REKLAMA

Kim była druga żona Mieszka I i pierwsza żona Mieszka II?

OFF Czarek
Data emisji:
2020-10-13 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa i moim gościem jest pan dr Grzegorz pac z wydziału historii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry witam serdecznie panie doktorze uczeń dobry witam pana witam państwa historia, jaką znamy to głównie historia mężczyzn kobiet tam strasznie mało jak na lekarstwo można powiedzieć, chociaż ostatnie lata przynoszą coraz więcej postaci kobiecych w zdobywaniu nie Rozwiń » można powiedzieć z odmętów jest też pewnego roku historii dzisiaj o kobietach kobietach, które były na początku kształtowania się państwowości polskiej np. niejaka Rycheza tak byśmy rozpoczęli dzisiejsze, czyli Rycheza lotaryński cóż to panie doktorze za tajemnicza, bo jednak trochę tajemnicza postać, chociaż myślę, że szans szanowanej nie tylko w Polsce ale, ale do tego dojdziemy już mam nadzieję w trakcie naszej rozmowy no tak trochę za Lecha to jest jedna z tych kilku właśnie postaci kobiet u początków no tego co możemy ładnie nazwać polską państwowością lotaryński, dlatego że jej ojciec co był palatynem lotaryński dla stąd czasami występuje z tym przydomkiem ma natomiast no i Rycha, a może od razu wyjaśnię tę z państwa którzy, którzy nie pamiętają to była małżonka mieszka drugiego czyli, czyli syna Bolesława Chrobrego drugiego koronowano go władcy Polski, a więc innymi słowy też pierwsza pierwsza kobieta w Polsce, który możemy całą pewnością powiedzieć, że była koronowana no bo wiadomo Bolesław Chrobry pierwszy koronowany królem bez niej koronował jak nam się wydaje w sejmie pod koniec życia i no prawdopodobnie on czterokrotnie żonaty i prawdopodobnie wtedy miał jako żona pewnie ona też była koronowana, ale tutaj pewności nie mamy natomiast natomiast Mieszko drugi rozpoczął swoje rządy od koronacji i już wówczas, kiedy rozpoczynał rządy był od no bo 9 lat żonaty z Lecha, więc trochę za całą pewnością także koronowana była i wiemy zresztą, że używała także później jako wdowa, kiedy wróciła do rzeczy, bo jako wdowa wróciła do Niemiec używa bardzo chętnie tego tytułu Regina tak czyli, czyli królowa natomiast jest to postać bym powiedział wielka z z tego powodu przede wszystkim z powodu swego pochodzenia i nie mam namyśli właśnie owego co apelacyjne dla Kaczyńskiego, ale matkę matka Rycheza nazywała się Matylda i była córką cesarza Ottona drugiego i cesarzowej Teofano i ten ślub zresztą między ceną Matyldą wywołał rzeczy pewne kontrowersje i Barna o tym pisze że uważano to trochę mezalians trochę nie wypada żeby, żeby córka cesarza wychodziła za za takiego arystokratę w tym czasie większe, w których cesarskich miała znacznie wzrasta niemieckim znacznie lepszego męża mianowicie samego Chrystusa, ponieważ oddawany do klasztorów więc, więc pochodzenie cesarskie ono niewątpliwie w Polsce zrobiło zrobiło wrażenie Gall anonim, który pisał o tym no właśnie 100 lat później rycerze na napisał właściwie tylko tyle jednak PiS oni jako matce Kazimierza Odnowiciela i nie zmienił nawet imienia określają materii seriali tak cesarska matka widać, że w pamięci Piastów no to była postać prawda była postać właśnie i to nie mogę to była partia tak to się rzeczywiście miasto udało no właśnie, a propos, a propos tego oddawania do klasztorów zdaje się, że szos wszystkie siostry wykazy także tam skończyły tak wszystkie siostry z byłym niska albo kamieniczkami zresztą jest dyskusja i wśród historyków co o tym zadecydowało czy to było działanie samego co, na który tutaj w jakim sensie naśladował właśnie lud ród cesarski, w których do finałów, choć niekiedy sugeruje, że być może to raczej było były działania następcą to na trzeciego, czyli cesarza Henryka drugiego, który zresztą co było na początku jego rządów pewnym konflikcie, który to cesarz czuł się trochę zaniepokojony tym, że ta krew do finałów mogłoby się rozlać się mogę tak powiedzieć między arystokratów wzmacniać pozycję jakiś rodów niemieckich no, czyli innymi słowy, że inne rody tymczasem tym razem już morze wewnątrz rzeszy mogłoby się poczuć tym tak samo dobrze z tym dobrze poczuć się Piastowie i i to on właśnie wpłynął na to, żeby te pozostałe córki od do klasztorów zresztą te córki jak zresztą większość rodzeństwa Henryka jest wyjątkiem one nosiły takie imiona, które jasno też pokazywały one pochodzą pochodzą po kądzieli rodu cesarskiego nosił typowe imienia imion lub ratingów łącznie z tym, że jedna z6 jesteśmy zwartą fanów czy nazywała się imieniem greckim zupełnie nietypowym dla dla rzeszy, a dla Niemiec, a ewidentnie po prostu imieniem swojej swoje macierzyste banki, a skąd wiemy, które imiona były typowe, które nietypowe był jakiś Niewiem zbiór do dozwolonych imion dla kobiet zbiór dozwolonych i dla mężczyzn z rodu x nie, ale czy to tak tak nie było, ale my wiemy że, zwłaszcza dynastii rządzących jednak trzymano się pewnej pewnej puli imion był pewien obyczaj imienniczek czy to bardzo wyraźnie widać choćby Piastów prawda, gdzie z 1 strony imię Bolesław obejmie Kazimierz poczuł Mieszko pojawia się często z drugiej strony nie mamy świadek kogokolwiek innego kto by się tak nazywał, czyli nie tylko był w danym rodzi zwyczaj nazywania tym imieniem, ale z drugiej strony, bo to imię było monopoli zwane przez przez dany ród prawda jeśli chodzi o rzesze no to to aż tak to nie wyglądało natomiast ewidentnie właśnie dynastii od Końskich, jakim nazywamy nieprzypadkowo prawdę było także, że ci synowie nazywali oto tak oto pierwsza to drugi to trzeci ojciec to na pierwszego 2 Henryk brat to na pierwszego to również Henryk linia bawarska nazywał się nerkami i kobiety też nosiły na wnosił pewną imiona w wypadku kobiety trochę inaczej prawda od tych dochodzą właśnie na zewnątrz to ta ulegnie uzupełniane przez kobiety, które dochodzą z zewnątrz poprzez małżeństwo stają się członkiniami rodu, ale do jak popatrzymy po zmianach lider Finów to rzeczy kobiecych to imiona takie jak jak Zofia jak Hedwig Jadwiga mówiąc po polsku jak Matylda jak oda to to są typowe imiona dlatego dla tego rodu, chociaż jak powiedział 1 rzecz to znaczy w obliczu bym powiedział Unii skąpej liczby źródeł badacze, którzy badają topografię, czyli właśnie te powiązania rodzinne poszczególnych postaci no bardzo często próbują ustalić o powiązania rodzinne np. powiązania właśnie z wikingami tutaj, kiedy nie ma innych źródeł to właśnie często się stosuje się właśnie owo kryterium imienny czek czasami może nie załatwi imienniczek, czyli właśnie mówi się no, proszę bardzo, mamy postać, która się nazywa nie będzie Jadwiga to może ona ona była liderowi zrobili delfinów no to oczywiście trochę zawodne, ponieważ było nie było tej analizy rynków to są też po prostu na Saskiej jest dotykamy także innych winnych rodach rodach saskich także z tymi imionami też trzeba całą pewnością uważać no tak, tym bardziej że rozumiem, że wtedy nie był jeszcze brazylijskich seriali nie można było swoich dzieci nazywać imieniem bohatera bohaterki tegoż nie ale, ale rzeczy, ale bywały też imiona modne w o to może do modnych imion, ale także do pierwszych kobiet polskich polskiej państwowości powrócimy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan dr Grzegorz pac z wydziału historii Uniwersytetu Warszawskiego informację o godzinie dziesiątej 20 wcale państwa moim gościem jest pan dr Grzegorz pac z wydziału historii Uniwersytetu Warszawskiego rozpoczęliśmy od żony mieszka drugiego pierwszej żony mieszka drugiego, czyli rycerz z Lotaryngii jej najpierw mianowany pierwszy ostatni podwójnej osoby koronowany Eda czy inaczej księża są źródła, które mówią, że jeszcze konkubinę w ustaleniu przerywa a, ale czy znamy imię, a nie imion konkubiny zwykle nie znamy wielu imion żon nie znamy to jest męski, a propos tego co pan na początku powiedział właśnie to bez męskiej świat tak tak, a co z tymi popularnymi imionami co wyznaczało popularność imion rozumiem, że byliśmy w czasach czy to są czasy, kiedy imię ma znaczenie tak czy i nie ma w pewnym sensie powiedzieć czy też może kształtować przyszłe przyszłego zięcia króla królową księżniczkę i po by powiedzieć o cechach, jakie rodzice chcieliby, aby znalazły miejsce w tym, że potomku także imiona, które sugerują, że ktoś jest inny sprawiedliwy pobożny figlarnym korzeniach chociaż, chociaż przede wszystkim to imię ma pokazać, skąd to nie jest, jakiego jest rodu jak ja komuś się, jakie są wobec niego plany, jakie są bez niego plany to znaczy innymi słowy bardzo często jest tak, że to nie jest przypadek, że właśnie kolejni władcy, że jak mówiłem nazwali się od obcych nie mieli braci, ale ten najstarszy nazywał oto ten najstarszy w Polsce często nazywa Bolesław Mieszko tak, czyli ten, który ma objąć objąć władzę z drugiej strony wiemy też było takie zjawisko jak imiona związane z karierą duchowną to to właśnie dla Niemiec dziesiąte wieczność o tym mówić np. imię Bruno to było takie imię które, które dawano tym tym synom, którzy mieli później zostać duchownymi niekiedy też ktoś obserwuje np. we Francji widzimy, że nadawany jest im je np. związane z rodem matki co generalnie jest zawsze, ale to nie jest przypadkowe, bo okazuje się, że np. ta osoba później dziedziczy dobra właśnie po swoim macierzystym wuju np. dziedziczy jego tytuł hrabiowski prawda, czyli to jest niektóre, który przygotowuje do późniejszego losu, ale w tym wszystkim pozostaje też przestrzeń dla pewnej swobody na pewno proszę zwrócić uwagę to w większości nie są imiona, które nazwalibyśmy chrześcijańskimi prawda nie są imiona imiona ze świętymi patronami, ale ten MON po motyw, jakby kultu konkretnych świętych też się pojawia niekiedy w postaci drugiego imienia i pojawi się też pewna dowolność ja wspominałem o imionach modnych na takim przykładem wśród imion kobiecych nie w Polsce, ale na Zachodzie niekiedy badacze mówią, że Beatrycze jedenastym wieku zrobiło się imieniem modny to znaczy po prostu lubiany nadawać lubiany nadawać oko z kobietą taką kobietę i oczywiście im też poza tym, że jak przy nadawaniu one ma mówić w jakim sensie przyszłym losie o planach Noto też jest od o tyle wygodne można je później w różny sposób interpretować nie jak nas Gall anonim interpretuje imię Bolesława Krzywoustego przez nawiązanie do do wielkiego Bolesława Chrobrego, ale też np. interpretuje jego matki Judyty przez nawiązanie do Judyty biblijnej jako tej, która pozbawiła lud Izraela mówi, proszę bardzo, tak jak Judyta Lublin zbawił lud Izraela tak ta Judyta urodziła Bolesława Krzywoustego i w ten sposób naród Polski zbawił tak naród może to słowo to może nie pada, ale ale, ale chodzi, a jaką się w tym wszystkim orientowali, bo rozumiem, że któryś będzie musiał być cała masa od tonów Henryków i teraz, skąd wiemy np. słuchaj wczoraj nie uwierzysz spaceruje po parku kucia spotkamy tonę no dobra, którego to nie nasz rozmówca zapytał pewnie by zapytał, ale myślę, że ów oto pojawiłby się z właściwym sobie tytułem i aby problem rozwiązywało tak rzeczywiście w dokumentach my to my widzimy mówi o dokumentach znowu nie z Polski, bo z jedenastego wieku dla polskiego napraw dokument jak na lekarstwo, ale widzimy, że te postaci pojawiają się zawsze zawsze jakimiś tytułami bardzo często po wypadku mniej znanych postaci to jest ściśle powiedziane, że są nie wiem grafen tego albo tamtego gały prawda czy tego tamtego okręgu więc, więc bardzo precyzyjnie precyzyjnie te osoby określone, ale daleko odeszliśmy od kobiet tak tak tak bo gdy wracając do do kobiet mówiliśmy o imionach i bardziej pewny przeznaczeniu i tu chyba warto zatrzymać porozmawiać właśnie przeznaczeniu kobiet rozumiem, że dzisiaj, chociaż pewnie to też nie jest oczywiste dla wszystkich partii politycznych np. kobieta może o sobie decydować budować swoją karierę, gdyby w oderwaniu od męża rodziny w czasach, o których rozmawiamy kobieta nie była narzędziem umocnienia umacniania władzy no taka zwykle jej rola była mniej więcej taka jak skroplonego do obecnej polityki pewien ostatnio polityk na jakiś czas temu pewien znany polityk sugerował to znaczy wcześnie zacząć rodzić dzieci tak no chyba rzeczywiście oddawane do klasztoru, ale tak pan ma pan oczywiście rację że, że kobiety no mówi o życie cały czas środowiska arystokratycznych ich możliwości decydowania o sobie były ograniczone to znaczy rodzice decydowali co się z nimi stanie oddawali na wychowanie do klasztoru przy hodowli na wychowanie do klasztoru to niekoniecznie, żeby zostawały wnioskami właśnie to jest w stronę troszeczkę umyka to znaczy nie wiemy co się np. dzieje w wypadku wypadku, kiedy kobieta ma silne powołania religijnym i uczyć teksty hagiograficzne często nam tak przedstawiają, że oto kobieta była przeznaczona do małżeństwa, ale z powodu swojego powołania dążenia do świętości wybrała stan zakonny to jest myślę rzecz, której nie możemy do końca wykluczyć, że to była ten ten taki pewien margines swobody czy być może część kobiet które, które decydowały się na życie zakonne się to one decydowały, a nie ani ich rodzice o tym decydowali, ale no ja mówię to dużo takie zapytania, bo to się trochę wymyka naszym innym źródłem źródłach graficzne też do graficzny one one tutaj pewnie nie można do końca wierzy, ale we wszystkich innych wypadkach pewnie w zdecydowanej większości również wypadków wybrania kariery duchowej decydowali rodzice też tak myślano o małżeństwie tak proszę pamiętać, że ta koncepcja, która w kościele gdzieś tam od od wieku trzynastego zaczyna obowiązywać, a mianowicie, że może to jest potrzebna zgoda obu stron akt jest zresztą bardzo ważna zmiana myślenia może, którą kościół prowadził od potrzebna zgoda zarówno mężczyzn jak kobiety bez zgody może to nie jest ważne no to jeśli w okresie, który my mówimy była potrzebna, jaka jest zgoda ze strony ze strony kobiety to raczej ze strony jej ojca, czyli prawnego opiekuna proszę pamiętać, że kobiecie w tych czasach myślano jako jednostce zasady samodzielnej zasady niesamodzielny trochę tak jest jak niesamodzielne dziecko leczono wymaga kogoś, kto ją nadzoruje ktoś nią opiekuje także w sensie prawnym ona ma ograniczone możliwości podejmowania czynności prawnych samodzielnie, chyba że np. to właśnie znowu mówi o tym o tym od tej pewnym pewnej wyjątkowej pozycji i chyba że np. z upadku wielkiego klasztoru prawda wówczas wówczas zupełnie inna sytuacja, ale jednak również samodzielnie zdecydowała się na wyjazd z Polski, kiedy rozpoczął się pewien okres zamieszania politycznego tak jak bardzo przepraszam, ale musi 1 rzecz sprostować, ponieważ właśnie odezwał się do mnie proszę jak upór mechanik wybitny znawca prawa rzymskiego, który zwraca uwagę zasady zgody pochodzi z prawa rzymskiego ja oczywiście musi się z nim zgodne małżeństwo to oczywiście musi się z nim zgodzić, ale w średniowieczu ona została przywrócona właśnie gdzieś, gdzie się wprawie kanonicznym oznacza nowe obowiązywać oczywiście pochodzą z prawa rzymskiego pełna zgoda panie profesorze w wieku 13, ale przepraszam już z bratową podoba podoba mi się radioaktywne audycję trochę jak wielka gra o opinię zwracamy się do naszego eksperta prof. Edmund Parzyszek panie profesorze w uznaje uznaje odpowiedź, ale z zastrzeżeniem dobrze nikt nie jest jest Wołowski bardzo miło może słuchać co do zaproponowali praca i profesorów, którzy słuchają proszę komentować żywo pisać także do mnie do pana doktora w ten sposób oczywiście na siebie zostaje jeszcze szersza dzięki naszym słuchaczom, czyli w kilka bodaj 6 lat tak po nie trochę więcej tak 6 lat po koronacji Chazan zdecydował się wyjechać z Polski chcielibyśmy wiedzieć, kiedy się stało my tak naprawdę tego tego nie wiemy trochę za rękę za opuściła Polskę rzeczywiście Lecha opuściła Polskę dosyć niejasnych okolicznościach na pewno opuszczają Kazimierzem czy ze swoim synem przy czym no gal anonim w ogóle przedstawi także był wówczas nieletni odnosi się opiekowała co jest nieprawdą oni wówczas całą pewnością po śmierci swojego swego ojca był w latach prawnych jak to się mówi o w odniesieniu właśnie średniowiecze czasy mężczyzna, który może podejmuje własne czynności prawne właśnie w latach prawnych i teraz mamy na ten temat sprzeczne źródła i też nie do końca wiemy czy ona wyjechała jeszcze życie mieszka drugiego jak sugeruje fundacją na trybuny dla rent, czyli taki tekst o założeniu klasztoru brał Wajda, który właśnie zakładali rodzice Rycha z tektury powstał pod koniec ostatniej ćwierci jedenastego wieku, gdzie właśnie owe o owej konkubinie natomiast drugie konkubinę Rycha po prostu pecha tak mówiąc wprost nie dzierżyła opuściła opuściła Polskę natomiast faktem pozostaje, że w okresie pod koniec rządów mieszka drugiego i po jego śmierci on to jest ten czas bardzo słabo oświetlony źródłowo kiedy, kiedy w Polsce dochodzi do tzw. buntu Ludowego tzw. reakcji pogańskiej w każdej dochodzi do ewidentnego załamania się struktur państwowych gdzieś w tym okresie rycerza wraz z Kazimierzem opuszcza opuszcza Polskę no i uzdolnień wraca przeciwnicy Kazimierza, któremu późne zbierają Ślusarczyk no tak skarg czy minister naprawdę nie wiemy co one są zabrała skoro przywołuje opinię kolegów mój mój wybitny kolega z wydziału Paweł Żmudzki zawsze mówi, że Zieliński, który gra w Polskiej coś takiego jak jak skrzyneczka Rycheza jak nie wiadomo jak się jakiś artefakt w Polsce jedenastym wieku pojawił to przecież, o których za jak nie wiadomo jak ja coś opuściło Polskę to też się rzuca do tej skrzynki rycerzy w jeśli chodzi o skarb czy kto tylko 1 rzecz wiemy, ale też nie do końca wg owego źródła, które przywołałem, których za wywiozła z Polski insygnia królewskie, ale wg innego źródła zrobił to bez bez prym, czyli przyrodni przyrodni brat Kazimierza wrócimy do skrzyneczki, ale możesz nie wychodzę po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan dr Grzegorz pac z wydziału historii Uniwersytetu Warszawskiego informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy które wracamy do świata mężczyzn i historię mężczyzny, który od czasu do czasu także pojawiają się kobiety państwa moim gościem jest pan dr Grzegorz pac wydział historii Uniwersytetu Warszawskiego panie doktorze nasza słuchaczka pisze, że może to nie do końca było tak z tymi mężczyznami pani Dominika pisze, że przecież podobnie jak o losie kobiet decydowali rodzice ojcowie to być może podobnie miało miejsce w przypadku mężczyzn, bo czy, bo przecież stanowi także byli wybierani czy też nominowani na własne stanowiska wysyłanie można powiedzieć przez rodziców czy też ojców no i pojawia się też pytanie dotyczące oddania do klasztoru czy też kształcenia w klasztorze z 1 strony jako edukacja jednakowoż, a z drugiej strony jako być może też ścieżka kariery trochę ograniczony, ale jednak, bo pani Dominika pisze stanowiska przed łopatki klasztoru wiązało się z dużym prestiżem co być może dla kobiet wyższy z wyższych sfer nie było aż takim złym rozwiązaniem takim jak powiedział, że zapisała słuchawkę byłem przekonany, że na razie powiedzieć, że niesłusznie przed przerwą nazwałem Bezprym bratem średnio Kazimierza podczas był bratem średni mieszka drugiego, ale do wracając do do pytań, na które bardzo dziękuję no tak oczywiście ma pani ma pani słuszność to znaczy mężczyzn dla artysty planowano tak dla tak jak o tym zresztą mówiłem planowano dla nich albo to, że obejmą władzę po ojcu wypadku rodów panujących albo, obejmując stanowisko biskupie albo, żeby mu to czytam to hrabstwo, więc ich los również dużo bardziej zdeterminowane dużo mniej byli panami swojego losu niższym mecz o los panie dr. Czyżby potomkowie mieszka w rozwój, czyli nasze połączenie, ale halo panie doktorze ale dobrze w takim razie próbujemy z panem doktorem połączyć się, a między czasie jedna z pięknych produkcji muzyczno słownych, którą przygotowaliśmy dla państwa które SN każde, przemieszczając się osoba będzie musiał przedstawić dokument zaświadczający o motywach taki dokument będzie obowiązkowy rejestr sesją usuwa obliga to, iż Polska chce być członkami liczą się bez zmian rządowe różnie wielu z nas będą zagrodę dlatego wychodzimy do bardzo wiele uwag mamy piękną pogodę chcemy wykorzystać oczywiście podejmujemy konieczne środki ostrożności spacerujemy w Polsce myjemy ręce jeździmy środkami transportu publicznego możemy sobie, ale próbujemy też normalnie są jesteśmy w stanie wojny wojny sanitarne nie walczymy z żadną armią ani krajem istnieje widzialnym nieuchwytny, ale postępuje i to wymaga naszej ogólnej mobilizacji mogli radio TOK FM o które wydaje się, że odzyskaliśmy już połączenie pan dr Grzegorz pac z wydziału historii Uniwersytetu Warszawskiego cudownie, bo myślałem sobie przed willą panie doktorze właściwie to niewiele się zmieniło od czasów mieszka pierwszego Bolesława mieszka drugiego, bo dzisiaj znów przyszło nam żyć w takich czasach, że to król mówi Słuchajcie tam tu pada nazwisko macie jakiegoś syna ma, ale tam będziemy się nie zna bardzo dobrze będzie spółce skarbu państwa, a córkę też mam córkę dobrze ministry pójdzie albo doradców trochę historia zatoczyła koło, ale nie komentujemy może nie będę komentował nie tylko powiem nie komentuje współczesną sytuację tylko tam to średniowieczne, że wbrew pozorom możliwości władz nie była tak wielki jak nam się czasem wydaje to cenne są przekonani, że król średniowiecznemu jak władca autorytarny ono ono nie po prostu praktyka władzy też możliwości, jakie władza miała techniczne były ograniczone i była władza Niemcy lubią takie określenie dwuwładza konsensualne akcyzy, czyli w gruncie rzeczy w tym sprawowaniu władzy brał udział szersze elity i bez pewnego poziomu zgody między władzą tymi elitami po prostu tej władzy wprowadzić nie mógł de, czyli może pocieszające jest dla tak taka wracając do kobiet 1 strony, bo rozmawialiśmy o komentarzu uwadze pytaniu naszej córeczki pani Dominiki dodaje, że pewnie można spojrzeć na to akty biedne kobiety nie mogą o sobie decydować albo albo do klasztoru albo za żonę ale, ale rozumiem, że to wychowanie klasztorne edukacja klasztorną i późniejsze klasztorne edukacja też niekoniecznie musiała być postrzegane jako coś negatywnego nie ze stomią wiemy o tym, że wychowanie klasztorne no np. w Niemczech 1011. wieku była dla kobiet standardem my wiemy o tym, że kobiety które, które planowano wydać za mąż również oddawał on oddawany do klasztoru zresztą ciekawe rzeczy one się tam czuję przynajmniej czytać po łacinie, dlatego że później zbliżona minutę miały swoje obowiązki rodzin, a mianowicie powinny się na ten rok modlić, żeby się modlić musiały naprzód umie czytać psalmy ca to też był takim podstawowym podręcznikiem do nauki mówi o tym, dlatego że wydaje się też instytucje do tego twardych danych, ale zaryzykowałbym tezę, że taki dziesiąte wiecznej rzeszy niemieckiej poziom Jeślinie piśmie czynności to przynajmniej umiejętności czytania był to częściej spotykane zjawisko wśród kobiet należących do elity świeckich kobiet wśród mężczyzn świeckich należące do elity taką wydaje na to jest możliwe przynajmniej powiedziałbym no to jest oczywiście 1 droga, a druga rzecz jako środek do klasztoru po to, żeby, żeby tam w tym klasztorze pozostał i to właśnie wtedy kobieta z rodu arystokratycznego część oddawana do klasztoru, który ten drugi założył stronę bardzo silnie związane z potrzeby, żeby została opatką no i bycie łopatką klasztoru jest oczywiście niezwykle niezwykła pozycja, bo to daje niezwykłą niezależność, a już takie postaci jak właśnie pochodzące z rodu cesarskiego upadki wielkich potężnych bardzo bogatych wpływowych klasztorów właśnie za związanych z rodziną cesarską wrzeszczy tak jak Anders Chaim czy czy Kweli Burg to była wielka pozycja to były to były to były o to by osoby, które no pochodzące z rodu cesarskiego kobiety, które ewidentnie należały do najściślejszej elity, którym nawet powierzano opiekę nad państwa w momencie kiedy, kiedy brat czy no tak brat pączka to trzeci jechał do Italii musiał zajmować innymi sprawami to zostawia właśnie swojej siostrze jak taki ster rządów tak to niewątpliwie były wielkie postaci którym, które warto poświęcić osobną uwagę, ale czy to trochę nie znaczy, że mamy tak interesujący rozdział przestrzeń dotyczy on dotyczącą władzy kobiet no bo jeżeli mamy te wszystkie upadki czy wpływowe osoby kobiety w klasztorach opactwa itd. itd. które których to organizacje czy organizacji przez zarządzanie zarządzanie mają spore wpływy to mamy taką przestrzeń kobiet tak właściwie pewną formę władzy kobiet tak jak teraz patrzę na półkę na książkę, którą państwo to bardzo polecam Anny Kowalczyk brakującą połowę dziejów to jest taka praca popularyzatorska napisane bardzo czyści solidnie właśnie o historii kobiet ja w tej w powstawaniu tej książki w tym sensie brałem udział, że autorka znam parę razy rozmawiała tamują pracę oczywiście bardzo solidnie zrobiona popularyzacja i ona właśnie tam też na to zwraca uwagę też patrząc nawet w nieco później w epokę nowożytną że, że wbrew temu co nam się może wydawać ten wybór kariery duchownej i klasztor no może być traktowany do pewnego stopnia jako przestrzeń właśnie pewnej swobody kobiet pewnej wolności pewnej niezależności autonomii, którym właśnie dodaje ta szczególna pozycja szczególna pozycja proszę pamiętać, że te kobiety są w sposób szczególny chronione dlatego ja powiedziałem na początku naszej rozmowy oddawano oddawano za mąż za znacznie ważniejszego za konkurenta do do ręki czyli, czyli samego Chrystusa, ale to tę myśl, że oto mniszki czeka doniczki są obrzmienia obrońcami samego Chrystusa traktowano bardzo poważnie potraktowano dosłownie i w związku z tym no one były też odpowiednio odpowiednio chronione jako właśnie no i postaci bardzo blisko związane z samym Chrystusem mieliśmy rozmawiać jeszcze 1 żonie, ale wydaje się to by było nieeleganckie poświęcić jej dosłownie minutę, więc jeżeli pan doktor miałby ochotę ciasto w najbliższej przyszłości zapraszam do kolejnej rozmowy natomiast, jeżeli chodzi o rysie z lotaryńskiej, które dzisiaj sporo mówimy to ciekawy jest ona bardziej jest szanowana może takiego uznał terminu uda użyję terminu przewożą w Niemczech niż w Polsce nie wiem czy szanowana myślę jednak w Polsce bardziej bardziej znana, ale proszę pamiętać, że jesteście postać, która wiele wiele lat spędziła w Niemczech jako wdowa w gruncie z tego okresu życia pochodzi większość źródeł, które dotyczą naturę faktem jest że, że ona stała się dla pewnego one bardzo wygodą jest postacią tak już teraz patrzy na na wiek dwudziesty domówienia o takich relacjach polsko-niemieckich no właśnie po pozytywnych taki rzeczywiście czasami jest przywoływana w pewnych kręgach życzliwych Polsce kręgach tak mam namyśli czy też proces pojednania po drugiej wojnie światowej ona była tu przywoływane jako taka postać, jaką właśnie taka postać łącząca Polskę i Niemcy no w okresie bardzo wczesnym jej w sposób bardzo pozytywne jest w tym sensie jest jest szanowana niewątpliwie no w tym mieście może że, że w okolicach kolonii ona ona była czczona jako gdzieś późnym średniowieczu wywłaszczonego błogosławiona zdaje się, że niekiedy jeszcze tak taki status miewa w tym lokalnie w tym kościele bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę pan dr Grzegorz pac z wydziału historii Uniwersytetu Warszawskiego był państwa moim gościem informacje już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA