REKLAMA

Tomasz Kolankiewicz o filmach konkursowych i przyszłości festiwalu w Gdyni

Kultura Osobista
Data emisji:
2020-10-21 19:00
Audycja:
Czas trwania:
22:12 min.
Udostępnij:

Gościem audycji jest Tomasz Kolankiewicz - dyrektor artystyczny 45 Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Data festiwalu 8-12 grudnia. Rozwiń »

Tomasz Kolankiewicz: "Wybieraliśmy z 30 tytułów, które spełniły założenia formalne. Pracujemy obecnie nad formułą festiwalu. Sytuacja się diametralnie zmienia. Z zaproszenia do jury ludzi ze świata musiałem zrezygnować. Mamy mało czasu na przygotowanie tegorocznej edycji. Dostałem powołanie do ministra na 3 lata, więc do wszystkich pomysłów wrócę." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska wczoraj poznaliśmy listę filmów, które wezmą udział w konkursie głównym czterdziestego piątego festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni zaplanowano na ósmy 12 grudnia gościem kultura osobista jest dzisiaj Tomasz Rynkiewicz dyrektor artystyczny gdyńskiego festiwalu wita serdecznie dobry mecz, zanim filmach to pytanie o to czy festiwal na pewno się odbędzie biorąc pod uwagę, że również Gdynia jest Rozwiń » w strefie czerwonej zachorowań na KOV 19 w gdańskich szpitalach dochodzimy do punktu krytycznego już Note 4 pytania, które się wszyscy zadają bez przerwy pracujemy razem z zespołem nad opracowaniem takich takiej Formuły festiwalu, która umożliwi przeprowadzenie i ja jestem jak najdalszy od tego, żeby w ogóle odwoływać festiwal przypomnę, że w swojej historii tego festiwalu ten festiwal nie odbył się tylko raz w miał dwuletnią przerwę w czasie stanu wojennego to na pewno nie jest to, czego chciałbym, żebyśmy nawiązywać, zwłaszcza jak przy pierwszej czy Grecji także zastanawiamy się w jakiej formule ten festiwal przeprowadzić jesteśmy tutaj też no poznaliśmy filmy wyselekcjonowane, więc możemy też podjąć rozmowy z producentami dystrybutorami tych filmów zakwalifikowanych i pracujemy nad tą formułą jak, bo jak wiesz jak państwo wiedzą sytuacja bardzo dynamicznie się zmienia rzeczy, które jeszcze 2 tygodnie temu braliśmy pod uwagę teraz okazują się w już nie niemożliwe do przeprowadzenia podejrzliwość sytuacja nadal będzie się zmieniać w kolejnych tygodniach spróbujemy przygotować takie warianty, które w jakikolwiek formule umożliwia przeprowadzenie tego festiwalu natomiast informowanie to, jakie dokładnie będą warianty jest to rzecz się leczy festiwal jest przygotowany technologicznie na taką sytuację, że być może będzie w całości musiał odbyć się w sieci mamy cały czas nad tym pracujemy tak czasy, gdy bardzo mało natomiast wiemy też różne festiwale w ten sposób odbyły z wielkimi sukcesami także mamy nadzieję, że nam też w razie takiej konieczności to uda mamy trudny czas niestety jako kandydat na dyrektora artystycznego, gdy nie miały ambitny program czy z wielu pomysłów ze względu również na pandę Michno sytuacji, jakie zapisał w swoim programie pisanym już podczas gdy musiał zrezygnować oczywiście ten program rzeczywiście pisałem w trakcie od dawna natomiast sam początek tego programu pamiętam, że tak myślałem wtedy, że no być może rzeczywiście krakowski festiwal filmowy to jest zagrożone natomiast na pewno np. festiwal do Syrii grafiki czy by 3 już w ogóle nie mówiąc o nowych horyzontach byłem przekonany uznał zarezerwowany już do nocleg we Wrocławiu na nowe Horyzonty zwolnienie nie brałem pod uwagę tego, że to może tak długo potrwa tak to znaczy jak pamiętamy na początku tego dawno nikt nie myślał o tym, że to aż tak długo będziemy mieli do czynienia z tą z tą pandemią, jakbym dostała bardzo się bardzo się zmienia dynamicznie więc, więc siłą rzeczy z części musiałem zrezygnować miałem np. na zaproszenie do Gdyni Międzynarodowego żyli i oczyszczenie wyłącznie Międzynarodowego takiego mieszanego polską zagranicznego no w tej sytuacji, kiedy nie wiemy czy osoby będą mogły do Polski przylecieć, kiedy nie wiemy czy one jakby nawet przyleciała przyjechały, gdyby byli goście z trudną ścieżkę bliższych stron i toczą oni po prostu nie trafiono na kwarantannę w Polsce w istocie to są takie rzeczy, które trochę uniemożliwiają przeprowadzenie tego elementu programu dotyczy także mało dosyć czasu na przygotowanie tegorocznej edycji też część rzeczy już została zdecydowana, zanim ja został powołany także siłą rzeczy nie zmienia się zasad w trakcie w trakcie gry, więc jest, więc z trzeciej rzeszy musiałem zaplanować po prostu na kolejne lata natomiast nie jestem powołany przez przez ministra na kadencję trzyletnią i w czasie tych 3 lat mam nadzieję jednak zmiany, które zaplanowano przeprowadzić ja jestem zdania, że na festiwale czy plan jeśli pracuje tak właśnie tak dużym jednak w takim trybie rocznym także do do prac nad kolejną edycją już mamy takie wstępne zarysy już teraz, gdyby rzeczy tym rozmawiać mamy zaplanowane prace bezpośrednio po jak gdyby zaś zamknięciu sprawozdaniem tegorocznej edycji, więc dym tutaj na pewno nie będę pracę mam nadzieję przeprowadzi w kolejnych latach ten budżet czegoś trzeba przeprowadzić w tym roku to teraz powiedzmy w takim razie tych firmach wyłonionych do konkursu głównego zgodnie z regulaminem festiwalu wyboru 12 filmów dokonały się jako dyrektor artystyczny wraz ze swoim organem doradczym zespołem selekcyjną dodatkowo komitet organizacyjny festiwalu włączył do konkursu 2 filmy wymienienie jeśli pozwolisz wyselekcjonowane firma złote srebrne Lwy powalczą w tym roku 25 lat niewinności Jana Holoubka amatorzy i one się Wierzyński bliscy Grzegorza Jarosz szuka jak najdalej stąd Piotra Domalewskiego jak zostałem gangsterem historia prawdziwa Macieja kabulskiego magnezja w reżyserii Macieja Bochniaka sala samobójców Hitler Jan Komasa Sweet w reżyserii Magnusa von Horna śniegu już nigdy nie będzie w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej we współpracy z Michałem Englertem zabito i wyjedź z tego miasta, czyli Mariusz Wilczyński Jaya w reżyserii Roberta Glińskiego ŻUŻEL Doroty Kędzierzawskiej mistrz Macieja Barczewskiego i tarapaty 2 w reżyserii Marty Karwowskiej trudny wybór ze wszystkich filmów i zgłoszonych no i zgłoszonych było w końcu i zaakceptowany formalnie było 30 tytułów wybór zawsze jest trudnym tutaj trzeba pamiętać o tym, żeby w razie wtedy też być brany pod uwagę różne elementy prawda to znaczy oczywiście w Gdyni są nagrody główne nagrody za najlepszą reżyserię nagrodę za zabicie jak wybrać najlepszy film natomiast szereg nagród aktorskich nagród technicznej jak za scenografię muzykę tak dalej wszystkie elementy brane pod uwagę żeby, żeby jak jakiś film, nawet jeżeli nie jest w pełni spełniony artystycznie natomiast, który z tych elementów albo właśnie wybitna kreacja aktorska albo jakiś fantastyczny zdjęciach ma to wtedy też taki taki film braliśmy pod uwagę już od 30 filmów nie ukrywam, że życie byłoby była spora konkurencja także aktor wybór był trudny ten ten poziom wcale nie wydają się w tym roku jakiś jakiś niski jest tutaj bardzo duża reprezentacja twórców, którzy kategorię debiutu filmu drugiego, gdy nie jest taka nagroda jest nagroda wyłącznie za debiut tylko właśnie nagroda za debiuty firm drugi jest przeważająca liczba filmów w tym roku także to jest jakiś taki ciekawy trend, który się wyłania natomiast oczywiście starałem się to selekcję przeprowadzić tak zgodnie właśnie ze swoją koncepcję to znaczy tego, żeby Gdynia była takim miejscem, gdzie okazuje się szeroką perspektywę polskiego kina, które nie zamyka się wyłącznie na film mainstreamowe albo vide decyzję z drugiej strony wyłącznie na kino artystyczne tylko jest prezentacja szerokiego rok perspektywy Pośpiecha wydaje się, że ten w tym wyborze tą proporcję udało się zachować powiedz, o które firmy, które nie znalazły się na tej liście wyselekcjonowanych do konkursu jest też najczęściej pytany o pytanie jestem bardzo różne tytuły jak najniższe mojemu ocenia że, gdyby tych tych firm też wskazywać wskazywać, jakie rzeczy, które właśnie mnie nie wyszło na to pytanie jest różne filmy czasami to pytania firm, które wcale nie zostały zgłoszone festiwali i taktyczne na skutek im Agnieszki Holland szarlatan tegoroczny czeski kandydat do do Oscara de, a pod uwagę, dlatego że nie został zgłoszony na festiwal jest kilka filmów, które nie zostały zgłoszone były typowane może będą to były takie filmy jak najmniej np. takie firmy jak brod Peek takimi jak wymaganie Jędrusik te firmy w tym roku zostały zgłoszone wnioski te filmy czekamy mam nadzieję, że zgłoszone będą na kolejną edycję i wtedy będę mógł wziąć pod pod uwagę przy sobie z Ameryki Darii Rysiek nagradzane na całym świecie też takie marki daewoo w sieci film Fisza Michała Szcześniaka to są 2 takie filmy, które faktycznie zostały zgłoszone na festiwal natomiast zostało odrzucone przez komitet organizacyjny z powodu formalnych w zasadach zgłoszeń filmów na festiwal to załącznik do regulaminu festiwalowego jest taki punkt, który mówi o tym, że filmy, które brały udział w selekcji w roku ubiegłym nie mogą się ubiegać po raz drugi jednak nie mogą startować w tej selekcji to jest zasada, która obowiązywała wszystkich my te 2 filmy nie wycofały się z selekcji w roku ubiegłym to przykład żużla Doroty Kędzierzawskiej tylko firm brał udział w lekcjach potem przed ogłoszeniem ostatecznej selekcji festiwalu wycofał się tutaj była taka taka furtka formalne, żeby ten film zachować naturę w przypadku tych 2 firm one formalnie nie zostały wycofane z ubiegłorocznej edycji w związku z tym w ogóle nie brałem pod uwagę przy planowaniu tegorocznej edycji festiwalu przy tegorocznej selekcji, dlatego że z powodu formalnych komitet jest wykluczył z tej listy Tomasz Koronkiewicz dyrektor artystyczny festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni jest gościem kultury osobistej za chwilę proszę państwa wracamy do naszej rozmowy teraz czas w radiu TOK FM na informację dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultura osobista jest dzisiaj Tomasz Lenkiewicz dyrektor artystyczny gdyńskiego festiwalu filmowego wczoraj poznaliśmy listę filmów, które wezmą udział w konkursie czterdziestego piątego festiwalu zaplanowanego na ósme 12 grudnia wszystkie tytuły już wymieniliśmy poprzednie części kultury osobistej, ale chciałem się zapytać o 2 ostatnie tytuły na tej liście, czyli mistrz i terapeuty 2 filmy, które zostały dołożone do listy konkursowej przez komitet organizacyjny, czyli przez m.in. dyrektora PiS-u Radosława Śmigulskiego szefa stowarzyszenia filmowców polskich Jacka Bromskiego też prezesa TVP Jacka Kurskiego czy to była decyzja konsultowana z dyrektorem artystycznym to decyzja zapadła na spotkaniu komitetu organizacyjnego, którego skład ja ja wchodzę jako przedstawiciel Dyrekcji festiwalu ja w tych głosowaniach nie brałem oczywiście udziału prawa głosu w komitecie natomiast to jest także oczywiście dyskutowaliśmy o tych firmach tutaj drobnych sprostowanie to znaczy oddelegowany jest TVP do do komitetu jest pańska Bara także konkurs nie broni udziału w tym w tym spotkaniu dyskutowaliśmy o tych firmach komitet rozmawiał brał pod uwagę wszystkie te filmy wszyscy członkowie członkinie komitetu obejrzeli także także odbyło się głosowanie przedstawiłem swoją listę takich filmów rezerwowych także mój głos tutaj też został też został wysłuchany i no i komitet podjął taką decyzję o włączeniu właśnie tych 2 tytułów 9 filmów, które dostały się do konkursu głównego nie miała jeszcze premiery kinowej czy też dobrze dla festiwalu czy widzów mogą zainteresować pierwsze festiwalowe pokazy no oczywiście nasze także premierowe filmy się cieszą największym zainteresowaniem, dlatego że publiczność po prostu jeszcze nie miał okazję się z nimi zapoznać to jest oczywiście trochę jest także z części filmu, która była w kinach w tym roku była liczba bardzo krótko tak jak ten kraj i tak np. prawa do firm, które się bodajże chyba tylko na tydzień do kin, bo zaraz potem chyba kilka oglądał nawet także także tytuł też nie miał okazji mamy się w Chinach zapoznać to rzeczywiście część firm już jest oczywiście miała miały pokazy ona też czy to na platformach różnych czy czy pokazy festiwalowe po prostu też czasami w formule online, ale tutaj wiadomo zawsze największym zainteresowaniem cieszą te filmy, których stroną publiczną jeszcze nie mogła się się zapoznać natomiast był festiwal w Gdyni zawsze też taki taki walor troszeczkę właśnie dawania drugiego życia firmom, które już są po po premierach czy publiczność też mogły nadgonić takie rzeczy, które gdzieś tam im, iż minęły no, więc wierzę, że mimo, że tutaj będzie tak samo po prostu w tym czy możemy coś więcej powiedzieć o nowej sekcji, czyli konkursie filmów mikro budżetowych mikro budżety to to jest przeznaczona przez środowisko filmowe idea, aby młodzi twórcy mieli szansę szybciej na debiut piękna idea, ale niestety ci twórcy nie będą mogli się ubiegać o nagrodę dla debiutu, bo w konkursie głównym nie są tak to ja na początku może tej idei to znaczy jestem zwolennikiem tej idei ten tego programu jako jak właśnie idei to znaczy tego, żeby umożliwiać też takie takie produkcje takie produkcje właśnie państwo UE ułatwia też chodzenia, gdyby zawód osobom będących będący na początku ścieżki zawodowej tu nie będę wchodził szczegóły samego programu oni też jest obarczony jak to takie pionierskie programy różnymi różnymi problemami, ale to jest oczywiście w gestii Polski Instytut sztuki filmowej natomiast jeśli chodzi o sam konkurs nowy konkurs filmów lub budżetowych został został, jakby wpisane do reguł regulaminu festiwalu i zanim zostałem powołany na stanowisko jest bardzo trudno się wypowiadać na jego temat, dlatego że jesteście zostały po prostu i to jak tak jak mówię nie zmienia się zasad w trakcie gry, więc przyjąć do wiadomości, że mamy konkurs filmów mikro budżetowych, że tych firm nie bierzemy pod uwagę przy selekcji do konkursu do filmów jest 6 wszystkie zostaną zaprezentowane na festiwalu wydaje się, że to też jest może być traktowane jako jakiś walor, dlatego że ono tak jak mówię selekcja była dosyć ciężkiej po prostu te firmy mogłyby się najzwyczajniej na ten do konkursu nie dostać w trakcie selekcji przyścienne i nie mówi, że tak było ale, ale dzięki temu, że ten, że ten konkurs jest wszystkie te filmy w komplecie będą mogły ubiegać się o nagrodę zostanie powołane specjalne jury dla tych konkursów dla rządowego konkursu numerze postaramy zapewnić maksymalną maksymalne zainteresowanie ekspozycję medialną tytułom oczywiście też w miarę możliwości zorganizowania spotkań z twórcami także które, ponieważ będą najprawdopodobniej prawdopodobnie transmitowane on-line to też umożliwiał po prostu prezentacja się tym tym osobą, jakby słuchał głosów twórców i budżetowych producentów i w tym roku trochę traktujemy ten konkurs jako taki eksperyment jako taką taką rzecz, która w, którą może podlegać modyfikacji w latach przyszłych to znaczy na pewno będziemy rozmawiać na pewno będziemy słuchać głosu branży, bo już koniec końców organizujemy ten festiwal dla polskich filmowców i ich zdanie znam bardzo ważny także na pewno weźmiemy pod uwagę wszystkie sugestie w tym roku staramy się w miarę sekcje możliwie jak najlepiej rozpropagować tym filmom zapewne największą jak największą ekspozycję no ale to chyba jako filmoznawca też musi przyznać, że ktoś jest zjawiskowe brać pod uwagę wartość artystyczną filmu jego budżet czy gdziekolwiek w świecie filmowym ktoś wpadł na taki pomysł czy jesteśmy prekursorami nie znam takiego rozwiązania natomiast nie ma tutaj komentować decyzji komitetu nie uczestniczyłem w tych rozmowach, a propos powołania tej tej sekcji tego nie traktują jako eksperyment zobaczymy ten eksperyment się powiedzieć z oczywiście także na różnych festiwalach są jakieś programy robione właśnie budżet takiej takimi budżetowe w różny sposób na organizowane różne na świecie są programy organizowane jak osobiście jak ocenia filmy to przyznam, że nie patrzy na budżet kona wartość artystyczną zaś w dobrze miejmy nadzieję w takim razie, że ta sytuacja jakoś może wróci jednak w przyszłym roku oczywiście środowisko branży ocenić czy takie rozwiązanie miało sens, żeby robić oddzielny konkurs filmów mikro budżetowych co na co ci co na to czy młodzi twórcy no myślę, że są jednak dość rozczarowani, że nie mogli startować w konkursie głównym Przedmieście do konkursu filmów krótkometrażowych tu także wybór patrząc na wiele naprawdę znakomitych produkcji, jakie ostatnimi czasy powstały nie był z pewnością łatwe muszę powiedzieć, że tutaj dosyć długo trwały moje rozmowy z moim zespołem elekcyjnym w tym roku była to Adriana Prodeus Maciej Gil konkurencja była ogromna zgłoszonych zostało 80 filmu bardzo dużo spośród tych filmów to były produkcje na bardzo wysokim poziomie ja oglądam filmy krótkie od kilkunastu lat co roku i muszę powiedzieć, że przez kilkanaście lat postęp, jaki został poczyniony przez szkoły filmowe czy piłka, które tutaj bardzo jest ważnym elementem, jeżeli chodzi o filmy krótkometrażowe jest ogrom znaczy to firmy jakość tych filmów bardzo poprawiło i ta selekcja 27 firm, które wybraliśmy po zostaną podzielone na 66 bloków filmowych i to jest bardzo silny konkurs bardzo państwa zapraszam do zapoznania się tymi pozycjami widać, że jak bardzo mocno wchodzi kolejne pokolenie filmowców bardzo utalentowanych filmy są bardzo zróżnicowane jest zarówno filmy gatunkowe są filmy historyczne są z ZUS dra dramaty, gdyby takie współczesne bardzo różne spojrzenia bardzo dużo filmów zrealizowanych przez kobiet i mamy też reprezentację najważniejszych szkół filmowych szkoły filmowej w Katowicach Unii oczywiście Uniwersytet Śląski łódzkiej szkoły filmowej, ale też warszawskiej szkoły filmowej gdyńskiej szkoły filmowej i oczywiście najwięcej w tym w tym zestawieniu filmów ze studia Munka stowarzyszenia filmowców polskich studio, które produkuje filmy absolwentów szkół w szkół filmowych tutaj za 7 produkcji poziom jest naprawdę bardzo wysoki i no widać, że jest nadzieja duża przed polskim kinem rzeczy twórcy jak tutaj widzę kilkanaście nazwisk, które myślę, że noże nie mogą już tak naprawdę spróbować pracować nad debiutem tak fantastyczne tytuły fantastyczne filmy z twórcami wielu z nich rozmawialiśmy w kulturze osobistej wymienia chociażby Martyna Majewska Maria nie żyje kamieni Bartosza kozery czynami wspaniała Antonio gadamy za no właśnie polskie kino polskie środowisko filmowe nie powinno twoim zdaniem bardziej upominać się o miejsce krótkich metraży także polskim kinowym repertuarze dzięki inicjatywie Silesia firmy i szkoły filmowej imienia Krzysztofa Kieślowskiego właśnie podjęto taką decyzję, że kino studyjne będą przed seansami puszczać filmy krótko metrażowych może przyszedł czas jednak, żeby taki system wprowadzić w kinach w całej Polsce no ja myślę, że to dobry pomysł bardzo te filmy rzeczywiście są są ciekawi twórcy twórczynie są bardzo utalentowani była tradycja jak wielu polskich kinach już dla dawnych wypuszczania właśnie do kroniki krótkie formy przed przed pokazem ja myślę, że to jest dobry pomysł też wiedząc, że warto też filmy oglądać po prostu dużym ekranie to jest także, że wtedy można w pełni docenić walory artystyczne też zdjęć bardzo często te filmy są też świetne pod kątem technicznym to znaczy ten poziom właśnie techniczne realizacji zdjęć, ale też oświetlenie jak muzyka w tych filmach wszystko też poszło bardzo do przodu bardzo profesjonalizm bywał tutaj oczywiście jest duża zasługa ze strony polskiej sztuki filmowej, który dofinansowuje etiudy szkolne, więc więcej najbardziej wydaje się że dobrze by te filmy krótkie w jaki sposób kinach też mogły funkcjonować tutaj oczywiście też w moja wielka zachęta do państwa, gdyby takie filmy się pojawiają w repertuarze kin, żeby koniecznie na nie chodzić mówił Tomasz Lenkiewicz dyrektor artystyczny czterdziestego piątego festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni, który jest zaplanowany na ósmy 12 grudnia niestety trudno powiedzieć do zobaczenia Tomków Gdyni, bo na wszystko na to wskazuje tak jak rozmawialiśmy, że przez pandemię schowamy się do sieci, ale w każdym razie życie i tak powodzenia i jesteśmy na łączach filmowych niż dziękuje związek z do usłyszenia też na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA