REKLAMA

O rzymskim małżeństwie inaczej

OFF Czarek
Data emisji:
2020-10-20 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wcale państwa moim gościem jest pan prof. Maciej Jońca kierownik katedry prawa rzymskiego Instytut nauk prawnych wydział prawa prawa kanonicznego i administracji katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła II dzień dobry witam serdecznie panie profesorze dzień dobry panie redaktorze witam serdecznie państwa widzę, że udało się powrócić do do kraju, gdzie pan jakoś bawił poza polską przez długi, a last minut można powiedzieć, że ostatnie walentynki w tym ostatnim życie Rozwiń » naszych rodaków, którzy wracali z półwyspu Apenińskiego dały się do 3 z powrotem tak albo pan takim zesłaniu nie nazwałbym tego zesłaniem byłem na stypendium naukowym w Mediolanie w lombardzie właśnie tam, gdzie to wszystko niestety zaczęły, więc sobie pan prezenty dla koleżanek kolegów postaci takich organizmów nie nie myślę myślę, że jeżeli miałem cokolwiek przechodzić już przychodziłem tam zresztą z moich doświadczeń i obserwacji wynika, że w okolicach grudnia już było duże zaniepokojenie co się działo natomiast chyba sami Włosi nie do końca zdawali sobie sprawę z powagi sytuacji i cała reszta kontynentu dopiero później uświadamia sobie jak ważne to jest natomiast test też także w tym regionie Włoch jest bardzo dużo Azjatów być może ten to co gdzieś tam się dostało się do teraz już pewnie nie dojdziemy albo 2, ale zaczął albo odwrotnie w każdym razie wg moich bardzo prywatnych szacunków już zaczął dużo wcześniej jak dużo wcześniej tydzień czy 5 lat nie myślę, że w okolicach grudnia już sytuacja była poważna z rozmów z moimi znajomymi wynika, że jakieś takie dziwne zgony i natężenie zachorowań trudno diagnozowane, bo z takimi nowymi obiektami już w środę grudnia to było to było odnotowywane w przyciągnięciu zostały zlekceważone czy Czyż to raczej na czas nie jestem lekarzem nie mamy wszystkich danych statystycznych i innych, więc mówię tylko swoje zapisy takich prywatnych służące to morze zajmijmy się tym na czym się pan trochę lepiej zna, czyli prawie rzymskim właśnie niedawno w miarę stosunkowo jakoś ukazał się nań zbiór prawo rzymskie Marcina ja, a my mówimy dzisiaj o innym zbiorze prawo rzymskie mi robili ja tak panie redaktorze ukazał się nakładem wydawnictwa Beck zbiorek moich felietonów i esejów poświęconych kulturze Europejskiej prawnej prawu rzymskiemu jestem bardzo zadowolony z tego faktu, ponieważ wydaje się, że znowu pojawił się w naszej historii momenty, kiedy warto wracać do różnych aksjologicznych wartości, a prawo rzymskie ich przebogatą kopalnią to startujemy, bo oczyszczeniem nie ma ani czasu miejsca na wszystkie rzeczy sporo interesujących felietonu sporo interesujących kwestii, bo myślę proszę poprawić panie profesorze my się taka, że pan sięga jak gdyby do prawa rzymskiego i przygląda się po pierwsze, temu co to, czego to do czego dotyczyło dany przepis czy dane powiedzenie czy dany zwyczaj jak to wyglądało onegdaj w jakiej formie to przetrwało do dzisiaj może zaczniemy od no czegoś może takiego jak to wzorem Hitchcocka od trzęsienia ziemi, a potem, żeby było jeszcze gorzej, czyli od małżeństwa w pewnie tak bardzo romantyczne osoby, które jeszcze dodatkowo czytały np. Quo vadis jakiś w takich chwilach uniesień miłosnych niekoniecznie na ślubnym kobiercu o sobie mówią o, gdzie ty Gajusz rzutami Gaja, że to takie lubelski gołąbki tak dalej, ale to co pewnie nam się wydaje na temat małżeństwa rzymskiego rzeczywistości wyglądało trochę inaczej, więc proszę powiedzieć o rzymskim małżeństwie cóż to właściwie było też w jaki sposób Sienkiewiczowi udało się zachować się albo zachować pewną zgodność z faktami, a tak bardzo trudne pytanie panie redaktorze łatwe by nasza między dziesiątym 11 tak nasze postrzeganie małżeństwa ona jest ukształtowane przez kulturę nowoczesną dzisiaj byśmy powiedzieli wręcz post nowoczesną, więc w istocie to jest związek romantyczne jest związek dwojga młodych ludzi, który nawiązuje suwerenne autonomiczny to też trzeba dodać że, gdybyśmy teraz próbowali wytłumaczyć przedstawicielom młodego pokolenia tak jak czasami próbuje moim studentom tłumaczyć prowokować zaciekami mówię że to by było wtedy, gdy mija zdrową partnera bo to by było odbywa się już w tej chwili pan wybrać partnera to reakcja śmiech albo burzenie, więc do dziewiętnastego wieku, a w innych środowiskach no właściwie aż do dnia dzisiejszego testu standard, że ci młodzi ludzie nie dysponują swoją własną wolnością na tyle, żeby móc decydować o swojej przyszłości to znaczy nie mogą zdecydować o tym za kogo wyjdą za morze albo jakimś korzeniu i dla Rzymian te akurat pewien pewien standard z tego co mamy z tego materiału myśmy niczego, chociaż są też nie do końca być może jest reprezentatywny, bo może nie jest interesujące dla Rzymian w takim sensie romantycznym uczuciowym emocjonalnym, więc ten materiał, którym dysponujemy jest odrobinę szokujące z naszego punktu widzenia, ale to pewne kontrakty nie ma w tym sensie prawnym jest pewna umowa jest pewien Sojusz zawierany pomiędzy 2 rodzinami i ten Sojusz ma przynieść wymierne materialne polityczne być może społeczne również korzyści, a zatem, zwłaszcza kobiety nie mają prawa dysponować samym o osobie aż właściwy do osiemnastego wieku proszę zwrócić uwagę, że porwanie Panny porwanie dziewczyny też przestępstwo karane śmiercią, dlatego że nie po to, rodzina jej wychowuje inwestuje pilnują ją po to, żeby ona była pierwszorzędnym towarem proszę wybaczyć wyrażenie, ale tak mentalnie do tego podchodzono, a żeby wchodzi jakiś młody człowiek wysportowany piękny z fantastycznych ludzkim uśmiechem i to zabiera, bo to jest towar, który ma zostać wydanych za bardzo konkretne korzyści temu kogo oni wybiorą nie temu nie tego nie temu kogo go na sobie upatrzy pokocha przywiąże się do niego itd. jest wszystko wygląda zupełnie inaczej odpryski tych tych poglądów jeszcze gdzieś taki dowcipny wymiarze można Fredry znaleźć w komedii, gdzie tam już przychodzi później John właśnie dyskutujemy nad nim debatuje o tych w zniosły emocjach uczuciach młodzieńczych bony mijają zespół zaczyna się życie życie powinno być dobrze zabezpieczone to podejście Rzymian właśnie do małżeństwa i noże w czasie, choć troszeczkę naszym rozumieniem to tutaj Formuły z tak to tutaj w takim razie zawiesza naszą rozmowę na czas informacji, które się zbliżają, ale proszę wierzyć, że po informacjach powrócimy do naszej rozmowy pan prof. Maciej Jońca kierownik katedry prawa rzymskiego Instytut nauk prawnych wydział prawa prawa kanonicznego i administracji katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła II jest państwa i moim gościem rozmawiamy o książce wydanej przez wydawnictwo Beck autorstwa właśnie pana prof. Macieja Jońca prawo rzymskie mi robili to taki zbiór bardzo interesujących esejów opowieści historie na, o których więcej będziemy, których więcej będziemy poznawać po informacjach Radia TOK FM, które już 1120 które wracamy do Rzymu Szanowni Państwo starożytnego bardziej pan prof. Maciej Jońca katolicki Uniwersytet lubelski Jana Pawła II państwa i moim gościem te rozmawiamy o zbiorze, który ukazał się zbiorze esejów ukazał się jak układała na ukazał się nakładem wydawnictwa c Beck prawo rzymskimi Arabia małżeństwo wzięliśmy na tapetę jako pierwsze, czyli małżeństwo jako forma transakcji, gdzie rodzina uzyskuje korzyści w zamian za wydanie córki Zamość, a jeżeli chodzi o kwestie związane z obrzędowością ze zwyczajami czy małżeństwo zawierało się jakoś oficjalnie co się podpisywało nie podpisywało wymieniał obrączki pierścienie no bo muszę przyznać, że nie wyobrażam sobie ślubu bez pochodni panie redaktorze to jest bardzo trafne i trudne zarazem pytanie zachowały się wzmianki o jakich tabula matrymonialne, czyli dokumentach ślubnych zachowały się kontrakty ślubne na papirusach egipskich chcę powiedzieć notes osobliwe w tym sensie, że bardzo czasu kontrakty zmieniają warunki na jakich może ono funkcjonować i zawierają w formie albo załącznika albo na tym samym dokumencie zawierają bardzo szczegółowy spis różnych dóbr podstawowych aż do jakiś tam no podziurawione tunik czy starych garnków, które żona wnosi wraz ze swoją osobą do tego małżeństwa na wypadek, gdyby ono uległ w przyszłości rozwiązaniu to wtedy wszystko czarno na białym co może wręcz ma prawo ze sobą z powrotem zabrać co do obrzędowości tutaj Rzymianie nie mają jakichś wymogów, aczkolwiek nie wypada właśnie tak jak pan redaktor powiedział nie wypada wziąć ślub bez pochodni bez uroczystego przeprowadzenia Panny młodej do domu pana młodego wtedy ten orszak otwierały właśnie, ponieważ się odbyło wieczorem do otwierało to otwieramy to osoby niosące pochody najlepiej, żeby to były dzieci, które mają szczęśliwych rodziców czesne dla dzieci które, które nie mają oboje żyjących rodziców oczywiście pochodzą z prawego łoża śmiechy śpiewy różne różne docinki przy tym to ma też swój taki oprócz społecznego wymiar bardzo ważny ważny, albowiem dziecko, które w tym związku miał się urodzić to miał być dziecko małżeńskie w związku z tym, gdyby urodził się drugi za wcześnie czasami tak się zdarza jak właśnie sporo czasu powiększa się nowego członka, a trzecie miła już tam liczą się pod stołem na palcach ile już miesięcy upłynęło czy przypadkiem nie za wcześnie, że nie byli inni, jeżeli to był za wcześnie to wtedy dziecko miał status pozamałżeński jego sytuację prawną, bo do pozazdroszczenia, ponieważ nie było żadnych oficjalnych dokumentów spisywanych nie było żadnych urzędów przed którymi czy świątyń przed którymi można było to wszystko poświadczać to taki pochód bardzo często pełnił rolę od dochodu ważnego im więcej osób widziało słyszało o tym więcej osób mogło to ewentualnie później na użytek procesu zlokalizować w czasie chcę powiedzieć również, że zmianie znali praktykę przenoszenia Panny młodej do domu nie wiadomo czy to było takie przenoszenie przez próg to raczej drużbą weselni wnosili do domu w każdym razie Plutarcha no i pisze tak w Krotoszynie odrobinę, że to są czasy, kiedy żona trzeba było sobie zorganizować przepraszam może inaczej to jest odprysk też ślad po tych czasach pierwotnych brutalnych, kiedy żona trzeba było sobie zorganizować, jeżeli ktoś chciał mieć one muszą po prostu sobie ukraść komuś innemu bardzo często wiązało z napadem Mikosa rynkach do tych zwyczajów właśnie w naszym m.in. z sobą napaść na kogoś innego niejednokrotnie kogoś zabić albo występować w inny sposób unieszkodliwić kobietę za targa się mówiąc kolokwialnie do swojego własnego domu, kiedy znalazła się już nasze ognisko to była nasza, ale należały też pilnować, bo ktoś inny też mógł mieć chatkę na żonę i no właśnie, ale rozumiem że, żeby ta chrapkę na cudze żony było jak najmniejsza to znaczy, żeby zwyczajnie żony były żonami 1 męża to świetnie się miała instytucja no lub narusza w burdelu domu publicznego agencji towarzyskiej, a znowu do dziewiętnastego wieku, a właściwie może do dwudziestego wieku każdy szanujący się miasto powiatowe urzędy od wielkich metropoliach takimi przypadkami dysponował i znowu to jest ściśle powiązane z tym, że te związki nie były często budowane na uczuciu na miłość kobieta jednak miała pozycję podległą, że była traktowana w towarze jej rolą główną i to rozpoczyna się od Rzymian później też kontynuowane rozwijane jakaś wielka ideologię do tego jest czasami bardzo taka powiedziałbym statystyczna odbudowywana, że ona jest matką strażniczką do tego i rodzinnego ogniska, ale co wcale nie znaczy, że musi winien jakąś miłość oddanie co zaszczyty czy młodych robili młodych Rzymian, bo to również pierwsze jakieś tam doświadczenia seksualne czy rozładowywanie różnorakich emocji dokonywało się tego rodzaju przypadkach, które chociażby przykład dają nam pokazuje naprawdę nie brakowało ani wtedy ani ani później Kato kiedyś takiego młodego Nobile zauważył wychodzącego właśnie przybytku rozkoszy pochwalił go że, że zostawia spokoju cudze żony i taki sposób rozładowuje swoje emocje natomiast jest spotkał go kolejnego dnia powiedział młody człowieku pochwaliłem się za to, że to czas do czasu przychodzi, ale nie za to, że tu mieszkasz panie redaktorze Szanowni Państwo złoty środek przesada żadną stronę nie służy niczemu dobremu to tak można by skwitować tę anegdotę myślę, że taki był jej filozoficzny sens ważna była czystość Panny młodej żony, ale nie chodzi tutaj nie należy tego mylić z dzisiejszym dziedzictwem tak czystość rozumiana trochę powiedziałby pewnie jako jako ni reputacja tak dobra dobra reputacja oczywiście chcę powiedzieć, że rozwody, jakkolwiek było czymś powszechnym to jednak o tym pisze m.in. się liczy i to znany z materiału graficznego bardzo bogatego bardzo wielkim poważaniem cieszyła się kobieta, którą nazywano Uniwheels czy taka, która miała 1 męża wciągu swojego całego życia i taka kobieta, która była po raz pierwszy wydawano Zamość no ona powinna być czysta powinna być dziewicą w takim sensie biologicznym natomiast później ta czystość wiąże się z tym, że zachowuje dobry obyczaj, że z żoną, że z matką, że nie pojawia się sama dziś miejsca, gdzie nie powinno być, że nie rozmawia z mężczyznami flirtuje z prowincji wschodnich np. różne figurki terakotowe pokazują nam, że strój ówczesnych matrony on wcale nie różnił się od obecnej mody muzułmańskiej żony bardzo często miały zakryte głowy, że niejednokrotnie musimy zielony miał długie szaty nie pojawiały się same jeszcze raz chcę podkreślić w różnych miejscach, które narażały na szwank reputację, a czasami nawet bezpieczeństwo takim wymiarze właśnie właśnie seksualny jest to była to była kobieta często kobieta dobry obyczaj już o nieposzlakowanej opinii i tak pisano potem na grupach żona była Kia, czyli pobożna kasta Domicela jest bardzo ciekawy przewodnik łaciński, czyli taka, która nie lała się liczyć siedziała w domu było, bo taka rola dobrze tak wzór cnót kobiecych wówczas tak tak to w Szczawnicy znalazłem na nagrobku panie profesorze, a mężczyzna co musiał uczyć czy cokolwiek musiał mężczyzna w sensie charakteru związane turysta ulgi Jan pisze o tym, że to jest nieuczciwe gruntu i że to jest niesprawiedliwe, żeby mężczyzna wymaga wierności kobiety jeśli sami nie dochowuje, więc przede wszystkim mężczyzna powinien być dobrym mężem dobrym panem domu w takim wymiarze raczej menadżerski finansowym, jeżeli ktoś decyduje na założenie rodziny to powinien być gotów na to, żeby tę rodzinę utrzymywać dbać troszczyć o to potem znowu to za zostało odrobinę wykrzywione dzisiaj jest często wykorzystywany ten argument jako pewien wytrych coraz rzadziej na szczęście, ale Rzymu skażenia Radia w związku z tym np. wolno więcej zarabiam, więc nie robi tego czy tamtego, bo nie ma na to siły albo nie ma na to czasu to co było pierwsze podstawowe zadanie rzymskiego pana domu ojca rodziny przecież ja nie chcę powiedzieć, że muszą iść do firmy zarabiać albo pracować na polu musiał zdawać sprawę, że dysponuje takimi środkami, jakie my takim majątkiem mierzy siły na zamiary, że pozwala tę rodzinę to utrzymać i przede wszystkim przede wszystkim założyć w związku z tym ta osławiona dieta Romana, czyli ziemska, tłumacząc takim językiem kościelnym watykańskim to była miłość ziemska miłość ojcowska rodzicielska ona raczej wyrażała się w pewnej zapobiegliwości odpowiedzialności za dobre imię rodziny i zajęli dobrobyt finansowy to była powinność, bo nas to był obowiązek takiego imienia, który w oczach współrodaków współobywateli chciał uchodzić za osobę stateczną wiarygodną respektowaną szanowaną to z kolei przekładało się również możliwość robienia np. kariery politycznej, ale tak tak tak Taxi pod nas słuchy, że chyba też do pana dzwoni niech nie wymaga także także także tak oczywiście mężczyzna powinien wystrzegać różnorakich doświadczeń, które wpływały potem na jego opinie, ale jak powiadam mężczyźnie łatwiej, bo wybaczyć pewne rzeczy złożyć na karb młodości doświadczenia charakteru oraz był trudny był jakiś prawny przeszkody albo jakie były przeszkody, jeżeli chodzi o zawarcie małżeństwa w wiecznym prawie kanonicznym sformułowano przeszkody małżeńskie natomiast zmianie takiego pojęcia przeszkody małżeńskie nie znali rad mówi mówiono o wymogach pewnych, które należy pozytywnie, które należy spełnić, żeby takie małżeństwo mogło dojść do skutku przede wszystkim to był wiek, który tu i pan młody przyszła panna młoda musi znajdować się w odpowiednim wieku cesarz Justynian punkt naszego widzenia to jest szokująca absolutnie, ale wyznaczył granice 1214 lat, czyli 12 w przypadku chłopców 14 w przypadku przepraszam dla naszych środków, chcąc stracić środków ojców to musiało być lubią, czyli obywatel rzymski mógł poślubić tylko obywatelka żeńską na odwrót ewentualnie jakieś tam specjalne przywileje były możliwe, ale to były incydenty i muszą być konsensus zgoda małżeńska, ale ta małżeńska ona tylko do budżetu to taka ciekawostka pan mówi pani o tym wieku w 2013 roku Szanowni Państwo 7 dopiero 7 lat temu Watykan jako państwo podniósł wiek zgody przyzwolenia seksualnego 1218 lat to jest tak to jest jeden z odprysków prawa rzymskiego prawo kanoniczne zresztą bardzo wiele rozwiązań, które zostały przez Justyniana przyjętej zabetonowany na wieki przejął do swojego porządku prawnego będzie tam, gdzie mówimy o państwa tzw. katolickich, czyli tam gdzie, gdzie kościół miał pozycję dominującą to bardzo często ta sfera prawa rodzinnego znajdowała się nie będzie pod kontrolą kościoła bo to by było jak pejoratywne, ale w gestii, bo kompetencje właśnie właśnie kościoła może co stało się elementem, ale wracając do konsensusu to dziś ta zgoda małżeńska ona ma charakter takiej deklaracji imiennej, chociaż właśnie niektórzy śmieją, że w tym momencie, kiedy trzeba powiedzieć tak to najwięcej wątpliwości dziękuję, ale jakoś udaje się każdemu przezwyciężyć natomiast wówczas raczej wyraz odpowiedzialności wyraz zrozumienia swojej własnej sytuacji codzienności zasili rodzinę wraz z pewnej wspólnoty z rodziną naszą dotychczasową nową, którą właśnie budujemy jest ustalenie musiałby także, że ten pan młody pani młoda oni byli zachwyceni tym co się właśnie tutaj odbywa ale, ponieważ byli osobami odpowiedzialnymi dojrzałymi i silnie utożsamiający się swoimi rodzinami to mówili tak i wyrażali chęć wicewójt może jeszcze jedno panie redaktorze przepraszam, bo gdzieś mi ucieknie mówił pan o przeszkodach różnych prawnych cesarz August Oktawian, że dał słynne swoje ustawy małżeńskiej, w których z 1 strony deklarował odrodzenie moralne społeczeństwa rzymskiego, więc zachęcał wręcz 3 musiał różnymi środkami pośredni bezpośredni do zawierania małżeństw, czyli 60 rodzin polityka prorodzinna, a z drugiej strony wprowadził pewne zakazy to znaczy np. członkom stanu Senatorskiej uniform burzy, że nic ze zwolnicami przedstawicielkami różnych zawodów takich podejrzanych, do których należały np. aktorki kwiaciarki osoby zajmujące się handlem nie mówiąc już o przedstawicielka najstarszego od świata ci, którzy pozostawali w stanie bez żadnych albo bezdzietnym zeznawali pewnych ograniczeń jeśli chodzi o prawo spadkowe fiskus spółki tam konkretne kawał spadku z ważnego po prostu zabrać, dlatego że nie mieli współmałżonka może nie mieli dzieci jest takie dosyć osobliwe, a przy okazji chcę powiedzieć, że nic ludzkość nie uczynna na tych przykładach, dlatego że ustawy małżeńskiej usta okazało się kompletnym fiaskiem i dzisiaj takim przymrużeniem oka raczej się o nich wspomina za każdym razem, kiedy państwo zagląda obywatelom pod kołdrę też niedobrze i nic dobrego z tego wyniknie oto ten, który rozumie wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja 1140 i do małżeństwa do Rzymu do pana prof. Macieja Jońca z katolickiego Uniwersytetu lubelskiego powrócimy weźmiemy go na tapet po informacje które wracamy do starożytnego Rzymu Szanowni Państwo i do małżeństwa w tym, że pan prof. Maciej Jońca kierownik katedry prawa rzymskiego Instytut nauk prawnych wydział prawa prawa kanonicznego i administracji katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła II państwa i moim gościem rozmawiamy o książce prawo rzymskimi Arabia wydanej przez wydawnictwo c żabek i 1 rozdział dotyczy małżeństwa, a jakiś sposób udało się Henrykowi Sienkiewiczowi część z tych zwyczajów czy też pisanych niepisanych kwestii ująć umieścić w swoim Quo vadis to jest fikcja literacka jednakowoż trochę bliska rzeczywistości bliska faktom czy bliska literaturze przedmiotu panie redaktorze Szanowni Państwo ja jestem osobiście wielkim miłośnikiem Quo vadis jestem miłośnikiem wielkim twórczości Henryka Sienkiewicza bardzo doceniam wszystko co zrobił dla obudzenia ducha Narodowego, bo to jest praca absolutnie tytanicznej cóż można powiedzieć, że ktoś dokonał w społeczeństwie bardzo wiele wątków, które Sienkiewicz zawarł ze swojej książce one są oparte na można powiedzieć tradycji antycznej one odwołują się do faktów, dlatego że Sienkiewicz doskonale władał łaciną oraz 2 świetnie znał dzieło Korneliusza Tacyta roczniki poświęcały jego twórczość myślę, że to główny surowiec w oparciu, o który swoją wizję antycznego Rzymu zbudował natomiast, jeżeli chodzi o relacje międzyludzkie, jeżeli chodzi o małżeństwo to tutaj odrobinę to wszystko kuleje z tego powodu, że są takie głosy, które mówią, że sam sam Sienkiewicz on one nie do końca zachował się to dojrzałość, która cechuje powiedzmy mężczyznę w jego wieku jego skłonność do podatków do dziewcząt bardzo młodych jest podszyte są policzone i charakter kobiece albo te historie miłosne, które on stara się opowiadać wielu swoich powieściach one są papierowe są bardzo plastikowej takie z mojego punktu widzenia budzące nieufność, aczkolwiek kunszt literacki sprawia, że ktoś może podobać to może dowodzić, że to może sprawiać, iż myślimy, że u nas albo z nami coś nie tak, a Sienkiewicz ma już absolutnie idealną taką fizykę określić jest taki wątek bardzo ciekawy, gdzie Winicjusz zakochuje się z ligi niewolnicy sudańskiej i poślubia się te również jest typowym zmienił właśnie mityngu jego i mówi, że nie po to na sznurach wprowadzamy tych niewolników barbarzyńców różnych podbity, żeby potem posiadacze córki też absolutnie wykluczone, jeżeli chce ją do łóżka można to zależy jak zaaranżować inaczej zapewne też uznanie, że raz 0203. zdarzało mu się zachować pożądaniem albo wręcz zakochać jakiejś kobiecie, ale nigdy się z nią zniesieniu to jest wizja ziemskiego małżeństwa, że jedną z2 to znaczy emocje uczucia namiętności żądza one mogą iść w parze zapewne w dalszej perspektywie bardzo dobrze, kiedy idą, ale to nie jest najważniejszy nie może być punkt wyjścia nie może być podstawą, na której buduje się swoją dalszą przyszłość bez tłumacza studentom szanować ciekawy czas mówi, że z naszych komediach romantycznych opowieściach, tak więc następuje z chwilą, kiedy para spotyka się przed ołtarza to już wtedy sejmowe na temat zdarzenia najciekawsze to zaś później bardzo często młodzi ludzie fizykami znają atomowych zaaranżowane i dopiero cała historia zaczyna się od tego kiedy zaczął ją zburzyć jak docierają się i trudnych sytuacjach, kiedy kiedy, kiedy okazuje się, że mogą sobie polegać no to jest właściwy najważniejsze Dziękiewicz nie jest, jeżeli chodzi o relacji małżeńskiej wchodzi w ogóle relacje damsko męskie ciała, bo uważam, że nie jest to może najlepszy wzorzec do naśladowania, aczkolwiek jeszcze raz podkreślam mistrz pióra i pod względem kosztów wartego budżet no dobrze wielożeństwo gamie czy poligamia stanowi olbrzymie antycznym przestępstwo, a przy tym tutaj sprawa o tyle trudna rzesza powtarzam nie było archiwów nie było dokumentacji w związku z tym, że z powodu pewnej niedookreśloności tego czym było małżeństwo i kiedy kończyło, chociaż to odczuć społeczną było bardzo precyzyjne niekiedy trudno stwierdzić czy w gamie jest, ale nie można, bo już długą 2 mężów C45 to przestępstwo punkt widzenia prawa rzymskiego prawa wyklucza czy rozumie, że prawo to wykluczało natomiast weryfikacja z faktycznego stanu była trudna za morze może wyłącznie do mądrości ludowej, która czasami mówi poco kupować browaru skoro można się napić piwa i różnych rodzajów kupiła bogatych domach były niewolnice były przypadki rozkosz, który pan redaktor wspomina były i jest odwieczne pewne pewne kręgi pewne osoby, które podchodzą do praw osobistych inaczej zresztą społeczeństwo ma takie są jak byśmy bardziej liberalny różne małżeństwo było zbyt poważną sprawą, a żeby ryzykować opinię reputacji swojej całej rodziny może być może dzieci te, które w związku już się narodziły, ryzykując jakąś awanturę kolejną, witając się w coś nowego to nie jest sposób myślenia Rzymian ten sposób myślenia późniejszy ten sposób myślenia też mężczyzn kobiety, której któremu, której bardzo zależy na partnerze do tego stopnia, że rzecz, że oczywiście bezpieczne bezpieczne wtedy, kiedy dopiero tego związku małżeńskiego za wszelką cenę bez względu na to by w przyszłości dojdzie, że takie myślenie czy rozumie, że ten sposób myślenia, że zmienia, bo rozumiem że, gdy Rzymianie powiedziałby skoro chłonę pójdę ugasić w jakim lub pana, że ten żądzę albo wezmę sobie niewolnice Paweł starsze mówi lepiej się ożenić niż płonąć w liście do Koryntian tak oczywiście to jest też mądrość pierwszy chrześcijanin jest życiowo dość pierwszych chrześcijan ta niechęć w stosunku do ciała asceza zmartwienie wynikająca z różnych nastrojów pokrywy o apokaliptycznych ona przyjdzie dopiero właśnie pan mówi, że ma się męczyć, jeżeli Toma sprawę, że będziesz grzeszył, że będzie druga duży +2 i zrobić sobie zupełnie nie podobieństwo tego co chciałby sobie powiedzieć no to przełożeń, jeżeli uważasz, że wytrzyma w stanie bez żadnych, że będzie mógł służyć społeczności swoje może lepiej mogą służyć taki sposób to takie lepiej, ale może nie ma w tym absolutnie absolutnie nic złego zdaje się, że któryś z werdyktów no chyba czwarty wiek 0504. i pojawiły się tam cesarskich, gdy jakieś informacje, że chrześcijanie będą mogli oto korzystać tylko z usług chrześcijańskich prostytutek nie znam takiego, gdy ktoś nie znam takiego nikt nie znam takiego aktu prawnego panie redaktorze nie są są dokumenty są konstytucja ustawy cesarskie, które muszą np. o tym, że nie chrześcijanie nie mogą mieć niewolników chrześcijan co, gdzie mogłoby implikować, przyjmując te standardy takie starożytne pogańskie, że tutaj relacje i bliższe dalsze są absolutnie wyłączone, ale tych tych domach uciech przykro mnie dziennikarze taki dokument zostanie to byłby moim zdaniem chyba 11 syn Konstantyna wielkiego, bo mogą, ale mogą stać już około ustawa z albo panie redaktorze ja już w morze morze może troszeczkę skręcimy być może nie powinien tego robić, ale te silniejsze ode mnie 1 syn Konstantyna wielkiego wydał bardzo ciekawą ustawę, której Kalu kazał palić homoseksualistów, że chce też zarzuty w worku to miał być miał być nawiązaniem do centralnej na króla i kary od kraju było tajemnicą również publiczne należą są takie preferencje zdradza, więc o tym słyszałem i to jest dosyć szeroko komentowane w naukę, ale kara worka palenie jest, gdy również panuje lekarze worka, kiedy skazanego wrzucano do worka razem, z jaką Niewiem chyba duża gama rozwiązań itd. jak tak tak dużej wtedy wrzucano do jakich worek chorych i choć worek był po to, żeby osoba, która popełniła najstraszniejszą zbrodnię nie dotykała nie dotyka właśnie, jakby nie bez kościoła świętej ziemi proszę proszę moich wszystkich uczonych kolegów o wybaczenie być może na skutek ekscytację pomyślałem jest albo kazał spalić w worku albo zrównał, jakby ich status, bo jednak druga kara to znaczy utopienie spalenie na ataki w wymiarze ziemskim wymiar oczyszczający, więc właśnie właśnie przewidział karę za coś napisał ten straszliwy grzech no tak jak powiadam, że tutaj ewidentne, że tarcie plus dosyć słabo skrywany skłonności raczej do młodych przeważnie do dziesiątki mają szerokie biodra będą dobrymi matka no dobrze, czyli zahaczy też nie pamięta, który to był, tak więc pozwoli pan, że w jakimś tam stosownym czasie, że jest odnajdę i wtedy będziemy sobie mogli porozmawiać o konkretnym dokumencie, a tymczasem powracamy do małżeństwa, chociaż właściwie tych rozdziałów pana zwierzę jest dużo więcej oczywiście klasycznych pewnie czasem dzisiaj nie starczy w dzisiejszym programie ale, ale może rozpoczniemy, bo ten pan seks też rozpoczyna od od kultowego kości zostały rzucone słowa, które rzekomo miał powiedzieć Juliusz Cezar po powrocie do na teren cesarstwa tak właśnie Republiki wtedy jeszcze tak to jest jedna z tych powiązań właściwe, które zostały cesarzowi co zarobi przypisane podobnie jak jego ostatnie komu słowa ty Brutus przeciwko mnie, kiedy przekroczy drugiego, kiedy znalazł się z legionami na terenie Italii żaden wódz żaden generał dotychczas nie ważył się na podobny krok dlatego, że to była deklaracja buntu oni raczej przybywali jako osoby cywilne w pełni się swoją misję potem ewentualnie dozwolonej na odbycie triumfu w 2, przekraczając granicę wbrew zaleceniom Senatu, który wskazał mu rozpuszczenie Legionów kaliskich i zmierzając w kierunku Rzymu de facto wypowiedział posłuszeństwo legalnej władzy wszczął wojnę domową z kości zostały rzucone tak tutaj Herona PiS o tym m.in. potem zostało podchwycone rząd powiedział czy nie nie wiadomo, chociaż zdają się też, że w tym momencie nie ma takiego znaczenia to jest bardzo ładne zresztą, dlaczego się poważnie, dlaczego kości co jakości co z kości do gry to są kości do gry i tym bardziej wielki dowódca wielki wódz generał mąż stanu nie powinien tego rodzaju frazeologii wykorzystywać to wasz hazard był społecznie potępiany były momenty, kiedy był de facto zakazywane ustawowo hazardzista, zwłaszcza nałogowy hazardzista to niebyła osoba ciesząca się zaufaniem społecznym, bo osoba, na której Infamia Stanisława spoczywała gdzieś tam ex officio to była osoba pozbawiona zupełnie wiarygodności równo jak każdy nałogowiec, który ze sobą nie robi co się akurat nie zmieniło dzisiaj Cezar wypowiada słowa i są bardzo ciekawe teorie mówiące o tym dlaczego zrobił ten być może nie zależało być może to był doskonale wykształcony człowiek też dworski potrafiący się zachować kulturalny władający językami natomiast jedno odwołuje się do takiego plebejskich można powiedzieć wyrażone KO gdzieś tam z Czech kraj, gdzie te kości będzie kości stukają o blat obok leżą pieniądze wszyscy z czerwonymi oczyma listą wpatrują się, więc właśnie albo, że postawi oczywiście to, że postawił wszystko jedno usiane są oczywiste natomiast być może chciał zaimponować żołnierza być może się niż jeszcze bardziej do nich zachowują się jak jeden z nich kości wiadomo to była jedna z wielu ulubionych rozrywek żołnierzy tak jak dzisiaj np. karty sojuszach no i osoby jako analogię tutaj też nie znaczy bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa i moim gościem był pan prof. Maciej Jońca kierownik katedry prawa rzymskiego Instytut nauk prawnych wydział prawa prawa kanonicznego i administracji katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła II dzisiaj prawo rzymskimi Arabia książka wydana przez cecha Beck informacje już za kilka minut po godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA