REKLAMA

Czy ktoś kupuje teraz samochody?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2020-10-16 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze jeszcze 1241, ale już zaczynamy to jest raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry przypominamy od jutra obowiązują limity dla handlu w powiatach objętych czerwonym kolorem czerwoną strefą limity dotyczące osób w sklepach zostaną uzależnione od powierzchni dla sklepów o powierzchni do 100m² 5 osób dla sklepów powyżej 100m² 1 osoba na 15m² oczywiście dla sklepów o powierzchni do 100m² 5 osób przypadających na 1 kasę od jutra także Rozwiń » będą obowiązywać zmiany w otwarciu lokali gastronomicznych działalność gastronomiczną od szóstej do dwudziestej pierwszej dotyczy całego kraju po dwudziestej pierwszej tylko możemy w lokalach gastronomicznych kupować żywność na wynos już za chwilę w raporcie gospodarczym rozmawiać będziemy rynku motoryzacyjnym to nie jest rynek odporny na pandemię, ale może warto sprawdzić w szczegółach co może jeszcze wydarzyć na rynku motoryzacyjnym czy te skutki pandemii na wszystkich rynkach mam namyśli takie światowe ujęcie oczywiście mówiąc o rynku motoryzacyjnym odczuwane są tak samo to już za chwilę wcześniej trochę informacji o rynkach przed danymi o rynkach wspomnę tylko dzisiaj poznamy dynamikę wrześniowej sprzedaży detalicznej oraz produkcji przemysłowej, ale uwaga będą to dane ze Stanów zjednoczonych tym razem, ale to także istotne ważne dane dla rynków tak bardziej ogólnie mówiąc euro w tej chwili 4zł 56gr dolar 389 frank 4zł 25gr funt 5zł i prawie 4gr bliżej 4gr ekonomiści ING banku w swojej analizie napisali, że po dynamicznym przy przebiciu przez parę, czyli relacji euro do złotego poziomu 455 kolejnym poziomem, jaki możemy obserwować z 46462 jedno euro za tyle złotych, czyli szczyt parę euro do złotego z przełomu marca kwietnia podczas pierwszej fali KOV 19 obecne osłabienie złotego spowodowane nie tylko drugą falą zachorowań w Europie, lecz także Gołębią, czyli tą łagodną polityką rady polityki pieniężnej, która zdecydowanie wyróżnia się w naszym regionie napisali ekonomiści banku ING to za chwilę jeszcze krótki przegląd informacji z giełdy papierów wartościowych w Warszawie dawno już takiego tygodnia nie było to tydzień państwa mam nadzieję pamiętają z wielkim giełdowym debiutem i oczywiście jeszcze chwilę do podsumowania całego tygodnia w tej chwili WIG 20 na plusie to jest plus prawie bliżej 2% 18 prawa 1 i dziewięćdziesiątych zyskuje indeks 20 największych spółek ma 1600 tylko 1657 punktów na plusie także indeks szerokiego rynku WIG plus wynosi obecnie około 2 niespełna 1% jest 9 do ważnych informacji oczywiście zaliczamy wszystkie dane związane z pandemią czy dane, które podaje Ministerstwo Zdrowia kominowe łóżka wykorzystane w raporcie podanym dziś to jest prawie prawie 7000 przy łóżkach ja odnoszę się w swoich porównaniach do szóstego dnia października, bo wtedy przekroczyliśmy 4000 wykorzystane łóżek dziś w raporcie za 15 dzień października czy w raporcie podanym piętnastego, więc ten raport wczoraj tych łóżek wykorzystanych mamy już prawie 7000 respirator 540 testów wykonano dzisiaj mniej niż wczoraj wczoraj było 64 000 w raporcie dzisiaj to jest niespełna 51 000 no i ważna gospodarczego ekonomicznego punktu widzenia jeszcze 1 dana to jest to osoby objęte kwarantanną w raporcie podane dzisiaj przez Ministerstwo Zdrowia mamy 311 000 osób na kwarantannie 10października w raporcie podanym 10października osób na kwarantannie było 206 000, a więc dni upłynęło niewiele, a przybyło osób na kwarantannie 100 000 jest dwunasta 46 to jest raport gospodarczy Radia TOK FM raport gospodarczy pan Stanisław Noise volvo volvo Car Poland jest gościem raportu gospodarczego dzień dobry czy państwa w ogóle rynek motoryzacyjny to jest rynek, który na, którym coś się dzieje, bo oczywiście patrzymy w różnego rodzaju dane o różnych zakupach rozmawiamy, rozpatrując to co widać obecnie w sytuacji gospodarczej, ale jak np. c bankowcy nas informują jak wygląda ruch w kartach na kartach płatniczych, bo to jest taki dobry miernik obserwowania co kupujemy jak wygląda sprzedaż na to są oczywiście ciekawe dane, ale to są zakupy w dużo mniejszej skali niż zakup samochodu czy w ogóle teraz ktoś kupuje samochody można powiedzieć śmiało, że samochody nowe ich zakup kostki papierek lakmusowy gospodarki przez ten papierek zabrali się dużo bardziej niż sama gospodarka Janowicza to co się dzieje niepokojącego to wszystkie decyzje dotyczące zakupu samochodu o pana słowa później są bardzo mocno spowolniony oczywiście trzeba pamiętać, że większość rynków w Polsce to są oczywiście zakupy firmowe albo przez małe i bardzo przez duże firmy, ale osób, które kupują samochody bez, których na to czasu bywa zatem w Polsce po 9 pełnych miesiącach patrząc na rejestrację to są dane podane przez Samar spadek na rynku samochodów osobowych wynosi -28% to są oczywiście takie liczby, które mają się nijak do spadku w gospodarce, gdybyśmy taką takie spadki w gospodarce to jakaś katastrofa, a nie dać za rynek tego roku zaproszenie odrodzi kolejnych 10 dni października na razie na zasady prawne pokazują spadek po 10 dni w porównaniu do 10 dni października ubiegłego roku spadek nam do -20%owe to nikt nie wskazuje na to, żeby te straty do końca roku nasz rynek prawie ojca będzie albo może inaczej, zanim co będzie dalej, bo to oczywiście jest pytanie, na które pewnie najtrudniej uzyskać odpowiedź czy przewidywać to czy tak samo takie same wyniki no myślę można ogólnie powiedzieć słabe są widoczne na innych rynkach tutaj musiał na rękę przeglądać trochę przez dziurkę od klucza, że mogę powiedzieć statystykę volvo, które zapewne są mocno skorelowana z wynikami, które osiągają całe rynki motoryzacyjne w stanach Zjednoczonych Chinach China chodnik zacznijmy pan zaczął się gromadzić stamtąd pandemia, bo odpowiedź wyszła nauczka Chiny ucierpiały pierwsza pani też było, że pierwszy spadek miał miejsce w okolicach stycznia tam spadek sprzedaży naszej marki wynoszą od 16% styczeń do stycznia, ale już w lutym to spadek ponad 80% 80% w dół w praktyce można również Zielonek absolutnie zamarł tylko dzięki temu, że nasza Marka uruchomiła tam sprzedaż online rozproszył internet samochodu to spadki nie były większe, dlatego że tam niektóre marki traciły po 90% można powiedzieć, że to było jakieś wyjątki oczek zwiększy reguły zasadniczo salony były puste wszystko było zablokowane następnie ta fala przeszła do Stanów zjednoczonych do Europy przy czym Stanach Zjednoczonych spadek nastąpił bardzo szybki, ale też szybko zaczął się odradzać od okolic już połowy roku, czyli od czerwca, gdy było, że tych głębokich spadków 4050%owych ustalenie zanurkowały tak Nisko odcina już spadki tak się wygładzają duża, gdybyśmy porównali pierwsze 9 miesięcy sprzedaży za oceanem do 9 miesięcy ubiegłego roku są spodki kilku procentowe są pat po może też nie, dlatego że tam zupełnie inaczej wyglądał system wsparcia dla kierowane do obywateli to była gotówka, choć oczywiście może upraszcza tę historię tak sobie interpretując, skąd różnica oczywiście pewnie tych powodów może być wiele, ale ja sam był zaskoczony obserwujący nasze wyniki za oceanem, dlatego że gdybyśmy przyjrzeli się temu, o czym mówią media, czyli strajki różnych krwawe zamieszki cała scena polityczna czy w ogóle czy całe stany Zjednoczone mają ich sporo problemów wydawało wyższa, a jednak koniec końców Amerykanie lądują w salonach o tym nie wygląda to źle najwolniej najgorzej odradza się Europa tutaj te spadki są głębokie i one, mimo że wystąpiły równolegle ze stronami tego takiego bardzo dużego odbicia widać w naszej marce widać, że Europa zaczęła kupować samochody i te spadki stopniały w tej chwili w ujęciu takim po 9 miesiącach są one nadal dwucyfrowa cała Marka nadrobiła te straty kominowe do tego stopnia, że taki najgłębszej recesji, którą widzieliśmy pod koniec maja, która sięgała więcej niż 25% w tej chwili ten spadek wynosi u nas -11%, ale znowu trzeba, więc mało korekta ironią w sytuacje trudne, kiedy mamy kryzys w Polsce widać pewien trend duża ludzie, którzy kupują samochody droższa nadal nie kupują te spadki mniejsza, ale niektórzy kupują samochody tańsze, bo firmy kupują samochody tańsza pierwsza rezygnują z takich zakupu zatem w Polsce rynek sporu było 28% marki premium spadły mniej więcej 7 proc być może to jest oczywiście tłumacza na zasobność i właśnie pytaniem kto czego musi zrezygnować w tych trudniejszych czasach czy wszystko co dzieje się w motoryzacji w postępie technologicznym, ale także w wymogach, na które nakładane są na branżę motoryzacyjną mam namyśli normy, które tutaj w Europie testujemy i które zawsze są interesującym tematem rozmowy, bo można później rozmawiać o cenach samochodów ich dostępności tak dalej zazwyczaj na przełomie roku rozmawiamy o takich tematach czy czy czy wydarzenia tego roku 2020 pandemia w jaki sposób nie tylko od strony sprzedażowej, ale także takiego technologicznego procesu wpływa na rynek nie ma na razie żadnych sygnałów, żeby Unia Europejska chciała zrezygnować np. tę z poluzowania trochę producentom tego też takich dużych obostrzeń związanych za miesiące 2 dlatego w 2020 roku jest taki pierwszy rok, kiedy można mieć włączoną unijnych kalkulator i mierzy się każdy sprzedany na terenie Unii Europejskiej samochód on musi mieć określoną emisję i parametry emisji co, bo jeżeli zostaną spełnione, a następnie nakłada się do producenta dosyć surowe kary karę wynoszącą po 90 kilka euro każdy gram czy możemy czas wolumen dla samochodu na straszono wszystkich to będą kwoty od kilkuset milionów nawet do kilku miliardów euro u osób po półroczu widać jednak firm badawczych pokazała, że już część producentów poradziła sobie z tym zagadnienia ma być mniej więcej na drodze dobrej by te wszystkie parametry wykonać w postaci niż kilku producentów, którzy mają kłopot, a z pewnością to, że ten kalkulator w tej chwili jest łączone ogranicza Trocha możliwości ruchu docentem, dlatego że producenci mogą do końca sprzedawać tego co by się przydało mu rzeczy absolutnie czysto wolnego rynku lub jest około 200 filtr do tego co mogą strzelać, żeby na koniec roku zapłacić kary ma dzisiaj nikt nie robi im żadnej ulgi i dzisiaj przez uczą działać wg tych schematów określono kilka trybu nieduże wirus jeszcze prawa, a też z końcem tego roku pojawi się kolejna norma emisji spalin jeszcze ostrzejsza w obiekt pory było euro 6 de tamtej pory jako przejściowa, a teraz będzie euro każda po prostu naturalnie się pan też normy to jest od roku czynnik cenotwórczy on powoduje, że coraz bardziej kosztownym elementem jest skonstruowanie silnika jego sprzętu tak, żeby te wszystkie parametry udało się przyjąć nie da się w perspektywie długoterminowej pozostać w obecnej motoryzacji tak, żeby to co mama nas by udało się normy na tę część i te wszystkie można powiedzieć egzamin zda widzimy zatem, że producenci obniżają pojemność skokową silnika dołączają element hybrydowe i operują samochody czysto elektryczna plus oczywiście obserwujemy ogromny wzrost sprzedaży hybryd plug-in taka ciekawostka Wojciech ładowanych z gniazdka dla opóźnienia ska tak to hybrydy są w stanie nawet na dystansie 40 km więcej jeździć w mieście tak będzie w Walencji na to jest tendencja to nie jest tylko tendencja dlatego to nie tylko tendencja rynkowa to również wymóg bardzo konkretnych norm, która te samochody spóźniają in w Europie sprzedaje już 1 prawie czwartą wszystkich samochodów właśnie tej opcji plug-in Hybrid i na tym będziemy kończyć bardzo dziękuję za to spojrzenie na rynek z perspektywy i marki, ale także globalnie dziękuję bardzo, pan Stanisław do ich volvo Car Poland był gościem raportu gospodarczego Radia TOK FM kończymy na koniec jeszcze jak już bardzo tradycyjnie zapraszam państwa do słuchania podcastów w naszym cyklu dobra praca z najnowszego odcinka można dowiedzieć, dlaczego w naszym życiu zawodowym rozwijanie mocnych stron jest efektywniejsza niż próba naprawy tych słabszych dobra praca do słuchania tokfm PL i w aplikacji to kasa również polecam to był raport gospodarczy Radia TOK FM teraz informacje po informacjach popołudnie zapraszam w imieniu Pawła Sulika Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA