REKLAMA

Trzej Królowie Operowi

Interluda
Data emisji:
2020-10-09 22:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
52:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Inter luda zaprasza Cezary łasiczka Cezary łasiczka to jest program Inter Duda dobry wieczór witam państwa bardzo serdecznie czasami Szanowni Państwo zdarza się także można swej drodze spotkać gwiazdę operową czasami, jeżeli ktoś ma dużo szczęścia to może np. spotkać 2 gwiazdy operowe w ciągu tygodnia miesiąca jamie wyjątkowe szczęście, bo w zeszłym tygodniu udało mi się spotkać 3 wielkie gwiazdy operowe najwyższa półka światowy format to wszystko 1 dnia dlatego Rozwiń » dzisiaj Szanowni Państwo wydanie można by rzec specjalne specjalne wydanie operowe programu Inter Duda, bo o to w tym programie Inter Duda Piotr Beczała wybitny światowej sławy tenor Tomasz konieczny wybitny światowej sławy bas baryton oraz Jakub Józef Orliński także wybitny także już światowej sławy kontratenor zapraszam do wysłuchania dzisiaj potrójnego uderzenia operowego państwa moim gościem jest pan Piotr Beczała światowej sławy tenor dzień dobry witam serdecznie witam witam wszystkich słuchaczy wskakujemy świadkowi wdowy, który zatrzymał myślą o pandemii, które epidemii, która zatrzymała świata zaczęła też kulturę i myślę, że kultura ucierpią szczególnie, bo okazało się, że są rzeczy, z których zrezygnować nie możemy, ale kultura pewnie, bo jedną z rzeczy, które pierwsza poleciała tak zamknięte dotknął pana pan to został uwięziony w nowym Jorku czekając jednakowo na spektakl potem okazało się, że Metropolitan odwołała do końca roku, a później do końca sezonu czy to uwięzienie czy to życie pandemii coś panu pokazało udowodniło unaocznił o dzieło ma do tego stosunek dosyć prosty nie denerwuje się rzeczami, na które nie ma żadnego wpływu z taka sytuacja została faktycznie Nowym Jorku spędziliśmy tam 2 tygodnie taki kwarantannie osobistej on nikt nas nie zmuszał, ale postu uznaliśmy, że no nasze postanowienie zostanie w nowym Jorku gdzieś tam mamy mieszkanie jest taras z grillem, więc jakoś sobie pod postanowiliśmy radzić, ale sytuacja skalować co bardziej i moja agentka bardzo namawiała nas do tego, żeby jednak wyjechać z nowego Jorku, ponieważ tam się utknie to no będzie problem będzie mogę mógł zamarznąć żartowała, że mogę swój patent kapitański użyć wynająć jacht możemy jachtem do Polski wracać przez miesiąc, więc to też byłby jakiś było jakieś rozwiązanie tylko żart czy rozważaliście poważnych no nie, ale media to taki niby żart, ale sytuacja była naprawdę krytyczna w nowym Jorku pod koniec marca, ponieważ wszystkie loty zostały odwołane myśmy mieli opłacony loty mieliśmy lecieć na Bahamy jak często robimy to po takim kontrakcie Nowym Jorku lecimy na kilka dni odpocząć mieliśmy wykupiony wspaniały urlop wszystko zostało zwołane Bahamy zamknął granicę nasze przedmioty bezpośrednio do Wiednia zostały skasowane nas przyblokowany lot przez Toronto i Frankfurt Juśko wdowy został odwołany potem okazało się, że że możemy tym samolotem z Chicago do Warszawy wracać i wycofać się na to praktycznie w no parę godzin agentka mieliśmy lecieć o godzinie 1430 z nowego Jorku do Chicago, bo to jeszcze konieczne, żeby się dostać nowego do Chicago co było też bardzo trudne jesteśmy oburzeni o ósmej rano i 16 minut moja żona się spakowała co nowe wykroczenie rekord świata myślę, że lekko galaktyki, czyli o to chodzi no i uniknęliśmy w ostatnim momencie z Ameryki o do kwarantanny już tak już teraz poważnej w Polsce w naszym domu w górach no tak to się wszystko zaczęło tam wtedy, a odważyłby się pan na taki rejs przez Atlantyk szczerze nie nie mój patent motorowodny na pewno ograniczenie do 30 mil od od brzegu NATO chyba nie ma kanara nie dochodzi ostatecznie świat pewnego pewnej no desperackiej mam zbyt duży szacunek do elementu, jakim jest może to może to może skoro może to może zostawmy ponieść może zostańmy w takim razie przy całkowicie Vuković spowodował także to, że bardziej zaczęliśmy korzystać z kultury online kultury za pośredniczący jej przyczyn, jeżeli chodzi o pana zabić macierzystą opery to nie jest nic nowego, bo Metropolitan od wielu lat z powodzeniem transmituje spektakle w Polsce też to jest bardzo popularne popularne na całym świecie stałem się co pan sądzi od o tym przeżyciu, które jednak jest przeżyciem bardzo indywidualnym, kiedy śpiewa śpiewa orkiestra gra widownia siedzi i słucha, a opcji no właśnie za pośredniczących w wersji profesjonalnej jak np. met czy też w takich wersjach różnych, które nagle pojawił się pandę czy to nie jest żadna opcja moim zdaniem to te spektakle, które pan wspomniał czy te transmisje drzwi do kin to są żywe spektakle na tych spektaklach siedzi 4000 osób w sali i to jest tylko transmitowane do kin zupełnie inna sytuacja, kiedy mamy publiczność, a jest zupełnie inną sytuacją, gdy publiczność nie ma my śpiewamy do kamer do mikrofonów jeszcze za pośrednictwem takich bez słabych mediów jak jak jak jak internetowe no to jest jednak zależności od tego jakich Toma dostęp do szybkiego internetu jakość jest taka lub inna, ale to jest, gdy co rozwiązanie doraźne no myśmy sami z moją koleżanką, że jest coś di Donato to była moja siano to właśnie w nowym Jorku miała być zdecydowaliśmy się na nas teraz z spokoju z domu o od oddziału z towarzyszeniem fortepianu i harfy ciekawe przeżycie, owszem, ale nawet tam siedziało 5 osób 6 osób Unii mieszkaniu, gdzie mieliśmy do kogo śpiewać to jest coś co jest bardzo bardzo istotne Śpiewak muzyk artysta potrzebuje publiczności bez publiczności nas nie ma i to jest dobre rozwiązanie w takich sytuacjach ekstremalnych, ale nie wolno nam się do tego przyzwyczajać nawet ten koncert na żywo z Metropolitan Opera, gdzie 40 śpiewaków z domu śpiewało w różnych konfiguracjach dwu ciekawy oczywiście to jest pewien pewny pielęgnowanie kontynuowanie kontaktów z publicznością w czasach pandemii, ale mam nadzieję że, że te, że ten doraźny system już przeszłością czasami publiczność jednakowoż żywo reagująca przeszkadza może nie śpiewakowi, ale pozostały, bo panną wielokrotnie, bo tak trzeba powiedzieć zdarzyło się, że musiał pan bisować to nie na końcu koncertu w ośrodku spektakle, żeby się pan bisować arie tak no zdarzyło mi się faktycznie to jest ciekawe bardzo przeżycie ja jestem takim, a śpiewakiem, który niespecjalnie lubi przerywanie spektakli, ale są pewne ekstremalne sytuacje te ekstremalne sytuacje zarząd publiczności to był układ w Barcelonie w teatr ulicę i wiedeńskiej Staatsoper, gdzie no publiczność kocha śpiewaków oni przychodzą nie dla inscenizacji tylko dla śpiewaka na spektakle Staatsoper to chyba wolą w trakcie, bo jak się skończy to wychodzą nie tam stan i myślę, że ta petycja jeden z niewielu teatrów jest tzw. tej plac, czyli takie miejsce, gdzie miejsca stojące tam jest 200300 osób i oni są w stanie naprawdę przeciągnąć aplauz no do pół godziny jak coś debiutuje w Wiedniu ze mną jako śpiewaczka Śpiewak nie są do tego przyzwyczajeni właśnie minuta spoczęli obok właściwie główna część publiczności już jeśli chodzi o tamte 200300 osób jeszcze ciągle klaszcze my tak wychodzimy czasem jeszcze 15 minut 8× przed kurtynę to są bardzo bardzo piękne momenty, a powtarzanie no cóż zdarzyło się na to, bo to ekstremalne takie przeżycie, ponieważ to nigdy nie był jakiś specjalny hity operowe i to świadczy o wielkim w jakiej klasie by publiczności, że doceniły doceniła publiczność interpretacje, a nie tylko jakby popisy wokalne czysto ekwilibrystyczne jest pan można powiedzieć szczytu kariery oby ten szczyt jak najdłużej trwał, ale trzyma pan już plan na ten moment, kiedy pan zdecyduje rozstać ze sceną operową ja się, że to jest bardzo łatwy do obliczenia to jest tak samo jak w sporcie można przeciągnąć skoki narciarskie, a można poskakać jeszcze całkiem nieźle po trzydziestce, ale 35 tak jak w tenisie balecie w balecie gdzieś tam ten ten moment nadchodzi, że że, że organizm nie daje rady o i też u nas jest taki moment myślę 35 lat na scenie 40 lat na scenie to taki limit, którym z tym trzeba się zgodzić po prostu dziś chodzi o tenora myślę, że 60 kilka lat to jest bardzo dobry moment, czyli mamy taki, że tak jak emerytury jak mamy tu przychodzi prawda nowy wiek emerytalny oczywiście można z to co pewnie też wszystko płynne, jeżeli się umie śpiewać może troszeczkę dalej prowadzić, jeżeli dla głosu niższego może ten limit nie jest aż tak istotne no są naprawdę różne uwarunkowania, ale ja myślę, że to jest taki moment, gdzie można zacząć myśleć o tym, żeby prowadzi pani kursy mistrzowskie warsztaty różnego rodzaju to jest coś tylko będzie pan chciał kontynuować przecież inny pomysł nie, że ja myślę, że morskie myśli ja myślę, że że, że edukacja to jest coś co bardzo interesuje prowadzą od lat już kursy mistrzowskiej jestem zapraszany do takich instytucji właśnie nawet tutaj Akademia w Akademii operowej czy jest to jest w pasie w każdym czasie coraz większym znaczącym jest taka Akademia operowa czy to jest Zurych czy trzecie Hamburg czy Londyn czy nowy Jork, a te akademie operowe istnieją i tam są śpiewacy na jakimś poziomie to nie są początkujący studenci i to dla mnie bardzo ciekawe i z tym wiąże raczej moje moją dalszą działalność operową śpiewaczką wybaczmy sobie taką hipotetyczną sytuację, że został pan pojmany z aresztowany przez policję tak jak w takim amerykańskim kryminale i teraz ten inspektor prowadzący śledztwo mówi pani by cała tu jest kartka papieru pióro i albo pan tutaj od napiszemy zaraz to co pana zapytam albo będzie naprawdę źle to proszę teraz napisać 5 rzeczy, których nie wiemy o pierwsze mecze, ale w prawa człowieka wyrządzane przez zalew leciały za to nie ja myślę, że trudno trudno powiedzieć, ponieważ my jesteśmy, jakby w dzisiejszych czasach 2001. wieku mamy Facebooka mamy instagram mamy właściwie tam są tam jest tyle rzeczy, że samo tymczasem nie panuje po 3 spotkaniach przeciwko dowiedzieć o sobie nawet wiele, ale może się dowiedzieć wyrzeczenia się zapewne komentarze nie mam pojęcia co bym napisał na tej kartce szczerze mówiąc, ponieważ od lat mam takie podejście tego, że nie mamy aukcja właściwie jak ktoś chce się niczego dowiedzieć wystarczy wejść na Google i można sobie regulować parę wywiadów myślę, że wiele wiele pytań zostało bardzo precyzyjnie odpowiedzialny ZUS także nie wiem no to co pan zaskoczył teraz noc inspektor wino obrazy, ale zmian w slamsach kiedyś jak miałem golfa teraz jestem raczej skręca piłka w lewo to co może mało ludzi, a miał pan kiedyś Orła Holman Holman właśnie marzenia tak tak w Salzburgu na klubie Orlando, gdzie byłem członkiem tego klubu to był dołek nr 6 par 3136m przez di Top żona była świadkiem wyjaśnia państwu, że chodzi o to w dalszej, żeby wbić piłeczkę talerzyki teraz różne nazwijmy to stacje mają ten park czy to oznacza, że to jest taki średni założenie założenie, że w ilu ruchach ich uderzeniach należy najbliższym okiem patrzy, jeżeli chodzi łączyli za pierwszym za pierwszym razem do oka no to jest rzadkie, ale zdarza się zdarza się bardzo przyjemne uczucie mogę polecić wszystkim państwu i gra pan tzw. Andropauza zwykle, czyli nie tylko na padzie nie mówi Henryka z 13,9 to może mogę napisać KC tak to nie wszyscy wiedzą, czyli 13, gdzie koma 9 punkt powyżej zera, a tu, a ich głos chodzi o to by być poniżej wydanie ci, którzy mają 0 to są to są zawodowcy, więc każdy amator golfa ma tzw. indyka, czyli ma pluszaki przy tym że, gdyby grał pan nie wiem z Tigerem Woodsem to osoby pan, gdyby 13 nasz rynek sala 14 pkt 14 uderzeń na rundzie dostałem statek grał tak i wtedy był remis i ten remis mógłbym wygrać, bo musiałby zagrać poniżej, bo jak mam swój Henryka bez problemu co pan w tym golfie wciąga wszystko by leżą też golfa po pierwsze po pierwsze może państwo nie wiedzą, ale my spędzamy, a większość czasu zamkniętych pomieszczeniach bez okna są sale prób Metropolitan czy Zurychu -5 minut 3 i tam jest po prostu ciemno i smutną dlatego wyrwanie się na na zielone jest no bardzo bardzo zdrowe po pierwsze po drugie w wiele frustracji w życiu i wyładowanie tych stacji na białej piłeczki nikomu nie robi krzywdy, a na to nie można frustracji to musi być, ale za to można czasem pójść sobie na 2 ingerencji wziąć jeszcze piłek i po prostu się naprawdę wyładować, więc to jest taki takie takie no bardzo zdrowe zbalansowania tego co się robi Melex czy Piechocka wolę na Piechocki chociaż czasem nie mamy czasu bierzemy lexa a jakie pana ulubione pole jest kilka przepięknych pól Szkocja byłem byliśmy na centra gdzie, ale nie mogliśmy grać też była niedziela w niedzielę to zamknięte, bo należy do gminy i tam można spacerować, więc tylko spacerowaliśmy, ale większą rolę dzikie takich czy chociaż, jeżeli chodzi o spektakularnych samego widoku to jest może mało spektakularne, ponieważ jest kilka set pagórków w okolicy 8 Paula zachodzą na drugi nie wiadomo, gdzie kończy się byle gdzie zaczyna się od kursu to wszystko takie bardzo skomplikowała się bardzo trudne Murek najbardziej mi 6 a, ale w Ameryce są przepiękne pola i mieliśmy okazję teraz gracze z takich naprawdę prywatnych użycie nie tam jeszcze nie byłem, bo tam nie ma opery na Florydzie raczej nie jest centrum operowe tam, gdzie śpiewam, czyli nowy Jork Chicago San Francisco z San Diego znaczka San Diego śpiewacy przez lata brali kontrakty, żeby grać kult w okolicy ludzie Lane to mój przyjaciel bas włoski, który jest świetnym golfistą właśnie co roku jeździł do San Diego w lutym i Opera w San Diego robi dla niego produkcja wyrobów, żeby też czy mógł sobie ponad 3 tygodnie w golfa, a ten popularne zajęcie wśród śpiewa tak bardzo popularne właśnie dlatego dlatego, że to jest takie oderwanie się od tej rutyny od tego tylko życia w ciemności no i do tego myślę, że ten gorszy wynik jest bardzo podobny do pewnych elementów techniki wokalnej na pewno projekcja dźwięku luz w nie, więc regulacja dźwięku to bardzo skomplikowany to musiał rozwinąć, ale proszę mi wierzyć to jest to jest to są bardzo rzeczy pokrewne poza tym myślę, że to wreszcie w taki sposób, w którym możecie się mierzyć ze sobą, bo trudno porównać pana występ w Bayreuth, z czym występem w Monachium, a teraz musi być proszę proszę o atomie -7, a nie rozumie tak dodatku jest wiele wiele takich centrów operowych właśnie jak jak bardzo kwestie festiwal, który ma swój kąt konkurs no tu gotowych golfowy zawsze co roku jest na klubie w bajce taki muzyczny właśnie wszyscy śpiewacy, kto gra gol oczywiście muzycy orkiestry chóru spotykają się po prostu na to nie rozwiązuje pan wygraliśmy 2 lata temu, czyli im punkt gorszy, ale ja byłem mistrzem Polski szkół artystycznych akademiach artystycznych w siatkówce, więc ja, gdybym miał rację podskoczyć wyżej niż może być pewien problem, ale telegram siatkówkę prawie profesjonalnie w takim razie życzę panu Henryka operowego na poziomie 0 w planie single Henrika w przyszłym roku może się uda, czyli poniżej 10 bardzo bardzo panu dziękuję za tę rozmowę bardzo miło państwa i moim gościem był pan Piotr Beczała światowej sławy tenor także Miss ping-ponga i światowej sławy zapalony golfista zapasowych i zapalony golfista dziękuję serdecznie dziękuję Inter luda za prasa Cezary właściciel swoje moim gościem jest pan Tomasz konieczny światowej sławy bas baryton witam serdecznie witam państwa serdecznie co robi Śpiewak operowy w czasie pandemii zajmuje się pracą, ale wydaje się, że ten świat taki, jaki był naturalnym środowiskiem dla śpiewaka operowego zatrzymał się zniknął on powoli powraca no ale to oznacza prawie pół roku właśnie, czego co się dzieje, jakie w ogóle etap, bo mam wrażenie, że to może trochę tak jak w radzeniu sobie sobie straż może mamy różne etapy tego co się dzieje w bardzo dobre porównanie jest oczywiście ten cały okres to jest trauma dla nas wszystkich natomiast mamy zawsze 2 możliwości takiej sytuacji prawda poddać temu, czyli po prostu powiedzieć no trudno tak się dzieje nie ma wpływu NATO, a można z optycznego można być kreatywnym można szukać programów, które umożliwiają nam pracę można szukać jakieś możliwości i kreacji i manifestowania swojej obecności ja jestem no przykładem tego drugiego rodzaju artystów, czyli ja szukam możliwości manifestowania nie, że siebie oczywiście siebie, bo to jest związane z moim zawodem, ale ja manifestuje obecność naszą naszego środowiska jest to musi być w sieci to trudno na to my do sieci oczywiście starajmy się to robić wtedy możliwie profesjonalnie na tyle na ile pozwala nam wyposażenie czy czy nasze możliwości, ale manifestujemy to moim w tej chwili ja odbieram jako moje zadanie moim zdaniem jest pokazywanie kolegom, którzy może nie wiem nie mają takiej pozycji jak ja, że można i że trzeba, jeżeli mamy grać dla 100 osób graliśmy w Wiedniu w czerwcu dla 100 osób zagrać recital potem koncert pożegnalny dla odchodzącego dyrektora Dominika wybiera również dla 100 osób widowni, ale zagrać w tym wielkim pięknym gmachu kapitalną akustyką to było przeżycie dla mnie jako artysty dla mojego akompaniator Lecha Napierały to było również przeżycie dla tej publiczności i również dzięki uprzejmości właśnie opery wiedeńskiej udało się to przekazać publiczności w Polsce m.in. TVP kultura i i polskie radio dwójka emitowała ten koncert nie na żywo 2 dni później ale, ale no ta emisja nastąpiła także moim zdaniem warto działać no jak jak i czego byśmy stworzyli w tym czasie to będzie to jakaś manifestacja i no naszego zawodu naszej naszej pracy należy robić takie trochę przypomnienie, że hala jest powinniśmy być ważni waszym życiu, bo mam wrażenie, że ten okres pandemiczny taki okres, kiedy ludzie powiedzieli co dla mnie ważne czy mam jedzenie czy mam picie trzymam tam papier toaletowy, bo co się okazało był art. 1 potrzeby i czy moi bliscy są bezpieczni, a kultura dobrze kultu do kultury powrócę jak powrócą dobre czasy to jest błąd ja nie mówić to jest błąd ze strony ludzi ze strony publiczności, bo ludzie no, gdy wtem nastroje społeczne się kształtować błędem jest to co politycy zrobili na początku pandemii zamknęli wszystko z kretesem Jasia nie mogłem pojąć, dlaczego instytucje kulturalne zamykają się tak instytucje kulturalne koncert House jak muzyk Ferajna z chwilą Filharmonia narodowa warszawska jak studia Luto Luto sławskiego np. radio, dlaczego tak te instytucje zamykają się na dokonywanie nagrań przecież to jest to jest odpowiedni moment mało tego możemy się przecież przetestować zrobić test PCR sprawdzić czy jesteśmy z pianistą i orzeczenie myśmy chorzy na się zamyka w tym studia w tym pomieszczeniu spotykamy się tylko my z fortepianem prawda, jaka jest jakieś niebezpieczeństwo nie ma niebezpieczeństwa tutaj nastąpił pewien błąd czy politycy prze licytowali to i żeby zabrać do takiej zapaści jaka, jaka w tej chwili miejsce w stanach Zjednoczonych na przykładzie 2 lata z rzędu instytucje nie będą prawdopodobnie w ogóle grał jak Tomasz potem podnieść wszystko jak to, a potem zaistnieć sporo tę w sferze społecznej tak u nas powoli nawet w Austrii dochodzi się do do wniosku, że tak zrobić nie można tak robić nie można i dlatego obostrzenia się pojawiają, owszem, z 1 raz, więc zachorowaniach wszędzie zresztą obostrzenia dotyczą pochodzenia do sklepu w masce obostrzenia dotyczą organizacji prywatnych przyjęć, które nie mogą być większa niż 10 osób obecnie dotyczą dyskotek spotkań wesel na wszystkich tych imprez, gdzie ludzie prawda napiją się trochę alkoholu zachowują się rozsądnie, ale obostrzenia tylko w pewnym zakresie dotyczą np. opery wiedeńskiej, która tak jak zawsze w swojej historii gra codziennie my gramy w tej chwili dla dla powiedzmy 100 osób nie dla 100 osób dla 1000 osób dla połowy publiczności, ale później przychodzi bilety są wykupione zaczęło się od czegoś zaczęło zaczął się w Salzburgu Salzburga przez chwilę postanowiły, że będą grały i na pierwsze spektakle pierwszy zdobył tą premierą festiwalową tegoroczną Elektra na pierwszy spektakl bodajże no trzeba było rozdać połowy biletów, bo ludzie bali przejść, ale potem ludzie zaczęli chodzić ludzie zaczęli zaczęli te bilety kupować w tej chwili w Wiedniu jest naprawdę biletów nie ma czasu jest pewna pula oczywiście nie ma turystów, więc to jest taki moment, że wiedeńczycy mogą nareszcie pójść do swojej opery prawda bardzo często było także cywile to już nie było my powinniśmy podążać tym przykładem, że mogliśmy to również u nas w kraju propagować dlatego apel do do państwa polityków szczególnie tych zajmujących się kulturą promujcie państwo kulturę inaczej się po prostu nie podniesiemy nastąpi kulturalna zapaść czy ten okres zatrzymania wyciszenia to był pana okres odkrywania nowych kompozycji nowego repertuaru nowych projektów zdecydowanie tak dochodzi też do ciekawych spotkań w tej chwili jestem w trakcie przygotowywania pewnego programu nowego programu Wiśniewskiego i ten program będzie złożony z pieśni Mahlera Kinder to Lida, ale również nowej kompozycji komputera niemieckiego mana Horna jednym z najlepszych najbardziej znany w tej chwili kompozytorów niemieckich i moja propozycja taka, żeby Niemiec Liman Horn napisał com napisał kompozycję do tekstów mojego ulubionego poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego do polskich tekstów to jest zupełnie nowego prawda do tej pory mieliśmy bardzo często sytuacją, kiedy polscy kompozytorzy pisali po niemiecku, a mamy zupełnie odwrotną sytuację są ciekawe spotkania i podobnie jak jak Polacy w pewny momencie powstał program kultura w sieci umożliwiający realizację rozmaitych programów musi muszę przyznać, że Niemcy prawdopodobnie skopiowali ten pomysł znaczy w tej chwili w tej chwili w Niemczech rzeczywiście takie programy również zaczęło się pojawiać stypendialne i i promujący właśnie takie takie indywidualne projekty na czym polega polega na tym, że się staramy dotację państwową na koncerty nie obciążam filharmonicy jakiegoś część jakiejś innej sali koncertowej kosztami dla ja przynoszę, jakby pieniądze ze swoim występem prawda muszę go uzyskać zgodę tego tego no i organizatora, czyli były zmianą w moim wypadku to jest taki koncert House dla Bach bardzo kameralna historia zbudowana przez jego znakomitego kolegę Thomasa Bauera bary tona który, który sam gra prawie codziennie w tej chwili w okresie pandemii ma ten koncert House zbudowany na 200 osób, ale tak wspaniałą akustykę, że barierą funk nagrywał bardzo chętnie dokonuje jego nagrań np. taka historia prawda my będziemy u niego ten program wykonywać Byczy powiedzmy jakaż by również mniejsza sala koncertowa w Monachium, która również była zainteresowana tego typu nietypowym programem czy sądzi pan, że to jest taki okres przejściowy w czasie, którego wszyscy czekają na to aż wszystko się to skończy powrócimy do tego co było wcześniej czy to jest być może jakiś nowy kierunek, czyli zupełnie inne myślenie śpiewaków teatrów operowych muszę przyznać, że do niedawna ja czekałem na powrót do normalności natomiast równo muszę stwierdzić z całą są pewnością nie nie wrócimy do normalności zaś będzie to wyglądało inaczej byśmy oczekiwali na początku pandemii np. od instytucji, że te wszystkie klauzuli klauzulę siły wyższej na przemyślane w naszych umowach żony będą złagodzone czy, że będzie się właśnie inaczej kształtowało na skutek tego może teraz bardzo wielu ludzi zostało na lodzie prawda w tym okresie pandemii, a tu jest odwrotnie na czas sytuacja wygląda odwrotnie instytucje jeszcze bardziej zaostrzają zabezpieczają się na sytuację właśnie taką kiedy, kiedy nie będą mogły realizować pewnych także to jest nowa sytuacja jest nowa stacja również instytucje zmieniają swoje plany dowolnie w tej chwili stać mamy do czynienia z takim globalnym globalnym, jakby rozczłonkowanie pewnego systemu który, który od wielu wielu lat funkcjonował przed tym zachodnim świecie, czyli system polegał na tym 3 lata przed przed daną produkcją otrzymują propozycję sprawdzamy swój kalendarz patrzymy czy jesteśmy wolni wtedy na 3 lata podpisujemy na 3 lata wstecz, dlaczego w przód podpisujemy umowę i to jest święte to skończyło tego tego w tej chwili nie ma raczej nie ma w tej chwili chyba instytucji na świecie, która nie renegocjował, aby swoich umów to jest zupełnie coś nowego znaczy dlaczego, jeżeli instytucje renegocjował z nami umowy albo proponują nam coraz większe ustępstwa to dlaczego my nie chcielibyśmy mieć również tych ustępstw prawda, czyli coś co było dla mnie wcześniej nie do pomyślenia, że przyjmuje 2 propozycje w 1 czasie w tej chwili wcale już nie jest takie oczywiste przecież też się zabezpieczyć prawda, jeżeli w Bayreuth nie zagra za rok to przecież chciałbym w tym czasie coś innego, więc jedno następuje rozczłonkowanie tego systemu on się nie może się wali, ale on się on się zmieni drastycznie w najbliższym czasie, a to co się dzieje w Ameryce to już w ogóle jest to jest ono w sytuacja bez precedensu nawet w czasie wojny nie było takich przerw jak jak teraz w czasie grania Metropolitan Opera czy innych wielkich oper także to się zmieni na pewno coś zmieni ja sam podchodzi do tego w ten sposób, że szukam innych możliwości właśnie manifestacji swojej obecności, czyli właśnie koncerty organowe koncerty koncerty kameralne przede wszystkim myśmy też liczyli na to, że będzie coraz więcej koncertów kameralnych sytuacja się okazuje, że instytucje oczywiście są zobligowane do tego, że przede wszystkim zatrudniać swoich zatrudnionych na stałe członków orkiestr czyli, jeżeli są kameralne koncerty organizowane są organizowane z udziałem kwartetu kwintetu, jaki właśnie części tej orkiestry potrzeby tym ludziom dać również zarobić ale, żeby dać zajęcie bardzo dobrze tak jest bardzo ważna jest, ale to z kolei znowu spowoduje nie wiem po pojawi się nowe festiwale pojawią się nowe nowe imprezy na nowe organizacje, które będą, które będą chciały grać no i to tajemnica poliszynela, której wszyscy, jakby gdzieś tam wiedzą mało, kto mówi no by myślę, że mamy też, że będzie mieć do czynienia z pewną technologiczną rewolucją znaczy taką takim rodzajem reemisji tego naszego wykonania, które będzie na wyższym poziomie, który będzie umożliwiał sposób się nie taki sam to niemożliwe, ale podobny sposób percepcji jak z jakim mamy do czynienia z muzyce na żywo i tu jest tu jest bardzo bardzo bardzo są oczywiście to jesteśmy daleko tego, bo ta muzyka nagrywana stereo nawet Kwadrofonik nie przez niektóre wytwórnie one bardzo lekko od od tego co usłyszymy na żywo znaczy dla nas dla uszu muzyka to jest w ogóle to nawet nie jest wiele tygodni też jako rejestrację w trakcie jako pewien berliński dokumentację do każdego rodzaju nagranie, ale to tam są możliwości technologiczne też może okazać, że nagle ktoś wynajdzie sposób mówił nagrywania przestrzennego takiego, który będzie, który będzie po prostu w stanie Niewiem z Wilna przez setek głośników odtworzyć tak takiego naruszenia proszę, aby sceniczne nagrania w aktach traktat Acta od mamy do czynienia z pewnym pewnym krokiem tutaj w niektórych teatrach czy mamy nagłośnienia które, które nagłośnienia tego co na scenie z paryskiej Operze na rzeczy warszawskie również, gdzie gdzie mamy gdzie mamy bardzo dużo malutkich głośników, które dziś są umieszczone w sali te głośniki, jakby z takim aportem, czyli one nie nie de facto nie nagłaśniając tylko jakby dodają bardzo niewiele tej tej przestrzeni do tego co co słuchaczy swoją na żywo np. taka idea, której mówię jest takim młody człowiek i Jakub Więzik Polak muzyk z zawodu, który pracuje nad bardzo ciekawą aplikacją umożliwiającą słuchanie w zasadzie koncertów na żywo i operowanie, jakby różnymi kamerami na swoich smartfonach prawda słuchamy wykonania na żywo mamy w ręku swój smartfon to aplikacja ta obserwujemy pewną, a to dyr, a to powiedzmy śpiewaka to pianisty mamy różne montuje swoje kamery one one właśnie Noto to transmitują na żywo bardzo ciekawa historia, czyli zmienia się świat, w którym żyjemy także świat kultury wysokiej i artyści muszą pamiętać o tym, że te to bezpieczeństwo jest trochę inne bezpieczeństwo zatrudnienia, ale być może także sięgają wgłąb siebie poszukują innych projektów mniejszych projektów projektów, które będą ich zabezpieczały być może pozwolą także odkryć jakąś nową wrażliwość nowe aspekty własnej osobowości to jest ciekawe i z pewnością będziemy się temu przyglądać bardzo panu dziękuję dziękuję serdecznie pan Tomasz konieczny światowej sławy bas baryton był państwa i moim gościem państwa i moim gościem jest pan Jakub Józef Orliński światowej sławy kontratenor, ale też i model hiphopowiec Beach Boys witam serdecznie witam witam serdecznie bardzo bardzo ładnie przedstawiły no tak jest taka jest prawda taka jest prawda o tym o tym ich kopie i o braku mówi, dlatego że zastanawiam się czy świecie operowym można wykorzystywać też ogłosić muzyki klasycznej można wykorzystywać elementy no właśnie braku tak jest jest takie coś się w salce CSI na razie serków żadnych nie robiliśmy w Operze, ale zdarzyło się rzeczywiście, że np. w Operze byliśmy na kawał lego w na festiwalu za pomoc była taka sytuacja, że rzeczywiście moja postać w taki Książe, który no ręce powiedział mi jest ciągle na drogach ciągle jeżdżą ty po prostu jest jak jest jak mówił o roli mówimy o roli oczywiście mówimy o roli ciężko im się to wyobrazić ale, ale wszedłem w to i rzeczywiście jest także tą pierwszą arię, którą śpiewam na samym początku wychodzę i od razu śpiewam jak pierwszą, jakby nazwijmy to zwrotkę i takim przeciwniku orkiestry robiłem właśnie różne tak naprawdę regresowe brak masowe ruchy i później śpiewałem idą tą drugą drugą zwrotkę, więc zdarza rzeczywiście w Niemczech też miałem 1 taki moment że, że miałem być nagle bardzo bardzo szalony i wszystko rozwalać, więc rozwalają wszystko na bazie izba robiłem salto, więc co są takie rzeczy, gdzie rzeczywiście się wpisuje w ten charakter można robić działać rzeczywiście to jest wtedy na publiczności takie umową, że naprawdę jest jest jest widowisko dla tych państwa, którzy nie widzę tutaj Seifert to jest ten moment nie rozumiem takiej kółeczko ktoś będzie każdy choćby, która pokazała dokładnie po możliwości czasami ludzie wyzywają w sensie takim, że na wale czka, więc tak pomiędzy sobą majątek ocenia w tych zazwyczaj ludzie wiedzą, kto wygrał ktoś, kto wygra między sobą, bo to się to się czuje ale, ale nie ma czegoś takiego, że są nagle wybierani sędziowie takim serwerze i o 100%owego to się to wie co się czuje wtedy wtedy wie, że jak wygrywać wierzę wygrywasz przegrywasz to czuje, że niestety Korona wirus zatrzymał cały świat trochę wciąż na świat jest zatrzymany, ale dla kultury dla opery dla muzyki klasycznej tam był to szczególne taki rodzaj zatrzymania, czego się nauczyłeś, bo będzie coś się objawiło w przede wszystkim objawiło moje mieszkanie co bardzo cieszy w końcu człowiek jest takie swoje swoje naprawdę swoje 100% miejsce co nie bardzo cieszy, a jeżeli chodzi o sytuację operową to no był to trudny okres muszę przyznać, że nadal jest dość trudny obrazu początek trasy zdaje się tą pracą te trasy dużo bardzo rzeczy mi odpadł takich, na które naprawdę czekałem i chciałem chciałem zrobić, bo to jednak była kolejna trasa bardzo fajna Farcie domu oraz pomoc do roku kolejna trasa z siedzibą wójta tak druga druga moja płyta była była też trasa koncertowa Super programem sakralnym z le za walory są, w którym jeszcze na taki pełnoprawny trasie koncertowej nie byłem była mój debiut operowy w stanach, czyli w San Francisco miałem też śpiewać na recitalach sądowe na takim bardzo prestiżowym festiwalu, więc bardzo dużo Super fajnych projektów spadło, ale też no tak bywa na wszystkim spadł jakiś tam rzeczy, a ja jestem jednak taki bardzo komfortowej sytuacji gdzie, gdzie od zawsze produkuje bardzo dużo rzeczy sam, więc pierwszy tydzień oczywiście przywołałem nagle miałem takiego Kutz będę robił przez ska jak odwołali się z miesięcy pracy do przodu, ale po tym tygodniu tak naprawdę nakręciłem sobie już tyle rzeczy jakieś tam właśnie nagrania, które zrobiłem z Alkiem wybiciem w jego domu takie nasze kompozycje, bo nawet napisałem swoją pierwszą piosenkę w życie ustawą robiliśmy też różne aranżacje różnych utworów barokowych lub mniej barokowych zagraliśmy parę koncertów charytatywnych online czy to dla właśnie San Francisco czy dla Anglii czy w Polsce parę rzeczy zrobiliśmy dlatego tych tych sytuacji nagle pojawił się bardzo bardzo dużo jakiś koncert dla Radia jakieś prywatne małe wydarzenia, gdy rzeczywiście było publiczności 10 osób, ale zawsze było to jakieś publiczności i był jakiś tam jakiś koncert plus bardzo dużo rzeczywiście nagrań takich profesjonalnych, bo profesjonalnie nagraliśmy materiał dość spory z Capella Cracoviensis nagraliśmy z Alkiem odbiciem i z Łukaszem Kuropaczewski na ich albumie jestem gościem plus jeszcze jestem właśnie gościem na projekcie Persji to jest beat, gdzie nagrałem bardzo fajny moim zdaniem bardzo fajne utwory z Baranowskim Mariuszem terminem, a później właśnie wychodzi niedługo zupełnie nowy hit to ciekawe w takim razie na ten hit, a co to robi dla śpiewaka takie bycie pozbawionym tej natychmiastowej reakcji albo nawet żona jest online to jest zupełnie coś innego niż na energię, która bije, kiedy wychodzi do tak lasku to jest to jest bardzo trudne ludzie często są często po prostu nie byli przygotowani na to instytucja śpiewacy sami siebie nie byli przygotowani na taką sytuację dlatego pojawił się bardzo dużo pięknych rzeczy pięknych wideo pięknych nagrań zrobionych podczas pandemii, ale pojawiło się też bardzo dużo takich rzeczy, które zostaną w internecie, a są zrobione niestety źle i to nie jest tak, że ja oceniam jakoś tych ludzi którzy, którzy robią, bo oni robią zawsze jakby w dobrym geście, jakby mają dobre intencje, ale po prostu jednak jakość niektórych tych nagrań była bardzo bardzo zła no ja sam oglądałem taki 1 koncert charytatywny, jakby sama inicjatywa jest piękna i oczywiście wspierałem, ale jakość była przepraszam żenująca i no trzeba coś takiego serwisu jest dziś ludzie po prostu nie nie ma odbiorców, jeżeli siada przed komputerem i po prostu dźwięki tak marnie nagrane że, gdyby nie da nie da się po prostu tego słuchać na szczęście zbiegiem czasu rzeczywiście to już poszło trochę dalej ludzie nabrali teczkę doświadczenia co nie zmienia faktu że, że nic nie zastąpi żywego teatru żywego wystąpienia owego śpiewu więc, więc to jest myślenie nie da się turystyki wytworzyć bo, bo to co się dzieje na takim żywym spektaklu żywym koncercie to właśnie tu i teraz ci ludzie, którzy często nie mają w ogóle świadomości tworzą atmosferę unikatową, bo właśnie w tym momencie w tym miejscu i akustyka sali ludzie jakby jaką Energi przy przy przywieźli ze sobą do tego do tej sali powoduje tak naprawdę skutkuje takim unijnym ani innym koncertem tego nie otworzy znana na takich realiach online niektórzy uważają, że pisanie recenzji z takich koncertów nie ma sensu, bo ci co byli to wiedzą ci co nie byli to nie czytają tego tak nagle nie no dokładnie nie czytają tego, kto tego co się ciężko bardzo to ująć ująć w słowach no po prostu ma pan swoje ulubione miejsca na ziemi Żoliborz z nożem, bo to jest taki mój mój dom, więc to jest zawsze zostanie po prostu na nr 1, ale mam bardzo dużo takich miejsc, które uwielbiam to to miejsce, gdzie nagrywamy płyty z ponurą Lonigo to jest taka mała wioska przy Wenecji tak naprawdę godzina drogi od Wenecji no ale znam no wzgórzu taka taki klasztor, z którego zrobiony jest taki powiedzmy hoteliki tam jest jedzenie, więc rzeczywiście, nagrywając swoją pierwszą płytę to to tam dostajesz śniadanie obiad kolację, więc właśnie przez 8 dni w ogóle nie wychodziłem z budynku, bo było zimno to był luty, a wszystko było tam na miejscu coś jest o tą piję, kiedy gotują taki cudowne cudowne rzeczy różnego rodzaju pasy jak i związanie WizzAir naprawdę jest codziennie coś innego, ale bardzo bardzo bardzo dobra jest też jedną z takich miejsc, które bardzo bardzo lubię lubię być w Barcelonie też, bo tam tam myślę, że przede wszystkim, dlatego że spotkałem tam bardzo miłych ludzi i publiczność jest jakoś tak niesamowicie miła, że być tam to jest naprawdę ogromna ogromna przyjemność, bo życie śpiewaka to trochę życie na walizkach to wieczne podróże i wielu osobom wydaje się, że to jest taki świetny moment, żeby zwiedzić świat, ale przecież sporo czasu spędza się na próbach i na spektaklach, a potem do samolotu do pociągu dalej masz czas czy miały czas obejrzeć te miejsca, w których występuje właśnie taką taką zasadę, że nie chce zostać takim śpiewakiem, który wchodzi do hotelu został w tym hotelu czeka tylko na ten występ występuje i wyjeżdża z tego z tego miejsca jednak Lubie zobaczyć dane miejsce, więc tak jak teraz byliśmy np. na trasie we Francji pierwszy raz byłem, a nią już drugi raz byłem z modeli, ale ale, ale lubi po prostu pójść sobie na spacer zobaczyć jakiś miejsca, a przez to, że tyle podróżuje tyle występuje z różnymi ludźmi jako free lancer to rzeczywiście poznaje się tak bym tak jakiś ogromny ludzi bardzo ciekawych, którzy mieszkają często w tych miejscach, więc wystarczy 1 wiadomość od razu masz swojego prywatnego tzw. przewodnika który, który pokazuje mechanizm miejsca jego akurat czyjej niema w danym miejscu to wysyłają listy rekomendacji jakieś fajne miejsca do widzenia, które nie są aż tak turystyczne tylko można rzeczywiście coś zobaczyć od strony takiego tzw. lokal SA wyobraźmy sobie teraz taką kategorię, a w dowolnym wydarzeniu, które nazywa się 5 rzeczy, których nie wiecie Józef Jakubie Czerwińskim u no to by możliwe, że nie wiedzą o mnie, że byłem w szkole plastycznej i próbowałem swoich sił w sztukach wizualnych co pierwsza rzecz to jest pierwsza, czego nie udało, bo po prostu nie mam tego nie mam tego mam rodziców malarzy mamy architektów w rodzinie, ale niestety nie mam tego rysowałem przez 2 lata i właściwie jedną z takich atrakcji naszych zajęć było to, żeby później na koniec kim pójść do mojej sztalugi trochę pośmiać, bo rzeczywiście było, czego żeśmy wyznanie nie ukrywał tego trochę na początku bolało ale, ale pierwsza zaczynał jako artysta wizualny no ale niestety niestety nie nie nie udało się druga druga rzecz kur trzeba ciężko mi tak naprawdę wybrać takie nie jakieś niespodzianki, bo ja dużo rzeczy jednak mówi na tych swoich 8 mediach i raczej ludzie wiedzą, że właśnie idzie na deskorolce czy czy nas najbardziej ludzie wiedzą, że jeździł na snowboardzie, ale nie mają pojęcia, że naprawdę robiłem salta robiłem bardzo dużo właśnie tam 360 i no dalej nie zasiadł jednak na szybko skończyłem karierę jego snowboardzista ale, ale myślę że, jakbym był jak niekorzystny ten świat muzyki tobym został rosną Orderem, bo to było coś co przyszło mi bardzo łatwo myślę, że też przez przesądy koronkę jakąś stabilizację, a może w no ludzie mogą nie wiedzieć, że czegoś pouczyć nie wiedzieć, czego możecie wiedzieć wiedzą, żeby sernik wiedzą wiedzą, że uwielbiam jeść, że słodycze po prostu serii w szczególności wiedzą, że moim ulubionym miejscem jest Prochownia Żoliborz to jest to cechy tam się prawie codziennie jestem w Warszawie, więc można spotkać nie będę mówił, o które będzie natomiast rozwiązać te panie będą od rana normalnie, ale tego jest śmiesznie, ale rzeczywiście już parę razy tak miałem, żeby tam leżałem na murku czytałem książkę też nie zaczepiają przepraszam czy pan Orliński uzasadnienie w warunkach jedynie wyraz, gdyby zrobiono, bo ja jestem uwielbiam sarkazm to o to jest coś, czego ludzie mogą wiedzieć, bo z tego, że akuratnie nie chwalę ja uwielbiam sarkazm lubię bardzo takie poczucie humoru, więc rzeczywiście 1 osobie powiedziałem, że to pomyłka, że tonie ja i zagrać wreszcie odpoczął gmina tego człowieka była tak ważna, ale kwaśne, że ono aż głupio zrobiłem teraz przepraszam bardzo przeprosił od razu mi, że z przepraszam to jak prezent nie mogą w Słupcy w sekcji PRL-u takie rzeczy plus ludzie mogą nie wiedzieć, że mam niepisany projekt z moim przyjacielem Kodym z Ameryki, że w instytucjach kulturalnych na dużych scenach teatrów czy sal koncertowych robimy tzw. Sławek skład, czyli przekazuje dziś wyłudza złodziejski przykład zrobimy zdjęcia kompletujemy z tego po prostu wysyłamy sobie to tak po prostu bony teraz w stanach, ale bardzo bardzo przyjaźni od czasów studiów właśnie w bilard i rzeczywiście mamy już taki fenomenalny zbiór i to się, kiedy ukaże to ja nie wiem czy to kiedy ujrzy światło dzienne, ale rzeczywiście odpowiada wydawca czekać, ale jego projekt, ale jest rzeczywiście coraz więcej takich perełek, że no i to jest jedna z tych rzeczy, która sprawia, że nas na każdy koncert Lady jeszcze bardziej zadowolony niż zwykle, bo wierzy też kolejny minister, który mogę jednak zrobić mój przychód i ostatnie już stary bo gdyby nie liczę, ale próbuje dociska tak, że chyba jak skończy śpiewać to zająć się jako tworzeniem może mebli albo czymś takim bardzo mnie fascynuje w ogóle posłuchajmy tak wygląda no dobrze to dobrze wiedzą, ale ogólnie mam mam jakąś taką bardziej hotele cztero i krzesła, ponieważ mam jakąś taką mamy sytuację boję, bo ja w ogóle może wizualnie nie nią nie potrafię rysować nie widzę perspektywy, ale czuje w rękach, jakby czuje bryłę i rzeczywiście, jeżeli chodzi o rzeźbienie to mi jakoś tam powiedzmy wychodziło, więc mam jakieś takie swoje wyobrażenie, że kiedyś się zamknąć z jakimś pięknym miejscu po prostu będę miał swoją taki taki warsztacie, gdzie będę sobie tworzy po prostu różne rzeczy czy rzeźby czy właśnie meble takie, ale bardzo unikatowe sytuacja kobiety zainspirowała właśnie wrócił do takich rzeczy moja przyjaciółka, która jest bardzo taką złotą rączką na wszystko potrafi zrobić i to mnie niesamowicie imponuje cudownie w takim razie trzymam kciuki przede wszystkim zatem karier, które teraz się dzieje, a w przyszłości zaś z nastolatek z tworzyw zatem przykuł c, a państwa są zainteresowani głosem ale by nie tym głosem, który państwo teraz słyszą, bo ten, który państwo teraz służą też bas-baryton ta ktoś tak jak lotnisko mówię chyba natomiast tym głosem, który wydobywa się, który Alex Ross porównał do brzmienia klarnetu o nawet nie wiedziałem, że Aleksowi tak mi powiedział tak bardzo miło polecam najnowszą płytę facet Amore dokładnie, a w przygotowaniu kolejna kolejne kolejne tak ładnie materiału będzie sporo mądra pani sporo do słuchania bardzo bardzo dziękuje Jakub Józef Orliński światowej sławy kontratenor bardzo miło Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: INTERLUDA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA