REKLAMA

Kolekcja Rafała Jabłonki w wiedeńskiej Albertinie. Czemu nie w Polsce?

Andymateria
Data emisji:
2020-10-22 14:40
Audycja:
Czas trwania:
14:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria dzień dobry panie do winy Brytania Anno jak pani znosi tę odległość od naszego Radia jak przede wszystkim, że nasze odległość pań ja również źle znoszą odległość od pani, ale cieszę się, że jednak udaje nam się pewną tradycję zachowywać czwartkową Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM program antymaterii, czyli program o sztuce musi pani wyznać poza wyznaniem wstępnym, że mam pewną słabość do Rozwiń » Albertyny, a to, dlatego że tam jest bynajmniej nie to co pani myśli, że chcę powiedzieć tam jest Królik Dürera zgadzam się, owszem, tego najbardziej znana, ale to jest bardzo poważne muzeum wiedeńskiej, okazując tam też sztukę współczesną nie tylko Dürera tak tak dlatego właśnie mówię, że bynajmniej nie to co miałaby pani na myśli, gdy wspominam Albert nie za chwilę powiem więcej o tej właśnie współczesnej sztuce jeszcze krótka uwaga na temat królika, że ta praca, gdy nie patrzy przypomina mi samego autora na auto portretach może dlatego mam do niej słabość, ale pani w kampanii jak wyglądał dalszy bieg co zrobił kilka autoportretów, ale się tak kochał, że być może się upiększy no właśnie dlatego mówię, że jak autoportretem, bo nie wiem jak wygląda na żywo, ale też ma Berlina wspaniałą kolekcję Egona Schiele wspominamy to rzeczywiście na marginesie bo o czym innym chcemy dzisiaj mówić pytanie wstępne, dlaczego nie mamy w Polsce międzynarodowych kolekcji pani do tez długa historia tak w skrócie powiem nie miały, kto tworzyć nie my też tworzyć okresie zaborów niemałych tworzyć w dwudziestoleciu międzywojennym i nie ma chcę tworzyć po wojnie przyczyn politycznych oczywiście w dwudziestoleciu przyczyną nie były bardzo polityczny tylko były związane z patriotyzmem i przed pierwszą wojną światową też były związane z patriotyzmem, ale wtedy mieliśmy państwowości wobec tego, kiedy się myślało o tym, że nie należy się zebrać i kupić coś ważnego na to się kupowało sztukę polską generalny Kupś pogrzeb PSL, ale o tym będziemy mówić może nie przy okazji Albert filmy były 2 kolekcje, które były ofiarowane międzynarodowe w ciągu ostatnich kilkunastu lat w Polsce, ale w Polsce zawsze się podejrzliwie patrzy na osobę prywatną, która też oferuje i dlatego właśnie jedna z tych kolekcji jest Szwajcar jednak lekcję Szwajcarii w tej chwili bardzo dobre bardzo dobra jakoś nie znalazły się na niej miejsca w Polsce, a druga częściowo jest właśnie Albert linię jedno i o tej wiemy mniej od tej szwajcarskiej należącej do Grażyny Kulczyk już sporo mówiły kiedyś natomiast bardzo mało wiadomo o kolekcji Rafała Jabłonki, który również zaoferował jej część sporą muzeum Narodowemu w Krakowie wybór z niej nawet był eksponowany przez 2 lata muzeum między rokiem 20082010 te lata upływały na pertraktacjach wygląda jedynym warunkiem, jaki postawił właściciel, a mianowicie taki, żeby w muzeum Narodowym w Krakowie otwarto odjedzie o międzynarodowy sztuki współczesnej no ale to się nie udało kolekcja wróciła do właściciela no ale właśnie udało się wielu Niewiem jak też dzieje, że w Wiedniu się udaje to się nieudanie Warszawy albo Schweitzer to co się nie udaje w Warszawie pani Grażyna Kulczyk budował własne muzę i to każdy może jak ma pieniądze natomiast Rafał Jabłonka nie wybudował muzeum, bo nie jest aż tak bogaty tylko zaoferował 4 obiektu ze swojej kolekcji istniejącemu znał i to nie byle jakie muzeum, które chętnie kolekcję eksponuje mało tego tam jest takie zobowiązanie, że dzieła będą stale pokazywane czy w takiej czy inne konfiguracje nie pójdą do magazynu proszę wytłumaczyć pani do może poza tym, że te obiekty mieszczą się w domu co powoduje kolekcjonerem, że chcę się swoją kolekcją dzielić z publicznością to zwykle się dzieje tak, kiedy ktoś ma swoje lata i myśli sobie, że właściwie on tego nie skonsumuje w żaden inny sposób potrzeba dzielenia się, bo cóż z tego, że on będzie trzymał u siebie największym możliwym domu czy właśnie magazynowa auto świecie gdzieś, bo wszystkich dzieł nie jest znany jednocześnie pokazywać jak mówię nie bardzo jest w stanie otworzyć zbudować tworzyć własnego muzeum NATO, jaki jest pożytek publiczny z tego co Anna żaden natomiast kiedy one są ekspozycja pokazuje to powiększa nazwijmy to pojemność wzrokową widza, a także być może tego widza wywołać syndrom skandal w notach mówiliśmy o tym centrum cieszę się, że pamięta jeszcze pamięta, bo zrobił na mnie ogromne wrażenie, ale na pewno bym miał przy tym Króliku Dürera w każdym razie kolekcja w Berlinie nazwał się najcenniejszym chyba nieprzypadkowo nieprzypadkowo, bo to jest jedna z pierwszych te pierwsze wystawę cyklu zamierzonego mającego właśnie w różnych konfiguracjach pokaz będzie własnej kolekcji może powiedzmy parę słowo o Rafale Jabłonce, bo to jest osoba, która do wszystkiego doszła sama inżynierska z Polski wyjechał do Niemiec w latach siedemdziesiątych pracował na budowach imał się różnych zajęć w pewnym momencie poznał panią, która go na kierowała jego zainteresowania na sztukę jak wtedy poznałam, kiedy on poszedł na studiach historii sztuki mając 28 lat wówczas i zaczął się zajmować sztuką znaczy uczestniczyć w robieniu występ pomagać i bardzo szybko zaczął robić sam i jednocześnie bardzo szybko zaczął kupować sztukę osób ze swojego pokolenia, czyli kogo np. tak zrobił m.in. Erich Mark to była sztuka wówczas prawie, bo głównie po sztukę niemiecką, bo miał ją pod ręką, a Kolonia czy też nad Renia Północna-Westfalia to był ośrodek bardzo ten żyjący życiem artystycznym no, więc ja nie wiem kogo dokładnie kupił jako pierwszego być może Andreasa Słonimskiego być może reguł interesach trudno powiedzieć okazał się bardzo sprawny bardzo szybko wszedł na rynek sztuki, ale zaczął też podróżować bardzo szybko się uczyć te dzieła sztuki przetrwały próbę czasu i te nazwiska przetrwały próbę czasu jak się okazało, owszem, szczerze mówiąc ja uważam, że on jest bardzo też zasłużony dla Polski winny sposób Otóż w roku 1982 on był współorganizatorem wielkiej aukcji na rzecz Solidarność organizowany muzeum w Dusseldorfie i kto nie musi udało m.in. pozyskać raty największych gwiazd sztuki niemieckiej Pen bazylice Boys tony Kret i będą, więc cel Gerhard Richter Chan AK gen RI GI Mik Never dany dzień by m.in. nie głównie Niemcy, ale znana medialnie aukcja oczywiście medialnie świecie nie w Polsce stanu wojennego DAG, do której dużo nie dotarło wiadomości, ale ufundowano dzięki temu stypendia dla polskich artystów paru artystów z grupy m.in. zostało zaproszonych do Berlina i do senatorów samczyk Modzelewski namalowali kilka wspólnych obrazów do pobytu w osiemdziesiątym czwartym roku, że państwa, jeżeli jakimś cudem uda wam się wpaść do Wiednia polecam Albertyny i wystawę my Generation, bo to jest wystawa dzieł wybranych kolekcji tych artystów, którzy reprezentują to samo po pokolenie kolekcjoner tak teoretycznie byłoby łatwiej wpaść do Krakowa jak już ustaliliśmy na początku to się nie udało, więc mamy kolekcję Rafała Jabłonki w Wiedniu, a dyrektorkę muzeum Narodowego w Pradze na marginesie dodaje najwyższej gratulował im przecież tak się rozchodzi po świecie w różnych kierunkach no Adam Szymczyk wylądowałam cenami wtedy mówię to też jest bardzo ważna placówka cieszymy się badać raz gratulujemy mamy wracamy do do Polski do naszych tradycji, które przez wiele lat wyznaczało Towarzystwa sztuk zachęty sztuk pięknych w Warszawie, który obchodzi właśnie 160 lecie panie no to 60 lat temu powstało Towarzystwo zachęty sztuk pięknych jednym z współzałożycieli był malarz Wojciech Gerson, ale członkami byli mniej znani artyści, a dzisiaj w zasadzie zapomniany prawie wszyscy z wyjątkiem Eligiusza Niewiadomskiego znanego nie jest w swojej twórczości, ale z tego, że zamordował Gabriela Narutowicza podczas wystawy Towarzystwa tejże Zachęcie 1922 roku Towarzystwo działało najpierw w hotelu europejskim i próbowały budować nawet budynek to trwało tyle samo mniej więcej ile trwają starania albo dłużej ile trwają starania zbudowania muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie, czyli 40 lat no ale luda zachęta stanęła mniej się odbywały wystawy na ogół kiepskie, ponieważ vox populi, czyli większość członku bardzo potrzebowała pokazywać siebie na zakupy też były takie, że decydowano o tym genialny wobec tego np. 1927 roku zakupiono bitwy pod Grunwaldem uznano te kobiety za wielki sukces, a był rok nie jest pani pamięta, o którym miał swoją wystawę indywidualną i przyjechał do Warszawy Kazimierz Malewicz czy pani sobie wyobraża, że kupilibyśmy tę wystawę od Malewicza była tańsza niż bitwa pod Grunwaldem pani Wanda zaczynają mnie boleć zęby, ale pani Anny do dentysty chcę powiedzieć, że zaczynają boleć takie wyimaginowanych ZNP chce w ten sposób opisać swój ból z tego powodu, że nie kupiliśmy tej tańszej od bitwy pod Grunwaldem kolekcji Malewicza taka refleksja post factum o tym jak się nie robi interesów życia, ale ona potem pojechała do Berlina celem był Paryż Malewicz ten model jechał, że sobie wyobrazić, że to prawie wszystko o Stalinie szczelnym dotrwały do czasów powojennych i dzisiaj zdobyć 2 wielkie kolekcje mieć moc magiczna Nowym Jorku i wspomniany wtedy mówię Amsterdam zaczynam dochodzić do wniosku, że dzisiejszy program jest o tym co się nam nie udało się nie zaprzecza na nie mniej to jest odpowiedź pani pytanie, dlaczego kolekcjonuje sztukę polską to bardzo dziękuję za wyczerpującą kilkunastominutową odpowiedź na pytanie, dlaczego nie kolekcjonuje sztuki międzynarodowej tak ujmę to oględnie oraz kolekcjonuje jest jednak kolekcja muzeum sztuki w Łodzi z inicjatywy awangardowych artystów zrobione na i są zaczątkiem muzeum sztuki nowoczesnej, a które istnieje już parę naście lat i może będziemy mieć 2 kolekcje, ale kolekcjonowanie bardzo ciężko mi się podziały są teraz też niestety sztuka kosztuje okazuje się jednak na koniec udało się nam wykrzesać z siebie jakiś optymistyczny akcent co mnie cieszy, bo pandemii na rzeczywistość na ogół nie nastraja dobrze jak tylko chce jeszcze dodać, że właśnie mało znany jest także także galeria studio posiada kolekcje i one bardzo ciekawa Lenkę kolekcjonować późno stanowi zwarty zespół bardzo interesującą wizję i też wystawia go aktualnie na ekspozycji co powiedział żegnamy się do następnego tygodnia Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik antymateria Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA