Jakub Janiszewski Anna Malicka Bartosz Staszczyszyn to jest audycja po sezonie dziś trochę na zasadzie wyjątku, choć być może jeszcze takie skoki w bok nam się w przyszłości zdarzą porozmawiamy nie w serialu filmie film, który zresztą miał chyba pecha, albowiem okres jego premier rozmaitych krajach przypadł akurat na pandemię właśnie pozostały mu tak kanały dystrybucji, które do tej pory pasowały głównie produkcjom telewizyjnym jest to film kinowy miał w zamyśle być
Rozwiń »
filmem kinowym film o wdzięcznym tytule asystentka tak po polsku został przetłumaczony na angielski tytuł jest system film będący debiutem fabularnym australijskiej reżyserki 36 letniej Kitty Green, która wcześniej zrealizowała taki film o fenomenie Ukrainie Ukraina nie jest burdele czy jakoś tak to się nazywało firm, które postanowiliśmy zaproponować dzisiaj się trochę w kontekście tego się dzieje na polskich ulicach w kontekście tego co zrobił tzw. Trybunał Konstytucyjny w kontekście tego w jaki sytuacji znalazły się kobiety w Polsce, choć nie jest to trzeba sobie od razu powiedzieć film, które wprost dotyczy przemocy rozumiany tak bezpośrednio natomiast niewątpliwie jest to film dotykający problemu, które myślę jest bardzo ciekawy ciekawy tutaj pokazane mianowicie film poruszający problem przemocy władzy problem władzy problem tego jak ta władza przekracza granice czym w zasadzie są te przekroczenia jak bardzo ciężko czasem jest wytropić nazwać zauważyć asystentka rozpoczyna się takim właściwie takim takie taką klamrą osób zaczyna się kończy taką klamrą ciemności, czyli bohaterka wychodzi z domu gdzieś na głębokim bruk klin nie wsiada do samochodu, który wiezie ją do firmy w mit ta na Manhattanie nie jest to za szczególnie spektakularne biuro nie jest też szczególnie spektakularny kawałek nowego Jorku jest właściwie obskurnie brzydko 1 spędza tam dokładnie cały dzień, czyli od wczesnego poranka, kiedy ciemności iść do pracy po późny wieczór, kiedy w ciemności wracać do domu w tych 2 kawałkach tylko wtedy słyszymy jakąś muzykę poza tym ten film, jakby 2 bohaterów bardzo specyficznych poza główną bohaterką, którą gra Giulia Garner to jest aktorka znana z serialu ozorek to jest ta blondynka dające taką dziwaczną wiejską dziewuchy trochę trochę taką by straż trochę trochę osoby z wielkimi ambicjami, która koniec końców zaczyna pracować dla mafii to jest aktorkę niezwykły zupełnie warunkach fizycznych bardzo ciekawej urodzie bardzo zaskakująca można ją pokazać, ale też bardzo dużym wachlarzu emocji no to pokazuje absolutnie klasę samą dla siebie, ale wracając jeszcze do tej fabuły ona pracuje w firmie produkcyjnej ewidentnie jest ewidentne nawiązanie nie wiem nagle precyzyjne szczegółowe do tego co się działo przypuszczalnie w firmie Harveya Weinsteina firmy znajduje się ponad 2 ulice dalej niż ten budynek w tym kręcono czyli, jeżeli nowa część z nich to jest nieprzypadkowe oczywiście i o tym się dzieje to jest bardzo ciekawie właśnie to nie zafascynował ten film w sposób, jaki to jest opowiedziane w sposób, jaki jest pokazane w sposób w jaki zostało sfilmowane, czyli bardzo proste kadry nieruchoma kamera, która ani mam na moment właściwie nie wykonuje żadnego ruchu ani nie zbliża do do obiektu nikt nie wykonuje żadnej panoramy jest po prostu takim obiektywnym obserwatorem tych wydarzeń tak, jakbyśmy siedzieli po prostu patrzyli nie podchodzili za blisko nie oddalali się tylko po prostu cały czas patrzyli na to co się dzieje w tym biurze ścieżka audio, która właściwie z tą zasadniczą opowieścią o tym co tam się wydarzy, ale nigdy to nie jest wyraźne konieczna jest już tak bardzo ciekawy zabieg, kiedy bohaterka, która jest tytułową asystentką osobowości na samym dole hierarchii firmowej ona otwiera firmy one w pewnym sensie zamykającej pierwszą osobą za połączeniem recepcjonistki sekretarki niższego szczebla telefonistki pani do rozmaitych posług czasem nawet sprzątaczki jak trzeba będzie albo kelnerki, kiedy trzeba przynieść panu podczas spotkania wodę albo kawę i ona właściwie sytuacja w tej firmie jest przedstawiona przez np. jej odbierane telefony, których nie słyszymy nie słyszymy tego są ludzie mówią słyszymy to tylko jako szmer słuchawki to już samo w sobie bardzo często wystarczą te parę zdań po to, żeby wnioskować co tam się tak na dobrą sprawę dzieje oczywiście ten tą treścią zasadniczą tym największym kłopotem, który to jest pokazane jest życie seksualne prezesa prezesa, którego nie widzimy prezesa, którego czasem słyszymy, którego się wszyscy boją, z którego biura wszyscy wychodzą minami na kwintę, ale którego życie erotyczne prowadzony jest często nie może wręcz na widoku całej tej firmy i wszystkich pracowników mało tego bardzo często oczywiście tych pracowników włączając, bo tam jest też taka mnie dosyć niejasna sytuacja z 1 pracę z pracownic, kiedy właściwie się zastanawiamy kim dla niego jest, toteż nie jest wprost powiedziane takich firm, które jest pewnego rodzaju układankę, którą sobie musimy włożyć, kiedy tylko oglądamy, bo tam nic nie jest wprost, choć wydawałoby się, że wszystko jest na wierzchu Tuska taki przedziwny paradoks tutaj się udał pokazywania rzeczy, które wydawałoby się są ukryte jako rzeczy, które na dobrą sprawę są dla wszystkich bardzo jawnej czytelne tylko z jakich przyczyn nauczyliśmy się udawać, że ich nie ma to właśnie najbardziej fascynująca rzecz w tym filmie jest perspektywa, jaką przyjmują autorka, że też jesteśmy przyzwyczajeni w pewnym sensie opowieści o przemocy w tym przemocy władzy przemocy seksualnej w tego typu relacjach doglądanie z punktu widzenia ofiary lub co też mieliśmy niedawno do czynienia z takimi opowieściami z punktu widzenia oprawcy w serialu tym na cały głos z własnym krajowym tak mam wrażenie, że tym razem też najciekawsze serka obiera perspektywę właśnie tych odebranych nam świadka osób trzecich świadków, którzy są zastraszeni jakąś przemocą w tym nie doświadczają, której przeczuwają tylko czasami czasami ją widzą rosły żony często się nie plotkuje Elektra nie następuje efektowny sposób na ich oczach to jest niezwykłe w tej ta przemoc, której obecny od pierwszej minuty formie takiej opresji sposób sposób wypowiadania nawet te kamery jest właśnie cały czas przyklejona do bohaterki obserwujemy to taką klaustrofobiczne przestrzenie zielonkawy jeszcze jakichś zgniłych barwach utrzymano widzimy materię w ten sposób się osaczona przez te relacje jedność ma ambitne jak chęć ambicję podniesienia głosu powiedzenia na głos tego co się dzieje jednak zostaje w tym sensie kupiona przez cały świat, który już nauczył się takie są reguły rozszerzającą też jest o magmie o jakiś magik wciąga to nie jest zło, które ma twarz są fakt, że nigdy nie widzimy tego szefa jest znaczący to nie chodzi o o zło, które się realnie wydarzeń zobaczymy ją efektowne tylko o sukces takie właśnie oswojone, które już zostało przez nas trochę zaakceptowanego część systemu wręcz tam padają takie dialogach kwestie te są brutalne jak 1 kobieta mówi do naszej bohaterki jest zastrzeżona interweniowała w sprawie nowej dziewczyny, którą przyjęto do pracy, że nie ma się ono będzie miastem więcej niż on tak jakby to było absolutnie akceptowalny, że tego typu relacje służbowe i relacje seksualne w pracy są czymś normalnym akceptowalnym dla tych ludzi, ale przemoc ja uważam, że to jest w ogóle film nie tylko świat o przemocy sensu stricto, ale też o o tym czy co kobiety, czego kobiety doświadczają na co dzień jak wygląda jak wyglądają takie małe seksizmu rzeczy, które są często nie do nie dostrzegali ne, które tak naprawdę budują system, bo doświadczenie tej dziewczyny i sposób, jaki to jest pokazane w Hawrze wręcz dosłownie w obrazie to są to są doświadczenia cały cały czas popychania spychania do jakiegoś do jakiejś niszy ona od samego początku musi ulegać być miła to na nią cały czas są zwalone wszystkie najgorsze prace to ona odbiera niewygodne telefony to ona się tłumaczy jednocześnie jest niewidzialna nie ma absolutnie żadnego głosu i i to się dzieje wręcz 3 takim dosłownym w wymiarze myślę, że to nie jest też do końca film albo nie tylko oczywiście w tamten klucz harleya jest na tego co się tam co z całej afery oczywiście to jest to jest takie dosyć proste odczytanie tego tego filmu takie oczywiste, że to, że ten wątek jest wyciągnięty na pierwszy plan przez autorkę to się wydaje bardzo czytelny, ale myślę, że to, że to jest doświadczenie również zwykłych pracownic korporacji biur miejsc które, gdzie przy wchodzimy wychodzimy wiele nie takiej ska myślę, że tak w takiej skali, bo dla Apple, bo to co tutaj pokazane to nie poczekać, bo to co tutaj jest pokazany jest jakby przemoc związana z tym, że musi uczestniczyć w fakcie, że twój szef za cienkimi drzwiami z dykty z przeproszeniem posuwa panie ona jednocześnie przed chwilą uważam w mikroskali ta przemoc to są to jest przemoc, która na nią wymysł wywierają jej koledzy z sekretariatu to jest podawanie wody to jest ktoś musi podawać wodę tak, ale robi to dziewczyna nie 3 chłopcy, którzy siedzą nie wiadomo, który wcześniej był na na samym dole tej hierarchii to nie jest o tym pan, że ktoś podaje wodę i usług nie ja również dlatego też uczestniczyć w sytuacji, w której twój szef łamie wszelkie granice łamie granice prywatności nie w ogóle nie respektuje faktu, że ma jakieś życie prywatne, które powinien trzymać dla siebie nie wprowadza się w życie swoje firmy też o tym, ale to jest dziewczyna, która jest, ale oczywiście o tym też, ale jednocześnie to jest o w o tym jak taka właśnie przemoc jak wygląda taka przemoc codzienna naprawdę nie znam kobiety, która by czegoś takiego nie doświadczała i to nie są jakieś puste ideologiczne wypowiedzi myślę, że to naprawdę na naprawdę jest, kiedy oglądam ten ten ten film naprawdę myślałam o tym jak zawsze to dziewczyna jest na końcu tego łańcucha i być może, ale oczywiście chciałam powiedzieć o tych o tej o tej mikro przemocy to jest takie doświadczenie człowieka, który jest niewidzialny i ma świadomość tego, że nie ma absolutnie żadnego wpływu na rzeczywistość i myślę, że w oprócz tej wielkiej przemocy to jest również film o takiej małej przemocy o tym o tym takim doświadczeniu, które nie, którego nie chcemy zauważać kto, którym nie mówimy i o które jest naprawdę doświadczony właśnie lekceważenie właśnie to to wszystko czeka ona doświadcza umniejszanie wartości to jest dziewczyna, która kończy wyższe studia Kuba robi w tej chwili strasznie dziwną minę i ich test, ale jeśli była ósma czy ten wątek, bo to jest dziewczyna, która kończy to jest dziewczyna, która ma wyższe wykształcenie, które chce być producentką, która chce, której się wydaje, że wchodząc w ten świat od razu prędzej czy później będzie potrafiła się wdrapać na jego kolejne szczeble kariery to, czego doświadcza pan to jest praca poniżej możliwości poniżej jej umiejętności i myślę, że naprawdę bardzo wiele kobiet czegoś takiego to jest doświadczenie bardzo wielu kobiet oczywiście zgadzam się zamierza to jest również tych wielkich sprawach, ale siłą tego filmu jest pokazanie i 1 i drugiej strony wielkich spraw politycznych być może nawet i małych jak w tej w tym sensie się zgodzę, że to jest BOR o mechanizmach reprodukowania się tej przemocy, że ona dotyczy wielu różnych poziomów w tym mieście rzeczywiście cel mamy tych scen sporów, które pokazują bohaterkę w sytuacjach, w których ona czuje absolutnie dyskomfort owo, kiedy ona nie wiemy kanapy, na której inni żartują sobie znicze by jednak usiąść on w ramach swoich dziwnie rozciągniętych obowiązków właśnie ma 7 m.in. tym tam znajduje kolczyk jednej z kochanek szefa ale, ale się też mam wrażenie, że to to jest jakby tłok, który zarysowuje SRK po to, mocno wybrzmiała główna intryga to jednak dotyczyła i dotyczy w moim odczuciu tej wielkiej przemocy określi w oczy wielkie, gdyż nie do końca wie, o co chodzi z inną wielką wielką przemoc nie chce się właśnie takiej opresji o o presję i raczej związane z władzą niż od seksualnością tutaj jest dużo ciekawszej gruba uniwersalne niż w tych opowieściach, które w ostatnim czasie po mitu po kraju jest nie zaczynają wychodzić na jaw i zaczynamy oglądać jedno często bardzo wywiązują ten problem wyrobionej coś na pograniczu bulwarówki, a tutaj mam poczucie ilość niedomówień jak taki sposób kiedyś opowiadano zresztą tak jest bardzo zachowawczy nie odpowiadające za wiele pozwala zaprosić nas głębszej rozmowy o tym czy przemoc w relacjach różnych władzy, bo to zawsze wiąże z władzą, a niekoniecznie z seksualnością w tym to ta interpretacja śledzenie podobają na to co zrobiła przed chwilą, że właśnie idealnie wypłaciła to co spółka nami tego filmu czy w moim odczuciu tam przez własne doświadczenie byłaś sekretarką sprzątaczką nie, ale wielokrotnie znalazł się w sytuacji, gdzie musiałam albo czułam dyskomfort przez to, że jestem na końcu systemu i wielokrotnie przyszło do głowy, że jest to kwestia nie tylko tego, że jestem najmłodsza, ale również, dlatego że np. jestem kobietą na PL czy także pracowałem swego czasu jako ekspedient w hipermarkecie to było dopiero bycie na końcu systemu także możemy się wymienić doświadczenia mieniem akurat płeć tutaj taka kluczowa, choć niewątpliwie ona odgrywa rolę, ale mam poczucie, że jeżeli wykonujesz pracę, które powszechnie szanowana to kim byś nie był, ale zobaczy, ale właśnie, ale myśmy na ten pokój, w którym oni siedzą i to jak jak ci 2 pozostali asystenci traktują tę dziewczynę, jaki ona jest najmłodsza stażem ona przyszła tam 5 tygodni tak, ale temu umieją komentują rozwijał sią wieki wulgarne żarty oni oni oczywiście stanowią pewien Sojusz to jest faktem, że inaczej przeżywają tę sytuację to jest absolutnie tematem tego filmu żona inaczej na to patrzy niż oni to ja się co do tego nie wspiera natomiast nie jest tak żona tutaj wszechstronnie represjonowano i represjonowana sierotą konieczna po prostu taką rolę trafia do tej firmy nie ma żadnego doświadczenia ma ambicję zrobienia sobie kontaktów pozycji nauczenia się zawodu producenta faktem jest żona słyszy w tym momencie, że to jest męski zawód męski świat to jest na pewno coś co kobiety bardzo często słyszą też na pewno coś co jest kobiecym doświadczeniem dlatego nie neguje, ale dzielimy wszystko nagle zaczniemy pod ten schemat podłączać i to, ale jak można teraz Servaas chodzi o to, że jeżeli dorzuca do tego i to żona jest po prostu ma taką pozycję taką takie stanowisko i dorzuca stworzone są to dobierania telefonów no jest i że jest recepcjonistką jest Artego moje pytanie nie, ale tutaj jestem niezłą scena kiedy, kiedy dzwoni żona i wszyscy wiedzą cała trójka to jest telefon, którego żadne z nich nie chce od prac i 3 chłopcy to jak zmuszają do odebrania telefonu cena znów aria dla, kiedy przychodzi, kiedy przychodzi dziecko i przeszkadza całej trójce, dlaczego to właśnie ta dziewczyna musi się tym dzieckiem zajmować i tych scen jest więcej ja myślę, że to, że ta właśnie to jest doświadczenie oczywiście ja się zgadzam z tą i to absolutnie na co linię, że tutaj głównym tematem jest kwestia szefa i seksualności tego jak i całego mechanizmu jak to funkcjonuje, ale oprócz tego jest jeszcze ten element i myślę, że to jest bardzo czytelne i też nie należy pomijać akurat tego elementu tego filmu niech mi się wydaje, że jeżeli się do tego elementu przyłoży zanadto zna zanadto znaczenie to umknie nam cała reszta zrobimy nagle z tego właściwie manifest o tym, że kobiety są zawsze pogardzany wszędzie co nie jest prawdą o tym filmie mnie o tym mówi mówi o tym jak trudno jest w sytuacji opresji, kto jest nienazwana, kiedy te granice są przesuwane, kiedy w zasadzie trochę nie wiadomo, jakie role, jakie role ci ludzie pełnią tam nie jest do końca jasne się słyszy się tak bardzo znacząca scena, kiedy do firmy przechodzą właśnie dzieci dzieci szefa, ale dzieci z kim na to pierwsze pytanie można by sądzić z jego żoną przeprowadza jakaś kobieta wydaje nam się, że może też opiekunka może stać żona, ale potem widzimy kobietę para min paręnaście minut później okazuje się, że tam pracuje w areszcie oraz zabezpieczenie kimona jest jest dziwna interakcja między główną bohaterką, a właśnie tą kobietą uważających, że tak nerwowo myje ręce po spotkaniu szefa jest znowu można zadać pytanie czy to był jakiś czas na chęć, bo tam w zasadzie ten seks wżyciu tego faceta jest takim przeciwnikiem i zarazem daniem głównym to znaczy ma się wrażenie, że to jest w porze lancą i potem na spotkaniu i wieczorem Iranu też ich, że w zasadzie to się wszystko kręci wokół tego w fakturze on, że on lubi tak prawda to, że to jest w zasadzie pewien mechanizm jest nawet taka takie ujęcie kserokopiarki, z której wypadają zdjęcia takie zdjęcia katalogowe aktorek takie zdjęcia agencyjne to jest ewidentnie pewna metafora to znaczy taka maszyna, która wydaje się by takie płaskie plastikowe dźwięki wlatują z nich postaci kolejnych kobiet to jest trochę jak ten przerób w całej tej firmy taki przerób seksualny takie właśnie kolejne panie, które przelatują przez tą kanapę, na której potem nikt nie chce usiąść, ale ja mam jednak poczucie, że to właśnie ta sytuacja, w której ta dziewczyna ewidentnie jest zastraszona, bo niby się tutaj przedstawia tą tą pracę jako jakąś szansę być w samej pracy nie ma nic dobrego nie ma nic szczególnie ciekawego jak ona próbuje w pewnym sensie tą granicę przywrócić jak ona próbuje zaznaczyć, że to jest wszystko jakoś po przesuwany, że to co nie powinno tak być, kiedy ujmuje się za kimś teoretycznie jest zaś zaczyna, choć najmniej jeszcze niżej od niej o tak można było powiedzieć, bo ta dziewczyna, która w tym momencie staje się kochanką szefa jest w zasadzie kolejną asystentką tak tak tylko, że tam jasno badanie w rozmowie z tym szefem HR chyba kiedy, kiedy pada nie musi nie jest w jego typie ona przyszła do pracy, a tamta dziewczyna została zaproszona na tę metaforyczną kanapy, które opowiadasz to jest bardzo ciekawa jest się przez moment doszliśmy do tej sceny właśnie reżyserka doprowadza tej sceny w tym nasza usługa RK generalnie wydaje się być, więc po raz pierwszy jako jedyna w tej firmie często bardzo ciekawy moment, kiedy on się zapoznają się 2 dziewczyny jest taki jest bardzo fajnie ograna i bardzo szanuję ten film ze swoją odwagę dwuznaczności, że przez moment obserwujemy czy minister chciał już wiemy kim jest, ale mimo to przez moment tych zewnętrznych chodzi o zazdrość czyta urodą urodziwa dziewczynka jakiś tam pchają oczy nie pamiętam względna przyznała nie jest konkurencją czy właśnie to, że ona jest prowadzona w ramach bycia uroczą było kelnerką sprawę, że pozycja staje się zagrożona te intencje nie do końca przez ułamek sekundy mamy takie przełożenie nie są czyste to bardzo fajnie być moment, kiedy SRK zostawia nas z tym moment niepewności on nie trwa długo nasza bohaterka okazuje się korzystniejsza niż mogliśmy przypuszczać albo nie dużo szlachetniejsze po prostu szlachetna jak na jak u nas wojna dziwna, bo to też trochę jest takie bardzo ciekawego jest pokazana, bo jest pokazana z 1 strony jako osoba, która ma jakąś taką dorosłość na twarzy z drugiej strony jako dziewczyna, która przychodzi z takim kubkiem BIK ma hak, który szybkim na razie takim dziecinnym gadżetem takim troszkę też pokazującym jakiś taki nie wiem problemy z jak z głów z tym, że tak powiem brzydko ona je płatki, które są kolorowe takie dla dzieci ewidentnie to jest ona jest ta taj dorosłość złamane takimi elementami, żeby dokładnie wiemy też pierwsza praca przynosi dopiero uczy jak ten świat działa jak w ogóle każdy świat działa, że tak trochę, jakby to powiedzieć brzydko naiwna by nie użyć słowa chwilami głupawe to znaczy to żona ewidentnie, jakby popełnia swego rodzaju błędy to znak czy kiedy dzwoni Tarzana wściekła, krzycząc do słuchawki co słyszymy jako taki brzęk zablokował kartę zablokowaną kartę ja nie mam karty, choć oczywiście karty kredytowe to tak liczne medale również, że ma pani jakieś swoje środki w stawce jest ewidentne podłoże nie jest ten po prostu ewidentnie wejście w taką sytuację bardzo ryzykowną nie lepiej nie mówić takich rzeczy tam oczywiście za chwilę z tego wynika z dzika awantura, ale widać, że jest osoba, która no jeszcze tak nie do końca rozumie tę rzeczywistość, że to jest dla niej wielki awans, więc w tym sensie one mogą sobie przejrzyste dziewczyny, bo ta przyjezdna Sacha, które ewidentnie tylko wyłącznie do zabawy zatrudniona teoretycznie ma też zająć stanowisko, które nas tak samo prawda też ma być asystentką to co jest imponująca w tym filmie to jest właśnie już powtarza się, ale to jest coś co bardzo trudno nazwać tak naprawdę sposób Lechii reżyserka napina tutaj typu napina cięciwy jednocześnie przez chwilę nie przyciągają filmów jakąś 1 wyraźną strony rachunkowości pewnych własnych ocen moralnych, bo to jest film i o kobietach i o przemoc właśnie, ale jest bardzo otwarty znaczy to co ty mówisz jesteś taki właśnie one nie nachalny one bardzo on zostawia całą masę pytań takich pytań, na które trudno odpowiedzieć czy to zawsze tak jest czy to chodzi oto żona jest kobietą czy to chodzi o to, że pracuje z 2 chłopakami spokoju, ale wszystko inne kobiety firmie, dlaczego właśnie może do nich zbliżyć czczony jako się nauczyły tego systemu jak to działa wszystko nie jest takie pytanie o to, jakie skonstruowany cały ten mechanizm tej firmy na co wszyscy ludzie się godzą, dlaczego oni tam są co ich tam trzyma prawda to to jest myśl takie też trochę jak właściwie myśmy się starali się takimi schematami nie wiem jak funkcjonuje mafia prawda jak funkcjonują jakieś takie przedsięwzięcia, które wydają nam się nie do zaakceptowania, a zarazem ta niesłychana zwyczajność to obskurne biuro ta ta kuchnia taka beznadziejna ten czyn ten komputer, który się gapie cały cały dzień te wyjące urządzenia biurowe skaner kopiarka co mnie zafascynował się nie absolutnie, czyli warstwa dźwiękowa czy ktoś w tym momencie tak jak powiedziałem samym początku są jakieś akordy muzyczne, które potem znikają jedyną muzyką, która zostaje jest muzyka biura czy taka przygnębiająca takie przygnębiające Sure Bór atrakcje szuranie nogami jakieś klawiatury jakieś jakieś dźwięki telefonów ty te głosy, które korzysta z tych telefonów prawda ten głos szefa, który taki wściekły agresywny, ale przez to, że przytłumiony to brzmi jeszcze dla naszego ucha jeszcze gorzej prawda to jest takie jak on zwolnić wiadomo, że nie jest dobrze to nieustanne poruszanie się po rzeczywistości codzienne jak po polu minowym, gdzie oni wszyscy tak chodzą prawda o dzwoni, kto odbiera to właśnie to, że na swoim w tym łańcuchu pokarmowym najniżej dzwoni jego żona ty odbierz ja nie chcę w to pakować, ale jeszcze myślę, że to wrażenia, którym mówisz potęguje sposób nie tylko pokazywania tego świata, ale też gry tej aktorki ona w ogóle ma z 1 strony nawet chciałam użyć takie sformułowania martwą twarz, ale to nie trochę nie o to chodzi, bo ona nie używa mi kim w ogóle prawie nie gestykuluje, ale jednocześnie te wszystkie emocje, o których rozmawiamy tak w niej buzują, że to z 1 strony pozostawia takie straszne szerokie pole pole interpretacyjne, ale z drugiej strony powoduje widzę takie uczucie, jakkolwiek naiwnie brzmi wejścia jej emocje my tak jakby czujemy jak ona straszliwie niewygodnie czuje się w tej sytuacji ta nieruchoma kamera, której mowa jest na początku to jedno, ale też ta perspektywa właśnie takich sprzętów tam w to tu chciałam nawiązać do tego co mówić o tym w tych dźwiękach biura, że w kadrze w obrazie mamy w sumie to samo, czyli mamy właśnie jakieś papiery kserokopiarki ludzie są gdzieś daleko na jakimś odległym planie nawet mylą nam się twarz, bo jesteśmy w stanie w ogóle ich ich zauważyć w kadrze jest właściwie tylko wyłącznie ta nasza bohaterka przeźroczystym bez właściwości ubraniu z makijażem bez właściwości takie ptaki 2 czy z podziałem szary człowiek, który tak naprawdę jest jednym z z tych z tych sprzętów, ale jednocześnie to to powoduje, że przez jej perspektywę i przez nią widzimy całą rzeczywistość dlatego takie mam wrażenie, że my tak zręcznie sympatycznie jesteśmy w stanie wejść w w jej emocje uczucia to to co się tam, gdzie jest ona może myśleć oczywiście, bo ona też równocześnie jest w tym w tym naprawdę w tej w tej swojej roli taka Super sprawna oczywiście ona opanowała wszystkie te ruchy, które ma wykonać, że to wszystko robi jak automat, że ma posprzątać po spotkaniu sprząta po spotkaniu ma wyczyścić kanapę najpewniej po stosunku, którą się tam odbył to oczyści kanapy ma to jest bardzo ciekawe wydobyć ze śmietnika 2 strzykawki, bo chyba taka niezwykła scena też są też takie połączenia scen czy z 1 strony takie coś towarzyszy gości każdemu, kto kiedykolwiek pracował w biurze czy zgrzewka wody, którą się tak rozcina wyciąga się tam po kolejne butelki filmowana z góry za chwilę kartom, który przyjechał pocztą wypełnione środkiem na erekcję ze w formie ampułka strzykawki tego jestem nie wiem z 1015 pudełek, które ona tak pracowicie pakuje do apteczki pana prezesa, a potem, kiedy już zużyte wydobywa ze śmietnika wkłada do takiego worka specjalnego na odpady biologiczne to jest dopiero to właśnie takie niesamowite do jakiego stopnia, jakby czas zejść z bycia pracownikiem do bycia w pewnym sensie pielęgniarzem osobę obsługującą kogoś komu już kompletnie role pomyliły to jest myślenie niesłychane jest właśnie ten moment, kiedy my zaczynamy widzieć taki element takiego i w tym biurze niestety normalny roboczy, którą każdy z nas zna każdy o tym, że kiedyś pracował siedział tam choćby przez parę minut nagle pojawić taki aspekt Orany tego to by nigdy w życiu nie chciał wiedzieć o swoim szefie szefowej kimkolwiek ktoś nade mną w tym, żeby nikt nie chciał uczestniczyć oni wszyscy w tym uczestniczy to jest nie są właśnie to jest też ceny są najciekawsze dlatego żonę pokazują też nie może to jest Smolnej interpretacja też tego filmu, ale właśnie nasza bohaterka, uświadamiając sobie w tym uczestniczy ma poczucie bycia częścią tego, że utworzy system będą pielęgniarką ów zrobi sprzątaczką Sojusz, zacierając ślady de facto wzmacnia tą wielki kokon, który dziś tam obrasta wokół tej firmy, gdzie każdy z tych pracowników sumiennie zasklepione, ale równocześnie ten moment, kiedy próbuje przełamać okazuje się momentem, kiedy nie ma języka właściwy, kiedy nie ma argumentów, kiedy nie wiadomo jak wytłumaczyć płacona przyszła, kiedy właściwie też niesamowita scena, bo lokatach powiedziałbym martwiąc dla mnie, dlatego że może się ona ma nas wszystkich zmartwić, ale mająca nie nie dlatego co nie jest tylko, dlatego że aktor, który gra rolę szefa HR rów, któremu nasze próbuje poskarżyć na to co się w tej firmie jest absurdem, bo to jest przecież zatrudniony przez prezesa nic się tak samo jego własność jak ona to jest ten sam aktor, który gra sukcesji takiego ono przysłowiowego władze dupa lecimy w 1 tak jest to oczywiście świetnie robią to o tyle zaniepokoiła urząd zaczyna grać takie role się trochę zaczynają powtarzać jeśli to się szybko nie przełamie czymś innym będziemy mieli Anthony ego Hopkinsa kolejnego, który po prostu tego auta, ale trzeba przyznać, że teraz podobnie teraz sukcesji idealnie współgra z jego filii, które jest na pewno taką opcję zgłoś to on w 2, żeby nie miałem, bo oczywiście, kiedy ma zagrać uroczego bohatera komedii romantycznej uroczym kawalerem skład romantycznej widziałem w tych rolach, ale obleśne się jego w tej roli sukcesy i z tej za system szybkiej, jakby tego taka dwuznaczność właśnie pewna jakości zgłoś jest niezwykła to on to mam też wyrówna się będą pstryknięciem palców to kiedy tego potrzebuje scenie mówców styk jest i potrafi tym tym świetnie gra rzeczywiście jest obrzydliwe w tej chwili boję się, że utknie na dobre to będzie już zawsze tylko i wyłącznie tak jest też bardzo dobry aktor ewidentnie po tym, jakie emocje wzbudza to widać prawda rząd po prostu potrafi naprawdę coś takiego obrzydliwego z tej roli wyciągnąć ta sytuacja taka jest to znaczy, kiedy ewidentnie ona przychodzi powiedzieć co się dzieje on ją tak kręci młynka to jest po prostu coś niesamowitego nareszcie wypada jak w takiej sile od 8 od środkowej z tego biura jest tam się lekko kołysząc, bo to, bo to jest po prostu to co z nią robi to jak to załatwi jak konto ogrywa to jest po prostu jak najgorszej opowieści o szefach kadry, którzy po prostu potrafią 3 pytaniami wyłożyć kogoś, kto właśnie próbował nie wiem prześwietlić pokazać jakiś aspekt funkcjonowania firmy, które narusza prawa pracownicze, bo dobre obyczaje po prostu mówimy o tym, że ten film rzeczywiście takie na poziomie pewnej interpretacji analizy rzeczywistości bardzo subtelny jedność bardzo skupiony w środkach ja sprawdziłem z ciekawości, jaki budżet tego filmu, bo proces niezwykłe patrzy na to wygląd 3 mikro budżet taki amerykański i rzeczywiście ten film powstał za niewiele więcej i 1,5 milionów dolarów czy dużo droższe filmy powstają w Polsce po przeliczeniu 18 dni zdjęciowych i w to jest myśl budżet w Ameryce Sową kieszonkowe nazywał weszli na, ale rzeczywiście jest świetny w tym z jak to ekonomicznie koszty tą przestrzeń jest grywana jak ich jak głęboka świadomość formy reżyserki, która wie właśnie nie dysponuje fajerwerkami nie będzie wodotrysków nie będzie tutaj jazd kamery, ale właśnie to statyczną kamerą taka nie inaczej, prowadząc sektora może wydobyć dużo większe pokłady emocji dużo więcej przenieść tego na ekran to święto było to zostawiam sobie ze wszystkimi filmami serialami, które były w ostatnich latach i podnosiły sam temat w sposób dużo głośniejszy niż na cały głos serialowe w swoim kraju w roli obecnego stanu ta z drugiej strony to sama historia opowiedziana w filmie gość temat mocny temat w tych musi sprawdzić, bo gorąco gorący temat gorący co opowiadał o molestowaniu w telewizji Fox oba filmy bardzo wysoko budżetowe obsadzonych największymi gwiazdami śmiał się poczucie uczestnictwa w jakimś do teatrzyku w tym wszystkie oczywiste są rozdane wiemy, kto jest złym wilkiem to jest dobrym gatunkiem jak nie musimy szukać innych uczeni natomiast poziom rozmowy, którą do, której zapraszano też reżyserka jest niebywały w wolny z tamtymi filmami czy właśnie tabloidowi jakimiś strajkami mamy do czynienia z kimś naprawdę działa filmowej sztuki po prostu ma większą jeszcze w kolejny z tej serii zresztą pewnie można by można by te i filmy seriale na rzecz, ale ja bym jeszcze wróciła na chwilę do tych elementów nawiązujących to do do prawdziwej historii serwery Harveya Weinsteina, bo wydaje mi się, że tutaj to jest ten trop, który z 1 strony jest takie oczywiste, ale z drugiej strony bardzo świadomy przeprowadzone przez reżyserkę, bo wszystkie artykuły wszystkie wywiady wszystkie historie, które były opisy, które opisywały sposób w jaki Harvey Weinstein molestował w gwałcił kobiety to właśnie tutaj właśnie tak to wyglądało tutaj zostaje uchwycone ten element takiego takiej świadomości, że cała firma wie wszyscy wiedzą ale, ale gdzieś to spychane pod pod dywan dokładnie tak samo wyglądało wygląda wygląda ta historia z punktu widzenia ofiar, które dokładnie tak opisywał, że tak to wyglądało przychodzenia do hotelu, bo trzeba coś zanieść propozycje typu jesteś moją przyjaciółką, więc spędzimy razem trochę więcej czasu boli mnie noga to proszę pomysł mi nogę itd. tak dalej i te historie w oczywiście to jest to jest wydają się w dosyć nienachalnie pokazane, ale tam trzeba mieć ogromną chyba też w jakimś sensie odwagę, żeby świadomość żeby, żeby taki sposób nie nachalne opowiadać o sprawach, gdybyśmy od razu wszyscy wszyscy te elementy identyfikują ta scena z lekami, które o, której mówię to jest scena, która od razu odsyła do do tych historii kobiet które, które opowiadały o tym co się działo jak to wyglądało właśnie opowieść o hotelu opowieść o tym o tym wyjeżdżania na delegację do Hollywood wszystko jeśli jeśli jakikolwiek sposób śledziło się te te opowieści te artykuły, które się ukazywały te opowieści kobiet które, które ukazywały do i dotyczyły trwają jest na to właśnie w ten sposób wyglądało taka tajemnica poliszynela to, że wszyscy jesteśmy świadomi, ale nikt nie jest w stanie właśnie powiedzieć tego, że tak dużych głosowana cały głos chyba na tym się jak największą wagę tej reżyserki wrażenie żona za swoje 1,51 000 000USD, czyli pieniądze które, choć są niezauważalne robi film wtedy fakty z oskarżeniem tego chodził całego 30 tych pozostałych, które zmieniały się oskarżały albo złego grubego pana, który stał na czele korporacji albo złą panią, która potykała mu kolejne kochanki tutaj mamy oskarżenie zbiorowe strateg w firmach w Winterbergu brodatych skandynawskich zostawia lustro mówi patrzcie to ci ludzie źli to nie są jacyś ludzie jesteśmy do normy dobrzy ludzie właśnie tak reagujemy nic nie mówimy nie podnosił głosu nie nie tupie nogą w przymyka oko z Chinami wygodniej i ona powiedziała dążenie firmy dokładnie te słowa proste twarz wywiad za 1,51 000 000 formie, kto jest nieosiągalna dla wielu reżyserów i jestem absolutnie, tak więc chodził za chwilę ją bardzo mocno przytuli ona będzie gwiazdą reżyserską myślę, że w pewnym sensie już jest, choć zobaczymy jeszcze, kto no w każdym razie, odnosząc się do samego filmu, bo pieniądze były gigantyczne wrażenie, kiedy pierwszy zobaczyłem mi teraz, kiedy bierzemy go po raz drugi przed tą rozmową w w tym samym stopniu, a przede wszystkim chodzi mi o to, że mało 6 filmów, które są tak dobrze przemyślane na poziomie scenariusza, a zarazem prawie nie używają dialogu, gdzie właściwie my te klocki mamy układać po bardzo uważnej obserwacji tego co się tam dzieje na obserwację zarazem prosta, bo to jest bardzo sterylne to znaczy są bardzo czysta sytuacje, gdzie właściwie nie gubimy się nie tam nie ma za dużo, bo bodźców, a zarazem jest bardzo duże napięcie i też bardzo wielki talent zrobić film, w którym napięciach w kryminale jak filmie sensacyjnym prawie nic nie dzieje a gdzie tym pijakiem emocji jest 1 rozmowa, którą ledwo słyszymy, gdzie sytuacja być może najbardziej jakąś taką przejmującą jest moment, kiedy nasza bohaterka odkłada słuchawkę i musi napisać przeprosiny dla szefa bądź co tak właśnie zażyczył i całe to biuro tak, aby zaś w tym momencie rzeczywiście ten ten element genderowe najbardziej zaznaczony moim zdaniem cały zbiór złożony z 2 chłopaków staję za plecami tam dyktują teraz na PiS, ale temperatura naszej rozmowy świadczy o tym, że ten w sumie prosty film i w sumie bardzo ascetyczny film pozostawia ogromne pole do interpretacji, bo w zależności od tego jakie masz doświadczenie co co co co jest twoim takim bólem codzienny to widzieć w tym filmie to jest naprawdę wielka umiejętność, żeby tak ascetyczny sposób opowiadać taką historię, która budzi takie takie emocje i naprawdę odpowie otwiera bardzo szerokie pole interpretacyjne właśnie też to co jest dla mnie szczególnie istotne co imponuje, dlaczego jestem pewien żona za chwilę będzie wielką reżyserką Hollywoodu to jest fakt, że mu ona swój temperament pewne tematy, które interesują zwracają też w tych dokumentach PZU OFE mnie żona potrafi je zawsze wymyślić nową on zrobił w 2017 roku taki dokument nie pamięta, jaki tytuł to był casting na, czyli padało nazwisko nieznane tli się dostęp tak też historia o o zabójstwie głośnym amerykańskim zabójstwie, ale zamiast rekonstruować historię tego jak ktoś zabija kogoś ona sobie film o castingu do ruchu na tej postaci, opowiadając całą historię jednocześnie poprzez relacje ludzi wobec wobec historii niezwykły pomysł bardzo konceptualne taki telefony High koncept, który ewidentnie pokazuje żona umie myśleć poza schematem ita asystentka też tego dowodem zrobienia pełnometrażowego filmu z aktorką już tej sławy, jaką Garner dzisiaj i jednak to 18 dni zdjęciowych, ale taką świadomością i takim warsztatowym nabicie, jakie tam widzimy jakąś taką przerwę ręką to środki jak na krótki metraż prawda tak to pokazuje, że reżyserka absolutnie świadoma formy mająca bardzo mocny styl i też były pewną rękę, bo też takich firm w takich warunkach stworzyć coś znaczyć dużo myślałem o tym co robi ta kamera nieruchoma elementy takie wrażenie żony trochę jak taki właśnie osąd moralny przez to, że nie zbliża się do obiektu w żaden sposób się nie rusza to pozwala uzyskać taki taki rodzaj statycznego oglądu taki rodzaj, jakby niewzruszonego patrzenia z kamer jak niewzruszona dalej to wszystko rejestruje tak jakby tam zawsze była jakaś moralność, która spisuje czyny słowa, że w tej chwili brzmi jak jakieś religijne zupełnie element, ale trochę tak jest takie pytanie o to co jest tą obecnością, która rejestruje co jest tym czymś co sprawia, że o tym nie można zapomnieć jak to się dzieje skoro się dzieje między ludźmi, bo oni o tym nie rozmawiają to dlaczego dlaczego ta sytuacja jakoś zapisała do tego stopnia, że wybuch, a potem wielka afera i opłaca sprawa mitu prawda jest to pytanie o to kim są tak kobiet, które przechodziły przez biuro tam tak bardzo specyficzne interakcja między jakąś taką modelką nie wiadomo kim właśnie tą asystentką działamy po prostu zaprowadzić do biura szefa doskonale wie co tam się będzie działo ta gwiazda takim lekceważącym ruchem zrzuca na ręce swoje futro można powiedzieć same chciały nie równocześnie doskonale wiemy, że to nie jest takie proste żony sam chciał w ogóle to tak nie działa nie jest to, że to jest, że to jest właśnie ten błąd, w którym wpadamy to założenie, że one same chciały tak z drugiej strony to, że one będą coś z tego miały i to będzie, które pada w innym miejscu, bo ZUS kobiety dostały kobiety no zdecydowanie, ale przecież na tym polegała cała burza, jaka się wywiązała wokół wokół mitu od tej od w i o tej takiej dwuznaczności właściwie tej sytuacji, że bardzo łatwo sądy moralne wygłaszać ex cathedra, ale tak naprawdę to są to są to zawsze były dylematy, które polegały na bardzo z nią stosowane w sytuacji, bo to nie tylko chodzi o to czy napięcie między pracodawcą, a pracownicą, ale to są zresztą w tym filmie też wydają się to jest to jest pokazane te kobiety rzeczywiście w jakim sensie coś tam być może mają z tego, jakie zyski to gdzieś cały czas tym filmie podskórnie myślę, że to dobrze jest też pytanie czy bohaterka zdaje sobie z tego sprawę czy nie to jest z czytelne dla niej czy nie, ale ta dwuznaczność tej sytuacji tutaj bez wątpienia jakimś sensie pokazana nie jest to jest też cały czas towarzyszy i mam wrażenie, że im uważnie obserwujemy te ten film tym więcej tego jest prawda są takie sceny w kuchni takie też przedziwne, gdzie ta dziewczyna przysłuchuje się rozmowie 2 producentem młodych, gdzie mówi Jezu, jakie sama zrobić, żeby wyjść z tych ona braki seriale tam po prostu tak nadzoruje telewizyjne z tych z tych z tych produkcji niskiej jakości właściwie wenecka czy to milczenie Garner tak patrzy na nią z takim wyczynie wiadomo co może zrobić, żeby z tego wyjść w tej scenie pada jeszcze 1 jedno zdanie ta druga ona mówi tak w, a tam kogo ktoś tam awansuje, ale nie on do wygrania nie będą inwestować w niego uczyć, bo w ogóle nic nie nie będzie nigdy znaczy to w ogóle nie pociągniemy za nie pociągnie za sobą to jest właśnie te elementy, które wydają się ogromnie ciekawe w tym w tym ten film, a równocześnie zresztą też jest taki element to bardzo ciekawe, gdzie widać że, że właśnie Kitty Green potrafi patrzeć na sytuację całościowo nie, bo można mu ona mogła pewnie zrobić jakiegoś takiego wycisku w ogóle takich historii można z jakich wyciskać właśnie czasie wielce starannie i można mogłoby to wszystko zjechać zrobić, gdyby ściany miały uszy, a skoro porada jest jakąś taką jednoznaczną historia zamiast tego powstaje historia, w której widać, że ten facet on też zniszczył tę firmę prawda nie przychodzi nas na spotkania będziemy się za niego świecić oczami wiedzieli, że w tej chwili jest w hotelu z jakąś panną wszystkim było wstyd wszystkim było głupio przed to było jasne, że ten ten schemat zaczyna niszczyć, jakby samo przedsiębiorstwo i to też by niczego nie hamowało to jest bardzo wyraźne w tym w tej opowieści, że to nie chodzi tylko od kobiety to chodzi o pracowników i relacje międzyludzkie i te dzieci i o tym żonę i oto firmy koniec końców i tak chodzi o całość wcale nie tylko wyłącznie ten element seksualny sam w sobie i to nadużycie tych konkretnych osób, które się przez to biuro przewijały, bo być może to myślę, że ta nieobecność ich definiowane są w pewnym sensie nieobecne może właśnie to nam uświadamia jak takie mechanizmy działają na szczyt jest duży talent tak ustawić kamery w powiecie żeby, żeby zobaczyć takie rzeczy prawda, jakby w pewnym sensie powiedzieć sobie tę historię samymi bokami tak jakby nie dotykając sedna po to, żeby zobaczyć jak na boki oddziałuje coś co można by zawsze podsumować stwierdzeniem to się dzieje między parą dorosłych ludzi co nastąpi, choć niejako pełną kontrolę co to co teraz nazwały, że mam wrażenie, że ona się tak powoli odgarnia pewien, jakie zasłonki, które przesłaniają obraz także każdą z tych osób po trosze na, oceniając powolutku powolutku samo sedno tej sprawy, że ona nie musi zdzierać zasłon wykonuje żadnych dramatycznych gestów jak delikatnie, przesuwając firanki wokół jest w stanie zobaczyć przez soczewkę dużo więcej to jest niezwykłe, jaką precyzją robi, więc uroda dawno nie widziałem kogoś, kto był tak obiecującym też młodym głosem nowym głosem na tym filmowym rynku asystentka Kitty Green obecna już na rozmaitych platformach streamingowych myślę, że dobrych kilku miesięcy myślę, że taka sytuacja godna polecenia, choć podkreślamy to wyjątkowo film, a nie serial Jagna Janicka bardzo starał się Jakub Janiszewski
Zwiń «