REKLAMA

Powrót do tradycji w czasach zarazy "Wracamy do małej wspólnoty"

OFF Czarek
Data emisji:
2020-10-22 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie, gdyby ktoś nas zapytał czy lepiej jest teraz czy gorzej myślę tutaj pandemia wyglądał nie być może kolejnym legalnie o sytuacji politycznej społecznej ekonomicznej to nie myśmy mieli parę odpowiedzi, że lepiej jest, dlatego że ale z drugiej strony gorzej jest, dlatego że ale oprócz Marek Krajewski wydział socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Rozwiń » Poznaniu przygląda się temu w sposób naukowy dzień dobry witam bardzo serdecznie dzień dobry witam pana witam państwa to wszystko w ramach projektu życie codzienne wczasach pandemii i rozumiem, że ma pan lepsze spojrzenie na to co się w tej pandemii dzieje co uważamy, że się zmieniło i wie w jakim kierunku to wszystko się posuwa lepsze niż taki powiedziałbym pojedynczy ogląd czy też ogląd grupy znajomych powiedział także, że socjologia jest taką nauką, bo właśnie reprezentuje socjologię, która zakłada, że średnio w każdą rzecz można oglądać bardzo wielu perspektyw w zależności od tego z której strony oglądamy widać trochę coś innego, a więc chyba nie użyłbym słowa lepszemu może lepiej ugruntowane empirycznie, ale nie wiem czy lepsze jest to polisa, która wynika wynika z naszych z naszych badań, a co wynika z waszych badań i kogo, kiedy bada liście tak zaczęliśmy nasze badania zasadzie w pierwszym tygodniu los dał mu lokalną, a więc na początku marca badania trwają do dzisiaj udało nam się dotychczas zrealizować etap badań 2 badania sondażowe duża w marcu kwietniu na przełomie kwietnia maja zrealizowaliśmy również badania oparte na zadaniu fotograficznym, w trakcie którego prosiliśmy respondentów, żeby przesyłali zdjęcia prezentujące codzienność pandemii w tej chwili przygotowujemy się do czwartego etapu badań to będą badania oparte na technikach jakościowych na wywiadzie pogłębionym to badania będziemy prowadzić uczestnikami trzeciego etapu piątego etapu zdjęciowego, ale też zamierzamy przeprowadzić badania tzw. eksperckie, pytając osoby zajmujące się politykami publicznymi nowe rodzaje roszczeń, które są kierowane wobec instytucji publicznych w czasie lub dawno z celem badań jest tak naprawdę przyjrzenie się temu w jaki sposób pandemia jest świadczona na tym najbardziej podstawowym codziennym poziomie przez Polaków jak się okazało też w pierwszych sondażowych badaniach nasze czynności badawcze zostały przez respondentów potraktowane też taki koncesyjne bardzo sposób ludzie dzielili się z nami przeżyciami niepokojem również takim ambiwalencja, która towarzyszyły pandemii tak ogólnym zarysie można te badania scharakteryzować to w ogólnym zarysie tak w takim zakresie bardziej szczegółowym co co wynika, jakie są główne tropy interpretacyjne tych badań akt ten ten 1 taki bardziej wyrazistych, o którym bardzo dużo rozmawiamy, wokół którego takie wrażenie toczy się większość dyskusji w zespole badawczym to jest pojęcie re tradycja realizacji ona oznacza pewną specyficzną reakcje adaptacyjne do sytuacji pandemii, która polega ono takim bardzo wielowymiarowy powrocie do tego co już raz było do takich zachowań sytuacji form działania, które są charakterystyczne dla społeczeństw Chłopskich dla społeczeństw tradycyjnych generalnie dla takiej zbiorowości o charakterze przed nowoczesnym, a więc takiej, która to miały miejsce wówczas, kiedy żyliśmy w świecie miejscu organizowany jest Inwest zrealizowane, w którym podstawowym miejscem naszego zamieszkiwania była większa podstawą utrzymania działalność o charakterze rolniczym po części ten ten proces re tradycja realizacja został wymuszony w pierwszych tygodniach pandemii przyglądał, bo tradycja analiza Asia przede wszystkim wycofanie małe najczęściej rodzinne wspólnoty one stają tym podstawowym światem w obrębie, którego żyjemy i co istotne one przejęły też na siebie w zasadzie wszystkie obowiązki, które pełniły dotąd zewnętrzne instytucje zgodnie z podziałem pracy, a więc to nie są tylko i wyłącznie wspólnotę emocjonalną uczuciowe, ale się stało również przytoczył również we wspólnoty opiekuńcze wychowawcze wspólnoty odpowiedzialne za organizowanie czasu wolnego za dostarczanie rozrywki również takie wspólnoty, w którym wytwarzana jest żywność, której przygotowujemy się one dają podstawowe poczucie bezpieczeństwa NATO co ma przejść przyszłości oczywiście to wycofanie wspólnota rodzinna pociąga za sobą cały szereg konsekwencji, których może za moment powiemy, czyli rozumiem, że to unowocześnianie zarówno ten proces modernizacji Polski jak też poziom całego świata był zjawiskiem niedokończonym tak taka niedokończona modernizacja i nagle to wszystko się zatrzymało i trochę z konieczności, a trochę z obawy powracamy do zjawisk czy też systemów zabezpieczeń bezpieczeństwa, które znamy z przeszłości z autopsji lub nie czy postrzeganie państwa może wpływać na takie na takie myślenie takie działanie zostawia się czy jaka byłaby różnica trochę hipotetyczne pytanie ale, gdybyśmy postrzegali państwo jako silne sprawne i takie, które jest w stanie nam rzetelnie i rzeczywiście pomóc czy nasza reakcja byłaby inna czy też te nasze reakcje właśnie zamykanie się w kręgu rodziny zamykają się w kręgu przyjaciół i zwrot kierunku właśnie lokalności też poleganie na własnych zasobach także was własnych wypiekach własnej produkcji własnych uprawach nie jest pewny sensie sygnałem, że nie ufamy systemowi, który utrzymujemy z naszych podatków jak powiedział, że to po to, ta reakcja ona z 1 strony oczywiście jest konsekwencją dostrzeżenia nieskuteczności radzenia sobie systemu sytuacją pandemii to nie dotyczy tylko wyłącznie rządu, ale pandemia jak wielokrotnie również państwa terenie pewnie słyszeliśmy ono nie tylko pokazała rzeczy nowe to co mocniej uświadomiła nam kwestie, które widzieliśmy m.in. to, że infrastruktura publiczna, na której opiera się nasze życie społeczne jest nieefektywna najbardziej widać to oczywiście w odniesieniu do systemu służby zdrowia, ale część to samo możemy powiedzieć o transporcie publicznym tak mocno promowanym przez wielkich miastach całe szczęście on w pewnym momencie okazał się nieadekwatny do nowej sytuacji, w której się znaleźliśmy natomiast wydaje się, że to wycofanie codzienność to w to co tradycyjne ona jest też reakcją na taki bardziej uogólnione uniwersalne niepokój, kiedy pytaliśmy ludzi o to czy prosiliśmy o to, żeby podali nam 3 słowa, które najlepiej charakteryzują pandemii to większość słów, które były podawane dotyczyły lęku i niepokojącą takie wrażenie, że ten powrót do takiego bezpiecznego izolowanego niewielkiego świata jest również takim sposobem walczymy o to bardzo bardzo podstawowe bezpieczeństwo o charakterze egzystencjalnym dodam, że no jest to zjawisko na pierwszy tak bardzo bardzo sympatyczne, bo wracamy do takiej niewielkiej ciepłej bezpiecznej wspólnoty są nasi respondenci mówili, że ta dobra strona pandemii to jest odrodzenie więzi rodzinnych więcej czasu nabywanie z bliskimi poznawanie ich nowo, ale proszę zwrócić uwagę, że to jest również odebranie nam takiego doświadczenia, które wydaje mi się charakterystyczne dla nowoczesności dla życia, zwłaszcza w wielkim mieście to jest doświadczenie różnorodności tego, że ludzie są odmienieni, a więc to wróćmy może na ani profesorze do tego wątku po informacjach o informacje zbliżają się nieuchronnie pan prof. Marek Krajewski z wydziału socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem rozmawiamy o projekcie życie codzienne wczasach pandemii jacy jesteśmy co się z nami dzieje czy re tradycja nacjonalizacja już postępuje czy dopiero czeka informację o dziesiątej 20 po informacjach wracamy które państwa moim gościem jest pan prof. Marek Krajewski z wydziału socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o projekcie życie codzienne wczasach pandemii panie profesorze czy życie codzienne w ramach pandemii inaczej prezentuje się czy inne przyjemności ma dla mężczyzn, a inne dla kobiet tak niestety można powiedzieć, że tak w trakcie naszych badań okazało się, że pandemia przyniosła ze sobą jeszcze 1 formę cofnięcia się do przeszłości, a mianowicie na trochę zresetować działa równouprawnienie, a mianowicie muszą badań wynika, że to właśnie kobiet zostały obarczone większością obowiązków zaczął odpowiadać za wyprodukowanie gospodarstwa domowego ich przejście na pracę zdalną zostało zinterpretowane jako powrót do roli gospodyni domowej na pełen na pełen etat, kiedy pytaliśmy kobiety i mężczyzn, czego im najbardziej brakuje w czasie pandemii to dosyć symptomatyczne były odpowiedzi, a mianowicie mężczyźni odpowiadali nam najczęściej, że niczego natomiast kobiety odpowiadały nam, że najczęściej brakuje im czasu wolnego czasu dla siebie trans to oznaczało przejęcie na siebie większości rozwiązanych obsługą szybko mówiąc gospodarstwo domowego również tych ról związanych z nauczaniem zdalnym opieką nad dziećmi to w końcu również kobiet wyrażały na przekonaniu, że to właśnie on się czują najbardziej odpowiada odpowiedzialny za to jak funkcjonuje gospodarstwo domowe są również na przyjęcie na siebie tej roli akcent Azję tego tego resetu równo uprawnienia dodam jeszcze 1 rzecz, że konsekwencją tego było dużo wyższe stany lękowe niepokój właśnie reprezentowany przez kobiety z naszych badań też wynika, że to kobiety dużo częściej sięgały po takiej strategii o charakterze ucieczkowe, które nazwaliśmy znieczuleniem chodzi zarówno taktyka asie w różnych formach czy alkohol leki, ale też spacerowanie jakąś jazdę samochodem bez celu po to, żeby równać no uspokoić się wyrównać temperaturę maksymalną mówił pan panie profesorze tych 3 słowach, które najlepiej charakteryzują obecną sytuację przed samymi informacjami lęk tak, czyli obawa strach to to najwięcej respondentów o tym słowie mówił także niepewność niewiadoma niejasność nieprzejrzystość niepokój bezsilność niemoc bezradność brak nadziei brak możliwości wpływu i ograniczenia izolacja zamknięcie higieny brak kontaktów to były najczęściej pojawiające się słowa, ale także zapewnić w czołówce złość wściekłość smutek rozpacz zaskoczenie no i dopiero gdzieś tam na szarym końcu Solidarność wspólnota pomaganie wychowanie nadzieja wyhamowanie czas wolny samorealizacja spokój cisza sen bliskość te powtarzały się dużo rzadziej te, o których pan mówił to jest właśnie lęk niepewność bezsilność ograniczenia złość smutek to są najczęściej to jest coś czym najczęściej sobie kojarzymy taki rytuał jest to jest o tyle niepokojący też sygnał, że łączy, które naszymi relacjami ze światem zaczyna rządzić lęki niepokój to bardzo intensywnie zaczynamy szukać jakiejś twardej podstawy, które nadaje bezpieczeństwo i z tą sytuacją wiąże się bardzo bardzo duże zagrożenie szukania tych podstaw albo silnej władzy, która nam odpowie w jaki sposób powinniśmy postępować z woli na troszkę podejmowania decyzji weźmie na siebie tę odpowiedzialność proszę zwrócić uwagę, że w pierwszych tygodniach pandemii coś takiego się zadziało Polacy bardzo bardzo zdyscyplinowany sposób stosowali się do zaleceń rządu po cichu, narzekając na absurdalność część z nich też zauważaliśmy naszych badaniach, że taką podstawę daje powrót do tego co transcendencji na, a więc do silnej religijności bardzo różny sposób przejawiały proszę zwrócić uwagę, że spełnienie się teorii spiskowych wiara w nie ma taki charakter para religijny ona jest właśnie oparta bardziej na wierze niż na faktach to jest wreszcie poszukiwanie tego bezpieczeństwa w małej wspólnocie najrzadziej chyba poszukiwano tego bezpieczeństwo we wspólnotach sąsiedzkich we współpracy Solidarności z tych badań aż ktoś wynika, że około 10% populacji było zaangażowanych w działania o charakterze dla pomocowe w trakcie pandę większość z nas jednak koncentrowała się właśnie na tych niewielkich obronnych rodzinnych wspólnotach próbująca dbać o ich bezpieczeństwa niestety te słowa, które pytaliśmy rzeczywiście pokazują pewne pewne niebezpieczeństwo związane z pandemią powrotu do takiej bardzo tradycyjnej relacji ze światem charakterystyczne właśnie dla społeczeństw Chłopskich przed nowoczesnych to jest oparcie tej relacji na lęku na niepewność jest stabilność na braku kontroli możemy powiedzieć, że pandemia pozbawiła nas takie bardzo ważnego przekonania, które kierowało, które było rdzeniem naszej tożsamości, a mianowicie przekonania, że kontrolujemy rzeczywistość, że ona znajduje się pod naszą kontrolą to szczególnie, bo to uderzało w 2 kategorii osób tak paradoksalnie, bo największą niepokój zaskoczenie niepewność wyrażały osoby najlepiej wykształcone i po najwyższych zarobkach, więc 2 rodzaje kapitałów, które dają nam poczucie kontroli, czyli kapitał kulturowy wykształcenie z drugiej strony pieniądze, ale w sytuacji pandemii okazały się zawodne wnioskujemy, że ta kategoria respondentów była zaskoczona tym, że była przekonana o tym, że sprawuje absolutną kontrolerzy sprawcza jest podmiotowo pandemia pokazała, że istnieje tą takie zjawiska procesy, które tej kontroli się wymykają a o czym świadczy ten powiedziałby nie może ogólny i nikt nie totalny brak zaufania do ekspertów, ale jednakowoż pojawiające się wątpliwości to znaczy powiedziałbym takie zrównanie ekspertów pseudo ekspertów osób, które nie mają zielonego pojęcia w braniu pod uwagę opinii czy też informacji dotyczących tego co się dzieje czy też kierunku wyjścia, czyli pani profesor epidemiolog jest dla niektórych równie ważne czy równie wielkim autorytetem jak sąsiad czy jak dziennikarz sportowy czy celebryta wydaje się, że podstawowym źródłem tego zrównania opinii jest inne ważne uczucie, które chyba od dawna nam towarzyszył, ale pojawiło się z całą mocą właśnie w czasie pandemii to jest ambiwalencja to znaczy nieustannie jesteśmy konfrontowania no ze sprzecznymi informacjami najczęściej nie sprawdzamy źródła w związku z tym wybieramy to, która jest najbliższa nam pod względem emocjonalnym, który najbliższy jest tam pod względem światopoglądowym, a nie to, które jest na najbliższe pod względem zgodności z faktami, a więc tym co rządzi naszymi procesami poznawczymi to nie jest tylko dążenie doprawdy, ale również potwierdzanie przynależności do pewnych kręgów stąd to wybieranie opinii sąsiada przed opinią noblisty na ten sam temat wydaje mi się druga przyczyna to jest przyzwyczajenie nas do tego, że jesteśmy konsumentami również w odniesieniu do konsumowania informacji i oczekujemy od ekspertów od Mass mediów raczej będą tak jak konsumenci od oczekują spełniania oczekiwań tak oczekujemy, że media eksperci będą potwierdzać to co już wiem, kiedy tego nie potwierdzają reagujemy tak jak niezadowolone konsument hitem nie nienawiścią odrzuceniem bardzo bardzo takim radykalnym podważeniem podstaw, na których opiera się to zdanie autorytetu, a więc tych 2 rzeczach widziałbym chyba przyczyna tego zrównania bardzo bardzo niepokojącego opinii właśnie zwykłych ludzi ekspertów kaznodziei manipulatorów tak dalej itd. wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa i moim gościem jest pan prof. Marek Krajewski z wydziału socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawia o tym jak się żyje w czasach pandemii i to wszystko na podstawie badań na podstawie badań w ramach projektu życie codzienne w czasach pandemii do naszej rozmowy powrócimy po informacjach informacje o godzinie dziesiątej 404 państwa moim gościem jest pan prof. Marek Krajewski z wydziału socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawiamy o badaniu dotyczące życia codziennego w czasie pandemii to jest badanie, które zostały przeprowadzonej jeszcze będzie prowadzona jest będzie takim jak mówią Rosjanie on go proces ciągnik coś tam coś to co to jest coś takiego jest pani profesorze szukam dobrego słowa wypinanie się ze zmian by nam się to źle kojarzył, czyli taka des des synchronizacja tak jedną z to taki syndrom, który zauważyliśmy w trakcie naszych badań zachowania naszych respondentów, które znowu jest odstępstwem od tego co jest charakterystyczne dla nowoczesnego społeczeństwa nowoczesne społeczeństwo to jest społeczeństwo synchronizowane takie społeczeństwo, które pracujemy w podobnych godzinach stajemy w podobnych godzinach podobnych godzinach się bawimy ta synchronizacja dotyczy również etapów biografii, które przechodzimy w sposób dosyć podobne mamy takie wrażenie rozmawiając z respondentami, że pandemia spowodowała decentralizację, a mianowicie to zamknięcie nosi nazwę domo oznaczało również wydzielenie nas wyizolowanie nas z rytmów społecznych złożenie na barki samych jednostek konieczności zagospodarowania czasu, którym one dysponują to powodowało ogromne zagubienie jednostek stąd jedną z takich bardziej wyrazistych reakcji na sytuację była próba odbudowania nowych ruty część osób wprowadzała domowy harmonogramy, których czasowe, które bardzo bardzo mocno się trzymała część osób pomimo tego, że nie była widoczna w trakcie pracy zdalnej ubierała się tak jak do pracy wykonywał makijaż część osób mówiła, że podobnie jak po pracy również wykonującym pracę w domu, kiedy się kończyło wchodziła pod prysznic albo przechodziła do innego pomieszczenia o to, żeby odseparować ten czas pracy od czasu wolnego pandemia tak naprawdę spowodowało ogromną destabilizację tych ram czasowo przestrzennych w obrębie, których funkcjonowaliśmy miała ona również tam wymiar mam takie wrażenie ogólnospołeczne, a więc to zamykanie np. granic również było taką formą wypinanie się z porządku społecznego ograniczenie krążenia towaru wymiany również miało również miało taki charakter panie profesorze, czego nam brakuje a czego mamy w nadmiarze najwięcej osób mówi pytany o braki wskazywała ona oczywiście brak spokoju duża część osób wskazywała również na brak pewności co do tej co do tego co co stanie się w przyszłości, jeżeli chodzi o nadmiar wskazywano na nadmiar informacji rzeczywiście pandemia perspektywy takiego codziennego doświadczenia polegała również na tym, że no byliśmy konfrontowanie ogromną masą sprzecznych informacji bardzo duża część osób wskazywała również na nadmiar nowych obowiązków, które w czasie pandemii się po pojawiły, jeżeli chodzi o braki to też takim bardzo oczywistym ze świadczeniem towarzyszącym pandemii był brak deficytu kontaktów z najbliższymi, ale istniała taka grupa respondentów, która była zadowolona z tego zostaje zwolniona z konieczności bardzo intensywnego socjalizm wania się wychodzenia na zewnątrz wypełniania często uciążliwych czasochłonnych obowiązków związanych z podtrzymywaniem więzi LOK dał usprawiedliwiał takie działanie, które o, którym zawsze marzył, a więc o odcięciu przynajmniej części tego rodzaju tego rodzaju relacji swoją drogą napisał do nas słuchacz, który komentuje być może ten brak zaufania do autorytetów Otóż pan Przemysław pisze, że w dużym skrócie wygląda to tak światowa organizacja zdrowia zdrowia opublikował raport z badań na dużej próbie, że pewien legł nie działa czy też nie pomaga w walce skoro wirusem, a tymczasem ordynator oddziału zakaźnego w Poznaniu, który leczy tym lekiem mówi rząd widzi rezultaty zastrzegając, że nie są to badania kliniczne tylko obserwacje Lance ma opublikować tę polemikę i pan Przemysław pyta co ja prosty inżynier mam z tego zrozumieć jak jedyne co mogę zrobić w tej chwili to uspokoić naszego słuchacza, że to doświadczenie, przed którym stoi nie jest jego wyłącznym problemem my wszyscy mamy ten ten problem dzisiaj to nie jest problem, który pojawił się pandemii to jest problem rywalizujących ze sobą zespołów eksperckich sprzecznych informacji, które do nas z tego powodu docierają myślę nie mam chyba innej do wypowiedzi niż po prostu po pierwsze, 3 zazwyczaj w takich wypadkach zaleca, czyli sprawdzanie źródeł tej problem jest polega na tym, że oba te źródła są wiarygodne być może konfrontowanie tych 2 opinii jeszcze jakąś kolejną trzecią opinią poszukiwanie jak najwięcej informacji na temat zjawisk, które nas, które na pewno mają wiem, że to pewnie niewystarczająca porada, ale przyznam się do podobnej bezradności, którą momentami do podobnej bezradności wyraża w tej chwili słuchać panie profesorze wróćmy do badań, jakie dobre strony widzimy, jakie dobre strony pandemii obserwujemy, jakie złe co się wg respondentów zmieni na gorsze i w jaki sposób obserwujemy przyszłość, czyli co będzie co się zmieni najlepsze co się zmieni na gorsze i co co teraz nam się podoba, a co się nie podoba tym co zaskoczyło, kiedy pytaliśmy o te dobre strony pandemii było jednak ktoś mniej więcej 23 respondentów z tego co pamiętam odpowiedział na to pytanie pozytywne, zanim powiem tych dobrych stronach to wskazał, że na to, że my tych dobrych stron się doszukujemy, próbując znaleźć jakiś sens tej sytuacji, w której aktualnie znaleźliśmy czasami centrum liany tak centrum Julian szukanie jasnych stron w tym co ciemne on jest o tyle niepokojący, że pozostaje ciągle taki celowo racjonalnej logice, do której przyzwyczaja nas kapitalizm modernizowane właśnie społeczeństwo, a więc, że świat jest pod naszą kontrolą, że wszystko co się dzieje ma swój jakiś dodatkowy sens, nawet jeżeli jest ponury to majaki swoje jasne strony oczywiście jest również poszukiwanie nadziei dodawanie sobie otuchy wśród tych dobrych stron nasi respondenci przede wszystkim wskazywali na to, że mają więcej czasu dla swoich bliskich nisza, bo mają również ciasno robienie rzeczy, które zawsze były odkładane na potem, które zawsze chcieli robić się już przy tym jesteśmy, toteż warto zwrócić uwagę, że nie mówiliśmy o tym aspekcie zdjęciowym, ale zdjęcia, które otrzymaliśmy od naszych respondentów w połowie pokazują wytwory ich rąk i umiejętności manualnych co sam mieliśmy wrażenia wypieki, ale też różnego rodzaju swetry spódnice inne rzeczy, która wykonywali samodzielnie w domach myśmy czasami wrażenie, że to z 1 strony jest takie upewnia się, że mam przynajmniej na jakimś fragmentem rzeczywistości kontrola z drugiej strony były takie chwile, w których mogliśmy czymś zająć ręce i głowę nie myśleć o tym co nas czeka w przyszłości, jeżeli chodzi o te ciemne strony tutaj pełna zgoda taka niepokojąca wypowiedział, bo około 90% naszych respondentów wskazuje no kryzys gospodarczy mam takie wrażenie, że to wskazywanie na kłopoty gospodarcze troszkę wynika z tego, że inne rzeczy, które niesie za sobą pandemia utrudniającej wyobrazić ten kryzys gospodarczy utratę zarobków zmniejszenie liczby miejsc pracy załamanie światowej gospodarki i ład finansowy wyobrazić inne zmiany społeczne, która pandemia ze sobą przyniesie wśród tych zmian na lepsze właśnie wskazywano m.in. to polepszenie relacji międzyludzkich poprawa poziomu higieny wśród Polaków są wszystko oczywiście również bardzo bardzo ważna rzecz natomiast raz jeszcze warto podkreślić, że niestety wśród tych przewidywań dominuje takie poczucie braku kontroli niepewność tego co przyniesie przyszłość na moglibyśmy w tym momencie powiedzieli, że to jest doświadczenie nowe, ale przecież tak nie jest wydaje się, że warto w tym momencie powiedzieć, że dla części populacji tej, która cierpiała z powodu braku środków braku pracy braku ze strony państwa to doświadczenie, które przyniosła pandemia ono już było wcześniej przeżywamy to poczucie braku bezpieczeństwa i braku świadomości tego co się stanie w przyszłości ono było doświadczeniem pewnej grupy, a więc to co dzisiaj przeżywamy to to nie jest pojawienie się czegoś, czego nie znaliśmy, ale raczej przeniesienie tego doświadczenia kategorii zmarginalizowanych żyjących w biedzie w warunkach przetargowych na całą na całą populację być może jakimś rozwiązaniem naszych dylematów niepokojów jest trochę uważniej przyglądanie się właśnie tej zmarli realizowanej w grupie jak sama nazwa wskazuje my się również ona była marginalizowana również, dlatego że my się zbyt uważnie przyglądaliśmy tymczasem ona wytworzyła cały szereg praktyka adaptacyjnych opartych na zaradność na radzeniu sobie bez państwa bez instytucji być może też to doświadczenie tej grupy powinno nam podpowiedzieć, że to co powinniśmy w tej chwili dbać to jest przeniesienie nacisku z tego co było w centrum naszej uwagi, a więc wizerunku marketingu z tego jak wyglądamy na co co jest bardziej podstawowa na infrastrukturę tak by powiedział pan zwrócił uwagę, że te akcenty dotyczyły tak życia prywatnego, ale też funkcjonowania państwo takie wrażenie, że przez ostatnią ostatnie dekady większą rolę odgrywały sprawy wizerunkowe narracje przekazy dnia zdobywanie uwagi niż dbało właśnie o sprawy infrastrukturalne systemowe pandemia uczy nas tak, żebyśmy wspólnie pewnie walczyki i próbowali też wspomagać budowę silniejszego systemu pod względem infrastrukturalnym to ciekawe czy faktycznie nas tego uczy to jest taka strategia przeczekania, czyli no dobrze teraz wszyscy jedziemy na tym samym wózku albo prawie tym samym wózku, więc wszystkie ręce na pokład jakoś to będzie, ale w momencie, kiedy rzeczy powrócą do użyję tutaj termin normalności albo czegoś co zwykliśmy nazywać normalnością no to znowu każdy się rozejrzeć rozjedzie we własną stronę ja myślę, że jednak to doświadczenie jest zbyt długotrwałe, bo rozumiem, że nawiązuję tutaj pan do takiego procesu, który zazwyczaj to rząd od chwały sytuacje kryzysowe powódź np. albo śmierć nadzwyczajna jak w wypadku papieża czy katastrofy smoleńskiej tak natomiast to doświadczenie pandemii one chyba zbyt długotrwałe wydaje się, że ono już wytworzyło cały szereg takich struktur, które przetrwały ten okres pomiędzy tą pierwszą drugą falą myślę tutaj o przede wszystkim tych wszystkich inicjatywach samopomocowych one trochę zniknęły z uwagi mediów natomiast tego co obserwuje one działają w dalszym ciągu bardzo sprawnie pomimo tego, że był taki moment, w którym myśleliśmy, że jest po wszystkim, że wrócimy do do normalności, a więc chyba się z panem nie zgodził tak powiedział, że w tym wypadku będzie podobnie bardzo dziękuję panie profesorze za dzisiejszą rozmowę państwa moim gościem był pan prof. Marek Krajewski z wydziału socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA