REKLAMA

Jak utrzymać kondycję, ale się nie przeforsować w czasie pandemii?

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2020-10-11 11:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:55 min.
Udostępnij:

W czasie pandemii wielu z nas musiało zrezygnować z regularnych treningów, często zmniejszyła się też liczba zwykłych spacerów, czy ruchu przy codziennych sprawach w związku z pracą zdalną. Ruszać trzeba się też zdrowo - tak, żeby się nie przeciążyć dlatego proponujemy zapoznać się ze slow joggingiem. Czym różni się od klasycznego joggingu i jak go trenować opowiada Maciej Kozakiewicz.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie w naszym niedzielnym magazynie Radia TOK FM czas na rozmowę z cyklu ruszy na zdrowie chciałbym przywitać naszego gościa z nim pan Maciej Kozakiewicz dzień dobry dzień nawet nie po raz pierwszy goszczący na naszej antenie, ale powód ku temu jest dość konkretne Otóż okazuje się, że są drogi, a więc nurt w bieganiu, które pan reprezentuje bije rekordy popularności to za sprawą pandemii Korona wirusa proszę powiedzieć, jaka Rozwiń » jest jak jest związek między 12 rzeczywiście tak naprawdę w tej chwili instruktorzy w Polsce stanowią najliczniejszą grupę na świecie mamy 82 instruktorów wykształconych przez 11 w Japonii i 96 osób w Polsce i rzeczywiście można powiązać ten fakt ze zjawiskiem jest niejako na wyrost, ponieważ ślą drogi jest bardzo uniwersalną forum aktywności ruchowej zarówno na zewnątrz to możemy wykonywać w pojedynkę przy tych obostrzeniach jest to jedna z niewielu form, która może sprawiać komfort przyjemność, ale również w pomieszczeniach zamkniętych co w przypadku LOK dał mu 3 czy w ogóle jakichkolwiek możliwe sytuacje, w których musimy niestety pozostać w domu też jest okolicznością sprzyjającą właśnie, dlaczego procesowo drogiego niezwykłe bieganie chciałoby się zadać takie pytanie właśnie w ślad drogi jak już doskonale wiemy, ale warto to wciąż przypominać, bo jednak to jest metoda ruchowa nie aż tak popularna jak zwykłe bieganie czy chociażby nordic-walking maty wszystkie zalety aktywności tylko ruchowej właśnie kim jest bieganie, ale jednak radykalny sposób niweluje wystąpienie kontuzji, a szczególnie w takich okolicznościach jak pandemia za zagrożenie wirusami czy grypą tylko widzem te wszystkie sytuacje ryzykowne należy minimalizować i ich unikać to dlatego pytam, bo wiele osób podczas pandemii tego pierwsze tej pierwszej fali, kiedy zostaliśmy zostaliśmy zamknięci w domach właśnie zaczęła uprawiać sport zastanawia mnie czy oni, aby nie wybrali tej pośredniej formy między nic nie robi nie ma, a bieganiem na zabój, czyli ślą z drugim właśnie tutaj dziś szukałem tej recepty na sukces no tak musi pękać 1 rzeczy, że tak naprawdę stół drogi można powiedzieć z taką nakładką po 50 latach na samą filozofię drugiego jeśli sięgniemy wstecz do lat siedemdziesiątych, gdy planowany był zwykły drogi taki tytuł dla przyjemności na dłuższym kroku tak naprawdę później moda na bieganie na rywalizacje maratony przy przerzucaniu się aglomeracji do aglomeracji zaliczanie trofeów sprawiło, że ludzie zaczęli swój, jakby nacisk na aktywność kładzie kłaść bardziej rywalizację z taką bandę skończyło się mnóstwo poradników biegowych wyjaśniających jak uniknąć kontuzji, które są nieuniknione, dlatego że amator biegać praktycznie bez sztabu specjalistów bez przemyślanych form aktywności jest narażony na ogromne ryzyka treningowej każdy tak naprawdę środowisku biegowym swoich grupach ma przynajmniej kilka osób, które ścieżki z ciężkimi kontuzjami wielo miesięcznymi może wymienić, a nawet i z operacjami dlatego też ludzie zrozumieli już po tych kilkunastu latach popularności zwykłego wynikowego ubiegania się jednak nie tędy droga że, że po prostu trzeba szukać innej formy i śledztwo jogging jako taka umiarkowana aktywność ruchowa, która dostarcza endorfin dostarcza tego wiatru we włosach jednak, bo nie musi być taki wolny jak opisujemy 45m/h, ale dla bardziej wysportowanych osób spokojnie może być 67 lat 8 km na godzinę, więc jest to już naprawdę dźwięk jest intensywny i w związku z tym można powiedzieć, że jest taki miks biegania i gimnastyki jednak dla mnie zdecydowanie tutaj skłaniałbym się też ku temu, żeby traktować ludzi lobbingu po prostu formę gimnastyki zapytam o to jak długa albo krótka jest droga między uprawianiem lub drugiego byciem trenerem instruktorem biorąc pod uwagę, że jest to dyscyplina stosunkowo nowa w naszym kraju mimo to już jak jak sam mówił pan poza anteną mamy tyle tylu instruktorów w Polsce, którzy zresztą bójkę 0204. października w Przedborzu przeszli kolejny piąty już szkolenie tak rzeczywiście pierwsze 2 edycje wykształcił osobiście sam twórca metody prof. Hiroaki Tanaka Japończycy niestety w oko kółka, które już niestety nie żyje i dlatego też powstała taka przestrzeń do zupełnie nowego podejścia do do szkoleń stworzyliśmy w Polsce stworzenie dziennik Polska na licencji japońskiej przygotowujemy osoby do zaopiekowania się wytłumaczenia techniki technika wydaje się dość prosta nawet śmierć na początku startowaliśmy zastawialiśmy się czy w ogóle jest tak naprawdę, czego uczyć, ale jednak teraz po kilku latach po tym, jak nasi adepci często się pocą i z patrzą po prostu z pytaniem w oczach czy czy dobrze wykonują samą technikę wiemy, że ona nie jest taka oczywista, dlatego że największym wyzwaniem chociażby kadencja, która powoduje taką właśnie dynamikę i intensywność w efekcie treningu to samo ślą dla osoby, która np. postawna lub ma kilku kilogramów za dużo w kadencji, czyli ilości kroków na min 180 już naprawdę jest dość intensywną aktywnością dlatego też ostatnio rekomendujemy przeplatanie tej aktywności marszem z czystym sumieniem, że też sobie dostarczamy na łonie przyrody adekwatnej porcji ruchu dobrze, gdy może tak przeraża się nie widziałem tak na na pytanie bezpośrednio rzeczywiście cykl szkoleniowy, który zawsze startuje w lutym, gdy go w ten sposób, że do wakacji przygotowujemy osoby w takim kilku godzinnym kursie, wyposażając podstawy po to, żeby dana osoba nabierała doświadczenia praktyki też tego swojego i w pracy z małą grupą i właśnie co roku jesienią już od 3 lat na przełomie września października spotykamy się do dostała wiele na takim weekendowym kursie mamy już wykształconą kadrę trenerską absolwentów wuefu doświadczonych ten lekarz etyki, ale też w tym roku łączyliśmy się bezpośrednio z Japonią, więc można powiedzieć, że 6106 osób aż opiekował się naszymi strukturami, żeby oni rzeczywiście byli w tej technice pewni tak jak powiedziałem tutaj ryzyka może nie są duże, ale naprawdę przychodzą osoby przecież i po kontuzjach i osoby z otyłością czy wręcz nadwagą nieraz Hole musimy po prostu na całym tym tle wyzwań cywilizacyjnych to metoda ulokować po prostu muszę zrobić krzywdy tak, bo przychodzi ktoś z intencją zadbania o zdrowie, a jednak co jakiś zdobne ryzyka, których należałoby uniknąć wiemy, że jest 90 sześcioro instruktorów ilu jest zawodników, którzy zawodników to może za słowo i ludzi w Polsce prawie pół drogi tak, bo to było tu nie chodzi o zawody rywalizację tylko aktywność wydaje się, że już kilka kilkanaście tysięcy, dlatego że nie są tylko osoby, które uczęszczają bezpośrednio do grup naszych instruktorów, ale już coraz częściej spotykamy na ulicy osoby, które obejrzały sobie jakieś materiały, które jest więcej w internecie ustawiają się ma śladu ją no ten drugi uprawiać 1 wychodzi lepiej drugim może to tak jak nordic-walking było prawda też mimo tego, że system szkoleniowy i instruktorów szkoli wiele osób decyduje się na samodzielne zgłębianie tajników i w tym drugim z tych podobnie no czy to dobrze czy źle ja już tak, że póki się dzieje w organizmie to sprawia przyjemność to to to jest wszystko OKE natomiast wydaje się, że oszczędność tych nie wiem 100, czyli złotych na kontakt z instruktorem chociażby, żeby się upewnić nie powinien jednak stanowić barierę i warto to zrobić dokładnie szybko poznać ile ma najmłodszy uczestnik treningów wysłał do ligowych i najstarsze może też nie treningów tylko wiadomo wam organizatorom tego ruchu o ich istnieniu ten najstarszy owocu i tu muszę powiedzieć, że rzeczywiście nawet dzisiaj moim treningu wuefistka chwaliła się, że wprowadziła na grupie uczniów trening i zostało całkiem sympatycznie przyjęty, więc możemy powiedzieć, że rzeczywiście kilku lat osoby mają też osobiście miałem takimi grupami młodych dzieciaków z podstawówki zajęcia w jednym z programów tutaj łódzkich, tworząc ludzką Akademii Konstytucyjnego i nasz najstarszy uczestnik tak nawet skazany szkoleniowe Józef Kuczyński z równolatkiem te ataki i obecnie ma 73 lata, więc rzeczywiście jego doświadczenie też tacy z reprezentacjami kilkoma reprezentacjami Polski również z tytułami mistrzowskimi sprawia, że się pewniej czujemy i on też tutaj anegdota jest taka, że sceptycznie podszedł do jako absolwent AWF-u Warszawskiego z roczników dobrym do tego co tu w ogóle można z tym co drugi zrobi teraz jednym z najbardziej oddanych fanów regularnie monitoruje sprzętem treningi nawet będzie w oparciu o dopisana praca magisterska na AWF-ie w Krakowie, więc można powiedzieć, że my wciąż tę metodę zgłębiam poznajemy też jesteśmy otwarci na współpracę naukową, ponieważ ona jednak w Japonii była popularyzowana w kontekście podtrzymania sprawności osób starszych szczególnie no i my też Polacy w starzejącym się społeczeństwie i też właśnie miód wodnym jednak mniej aktywny niż Japończycy, którzy są trzecią nacją biegową na świecie musimy po prostu popracować tego typu form aktywności mówi to mówiono głośno to drugi był on nie wiem aktywnych marszach to wszystko wbić w obecnej sytuacji jest niezbędne powinny w każdym komunikacie medialnym przy wymienieniu ilości zarażonych również być przypominane, że należy dbać i dietę i regularną aktywność na powietrzu wcale nie czytam oto pani złośliwie ani ani tym bardziej żartobliwie, bo nie ma, dlaczego na co zmarł prof. Tanaka tak wysoka nakaz zmarł na nowotwór trzustki, a więc można powiedzieć, że no tutaj raczej geny decydowały o o tej całej sytuacji pytam o to dlatego zastanawia mnie o jak długo można wydłużyć swoje życie uprawiając drogi czy są jakieś badania na ten temat nie ma może bezpośrednich badań dotyczących wydłużenia życia odnośnie clubbingu, ale nawet dzisiaj rozmawiałem z dr Janusz Radek założył w Krakowie dla uczestniczy ona nowej konferencji Exalo z medycyny i tak naprawdę wiemy doskonale już z badań wielu środków, że umiarkowana aktywność ruchowa ktoś zalicza absolutnie lub drugim po prostu najlepszą aktywnością ruchową, jaką może dla zdrowia dla podtrzymania zdrowia dla utrzymania funkcji w organizmie podejmować człowiek także przed drugim niewątpliwie są jeszcze wciąż złoty Loka czy Niewiem uprawiając trucht przez 10 minut, przeplatając to 5 minut nowymi odcinkami marszu i tak, zamykając się w godzinę co sprowadza się do nie wie się pokonania 7 km mogą sobie powiedzieć uprawiam jogging myślę, że tak teraz nasze rekomendacje rzeczywiście idą w takim kierunku, że nie potrzeba wcale kilkadziesiąt minut non stop upływie tego z długim ogonku wsłuchiwać się w swoje ciało naprawdę mamy bardzo różne możliwości potrzeby ja osobiście też uważam, czego np. przez Tomaka nie rekomendował, że należy zajmowanie się podejść do aktywności taki sposób, żeby dokonać rozgrzewki później, żeby się ściągać, czyli po prostu zrobić taki com kompleksowy zestaw zadbania o ciało mówi to już o swoich doświadczeniach takich z ponad 3 letnich, kiedy jako w tej chwili w tym roku skończyłem 50 lat, czyli zaczął uprawiać regularnie bieganie forma ludzi ringu w wieku 37 lat i wiem już, że jednak dochodzi do tych też pewnych przeciążeń jeśli nie zastosuje się takiej kompleksowej regeneracji nawet przerwa między treningami, ale toteż, jakby świadczy dobrze o tej metodzie, ponieważ to pokazuje naprawdę mięśnie ścięgna to nasze ciało jest angażowane intensywnie w trakcie takiego treningu to nie jest tak, że taki przysłowiowy pikuś, że co w ogóle Leipzig itd. nie wszyscy tak naprawdę, którzy uczęszczają do mnie na trening zawsze kończył takim poczuciem, że była to solidna praca, ale właśnie on się kończy z takim poczuciem, że jeszcze można byłoby spokojnie 1015 pół godziny dalej trenować, ale wiemy, że to jest to dawka którą, której potrzeba także po tak od pytań bez słów na pytania ja na dzisiaj nie rekomendowałbym codziennego truchtu 7 kilometrowego przy tak, ale rzeczywiście taki przeplatany marszem już zdecydowanie tak Maciej Kozakiewicz był moim państwa gościem propagator ślą do ringu w Polsce kłaniam się, że dobry dzieli dziękuję wzajemnie wszystkim dobry dzień państwa zaprasza na informacje Radia TOK FM jest nasz niedzielny magazyn Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA