REKLAMA

Co się dzieje z dziełami sztuki zaginionymi w czasie II WŚ?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-10-17 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki dzień dobry ponownie, szukając w sieci w różnych miejscach inspiracji do tematów do naszych weekendowych spotkań trafiły m.in. na taką 17października 1944 roku obraz Jana Matejki bitwa pod Grunwaldem, który w czasie drugiej wojnie światowej był ukryty w jednej z wsi pod Lublinem został przekazany kierownikowi resortu kultury i sztuki przy ówczesnym PKWN nie myślę sobie, że to jest może dobry pretekst do tego, aby porozmawiać zastanowić się, jaka jest Rozwiń » sytuacja jeśli chodzi o dzieła sztuki, które albo dziś były schowane i może dzisiaj są albo po prostu zostały wywiezione przez okupanta okupantów i po prostu zniknęły no podczas dalszej dokumentacji czy zorientowałem, że chyba dalej ponad 60 000 dzieł sztuki, które straciliśmy drugiej wojny podczas drugiej wojnie światowej jest poszukiwanych no to już było oczywiste, że warto o tym porozmawiać jest z nami teraz pani Agata Modzelewska naczelniczka wydziału strat wojennych w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego dzień dobry dziękuję panu czy amerykańską no właśnie taka jest jeszcze skala tych tych tych poszukiwań no i tego poczucia straty z tamtego okresu niestety jej to nadal tak ogromna skala, a właściwie ministerstwo kultury od początku lat dziewięćdziesiątych gromadzi informacje na temat rad wojennych, czyli ruch centrów kultury, który został utracony w wyniku drugiej, choć jako terenu Polski w granicach od drugie piątym roku specjalnie do tego stworzonej bazie prawo jest i do tej pory udało nam się odtworzyć informacje o ponad 96 tysiącach tego typu statek 1 skala strat wojennych jest terenu dużo dużo większa nie jesteśmy w stanie tak naprawdę oszacować dokładnej ilości naszych strat podać precyzyjnej liczby też problem stanowią nie tylko samo oszacowanie liczby muzeów, które istniały w innych polskich 300 dziewiątym rokiem to jeszcze skala zniszczeń placówek brak inwentarza dokumentacji pokazuje, że nie stworzono tak naprawdę się setki pojedynczych obiektów kolekcji prywatnych bądź kościelnych w wojnie pojawiały statystykę liczba, która wielokrotnie przytaczano mówiąca ponad pół 1 000 000 pojedynczych utraconych dzieł sztuki, ale wiemy na pewno nawet Stali dodaje sobie punkowa i prawdopodobnie tych obiektów było dużo dużo więcej ale gdyby na ten moment prowadzenie, ale badania archiwalne daje nam się właściwie pewne tradycje informacji tych obiektach, ale nadal mamy ponad 303 000, więc jeszcze nawet brakuje do tych powojennych statystyk wiele tysięcy obiektów na pewno nasz rejestr nie jest zbiorem zamkniętym i nie dlatego cały czas staramy się aktualizować dane i uzupełnia jeszcze chciałbym prosić o takie wyjaśnienie z punktu widzenia formalnego, bo czasami słyszymy np. o tym, że ktoś był w Sztokholmie albo winnym jakimś muzeum w kwestii no i pewnego rodzaju rozżalenie oglądał zabytki wywiezione z Polski jeszcze wczasach szwedzkiego potopu, a więc wiemy, gdzie one są można je oglądać właśnie w tamtych muzeach czy to jest jakaś czy jakaś granica, że jeśli coś wywiezione zostało z naszych terenów właśnie nie wiem 300 lat temu na torze trudno to niech sobie gdzieś tam będzie, ale jeśli w czasie drugiej wojny światowej to nie ulega żadne żadne żadnemu przedawnieniu właściwie cały czas mamy prawo walki o to, żeby te zabytki odzyskać dokładnie takie widujemy się restytucją tylko drugą wojenną obiektów poturbowany podczas ostatniej wojny o środki udzieli związkowców wobec takich rzeczy dlatego też akcyjne to tutaj sprawa jest opłat oczywiste dla nas, że pomimo tego, że znajdują się na obiekt, bo to jest klub uregulował to Komorowski i nadal staram się w 2 dokumentować i tutaj one są właściwe dostęp pośredni tutaj nie uniknie ukrywają przed nami, więc na nowym umiemy się tylko wyłącznie obiektami, które w Polsce zrabowano w wyniku drugiej wojny światowej z uwagi na to, że ładunek ujemny rzeczywiście jest prawnie, która nie ulega przepadkowi, a jeżeli coś było zabytkiem, a znalazło się w granicach Polski po drugiej wojnie światowej, a wcześniej było w granicach Niemiec to jest też jakoś uregulowane prawnie w związku z tym to teraz jest polskie i np. właściciele Niemiec nie mają do tego prawa jak to jest rozwiązanie, jeżeli chodzi o obiekty, które znajdują się, które znajdowały się przed wojną i usług w rękach instytucji publicznych znajdujących się w ówczesnym pruskim niemiecki o państwo polskie obiekty odzyskuje tylko tutaj z uwagi na to, że nie została przyznana państwu polskiemu natomiast druga strona projektu mogą się znajdować się natomiast tutaj z tą sprzed roku jest rozstrzygany przez polskie sądy cywilne na tę sytuację prawną mamy jasno to proszę teraz nam wyjaśnić jak szukamy jak w taki już praktyczny sposób prowadzone są poszukiwania tych zaginionych dzieł się poszukiwanie to jest pierwszy etap naszej pracy bez oczekiwania wszystkich nie jesteśmy w stanie prowadzić też działać 2 rany w tym momencie prowadzi poszukiwania nie przez monitory z Międzynarodowego rynku sztuki dzisiejszych czasach jednak zdecydowana większość z internetu i dzięki możliwości, które teraz przed nami możemy każdego dnia o przeglądać tak naprawdę aukcje 44,51000 domów aukcyjnych 72 krajach na świecie dzięki temu uczelnia otrzymuje raport z aukcji dotyczące obiektów, które są zarejestrowane w naszej bazie i możemy w ten sposób zweryfikować ich sprawie i ma jakiś przynajmniej już tutaj większych sika ale, żeby te nasze straty wojenne wyłapywać natomiast nie jest to jedyna metoda też tak naprawdę z uwagi na to no to ogrom tego rynku sztuki no to się z Sandomierza wiele obiektów może nie zostać przedmiotu uważnym i tak naprawdę te wszystkie metody no jasne, które w tym momencie potrzeba wykonają także nowe stalowe za zarządzanie specjalistów, jaki po prostu zwyczajnych obywateli ten proces poszukiwawczy złóż niejednokrotnie zdarza się, że ktoś poszedł na wystawy był znany za granicą, bo uważa Abby, który prawdopodobnie może pochodzić nowi odbiorcy, więc staram się od nas wprowadzić różnego rodzaju projekty polaryzacyjne tą Macek pokazujemy stracę prawo wojenne przez niepubliczne jak chociażby ostatnio nawet obecnie wierzono w Warszawie ma ogrodzeniu takie to plenerowa upraw na ulicach dzięki tego typu akcje pokazać się w publicznej wizerunki startuje mając nadzieję, że ktoś rzeczywiście zauważy przypomni sobie NATO informuje odnalezienie takiego obiektu, więc poszukiwanie staramy się realizować z nami takich osób wielu płaszczyznach mamą, ale proszę teraz zdradzić, jakie są, jakie są efekty oczywiście do opinii publicznej docierają takie głośne czy spektakularne historie jak odzyskanie obrazu Pomarańczarka Aleksandra Gierymskiego czy Murzynka Anny Bilińskiej Bogdanowicza owej obrazy Fałata tak nagonka na polowaniu w Nieświeżu czy przed polowaniem w Rytwianach i tak itd. natomiast no skoro to jest ponad 63 około 63 000 obiektów, których ciągle brakuje na to w jaki skali w skali roku czy ostatniej dekady odzyskujemy właśnie te dobra ostatnich 10 latach udało nam się odzyskać ponad 50130, a w tym 2 bardzo znaczące kolekcja w willi to była 1 kolekcja tylko na 2 niemieckich placówkach etno grafików wywiezionych w czasie wojny z muzeum Archeologicznego Etnograficznego w Łodzi natomiast oczywiście to straty wojenne znajdują się u tak naprawdę metal lice też o skali od tych obiektów się odnajduje mówi ze struktur obecnie pracy wprowadzimy ich właściwe jako 90 ponad 80 krajach na świecie też nie możemy zapominać, że Polski stratowany nadal odnajdują się na terenie kraju i tutaj też to działanie kraju prowadzimy jak to było patrząc na drugiego okupanta mówi o wtedy w związku Radzieckim czy szczyt rozumiem, że w okresie PRL-u w ogóle było trudne prawda no bo to ten kraj zdecydował o różnych rzeczach co również o tym co co to Polska może natomiast mamy też już Rosja od jakiegoś czasu na tym terenie też prowadzone są poszukiwania jak wygląda współpraca wprost w momencie, kiedy chcielibyśmy właśnie coś stamtąd odzyskać z Rosją przedłożyć problem jest interpretacja statusu prawnego naszych obiektów tak naprawdę traktowane są jako łup wojenny i przez to przestają właściwie ten dialog na z Rosją jest trochę uśpione nome staramy się miłości składa wnioski restytucyjne dotyczące tutaj znajdują się na terenie Rosji w tym momencie na takich wniosków złożonych kilkanaście obiekty nadal znajdują inne nadal będzie składać wnioski tutaj trzeba pamiętać o tym, że instytucja jest także uzależniona od stosunków dyplomatycznych między państwami w szczególności, jeżeli mówimy o taki już tutaj zwrotach międzypaństwowych zarządowi, jakie jeszcze proszę wyjaśnić taka sytuacja trochę nietypowa spotkałem się historią obrazu schody pałacowe Francesco Guardiego to był obraz, który 2005. roku znalazł się w zbiorach muzeum Narodowego w czasie drugiej wojny światowej mówi w skrócie trafił m.in. na Wawel do siedziby Hansa franka później został odnaleziony w Bawarii w grudniu 400 piątego roku przez wojska amerykańskie i właściwie dalej wiadomo było, gdzie ten obraz jest, a mimo to do do chyba 2014 roku trwała cała procedura odzyskania tego obrazu, kiedy robi kłopot, kiedy z 1 strony wiemy, gdzie to jest z drugiej strony no nie możemy tego odzyska no tutaj tak w przypadku obrazek Artego nie do końca tak było, ponieważ na dowiedzieliśmy się o tym gdzie ten obraz znajduje dopiero na początku lat dwutysięcznych został okres od momentu, kiedy rzeczywiście został znaleziony w składnicy przez wojska amerykańskie spodnie w terenie strefy okupacyjnej niemieckiej został przekazany został zidentyfikowany jako obiekt pochodzący z Polski to właśnie na terenie Niemiec ani w wyniku różnych punktów trafił ostatecznie do galerii sztuki sztuka czy i został zidentyfikowany przez 1 badaczy niemieckich, które zajmuje się właśnie badaniami krwi m.in. obiektów i tak naprawdę dzięki artykułowi, które wówczas popełni dowiedzieliśmy się, że obiekt, oddając znajduje się galeria dokumentu jest to by ich działania restytucyjne to złożony wniosek restytucyjny też negocjacje z drugą stroną niemiecką to niestety nie można też liczyć dokładnie na lata, ponieważ sam proces jest naprawdę warunkowane bardzo wieloma czynnikami i rzeczywiście zdarzają się nam takie sytuacje jak chociażby zwraca 1 obrazów Józefa Brandta, który odnalazł się o w Zjednoczonych podła właściwie rekordowa restytucja stosunku koło, bo zajęła 2 i mniejszą lub odnowienia obiektu do jego powrotu do Warszawy tak jak chociażby butelkową hobby Gorkiego lub szkole kilka lat, więc mieć tak naprawdę tutaj proszę mi nigdy nie zaczynają proces nigdy nic się w stanie przewidzieć tak naprawdę ile może pod ile jest tutaj w każdej gospodarce napotkamy w każdym na rzecz mamy kciuki by wszystkich zainteresowanych tą tematyką też odsyła na stronę internetową udziela utracone kropkę PL pani się bardzo dziękuję za za przybliżenie nam tego problemu Agata Modzelewska naczelniczka wydziału strat wojennych w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego była gościem poranka dziękuję za rozmowę zapraszam informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA