REKLAMA

Ellen Ripley każe „wypier”… , a my przyglądamy się bohaterkom horrorów

Projekcje
Data emisji:
2020-10-29 20:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
54:48 min.
Udostępnij:

To miał być odcinek, w którym opowiadamy po prostu o naszych ulubionych horrorach, ale okoliczności sprawiły, że – z Julią Palmowską i Jakubem Krawczyńskim – przyjrzeliśmy się głównie horrorom, w których na pierwszym planie są kobiety. To oczywiście „Obcy”, ale też „Midsommar”, „Mandy” i „Babadook”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
prawie wszyscy lubią o nich dyskutować nic dziwnego filmie możemy przejrzeć jak lustro kino mówi nam też dużo w naszym świecie popularne produkcje stają się często wizytówką swoich czasów, nawet jeżeli nie miały takich ambicji, ale co właściwie tak naprawdę możemy wyczytać o tym właśnie jest ten pod podcast o tym co kino mówi nam współczesnym świecie zaprasza Piotr Kubica co przy mikrofonie Piotr Kubica jest ze mną Julia Pawłowska blok pasma kulturalna i podczas Rozwiń » innych często też i ponownie Jakub Krawczyński z wirtualnej polskich to jest wita, kiedy umawialiśmy na ten odcinek jakiś czas temu to pomysł był taki, żeby zrobić poleca, jaki umowy polecają na halę najlepszy horror albo ulubiony horror tamtego czasu trochę sytuację w kraju zmieniła mam wrażenie, że obecnie podczas gdy kobiety protestują na ulicach walczą o swoje prawa mało, kto był zainteresowany czymś takim z drugiej strony wydaje się, że i tak możemy o horrorach porozmawiać, zwłaszcza że ona często poruszają tematy, które są, zwłaszcza teraz bardzo aktualna, jeżeli nie wprost no to w podtekście obecny właśnie proponuję, żebyśmy się tym takim podtekstem ukrytym znaczeniem dzisiaj trochę przejrzeli nie wiem czy widzieliście plakaty, które w trakcie używał podczas tych protestów, ale pojawił się akcent umowy taka seria plakatów nawiązująca do tych słynnych plakatów Gary Cooperem Solidarności tylko zamiast para jest z są postaci filmu właśnie m.in. Henryk Flis obcego na zmieniło się też hasło zamiast Solidarność jest dopiero pomysł skoro taki akcent to może faktycznie przyjrzeć temu, o czym tak naprawdę są firmy o obcych, jakie tam tematy przewijają, bo to był właściwie od pierwszego filmu natomiast cały czas krytyka społeczna albo albo albo Equisse przepracowanie różnych traum którymi społeczeństwo amerykańskie wtedy żyło jak ja jak wy widzicie jak rozumieć obcego jak teraz w kontekście obcego i w ogóle ryb i są takie skojarzenie, że w kontekście jedynki i tego co mamy w tym roku zderzenie z panem liczne tak w jedynce ostrzegała i firm projekt Woland in ulg dodaje tak są nie posłuchali mądrej racjonalnej kobiety i i z pustyni na siebie zgubę w dwójce odzyskali ją do własnych celów lub przynajmniej próbowali to zrobić tak, a w trójce chcieli zmusić do o no bolesnego porodu, a także w jak najbardziej, pomimo że są oczywiście bardzo no, a takie fasadowe, ale jednak bardzo też no wymowne jak będą oni nie da się takiej no tak powiem tak paraleli no nie kres Michniewicz, ale tak wracając co na pewno jest tak jakby mówiąc językiem współczesnej młodzieży amerykańskiej jest tutaj dużo do rozpakowywania, a i jest też stok także znowu rozmawiamy o obcym trochę niespodziewane trach, bo Kuba rozmawialiśmy w poprzednich odcinkach i wyrazem test na granicy taki dostrzec, że obszerny podcast na temat każdego filmu z tego uniwersum, ale chyba nie pod kątem takim byśmy teraz chce i rozmawiać prawda, bo stąd ta jest masa wątków, ale teraz najbardziej mnie interesuje co takiego jest w NBA z znalazła na tych Ellen ryb jest dużo lepszych kim jest przede wszystkim taką ikoną i takim symbolem w pewnym sensie tej faktycznie kobiecej siły w kinie, które w pewnym sensie do tej pory było w tym rodzaju kina w tym gatunku, które pewnego momentu było i jakoś uznawane za męskie zresztą dotąd często się o tym mówi w takim kontekście myślę, że właśnie ta siła Ellen i fakty w jakim kontekście ta postać zwykle pojawiało się zwykle mówi właśnie o tej wielkiej sile o tym co ta postać symbolizuje o tym co ta postać przeżyła tutaj Kuba wspomniał przed chwilą, bo bardzo bolesny poród i to ja jak to koresponduje z tymi wydarzeniami, które aktualnie mają miejsce u nas w Polsce po prostu Little pasuje jako ikona takiego ruchu w tym momencie jako taki symbol, bo ona pozostające gdzieś tam dalej w tych takich można powiedzieć genderowe tych po prostu normach kobiecości ma w sobie taką taką tą wielką siłę, która równocześnie w jakiś sposób trafiała po prostu za każdym razem też do tego męskiego grona odbiorców i też widać było, że pewien sposób dużo czerpała tych z tej takiej energii tego kina, które do tej pory było uznawane no właśnie za męskie ona jest trochę nałożyła na nie tą swoją kobiecość właśnie to wciąż jest takie operowanie totalnie dzień zdrową totalnie centrowym nazewnictwem, ale w pewnym sensie mam wrażenie, że postaci lepiej ogromne znaczenie ma m.in. dlatego że bardzo chciałem czuwała takie założenia kobiecości męskości i był jednym z takich kamieni milowych w tym wszystkim nie mainstreamowe później przyszła paczka Sarah Connor i im, które zresztą też jest na tych plakatach i to to gdzieś tam jest zresztą replik widzę bardzo ekipy jako taki symbol i można powiedzieć autorytet jeśli chodzi o te postacie filmowe i zresztą jest jedna z moich ulubionych bohaterek filmowych, więc zdecydowanie tutaj ona pasuje do tego ruchu całego nie jest trochę tak tak tak tak nas zmienia z filmu film, bo są pierwszym tą samą zaskoczenie polegało na tym, że na komin jest w roli głównej to nie było takie jasne w momencie, kiedy o tym czym chodzi o drugiej to ona już była taką bohaterką kina akcji prawda, więc to, bo w ogóle między 2 firmami jest tak duża różnica jest taka sama firma miała 4 tak naprawdę każdy z różnym IT ryb też myślę że, bo bardzo zmienia tak jest taka totalna no różnica w podejściu do tej postaci, bo np. właśnie triumf pierwszej części polega na tym, że właśnie nowe zwykle jest niezwykle po prostu z punktu widzenia tak narracji udaną udaną postacią, dlatego że po prostu te wszystkie przywary one nie są w ogóle ani stereotypowo żeńskiej ani stereotypowo męskie ona jest po prostu racjonalną zaradną osobą i jakby kontrastując to już dwójką tam są już nadane jej takie pewne stereotypowo kobiece pewne atrybuty czy m.in. to, że ona była matka także się do dowiadujemy jest ten przesuwana, jakby córka tak nie od itd. to jest już tak trochę bardziej no też po to, żeby tak bardziej jak będą z zidentyfikować jeszcze bardziej tak widownię z dnia pod tym kątem właśnie miało określić kategorię feminizmu to takim naprawdę czystym feminizmem byłaby właśnie Jedynka Scotta, ale też myślę, że trochę trójka, pomimo że oczywiście Sojusz też takie na odnoszące się tak jakby już do niej bezpośredniego jak do matki tak też znowu, jakby na pewne wątki tak dalej to to mówi nie wszystko uważam, że będą dużo dużo dużo z powrotem z jedynki Fincher tam czerpał w podejściu do do kreowania je jako postaci naj tam oczywiście sporo od siebie dołożył tak jak wspomniałem w tym w tym drugim filmie Camerona to jest trochę taka konserwatywna wizja regat morskich Stanów lat osiemdziesiątych prawda zielonego staje się mamą i to taką wiedzę właśnie tych usterek tak jest już nadane też za kwintal faktycznie rolę tak jak tak jak powiedzieliście ta rola tej matki, która jednak no czego by nie mówić to to też w tej w tej wizji na nakładana nie te określone zachowania co potem się zresztą ciągnie, ale zresztą pod koniec 2 mamy zwrot tej w tej chwili tak jak już kolejną misję, że ona w każdej części jest przedstawiona jako byt zupełnie innej strony tak jeszcze chce dorzucić, że mimo wszystko jakby to przedstawienie w dwójce w taki sposób w jaki tutejszej widzieliśmy testy nie wszystko dlatego z symboliczną wymowę, bo jeżeli popatrzymy na końcowe sceny starcie z królową obcych no to są 2 wkurzony na siebie mówiąc biologicznie samice prawda to jest w pewnym sensie coś symbolicznego i jedna z nich doznała straty w życiu, ale właśnie przez ten morderczy gatunek i dokonuje, jakby powoduje stratę tak, który czuje tam ta druga bowiem po prostu, że to boli prawda niszczy jej tylko Kony jajka itd. i tylko taka matka rozumiała, że to przy czym jest taka strata, więc mimo wszystko ma swój ma to jakoś tam wewnętrzną logikę i sens tak jak NATO po parzystej strony to wszystkie firmy przyjmie pierwsze 3 mocno kręcą się wokół tematu reprodukcji i różne właśnie strachów horrorów, jakie mogą się z nią wiązać prawda tam od pierwszego filmu jest masa ludzi do tegoż nagle ktoś zawładnie twoim ciałem i że nie ma aż 12 tak i to wtedy co się pokazanego lekarzowi odebrania zupełnej wolności i przede wszystkim tak naprawdę odebrania tego dalszego życia w pewnym sensie, bo nawet jeśli jeśli nie nie tak ostro nie tak ostatecznie Jeślinie dosłownie i odbierać to tt tę śmierć to można powiedzieć po prostu zakończenie pewnego etapu jeśli coś włada ciałem to pewien etap przy końcu, w którym jestem tym wolnym bytem funkcjonującym w taki sposób w jaki funkcjonował wcześniej funkcjonowała właściwie co ciekawe też pierwszym obcym ofiarami tego tak zawłaszczenia wprost gwałtu są faceci również jest taki kapitalny cytat z ze scenarzystą tego filmu, który powiedział, że po prostu zamierzał wykorzystać strach przed tego rodzaju atakiem, ale zbudzić go mężczyzn i chce zrobić Wurst wymyślić na ekranie wszystko co może sprawić, że nagle mężczyzna widowni, którzy nogi tak, bo w ogóle, jakby obcy znaczy, jakby realizacyjny obcy, ale też, jakby tematycznie no no traktuje o transgresji tak naruszaniu czegoś w takim ekstremalnym stopniu to też można zauważyć też, jakby we wzór na miasto wzornictwie dizajnie nawet tych jaj prawda, w których tkwią w twarz łapy szlagiery one się otwierają niczym no właśnie one były żeńskim organem re produkcyjnych w pewnym sensie tak i tak samo w Ts ssawki i hangarów również takie dizajn jest zrobiony z premedytacją by tam było tam tam jest dużo wizualnych aluzji właśnie do anatomii i ja myślę że, toteż mogło mieć jakiś też taki ukryty także miar w tym sensie, że prawdopodobnie to są czasy gdzieś tam na około regionu w skali tak dalej mnie, że właśnie wtedy być może w twórcy producenci tak dalej czuli, że że, że gdzieś tam takie tematy są trochę gdzieś tam tłumione itd. i że trzeba nam po prostu jakoś jest z PiS realizować, żeby nam w pewnym sensie podświadomie tak jak sztabu też przełamać tak prawda jest taka, że ten chory żart w ogóle jest Sarah dobrym nośnikiem dla takich alegorii takich wiadomości po prostu krytyk z społecznych to obserwujemy zarówno tutaj w obcym czy właściwie jeśli już rozmawiamy o kobietach i horrorze to właściwie te ostatnie lata jeśli chodzi o horror zostają kobietami bo co by nie mówić ten to właściwie mamy całą taką całą taką gamę horrorów, w których no dużą część prezentacji faktycznie stanowią kobiety, a co najważniejsze centrum stanowią kobiety mieliśmy mieć co my mieliśmy, a Johna Peela mieliśmy ten rynek z pili, który gdzieś tam brat brał też postacie od zupełnie innej strony przedstawiał biorąc pod uwagę też i inne kontekst te 500 by faktycznie ten horror gdzieś tam ostatnio stoi kobietami, a poza tym to tak jak już wspominałem takie już mówiłam jest świetnym nośnikiem do przekazywania czegoś podprogowo i do łamania tematów tabu to zdecydowanie też czekał Grek zmienił się trochę zmienia trochę rolę kobiecych bohaterek w tych firmach, bo jeżeli przypomnimy sobie z takim pierwsze lasery np. Chaim Carpentera tam pojawił się motyw tzw. fajną ligę, czyli tej 1 dziewczyny, która przeżywa cała masa AK i potem masa innych filmów szła szła proponuj własny bardzo ciekawa i było wielokrotnie analizowane, kto przeżył, dlaczego akurat ona i zwracano uwagę, że zwykle jest to biała dziewczyna, która nie uprawia seksu jest trochę tak pokazana na kontraście do swoich koleżanek, które są wyzwolone i oczywiście giną, a okazuje się, że przez lata tak najbardziej niewinna, bo prawdopodobnie publiczności najbardziej byłoby żal najbardziej kibicują, więc to jest bardzo ciekawego w horrorach i taki sposób myślenia psy objawiona, ale tak jak wspomniał raz ten motyw van Gaal został trochę odwrócony w tych najlepszych firm i teraz dziewczyna, która przeżywa przeżywa trochę na własnych zasadach datę to jest także nawet krzyk krajowe NATO jest dobry przykład takiego filmu, który na nowo na nowo nasz budżet ten porządek i dzięki temu, że główna bohaterka świadoma tych wszystkich mechanizmów danych z poprzednich laserów on wykorzystuje na swoją korzyść i uzyskuje taką podmiotowość w tym wszystkim chyba jesteś doktorem, który zmieniła się to nic co ma wspierać, a myślę, że czarownica verso tutaj rzucić jałową, stając się też dolę od siebie region nad, gdzie w zasadzie nawet całkowicie odwrócona ten, bo po prostu ta osoba, która norma czy inaczej de e-handel gigant e-handlu Hg skrótowo ujmując prawda, bo to nasze pozbywała jednak ani kto jest walne teraz w tej jak niektórzy nazywają już nowej fali honoru, że mają oni jakby naprawdę wchodzą w taki dialog ci twórcy z takimi tropami, które w horrorach gdzieś tam się pojawiały się motyw fajne gry, który właściwie było przez długi czas takim przykładem i 1jedną z rzeczy, które bardzo się dokładały do takich zainteresowanej z linii po prostu, bo wszystkie dziewczyny są beznadziejne głupiutką kie i po prostu uprawiają dużo seksu co przecież jest w takim pojęciu ówczesnym to nawet nie dotyczy to po, kto na to spojrzy normalnie tak to jest przecież wszystko złe Atu mamy tę spokojną dziewczynę, która się zwykle też jakoś lepiej uczy je jeśli jest na to zwrócona uwaga, więc musi musi przeżyć i to postacie zwykle zdarzało się przy okazji zasądził, a co z właściwie nie robiła nic, żeby przeżyć nie robiły nie było pokazane, dlaczego np. ta postać ma umrzeć, a ta postać ma przeżyć poza tym, że padały te tropy, że ta jest tą głupią udko i ta jest skupiona na takich niby rzeczach tych gorszych tych tych gorszych wartościach ATA druga na tych lepszych to druga to pierwszą, że ta pierwsza ta druga przeżyje, a jednak współczesny horror bardziej skupia się na tym, żeby faktycznie bohaterki zbudować, żeby gdzieś tam koresponduje żeby, gdyż korespondowało z tym co co gdzieś na wcześniejsze nawet w horrorze działo, żeby wychodził z takiej kontrze oczywiście kiedyś też byliśmy w horrorach firmy, gdzie ta główna bohaterka nie była takim typowym nie był takim tropem przykładem takiej bohaterki jest jest rozmiary wy dziecku rozmiary, gdzie np. też TEN-T to jest wzięte trochę innej strony też to nie jest Slasha więc, ale bardziej tutaj myślałam o korespondencji do i co ma do służb pili te bohaterki, że te bohaterki kobiece tutaj ten Sojusz po prostu autonomiczne i to jest też fajne, że one nie są czasami nie są uzależnione od tego swojego otoczenia nie są uzależnione też od tej od jedno zdecydowanie szkodliwej perspektywy jestem lepsza niż inne dziewczyny jestem jestem inna niż inne dziewczyny, więc w domyśle lepsze, bo dziewczyny są te głupsze przecież, tak więc to jest fajny od tego odeszliśmy, gdy i jak ja jestem zakochana w tej w tej swoistej tej, jakiej fazie ostatnich filmów pomocą w Pile, więc też tak no też już nie rozumie moc SPO jest pili tak tak tak, bo chcemy wtrącić, zanim odejdziemy od wątku, który w tej ciekawy wątek wpadł, bo mówi się o tym, że była taka konwencja, że przeżywała to najbardziej taka pół Gdańska itd. niż miała dziewczyna, a te wszystkie takie bardziej rozwiązłe tak gdzieś tam kończyły nas na swojej swój żywot dużo wcześniej w filmie, ale byłoby tak 1 świetnie wyjątek od tej konwencji, gdy okazało się, że bycie biegłym najrozsądniejsze osobą w całym tym towarzystwie akurat doprowadziło to osoby do zguby i mówię o wersji inwazji porywaczy ciał siedemdziesiątego ósmego roku i samej końcówki tego listu z wyniku kart rajd i Donalda Sutherlanda na spojler, ale gdzie, gdzie okazało się, że tak ona udało się ich pozostać w ukryciu itd. nie z no, że tak powiem im doktryną vana tak przez przybyszy z kosmosu, a potem się liczyła na to, że są też rządowi się udało także i okazało się, że nie i był no nie było happy endu w także to co było to był fajny wyjątek właśnie i to, więc siedemdziesiątego ósmego roku, który zresztą jest genialny tak swoją drogą i cała formuła tego badania zasięgu przy okazji to jest też bardzo ciekawy na bardzo ciekawy wątek w horrorach od każdej reguły są wyjątki tak w przekazu Mid Sommer często spotykam z takimi interpretacjami tam jest happy end w pewnym sensie tak ostatnio nawet mam problem taką z taką interpretacją ja ostatnio spotkałem się może nie tyle ich jak trochę forsowała ten happy end ale jakiego powodu nic co jest dla mnie filmem, który przedstawia tę historię swoją w takich 2 warstwach, które są bardzo bardzo od siebie by, choć odrębne tak naprawdę 1 to jest ta warstwa bardzo dosłowna o tym, o czym kulcie religijnym, który gdzieś tam zabiera te właśnie wolnością autonomię, a druga warstwa to jest ta warstwa o związku i one gdzieś tam one one oczywiście nosi się zazębiają jak zawsze, więc może to co jest kompletnie tak przestrzelone, że opowiedziałam o tej Ondrej odrębności, ale sama interpretacja tych 2 wątków już chodzi, jakby na zupełnie i jest można ją od zupełnie innej strony tutaj kończyć i rozpoczynacie rozpoczynacie kończyć i jak je właściwie ta warstwa o zniewoleniu przez przez ten kult ona jeśli spojrzymy od tej strony zniewolenia przez kult, a może tak to oddanie kończy na no kończy źle po prostu, bo to co to co będzie po napisach raczej po napisach nie będzie dobrego raczej nic dobrego miasta tak samo jak w takim sensie zostanie się do no została poddana praniu mózgu tak będzie kosztem zniewolona przez przez seks, ale mamy to ten drugą warstwę, która opowiada przede wszystkim o w kwietniu w toksycznym związku i w pewnym sensie Danii na początku filmu jest taką postacią poddawaną zewnętrznym procesom, która jest w tym wszystkim, jakby taka żadne trochę to to nie jest to, że to jest życie naznaczone polską odbiera taką podmiot taki narzeczonej odbiera robi co stary rektor KUL, czyli trojga manipuluje tak, ale równocześnie dzieje się to również od strony rodziców i jej szos jej i siostry, którzy no oczywiście na początku jak umierają, ale widzimy, że do momentu ich śmierci i również później jest jakby ten ten duch taki się unosi dalej przy przez to co się działo np. z siostrą wcześniej i jak później ta trójka zmarła w jaki sposób i jak jak tragiczny to było po prostu to również tą podmiotowość Dani odbiera i ona trochę musi poszukać własnej tożsamości w tym wszystkim, a równocześnie zerwać z tym co zostało co jakby łączyć z tym jej życiem zniewoleniu w pewnym sensie w tym w tym zniewoleniu codziennym w tym, w którym jest czyjąś dziewczyną jest czyjąś córką jest czyjąś siostrą i kiedy właściwie pozbywa się tych wszystkich rzecze mamy piękne ujęcie, w którym flory pił wtedy ostatnie właściwie, gdzie Wrony pisze tak uśmiecha, który jest często gdzieś tamten ten kadr właściwie, gdzie się często pojawia, kiedy mówimy o upały ringu i powiem szczerze, kiedy patrzę na twarz aktorki w tym momencie to zawsze myślę o tej uldze, którą ona w tym momencie czuję i mimo iż tak możemy patrzeć, że 1 jest 1 zniewolenia można wpaść w drugie nie wiadomo czy nie gorsze to mimo wszystko ten moment uwolnienia jest jest po prostu piękny i no to tak tak tak mówiła też no warto podkreślić że co by nie został bohaterką to ona jest ona ma podmiotowość dlatego też ważne co ona przeżywa ona jest główną bohaterką tutaj to jest film one i nie jest jakimś dodatkiem albo czystą fantazją tylko to jest bohaterka z krwi kości, której przeżycia są tematem tego filmu mentalny tak jak mówię stanowych oraz zupełnie w tym w tym sensie odcinają się w takich z laserów, które wszystko w spółce zresztą to co jest ważne też w tym tutaj w tej postaci to ona jest, kiedy wchodzi w ten kult, który oczywiście jest symbolem wszelkiego zła jest faktycznie no no krytyką totalnie zorganizowanych ruchów religijnych tutaj nie ma co mówić, ale prawda jest taka, że jakby w tym kulcie ona zyskuje by jej tożsamość jest ważna dla tych, którzy ją otaczają, kto ktoś, kto się by ją w ją docenia to jest potrzebne i to jej daje tę ulgę i mimo że to jest jakby rodzina zastępcza tak tak tak, mimo iż samo jest patrzenie na ten film jedynie w kontekście jakiegoś takiego jakiegoś feministycznego przekazu jest faktycznie ono szkodliwe niebezpieczne i faktycznie z tym się w jaki sposób zgadzam, ale prawda jest taka, że mamy tutaj ten fragment faktycznie uwolnienia takiej ulgi takiego zwycięstwa zwycięstwa nad jakąś częścią swojego życia, która się za naszą bohaterką ciągnęła przez bardzo długi czas i nie pozwalała jej być sobą po prostu tak przy czym ja też chciałem wtrącić taką bardzo ciekawe interpretacje, które wydaje mi się jest mocno w duchu tego co co robi aria Aster ogólnie w firmach to, że jakby czytałem właśnie jedną z takich analiz, że te wydarzenia na początku tej śmierci rodziny itd. że wszystko było już wcześniej jak prezes terminowa ne, że miało jak by upchnąć już nawet do tego, żeby po prostu ona się tam znalazła, a ze strony właśnie tego kultu IS tego, że pan z dniem imienia tego chłopaka właśnie, który był na w tym prowadzą one do tak do tych do tego kultu no ale chciałem jeszcze podkreślić właśnie w kontekście analizy tego filmu i właśnie patrzenia tylko z perspektywy głównej czy na trochę godnej perspektywy wyłącznie patrzenie jako takiego parlamentu właśnie to że, że końcówka tego filmu i w ogóle jak klamra się zawiązuje pomiędzy początkiem końca właśnie ono pozwala to taki bardziej obiektywny sposób obiektywne w tym sensie, że jakby film nie daje jednoznacznej odpowiedzi tak czy rzecz czy faktycznie i jest wyzwolenie czy czy jednak to jest przejście zamienienie tak 1 rodzaju ze zniewolenia, a drugie i właśnie duże, że on tak się kończy myślę, że w jak najlepiej o nim świadczy, gdy właśnie do dodamy jeszcze właśnie to tu całą tą enigmatyczną warstwę, w której lubuje się aria Aster na to MEN będą, tym bardziej ten film jest bogatszy od bierze właśnie popatrzymy z tej strony, że wszystko było kredyty nominowane bo, bo w pewnym sensie tak np. popatrzymy na redę teorii to pewne rzeczy, które potem były pewne pewne rzeczy, które były tam stawiane w cenach dziś na pokonanie miały same w sobie na początku sensu dopiero odczytywane do tyłu miały ten sens tej co prawda w Midsomer nie jest jakby to tak dokładnie 11 zrobione, ale właśnie jak popatrzymy sobie całą UE by klamry tak historię właśnie postaci granej przez sforę piór no to w można właśnie w ten sposób interpretować właśnie, że ona została w pewnym sensie tam przywołana tak, że że, że to wszystko było kredyty nominowane fakt, bo jednak to Here gitary jednym z takich głównych motywów tego filmu jest jest determinacja do tego co się tam później dzieje, a w Midsomer zresztą chyba było trochę odpowiedział też na na krytykę haredi tali z tej strony no to to nie jest aż tak na na pierwszy plan jednak bardziej bardziej się się gdzieś tam dzieje faktycznie w takim takim tle jest budowane też taki taką inną inną wiadomość można tak powiedzieć zresztą w Midsomer jeśli chodzi o otoczenie taser mógł sobie pozwolić jak naprawdę na mniej ukrytych znaków ze względu na to otoczenie, w którym wszystko jednak wychodziło na pierwszy plan tak naprawdę no ale Reiter jest również tym świetnym przykładem, gdy tej tylko tej chwili mamy świetny przykład tej kobiecej bohaterki, która znajduje się w tej nowej sytuacji również widzimy, że ona jako matka i tutaj mogą tutaj właśnie znów się zbiega gdzieś tam tematem, który przewija się cały czas w tym odcinku ona jako matka ma poczucie nie bycia pełnoprawną pełnoprawną matką 1 i 1 swoich dzieci mianowicie jej córki, które cały czas gdzieś tam przed śmiercią swojej babci była jej tą ulubienicą itd. więc chce wy, więc też widzimy tę zmianę w niej, że ona gdzieś tam gdzieś tam ta jej rola w domu się również zmienia, ponieważ ta postać babci jest jej duszy cały czas unosi, a tak naprawdę, kiedy umiera to widzimy, że te role w domu muszą trochę zmienić ani każdy jest tak naprawdę tam na to gotowy i tutaj też mamy ten motyw kobiety, która spełnia w tym domu Edyty tej stereotypowej roli właściwie w pewnym sensie kobiety, która spe, która spełnia w tym dom ja też sensu poruszamy tematy, które rezygnują z codziennością z rzeczywistością, tym bardziej że już było o kulcie religijnym i a propos kultu religijnego to myślę, że warto, żebyśmy wspomnieli o filmie Mendy Kosmaty z 2018 roku znak czasem każą w roli głównej to nie jest jakiś bardzo popularny film, ale uwielbiam go można zobaczyć Netflix obecny no tam Schwarz charakterem jest właśnie lider sekty lider kultu religijnego i mamy zresztą ciekawe ujęcie po kobiecej postaci, które jest zupełnie innym tonie niż te reszta właściwie po ma zupełnie inną rolę, ale jest dalej jest to ciekawe spojrzenie i faktycznie Lidia jak ja również jestem wielką fanką tego filmu jest także przyjrzeć wszystkim, ale to może przyjrzymy, jaki tam jest konflikt to znaczy co reprezentuje sobą główna bohaterka co lider tej sekty tak może powiedzmy od razu, że w aluzje są dosyć czytelne ich symbolem jest np. Krzos w tej tej sekty tego no tak sekt tego tutaj tej organizacji aut jest więcej tak jego lider grał w zespole Carpentera Cieśla o tak to były obowiązki wielu bardzo bardzo subtelnie wpleciona, ale pamiętam śmiałem się z tego teraz przypomina, ale naj naj ciekawsze są jego motywację, bo to jest taki i zakompleksione facet, który chce, żeby wszyscy gościli, bo ma bardzo krucha poczucie własnej wartości i on główną bohaterkę chce widzieć właśnie roli swojej taki cel mogą podziwiać na rękę konflikt wynika z tego, że ona nie ma najmniejszego zamiaru Julia zaczęła mówić one coś się podoba w tej postaci co mi się podoba w tej postaci przede wszystkim to w jaki sposób ona jest ona jest ujęta w kontekście tych męskich bohaterów, bo to gdzieś tam faktycznie bardzo bardzo bardzo dobrze tutaj oddziałuje faktycznie faktycznie na mnie byłem szczerze, że tutaj właśnie właśnie lubię tę całą tą całą symbolikę, która jest wytworzona wokół tego kultu również fakt jak bardzo w ich jak bardzo się też gdzieś tam skupia na miejscu kobiet kult religijnych, które jasno zwykle o wiele niższe i podległe tym mężczyzną co zresztą tutaj kosę okaz ma to do tego również nawiązuje bardzo bardzo takich dosłownie i bezpośrednio i odbiera MEN jako osobę faktycznie uduchowione nie wiem czy to dobre słowo w duchu realistką, więc w sumie blisko przylot jest artystką o stek filmowane oni jakby mieszkali w kosmosie cały czas patrzono gwiazdy, więc żyją blisko natury blisko jakiegoś takiego do ich świat jest przepełniony uczuciami prawda jest dużo takiej harmonii, a z kolei ten przeciwnik był jest kompletnie pozbawiony tego rodzaju wrażliwości jest takie zestawienie tych w tych stereotyp prawnego prawdzie, bo tak duchowej Cohn taka fasadowa tak tak, bo też media no jedno tym sensie można odczytywać jako dekonstrukcji właśnie takich kultów, ale właśnie Charles Manson właśnie z czystym liderem, który był otoczony tak swoimi grupy PiS itd. chciał, żeby wszyscy go tam uwielbiali kochali tak dalej nie, ale właśnie to jest właśnie przefiltrowane przez starcie takiego właśnie miłość swego Spiritual Gizmo jak i jaką właśnie reprezentowała przede wszystkim nałożona w red takiej Nikolas Kida, a właśnie ten cały gang no oczywiście przepuszczamy przez takie na powiedzmy też trochę litewskie też wszystkim cofki pryzmat, ale też taki totalnie od Hanny ekonomicznie też też miałem parokrotnie też skarżyły się z telewizorem lub w ogóle klimat markerem, który też też mocno ten miks w przemocy włości i seksualności mocno eksplorował tak swojej na na twórczości także to musi, ale tu właściwie to co to co tutaj można zauważyć, że horrory aktualnie nie znają trochę tych tematów tabu już w tym momencie m.in. dlatego że to cała filmowa struktura pozwala i tak opakować też te tt tt tt takie faktycznie mógłby wynik to tytuł to główną wiadomość jakąś krytykę społeczną, że można sobie tak naprawdę pozwolić na nas na tak wiele na na krytykę praktycznie każdej instytucji zresztą i każdego gdzieś tam każdy myśli społecznej właściwie wszystkiego co zresztą zdarzało się już od dawna od od dawien dawna i oczywiście w innych gatunkach również również jest gdzieś tam możliwe, ale horror potrafi przekazać coś no totalny po prostu mocnego szokującego w taki taki sposób że, że to właściwie można jeśli nie jest się jakoś bardzo wielkim wielbicielem tego szukania drugiego dna można tak naprawdę przymknąć oko i przegapić, gdzie chodzić czasami mamy tutaj takie przykłady jak wnętrz no to jest bardzo ten w podobnym Cream nie tylko klimacie co po podobne tematy porusza to czarownica Gerson na pewno też ten kult religijny, który jest opresyjny wobec głównej bohaterki, dlatego że jest ona dyżurującą nastolatką to tabu sprawia, że społeczność nastawia przeciwko niej, czyli w bardzo przekonujący sposób pokazano taka w taki też mechanizm tego akt jak powstaje czarownica pustej kozłem ofiarnym w społeczeństwie co mi się też bardzo podobny temat jest jeszcze 1, a to nie kultów religijnych ostatnio i właśnie tej zmiany tej roli w społeczeństwie kobiety ostatnio mieliśmy nowy film Szumowskiej córka bogato się pan bywało po polsku i tam powiem szczerze no to po też miał być w zamyśle horror i tam już mamy tę krytykę, jakby w celu Szumowski po tych kultów religijnych tematów tematów jest by tabu i tego zmień tej zmiany przechodzenia z dziewczynki kobietę tak w cudzysłowie tylko to oczywiście jest w jej stylu, więc to nie jest żaden sposób podprogowo tylko jest po prostu potwarzy sędzia dostaje ale, ale tam mamy już taki taką po prostu całkowitą wiwisekcja kultu kultu religijnego tak jak mówili i jak jak mówiłeś o tym były 4 mi się tak przed tą przypomniał po prostu jeszcze w nawiązaniu też do tego Mendy i cała przypomnę jeszcze 1 film, który o, którym jest cokolwiek powiedzieć tak naprawdę, dlatego że łatwo spalić zakończenie i mniejsza mówi to lepiej mam namyśli Marty z francuskiej horror konieczne oglądać w wersji francuskiej niemy amerykańskiej z dużo słabsza i nawet trener tego filmu psuje się po zdradzę zakończenia także nie chce powiedzieć o tym czy nie za dużo, ale też pasuje do tego momentu dyskusji też są są tam tego rodzaju rozważania, chociaż z pierwsza połowa filmu w ogóle na to wskazuje to jest bardzo brutalny czyn jest im dużo sadyzmu bardzo mi powiedzieć, że z nim do zasady, bo to nic powiedzieć, bo chleb naprawdę trudno go ogląda, ale ja uważam że, że warto już to jest ciekawy ciekawy film oczy studni nie znam prawdę mówiąc drugiego takiego filmu trudno mi to rynkowych po porównać ceny zaliczam do tej tego nurtu tych francuskich ekstremalnych horrorów to stąd moje ulubione z tego z tego nurtu, więc bardzo polecam Martę z takim zaznaczonym nie może no nie dla każdego jest co mamy dociec dla wytrwałych widzów można może może tak to powiem jak pies Kuba, bo też przed nagraniem wspomniałeś chciałby pogadać czynie baba dług ota warto moim zdaniem raźnie poruszającego temat chociażby, dlatego że on właśnie też skupia się na głównej bohaterce głównym sensem tego filmu jest zrozumienie co się dzieje co przez główną bohaterkę i jesteś bardzo ciekawe, bo w z właśnie w horrorach, zwłaszcza tych starszej daty to kondycja psychiczna co choroby problemy psychiczne były tak bardzo demonizować z dni, jeżeli ktoś ma problemy psychiczne od razu mordercą tak jak w psychozy czy co wielu innych filmach faktycznie jest także z osoby z kryzysem zdrowia psychicznego raczej padają ofiarami przestępstw jest odwrotnie, więc tutaj to klasyka kina klasykach może trochę wprowadzać własne, ale nowsze horrory też już do tego chyba tak nie pochodzą dane za ich chociażby spojrzeć NATO bat, które przypadły do gustu, a tak bardzo przypadło tego stoi bardzo jest realizowało, a co najlepsze sterroryzował nim nie, dlatego że że jest jakby tak literalnie dosłownie mówiąc jakimś strasznym efektywnym horrorem, jakby samo w sobie, ale też, dlatego że ta płaszczyzna psychologiczna jest równie przytłaczającej przerażająca i takich sobie nawet z myślą o tym podejściu to przypomina mi nawet wręcz, jakby to co sprawiło, że egzorcysta był takim bardzo efektywnym filmem, dlatego że nie tylko w był na nas upraszczając to straszne, ale to, dlatego że może tam się bardzo głęboki ludzki dramat kilku osób jednocześnie rozgrywał tutaj w zasadzie też można tak to postrzegać w tym co horror to jest jakaś taka manifestacja traumę lub przez główną bohaterkę warstwa podprogowe wychodzi na wierzch tak i jakby to trauma jej w pewnym momencie już nie da się zakopać im choćby nie wiem jak bardzo próbować i właśnie o tym m.in. jest ten film potem trzeba się nauczyć z tym żyć i potem tak jak choćby zupełnie innym filmie nie chodziarze, czyli gongiem Finchera potem jest jest jest ten brzydki, a w pewnym sensie brzydki ze strony widza tak w pewnym sensie zakończenie, że że, że jednak trzeba żyć w tym czymś co co jest bardzo brzydkie i taki jest kompromis z tego, a i nie ma innego wyjścia po prostu ufa i dlatego też też ten film bardzo się podoba właśnie no wspomniał stosować wzorce to akurat może warto powiedzieć o tym firmy, bo na razie zmieniliśmy same tytuły, która są raczej negatywne wobec kultów religijnych religii, a egzorcysta było takie trochę wołanie o o o to, żeby znowu wrócić do religii tam to chyba był taki strach przed tym, że społeczeństwo się rajcy znak z 1 strony zarząd jest interpretowany strony tak, ale no i środowiska właściwie religijne zareagowały na ten film no powiem przy tak delikatnie różnie powiem szczerze, że ja będąc zaangażowaną gdzieś tam wcześniej chce społeczności religijne raczej z Polski spotykałam się zawsze z tym negatywną opinię na temat tego co egzorcysta, gdyż tam próbuje przekazać, ale to jest ulicy właściwie, dlaczego jak brzmiał zarzut wieś chce także, że w pewnym sensie ostatecznie to się gdzieś tam en to dobra strona się oddaje tej złej o ostateczny i w Jerzy Hall czy oni to interpretacje kulek uzasadnione jak Wojtek oni nic interesującego sposób tek znaczy nie spotkałem się z bardzo różnymi głosami, ale jednak mimo wszystko przy, dopóki nie obejrzałam sama tego filmu to przez długi czas postrzegam, że to jest ten ten anty anty bardzo antychrześcijańskie firm, więc mówię bardzo tutaj interpretację tego zakończenia są są różne faktycznie to pewnie też zależy osoby od osoby zależy od konkretnego środowiska religijnego, z którego się wywodzi właśnie byłby też tutaj trzeba zwrócić uwagę, że np. samo jak frytki jest Żydem, a jego podejście do religii czy w ogóle do, jakby przedstawienia dobra zła jest w zasadzie konsekwentne jego całej praktycznie filmografii on sam mówił, że on, jakby w to, że wierzy w to, że w każdym jest i trochę dobra i trochę zła taki Young poniekąd prawda i rozmywa tę granicę, ale właśnie to jest moim zdaniem świetne, bo no m.in. tego ojca kara tak poznajemy właśnie w eks rzeczywiście jednostek takiej ludzkiej strony jako kogoś, kto sam ma taki kryzys wiary i musi w ogóle nie tylko wiary, ale też w ogóle w jego życie jest trochę w rozsypce tak im by i musi się pozbierać, a też dosyć ciekawa też jest rola Maxa von Sydowa, który z kolei sam, jakby jego ojciec Lancaster Merlin w no ale wymagający do był, a jest tej była ateistów tak zmarł w tym w tamtym roku i i czuli twórcy frytki i k Piter blat i twórca oryginalnej powieści także, że jego ateizm jest w momencie kontr produktywne już do tego co się dzieje i trzeba go uśmiercić wiem, że oryginalnie miał trochę dłużej przeżyć, ale właśnie, kręcąc film uznali, że że, że jednak to musi być tutaj tak, ale w jeszcze jest system jest ciekawy tak, ale właśnie też tak uważam, że my tutaj w Polsce mamy tu i odmienne podejście tak do religijności nawet sensie do tego do tej demo Day nominacji tak odłamu kraju katolickiego niż niż właśnie Amerykanek właśnie zimą w kwestii nie u nas mało tego po prostu pluralizmu jeśli chodzi o religie w ogóle spać to przed postrzeganie takie do pracy lub egzorcysty można można odczytać taki sposób, że główna bohaterka jest niezależną kobietą, która robi kariera no to dziś nie chodzi do kościoła, bo to też było podkreślone no to nic dziwnego, że dziecko opętał Szatan Szatan z, ale tez obecnie wszystkim myśli co ten reżyser, który by podpisał pod takim przesłaniem wydaje się, że chyba nie jego wyeksponowanie, jakby tego punktu nie, jakby pani nim nie było jego, jakby w i jakby intencją czy ambicji czy zatrzymanie się tylko na tym wydaje się, że po prostu stary ze sobą w zasadzie 33 osobne dramat w moim zdaniem jest egzorcysta jest tak udanym filmem to właśnie, dlatego że właśnie ten ten dramat ludzki miesza się z czystym potężnym chory jest nadprzyrodzone właśnie, ale ale, gdyby właśnie ten dramat ludzki to ten film nie byłby tak efektywne jak jaki jest taki ponadczasowy jednocześnie jeszcze przed, dodając oczywiście oczywiście swoje robi no i awangardowy montaż i podejście do no do zdjęć i takich pewnych zabiegów, ale to jest już wisienka na torcie tak no to jest zdecydowanie ten film, który można nazwać spełnionym fakt, że on tak długo budzi emocje tyle lat po premierze jest m.in. spowodowane tym czego, gdy stan też zaczęłam, czyli od tego, że ta końcówka tak naprawdę nie daje jednoznacznej odpowiedzi i zależy zależnie jak po jak jak na to spojrzymy, kto wygrał czy w ogóle ktoś wygrał czy ktoś w ogóle mógłby wygrać to to ten można patrzeć z różnej strony jest bardziej Proć jest anty czy w ogóle się w jaki sposób opowiada to jesteśmy absolutnie absolutnie niesamowite jeszcze tylko szybko trance to bardzo ulotna myśl, że może to jest też także jak myśmy na początku ten prolog gdzie, gdzie była tam wykopana jakaś tam stałe statuetka czy coś tam i tak jak popatrzymy sobie na koniec, że może to jest taki właśnie mrugnięcia okiem do tego, że po prostu no taka odwieczna walka tak dobra ze złem i niekoniecznie chodzi o to, żeby w tym filmie pokazać co zatriumfował tylko właśnie, że ta końcówka sugeruje, że to ciągle cyklicznie do czegoś takiego dochodzi tak po prostu i właśnie myślę, że kraje w tym momencie jestem wręcz przekonany że, że oto mogło chodzić twórcy tak rozmawiamy już od godziny nawet nie zdążyliśmy pewnie połowy filmów z list po sobie stworzyliśmy omówić do tego mam nadzieję, że zrobimy jakiś ciąg dalszy, że temat horrorów dałoby kont kontynuować, w którym następnych odcinków, a ja na to mamy też ogromną nadzieję się takie również ja również na szczęście co rok jest okazja do rozmowy o horrorach, więc miejmy tylko nadzieję, że senator nie musimy się niemożliwe w obiegu, stając z miejmy nadzieję na 1 i jeśli chodzi o 1 rzecz, że jak następnym razem spotkamy to sytuacja będzie lepsza tak to byłoby Super zrobić audycję horrorach tych i jednoczesnych nie myśleć, że ten horror jest miejsc tak dokładnie tak jeżeli, więc automatycznych skojarzeń z tak tak firma film marzeniami jesteśmy zaciekawieni, jeżeli nie kończy się happy endem cieczy czy nastąpi jakiś wywrócenie naszych oczekiwań, ale tutaj myślę, że chyba nasze oczekiwania są tylko 1 jedynej w tym wypadku tego co jest poza światem filmu w, a planuje sobie tak obejrzeć jakiś horror z okazji Halloween jeszcze nie wiem właściwie, chociaż nie wiem, że na pewno tejże Rocki Chorobik słyszał, bo to to zawrze tradycyjnie, ale czy coś takiego stricte straszącego to czynię ja się zastanawiać wnioski o pomoc w zestaw największych właśnie czy wiem, że na pewno fajnie było zobaczymy czy czas na to pozwoli, ale w szczerze mówiąc myślałem o o powrocie do ma jeden z moich ulubionych akurat horrorów ostatnich tam 20 lat, czyli właśnie zejściu wtedy sens Milla szalał, a nomen omen firmom praktycznie wyłącznie z kobiecą obsadę, a które też chęcią szef ma nadzieję będzie kiedyś to jest okazja porozmawiać dzięki wam wielkie, że za udział Julia Pawłowska dziękuję bardzo, krytycznie zaproszenie dla podczas dni kultury oczywiście dzięki jeszcze raz i Jakub Krawczyński WP, a dzięki ręki i chęcią mam nadzieję zobaczymy się następnym razem na ciąg dalszych do usłyszenia i dziękuję państwu za wysłuchanie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROJEKCJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA