REKLAMA

Protesty na prowincji - jakie jest podejście do aborcji na wsi i w mniejszych miastach?

Połączenie
Data emisji:
28-10-2020 13:00 (Powtórka: 28-10-2020)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Sylwia Urbańska z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry państwo będziemy rozmawiali o tym jak zaostrzenie prawa aborcyjnego to decyzja tzw. Trybunału Konstytucyjnego wzbudziła protesty nie tylko w dużych miastach co zaskakujące nie jest jakby tak popatrzeć historycznie na podejście do kwestii aborcji to duże miasta były zawsze tymi ośrodkami, w których protestowano domagano Rozwiń » się liberalizacji prawa aborcyjnego już od dawna natomiast to co jest zaskakujące to tej czwartkowej decyzji z ubiegłego tygodnia to protestujące małe miasteczka ATA, a nawet się także takie miejsca, które uchodziły za tzw. bastion Prawa i Sprawiedliwości jak choćby takie przysłowiowe Wysokie Mazowieckie ja się zastanawiam w ogóle jak to jest podejściem do kwestii aborcji na tzw. prowincji co na ten temat wiemy wiemy sporo wiemy z różnego typu badań i historycznych społecznych wsi i różnych takich rozpoznań jakościowych współczesnych aborcja na wsi zawsze była jest tylko problem polega na tym, że to dostęp do do możliwości do do opieki ginekologicznej do środków antykoncepcyjnych do edukacji do do do różnego rodzaju właśnie usług związanych ze zdrowiem reprodukcyjnym jest nam się o wiele trudniejsze mam się wiąże oczywiście z szeregiem szeregiem zjawisk takich społeczną ekonomiczne wielokrotnym wykluczeniem, ale jest to zjawisko obecne właśnie w takim samym stopniu jak jak w kontekście miejskim właściwie to co pani powiedziała, że nasze aborcja jest obecna tak samo jak w mieście to nie jest zaskakujące, bo na pewnych obecna wszędzie natomiast można sobie zadać raczej pytanie z jakimi kojarzy się, jakby schematami społecznymi, jakie postrzegana w tym kontekście myślę, że to, że ktoś małe miejscowości protestuje to jest na swój sposób zaskakujące, bo nam się kojarzy to automatycznie przełamywanie jakieś bariery wstydu tak oczywiście mamy to jest związane nasze wyobrażenie właśnie o wsi w kontekście aborcji jako takiej ostoi takiej potwierdza tradycyjną ości, które tu, w której aborcja jest praktycznie niedostępna jest też mocno związane z takim stereotypowym patrzeniem na wieś i które zwłaszcza podsycane przez podsycane było przez kampanię polityczną PiS-u, które udziałowi wieś na wieś na celowniki próbował na wsi jak by ustanowić taki nowy matecznik patrioty nowy wzorzec Polki matki żony katoliczki prawda bardzo tradycyjnej i cała kampania cała kara tournée po po wsiach po małych miasteczkach jak gdyby podkreślało IT i ten wzorzec umocnienia umacniało i z drugiej strony też nasze wyobrażenie o takiej roli wpływie kościoła katolickiego na na wsi, a jeśli zobaczymy, jakie są realne doświadczenia i kobiet wiejski to z mieszkanek wsi różnego typu wsi zróżnicowanych wsi w kontekście polskim autor bardzo zróżnicowany światopoglądowo to właśnie możemy dostrzec że nasze mamy bardzo zróżnicowane postawy i mamy też ogromny podział pokoleniowy, ale sądzę, żeby mówić o tym się nie mówi po to mnie interesuje to znaczy czy można powiedzieć, że te protesty protesty w takich małych miejscowościach nam opowiadają, jakiej zmianie nie wiem generację innej kulturowej to jest za dużo powiedziane też mówią o dużej zmianie narracyjnej pokoleniowej, ale ja mam takie poczucie, że my sobie coraz bardziej właśnie kontekście ostatnich ostatnich wydarzeń politycznych wyborów zabetonować piszmy obraz wsi jako właśnie przy takiej skrajnie konserwatywnej w złym sensie, a wieś jest przestrzenią bardzo zróżnicowaną i 2 w 2 jest też przestrzenią walki i oporu właśnie m.in. kobiet i tutaj moim zdaniem PiS trochę przeliczył jestem lokowaniem we wsi takiego takiej nadziei na to, że tam znajdzie taką przestrzeń swoich swoich zwolenniczek kobiety wiejskie ostro protestują przeciwko narzucaniu zakazywanie im wyboru i protesty w tym momencie w różnych formach troszkę innych niż dużych miastach obserwujemy te formy są inne ze względu na to, że inne są środki są warunki prawda ja obserwuję, badając się na na wschodnim Mazowszu widzę, że np. wykorzystywane są takie 2 drogi 22 formy protestowania 1 forma to jest taka, że jest wyjazd do najbliższego miasteczka kilkunastu tysięcznego kilkudziesięciu tysięcznego, ale małego i tam uczestniczenie w pochodzie nierzadko też ze swoimi partnerami z rolnikami np. takich protestów jest bardzo dużo lokalnie w Polsce to nic nie są tylko 2 miasta, którzy się najwięcej mówiło w mediach społecznościowych typu Garwolin inne nowych miast Gdański zdalna był Gdański właśnie dokładnie to jest więcej to jest więcej miasteczek znacznie i to jedną z form jest dojazd on jest związane z tym, że często zapominamy o tym, że się, zwłaszcza na Wschodzie Polski, a one mają bardzo specyficzną strukturę wieku w takich wsiach często jest kilka kilkanaście naprawdę bardzo dobrze jest, jeżeli w tym na na poszczególnych wsiach żyje kilkadziesiąt młodych osób kobiet jak i mężczyzn, więc moje rozmówczynie z tych wsi, która pytam o, a ich formy protestu od ich odbiór protestów po ich zaangażowanie w protestach też tak bardzo często mówią wiesz, ale u nas jest tak mało młodych kobiet większość wyjechała, że my tak naprawdę no jeśli miałybyśmy zorganizować protest we wsi to było byśmy kilka osób, więc to co robimy to forma, która nam, która jest do naszej dyspozycji to jest przestrzeń mediów społecznościowych i w mediach społecznościowych bardzo wyraźna jest mi są różne formy protestu prawda to są to są to jest negowanie zdjęć i emblematami strajk kobiet to jest to są hasła typu wybornie zakaz i tutaj dziewczyny młodszej też też te w średnim wieku korzystają z tej formy jak też przesyłania sobie informacji na obcasach messengera to jest bardzo tutaj ważna ważna forma ciasto jedyna dostępna forma zaakcentowania swojego stanowiska w dzisiejszym dzisiejszym dzisiejsze wydarzenia, czyli pani to nie zaskoczyło to co się zaczęło działać w tych mniejszych ośrodkach oczywiście, że nie dlatego też, że ja mam takie poczucie, że stawka, czyli ta walka o wolność, która toczy się w małych miejscowościach też nasza jest znacznie większa, dlatego że kontrola społeczna kontrola moralna wejście kościoła katolickiego takie prywatne życie dosłownie do gospodarstw domowych jest znacznie większa niż dużych miastach prawda tutaj, jeżeli rola kościoła katolickiego, który do 100 osiemdziesiątym dziewiątym roku bardzo mocno umocnił swoją pozycję na wsi jest jest ogromna dodaje rozmówczyni, z którymi mam kontakt często opowiadają zewnętrzną zaczepiana w sklepie przez proboszcza ich rodzice są zagadywał ani dlaczego jeszcze nie nie wzięły takich takich sakramentów, więc kontrola jest bardziej dotkliwa bardziej bardziej tutaj ta stawka jest o wiele większa i też kurz jest ogromne w związku z tym poza tym się też zawsze były bardzo bardzo antyklerykalne, chociaż ten antyklerykalizm też mocno wpisane we wzorce praktykowania wiary ją często nie wiążą nie wiązał się nie wiąże się z odejściem od od wiary od praktyk, ale mam takie poczucie, że ten ten kontekst dzisiejszy kontekst jak i jakby otworzył nowe ścieżki dla dla wiejskiego bardzo mocne antyklerykalizmu, w którym tutaj kobiety też innego są mocno obecna dziękuję bardzo, dr Sylwia Urbańska z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego była z nami 1317 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA