REKLAMA

Własność prywatna nie jest absolutna i nienaruszalna [encyklika Franciszka]

Światopodgląd
Data emisji:
2020-10-14 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:21 min.
Udostępnij:

Papież Franciszek napisał i opublikował trzecią encyklikę - Fratelli Tutti. O jej odbiorze w różnych środowiskach oraz poruszanych tematach dyskutujemy z profesorem filozofii w Akademii Ignatium i dziennikarzem Tygodnika Powszechnego Piotrem Sikorą. A więcej można doczytać TUTAJ

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz połączyliśmy się teraz z prof. Piotrem Sikorą profesorem filozofii Akademii Ignatianum w Krakowie i też dziennikarzem tygodnika powszechnego to podkreśliła, dlatego że inspiracją do naszej rozmowy jest właśnie tekst profesora w tygodniku powszechnym dzień dobry panie profesorze dzień dobry tekst dotyczy gorąco dyskutowanej w środowisku kościoła katolickiego, ale również poza nim oczywiście ostatniej encykliki papieża Franciszka Rozwiń » wszyscy bracia Fratelli tutaj encykliki, która tu zgadzają się chyba wszyscy z takim podsumowaniem tego co w czasie tego pontyfikatu było wydaje się dla papieża Franciszka najważniejsze, a więc nie ma tam takich kwestii dotyczących praw jakiś seksualnych nie ma kwestii pedofilii nie ma aborcji natomiast jest dużo o Neo liberalizmie i o tym nawet brzydkim to moje słowa populizm ten, który jątrzy polaryzuje bardzo to oczywiście ciekawa encyklika zaraz przejdziemy do jej tych wybranych szczegółów, ale nie powstrzymam się i tutaj znalazłyśmy z Martyną Osiecką krytykę ze strony feministycznej, bo ona jest bardzo ciekawa tej feministycznej perspektywy, że jednak wszyscy bracia jak pan odnosi do tej krytyki tak to znaczy papież później tłumaczyli to Watykan klubową co troszeczkę rozszerzyć mówiąc, że to to hasło w języku włoskim właśnie karteli tutaj to znaczy mówi bracia siostry właściwie znaczy i a z drugiej strony może być tak tego języka tutaj odwołuje się do Świętego Franciszka z Asyżu, który napisał właśnie w ten sposób wiedzy o odnosił do 100 swoich braci zakonu podejrzewa, że troszeczkę niefrasobliwy jak pomyślę o tym, że to, że to współcześnie jest jednak jakoś nie do końca włączające wszystkich także dzisiaj bardziej uwrażliwienie na taki tzw. inkluzje lęku, czyli to włączanie nie tylko bracia, ale i sióstr jest taki sposób, jakby wprost prawda, żeby one, żeby kobiety musiały specjalnie czuć włączone w języku tak naprawdę męski myślę, że to jest to jest jednak jakaś być może słabość tego, ale pobyt w rękach treści encyklikę powiedział bardziej pie PR-owe niż ta taka istotna, ale ciekawe jest to krytyka przyznam szczerze, że już taka dyskusja jest toczy się też w kościele, że właśnie są kobiety, które to podnoszą mówiono w kolokwialnie słabo ich dużych miast myślę, że to jest troszeczkę kwestia także nowe możliwości także z punktu widzenia mężczyzny jedno jak to jest oczywiste, że włączone natomiast dom z punktu widzenia kobiety to jest podejrzewam dużo bardziej trudne, że musi się odnaleźć określeniu bracia prawda często rozumiem to krytyka żona jest w wynikach coraz większej wrażliwości czy to co troszeczkę tak zaryzykował, bo takie stwierdzenie, że trochę kulturowe uwarunkowania francuska Ameryka Południowa, gdzie te rzeczy są może mniej jeszcze bezpośrednio poruszanymi w u nas i być może o tym jak dostał status prawny albo to związek kobiety za mało było kobiet przy pisaniu, ale zamknę ten wątek, że widzi się nie zdominował panie profesorze, zanim przejdziemy do szczegółów, jakby pani tak podsumował te encyklikę niektórzy mówią nasze czasy czasy pandemii jak panią nazwał, jakim hasłem określił na jakie dla takiego traktu obcego jak swojego bliźniego oznacza, bo jak jednak wiedział, że to traktowali tej encykliki jako podsumowania pontyfikatu jest tylko częściowo słuszne, bo rzeczywiście tam jest dużo takich wątków, które pojawiały się przez cały pontyfikat Franciszka właśnie ta troska ubogich, która tutaj też wiąże trochę taką krytyką liberalizmu, bo znając mieliśmy lekką rozwój rynku oraz o ubogich powyższe daje można tylko pomyśleć co to za system tak tak taki strukturalny w duże, że Franciszek mówił, że własność prywatna nie może być absolutyzowana musi służyć dobru wspólnemu, że właśnie wolny rynek bardzo się swego, tak więc zysk tych wątków jest sporo, ale one rzeczywiście pojawiały przez cały pontyfikat oraz jest natomiast rzeczy, które są myślę, że do pewnego stopnia nowe właściwe, które się pojawiły chyba w ostatnim roku z ostatnich powiedzmy 1,5 roku to jest bardziej kwestia jednocześnie zachowania swojej tożsamości Franciszek jest bardzo ważna właśnie w tym krytyce takiego wolnego rynku liberalizmu takich globalizacji, która mówi pewnym polary imperializm albo kolonializm kulturowym to znaczy tak właśnie próby narzucenia jak 1 modelu kulturowego wszystkim nawet właśnie tym słabszym społeczeństwo jest tu rodzi się bardzo mocno staje w obronie to samo lokalnych tożsamości tak, ale z drugiej strony bardzo mocno podkreśla konieczność by otwarcie, że lokalne to co tak otwartości rzekł, że każda lokalna tożsamość każda osobowa tożsamość właściwy może być nie będzie się wygenerować z mocno się by może chodzić tylko pod warunkiem tego, że będzie otwarta na innych, że będzie po pierwsze, kart szukała jakiegoś kontaktu z innym próbowała się uczyć od innego tylko wtedy może być taką tożsamością zdrową, która będzie służyć rozwojowi zarówno na poziomie osoby jak na poziomie wspólnot lokalnych jak taki szerszych grup narodowych i stąd właśnie ta krytyka takiego nacjonalistycznego populizmu, bo populistycznego nacjonalizmu jako pewnego rodzaju takiej tendencji, która dzisiaj też jest dość coraz mocniej zauważalna na poziomie politycznym takich badań banie rów byt tak tak zamykania się zamykania się wspólnota narodowych zamykania się swoich lokalnych wspólnotach, ale co jest ciekawe też od podnosi mówi, że tak tego innego czasami nie trzeba szukać daleko geograficznie ani nawet daleko kulturowo tylko czy inny to ktoś żyje tuż obok nas myśleć to jest np. późno tak bardzo takich głosów posłów do sześćdziesiątki u nas w Polsce, gdzie także bardzo trudno nam rozmawiać z kimś, kto ma inne poglądy, że obok nas, że zamykamy swoich w takich bankach wyższości bardzo się tak właśnie skarb każdej strony trochę może tej wyższości moralnej trochę o tym mówi o lęku tak tak o tym np. że się próby boimy o siebie swojej tożsamości w trudnych czasach, które sprzyjają temu, żeby strach lęk rósł zamykamy się w sobie, a on jednak próbuje nas zachęcić pokazać, że znacznie lepszym pomysłem, który będzie nowy dla każdego lepszy zarówno do takich pojedynczych jak dla całych szansy Floty jednak otwarcie i podjęcie pewnego wysiłku wyjścia z tej swoje banki daje tam dużo takich bardzo konkretne precyzyjnych rad, ale to jest to jak to jest większa nowość wiemy, że to się bardzo mocno pojawiło po jego spotkaniu z takim wielkim imamem Uniwersytetu Nazar w Kairze jednego z najważniejszych ośrodków myśli muzułmańskiej, których się spotkał, z którym podpisał taką wspólną deklarację właśnie braterstwie to było właśnie w 2019 roku potem trochę przykryte przez przez różne inne wydarzenia i to jest bardzo ciekawe, że to jest pierwszy dokument taki właśnie nauczania kościelnego, gdzie jako źródło inspiracji bezpośrednie występuje w tekście głównym jest w przepisach muzułmanin właśnie ten mam, ale daje mu mam wzrostu Lazar to jest bardziej niesamowite wszystko to spotkanie Franciszka było podejrzewam bardzo ważny rok jednocześnie zachowuje tożsamość jako chrześcijanin mam zachowuje się sam jako muzułmanin nagle odkrywają tak wielu z siebie mogą się nauczyć to jest chyba takie też osobiste źródło tego, ale przyznam panie profesorze, że już nie nie zdążymy tego mówić, więc zainteresowani sięgną, ale jednak te słowa jego własności prywatnej wydają się takie szczególnie mocne, których przypomnę, że tradycja chrześcijańska, cytując Jana Pawła II nigdy nie uznawała prawo własności prywatnej za absolutne nienaruszalnej podkreślała społeczną funkcję wszelkiej formy własności prywatnej dodam jeszcze tylko do tłumaczenie polskie to internauci wychwycili nie ma powinien cytować, kto dokładnie jest tam jest dosyć poważny błąd, ponieważ teoria szpil owe, czyli taka skazywania jest przetłumaczona na dystrybucji prasy, jakby zupełnie odwrotnie tych, którzy są takie problemy z jedno do tłumaczenia istoty w ogóle Polski dlatego to nie jest pierwszy, gdyż jedyny Rosberg ale, ale przed nią, jakby wprost na tym, że rzeczywiście to jest Osowiec zabytku, a także to jest rzeczywiście coś co się powtarza Franciszka tutaj być może uzyskuje tylko jak dodatkowy właśnie taki tryb kolory albo uzasadnienie też są też związane z tą otwartością tamtejszy zamek za zapisz zamykamy się w sobie również może to mieć wymiar takie zamknięcie swojej własności prowadzenia gra, jakby nie zostałby indywidualnie w rękach takiego jak i nie uwzględniamy tego, że to, że potrzeba jest otwartość potrzebna otwartość i to może powiedzieć funkcjonuje własności prywatnej też dobrze by było, gdy była jako służenie też innym, którzy samego poza moją gminę taka absolutna, bo o tym prawda zwrócił moją uwagę, ale panie profesorze mam takie tanie, bo trochę tych czytała czytaliśmy szukałyśmy reakcji i w pewnym sensie można się było spodziewać, używając takiego prostackiego prostego języka politycznego na lewicy czy różnych wersjach czy wśród takich socjal liberałów ona wzbudziła pewne spory entuzjazm, choć oczywiście ludzie spoza kościoła czy czy kobiety mogą tam pewne akcenty nie będą się wszystkie podobały na prawicy tzw. czy ktoś szeroko rozumianej ona jest mniej rozumiana, a ja się zastanawiam, jakie znaczenie poza takim duchowym indywidualnym dla każdego człowieka takie encykliki papieskie mają w naszym społeczeństwie, a tą chwilę trudno powiedzieć sprawdzam, żeby myślę, że niestety nie bardzo nie bardzo duże ja tu głównym sceptykiem myślę, że jednak to jest może bardziej Toma znaczenie dla kogoś, kto tak myśli podobnie nie był pewien na ile i rozmach może się podeprzeć będą w rozmowach natomiast z tutaj bym powiedział także, że to co Franciszek PiS jest w te ataki polityczne społeczne poziomie na tyle odległe od tego co się dzieje wymagające pewnej rzeczywiście przemyślenia zmiany, że ja się nie spodziewał, żeby ta encyklika jakoś niestety nadal niestety bardzo znaczący sposób wpłynęła z nami pana na coś co się dzieje może jakoś trochę w dalszej perspektywie pewne ruchy wewnątrz kościoła również społeczne, bo to też tylko skierowanie go do ośrodka właśnie do całego tak wszystkich ludzi dlatego pisana takim językiem, a wydane po rzeczywiście wykracza papież czy dociera do ludzi wydają się też poza instytucji poza kościoła no tak, dlatego że potrafi taki język może to jest ze takie zarzuty za mniej wody niektóre ze stron niektórych konserwatystów, że za mało używa języka to co dobre zabieg żona chce także w takie języki, które mówią o porozumieniu z kimś zupełnie inny Patryk próbuje to samo nie tylko o tym mówić, ale co zrobić w encyklice, czyli sięgnąć do takiego języka, który będzie zrozumiały też wyróżnik zrozumiałe, ale odwoływał się do czegoś co jest cenne dla tych ludzi, którzy nie są chrześcijanami z tego względu to od końca do być może taka kropla drąży skałę także, że ten ten język i takie dokumenty może powoli będą wzmacniać takie środowiska, które kościelnej poza kościelnych tom, chociaż co znaczy to statystki są zwykle mówi, że czas otrzymać od właściwie takich lokalnych społeczności od kraju od moich tak dopiero potem budować globalną zmian to jest ciekawe to w wielu środowiskach, które dążą do zmiany mówi się właśnie takiej strategii doczytać więcej na temat tej encykliki państwo w tekście m.in. Piotra Sikory, ale też to niejedyny tekst w tygodniku powszechnym ten temat jest też np. tekst obok Rafała Wosia prof. Piotr Sikora profesor filozofii Akademii Ignatianum w Krakowie był państwa gościem bardzo za rozmowę dziękuję teraz informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA