REKLAMA

Czy można skutecznie walczyć z otyłością?

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2020-10-24 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sponsorem alertu smogowego jest firma Kostrzewa producent kotłów na pelet do programu czyste powietrze sponsorem alarmów smogowych jest obecnie dystrybutor aut elektrycznych partner serwisu pod prąd po radio TOK FM pierwsze radio informacyjne Maciej Zakrocki dzień dobry raz jeszcze przed nami druga godzina weekendowego poranka zaczynamy ją od ważna jest zauważenia pewnego specjalnego dnia, jakim jest 24października jest to dzień walki z otyłością sprawa jest poważna otyłość Rozwiń » bywa poważną chorobą przewlekłą, a ponieważ mamy dzisiaj pandemię i wiemy jak często w komunikatach tych bardzo smutnych czy wręcz tragicznych pojawia się informacja, że największe kłopoty przechodzeniu przez ewentualne zakażenie mają osoby z dodatkowymi chorobami w tym właśnie z otyłością, a zatem warto o tym rozmawiać dlatego dzisiaj weekendowym poranku jest z nami pani Urszula Makowska trener dietetyk autorka publikacji o zdrowym stylu życia na dzień dobry i dobry wiemy od od od dawna, bo to statystyki jakiś czas są podawane one dotyczą całego świata to nie jest tylko Polska specyfika, że otyłość staje się właściwie taką cywilizacyjną chorobą dotyczy wszystkich grup wiekowych niestety coraz częściej również dzieci no, a mimo tych tych informacji mimo ostrzeżeń jak poważna to jest sprawa no właśnie czy można uznać, że te kampanie te informacje przynoszą jakiś efekt jest jednak coraz gorzej no wg danych, które mamy którymi dysponujemy to problem dodatkowych kilogramów jest ciągle rosnące, że tak bowiem nie ma takiej tendencji do zatrzymania wzrostu właśnie na zwiększanie wagi ciała przez nas i jest to tak jak pan wspomniał bardzo ważne elementy już naszego życia, w którym można sobie poradzić, bo my po prostu dzisiaj w dzisiejszych czasach jemy za dużo z różnych powodów właśnie jednym z nich jest ta nowa rzeczywistość, jaką jest w jakiej jesteśmy w tej chwili tutaj te emocjonalne podjadanie związane ze stresem związanym z różnymi emocjami, które nam towarzysz są po prostu wpływa na to, że jemy więcej i bardzo ważną rzeczą jest zdanie sobie, jakby na, ponieważ nie zajmuje się właśnie pracę z ludźmi, którzy mają nadmiar kilogramów pracuje tak o taką metodą, którą nazwałam daje tylko dzięki tej metodzie ja przede wszystkim zwracam uwagę na to, żeby ten talerz jedzeniowe wygląda w ten sposób, że połowa dziennego jedzenia, które spożywamy stanowią warzywa i to jest taki bardzo ważny pierwszy krok u o zmianie temu wyrokowi o zmianie musi też towarzyszyć, że musi dobrze jest jak towarzyszy taki określenie pewnego celu, do którego się dąży i cel cel ten ważne jest, żeby sobie uświadomić, że osiągamy małymi krokami, że to nie jest coś co robimy już na teraz od razu, bo po prostu, jeżeli chodzi o nasze ciało tak się nie da to jest taka też zależność, że w dietetyce w tym co jemy w liczeniu kalorii 1+1 to nie równa się 2 i o tym też tu to informacje też warto mieć z tyłu głowy i coś no to znaczy proszę to wyjaśnić to znaczy, że jeżeli np. ja wiem bowiem na Kana z szynką pomidorem ogórkiem i to tą samą żywność jest np. też pan to nie znaczy to nie oznacza, że na przy swoim te same mikro makro elementy tłuszcz białko zawarte dane w danym posiłku tylko może to być bardzo indywidualne, bo spowodowane np. tym, że ja będę jadła spokoju, a druga osoba spokoju, a druga osoba będzie jadła pod wpływem jakichś emocji to wszystko ma wpływ na to jak reaguje nasz układ pokarmowy, a potem jak reaguje na jak reagują nasze jelita na to, że na to co jemy to jest bardzo ważne do tego dochodzi jeszcze sprawa np. taka dzieje szybko kijem wolno czy ten pokarm przeżyłam dokładnie tego nie przeżywam wcale tylko łyka kawałkach to są wszystko elementy, które na mają ogromne znaczenie na końcowy rezultat, czyli na rezultat związane z tym z odżywianiem naszego naszego ciała, bo taka jest główna za, jakby funkcja jedzenia żyjemy po, żeby mieć energię działania, a nie o to, żeby po jedzenie np. uczyć się śpiący mieć ochotę na drzemkę raczej dbamy o to, żeby to co jemy przynosiło nam taki rezultat, że mamy siły i noc do tego, żeby działać także na to też musimy tylko jak przekonać, bo skoro właśnie pani prok prowadzi takie zajęcia rozumiem no właśnie, które mają przekonać ludzi do tego działania to ja zastanawiam się troszkę na to metodą i tymi środkami perswazji, ponieważ jeszcze każda średnio inteligentna osoba powie, że otyłość jest niedobra, że lepiej być szczupłym, że lepiej jeść warzywa, że trzeba wskazana jest jakaś tam aktywność fizyczna dodatkowo powinno się unikać słodyczy napojów gazowanych chipsów itd. każdy powie tak tylko no problem jest jak jak tę wiedzę prze tworzyć na codzienne zachowania konsekwencje w tym zachowaniu to prawda my o tym wiemy jesteśmy dosyć dobrze jako społeczeństwo edukowanie w tym co jest dla nas dobra to jest dla nas złe, ale między tym co wiemy tym co robimy to jest taka duża przepaść takie może i żeby po prostu przejść ten drugi brzeg, czyli zacząć robić to co wiemy NATO musimy być po pierwsze, odpowiednio zmotywowani do tej do tej zmiany dlatego wspomniałam, że bardzo ważny jest tutaj określenie takiego celu, który chcemy zrealizować, żeby ocenić swoje chęci czy ja tak naprawdę chce tej zmiany to co ja tej zmiany chce, żeby poznać też powody związane ze zmianą tych zachowań jedzenie nowych nawyków, bo to wszystko można zmienić są ludzie, którzy tak zrobili są to też moi klienci, którzy rzeczywiście pewną swoją pracą wytężoną nieba, że to było lekkie, ale wytężoną pracą doszli do tego, żeby po prostu do tego jak zrealizowania swojego celu ważny jest też określenie sobie pewnych korzyści niektóre, jakby tej sytuacji, która jest teraz w tej sytuacji, którą ja chcę osiągnąć, bo jestem w pewnym pewnej sytuacji na dzisiaj, a chce osiągnąć pewną zmianę, żeby to moje życie było dla mnie bardziej tych na lepsze, żeby się lepiej czuł czy czoła, bo to wszystko jest związane też z pewnym samopoczuciem pewnym pewnymi moimi przekonaniami, które być może są nieuświadomione, które może zmienić zmiana odżywiania to jest proces to nie jest całością tak na pstryk możemy sobie powiedzieć, a to ja tylko bez ma jutro będę jadła mniej zmniejsza ilość kalorii, o których mówiliśmy na początku ich będzie wszystko Super, bo tak nie będzie ich do pokazu robi ma świadomość, że to jest oczywiście wątek na nie tylko długą rozmowę, ale też na poważne może seminarium, niemniej jednak takie są trochę realia medialne dzisiaj pewne rzeczy chcemy zasygnalizować co w tych ostatnich naszych 2 minutach chciałaby pani powiedzieć w kontekście dzieci, bo jeszcze dorosłym można bardziej zracjonalizować pewne zachowania, ale dzieci no po prostu są słuchaczami wielu z nich lubią słodycze jak na na dzieci wpływać, jakimi metodami, żeby ten problem otyłości wśród nich też zmniejsza pierwsza pierwszą taką rzeczą która, jakby na i jest najważniejsza, gdy właśnie na to, że dzieci same sobie niczego nie kupują to robią rodzice dzieci biorą przykład z rodziców bardzo wielu sprawach i po prostu na tego przykładem możemy dzieciom wskazać pewne kierunki działania jeśli będziemy np. zwiększymy ilość tych warzyw, których ja ciągle mówi i powtarzam wagę tych warzyw w naszej diecie, jeżeli zwiększymy w naszym domu być może nie od razu, ale za którymś razem dzieci spróbują tego obiadu czy tej kolacji właśnie przyrządzano pięknie wyglądającą sałatę warzywna czy jakimś jakąś inną potrawą, której te warzywa są natomiast jeśli inny chodzi o słodyczach no to dobrze jest wybierać takie słodycze dla dzieci, które na za słodyczami po prostu uda dobrej jakości to jest najważniejsze, żeby dzieci dostawały żywność dobrej jakości, a o tym media decydują to co kupujemy takie już powiedziałem zależy od rodziców i jakby uczenie dzieci od najmłodszych lat co chcą im służyć co im nie służy to jest na ta podstawa do tego, żeby zachowań żywieniowych w przyszłym życiu były inne oczywiście bardzo się już podziękować za te wskazania tak jak powiedziałem zawsze to jest trochę mało, ale sama ta rozmowa mam nadzieję, że do jakiejś refleksji zachęci słuchaczy, a przede wszystkim do do działań bardzo dziękuję raz jeszcze pani Urszula jako ska trener dietetyk autorka publikacji o zdrowym stylu życia była gościem poranka dziękuję za rozmowę zapraszam do informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA