Czy i jak branża gastronomiczna przetrwa pandemię?

Niedzielny obiad
2020-10-25 12:20
Audycja:
W studio:

w niedzielę obie doświadczenie w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie jest z nami Paweł ONR łódzki restaurator, którym jest właścicielem m.in. restauracja Anatewka dzień dobry panu, kiedy pani redaktor rodziny państwa widziałem Pańskiej dramatyczny apel w mediach społecznościowych apel, który właściwie ilustruje sytuację branży gastronomicznej po wprowadzeniu obostrzeń to raczej taka prośba do do tych, którzy byli naszymi Rozwiń » gośćmi no czas, kiedy pandemii nie było to by przychodzili, a inaczej telefonowali zamawiali, a właściwie restauratorzy przygotujecie wszystko co tylko goście sobie zażyczą od rzecz jasna na wynos po wprowadzeniu kolejnych obostrzeń, skąd pomysł pana szukamy wszystkich pomysłów, żeby przetrwać, bo rektoratu NATO będzie miała w tym roku 1listopada miał być 20 lat będzie miał 20 lat natomiast obostrzenia, które są wprowadzane cha sytuacja na, jaka jest w tej chwili się tylko w naszym kraju ogólnie na świecie problem pandemii dotykam m.in. chyba jednak najbardziej tych grup są restauracje JM biura podróży tym co w firmy transportujące turystów, ale gastronomia dostaje warto tutaj czas, jeżeli chodzi o przychodzenie gości wielu wielu boi się to jest po pierwsze, wiele osób szczególnie starszych miał się za musimy podzielić gastronomia gastronomia nie jest taka sama wszędzie każda restauracja nie jest sobie równa nie chodzi tutaj o jakość dań tylko właśnie o gości od Target do jakich się występuje moi goście są zdecydowanie osoby, które lubią biesiadować, które sami na pewno dorosła, a te osoby te najbardziej się obawiało wyjście z domu, a stąd próby dowozu dań jest to tylko łącznie o przetrwanie, bo tak naprawdę zarabia się w restauracji na dużych imprezach na grupach na NATO jak przychodzą firmy i bliżej tych firm w ciągu tygodnia kilkanaście stolików widział, gdzie biesiadują właściciela czy od przedsiębiorcy firm co ze swoimi klientami to bez tego poniedziałku do czwartku nie przetrwa, a sam weekend oczywiście bardzo istotne wtedy się zrobić najczęściej łodzianie rodzin rodzinami też w w pewnym momencie osoby starsze pozostawały w domu i jest jak bardzo trudny okres na pewno na cofaniu stąd mój apel stąd pomysł pomysł, który no też niewątpliwie jest czymś nowatorskim nowo macie pewnie znaczy na pewno swój profil Anatewka restauracja żydowska ale, ale postanowiliśmy otworzyć się także na inne nurty kulinarne w zależności od tego, czego wasi goście potrzebują co rozumie, że jestem zawarta pewna symbolika czy czy też naprawdę jeśli ktoś telefonuje poprosi nie wiem dania kuchni włoskiej takie dostanie na tej w miarę możliwości składników, które by posiadamy ja nigdy nie odmawiałem dostrzegł zatrudniałem personel to mówiłem jest kilka będzie chciał jeśli chce odstąpić zorganizować, jeżeli będzie chciał zjeść hamburgera to samo zrobić, bo gość najważniejszy w restauracji Stali bywalcy restauracji zgadzam zaniedbaliśmy nigdy często dzieci patrzą z kartą nie wiedziały co wybrać chciałbyś makaronu stawowy makaron po to, jesteśmy, żeby kucharz Glinki jest to w kuchni, żeby zorganizować wszystko nie mamy ani mrożonek odgrzewanych mikrofalowej tylko przygotowujemy na miejscu dla gości, więc nie jest problemem takich szefa kuchni jak ja posiadam, żeby dania nie potrafili zrobić oczywiście specjalizującym się w kuchni łódzkich Żydów i taki skok taki strój tak nas odbierają, ale ci, którzy przychodzą do nas od 20 lat często mówią albo przejdziemy do ciebie, ale jest chciałbym zjeść krewetki w Oliwie jest to oczywiście było wcześniej możliwe jest dzisiaj możliwe pomysł był taki, że nieraz mają gości hotel na rzeczy zupełnie bardzo banalne mieliśmy zamówienia teraz przed laty mielone elektrycznym nie chcę robić samemu w domu wiadomo, że w mojej restauracji tego nie było w karcie, ale to jest jest to próba ratunku utrzymania firmy na rynku, bo niestety proszę pamiętać, że pierwsze zamknięcie, które było to byłoby świąt wielkanocnych to drugi najlepszy okres zarabianiu firmy takie jak moja takiej restauracji po Bożym Narodzeniem następnie był my o tym jak wszyscy zapomnieli, że w Marty nas zamknięto w kwietniu o niej dług z zdrowe obroty jeśli cały lokal zamknięto w maju dopiero pod koniec otworzyliśmy, więc ten i najlepsze miesiące, gdyby drugi raz to zysków firmy nikt już nie wrócą mieliśmy ponad 1000 rezerwacji odwołanych to jest niewiarygodne to jakby to przeliczyliśmy, bo to są katering Gui i dania, które miały raczej siłą firmy, które decydowały na miejscu to wszystko zostało odwołane nie ma koncertów w Łodzi nie ma żadnych imprez targowych to wtedy przychodzili również goście w ciągu tygodnia to wszystko nigdy nie wrócił, więc my jesteśmy w stanie odrobić strat tak po prostu miesiąc lipiec był zdecydowanie lepszy, bo doświadczyli, choć sierpień taktycznie wychodziliśmy już za wrzesień był doskonały mieliśmy już wszystko poukładane lepsze wróciliśmy na swoje tory to również firmy do nas przychodzić na i teraz jest na nowo problem, które w, którym przestrzeń wkoło i tak znają nie wiem jak to będzie jak to się potoczy dalej jak długo będzie zamknięcie lokali jak rząd planuje nam pomóc, bo nie wierzę w to, że wszyscy na pewno nie przetrwa, ale żeby, chociaż garstka przetrwała tych restauracji, które były tylko kilkanaście czy po kilkadziesiąt lat na rynku to zapytam zapytam wprost ten los dał na razie zaplanowany jest na 2 tygodnie, ale no trzeba przypuszczać, że ono wydłuży nową też opanować pandemię w tak krótkim czasie będzie trudno albo też próbować wypłacić te niepokojące dane na ile jesteśmy przygotowani, żeby funkcjonować kategoria firmy, która oferuje dania na wynos nie ani go z przyjmuje swoich gości nie tylko takie restauracjach jak moja jest ich dziesiątki nie tysiące 2 tysiące 11 000 w kraju i restauracje zwane legalne czy mamy miałoby się działamy codziennie świeże kwiaty świata na stole to, nawet jeżeli będziemy to po pierwsze nie jesteśmy żadną konkurencją dla obiadów domowych czy tanich restauracji, które wydają dania podobne do naszych ona się przychodziło do restauracji po to, żeby napić się do tego pytania również dobrego tak, żeby była odpowiednio obsługująca wielu językach, gdzie przyjmowało gości zagranicznych i my nigdy nie będziemy w stanie wygrać z firmami, które były wyspecjalizowane w krótkich objada kluczowych czy też dowodach już wcześniej do firm do domu nie jesteśmy po prostu stanie, bo my mamy lokal, który ma 1200 matki, które po olbrzymia powierzchnia powód by również olbrzymie Czyż większość takich restauracji w prywatnych kamienicach, więc lokalach, więc proszę pamiętać, że no właściciel takiego miejsca też nie chcą opuścić czynszu prosi o to, żeby płacić, jeżeli się przeliczy tylko metra kwadratowego taki lokal to wiadomo są to bardzo wysokich kwot kucharze, którzy mnie pracują pracują po 20 lat to są stawki, które opracowali przez te lata to są statki takie, żeby nie uciekł tymi za granicą, bo jeżeli wielu milionach 100 kucharzy wyjeżdżało dodanie do Szwecji czy do Wielkiej Brytanii wcześniej, bo wiadomo, że tam były sześcio siedmiokrotnie wyższe wypłaty, więc musieliśmy stworzyć takie wypłaty dla pracowników, żeby mogli chcieć pracować z wysokim chcieli pracować w Polsce i teraz, jeżeli oni mają, toteż muszą utrzymać rodzinę my musimy za to płacić pierwszy blok dał przeżyliśmy zaczęliśmy oczywiście mamy olbrzymie straty, ale no przeżyliśmy to drugi nie wiem dlatego, że jeżeli będą 2 tygodnie to takie obłożenie wzrosło, bo oczywiście ktoś powie o 2 tygodnie będzie można pewnie trzyma oczywiście nie otworzę kolejnego punktu nie będę inwestował pieniędzy zamiast się rozwijać to będę skracał, ale to też droga donikąd liczę na to że, że rząd tutaj jakiś kolejnymi starciami, bo etacie, które były sprzedały się msze za każdy umie spojrzeć w księgowości, jakie obroty były w zeszłym roku może to porównać robią tak Niemcy robią tak Austriacy, dlaczego miałby to nie być u nas w jakim stopniu, na jaką strategię obiera restaurator, chcąc przetrwać, gdzie szuka oszczędności czy PiS w pierwszej kolejności pod nóż mówiąc kolokwialnie idą pracownicy i ograniczenie zatrudnienia jest pierwszym krokiem, jaki wykonuje restaurator ja nie wiem jak inni ja próbuje porozumieć się z właścicielem obiektu za de, żeby mógł obniżyć też najlepiej w ogóle, żeby to było jak XC 90%, a nie płacenia tego czy osobą w mojej sytuacji to jest główny koszt jest część lokalu, jeżeli chodzi o wypłatę pracowników to oczywiście można zwalniać tylko zwalnianie to jest chwilowe kiedyś pewnie wróci sytuacja, że będą wszyscy nowo potrzebni i uczenie na nowo osób, które nie będą potrafiły tak gotować tak jak moi pracowniczy trwałoby to bardzo długi okres mogłoby to drożej kosztować niż dziś zaoszczędzenie bez zwolnienia bądź nie szukałem akurat zwolnień to nie jest dobre wg mnie dobra droga staramy się, jeżeli natomiast w tym nie króluje w tych wyposaży mamy jakiś pomysł mam nadzieję, że pracownicy będą mogli wykonywać jakiś drobne prace, żeby się utrzymać, a jak przerwą, jaka bieli jak inaczej co podpowiada panu intuicja jeśli od branży jak ona w przyszłości może wyglądać biorąc pod uwagę to co dzieje się w roku 2020 doktor na początku po kolejnemu otwieraniu po nokdaunie pierwszym 18maja jak rozmawiałem z dziesiątkami restauratorów nie tylko polskimi ja oprócz tego, że prowadzę restaurację z podróżnikiem większy nawet podczas ciężkiej pandemii byłem w wielu miejscach oczywiście w Europie tym razem w i byłem swoich znajomych restauratorów w Niemczech Hiszpanii Austrii Szwajcarii czy mieli takie wrażenie, że będą restauracje, które muszą mieć element taki szybkiego jedzenia na miejscu klinczu prawnego czy wypadku zabrania czekać nawet nic nie mogę się z tym zgodzić, ponieważ po otwarciu w maju zauważyliśmy, że to wróciło, że plany nasi rodacy, ale też turyści chcieli dalej stadnie biesiadować przebywać wśród ludzi i to wróciło pod moja restauracja notatka stała się taką, jaka była przed zamknięciem nie mam w tej chwili zaburzenia, gdyby moich pomysłów by tak zrobi restaurację kolejną, której będą wszyscy mieli w nos albo szybkie na miejscu nie miało jak gdyby tutaj znaczenia, gdyby nie myślę, że nie będzie taka przyszłość myślę, że to wróci normalność dziękuję panu bardzo za te rozmowy Paweł ONR restauracja Anatewka był moim państwa gościom, opowiadając o tym jak wygląda sytuacja branży gastronomicznej w przy okazji drugiego dawno bo, bo bony jest faktem trzeba się liczyć rząd zostanie rozciągnięta na najbliższe tygodnie panie redaktorze chcemy zwrócić uwagę, że w tym czasie gościliśmy od otwarcia ponownego do to do wczoraj łącznie kilka tysięcy gości w tym czasie moi pracownicy byli najbardziej narażeni na kontakt z osobami chorymi i przez cały okres nikt z nich nie zachorował także, jeżeli się w to można trzymać takich rodzin w restauracji, które pozwoli na jej prowadzenie to jestem o tym przekonane dziękuję panu bardzo jeszcze raz kłaniam się wieża dowodzenia państwa zaproszono informacji Radia darmowe Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!