REKLAMA

Kto na zdalnym? Kto na hybrydowym? Szkoła i nowe obostrzenia

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2020-10-19 13:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
23 minut po godzinie trzynastej popołudniu Radia TOK FM jeszcze dzień dobry mówi Paweł Sulik teraz z nami zgodnie z zapowiedzią Iga Kazimierczyk Fundacja przestrzeń dla edukacji dzień dobry uczeń dobry państwu dziś w strefie czerwonej szkoły średnie funkcjonują w trybie zdalnym żółtej hybrydowym, zanim zastanowimy się nad sensem tego rozwiązania to chcę panią zapytać o odpowiedź na pytanie, które wydają już chyba nie 20 nauczycieli co to znaczy, że w trybie hybrydowym Rozwiń » jakaś placówka funkcjonuje no wszyscy o tym mówimy w mediach co w praktyce oznacza tryb hybrydowy myślę, że musimy to uzupełni jeszcze 1 bardzo istotną informację w tym trybie hybrydowym, które za kilka powiemy słówko więcej i trybie zdalnym pracują tylko szkoły ponadpodstawowe szkoły podstawowe pracują tak jakby się nic w zasadzie nie działo to znaczy mamy ograniczenia zgromadzeń natomiast szkoły podstawowe pracują w tej chwili bez zmian jeśli chodzi o tryb hybrydowy to jest połączenie edukacji stacjonarnej, czyli takiej, którą naciskało od połowy sierpnia ministerstwo edukacji zdalnej, w której przynajmniej 50% uczniów musi uczestniczyć w zajęciach w jakikolwiek sposób zdalne zazwyczaj wygląda to także część część klas odsyłana jest na dany okres na tydzień 2 tygodnie na edukację zdalną pozostała część uczniów w tym czasie uczy się w murach szkoły ma to takie założenie zatem zatem stoi, żeby w momencie, w którym wystąpi jakieś ognisko szkole z pracy wyłączyć wtedy tylko połowa uczniów i połowa nauczycieli niestety nauczyciele dostali na przygotowanie nauczycieli dyrekcję oraz samorządy na przygotowanie się do nauki w sposób hybrydowy zdalne dostali faktycznie 3 dni, z których 2 był weekendem no tak, ale i to pani mówi o pewne założenia, że są, o czym wiemy jak wiele szkoli szkół w Polsce, w którym trybie działa, bo informacje z ubiegłego tygodnia podawane przez ministerstwo były no był negowany przez poszczególnych nauczycieli, którzy mówili, że oni z różnych powodów działa tak jak inny system czy wiemy lekarz skala tych szkół, które zmuszone zostały przejść na naukę zdalną ze względu na to, że tak taka sytuacja zdrowotna wystąpiła po prostu no w tej chwili rzeczywiście zacznie chyba ogólnonarodowe liczenie ile tych szkół przechodzących na tryb zdalny tryb hybrydowy jest, bo tutaj cały czas tym czynnikiem komplikując jest to, że w systemie takiego nauczania nie znalazły się szkoły podstawowej znowu będziemy do czynienia z taką sytuacją, że część szkół została w tej chwili obligatoryjnie wysłana na tryb zdalny tryb hybrydowy za chwilę ministerstwo powinno to szkoły policzyć, ale zdaje się, że w tej chwili zajęty jest samą sobą, a nie zarządzaniem sytuacją kryzysową i nadal będzie mieć do czynienia z takimi sytuacjami, w których szkołach podstawowych nauczyciele będą czekali na utrzymanie wyniku albo będą tam ma podejrzenia tego, że co rzeczywiście za chwilę powinno się wydarzyć sanepid będzie czekał cały czas na potwierdzenie wyników i będzie czekał na wydanie konkretnej opinii, bo przypomnijmy dyrektor bez pozytywnej opinii sanepidu szkoły po prostu nie może zamknąć, więc sytuacji uważam, że wchodzę słowo takie sytuacje mieliśmy takich takich dyrektorów i dyrektor, który mówił na zdrowie ważniejsze niż oczekiwanie na telefon sanepidu zgadza się od zeszłego tygodnia rzeczywiście to od sytuacji mówiło ZMP związek Nauczycielstwa polskiego nawet tutaj pojawiło się takie sformułowanie oddolny LOK dał rzeczywiście to jest taki problem, z którym świata w tej chwili będzie się coraz częściej borykać taka rzeczywistość za kilka naście dni już nas czeka, dlatego że nie chodzi nawet samo zachorowanie na koronę wirusa, ale bardzo dużo nauczycieli w niektórych miejscach jest już kilkanaście procent osób kilkanaście procent kadry na zwolnieniach jest dyrektorzy nie będą mieli faktycznie w jaki sposób tych zajęć prowadzić w jaki sposób pani ocenia stanowisko związku Nauczycielstwa polskiego, które mówi, że podstawówki również powinny być w systemie zdalnym tak po prostu wszystkie podstawówki powinny być w systemie zdalnym od klas czwartych dlatego rzeczywiście jeśli mówimy o zachowanie zasad przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się pandemii no to od klas czwartych klas ósmych to nauczyciele zresztą o tym, że bardzo często mówią, że oni są na takich 5 weselach dziennie, dlatego że nauczyciel przedmiotowy prowadzi zajęcia w zasadzie ze wszystkimi uczniami w klasie kryte w tej chwili powinno być utrzymanie zajęć dla dzieci żłobkowych dla dzieci przedszkolnych dla dzieci w klasach 13, dlatego że po pierwsze, są uczniowie, którzy wymagają kontaktu z nauczycielem rówieśnikami, a po drugie, utrzymanie nauki dla tych uczniów jest stosunkowo staje w tej sytuacji najłatwiejsze i rzeczywiście rację ma tutaj związek Nauczycielstwa polskiego, który mówi, że podobne rozwiązania powinny dotyczyć również u również nauczycieli uczniów klas czwartych piątych szósty siódmych i ósmych tak dalekiej, jaką logikę dla kogoś kto, a myśli w ten sposób skoro chcemy im pani, że taki termin oddolne lat do Note obraz sytuacji, że dzieci w bez względu na to jak jest czy też klasa czwarta piąta czy trzecia spotykają się spotka się z nauczycielami dzieci wracają do domu albo zamykamy wszystkie szkoły wchodzimy na zdalne jak rozumiem albo dopuszczamy możliwość jednak tylko na wieś będzie się rozprzestrzeniał, gdzie to jest jakaś taka ta podstawowa logika tutaj niestety podstawowej logiki w tym co robi ministerstwo od połowy sierpnia w zasadzie nie ma, ale to co w tej chwili powinno siedzieć to jest absolutne minimalizowanie ryzyka to, o czym mówiłam przed chwilą to nie jest system zero-jedynkowy, w którym zamykamy wszystko i i całe szkolnictwo przestaje działać, bo nie zapomnijmy, że to się wiąże też problem opieki nad małymi dziećmi i zasiłkami dla rodziców, których nie ma nie będzie i to w zasadzie już możemy przestać dyskutować o tym, bo tych zasiłków nie będzie, ale po drugiej stronie też czują potrzeby tych najmłodszych dzieci, które rzeczywiście na wyłączeniu z edukacji stracą ogromnie, bo tutaj też mamy mamy w dyskusji taki taki problem, który nazywa się równać edukacji dostęp do edukacji i najmłodszy najmłodsi uczniowie są tym narażeni są narażeni na występowanie tego problemu i tego tego kłopotu wynikającego z zamknięcia się największym stopniu, ale świetnie, że pani podział tej równości w dostępie do edukacji zresztą raz na naszej ocenie pani jak poetę wspominała, a wspomina o tym minister edukacji będzie w najbliższym czasie prezentował informacje na temat lżejszego programu nauczania by oddać sprawiedliwość tym, którzy starają się rzetelnie uczyć, ale zdają sobie sprawę z tego, że nauka przez internet jest trudniejsza powiedział premier Mateusz Morawiecki czy rozumie jest przyznanie albo jesteś przyznanie racji krytykom w ogóle ostatnie reformy edukacji czy dyskusja o program podstawy programowej albo też dyskusja o nich nikt nawet o przepustowości internetu także nie wszyscy mają internet tak dobrze działający jak jak jak inni co tu się wydarzyło wg pani czy rzeczywiście gdzieś tam ministerstw albo wziąć nawet ktoś stwierdził jednak przesadziliśmy z tą obfitością podstawy programowej wydaje mi się, że to, o czym pan redaktor z tych filmów test opowieść o Ministerstwo Edukacji Narodowej jako zamkniętym gmachu, w którym pracują urzędnicy ministrowie, którzy są przekonani o tym, że wiedzą wszystko najlepiej, dlatego że postulat okrojenia podstawy programowej pojawił się pierwszy z dyskusji publicznej i w ostatnich rekomendacjach wszystkich zasadzie rekomendacjach środowisko zrzeszających nauczycieli ekspertów edukacyjnych tuż po reformie Anny Zalewskiej to nie jest nowa kwestia i to, że podstawę wyglądają w tej chwili tak jak wyglądają jest efektem tego, że ministerstwo na etapie konsultacji podstaw programowych nie było łaskawe skorzystać z żadnej opinii w tej sprawie, a dramatyczny apel o odchudzenie podstaw programowych na czas pandemii edukacji dalej pojawia się dyskusja o nauczycielskich i postulatach organizacji nauczycielskich eksperckich od kwietnia, więc no minęło trochę czasu, żeby to zrobić były całe wakacje na to, żeby przyjrzeć się podstawy programowej i musimy dodać Ano temu w jaki sposób dopasować dopasować konstrukcję egzaminów po ósmej klasie i egzaminów maturalnych, ponieważ się postawa jest okrojona to trzeba też trzeba też egzaminy pod koniec danego cyklu kształcenia również również odchodzić na wolę nie mogą być w wersji maksimum jeśli uczniowie uczyli się mniej i doprowadziliśmy do takiej sytuacji, że połowa października teraz nowy minister zastanawia się nad tym w jaki sposób w trakcie trwania nauki zredukować obszerność podstaw programowych no to jest to coś niewiarygodnego, dlatego że mówimy o tym od pół roku naprawdę od tego były wakacje, kiedy ministerstwo nie robiło kompletnie nic tak właśnie skoro mówi pani ministerstwo to formalnie rzecz biorąc zaprzysiężenie został dziś nowy minister, jakie pani postawić przed nim zadania, jakie wszyscy powinniśmy mieć oczekiwania wobec niego to najważniejszy to przede wszystkim minister powinien zająć się bieżącymi kryzysami oświadczeń o szkolnictwie pewnie też będzie zajęty bardziej łączeniem 2 resortów i wyznaczaniem takich bieżących polityk funkcjonowania tych ministerstw to co w tej chwili do zrobienia to rzeczywiste budowanie wsparcia dla nauczycieli dla systemu, czyli środki to znaczy tego nie da się zrobić tylko mówienie o tym, że trzeba się dostosować myć ręce i nosić maseczki szkoły potrzebują środków przede wszystkim na zatrudnianie dodatkowych nauczycieli, których w systemie nie ma to jest również taka sytuacja, którą trochę wakacji przesłano jeśli w tej chwili pan minister zdrowia mówi o tym, że służba medyczna również prywatne będzie włączona do tej opieki nad nad chorymi to również w tej chwili powinniśmy już mieć gotowy program włączenie studentów kierunków pedagogicznych do opieki nad uczniami, bo za chwilę nie będzie nauczycieli to co powinno w tej chwili natychmiast być dokończone zrobione to porządna zintegrowana Platforma do edukacji zdalnej, dlatego że o 2 dni musimy przedstawić cały system no natomiast natomiast wsparcie metodyczne nadal funkcjonuje Platforma jakoś działa natomiast no znowu to jest praca, która zaczęła być wykonywana we wrześniu, a nie w wakacje i przede wszystkim to jest Super paląca sprawa kryzys psychiatrii psychologii wsparcia psychologicznego pedagogicznego dla dzieci młodzieży, a pan premier mówił w czasie konferencji kilka dni temu sobotnich w czasie, której czekaliśmy na informację o tym, że uczniowie potrzebują wsparcia potrzebują co się musi stać teraz czy kiedy pani patrzy na inne postaci dokonania nowego ministra edukacji aktorską szkolnictwa wyższego myśli pani, że podoła tym wyzwaniom pani mówi bardzo dużym obszarze ono musi iść do ministerstwa obok zapukać poprosić o pieniądze też do Ministerstwa Zdrowia tak dużo roboty da rady to jest bardzo dużo pracy to zadanie trafiło w ręce osoby, która niestety nie miała wcześniej żadnego doświadczenia nawet nie większego tylko żadnego doświadczenia z zarządzaniem instytucją edukacyjną pan minister nie ma doświadczenia pracy szkoleń nauczyciel nie wie w jaki sposób funkcjonuje system edukacji miasto też taka sprawa, której pan minister będzie musiał poświęcić bardzo dużo czasu wydaje się, że na ten moment pożegna się, że skoro wojewodą jak wszyscy wiemy z wojewodą lubelskim przez 4 lata prawie dotąd być może kontakt z edukacją jednak miał oddajmy sprawiedliwość no tak na pewno też chodził do szkoły każdy z nas chodził do szkoły myślę, że nasiona na edukacji albo tak niestety nie działa to znaczy oczywiście poza zarządzaniem systemowym pozycji wojewody dobrze byłoby wiedzieć w jaki sposób po prostu funkcjonują funkcjonują szkoły jeśli do tej pory znamy pana ministra tylko wypowiedzi dotyczących kwestii światopoglądowych kwestii dotyczących negowania praw człowieka NATO nie jest to wydaje się na ten moment ten zakres kompetencji przygotowania, których oświata potrzebuje, bo naprawdę odparła mówimy że, że jest kryzys, ale w tej chwili to naprawdę zaczyna się walić jeszcze niema nauczycieli nie ma środków to nie jest moment na to, żeby rozmawiać o tym, które treści światopoglądowe podstawy programowej należy zakreślić naprawdę trzeba się wziąć do pracy bardzo dziękuję za rozmowę Iga Kazimierczyk Fundacja przestrzeń dla edukacji była z nami jest 1335 za chwilę za chwilę informacje, a po po informację z nami prof. Klaus Bachmann politolog z uniwersytetu SWPS poznajemy o tym czy te to zagrożenie zdrowia publicznego, czyli pandemia Korona wirusa nie jest przy okazji sytuację, kiedy populistyczne ruchy rosną w siłę tam proces zdaje się chyba właśnie uważa dokładnie odwrotnie zapytany o to trwa konferencja ministra zdrowia, a będziemy o nim mówili po godzinie czternastej teraz już państwa zapraszam będzie nam Małgorzata Solecka z portalu medycyna praktyczna miesięcznika służba zdrowia minister Niedzielski mówił o bardzo wielu rzeczach, które powinni państwo słyszeć powinni państwo otrzymać komentarz tu po czternastej dziś w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA