REKLAMA

Leszek Talko o książce "Królowie bajek. Opowieść o legendarnym Studiu Filmów Rysunkowych"

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-10-20 19:00
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
22:17 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Leszek Talko. Opowiada o książce "Królowie bajek. Opowieść o legendarnym Studiu Filmów Rysunkowych" Rozwiń »

Leszek Talko: "Lechosław Marszałek, który stworzył Reksia, był człowiekiem, którego współpracownicy się bali. Jego wewnętrzna walka trwała całe lata. Był genialnym reżyserem, scenarzystą, animatorem. Był złożoną postacią." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Leszek Talko jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dziękuję państwu spotykamy się z okazji ukazania się w księgarniach książki Leszka Talko i Karola Weseli królowie bajek opowieść o legendarnym studiu filmów rysunkowych wydanej przez wydawnictwo czarne książki, w której śledzimy historię legendarnego studia na tle powojennych dziejów Polski, ale przede wszystkim poznajemy niezwykłe Rozwiń » osobowości, które studia tworzyły wielu twórców studia już nie żyje, ale udało się panu porozmawiać z tymi, którzy pamiętają jeszcze złote czasy Bielska-Białej czy sporo było takich osób Chiny już dla mnie bardzo cenne było to, że właściwie moja przygoda ze studium zacięła się ponad 25 lat temu, bo wtedy w połowie lat dziewięćdziesiątych, kiedy pracował w Gazecie wyborczej z napisem reportaż o procesie bieg to co Bolka Lolka, kiedy wszystkie strony właśnie wystąpił przeciwko sobie w walce o prawa do tych postaci wtedy jeszcze żyli noży oczywiście, ponieważ mimo 25 tańczyły było więcej tych twórców miał możliwości porozmawiania choćby z ojcem Ludwikiem i ostatnim żyjącym twórcą Bolka Lolka, który wtedy mieszkał w Niemczech rozmawiałem z alei symbolem chociażby na dziś już też nieżyjący no bo skoro od studio powstało 1947 roku tworzyli go ludzie z pokolenia Kolumbów, czyli około rocznik 1920 to już mała szansa, żeby dzisiaj też doszukać nad natomiast rzeczywiście rozwijamy się spotkałem ich liczba i wieloma uczniami tych twórców, którzy pracowali w złotym okresie studia, czyli w latach siedemdziesiątych, kiedy studio było prawdziwą potęgą dziś są już damy tutaj i do dzisiaj wspominają czas do dzisiaj przychodzą do studia choćby tak napić razem kawę i powspominać, bo dalej lub dalej są to rodzinom panie Leszku jak to było uchylał pan zamknięte drzwi studia ze strachem, że oprócz tego, że czeka pana soczysta opowieść zderzy się pan również, że jest taka możliwość z historią pełną dramatycznych obrotów akcyjną chwilami historię dosłownie mrożącą krew żyłach wobec brałem pod uwagę, że wiele uczuć nie wygasło ciągle po po latach no cóż rzeczywiście jest także może podać cała masa lat czasem takie zawody ból dalej pozostały wtedy, kiedy tak się stało no cóż rozumiem to dobrze odpuściłem wtedy i i czasami nie użyłem tego tego bólu chciał rzeczywiście studia była proszę państwa niesamowitą sprawą spotkał tam niesamowicie wiele utalentowanych ludzi, a dane, które czasem powstały, które sobie albo zadania, bo wyobrażali sobie, że dostali znacznie limit oceniacie państwo sami przeczytają je zobaczą wykrwawia czasem rzeczywiście po pół wieku, więc możemy się wyobrazić skalę emocji, która powstawała, zanim rzucała, których doświadczali tam skala emocji rzeczywiście była ogromna i myślę, że do tego wątku jeszcze dojdziemy, ale wróćmy teraz do początku jeśli pan pozwoli, bo na początku studia była tak naprawdę można powiedzieć Królewna Śnieżka, czyli film animowany Walta Disneya, który wszedł na ekrany kin tuż przed wojną rok przed wojną na wzbudził również w Polakach jak się okazuje marzenia o filmach animowanych, które podbiją serca widzów na całym świecie, ale przyszła wojna marzenia trzeba było schować niestety głęboko apotem przyszedł rok czterdziesty siódmy i co się wydarzyło i gdzie się wydarzyło, bo tak naprawdę mówimy o Bielsku-Białej, ale te początki to są Katowice to jest Wisła tak no Bielsko-Biała nikłe trochę przypadkiem jak, w którym za działki zapisana historia takiego całkowitego przypadku, które spowodowały przy właściwie przy jakich chyba chce w barze na dworcu ze studia właśnie zostało w Bielsku-Białej, ale rzeczywiście zaczęło się od malutkiego głoszenia dotkniętego dziś na kolumnę ogłoszeń drobnych operacji o tym, że ktoś ma do sprzedania worek kartofli i tam w tym właśnie w Katowicach w 1 pokoiku po tym, ogłoszeniu miał kilka słów trafiło kilkanaście osób, które założyło to to studio, a były to wtedy po prostu młode chłopaki przeważnie byli właśnie 20 kilka lat żaden z nich nie miało pojęcia animacji 300 mieli trochę rysować i wszyscy marzyli o tym, żeby zrobić taką następną królewnę Śnieżkę tylko mieć do dyspozycji właściwie dużo chęci kilka ołówków i 1 książkę po angielsku angielskiego nie znali o tym jak robić filmy animowane w tak bardzo bardzo ciekawe jest to jak się ta rodzina animatorów tworzyła i ciekawy jest ten wątek, w którym opisuje pan pierwszy skład studia, bo okazuje się, że zespół tworzyło wielu byłych żołnierzy Wehrmachtu tak tak no bardzo szybko stało się to powodem powodem żartów, kiedy oni rzucali do siebie tylko mitu niechaj bo, bo po studiach stanie zajmuje ci podpowie ci z tym, że musimy wziąć poprawkę na to, że to muszę tu wiatr dla nas, którzy słyszeliśmy opowieści swoich dla nas mówię o takiej perspektywy człowieka mieszka pod Warszawą zadasz być może państwa, którzy słuchacze to w Warszawie albo w Krakowie też w Łodzi prawda czy był centralnej Polsce dodał to inaczej ponosi nasi ojcowie dziadkowie w zależności od tego w jakim szukaj człowieku do takiej kampanii wrześniowej trafiali albo do stalagu w albo trafiali do AK IAR czy też zostali wywiezieni ściśle na wschód tymczasem na Śląsku rzeczywistej była taka, że po prostu się zakup wcielano do Wehrmachtu i w ten sposób do Wehrmachtu trafiła bardzo duża część późniejszej załogi studia no i na Śląsku nikogo to nie szokuje, że ktoś się przy walcu parę lat w Wehrmachcie był pod Stalingradem tylko po tych drugich stać nie niemieckiej prawda ma potem wrócił do Polski jak sobie układał nocnej tak właśnie układali sobie los większości założyciele studia dzielą się taką wspólną wojenną przeszłością no w mundurach niemieckich początki studia to oczywiście Zdzisław Lach chór postać niezwykła malarz artysta porównywany do dostrzegali porównywane również do Picassa, którego historia życia sama mogłaby być scenariuszem na filmy myślę, że jak większość historii członków zespołu byłby to film bardzo dramatyczne la chór był ważną postacią, ale rozstał się ze studiem to był jeszcze lata pięćdziesiąte prawda tak dobrze to co jest niezwykłe właśnie propos lat pięćdziesiątych i ciekawe wiadomo animacja w tych czasach musiała mieć słuszną linię zresztą pierwsze filmy jak pan opisuje, który powstał w studiu to był film propagandowy, ale jednak jak na stalinowską Polskę niesamowite było to, że tego studia nie zakładały tak naprawdę żadne organy odgórne i że samo w sobie było żeglarzem okrętem jak to się udawało przez tyle czasu no ogromna rola była właśnie Zdzisława hurra odbyły rzeczywiście wspaniałym malarzem natomiast dzisiaj powiedzielibyśmy o nim, że był geniuszem Fiat i marketingu oczywiście wtedy te pojęcia nieznane zupełnie natomiast on miał wtedy, kiedy tu powstawał 27 lat i był po prostu młody długowłosy młodzieńcem takim trochę typu hipisów z jakiego prawda natomiast znakomicie poruszał się poruszał się wśród tych bonzów partyjnych i znakomicie potrafił utwierdzić przekonanie ludzi z tymi rozmawiał, że zna jakieś czynniki jak ludzi działa nie sam, ale działa na polecenie by jakiś odgórnych czynników i na prowincji to wtedy był jednak jednak Śląsk wydawało się, że jest taki trochę nie do ruszenia odrzucał takie uwagi, że właśnie zna 2 to chyba prawda ważnego dygnitarza partyjnego, że działa na polecenie Jakuba Bermana, do których były taką szarą eminencją minister bezpieczeństwa publicznego, które ludzi po prostu bali, bo wskazywał na śmieci to w to co do więzienia natomiast Lachów tak, choć i tak właśnie rzuca cytaty z Marach i dając bardzo jednoznacznie do zrozumienia, że są dobrej komitywie no wiadomo było, że taki lokalny urzędnik partyjnym przecież bał się za 2 debel mamy pytać czy naprawdę w dacie tego zachód bo gdyby nie daj Boże była to prawda to przecież nie wiedział nie wiedział co go co go spotka Note Yahoo Gienia genialny sposób wykorzystał to wszystko był takim chyba takim trochę innych był sam będę bez takim trochę z Jamesem Bondem takim trochę na pewno dużo chęci niewątpliwie prawda, tworząc stole to legendę natomiast udało mu się to znakomicie proszę państwa Leszek Talko jest dzisiaj gościem kultury osobistej rozmawiamy o książce królowie bajek opowieść o legendarnym studiu filmów rysunkowych książkę wydało wydawnictwo czarne za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacji dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Leszek Talko jest dzisiaj gościem kultury osobistej spotykamy się z okazji ukazania się książki Leszka Talko i Karola Weseli królowie bajek opowieści o legendarnym studiu filmów rysunkowych wydanej przez wydawnictwo czarne mówiliśmy już w pierwszej części audycji o losach studia w czasach stalinowskich byli enklawą z tego wynikało jeszcze, że nawet jak dostali propozycję wstąpienia do partii i ją odrzucili to w tych czasach nie spotkały nieprzyjemności czy to był też duch opiekuńczy cały czas Zdzisława chór, którym rozmawialiśmy myślę, że tak myśleć także oni sami nie wiedzieli trochę, gdzie żyją sami nie wiedzieli jak jak cienkim lodzie stąpali natomiast mili taką odwagę taką odwagę ludzi bardzo młodych pewnych siebie i wiedziony tym, że zrobią coś co ważnego rzeczywiście by rzeczywiście odrzucił odrzucali od wstąpienia do partii i uważali, że sami wiedzą najlepiej co mają robić i największe moje zdziwienie państwo sobie też było tak jest władza przymykała na to oczy przypomnijmy przez władze w tym okresie potwornie depresyjne je ile ludzi straciło życie ilu ludzi po więzieniach ta natomiast natomiast im się udawało prawdopodobnie udawało się, dlatego że byli jedynym takim miejscem w Polsce robili te filmy animowane i władze zapewne uznała, że jest taka do badań dziwaków, którzy jednak tak coś co przyda się do propagowania władzy komunistycznej robią to trochę dziwacznie to po swojemu, ale szkoda byłoby to zgodnie, zwłaszcza że są z tego jakiś film bez takich pieniądze jest takie zainteresowanie na świecie doświadczyły zaczął interesować polską animacją w tej w takim razie może nie ma z tego wielkiej szkody może będzie jakiś pożytek i zaczęła to tolerować, a potem oddać się chwalić tym miejscem początki studia, o których mówimy to ciągle boryka się z niedoborami no niedobory trzeba było jakoś zręcznie omijać stąd ten duch eksperymentu pewnie, który unosił się nad studiami, które ten opisuje w książce tak, bo właściwie studia nawet na początku miało nas ten eksperyment eksperymentalne studio filmów filmów rysunkowych dla nich właściwie każdy czyn był takim eksperymentem, bo oni przecież przypominam od początku nie mieli pojęcia animacji skończył żadnych studiów nie byli materiałów nie mieli, nic więc jakby każdy kolejny film był kolejnym eksperymentem, a czasem ten eksperyment się, jakby w krew zaczęli robić filmy już nie tylko rysunkowe tylko posługiwać kulkami być nim być rynkami i władzach również przymykała na to oczy i cenzura, która przy bardzo silnie kontrolowała wszelkie inne przejawy życia kulturalnego książki gazety czy filmy fabularne tutaj bardzo często przymykała oczy na to na tak 1 taki eksperyment, zwłaszcza że być może, dlatego że eksperymenty często było wysłane po prostu na zagraniczne festiwale, gdzie krytycy zachwycali im eksperymentami chyba mi firmami z Polski mówiąc o tym jak wielka wolność tutaj panuje twórcza przede wszystkim auta może wszystko musi patrzeć na to, że ten kim się sprzedać tak rzeczywiście chyba było w Polsce bardzo było to film obejrzeć, zwłaszcza przed pojawieniem się w ogóle telewizji, więc władza w sumie miała z tego korzyść miała być w unii KE, która mogła chwalić się na świecie na ust jeśli zwykli ludzie za bardzo mili okazję, żeby się tym eksperymentem, który trochę mu czasem być nie prawo myśleć nie byli co pan okazję zapoznać się w książce królowie bajek pokazuje pan studia w Bielsku-Białej już trochę o tym powiedzieliśmy w pierwszej części naszej rozmowy przede wszystkim jako miejsce, w którym ścierają się ścierały się ambicje namiętności takie dosłownie na śmierć i życie na początku tworzyli zgraną rodzinę razem żyli razem mieszkali potem te relacje się popsuły można powiedzieć, że studia podzieliło się na na obozy, kiedy podzielili się na Bolko owców i Reksia owców co stało za tym podziałem na nie było takiego 1 momentu, kiedy się stało stawało się powoli, ale u podstaw tego należą konflikt między 2 genialnymi twórcami najsłynniejszymi twórcami studia, czyli Władysław Nehrebecki takim ojcem Bolka Lolka i Jarosławem marszałkiem ojcem Reksia marszałek zaczął pracę w studiu tego, że przyjechał ściągnięty z Łodzi do Bielska-Białej jako asystent Wybickiego właściwie całe życie usiłował przeskoczyć mistrza, a uciekł potwornie ambitnym jak wszyscy mówili bardzo trudnym we współżyciu i w pracy był perfekcjonistą, który wybuchowy WHO złością na taki jest najmniejszy brak zaangażowania czy czy tego, że coś szło pod jego po jego myśli to i potrafił używać bardzo brzydkich słów wyzywać ludzi bardzo brzydkimi słowami natomiast tych, którzy potrafili im pracować to znosili, jakby przyzwyczaili się do tego hołubił bardzo się i to by nie chciał, żeby pracować przy innych firmach wobec, czyli zgromadzili się krzyżowcy w i jedno wszyscy się zgadzają również jego przeciwnicy, że on tworzył takie najdoskonalsze techniczne, bo stracą po prostu wszystko i tam był perfekcjonizm czy zdrowia nie mógł nie mógł przejść tego co natomiast Władysław Nehrebecki był taki brat łata których, którego wszyscy lubili wielki chłopiec, który cieszył się życie i przygodami fajnymi Kagawy i tym, że ktoś tak na tutejsze przewrócił prawdę to takie takie śmieszne i z nim chciał uplasować się to większość ludzi byli ci bankowcy którzy, którzy pracę, którzy pracować i my też, ale o tym, ponieważ było łatwiejsze łatwiejszą stawia na PL ba no właśnie humor na dobrą zabawę to tych filmów o banku banku powstał 3× więcej niż o seksie powstały też długie metraże, których Lechosław marszałek odsłoni zazdrościł Nehrebecki jemu też chciał zabić, bo meta obowiązek co nigdy mu się nigdy mu się nie udało, a do tego wszystkiego doszły spory, o ile o to kto właściwie był, kto właściwie myśli Bolka i Lolka czy tylko na esbecki był autorem czy też przyłożyli się nie najlepsze przyłożyli i Nina i gospody właściwie trwają od niemal 60 lat, mimo że wszyscy autorzy już nie żyją teraz spierają się ich dzieci oraz prawnicy dla mnie jednak ten ta historia Lechosława marszałka to jest to jest chyba najbardziej ciekawy wątek w książce, bo to jest wątek, który pan buduje taki bardzo psychologiczne sposób no ja nie wiedziałam, że pod postacią Reksia może ukrywać się nieszczęśliwy człowiek tak no sam marszałek przy całym swoim trudnym charakterze był człowiekiem był jakimś tych zmian takie 2 twarze oddaj te, które ja uważam oczywiście nie mam na to dowodów rada, bo przecież już z marszałkiem nie porozmawiam pana posła marszałek jedno posła samobójczej śmierci nie żyje już od wielu lat ta, którą przewidział scenariusz, który napisał kolejnego odcinka Reksia to jest wstrząsające tak, ale tak, więc więcej, więc on był tym jak się, który on był tym jak się, który nie jest starał się być tak jak jak się tu znamy z filmów czyli, czyli niespecjalnie taki towarzyski siedzący w swojej budzie, ale jednak pomagające innym wstrząsający Story spokojny jest poczuciem humoru po prostu nieznoszący tego jak ktoś wchodzi na głowę jak ktoś go do czego zmusza ktoś, kto robi po prostu jakiś jak bumerang stworzą stawia na następcę wiele sław ma marszałek tak nie było całe życie starał się starał się dojść do tego, żeby takim być takim taki nie był i był człowiekiem wybuchowym, który raczej wszystkie posłał do diabła je wszystkiego po prostu bali się fizycznie tego, że po prostu coś im zrobić z więcej niż ta jego wewnętrzna walka trwała trwała całe całe lata współpracownicy i ludzi, którzy tam pracowali doceniali jego kunszt to, że było rzeczywiście genialnym reżyserem widzialny media ani metodę genialnym scenarzystą z drugiej strony bali się bali się tych jego napadów napadł z napadów złości i myślę sobie, że rzeczywiście to taki dramat człowieka, który walczył sam ze sobą czasem, zaprzeczając sam sobie, bo przecież no bo w książce mnóstwo przykładów państwo pewnie sami wyrobią sobie poglądach na temat tego właściwie co, gdy urosła marszałka, ale mamy mnóstwo przykładów na to, że z 1 strony głośno oskarża chociażby Władysława Nehrebeckiego o to, że nie znosi jego filmu one są głupie szkodliwe dla dzieci, bo tam chociażby przygodach Bolka Lolka na dzikim Zachodzie pokazuje się broni Katowic strzela aż od nienawidzi broni i to w ogóle nie ma zaś w takich filmach stosować, a z drugiej strony sam chodził na strzelnice samo kilka blokad stwierdził publicznie, że nienawidzi blogi to jego abi było strzelanie i mimo tego, że krytykowały to broń filmach innych reżyserów to w jego filmach bardzo często na broń była strzelała, więc mieć takiego marszałka, który mówi, a nie robi bez zabaw i wszystko co się miało zgadzać oczywiście nie zgadzało oczywiście nie zgadzało ludzie to ludzie to również widzieli którzy, którzy doznali natomiast on sam duch najbardziej chyba złożoną postacią najbardziej chyba smutno najbardziej skomplikowana nie tylko z innymi, ale samym sobą być może najbardziej genialną no i niestety to co chyba najgorzej skończyła, a tych wszystkich geniusza, którzy przewinęli się przez bielskie studio animacji napisał Leszek Talko w swojej książce królowie bajek no właśnie królowie królowe mało kobiet w tej historii proszę państwa polecam serdecznie z pewnością na Reksia i na Bolka Lolka spojrzą państwo po lekturze tej książki zupełnie inaczej panu bardzo dziękuję za to spotkanie na łączach skarbowych ja również bardzo dziękuję Leszek tylko nie współautor książki razem z Karolem weselnym królowie bajek opowieść o legendarnym studiu filmów rysunkowych wydanej przez wydawnictwo czarne był gościem kultury osobistej czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA