REKLAMA

Klasa, kapitał i coaching

OFF Czarek
Data emisji:
2020-10-23 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:13 min.
Udostępnij:

Więcej: https://wydawnictwo.umk.pl/pl/products/5162/klasa-kapital-i-coaching-w-dobie-poznego-kapitalizmu-perswazja-neoliberalnego-urzadzania

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie na początku przypomnę albo wspomnę, że na godzinę jedenastą zaplanowana konferencja pana premiera Mateusza Morawieckiego w sprawie nowych obostrzeń w związku z tzw. drugą falą zachorowań naukowi 19 w momencie, kiedy ta konferencja się rozpocznie będziemy ją dla państwa transmitować, a le, zanim coś wydarzy to zapraszam do rozmowy na temat bardzo interesujące Rozwiń » książki państwa mają gościem jest pan dr Michał MOKS z katedry etnologii antropologii kulturowej wydziału nauk historycznych i pedagogicznych Uniwersytetu wrocławskiego dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dobry panu dobry państwu w ramach serii monografie fundacji na rzecz nauki polskiej ukazała się książka właśnie pana dr. Michała Oksana zatytułowana klasa kapitał i coaching w dobie późnego kapitalizmu perswazja neoliberalnego urządzania jak każda praca naukowa musi mieć tytuł długi i usypiający, ale proszę nie pozwoli się zmienić temu tytułowi książka fascynująca książka ukazała się w serii wspaniałe monografie na rzecz szczególną oprawę były monografie fundacji na rzecz nauki polskiej wydana przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i chyba mam wrażenie panie doktorze, że włożył pan to bardzo dużo pracy bo, chociaż wystarczy spojrzeć na te publikacje i godziny nagrań wywiadów oraz różnych innych wypowiedzi sam ogrom materiału budzi szacunek dziękuję bardzo, miło słyszeć tak praca powstała na podstawie badań etnograficznych, które prowadziłem właściwie 2 lata od 2 tysięcznego piętnastego roku 2000 siedemnastego był to badania Etnograficzne polegające na byciu w terenie na prowadzeniu wywiadów pogłębionych kwestionariusza owych, ale również na tzw. obserwacji uczestniczącej, czyli obserwowaniu działanie moich rozmówców, ale również włączyłem w to tzw. perspektywę autentyczną graficzną polegającą na własnym zaangażowaniu temat moich badań, czyli ten coaching rozumiany jako materializacji neoliberalnego urządzania wracając do to wraz z tak to nawet zatrzymajmy się tutaj panie doktorze, bo właśnie to auto etnografia jest fascynująca, bo w pewnym sensie jest pani twórcami tworzyłem taki jest pan badaczem i badanym i zastanawiam się jak to działa ta metoda auto etnograficzna w procesie no właśnie zdobywania materiału w jaki sposób być przedmiotem podmiotem to jest trudna kwestia być warto byłoby może rozpoczęcie tego, że ja początkowo przystępując do tych moich badań etnograficznych nie miałem takiego celu nie chciałem wykorzystywać metody autobiograficznej do PiS do zrozumienia tego zjawiska, ale w trakcie badań sam zacząłem się angażować na mój przedmiot badań to znaczy zacząłem uczęszczać na różne szkolenia z zakresu profesjonalnego coachingu byłem na różnych konferencjach i podczas tych działań tak miał przyjmowałem rolę coacha czy uczyłem się praktyki coachingowe chciałem po prostu poznać tę to zjawisko od wewnątrz to jest takie wydaje mi się podstawowe zadanie, które stoi przed antropologa ami to znaczy nie opisywać zjawisk kulturowych z perspektywy to jest zdystansowane i powiedzmy zewnętrznej, ale spróbować zobaczyć tę rzeczywistość on jak funkcjonuje wewnątrz, ale początkowo miałem jednak takie podejście, że nie będę się angażował, ale w trakcie takich badań musiałem się w jaki sposób zaangażować chcą zrealizować ten projekt i w konsekwencji oprócz udziału w szkoleniach konferencjach sam skorzystałem z usług profesjonalnego coacha, aby właśnie móc lepiej zrozumieć to zjawisko, jakim jest coaching i można powiedzieć, że sam proces coachingowe wykorzystałem do tego, aby napisać książkę około Chin Guo i to jestem problem, z którym się zmagam, pisząc tę pracę wydaje się, że teraz mówiąc o tym to już spojlerów jemy książkę, ponieważ ta książka jest to przynajmniej tak taki był mój plan taki jest plan, aby za każdym rozdziały czytelniku mógł dowiadywać się nowych rzeczy na temat coachingu jak ten teren starałem się dotrzeć stare stałem się odpowiedź na pytanie kim jest tzw. neoliberalny podmiot i 7 z założenia, że kończył jako materializm agencja neoliberalnych technologie urządzenia wytwarza pewne podmioty, które można właśnie określi mianem liberalnych na jej okazało się też piszą o tych pierwszych rozdziałach, że takim neoliberalny podmioty może być menedżer przedsiębiorca, który korzysta z usług profesjonalnego coacha, czyli osoba umocowana w następnych moich rozdziały pisze o tym, że tym liberalnym podmiotem może być sam coach, który jest zobowiązany do tego, aby wdrażać pewne sposoby myślenia słupy, które oferuje kodeks etyczny uczynków, aby wdrażać te sposoby myślenia działania w swoim życiu osobistym codziennym na końcu jestem rozdział autobiograficzny, w którym okazuje się, że w tym neoliberalnym podmiotem nie jest jedynie coach osoba kończy vana, ale autor monografii tak, którą tutaj, o które tutaj mówimy kasa capita około 3 w dobie późnego kapitalizmu i właśnie to spostrzeżenie problematyce czuje to co wydaje się w tej najważniejsze, o czym mówimy o problematyce obiektywny status wiedzy wytwarzanej przez antropologia staram się wykazać w ostatnim rozdziale, że sama dyscyplina również ja reprodukuje Emmy swoich codziennych działaniach idee postawy, które określić można mianem Neo liberalnych warto dla tych z naszych słuchaczy, którzy skończyli im się jeszcze nie zetknęli, chociaż wydaje się, że niewielu taki jest, ale na szacunku dla nich wyjaśnić, o czym mówimy mówiąc o około kilku to jest wydaje się podstawowe pytanie, ponieważ często to pojęcie to słowo coaching jest używane w różnych kontekstach na ona oznaczenie wszelkich praktyk rozwoju osobistego nie wie czy państwo słyszeli, ale w ostatnich czasach były popularne na YouTubie takie filmy, w których osoby policzków wały się w imię rozwoju osobistego i to tę praktykę twórca tej praktyki określa mianem coachingu moi rozmówcy tak z tym ja rozmawiałem nie traktują tej praktyki, które przed chwilą powiedziałem mianem coachingu ja prowadziłem badania jedynie i to trzeba tutaj podkreślić wśród osób związanych z tzw. profesjonalnym coachingiem, które są związane z instytucjami ze szkołami, które oferują właśnie takie oparte na dowodach często metody wsparcia jednostek oraz grup społecznych i ten coaching, które tutaj mówię to jest po prostu pewna forma wsparcia łącząca relacje oparte na relacje pomiędzy osobą schorowaną, a coachem i ta relacja zgodnie z dyrektywami zgodnie z kodeksem etycznym coachingu tego profesjonalnego coachingu jest taką relację nie dyrektywy nie nakazową to znaczy zależy na tym zgodnie z tym, o czym mówią moi rozmówcy, żeby nie traktować coachingu jako treningu jako mentoringu, a coach nie może narzucać swojego sposobu myślenia o sobie odczuwanej przynajmniej w zamierzeniu ta relacja ma być właśnie nie nakazową relacja nie dyrektywy na, czyli tak, czyli tak jak PiS nie może, żeby wiedzieć lepiej od swego klienta nie może dawać mu rozwiązań gotowych albo zmuszać do konkretnego działania tak tak tak głosi profesjonalny kończy natomiast sami moi rozmówcy osoby, która zaangażowane są w tworzenie społeczności profesjonalnego coachingu w Polsce często posługują się w rozmowie ze mną takim taką występ z dystynkcjami taką opozycją taką różnicę mówią o UPO po coachingu albo coachingu pisanym przez KE i Che czy i coachingu tym profesjonalne do pokoi w ringu zaliczają oni te wszystkie działania, które wchodzą w skład tych praktyk rozwoju osobistego, ale które ich z ich perspektywy nie można określić mianem profesjonalnego coachingu, ponieważ one nie realizowane są w myśl tych zasad określonych w kodeksach etycznych i a moi rozmówcy Sylwia jedynie prowadziłem badania oni no utożsamiają się z tą ideą profesjonalnego coachingu wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut państwa moim gościem jest pan dr Michał MOK szans katedry etnologii antropologii kulturowej wydział nauk historycznych i pedagogicznych Uniwersytetu wrocławskiego rozmawiamy o książce mojego dzisiejszego gościa zatytułowany klasa kapitał i coaching w dobie późnego kapitalizmu na książce wydanej przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy wcale państwa moim gościem jest pan dr Michał MOKS z katedry etnologii antropologii kulturowej wydział nauk historycznych i pedagogicznych Uniwersytetu wrocławskiego, a w serii monografie fundacji na rzecz nauki polskiej książka mojego dzisiejszego gościa klasa kapitał coaching w dobie późnego kapitalizmu perswazja neoliberalnego urządzania książka wydana przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i o tej książce właśnie rozmawiamy przed informacjami mówił pan o tym, że coach nie może być dyrektywy ne, czyli nie może wiedzieć lepiej niż osoba aktu, którą się zajmujecie, którą pracuje nie może też króluje próby by proponować rozwiązań gotowych, ale nie wszyscy, którzy w teorii się z tym zgadzają w praktyce to stosują prawda nie wiemy w West tutaj broni Rożek w ten sposób, że broń czy osoby w taki ja bronię tezy zawartej w książce tak czy coaching zasady ma być dyrektywy UE i moi rozmówcy przekonują mnie tak do tego, że oni nie wpływają na swoich klientów bezpośrednio to znaczy oni nie przekonują ich do tego, żeby działali w określonych w sposób natomiast z moich badań wynika to, że sam coaching jest pewną narzędziem perswazyjny znaczy, a to klienci, czyli osoby kończą one same siebie przekonują do działania określony sposób tak ten sposób, który wydaje się aprobowane przez neoliberalną racjonalność to znaczy taki sposób przedsiębiorczy bycie odpowiedzialnym pewnym siebie i to wydaje się ważne to ważne to warto podkreślić, że coaching de facto jest już mówiłem tutaj materializację neoliberalnych technologii urządzania, która ma tę funkcję perswazyjną ja używam często takiego pojęcia wypracowanego przez teorię retoryczną mianowicie wewnętrzny retoryka internet retoryki i mojej rozmówcy osoby kończą dane menadżerowie przedsiębiorcy, ale również nauczyciele akademiccy pokazują tak opowiadają o swoim własnym doświadczeniu i w zasadzie pokazują jak oni sami siebie przekonują do tego, aby działać określony sposób rody robią to podczas pracy coaching owej podczas sesji odcinkowej skoczyłem tak, używając pewnych narzędzi do tego, aby właśnie wpływać, żeby wpływali sami na siebie, ale również tę pracę taką retoryczną perswazyjną wykonują oni poza sesjami coaching owymi w domu podczas jazdy samochodem podczas spaceru podczas codziennej toalety, gdy stoją sami przed lustrem i używają pewnych narzędzi, a firma seryjnych tak do tego, aby wpłynąć na swojej postawy i wpłynąć na swój sposób działania ten sposób działania, które określa, że to jest na liczbę realne działania także na moje rozmówcy przekonują się do tego, aby działać zgodnie z neoliberalną logiką tak no i trochę chciał wrócić do tego, o czym pani wspomniał na początku czyli, żeby zbadać, jaki system to trochę trzeba być poza tym systemem tak, żeby wnioskować na temat wystarczy, żeby badać pewną racjonalność na liberalną należałoby być poza nią pan trochę w tej książce właśnie zauważa że, że trudno jest być całkowicie poza nią, bo przecież sam samo uczestniczenie w badaniu czy podjęcie decyzji o tym żeby, żeby badać taki to jeszcze badać, a wyniki tych badań opublikować i, czyli wziąć udział w tej całej po będą liberalnej, że do wtedy w pewnym sensie wprowadza zaburzenia w mocy, że zacytuję tak to jest główna myśl odwołana planowi bardzo ciekawa postać tak to jest główna myśl książki jak spożyty książki książka ma 2 lepiej gra w 2 od 1101 oto pochodzące z wisiała w oko mówiąca o tym, że warto podjąć badania współcześnie nad tzw. technikami siebie technikami samorealizacji i twierdzę, że ten coaching jest taką współczesną techniką samorealizacji techniką siebie technologie urządzenia drugie motto, które tę książkę matek Moto pochodzące z takiej pracy przedsięwzięcie postmodernistyczne Stevena Tylera, w którym to od 4 to tekst odnajdujemy takie zdanie mówiące, że dyskurs krytyki jest nierozerwalnie związane z tym co krytykuje ten dyskurs krytyki i to jest ta antropologia badania naukowe poświęcone pewnemu przedmiotowi i moje tak analizy interpretacji moje doświadczenie Etnograficzne właśnie potwierdza to przekonanie wyrażone przez Stevena Tylera, że antropologia kulturowa, a właśnie ten dyskurs krytyki jest już nierozerwalnie związał związana z tym co krytykuje, czyli co chce zrozumieć w tym przypadku tym co chcemy zrozumieć co ja chcę zrozumieć jest ta neoliberalna racjonalność tak mówiąc jeszcze inaczej, a sama antropolog może tak antropologia inni badacze tak sądzę jesteśmy, chcąc nie, chcąc tak w uwikłanie w mechanizmy władzy, które staramy się zrozumieć i przyjmowanie czy też no właśnie z taką czymś cennym należy potraktować ten wygląd refleksyjny w to, że ta antropologia ten dyskurs krytyki no, chcąc nie, chcąc jest uwikłany w relacje, a racje władzy dominacji upieranie się przy tym, że finanse zachować, że jest inaczej, że możemy zachować zdystansowany punkt widzenia ten wyczyn być neutralnym tak z tego neutralnego punktu widzenia dokonywać krytyki przedmiotów naszych badań w moim przekonaniu przynajmniej tak pokazuje to często jest nie uprawnione tak takie zdanie, które pojawia się w książce pod koniec tej pod koniec już w tym rozdziale autobiograficzne, a później powtarzam tę myśl o zakończeniu de facto ta książka jest o liberalizmie, ale ze względu na moje zaangażowanie tak te relacje można powiedzieć, że to jest to neoliberalne urządzenie, które opisuje samą siebie tak to znaczy, że ta książka de facto nie tyle jest książką o rzeczywistości zewnętrznej w stosunku do książki również książka jest efektem oddziaływania na jej autora owych neoliberalny owej neoliberalnej logiki owej neoliberalnej racjonalności jest tak tak bardzo proszę pozostają co to co to właściwie, gdyby znaczy dla badań, bo to w pewnym sensie jest powiedziałbym bardzo cenne spostrzeżenie, a jednocześnie takie trochę no to skrzyżowanie palców i trzymanie za plecami takie mówienie no właściwie, ponieważ jestem uwikłany to nie da się tego zrobić inaczej i nie będą robić każdy, kto mówi, że nie jest uwikłany mówi nieprawdę i tak itd. dobrze co to właściwie co to właściwie znaczy dla badań to właściwie znaczy dla dla czytelnika co to właściwie znaczy dla badacza to jest ważne pytanie z pewnością i pod koniec tej książki ja przenosi punkt widzenia przyjęły się staram się zrobić na czytelnika po to, o tym mówię moim własnym uwikłaniu przedmiot badań, aby podważyć również ten neutralny status samego czytelnika tak, żeby czytelnik mógł tak teraz spojrzeć na swoje własne działania tak, bo przy przystępując do książki w takiej naukowej spodziewamy się dowiedzieć z niej, że ktoś pewne podmioty można określić mianem podmiotów neoliberalnych natomiast Jan rację tak konstruuje w tej książce, aby sam czytelnik, gdy się czy sam czytelnik poruszył sobie pewne strony i zastanowi się nad tym czy on również jest uwikłany w te relacje czy on przypadkiem swoich codziennych działaniach nie reprodukuje opisywanych przeze mnie mechanizmów to jest współcześnie jedna z ważniejszych cech antropologii mianowicie wywoływanie takiego tygodniami refleksyjnego tak, żebyśmy mogli spojrzeć na swoje własne podstawy podstawę swoich myśli postawy swoich przekonań swoich swoich działań i to jest w współcześni się podkreśla jednak złożył już z ważniejszych założeń antropologicznych ten dobrze to powrócimy w takim razie do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest pan dr Michał Boksa z katedry etnologii antropologii kulturowej wydział nauk historycznych i pedagogicznych Uniwersytetu wrocławskiego informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy które państwa i moim gościem jest pan dr Michał MOKS z katedry etnologii antropologii kulturowej wydział nauk historycznych i pedagogicznych Uniwersytetu wrocławskiego, a w ramach monografii fundacji na rzecz nauki polskiej ukazała się książka mojego gościa zatytułowana klasa kapitał coaching w dobie późnego kapitalizmu perswazja neoliberalnego urządzania książka wydana przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika autorem jest właśnie dr Michał mokrzy książka, która powiedziałbym trochę jak film Incepcja albo i albo pamiętnik znaleziony w Saragossie trochę sprawia, że czytamy książkę pana doktora, który bada zjawisko coachingu jednocześnie sam będąc w badanym i badającym zjawisko, czyli trochę bada samego siebie tym coachingowych świecie, a jednocześnie my czytając około Chin w klasie kapitale w dobie późnego kapitalizmu i neoliberalnym światopoglądzie świadomości i grze uświadamiamy sobie, że właściwie to jesteśmy także trochę tak jak pan dr Michał Maksia czytamy trochę o sobie i zastanawiamy się co to właściwie znaczy, że czytamy osobie i czy to oznacza, że w ogóle możemy mieć na ten temat własne zdanie czy to zdanie, które sobie zrobimy na temat samych siebie jako podmiotów czy przedmiotów nie będzie już, a priori zdaniem, które jest ukończone przez grę, o której czytamy nie wiem czy to jakiś sens chyba nie, więc lepiej odda panu głos myślę, że basen w zdecydowanie jak jeszcze odwołam się do tych porównań rok do filmów również książek moja żona porównała tę książkę do imię róży, ale mając namyśli nie tyle mówi kunszt pisarski ile raczej budowanie napięcia w tej książce początkowo już mówiłem wychodzę od tego, aby pokazać zademonstrować to czym ten kończył jako materializacji liberalnych technologie urządzenia jest pokazuje perspektywę doświadczenie zarówno ukończył jak i osób odczuwanych na końcu przenoszą swoją uwagę czy uwagę czytelnika na mnie oraz jak tutaj pan redaktor powiedział przynoszę ten punkt ciężkości na samego czytelnika, aby to czytelnik zastanowił się nad swoim własnym uwikłaniem w rzeczywistość społeczną i zdecyduje już wiemy, że za Vader jest ojcem luka jesteśmy wręcz tak tak to jest spojler zgadza się z tym, że nasze sposoby myślenia o osobie nie pochodzą do końca od nas samych akt czy my nie jesteśmy na tyle wolni jak byśmy chcieli czy nam są oferowane m.in. w coachingu tak, ale również innych instytucjach psyche pewne po sposoby myślenia o sobie i świecie i coaching jest też taką, jakby powiedzieć takim narzędziem, który oferuje osobom, które biorą w nim udział pewne pojęcia myśli terminy za pomocą, których oni właśnie definiują samych siebie definiuje swoją tożsamość definiują otaczający świat i definiując sposoby działania otaczającym świecie to jest jednak perspektyw, które można przyjąć badaniach antropologicznych tutaj zdecydowanie opowiadam się za taką perspektywą po struktury mistyczną bliscy są zarówno w Sielcu koło, który jest tej bohaterem tej książki jakieś, gdy widać też czy liczba kler, którzy pokazują nam to, że trawestując ponownie myślenia zdania liderzy nie jesteśmy na tyle wolni jak byśmy na tyle nie jesteśmy w stanie powiedzieć wszystko nawet, jakbyśmy chcieli znaczy, że nasze sposoby myślenia działania wpływają te często nie uświadamiane przez nas siły mechanizmy i to jest spotykane tak nie tylko ukończył osób kupowanych u to zdanie nie tylko jest prawdziwe w stosunku do mnie tak jak antropologa, ale jak sądzę również w stosunku do Czytelników mojej książki nasza słuchaczka domaga się polskiego pani Magda mówić nie można zastąpić słowa kończyć jakimś polskim odpowiednikiem w to nie jest pytanie do mnie nie jestem coachem system czy badaczem coachingu to dla mnie ważne, żeby podkreślić tak tutaj wielokrotnie redaktor też odwoływał się do tytułu książki wskazuje na to, że ta książka jest tak ten tytuł książki jest ze oparte na tym żargonie naukowym de facto ta klasa kapitał kończy o takich książek naukowych zawsze muszą być dual nudne takich umów takie było moje zamierzenia tak nie chodziło o to, żeby stworzyć taki wpadający w ucho slogan np. antropologia coachingu tak, bo to nie mój cel tak moim celem jest zbadanie tej relacji pomiędzy klasy kapitałem i coachingu, ale odpowiadając, że wracam do tego pytania, które Zadara słuchaczka no moi rozmówcy też stowarzyszenia szkoły odwołują się do tego słowa coaching, ponieważ one już ma swoją tradycję od lat dziewięćdziesiątych tak i tym samym posługujemy się mówiąc o tej konkretnej formie wsparcia, aby móc ją odróżnić od innych form wsparcia tak tych np. psychologicznych jak psychiatria w Poraju poradnictwo psychologiczne czy też do takich bardziej współczesnych pracy i rozwoju osobistego jak mentora czy też trening tak stan dlatego używany jest to słowo w takim ani innym brzmieniu a jakie były pana powiedziałbym takie największe odkrycia takie, których pan nie planował tak powiem czy też uświadomienie sobie czegoś w trakcie badań, a później w trakcie pisania książki, czyli w pewnym sensie układania sobie tego co pan przeczytał tego co pan od słuchał tego co pan sam przeszedł układania tego jakąś sensowną całość doszedł pan dziś oczekiwanych wniosków obserwacji oprócz tych, o których mówiliśmy, które w pewnym sensie też przestanie oczekiwane wydaje się, że to jest jedyna jedna z ważniejszych rzeczy te, które już powiedzieliśmy tak, że tym tym neoliberalnym podmiotem, którego poszukiwałem w terenie okazał się pan sam tak tak tak jestem jestem ja i być może również pan jakiś mecz, ale książkę tak tak tak track TEC produkującej pewne ten liberalny światopogląd czy coś jeszcze nie oczekiwanego wydaje się, że nieoczekiwane były te też efektem dość, więc miesięcy nas tej samej Akademii, czyli idei Uniwersytetu, że w, jakiej skali wykazują badania jest implementowana w Uniwersytecie tak Akademii te neoliberalna racjonalność mam namyśli to, że moi rozmówcy odczuwali taką potrzebę skorzystania z coachingu po to, aby móc projektować swoją karierę naukową, żeby mu również funkcjonować w świecie Akademii, ale nie w tym świecie tylko naukowym tak prowadzenia badań, ale również jak oni teraz mają projektować swoje badania mają kalkulować np. tak swoją karierę, gdy projektowany jest teraz nie wiem niebawem zbliża się parametryzacja dyscyplin jak oni mają teraz planować pisanie artykułów naukowych tak, żeby przyniosło to korzyść im tak jak i instytucje, które ich zatrudniają to było jak najbardziej nieoczekiwany okazało się, że jednak ta neoliberalna racjonalność pod wpływem wprowadzenia pewnych ustaw dotyczących szkolnictwa wyższego ten liberalny racjonalność już jest, że tak powiem zadomowiła się na naszej Akademii tak, chcąc nie chcę nawet jeśli stajemy nawet jeśli krytykujemy jeśli mówiąc eufemistycznie jeśli nawet nie podoba nam się ten sposób organizowania życia Akademii to jednak my swoich działaniach już tak no myślimy w sposób liberalny sposób myślimy działamy w sposób liberalny po prostu kalkulujemy definiujemy samą działalność naukową za pomocą kategorii ekonomicznych mówimy o opłacalności odzysku o produktywności elastyczności tak to było tak rzecz była bardzo zaskakująca jak już ten neoliberalna racjonalność zadomowiła się w naszych w naszych w naszej Akademii tak myślę, że należy, że to jest fascynujące, bo w tym czasie od czasu do czasu słyszymy ekspertów czy też słyszymy autorytety naukowe, które mówią narzekają np. na nie wiem poziom wykształcenia tak albo na stan Akademii, że coś dziwnego stało, że jesteśmy w takim momencie, kiedy to uniwersytety stały się instytucjami świadczy świadczącymi usługi itd. tak itd. trochę albo nie, uświadamiając sobie albo albo uświadamiają sobie mimo mimo to mówiąc także uświadamiają sobie, że właściwie ja jestem częścią tego systemu, który stworzył taki rezultat co zupełnie nie przeszkadza mi na koniec krytykować ten rezultat i być pełnym pełną oburzenia w tak myślę, że dobrze to pan redaktor ujął natomiast ja Niejestem pełen oburzenia tak w tej książce raczej jestem bardzo zaskoczony i zdumiony tym faktem i bycia uwikłany właśnie tę neoliberalną racjonalność tutaj chciałbym podkreślić że, odwołując się do tej pesymistyczne myśli Stevena Tylera, że nie jesteśmy w stanie przezwyciężyć tego kasztelu to ja właśnie pokazuje w książce, że z 1 strony moi światopogląd względem tej neoliberalnej racjonalności cechuje się taką formą oporu znaczy, że że, że się nie podoba mi się to także widzę problemy pewne kwestie problematyczne związane z implementowane neoliberalnej racjonalności w Akademii, ale z drugiej strony pokornie ten wdraża także produkuje te te idee i to jest taka myśl, że strony opornie, a z drugiej pokornie tak w implementuje sam ucieleśnia, bo to jest ważne słowo dla mojej książki tak ucieleśnia tę neoliberalną racjonalność ja nie mam rozwiązania NATO tak przynajmniej nie formuje rozwiązania w tej książce jedyne co staram się tutaj uczynić to to wzbudzić refleksję tak wywołać dyskusję być może tak, żebyśmy zastanowili się wspólnie nad tym nad naszym własnym uwikłaniem, w którym w którym, którą stronę tak to te implementowania tej liberalną się nim neoliberalnej racjonalności podążył tak czy ucieczka od neoliberalnej racjonalności, że taki był nawet ciekawy, a Altera pytanie czy pytanie czy jesteśmy w stanie uciec tak nie jak choćby, zmieniając styczne, więc jeżeli ktoś planuje też długą książkę to proszę sobie ze wszech czasów krótka długa twoje brzmienie myślę, że warto się zastanowić nad tym tak może tak nawet nie tyle ucieczka od tylko, w którym kierunku tak, że warto zapytać o to, w którym kierunku powinny teraz podążać tak kanały Astro jest ktoś to w istocie istotnych pytań dziękuję bardzo, pan dr Michał Mokrzycki katedry etnologii i antropologii kulturowej wydziału nauk historycznych i pedagogicznych Uniwersytetu wrocławskiego państwa moim gościem w serii monografie fundacji na rzecz nauki polskiej ukazała się książka autorstwa mojego dzisiejszego gościa klasa kapitał coaching w dobie późnego kapitalizmu perswazja neoliberalnego urządzania wydana przez wydawnictwo naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie jedenastej i przypominam Szanowni Państwo, że na godzinę jedenastą zaplanowana jest konferencja pana premiera Mateusza Morawieckiego dotyczące nowych obostrzeń w związku z tzw. drugą falą zachorowań na całkowite 19 jak tylko ta konferencja się rozpocznie będziemy ją dla państwa transmitować Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA