prof. Małgorzata Jacyno jest z nami halo halo dzień dobry dzień dobry socjolożka znana państwu dobrze naszej anteny rzecz jasna Ast programów sobotnich właśnie tutaj regularnie w ostatnim czasie co 2 tygodnie spotykamy od pół roku bez mała autorka kultury indywidualizmu związana z Instytutem socjologii Uniwersytetu Warszawskiego to mam takie pierwsze pytanie do ciebie no i co teraz ja cały czas uważam, że sytuacja jest otwarta zdaję sobie sprawę z tego, że jesteśmy winnej
Rozwiń »
sytuacji, bo wiemy już, że nasze instytucje cierpią od dawna od 3 dekad przynajmniej na zaawansowaną nieleczona osteoporoza, ale cały czas sytuacja jest otwarta, dlatego że możliwa jest zmiana Ciura, w której nastąpiłoby odwrócenie priorytetów francuscy, że ona Franza tak z pewnością władza cierpi na takie na takie schorzenie, które Karel Horny jej opisywała mając namyśli ludzi, którzy przeżyli kryzys lat trzydziestych, a mianowicie nawet wtedy, kiedy zdobyli już nie tylko równowagę finansową, ale mają tak i tak cały czas się leczyli cały czas chodzili na terapię nie, dlatego że pcha każdy wydatek niezwiązany bezpośrednio z zaspokojeniem bezpośrednich natychmiastowych potrzeb uważali za krok w przepaść dajmy na to Karel Horny i pisze o takich pacjentach, które kupiły sobie nową torebkę i natychmiast spadały w panikę biegu na terapie i słowy chodzi o to że, bo uważał, że to jest prosta droga do załamania do kryzysu do ruiny finansowej, kiedy mówię o tym odwlec odwróceniu priorytetów chciałabym powiedzieć, jakby nie, koncentrując się, bo z pewnością są osoby, które robią to bardziej wnikliwie nie, koncentrując się na cynizmie władzy tylko sadzając władz na ty, kładąc władze na kozetce powiedziałabym, że głównym problemem władzy jest to, że fascynuje się serialem Dexter my już wiemy, że Dexter jest dobry ma wiarygodny rząd ma być skądinąd wznowiony Dexter jakiś TSA, dlaczego więc musiałem te tak właśnie dlatego przyszło mi namyśl my już wiem, że Dexter jest seryjnym mordercom możemy się upierać, że mimo wszystko jest dobry szlachetny mam na mówiąc Dexter, że mam namyśli to, że władza jest zafascynowana ekonomią tak jak widz może być zafascynowany Dexter ME może jest zły może jest zepsuty, ale jesteś dobry ekonomia na ubierał ekonomia nas karmi no cóż ekonomia nas też zabija no ale jest szlachetny seryjny morderca, więc odwrócenie, które z trudem, ale jak wiadomo dokonuje się też w Polsce mam tutaj namyśli nurt ekonomii hetero aukcyjnej sprawiłby, że ta sytuacja kryzysowa dałaby wszystkim poczucie możliwości odzyskania kontroli, a są ekonomiści, którzy ręczą za to swoją głową, mówiąc że ten kryzys daje się kontrolować od warunkiem, że zadbamy o społeczeństwo, bo właśnie tylko pytanie pytanie co by to miało oznaczać, bo przepraszam wejdziecie słowo, bo no wydaje się, że aktualna sytuacja w Polsce, zwłaszcza jest taka, że realizuje się, choć nie nazywa się tego wprost model szwedzki to znaczy Puszcza się de facto tego wirusa na żywioł oczywiście są pewne zalecane obostrzenia w postaci noszenia maseczek ograniczenia godzin działania różnych instytucji wyłączenia siłowni basenów, choć to nie niekoniecznie wydaje się uzasadnione w kontekście różnych innych rozporządzeń które, które nie idą tak drastycznie, nawet jeżeli chodzi o działanie kościołów albo różnych miejsc, gdzie tłoczą się osoby osoby wieku, które kwalifikują je do grupy ryzyka, ale realnie rzecz biorąc chyba tym co faktycznie powstrzymało rozwój pandemii wiosną wczesną to był to był taki totalny Logan, którego już dzisiaj nie będzie no bo nie ma na to środków nie ma na to pieniędzy nie stać państw NATO nie tylko Polski, żeby właśnie tego rodzaju operacje po raz kolejny przeprowadzić, więc realnie rzecz biorąc no Puszcza się tego wirusa społeczeństwo i czeka się co będzie dalej tylko, że inne państwa ziemi część z nich wydaje się przygotowały się na tę drugą falę i mają łóżka mają sprzęt mają lekki były do tego gotowe i przewidywały no bo takie były przewidywania też epidemiologów, że będzie taka sytuacja ani inna natomiast u nas jest tak, jakbyśmy trochę się obudzili nagle późną jesienią wczesną jesienią przepraszam no i nagle się okazało, że nie wiadomo dlaczego nie wiadomo, skąd znowu ten wirus wraca, więc takie dosyć dosyć chaotyczne ruchy władza wykonuje ale, ale chyba nie ma w ogóle mowy nigdzie o tym, żeby nie wiem przemodelować hierarchię wartości wokół, których funkcjonuje społeczeństwo rynek itd. tylko raczej właśnie rzekłbym brutalna brutalna świecka Darwina ska historia, a chciałabym, bo 3 kwestie poruszyć one są z różnych porządków po pierwsze, taka sytuacja grozi temu, że będzie się powiększał będą się powiększały kategorię ludzi którymi nie daje się rządzić uważam, że protest przeciwko różnym obostrzenia, że deklarowanie niewiary we widzenie to jest właśnie ten przypadek w ten sposób powstaje społeczeństwo, o którym nie daje się już rządzić władza usiłowała jakoś tym zarządzać WM, pokazując jeśli można tak powiedzieć w cudzysłowie z tymi ludźmi widzimy, że bardzo zmienia się natura sprawowania rządów natura zarządzania sytuacjami kryzysowymi i rząd musi to władza musi amortyzować z ludźmi, którzy nie wierzą Korona wirusa a, ale to jesteś taka sytuacja opisywana 6 amerykańskich socjologów, a mianowicie kryzys sprawia pogłębiający się kryzys sprawia, że w tej przywołuje amerykańskich socjologów z tego powodu, że wydaje się, że jesteśmy społeczeństwem bardzo bardzo amerykański czy Amerykanie izolowany i i akurat dzieje się to sytuacji, kiedy mamy do czynienia z rządami zjednoczonej prawicy ADAC, która chroni tradycji tożsamości narodowej Otóż czasy kryzysowe to są czasy, w których następuje proliferacji rozmaitego rodzaju sekt secesji i renty i kulturowej mamy do czynienia z taką sytuacją, w której coraz częściej będzie sprawdzane na różne sposoby to czy istnieją w ogóle w tej rzeczywistości święte miejsca, gdyby miała podać ilustracje tego czym jest święte miejsce w takiej perspektywie socjologicznej to przywołała, abym sytuację w 2018 roku, kiedy często zdarzały się profanacji kościoła we Francji poproszono arcybiskupa paryskiego oto, żeby zabrał głos mówi o tym dlatego, że to pokazuje odmienność się naszego społeczeństwa, a i pokazuje też różne jeśli chodzi o amerykanizacji jest są pewne stopnie zaawansowania tej amerykanizacji, a mianowicie arcybiskup Paryża myśmy się spodziewali, że arcybiskup Paryża będzie oskarżał tych, którzy dokonali profanacji natomiast biskup Paryża zwrócił się bezpośrednio do rządu z prośbą o to, żeby uchodził już w pokoju społeczeństwa tak dlatego, że to nie jest nie jest to problem delikwentów, ale jest to problem symptomatyczny, dlaczego zupełnie innego to jest 1 kwestia tak, czyli ten kryzys będzie się tak ogółem miał bardzo różnych wymiarach będzie będzie polegał na niszczeniu wspólnej rzeczywistości, ale będzie też się sprawiał, że nasza rzeczywistość będzie coraz bardziej obsceniczne przerażająca i niebezpieczna jest 1 rzecz druga rzecz to wydaje mi się, że ta różnica, którą można w tej chwili zaobserwować między marcem a, a właśnie październikiem w to jest to, że także władza zaczyna przejawiać resentyment nie wiem czy pamiętasz, ale marcu w kwietniu zdarzały się także w Polsce takie sytuacje agresji wobec personelu medycznego jadą oczywiście to taki to wcale gara oczko no właśnie to jest bardzo takie znamienne, bo to to pokazuje to pokazuje wyczerpanie wszelkich duchownych moralnych zasobów, a nie na myśli teraz to wypowiedź Jacka realny brak tylko, że wcześniej było to udziałem jednostek i ja rozumiałam w ten sposób, że ta sytuacja, która wymaga poczucia wspólnotowości pokazuje, że indywidualizm nie działa w tej sytuacji i dla nas dla zindywidualizowanych bardzo specyficznie skądinąd to są różne kierunki indywidualizacji nie ma 1 indywidualizacji dla nas ta sytuacja jest bardzo nieznośna, dlatego że nagle okazuje się, że jesteśmy bardzo zależni bardzo zależni od innych ludzi daje to od kogo od pociągowego człowieka w kombinezonie da, a w tej chwili mamy do czynienia z taką sytuacją, kiedy to waga państwa, a możliwość zachowania takiego poczucia, że żyjemy suwerennym państwie państwie, które działa, kiedy mamy do czynienia z taką sytuacją, kiedy to aparat państwowy zależy właśnie od tych wymęczone ludzi pielęgniarzy lekarek i reszty personelu medycznego i to jest ten moment kiedy, kiedy sytuacja kryzysowa narasta z tego powodu, że trudno jest podejmować decyzje wolne od resentymentu wolny od samego od resentymentu, ale to jest bar Lacha oka, bo jeszcze trzecia rzecz jest dobro tak właśnie trzecia rzecz chciałbym powiedzieć, że jednak tej zupełnie inna sytuacja niż ten w 2008 rok czy czy też lata trzydzieste z tego powodu, że jeśli przypomni sobie też bez mała anegdotyczna sytuacja, ale naprawdę tak było w 2009 roku u okrasza finansowym organizowano jeśli dobrze pamiętam to w Londynie tam rozpoczęła się taka atrakcja turystyczna, a mianowicie możliwość zwiedzania giełdy wycieczki na giełdach finansową bardzo to bawiło Sławoja Leszka, który mówił, że jest to taka bardzo przewrotna próba pokazania ludziom zamazania tego co ludzie zobaczyli i wprowadzania ludzi to miejsce i rzekomej zbrodni można było przyjść zobaczyć co tam się działo się nie działo tamtej skakało po kramach prawda zobaczcie tutaj nie mamy do czynienia z żadną zbrodnią natomiast dzisiaj dzisiaj na tym etapie widzimy, że kapitalizm robi się coraz bardziej molekularny, że ciało nasze ciało nasze ciało staje się pasem transmisyjnym kapitału, że musimy chronić kapitału własnym ciałem kapitalizm staje się jak mówił będę coraz bardziej molekularne, a więc to jest zupełnie inna sytuacja dlatego można mieć nadzieję, że będzie to ten wstrząs tak jakbym ja cały czas uważa ja cały czas uważam nie zmieniam zdania sytuacja rzeczywiście dużo gorsza z tego powodu, że zobaczy może zobaczyliśmy, że nie mamy ty mówisz mówiłeś o fasadach instytucji 1 powiedziała, że zobaczyliśmy, że mamy BRIC kolarz, że to nie są instytucje miejsc szpital, ale też Blik kolarz w Kanadzie jest takie przysłowie to sport przysłowie chyba kanadyjskie rozebrać Piotra, żeby ubrać Pawła podczas ceremonii procesji religijnych zawsze przez Trajana figurę Świętego na problem był pod koniec czerwca wtedy jest święto świętych Piotra i Pawła na nie wiadomo było, którego ubrać, bo jak bramą Piotra oprawę był nie przystrojone odpowiednio na święta tak to jest właśnie w takiej właśnie sposób, tworząc taki plik kolarze przez ostatnie 3 dekady zażądano za zarządzono ochroną zdrowia właśnie, bo ja tylko może przy przybliża ten termin jeśli jeśli ktoś państwo się z nim nie zetknął to mniej więcej tyle znaczy prowizorkę tak by można chyba oddać znaczenie terminu BRIC kolarzy to jest właśnie taki rodzaj jakiś takiej konstrukcji, która się trochę siłą woli trzyma się składa jakichś dziwnych rzeczy po spiralnych ze sobą na słowo honoru no tak, ale no właśnie, bo myślisz jak rozumiem zresztą z ogromnym jakimś takim ogromnym zainteresowaniem słucham twojego jednak optymistycznego wywodu mam wrażenie to znaczy ten ton dominujący w twojej dzisiejszej wypowiedzi w przeciwieństwie do różnych innych naszych spotkań i różnych innych analiz, które tutaj dawała ona jest właśnie raczej jak tak przynajmniej odbieram pełen nadziei na to, że być może faktycznie będziemy mieli jakąś reorientacja współczesnej rzeczywistości Ekonomiczno politycznej właśnie, dlatego że przy okazji tego doświadczenia coś istotnego nam się odsłoni, ale przecież jest także doskonale wiedzieliśmy od dawna, że służba zdrowia, zwłaszcza Polska służba zdrowia to jest dobry kolarz właśnie stykali się z tym ludzie którzy, którzy znajdowali się, w jakich sytuacjach kryzysów zdrowotnych właśnie musieli się musieli się udać do do szpitala albo czekali na miejsce albo właśnie nie wiem o okazywało się, że w momencie, kiedy mają lat 70 czy 80 to mimo tego, że konstytucja gwarantuje wszystkim dostęp do tej opieki zdrowotnej równe no to jednak mimo wszystko były były problemy polegające na takim cichym na takim cichym uznawaniu, że pewnie konieczności systemowych, że tylko ci, którzy rokują coś jeszcze dla PKB zasługują na taką bardziej bardziej rozbudowaną opiekę zdrowotną to oczywiście nie jest pod adresem też pod adresem systemu wyłącznie system wymusza tego rodzaju tego rodzaju praktyki natomiast no to przez lata trwało w takiej formie i właściwie żadna władza po osiemdziesiątym dziewiątym roku nie zabrała się na poważnie za reformę służby zdrowia były pewne próby podejmowane, ale one się wszystkie kończyły, jakim fiaskiem albo w połowie drogi zamierzały tymczasem sytuacja takiej katastrofy, która się tutaj szykuje, bo w momencie, kiedy będziemy mieli tutaj za chwilę 20 000 albo 30 albo 50 000 zachorowań dziennie to wydaje się, że ten system już dziś niewydolny raczej nie zacznie funkcjonować sprawniej tylko tylko przeciwnie załamie się kompletnie no, więc pod takim doświadczeniu takiej takiej katastrofy, która jednak mam nadzieję nie nadejdzie, dlaczego właściwie skoro to od dawna funkcjonuje mielibyśmy się przebudzić i no, jakby to miało wyglądać to znaczy jak ta reforma czy jakiś rodzaj reorientacji, który by nastąpił w twoim zdaniem mógł mógł wyglądać w praktyce po pierwsze nie wiem akurat to jest aż tak sprawa pierwszego rzędu w mojej, ale po pierwsze, widzimy, że sprawia sprawa ochrony zdrowia zyskuje dzisiaj zupełnie inny nowy kontekst nastąpiło coś co nazywa się rysy implikacją sprawa ochrony zdrowia to nie jest sprawa tylko koleje jakiejś debaty publicznej, w której ciągle narzekano używano takiego określenia ich udaje się, że o bardzo jak będę mobilizował on nas worek bez dna a kto jest taka tak jest takie określenie, które sugerowało, że jest to problem, którego nie da się rozwiązać poza tym przychodzą do lekarzy hipochondryk c niektórzy zapisują przechodzą niektórzy z kolei tam przychodzą tylko w celach towarzyskich itd. dodaje, że debata jak w Polsce się odbywała była mocno wykrzywiona w taki sposób źle pozbawiała nas w ogóle nadziei na możliwość rozwiązania tego to jest 1 rzecz i w związku z tym, a istotne jest to, że dzisiaj ochrona zdrowia pojawia się jako problem suwerenności suwerenności Państwowej nie jest okazuje się, że nie tylko samoloty są potrzebne nie tylko bomby są potrzebne, ale potrzebna jest ochrona zdrowia do tego, żeby zachować suwerenność państwową choćby po, żeby mocnego negocjować w ramach Unii Europejskiej to jest 1 rzecz myślę, że druga rzecz, która ujawniła to taka też, z którą cały czas utrzymują w tym tonie debata czy usiłują utrzymać i to nie debatę neokonserwatyści w przeciwieństwie do konserwatystów, a mianowicie czym innym jest śmiertelność człowieka, a czym innym jest umiera umieranie sposób umierania określonej wspólnocie, bo bardzo ciekawe rozróżnienia tak tak dlatego zwracam uwagę na to, że jest bardzo duża różnica pomiędzy dyskursem debatami filozoficznymi, a pomiędzy tą przyjemnością, którą się upomina socjologia to są 2 różne kwestie i co różni neokonserwatystów od konserwatystów to taka łatwość zrównywania śmiertelności człowieka z umieraniem określonej wspólnocie oba na i tak zawsze ktoś umrze i tak zawsze można by było więcej zainwestować w ochronę zdrowia wiemy, że niektórzy żyją 1315 lat krócej, ale w sumie życie jest tak ciężkie, że w zasadzie to jest wybawienie człowieka, a no oczywiście, że mają ciężej a, ale jakoś nie chcą się podzielić tym życiem tym dłuższym życiem, więc wydaje mi się, że to jest to jest taki moment kiedy, kiedy to zrównanie przestaje być tak po prostu przestaje być możliwe przestaje być możliwe lawirowanie pomiędzy taką elastyczną przepraszam filozoficzną dysputę o śmierci czy śmiertelności człowieka, a umieranie staje się śmierć widzimy, że są różne śmierci w zależności od tego, jakiej wspólnocie, jakiej wspólnocie żyjemy i wreszcie potrzecie w związku z tym, że niektórzy mamy jak bydło rasy ludzi w Polsce ludzi krótko żyjących ludzi długo żyjących chciałabym tutaj też powiedzieć o takim to tylko to tylko dygresja, ale bardzo wiele osób w Polsce nie kontynuowało rozpoczęte i dobrze rokujących terapii z tego powodu, że mamy słaby transport publiczne, tak więc takie terapie oraz sprawia widzimy jak te instytucje dlatego powiedziałam, że państwo cierpi na nie leczono zaawansowaną osteoporozę dzieci nie dotknie to od razu wszystko pęka to nie jest tylko także jest problem z dotarciem do lekarza czy czy długością oczekiwania w kolejce chodzi o to, że niektóre terapie właśnie na tym polegają wymagają czasami obecności 2× 3× w tygodniu i wiem, że np. wiele kobiet rezygnowało z kontynuowania trafili z tego powodu, że musiały dojeżdżać 23× w tygodniu nie ma transportu publicznego, a no, więc wydaje mi się, że to jest taka sytuacja, w której ochrona zdrowia zostaje postawiona jako kwestia suwerenności, ale także jako kwestia demokracji tak kwestia demokracji kwestia równych szans równego dostępu i moment jest o tyle niebezpieczne, że żyje ponad stan wyjątkowy nie ogłoszony, a w istocie realizowane sprawia, że wydaje się bardziej naturalne KO, że niektórzy mają zagwarantowany zagwarantowaną natychmiastową opiekę medyczną natomiast inni nie, tak więc jest to sytuacja o tyle niebezpieczna zostanie równość może być może być naturalizowana wydał przywileje wydają się być usprawiedliwione w tej sytuacji to też nie wiąże już tak rzecz na moment przekierowuje ją w stronę absolutnej praktyki codziennej teraz w warunkach pandę licznych to też wiąże z tym, że bardzo wiele osób, które nie chorują na koronach wirusa, a na różne inne schorzenia nie tylko z powodu problemów z komunikacją publiczną, ale z powodu problemów w funkcjonowaniu instytucji medycznych po prostu nie ma możliwości korzystania z opieki zdrowotnej albo np. boi się udawać się do do lekarzy zresztą ciężko jest się do lekarza dzisiaj dostać do lekarza takiej podstawowej opieki zdrowotnej no bo właściwie wszystko trudno się temu też dziwić skierowana jest w stronę działań związanych skoro wirusem, więc także wielopoziomowa niewydolność tego systemu się się ujawniają abstrahując od niewystarczającej liczby łóżek czy sprzętu czy leków mamy jeszcze do czynienia właśnie takim odsłanianie się całych skomplikowanych wielowymiarowych problemów, które się wiążą po prostu z tym, że latami jakoś tę służbę zdrowia traktowano marginalnie no coś co jest w ogóle niesamowite, bo zarazem ty przecież wielokrotnie o tym mówiłaś w tych naszych rozmowach służba zdrowia edukacja to są takie 2 sfery, które są zupełnie podstawowe to znaczy, które właściwie konstytuują społeczeństwo jeśli tam mamy do czynienia z jakimś poważnym kryzysem to właściwie cała rzeczywistość społeczna nie funkcjonują tak to jest zacznę od takiej rzeczy może mniejszej wagi, a mianowicie widzimy, jakim dziwacznym modelu ekonomicznym żyjemy cały czas trzeba oszczędzać, a potem co 10 lat eksplozja transferów lata jest to strażnik dziwna jest po prostu bardzo osobliwe modele ekonomiczne, a wyobraźmy sobie kogoś, kto oszczędza całe życie nie dojada nie chodzi do dentysty, a nagle stwierdza, że duża oszczędził i wtedy idzie tak na na je słodycze kupuje sobie 5 zegarków prawda w bucie nawet nie mierzy prawda bardzo dziwny model bardzo dziwny model ekonomiczne natomiast nie powiedziałabym, że jestem optymistyczna natomiast cały czas wydaje mi się, że tworzenie też takiej atmosfery takiej takiego poczucia oczywistości, że stał się nic nie da zrobić jest częścią jest częścią właśnie prawdziwej polityki dał już już nic nie da zrobić już tak, nadając możemy tak to jest po prostu tak to można rozpocząć żałobę tak możemy możemy wyciągnąć czarne ubrania tak było, bo tutaj już nic nie zmieni, więc chciałabym powiedzieć, że po co sprawia, że uważam, że ten system jest cały czas otwarte po to, że w tej chwili ochrona zdrowia tak jak usiłowałam co zrobić wiąże się z różnymi ideałami ideami jak np. suwerenność demokracja to nie jest ta, że piękne idee są w głowach ludzi rządzących albo np. w głowach ludzi od czytanych, którzy ciągle rozmyślają czytali o rozprawiają od tej bardzo zagadkowe Homo lubią piękne idee i gdzie one chronią udział przebywają wtedy, kiedy czas dla nich nie jest dobry właśnie dlatego często powołuje się na Rosję era, który widział, że idee równości ich idee demokracji zawsze potrafiły sobie znaleźć jakąś enklawę zawsze potrafił sobie znaleźć ludzi wśród, których czuł się bezpiecznie i przypomina taki epizod z osiemnastego GU, kiedy wielkim powodzeniem po raz kolejny cieszyła się pantomima była to była to ulubiona sztuka o własną ludowych i ludzie wykształceni ludzie majętni patrzyli na to z obrzydzeniem z tego powodu, że te intryg i jakie przedstawiała pantomima często były marne i można było zobaczyć jak ludzie mimo wszystko dobrze się bawili śmiali się było widać, że są Szczerba już rechot ciął i gros firm mówi to była głupota rządzących, że nie zobaczyli z czego tak naprawdę ci ludzie się śmieją się dziś dlatego, a na śmiali się dlatego i nie wstydzili się swoich bezwzględnych ust śmieje się, dlatego że w teatrze zazwyczaj występ zazwyczaj był był pewien schemat ten schemat realizował się w ten sposób, że główne postacie przemawiały komunikowały się i ciągle biegali wokół nich służący, który nie pozostawało nic innego unikam niewiele mi roboty nie mieli żadnej kwestii podawali herbatę usługiwać i byli zdziwieni to musieliby ba szyć oczy krótko mówiąc było widać, że są 2 kategorie ludzi ludzi, którzy są ludzie, którzy przemawiają mają wnętrze panują nad sobą i są służące, którzy potrafią tylko trzeszczy w oczy zamachał rękoma i pantomima dlatego tak bawiła lub, że to nie ich rządzący i służący musieliby przestać o 3 machać rękoma wszyscy zostali demokratyczna sztuka demokratyczna Strama śmieszyło mnie to marna intryga nie te drugie jakości czy zbyt słone dla majętnych ludzi dla szlachty żarty bawiło, iż to, że jest taki plan, że jest taka idea, która mówi o tym, że wszyscy ludzie są równi i wszyscy mają prawo, a im samym czasie dostać się do tych spoconych ludzi pracujących w kombinezonach no tak to jest to jest bardzo znowu jak powiadam optymistyczna jednak mimo wszystko przesłanie i optymistyczny punkt widzenia natomiast 1 rzecz na koniec chciałbym do tej rozmowy naszej wprowadzić, bo mam wrażenie, że tego trochę może albo się nie chce powiedzieć, że się nie docenia, ale często jakoś umyka w różnych analizach, które przyglądają się temu co Korona wirus z nami robi co robi ze współczesnym światem, że to jest jednak pandemia pierwsza taka pandemia, która w warunkach tak rozwiniętych technologii informacyjnych rzeczywistości wirtualnej się wydarza i w związku z tym do jej percepcja percepcja tego co się dzieje na świecie jest bardzo specyficzna, bo się właśnie odbywa za pośrednictwem ogromnym stopniu portali społecznościowych internetu, którego właściwości już nieraz żeśmy sobie omawiali zdefiniowali, ale który rzeźby można no właśnie niewiele uwagi przywiązuje do takich spraw jak rzetelność wiarygodności, w którym zasada rzeczywistości nie działa kompletnie, w którym zupełnie inne aspekty są na planie pierwszym raczej kwestie emocji szybkich reakcji wyrazistych reakcji emocjonalnych są akcentowane najmocniej natomiast kwestia rzetelności wiarygodności jest drugorzędna z różnych powodów to o tym by można oczywiście długo rozmawiać natomiast w takim świecie Percy czujemy wszystko to co się wydarza oczywiście mamy rzeczywistość wirtualną, w której spędzamy mnóstwo czasu, w której te informacje do nas płynął najróżniejsze zresztą mamy tę rzeczywistość, którą oglądamy później na co dzień wychodząc wyładowują się na chwile z internetu często pomiędzy tymi rzeczywistością jest duży kontrast często jest tak, że to wszystko czym naszą kamy w świecie wirtualnym nawet jeśli nie odnajdujemy tego w świecie rzeczywistym to konfiguruje nam sposób percepcji tak także, że nagle różne fantomy i wyobrażenia i dziwaczne koncepcje teorie zaczynają nas żyć tak głęboko, że widzimy dookoła siebie nawet jeśli ich nie ma i ich tata sytuacja, w której mamy no znaczną część społeczeństwa uznającą nierealność samego wirusa znaczną część uznającą, że właściwie cała ta pandemia te środki zaradcze są wyrazem jakiegoś planu tajnego, który ma na celu zrealizowanie interesów jakiejś mniejszości albo nawet zdobyć panowania na całą ludzkością za pośrednictwem szczepionek które, które mają zawierać albo jakieś substancje dziwne albo jakieś czipy itd. noże, że mamy tutaj do czynienia też jakimś takim naprawdę poważnym pęknięciem i takim bardzo żywe to znaczy jest to nie zaniedbywali tak jak cała reszta to dotyczy właśnie takich bardzo bezpośredni kwestii, które któreś, które mają znaczenie epidemiologiczne, bo od tego jak się będziemy zachowywać no zależy, jaka jak jak ta epidemia społeczne społeczeństwo będzie się rozwijała, a to z kolei jak się zachowujemy jest determinowane przez idee, które mamy, a tymi ideami za naszą kamy w rzeczywistości wirtualnej banku, ale przypomni sobie jak rok temu jeszcze rozmawialiśmy o takim specyficznym fetyszyzm, jakim są też, jakim były Słomki da tak pamiętam tak i nie była to sekta choćby dzisiaj dzisiejszego punktu widzenia można by ich nazwać osłon karami czy kimś w tym rodzaju prawda czyni ludzi, którzy uważają, że wystarczy trochę zatroszczyć się styl życia, żeby uratować uratować planetach no właśnie 1 rzecz druga rzecz takie sekty kryzysowe powstawały również w średniowieczu np. gdzie nie było jeszcze internetu tak chcę powiedzieć to jest kryzys społeczny niezależnie od tego jaka jest infrastruktura, jaka jest jak i jakie są technologie komu, ale nie ma się niemal w nas znaczy nie ma wrażenia, że technologie same wytwarzają pewną dodatkową jakość, która jednak to bardzo mocno zmienia tylko, że one są źródłem zawsze jakieś tło było tak także się jest jakaś infrastruktura zawsze są jakieś urządzenia zwróć uwagę na to, że są ludzie, którzy noszą maseczki i zachowują dystans, mimo że uważają, że to są naprawdę bez mała rekwizyty na nich koncentrujemy ludzie, którzy mimo wszystko stosują się do tych zasad nie, dlatego że wierzą w ciąży dają im bezpieczeństwo, ale dlatego zechcą współtworzyć wspólną oka oni są z pewnością jest sporo osób, które są niewierzące, a praktykujące tak działa właśnie dlatego mówi się, że prototypem dla funkcjonowania rzeczywistości społecznej są instytucje religijne wiele rzeczy robimy w życiu taki sposób żonę przyjmują charakter tego co dziś nazywa pustym gestem każda ich stan nie zmienia, jeżeli ja np. komu zaproponuje coś na na co inna osoba nie może żaden sposób przystać np. podzielę się jakąś wielką nagrodą z tobą albo np. zrezygnuje z tej pracy dlatego uważam, że to jest śledczy i tobie się należy oczywiście przyjaciel nie powinien przyjąć tej propozycji tak, ale ten pusty gest pozwala zachować przyjaźni między tymi ludźmi, a ich nie zwracamy uwagi zastanawiam się na inaczej mówiąc na ile są ciągle mówimy o społeczeństwach 2 prędkości w różnych wersjach Dara to są ludzie leniwi raz PGR-ów, a to, żeby mówić, żeby zawsze znaleźć taką kategorię, która przeszkadza nam stworzyć wspólnota wydaje mi się, że zawsze każde społeczeństwo miało jakieś urządzenia, a nie jest także oczywiście, ale że, że że, że jest pewien problem bardzo zabawny niedawno eurodeputowana francuska napisała list Szanowny panie bardzo uczenie proszę odpowiedź na pytanie co panu te wszystkie pieniądze tak chcę powiedzieć, że musimy też dobrze by było móc się zastanowić na, jaka jest płaszczyzna tego konfliktu konflikty są przede wszystkim między nami, a nie, lekceważąc tego nie ignorując, ale wydaje mi się, że stawianie mamy jeszcze Irak do końca tak stawianie muru na granicy przez prezydenta trampa różaniec u granic czy też planowanie sieci tak widzimy także że, że mamy podobne praktyki w rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości materialnej ciekawa, ponieważ w końcu się mój czas, ale 10 w zakresie 202 jestem czy Szanowny pan beza odpowie na pytanie, bo ja uważam, że NATO pytanie co mu tyle pieniędzy, bo uważam, że wiele zyskalibyśmy, gdybyśmy zobaczyli, że tonie my walczymy z wirusem nie my walczymy między sobą o to żeby, żeby zrównać swoją wiarę to jak bardzo wirus jest obecny w tej rzeczywistości, jaki zmian wymaga, ale kolej, ale konfliktu, jakie są i gdyby miał odpowiedzieć na pytanie, jakie są główne strony tego konfliktu to jest to społeczeństwo kapitał społeczeństwo gospodarka finansowa społeczeństwo i ortodoksi ekonomiczna wrócimy do tego za 2 tygodnie z góry zapraszam na na rozmowę bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyno państwa dziękuję bardzo, no a teraz informacja po informacjach Justyna Dąbrowska
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW
-
44:16 W studio: dr Krzysztof Świrek
-
38:29 W studio: dr Sławomir Murawiec
-
44:30 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
44:44 W studio: prof. Jacek Hołówka
-
44:52 W studio: prof. Monika Kostera
REKLAMA
POPULARNE
-
30.01.2018 22:00 Godzina Filozofów52:53 W studio: prof. Jacek Hołówka
-
20.06.2020 12:00 Godzina Filozofów39:33 W studio: dr hab. Agnieszka Pollo
-
01.08.2020 13:00 Godzina Filozofów30:14 W studio: prof. Tadeusz Bartoś
-
16.04.2022 11:00 Godzina Filozofów46:30 W studio: dr Sebastian Duda
-
05.02.2022 11:00 Godzina Filozofów42:31 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
16.01.2018 21:00 Godzina Filozofów44:36 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2018 22:00 Godzina Filozofów50:07 W studio: prof. Andrzej Leder
-
15.10.2022 11:00 Godzina Filozofów45:08 W studio: dr hab. Bartłomiej Dobroczyński
-
29.10.2022 11:00 Godzina Filozofów44:25 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2018 23:00 Godzina Filozofów42:49 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
06.02.2021 11:00 Godzina Filozofów45:22 W studio: Olga Tokarczuk
-
19.09.2020 12:40 Godzina Filozofów44:39 W studio: dr Mira Marcinów
-
01.05.2021 11:00 Godzina Filozofów44:13 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.03.2021 11:00 Godzina Filozofów42:09 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
03.04.2021 11:00 Godzina Filozofów40:13 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
05.06.2021 11:00 Godzina Filozofów46:34 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
26.02.2022 11:00 Godzina Filozofów46:29 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
02.04.2022 11:00 Godzina Filozofów45:33 W studio: prof. Andrzej Leder
-
06.03.2021 11:00 Godzina Filozofów41:39 W studio: prof. Andrzej Leder
-
13.06.2020 12:00 Godzina Filozofów40:53 W studio: dr Jacek Dobrowolski
-
09.01.2021 11:00 Godzina Filozofów44:50 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
-
06.03.2018 23:00 Godzina Filozofów45:13 W studio: dr Dominik Batorski
-
05.03.2022 11:00 Godzina Filozofów45:30 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
30.01.2021 11:00 Godzina Filozofów41:01 W studio: prof. Ryszard Bugaj
-
-
27.02.2021 11:00 Godzina Filozofów44:47 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2021 11:10 Godzina Filozofów43:37 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
12.03.2022 11:00 Godzina Filozofów44:06 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
23.04.2022 11:00 Godzina Filozofów45:27 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL