REKLAMA

95. Koronawirus w kulturze narcyzmu. Podcast Dmitrovej i Stawiszyńskiego powraca

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2020-10-21 19:00
Czas trwania:
39:56 min.
Udostępnij:

„Nasze wewnętrzne konflikty” wracają po przedłużonej wakacyjnej przerwie. W pierwszym odcinku sezonu jesień-zima 2020 Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński inaugurują cykl rozmów poświęconych „kulturze narcyzmu”, jak przed czterdziestoma laty nazwał współczesność amerykański historyk i eseista Christopher Lasch.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry wydaje mi trawa i Tomasz Stawiszyński dobry wieczór albo dzień dobry po długiej przerwie wracamy po długiej długiej, ale wciąż w kontekście epidemii epidemii tej najbardziej rzeczywistej tej, której państwo w takiej czy inny sposób teraz obserwują nas doświadczają i obserwują, ale też o innej epidemii przy okazji będziemy rozmawiać epidemii narcyzmu, gdyby można było taką diagnozę postawić nie tylko w tym odcinku, który traktujemy jako jakiś rodzaj Rozwiń » wprowadzenia jej zakresu zagadnień którymi będziemy się zajmować później, ale w ogóle w całym tym sezonie pomyśleliśmy, że ciekawe będzie obserwowanie tego co się dzieje w świecie rzeczywistym na tyle na ile mamy dostęp do świata rzeczywistego będziemy poddawać refleksji już w tym odcinku jak to ma do naszego świata powiedzmy, że wewnętrznego czy pewnej kultury w ramach, której funkcjonujemy kultury narcystycznej pojęcie, z którym się państwo już naszych podcast wielokrotnie zetknęli chcemy się innymi słowy w tym sezonie przegląd przyglądać takim interakcją pomiędzy epidemia narcyzmu epidemią Korona wirusa wychodząc konstatacji, że ta pandemia Korona wirusa jest właśnie jednym z takich najbardziej masywnych globalnych zjawisk negatywnych destrukcyjnych jedną z takich katastrof właśnie można powiedzieć poważnych na gigantyczną skalę, która właśnie w kulturze definiowane jako kultura artystyczna się zdarzają no to momentem sprawdzam tak jest czymś w rodzaju takiego powiedzenia sprawdzam proszę wyłożyć karty nastu nie jest takim zdarł się trochę kurtynę jest serum prawdy jak to też już tutaj wcześniej mówiliśmy takim właśnie aktem, który nagle czyni rozmaite niewidzialne dotąd rzeczy widzialne Mino temu wszystkiemu co odsłania przed nami to doświadczenie i w ogóle specyfice kultury narcyzmu współczesnej będziemy się w tym sezonie naszych wewnętrznych konfliktów przyglądać z mężem zapraszamy właśnie do rozmowy nasze wewnętrzne konflikty podcast psychoterapeutyczno filozoficzny cóż mieliśmy pewien plan dotyczący tego, o czym będziemy rozmawiali w tym najnowszym sezonie naszych wewnętrznych konfliktów, ale rzeczywistość okazała się z naszymi planami średnio kolejowa, bo chcieliśmy rozmawiać o kulturze narcyzmu to miał być taki wątek przewodni o narcyzm w różnych oczywiście odsłonach interpretacjach, ale zawsze w takim styku perspektywy jednostkowej perspektywy kulturowej, bo też i nas w ogóle w tych rozmowach wszystkich do tej pory odbytych właśnie tego rodzaju styk interesował zawsze mieliśmy takie poczucie i tak staraliśmy się budować opowieści te rozmowy tutaj, że przenikają się 2 wymiary i że jak branie wyłącznie 1 albo drugiej perspektywy w oderwaniu jest no w każdym razie zapoznaje jakąś istotną istotną część zjawisk, z którymi, z którymi tutaj obcujemy no i chcieliśmy sobie rozmawiać o kulturze narcyzmu i o tym jak współczesny człowiek z 1 strony kształtowany jest do narcyzmu przez kulturę, a z drugiej strony żyję w tej kulturze, która promuje w jakim sensie postawy narcystyczne jak mówił jak mówił Christopher Lasza autor tego chwytliwego sformułowania kultura narcyzmu, ale w tym sensie rzeczywistość nam to udaremniła, że cóż, kiedy kończyliśmy poprzedni sezon to pandemia była takim zaniku można powiedzieć w każdym razie na tyle osłabła, że można było dość swobodnie poruszać po mieście wyjeżdżać różne miejsca w wakacje było ciepło spędzaliśmy dużo czasu na zewnątrz no ale teraz jesienią, kiedy zaczynamy ten kolejny sezon już mamy w Polsce 10 000 to dzisiaj dane zachorowań na koronach wirusa właśnie w całej Europie w stanach Zjednoczonych wszędzie ta pandemia nabiera rozpędu już w tej chwili mamy rekordowe ilości zachorowań przekraczające to wszystko co było w poprzedniej odsłonie, więc w, jakim sensie myślę, że będziemy musieli się tutaj konfrontować pandemię no bo ona ogromny sposób oddziałuje na nas no i też wydarza się w kulturze artystycznej o sobie powiedz też pandemia w kulturze narcyzmu tak o tym właśnie chciałem powiedzieć, że trzymanie się tego wątku przewodniego i naszego planu nie całkiem przypadło nie chodzi o to, żeby się też jakoś bardzo kurczowo trzymać, ale wydaje mi się, że w ogóle ten pomysł zrodził się w nas z racji tego, że nasze rozmowy są jakąś nieustającą próbą różnych kawałkach, ale diagnozowania tej aktualny doświadczany rzeczywistości nie sposób tutaj abstrahować od tak kontekstu, który na w sposób fundamentalny wraca nasz sposób myślenia na temat różnych rzeczy wiele słów na ten temat też już padło między nami narcyzm też mówiliśmy niejednokrotnie różnych jego aspektach zarówno tych takich najbardziej oczywistych prostych skojarzeniach typu odsyłamy do odcinka na temat sesji po wielokrotnie pojawiający się tutaj nazwisko Lasza, bo to jest jego wielkim fanem kultura narcyzmu to jest książka z siedemdziesiątego dziewiątego roku, więc właściwie pytanie jest takie czy pewne tendencje, które były obserwowane przez teoretyków kultury historyków na tutaj można wiedzieć, że zapoczątkowane przez lekarza takie głosy, bywa że już wcześniej from np. też pisał o takim nasilanie się takich tendencji w ogóle taki trend powiedzmy, że w drugiej połowie dwudziestego wieku czy my doszliśmy do takiego miejsca, gdzie stajemy w obliczu pewnych przewartościowań, czyli potencjalnej zmiany tego wieku epoki narcyzmu na coś innego Andrzej lat w swoim tekście opublikowanym w polityce już dobrych kilka lat temu jak możliwe nawet ponad 10 nie powiem teraz dokładnie pisał o tym, że na wiek dziewiętnasty był wiekiem histerii druga połowa dwudziestego wieku ta wiek narcyzmu, a być może 2001. 2, kto jest epoka autyzmu oczywiście posługujemy się tym słowom w sensie w sensie metaforycznym, ale chodzi o pewną fundamentalną zmianę pozycji jednostki doświadczenia podmiotowości konstytuowania ja nie tylko ja właściwie sieci relacji w obrębie pewnej rzeczywistości, która no i inaczej inaczej jest strukturalnie zorganizowana i o ile właśnie pewne więzy i rodzaju ograniczenia wolności wiek dziewiętnasty nas wpychał, czyli właśnie historia była próbą wyrwania się z okowów tych różnych zasad norm o tyle no narcyzm stał się do tego stopnia epoką wyzwolenia wyzwolenia od wszelkich więzów od wszelkich ograniczeń, że tak naprawdę ja to jakoś koresponduje z pewnymi bieżącymi tematami zastanawiam się nad tym ile mamy jeszcze wspólny świat, czyli współdzielone rzeczywistość ana ile właściwie relacja z samym sobą też tutaj Andrzej Leder w rozmowie z tobą to bardzo ładnie nazwał w podcaście skądinąd może to jest relacja definiująca istotę ludzkiego doświadczenia, że najważniejsza relacja dla współczesnego człowieka relacja z samym sobą tak i że właściwie pewne pewne niepowodzenia na tym polu rodzą jakieś ogromne cierpienie też nie, pomijając tego, kiedy mówimy o kulturze narcyzmu to nie mówimy o tym, że nie wiem o jednostce chorobowej o diagnozie psychiatrycznej czy psychoanalitycznej jakiejkolwiek innej mówimy o pewnym zjawisku, w którym wszyscy jesteśmy zanurzeni oczywiście te nasze rozmowy będą służyły też temu, żeby przyglądać się na takim indywidualnym manifestacją tego jak rzeczywistość społeczna odciska się na naszym wyposażeniu psychologicznym, ale z drugiej strony chyba będziemy myśleli o tym szerzej i trochę właśnie czy ja ja miał taką nadzieję, że te rozmowy będą taką szansą na to, żeby przyglądać się temu od różnych stron ja powtórzę, że chyba dla mnie w tym momencie najistotniejsze kontekstem jest ten kontekst pandemii sny, bo no tak ekstremalna sytuacja, z jaką mieliśmy do czynienia najpierw przy okazji tej pierwszej fazy, kiedy był pełen lock Down teraz, kiedy na razie jeszcze tego pełnego dawno nie ma, ale moim zdaniem wiele wskazuje, że to będzie w pewnym momencie konieczność tak, dlatego że Note wskaźniki rosną w takim tempie, którego nawet najbardziej pesymistycznie nastawieni twórcy modeli matematycznych nie przewidzieli, a wydaje się, że właśnie lock Down był powodem, dla którego ta pandemia w tej poprzedniej fazie nie rozwinęła się do jakichś gigantycznych rozmiarów tym razem oczywiście jak na razie z uwagi na to jak skonfigurowana jest rzeczywistość gospodarcza nie można sobie na to pozwolić jeszcze w każdym razie, ale być może być może nie będzie innego wyjścia w każdym razie ta ekstremalna sytuacja nas strasznie dużo rzeczy wydobywana powierzchnie to znaczy różne takie aspekty funkcjonowania społecznego i funkcjonowania poszczególnych jednostek, które w przy okazji takiego świata funkcjonującego wedle dobrze znanych dobrze naoliwiony mechanizm mówi prawideł trzymano w ryzach albo, które były na tyle ukryte, że można było przy pomocy różnych tam sposobów racjonalizacji tak dalej nie zwracać na nich uwagi udawać, że ich nie ma także przed sobą teraz wychodzą na światło dzienne stają się stają się nieuniknione czy konfrontacja z nimi staje się nieunikniona no to jest rodzaj ja nie mówię w takim trybie tego idealistycznym, że to pandemia teraz nas zmieni tak wiele nas nauczy et Cetera, bo tak nie będzie za związane ze sobą ileś miesięcy obserwacji tak, ale niewątpliwie pewne rzeczy ona wydobywana powierzchnie i zmusza do konfrontacji z nimi przynajmniej bieżącej to oczywiście później też może zostać wszystko jakoś tam schowane pod tapczan i zapomniane, ale przynajmniej w tym momencie coś takiego jest jest coś takiego się dzieje no myślę, że ten narcyzm współczesnej kultury właśnie to jak ona bardzo jest odwrócona od takich oczywistych składników ludzkiej egzystencji, na które osobowość narcystyczna wedle Christophera Lasza nie chce się właśnie zgadzać no staje nam przed oczami staje nam przed oczami mowa oczywiście m.in. o kruchości podatności na zranienie podatności na chorobę na starzenie się śmierć to są takie składowe wg klasa, których osobowość narcystyczna nie chce znać, bo chce trwać wiecznie w pewnym idealnym stosy, bo ściany i kultury, ale właśnie zarazem kultura, która nosi cechy osobowości osobowość nosi cechy tej kultury, więc w takiej sytuacji no to może być bardzo ciekawe laboratorium do przyglądania się różnym aspektom narcystycznej kultury właśnie to dla nas osobowości artystycznych współczesnych to jest oczywiście bardzo rzadkich nowoczesnej Atlas wszystkich to jest bardzo dotkliwa okoliczność, że oto pojawiają się tak daleko idące ograniczenia, że nie mogę już robić tego co chciałbym robić, że nie mogę żyć tak jak chciałbym żyć nie mogę żyć tak jak dotąd żyłem jak się przyzwyczaiłem, że musi zderzyć się z pewnymi granicami pewnym nieprzekraczalnym mi nieprzekraczalnym mi ograniczeniami oczywiście to, jakie to są ograniczenia, jakie to są konsekwencje daleko idące też ma wiele wspólnego z tym jak ten świat jest zbudowany jest zbudowany także o dowiedzieliśmy się niniejszym, że w zasadzie jeśli chcemy ratować ludzi naprawdę ratować ludzi musimy to robić za cenę jakiegoś powszechnego bankructwa i kompletnego chaosu i demontażu całej rzeczywistości, w której żyjemy byśmy ją tak urządzili, że nie przewidywaliśmy, że ludzi trzeba będzie ratować, bo ona nie po to, jest, żeby ludzi ratować, bo to jest, żeby generować zysk no, więc to jest myślę też dość brutalna prawda na to zwracaliśmy uwagę też w naszych poprzednich rozmowa, zwłaszcza w tym czasie, kiedy rzeczywiście takiego pierwszego zdarzenia na doświadczenie LOK dawno czegoś co by nam kilka tygodni wcześniej do głowy nie przyszła jakże mogłoby się wydarzyć, ale faktycznie od jakiegoś czasu zadajemy sobie pytanie czy i znaleźliśmy się w czasie, kiedy wyobrażenie na temat świata pozbawionego ograniczeń no w jaki sposób się rozpada czy faktycznie rozpada i czy to pozwala zobaczyć właśnie rzeczywistość pewien wspólny świat ja będę do tego wracać to znaczy, że to co mnie najbardziej przeraża w tym opisie właśnie narcyzmu czy jako jako metafory jak bardzo szerokiej kategorii kategorii, która jest dzisiaj w popularnym obiegu, które oczywiście wysuwa nasuwa mnóstwo skojarzeń też takich no dosyć banalnych uproszczonych, że np. można co rusz w internecie trafić np. artykuł, że nie wiem miały do czynienia z narcyzem, jeżeli doświadczyłeś 5 punktów właśnie sytuacji kontaktu z jakąś osobą, która w swoim poczuciu była nadużywający czy nie kwestionuje tego rzeczywiście takie doświadczenia są, ale no, że w gruncie rzeczy wtedy można uznać, że są jakieś takie jednostki, które są nośnikami czegoś bardzo złego i trzeba tutaj się chronić za wszelką cenę przed nimi na rzeczywistość pewnie trochę bardziej złożona tak samo jak rozumienie tego fenomenu ale, że to co mnie przeraża to jest właściwie właśnie takie doświadczenie soli ze stycznia nie jakaś niemożność sięgnięcia dotarcia do umysłu drugiej osoby czy do wyobrażenia bierze że, że jakieś inne umysły poza moim własnym istnieje, że jak świat poza moimi własnymi fantazjami projekcjami potrzebami omnipotencji różnych innych rzeczy jeszcze są, że coś nie jest nie wiem funkcji itd. w dużej mierze wydaje się, że rzeczywistość bardzo sprzyja temu, żebyśmy jednak tych naszych bankach pozostawali banki też już wcale nie oryginalne sformułowanie, ale myślimy, że oczywiście tworzymy też jakieś banki społeczne to teraz bardzo jest widoczne w kontekście pandemii to znaczy, że na zgadzamy się co do tego jak należy postępować oczywiście wszyscy się bardzo specjalizują w różnych kwestiach tak rozpoznawania nie wiem tak jak powinna funkcjonować gospodarka jak powinna funkcjonować leczenie szpitalne i różne różne inne rzeczy wszyscy się znają też na chorobach zakaźnych mówi półżartem oczywiście sama też bardzo bym chciała mieć takie każdy mecz myślę, że większość z nas, szukając jakiegoś poczucia bezpieczeństwa szuka jakichś odpowiedzi, które są wystarczająco satysfakcjonujące takie, które dają jakieś poczucie orientacji w świecie, który jest w tym momencie straszliwie rozchwiany i nie zanosi się na to, żeby ci się przed zmieni o nie, więc właściwie jak myślimy o tym świecie teraz jakoś utworzy faktycznie tę rzeczywistość dalszą natomiast myślę o tym, że nie tylko jesteśmy w jakiej w takich bankach powiedz może naszych grup społecznych czy tego czy coraz więcej się mówi już od lat takich podziałów trochę plemienna też natury politycznej itd. jest Bertrand państwo już go znają oczywiście uwagi na okoliczności epidemiologiczne znowu nagrywamy wszystko w domu no i no cóż na muszą się państwo przygotować, że on także będzie chciał swoje 3gr dodać do no właśnie tak do tych zawodów to też trochę osobowość narcystyczna nawiasem mówiąc taki adorować od małego i i tych się zastanawiam na ile i tutaj taką bardzo dobrą ilustracją tego jest firm z osiedlem, które teraz no bardzo zyskał na popularności, ale na ile tak naprawdę w ogóle pozostajemy, w jakich takich swoich światach to znaczy światach swoich właśni projekcji i też takiej relacji z tym urządzeniem w danym medium społecznościowym, które oczywiście Niemcy PKB taki padł ciekawe czy przykład albo taka no tak taki właśnie dobrze zobrazowanie tego w rozmowie sama Harrisa z Tristan Harris samym zbieżność nazwisk przypadkowa wręcz może w danym adresem jeśli państwo widzieli te będą państwo kojarzyli Tristana Harrisa bon już taką centralną postacią jest tego filmu kiedyś etyk projektów w korporacji Google, a teraz taki usług brałem można powiedzieć jeśli chodzi o rynek cyfrowy, bo człowiek który, który właśnie stoi za za między Nacho no tak taka główna postać w filmie Sąsiady lama, żeby taki eksperyment zrobić, żeby wziąć na wkład urządzenie dajmy na to telefon komórkowy swojego nawet partnera przyjaciela itd. zobaczyć, jakie treści jak różnym charakterze wyświetlają pomimo tego, że jednak zakładam, że między nami różnice nie są jakiś taki fundamentalne tym urządzeniu tej drugiej osoby o moim hobby oczywiście to wszystko jest taki sposób skonfigurowane, żeby jak najbardziej no nakręcać potrzeby sięgania po to, kolejne treści kolejne treści treści termin karmienie mózgu taką dawką po prostu właśnie no drobnymi datkami chemicznych zmian, które powodują na jakiś rodzaj pobudzenia i właściwie się zastanowię czy wtedy, jeżeli masz to urządzenie w zasięgu ręki faktycznie do jakiego stopnia ta nasza wspólna rzeczywistość to jest problem podniesiony jako problem też natury politycznej tego w ogóle jak skonstruowana jest na świat obecnie na ile mamy dostęp do jakiejś wspólnej Kate prawdy jak by jako takiej kategorii, które jednak podlega jakiejś weryfikacji na ile mamy dostęp jakiś wspólny rzeczywistości na ile mamy dostęp w ogóle jakiegoś wspólnego świata na ile właściwie funkcjonujemy też, w jakich takich coraz bardziej kurczących się wokół nas samych baniek, które są w stanie w pewnym sensie no dostarczać właśnie i idealnego odzwierciedlania to znaczy one w takiej piękny sposób się dopasowują nieustająco do tych naszych potrzeb o krok, wyprzedzając formatu jest jakiś sposób nasze myślenie nasze postrzeganie właściwie zmienia się zmieni czy zmianie podlegają pewna dyspozycję poznawcze danej osoby i tam się wydaje jakąś taką skrajnie stabilną wizję oczywiście nic nie mówię tego w takich kategoriach dramat nie używajmy mediów społecznościowych w ogóle nie w takim duchu chyba jakoś tak bardziej meta poziom tak, ale to to jest właśnie taka taki modelowy przykład kultury narcyzmu w praktyce oczywiście tutaj wszystko przymknięte w rynek w komercję, ale sytuacja jest taka, że to każdy z nas jest właśnie zanurzamy, jakby we własnym każdemu z nas indywidualnie wytwarza się świat, w którym żyje po to, właśnie, żeby w tym świecie dokonywał określonych decyzji konsumenta konsumenckich, żeby można było na niego oddziaływać, żeby można było wywierać na niego wpływ, więc każdy z nas ma ma ma taki mały swój świat, który tam te algorytmy mu generują w zasadzie każdy z nas jest jak babcia piosenki znanej Wojciecha Młynarskiego jest taka jego bardzo popularna niegdyś ballada o babci, której to balladzie mamy babcie właśnie mieszkającą gdzieś tam na górze w domku cały świat jest tak skonstruowany jak całe funkcjonowanie tej rodziny, żeby babcie izolować od różnych faktów, żeby ona myślała, że rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej niż naprawdę wygląda no a kiedy coś takiego się dzieje, że np. nie wiem babcia mogłaby się dowiedzieć za pośrednictwem jakiś komunikatorów zewnętrznych mediów zewnętrznych z telewizji z gazety np. o czymś co co jakoś burzy ten obraz świata, który babcia chce zachować to tu cytujemy Górskiego fakt ten się nie stanie dla babci udręką bowiem się drukuje dla niej osobne pisemko na domowej drukarce wszystko się w usta i w ogóle się staruszki na parter nie Puszcza, więc właściwie każdy z nas jest teraz taką babcią piosenki Młynarskiego, dla której drukuje się osobne pisemko w tym osobnym PiS-em ku starannie sformatowany przez algorytm jest dokładnie to co babcia lubi co babcia już znaj, żeby babci tam żadnego dysonansu poznawczego nie wytwarzać no, a to z kolei rozrodu oraz babci z panem efekty to z kolei przywołuje znane znany fragment Heraklita, który powiada w pewnym momencie, że dla tych którzy, którzy nie śpią jest 1 wspólny świat dla tych, którzy zasypiają są osobne światy, w których każdy z tych śpiących się pogrąża jak się pogrążamy się nie mówi raki no to każdy ląduje we własnym indywidualnym świecie oddzielonym od innych a kiedy się budzimy się budzimy do wspólnego świata no tylko nie było jeszcze farsa jak Heraklit opisał w ich Irakli nie miał miejsca w związku z tym nie nie nie zdawał sobie sprawę, że może być dokładnie odwrotnie właśnie, kiedy wchodzimy paradoksalnie do medium społecznościowego, który ma nas łączyć z innymi to każdy teraz wchodzi do zupełnie innego świata, bo każdemu co innego się tam wyświetla każdy w innym takim paśmie funkcjonuje no to jest w kontekście właśnie doświadczenia, które rozgrywa się wspólnym świecie realnym świecie i które obejmuje nas wszystkich, czyli pandemii dramat pewnego rodzaju no bo pandemia jest w naszym świecie mówi o pewnych takich poznawczych w bankach właśnie, a np. świecie osób które, które zamiłowanie mają do teorii spiskowych i różnych negacją rozmów nie ma pandemii, ale zarazem wirus działa w odniesieniu do ciał zarówno tych, którzy jego uznają, jaki tych, którzy go nie uznają no to jest wiele może to też nieprawda no oczywiście żartuje ja jestem bardzo jednak zaniepokojona tym jak bardzo mogę mogą ten czy jak bardzo to nasza wspólna rzeczywistość już, że one, że te rzeczywistości już jakoś nie uzgadniana i nie negocjowali i to widać bardzo wielu obszarach naszego życia i tutaj manifestuje się w sposób spektakularny te relacje z samym sobą, która jest gruntu też skrajnie nieszczęśliwe mająca i myślę o tym, że te nasze rozmowy mogą być jakąś próbą po prostu przyglądania się różnym aspektom tego to znaczy, że możemy czasem jeszcze bardziej strony jakichś koncepcji natury psychologicznej na temat genezy powstawania narcyzmu powiedzmy, ale też raczej może ze stosowania różnych takich teorii do oglądania nie mówię, że to zawsze jest Walentyna, ale do oglądania do oglądania rzeczywistości społecznej rzeczywistości, która nas otacza na ile wspólnej zastanawiam się od czasów Lasza nieco się zmieniło właściwie też ten postęp techniczny technologiczny jest niesamowity albo stać właśnie śmieszne bo, bo on tam przecież nawet dużo wywodzi na temat ekspansji kultury obrazkowej i mam namyśli fotografie to że, że fotografie zajmują w gazetach coraz więcej miejsca jest coraz mniej tekstu coraz więcej fotografii no to w porównaniu z tą całą rewolucję cyfrową, która się później dokonała tam to w ogóle był to była epoka pisma jeszcze i to i to w rozkwicie jak to złożymy do dzisiejszych jeszcze po drodze telewizja oczywiście takich diagnoz kierunku w jakim zmierzają współczesne społeczeństwa było bardzo wiele też i socjologów właśnie psychologów filozofów może będzie można trochę się nad tym pochylić pewną popularność zdobyła książka dżin płynnie, która o, której tutaj wspominaliśmy, bo mówiliśmy o książce ICAN, które się w Polsce zresztą okazała na temat właśnie tych młodszych pokoleń, które de facto już na kształtowały cały swój świat poznawczy już w kontakcie z tym całym z tymi mediami społecznościowymi itd. ale wcześniej ukazał się książkę jej wraz z kitem Hampelem11 pytamy, więc wiedział NT argument i Onetem też tak książka z dopłat z dużą popularność, ale pokazuje za pośrednictwem badań oczywiście były dyskusje na temat tego na ile metodologia tych badań prawidłowa oczywiście jakaś krytyka tej książki też była trudno jest właściwie tutaj konsensus natomiast, że na oczywiście kultura amerykańska jest tutaj pierwowzorem w ogóle tego typu ewolucji społecznej i leży zresztą też w tym kontekście o tym pisze ale nie pokazuje, że wśród tych młodszych pokoleń z roku na rok w sposób znaczący wzrasta procent występowania wg tam od określonych w kwestionariuszu psychologicznych ten rodzaj grysu narcystycznego to bardzo ciekawe, że książka właśnie nazwana została epidemia narcyzmu, czyli jako narcyzm jako właśnie choroba choroba współczesności choroba no i zasad w kwestii jako metafora zastanawiam się na ile można to jakiś paraleli oglądać to tej bardzo realnej vide ministrom mamy do czynienia to znaczy epidemii na takim poziomie biologicznym jak 2 właściwie epidemie ze sobą wchodzą interakcje, gdyby oczywiście uznać, że taka diagnoza jest prawidłowa jest pewnym dystansem z zastrzeżeniem, że no wszelkie psychologiczne diagnozował czy wszelka zapewniających logicznych narzędzie diagnostyka świata społecznego jednak jest skażona bardzo wieloma potencjalnymi błędami nieprawidłowościami no ja myślę, że tak jak wcześniej mówiliśmy, że ta podstawowa oczywiście to no tak to jest już skomplikowane zagadnienie i tak naprawdę to pewnie o tym jak te 2 rzeczywistości rzeczywistość 1 epidemii drugi epidemii na siebie oddziałują tam się dowiemy za parę lat jak będziemy mogli zobaczyć, jakie są np. tego dalekosiężne konsekwencje, ale w pierwszej w pierwszym odruchu mam mam właśnie taką myśl, że że, że tutaj zachodzi pewien rodzaj OSO osobliwego takiego zetknięcia tej rzeczywistości, w której każdy żyje pogrążony we własnym świecie, w której trudno właściwie o wspólnie czegokolwiek no bo każdy ma swoje pisemko drukowane przez przez algorytmy, a zarazem i właściwie tak ta struktura rzeczywistości sprzed pandemii Korona wirusa była taka, że można było sobie w ten sposób funkcjonować to znaczy te na te ten świat jest w ogóle takim światem, w którym my się tak domykamy w tych samych kręgach towarzyskich tych samych, jakby strukturach i to było wszystko jakoś ze sobą zsynchronizowane i też sprzyjało właśnie temu, żebyśmy takie ani inne decyzje konsumenckie podejmowali natomiast w momencie, kiedy mamy z 1 strony inwazja wirusa, który atakuje wszystkich po równo, które na, który nie patrzy na to czy ktoś go uznaje, czego nie uznaje czy uważa, że rzeczywistość jest rzeczywista, że jest nierzeczywista jak np. ci, którzy uczestniczą w tych manifestacjach ogromnych szykuje się chyba na sobotę jakaś kolejna manifestacja osób, które nie uznają rzeczywistości ciekaw jestem i dla osób jedzenia moja podróż przeciwko rzeczywistości to jest takie ciekawe pewnym poziomie to znaczy tak ciekawa figura tak absolutnie to jest oczywiście figura stara jak jak świat miota, ale masz pytanie czy wobec, jaki dzisiaj warto zapytać wobec, jaki czy co tu jest rzeczywistością to jest na ile mamy dostęp no myślę znaczy ja jestem w stanie zrozumieć ten błąd, który też często wynika właśnie takiego niewydolności systemu i braku przygotowania tego systemu na tego rodzaju wydarzenia bo, gdybyśmy mieli pewnego rodzaju poduszki to znaczy, gdybyśmy urządzali świat taki sposób, w którym bierzemy pod uwagę to, że nie wiem nie mnie nie nie chcę teraz brzmieć jak taki naiwny idealista albo kanapowy krytyk prawda, które sobie siedzi i wie lepiej ska, który działa zgodnie z realizmu natomiast jednak, że naprawdę nikogo nie zmarli nie ale, toteż jest potrzebne trochę żeby, żeby pewne rzeczy nazywać sobie po imieniu, ale myślę że, że jednak, gdybyśmy urządzali tę rzeczywistość biorąc pod uwagę, że takie sytuacje mogą się zdarzyć mając pewne środki, które mogą złagodzić przebieg tego rodzaju sytuacji to też mnóstwo ludzi nie doświadczą, aby takiego takiego dyskomfortu związanego z tym, że tracą pracę, że mają w perspektywie jakieś bankructwa jakieś bardzo daleko idące poważne problemy finansowe no i lepiej jest w takiej sytuacji to też metoda w cudzysłowie przecież znana charakterystyczne dla umysłu ludzkiego pewnych rzeczy nie dopuszczać lepiej mieć taką narrację, że to wszystko jest albo jakiś spisek albo jakiś wymysł nie ma żadnej pandemii i dajcie nam spokój Święty, więc w, jakim sensie rozumiem to to zachowanie czy ten ten rodzaj podejścia natomiast wydaje się bardzo niebezpieczne no właśnie, dlatego że że całkowicie, ignorując fakty, ignorując rzeczywistość no i poszukujący, jakby rozwiązania takich problemów, z którymi się zmagamy właśnie dokładnie tam, gdzie to rozwiązanie potencjalnie mogłoby się znaleźć no bo poszukujące rozwiązania problemu fikcyjnego zamiast problemu realnego natomiast tam się wydaje naprawdę bardzo niebezpieczne i smutne i takie potencjalnie destrukcyjnych skutkach, że że, żeby w ogóle jakoś przeciwdziałać sytuacji kryzysowej musimy się bazową zgadzać na to, że kryzys jest, że do doświadczamy tego kryzysu, że on dotyka takich to takich obszarów świata, w którym wszyscy żyjemy tymczasem tutaj uwagi natowskie parametry, o których rozmawialiśmy to jest wysoce problematyczna myślę, że w różnych odsłonach będziemy się tutaj zastanawiać nad tym jak na ile można rozumieć poznawać ja ana ile też można gdzieś zatrzymać zachować proporcje i poza to ja wychodzi, czyli widzieć też, że to ja jest zanurzone w jakimś świecie społecznym i wciąż wierzy, że wspólnym bardzo zachęcamy państwa do tego, żeby z różnymi pomysłami się do nas wracać, bo myślę, że możemy eksplorować zarówno relacje Azja na poziomie tych naszych rozmowach ciała, jakim świecie polityki relację narcyzmu z władzą to jak narcyzm się właśnie na różne sposoby manifestuje epoce pandemii no myślę, że takich śladów albo różnych intuicji, które się z tym wiążą w otaczającej nas rzeczywistości lip bardzo wiele i że chętnie też państwo perspektywą się zapoznamy chętnie będziemy jakoś wspólnie próbowali te tematy pogłębiać musi przyglądać będziemy też mam nadzieję dzięki nowoczesnej technologii rozmawiać z gośćmi poza studiami czy poza studiem czyli, zachowując warunki bezpieczeństwa, a zarazem no miejmy nadzieje z szansą na na spotkania, czyli właśnie trochę na wyjście poza te nasze dotychczasowe wewnętrzne konflikty no i od razu może podamy mamy nowy adres internetowy, na którym prosimy, żeby państwo do nas od tej pory pisali i obiecujemy, że będziemy odpisywać regularnie, bo z różnych powodów technicznych mieliśmy trochę kłopot często z odbieraniem poczty, ale teraz już będziemy robić regularnie odpisywać także wszyscy z państwa, którzy nie dostali od nas odpowiedzi bardzo przepraszamy poprawimy się będziemy teraz już odpowiadali trochę siła wyższa trochę inne inna inne okoliczności nasze wewnętrzne konflikty małpa Gmail com nasze wewnętrzne konflikty małpa z Ameryką bez polskich znaków oczywiście to jest mają, na które prosimy, żeby od tej pory państwo do nas pisali z wszelkimi właśnie pomysłami propozycjami refleksjami może jakimiś też Chorwacja obserwacjami dotyczącymi tego co się dzieje o no bo to będzie taki sezon myślę mówi o tym sezonie, który właśnie inaugurujemy, w którym trudno będzie uniknąć takiego właśnie stałego odniesienia do do sytuacji oczywiście nie tak będzie, że zamierzam nieustannie zajmować się Korona wirusem broń Boże ale, ale na pewno będzie ten wątek przewijał, bo sytuacje bardzo dynamiczna i na razie nie ma widoków na to, żeby miała się jakoś wyraźnie poprawić w najbliższym czasie także zachęcamy do tego do kontaktu no oczywiście przypominam, że Bartosz Dąbrowski jest wydawcą tego programu do usłyszenia do usłyszenia podcast psychoterapeutyczno filozoficzny tylko na TOK FM w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA