REKLAMA

Marek Pleśniar - Brakuje elastyczności w organizacji pracy w szkołach

Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2020-10-13 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
poranek Radia TOK FM w poranku Radia TOK FM dyrektor biura ogólnopolskiego stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty pan Marek Pleśniar dzień dobry panu, że to będzie dobra swego czasu, bo w lipcu mówił pan o tym, że decyzję o zamykaniu szkół jeśli takie będą będą trudne i niepopularne no właśnie trudne niepopularne, kto ma podejmować trudne niepopularne decyzje trudne niepopularne decyzje ma podejmować ten, kto ma na najbliższy kontakt z osobami wobec, których decyzje Rozwiń » są, chociaż w przypadku szkoły i dyrektorów też tak, że często potrzebują podparcia prawie 3 w tym co ogłosi państwo, gdzie rzeczywiście jest coś takiego zamykanie szkół i czego ludzie bardzo nie chcą to jest duży duży problem do 6 miesiącach na będzie przez tygodnik nadchodzą chyba większy ma taki nacisk nacisk na to, żeby szkoły przestały być ogniskiem lub potencjalnym ogniskiem strasznej zarazy wydaje się rosnąć to jest też tak, że jak to zwykle kryzysach ludzie mało oswajają się z trudnymi decyzjami z tego powodu, że widzą jak się sytuacja rozwija teraz na pewno będzie łatwiej zamknąć szkoli się okaże, że nie z ogniska zakażenia, a my chcieliśmy wcześniej takiej możliwości, aby rozmaicie urządzać kształcenie w różnych szkołach, aby zapobiec tej sytuacji teraz będziemy działać aktywnie, ale pancerze demokratyczne Szwecję wprowadziła odgórnie jak jak uderzyła wiosną pandemia nakaz chodzenia do szkół podstawowych dzieci, a z kolei zdalne nauczanie też odgórnie wprowadzona w liceach jak pan wie obecnie statystyki liczby zachorowań w Szwecji i w Polsce dają domyślenia każdy może nie wygląda na to, żeby uczniowie chodzący ze szkół podstawowych zwiększyli kwestii liczby osób chorych i tak patrzy się na drugą stronę gazety wyborczej, gdzie Mateusz Kokoszkiewicz pisze samorządy wiedzą lepiej powołuje się np. świecki, a z kolei Anna dobiegała pisze otwartych w szkołach jako czekających bombach choroby i tak się zastanawiam czy rzeczywiście należy wprowadzać zasady każdy sobie rzepkę skrobie czy po prostu państwo powinno jedne szkoły zamknąć, a drugie trzymać otwarte choćby nie wiem co mieliśmy okazję żyć troszeczkę w państwie, gdzie nikt sobie Żabki nie sprawa o wszystko było centralnie nawet minister i jego głos brzmi rozbrzmiewał na placach szkół 1września i przemówienie było to samo itd. wiemy też, że centralne sterowanie właściwie nigdy się sprawdza, chyba że w przypadku kraju, który wielkości 2 naszych województw to Szwecja to nie jest szczęśliwe przykład strasznie myli nas w dyskusjach publicznych tej całej pandemii, ponieważ jest to kraj, gdzie tych światów jest 6× mniej niż nas kilometr kwadratowy to w ogóle inna sytuacja zatem wcale te wszystkie statystki aktualnie zdarzeń są takie radosne co więcej znacznie więcej osób zachorowało bowiem różne są teorie wobec tego co, ale też jest tak, że muszą wszyscy znamy teraz na nisze i napadami myślę, że tak naprawdę miała się nie znamy nad panami w każdym razie nie są bardziej się zna niż latanie, czyli wcale czytamy dużo interesują się, ale jesteśmy tu i teraz mamy swoje fakty przede wszystkim mam taki fakt, że codziennie teraz koleżanki koledzy dyrektorzy mówią mi przez telefony Pisza komunikat w razie unieść kolejny przypadek, że znowu muszą wyglądać lasy mają odmowę wobec nauczycieli tylko przypadek chociażby wczoraj jest taki, że jest nagle okazuje się, że dwoje uczniów jest zakażonych wyklucza się nauczycieli, którzy mieli z nimi kontakt zaprasza się na jutro do pracy normalnie na lekcje niezależnie od wieku stanu zdrowia itd. to słynne wytłumaczenie, że lepiej się zna sanepid na tym szkoła ma się zamykać otwierać przymykać albo troszkę tylko coś zmieniać, że ten stanowić lepiej zna dyrektora na równie dobrze pewnie sanepid się na procesie dydaktycznym na organizację tak sobie myślę, że nie da się rozejrzeć ministerstwo co prawda prawda o 2 wykonano ze świata w 40 najlepszych należało tak chociaż, kiedy należało ja chcę pana zapytać posłów taką rzeczy czy my czasami nie stosujemy w tej narracji pro szkolnej małego oszustwa mówimy tak nie oddalenie należy pod moje decyzje oddolnie i czy jesteśmy po pierwsze, pewni, że wszyscy dyrektorzy polskich szkół marzą o tym, żeby podejmować trudne decyzje o niewiadomym czasami konsekwencjach długo długo falowych po drugie, jesteśmy pewni, że np. samorząd lokalny ten realizowany samorząd, który przecież wiele by bliżej będzie podejmował decyzje, a polityczne Bory samorząd będzie mógł tak nie trzymajcie szkoły otwarte, bo nie chcemy mieć rodziców poza pracą nie chcemy, żeby nasz powiat leżał na plecach więc, więc widzi pan celnie powiedział, że samorząd i bliżej to będzie taki cudzysłów fajniejsze, a stanowisko, które kilka dni wystosowała organizacja piszemy pod koniec w takiej sytuacji edukacja potrzebuje szczególnie kompetentnych kadr przy 3 osób na stanowiskach ministerialnych kuratoryjnych najwyższych kwalifikacjach w dziedzinie zarządzania oświatą i pedagogiki to również poddajemy pod rozwagę nadzieje na najwyższe poczucie odpowiedzialności Prezesa Rady Ministrów, a więc póki większość dyrektorów będzie zdaje się chyba skuteczniejszych i lepiej oceniających sytuację edukacyjną niż własny minister to ja uważam, że na razie to jest nieuprawniona sugerować odwrócenie całej sytuacji jednak pójść do centralizacji jesteś także szkoły są bardzo różne, a my słyszymy ciągle jednolitą narrację ciągle słyszymy, że Szyszko robił tak albo uwag ze strony władz centralnych tymczasem mamy ileś 1000 lat, gdzie korytarze są tak wąskie, że się ledwie minął 4 osoby mamy ileś tam szkół takich, które są lat osiemdziesiątych budowane ma to wszystko 2× 3× szersza każda szkoła każda ze środowiska inne muszę przyznać, że rzeczywiście spora część nauczycieli dyrektorów pełni w każdym razie ma ma taką chęć by zanim ktoś porządnie uregulowała zdecydował zarządził, bo nie trzeba się tłumaczyć rodzicom nie trzeba prosić błagać tylko bardzo odkłada 1 prostą rzecz, którą ja przychodzę w każdym razie i w takim razie no parę tysięcy ludzi osobiście i ani ja ani my wszyscy koledzy koleżanki ze stowarzyszenia kadry kierowniczej oświaty nie chcemy zamykania lub niezamykania szkół przypominam, że nasz postulat zgodny z prezes postu, a z postulatem naukowców z uniwersytetu Warszawskiego chodziło nam o to, żeby do szkół dzieci staż czy starszaki podstawówkom poszły później 2 tygodnie, żeby oddzielić od tej wakacyjnej radosnej turystyki, którą potem przejazdu do tej szkoły wszystko razem siedzieć tam spotkał, a jest nas 14,51 000 000 uczniów pół 1 000 000 nauczycieli rodziców dziadków działać to są postulaty, aby zwyczajnie różnie organizować, aby móc elastycznie np. na wieść o tym, że jest kilkoro tych nauczycieli kontaktu postanowi, żeby oni uczyli zdalnie, a nie może nie, żeby puścić to ósme klasy może podzielone na połówki albo co 2 tygodnie co tydzień inne klasy do szkoły, żeby było mniej dzieciaków na korytarzu ten, choć elastyczne rozwiązania różnego typu, a nie o to, żeby zamykać otwierać czarno-biały musimy już kończyć kiedyś na rozmowy na temat tego menu te umówiły osobno o polityku jako ten man wie pan wymyśla nowe, ale zachodzę w głowę na nią w Polsce ministerstwa rodziny jako rodziny istnieją, ale to oczywiście inne okazje przy tej okazji już musimy kończyć Marek Pleśniar dyrektor to powiedział to pan powiedział, że musimy kończyć się, że nie minister spraw jak ja powiedziałem ja obejrzałem jak powiedziałem wiele razy i widzi pan estetą na Puszczy nic Marek Pleśniar naszym gościem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK - JAN WRÓBEL

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA