mieszankę wybuchową, która z początku lat dziewięćdziesiątych, jakby otworzyła ludzi na taki rodzaj nowej muzyki tanecznej ostatecznie była taka komercja w przypadku techno, gdzie pytam halowej imprezy reklamy nowa, żeby tak zależy od Sparty, które ma pojawiały się spontanicznie warszawian różne tak różnych pustostanach czasem wolne również dostęp do licznych taką esencją rejs polskiego jest Łódź, gdzie czasach upadku przemysłu włókienniczego kiedy, kiedy miasto było ponure wszystko się waliło pojawia się grupa właśnie w dawnych bankowców turyści kręcili tam nową elektronikę i zaczęli ogarniać różnego rodzaju rozrzucone magazyny wynajdywać bunkry stare i tam takie stuprocentowo nielegalne imprezy rezerwowe robili jeszcze na długo, bo na długo przed tym, zanim coś w Łodzi, a na to, żeby to po prostu zmotywować odłączyć od biznesu i uruchomić takie modne kluby jak Alcatraz czy suną parady wolności to byli jako ludzie już z kolejnej generacji, którzy po prostu jako uczestnictwo tych nielegalnych imprez racjonalnie później przejęli sprawę swoje ręce i już podłączyli całe zjawisko pod aspekty biznesowe układy tamte były zupełnie spontaniczne taki na zasadzie towarzyskiej może taki wymiar tych czasów, ale nie myślał się w tym kręgu pieniądza to bardziej o relacjach polskich to rzeczywiście bardzo ciekawe piękne w fragment dziejów polskiej kontrkultury, ale przypominam się opowieść Tomka Lipińskiego, bo to są te czasy, gdy do Polski wkroczyli menedżerskiej, czyli wielkie opady 90 czwarty rok, kiedy weszła ustawa o prawie autorskim tak zostać ukryty w zakonie Sejmowi opowieści o tym nowa działo się, bo wtedy były regulacje zaczęły się regulacje, ale też na pojawiło się zjawisko, które przez cały PRL w Polsce było właściwie nieznane to znaczy krótko mówiąc taki zachodni show biznes zawsze wszystkim jego konsekwencjami i też weterani kontrkultury próbowali się w tym świecie jakoś odnaleźć pamięta, że Tomek Lipiński, czyli legenda polskiego polskiej com klub kultury twórca brygady kryzys twórca Tiltu zatrudnił się jednym z wielkich koncernów miał tam być łowcą talentów przeprowadził zespół, który zupełnie nie podoba mu się w sensie gustu muzycznego, ale ogromnie wierzył w jego potencjał komercyjny, na który przez tę międzynarodową firmę został odrzucony ten zespół Varius Manx, który potem zrobił wielką kariera na czarno z tego co wiem też się odwróciły zespół, choć kolarska, który też był wielkim w całym komercyjnym co prawda może krócej na rynku miasta Żary znacznie mniej myślę, że Tomek po prostu artystą i patrzą na rzecz uczciwie, kierując się swoim gustem, a nie temu, czego wymagały badania rynkowe, a no po prostu taki był człowiekiem innej innej epoki później jego następcy spełnienie takich skrupułów, tym bardziej że zaczęły się też takie praktyki typu badania rynku formatowanie rozgłośni radiowych to wszystko się z stawało takie bardzo stary syntetyczna centem temu twórcy, choć znikną, niemniej jednak muzyczne był wtedy na tyle mocny, że było też miejsce na całej masy przedziwnych wytwórni niezależnych, jaką kilka dni scenie opisuje i były tak dziwaczne twory dzisiejszego punktu widzenia nie mają szans na rynkach na skarżącą jako akt prawa w Polsce muzyka ukraińskiego undergroundu sceptycy Obuch Records tak w zasadzie Manufaktura muzyczna, która wydawała muzykę elektroakustyczną jak w eksperymentalnym folkiem w przypadku grupy Księżyc materiały, które dziś są wspominane jako legendarny kultowy natomiast nic z takich profesjonalnych wydawców nigdy nie dałby szansę takim artystą, bo to zupełnie nie rynkowa rzecz stąd się skupiam na tym najbardziej właśnie dzieci okresie, kiedy wydawało się, że wszystko jest przednia jest na możliwości świat był różnorodny otwarty określenie tego idealizować, bo też ktoś były mroczne historie typu amfetamina gangsterze o kupujących kluby przed wszystkimi rozwalający koncerty ale, ale też było tak dużo podejrzliwości nieuczciwości w samym sobie sama jak mammografia słynną historię zespołu Hey który, których było gwiazdą bezkonkurencyjna nr 1 natomiast po latach wspominał, że bylina niewolniczym kontrakcie skończyli ten kontrakt z długami, mimo że możliwe awarie Katarzyna kanclerz, czyli o ówczesna wydawczyni Heya 8 zespołów w bardzo często opisywał ten akt mowa w 2 organami nadzoru, bo do tej pory do tej pory nie jest tematem tak, ale trzeba też sytuacja chora tego polskiego kapitalizmu potem była taka historia, że o pani była równocześnie menadżerką zespołu i pracownicy firmy, dla której zespół nagrywał no, czyli konflikt interesów, który nazwijmy to górnolotnie w państwie demokratycznym nie pani nie zmieni stan, bo czyich interesów ma pilnować czy zespołu ze swojego pracodawcy na zazwyczaj w takiej sytuacji ten pracodawca bardziej się podobam nadzorowi poddane nie powinno mieć miejsca miało jak również szereg tego rodzaju takich przedziwnych sposobów na to jak my sobie wówczas w Polsce wyobrażaliśmy ten zachodni Dostatni rynek lekarze z czeskiej podsumował ten okres piosenkę mój wydawca jest złodziejem, który na docenta ta piosenka w jakimś sensie jest jest pan latem na początek lat dziewięćdziesiątych, gdzie poza tym boomem i ogromnym entuzjazmem pojawiło się też bardzo wiele nieuczciwości bardzo dziękuję ci za to spotkanie Rafał Księżyk dziennikarz muzyczny i pisarz autor książki Jacka rzecz Polska muzyka transformacja 19891993 był gościem programu ja zapraszam teraz państwa na informacja o nich w imieniu Macieja Zakrockiego na raport gospodarczy program przygotował Bartłomiej Pograniczny zrealizował Kamil Wróblewski Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA