REKLAMA

"Zamachy szkodzą tym muzułmanom, którzy chcieliby być partnerami Republiki" dr Marta Widy Behisse

Połączenie
Data emisji:
2020-10-30 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie 1323 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest dr Marta Widy-Behiesse arabistka islamolog z wydziału Orientalistycznego na Uniwersytecie warszawskim dzień dobry dzień dobry patron będziemy mówili o tym co wydarzyło się w ostatnich tygodniach we Francji to oczywiście tym ostatnim akordem jest zamach nica i pod kościołem, gdzie zginęły 3 osoby z rąk nożownika, ale się cały ten w ciągu ostatnich wydarzeń we Francji zainicjowała historia nauczyciela, który na lekcji Rozwiń » pokazywał uczniom karykatury publikowane w Charlie Hebdo, a następnie został przez jednego z uczniów zaatakowane i zginął z jego ręki to uruchomiło właśnie całą falę z 1 strony protestów Solidarności z tą laicką Francję z Charlie Hebdo, który przypomnijmy samo było celem ataku parę lat wcześniej, a z drugiej strony no właśnie można by zadać pytanie to jest w zasadzie te ataki w tej chwili pod kościołami też coś na kształt można powiedzieć prezentu dla tych pomysłów uregulowania islamu czy przeciwdziałania radykalizacji islamskiej Emmanuela Macrona, o których mówiliśmy wcześniej się odbywają jednak ponad głowami samych muzułmanów, a właśnie bardzo się cieszę, że pan redaktor tak to tak na naszą rozmowę rozpoczął też, obserwując wydarzenia i to spektakularne ukaranie tego nauczyciela za pokazywanie karykatur Mahometa te wydarzenia wczorajsza właśnie obserwuje z tej perspektywy przede wszystkim, że on szalenie szkodą muzułmanom właśnie w tej próbie takiego szkoda tym muzułmanom, którzy chcieli być partnerami dla Republiki, które są na poziomie intelektualnym na poziomie zaangażowania w życie takie codzienne obywatelskie są na absolutnie ruch, a innymi obywatelami i powinni mieć możliwość prowadzenia takiego na równi dialogu z administracją państwa no właśnie zabranie głosu tym co ich dotyczy go tak jak już wskazaliśmy przed tygodniem przed 2 te plany Macrona dotyczące tzw. zwalczanie separatyzmu muzułmańskiego no de facto odbywają się są narzucane odgórnie tutaj w ogóle nie bierze się pod uwagę potrzeb realnych rzeczywistych potrzeb tej wspólnoty muzułmańskiej nie liczą się tego jak ta wspólnota muzułmańska sama chciała się kształtować kształtować widzieć swoje miejsce w Republice na przypomnimy to przy każdej okazji właściwie państwo nam pani o tym przypominam myślę, że nigdy nigdy tego podkreślania dość muzułmanie w strukturach społecznych Francji nie są od wczoraj nie są od przedwczoraj największa liczebności muzułmanów w społeczeństwie francuskim to są to jest pierwsza połowa dwudziestego wieku, kiedy Algieria była zamorskie terytorium Francji prawda to jest taka taka przygoda, która we Francji towarzyszy już od wielu wielu lat już od ponad 100 lat przecież akt cofając się jeszcze wcześniej kolonii muzułmańskiej szkolenie w krajach muzułmańskich Francji to jest od roku 1800 trzydziestego od początku podbojów w Algierii także oni także ten dialog czy też próba dialogu, a wręcz a jakby innej perspektywy patrząc na rzucanie muzułmanom muzułmanom, których traktuje jako no przynajmniej części swoich obywateli odbywa się zawsze pozycji siły i teraz, jeżeli mamy dwudziestą pierwszą wieku czy już sporo czasu minęło już jesteśmy po dekolonizacji jesteśmy po prawach człowieka i tak po stwierdzeniu, że człowiek jest człowiekowi unieważnienia, ale kolor skóry na prezentowanych poglądów i nadal patrzono na to z tej perspektywy, że to państwo siłą narzuca muzułmanom swoim obywatelom pewne rozwiązania i w momencie, kiedy taka narracja znowu się pojawi minęło przecież nie oszukujmy się Macron rozpoczął kampanię wyborczą swoją, a więc, jeżeli w atmosferze właśnie przygotowania do wyborów, a pojawiają się takie takie tendencje do tego, żeby co coś zmieniać społeczności muzułmańskiej i do tej społeczności muzułmańskiej po prostu nie konsultować wszystkie tego typu zajścia tego typu zamachy tego typu spektakularne wydarzenia takie jeszcze, a pokazujące jak barbarzyńskie może być działanie muzułmanów no właśnie tutaj za chwilę dojdziemy też do takiego wątku dzień rozróżniamy czy to jest fundamentalistą to jest osoba z takimi zaburzeniami psychicznymi to jest osoba, która się nią znajduje w społeczeństwie czy też po prostu zwykły przeciętny muzułmanin prawda tradycyjnie stawiamy znak znak równości pomiędzy tymi wszystkimi, a określeniami jeśli pochodził z rodziny wywodzącej się z krajów muzułmańskich no to jest 1 jedyny argument do tego, żeby stwierdzić, że właśnie ta osoba takiego takiego ataku się dopuściła myślę, że dla naszych słuchaczy dla tych, którzy np. identyfikują się jako katolicy dobrym sposobem na zrozumienie pewnej sytuacji, jakiej znajdują się muzułmanie w swoim kraju jest sytuacja, którą mamy w Polsce to znaczy mamy fundamentalistyczny rząd, którego pomysł na kwestie przerywania ciąży no właśnie wyprowadził ludzi na ulicy prawda co wcale nie znaczy, że większość katolików się z tym zgadza nie sądzę by tak było, więc jeżeli chcemy wyobrazić sobie napięć między fundamentalizmem, a funkcjonowaniem danej religii w miejsce nie politycznym społecznym to warto chyba to sytuację trochę przetłumaczyć na naszą nasze normy prawda, żeby zrozumieć, jaki jest miejsce fundamentalizmu religijnych w dzisiejszych społeczeństwach europejskich i dlaczego toteż chwilami prowadzić znaczy jak to może wystraszyć całe społeczeństwo osoba jest trochę taka opowieść no i przemocy po prostu prawda u nas to jest przemoc akurat naszej władzy, a tam to są grupy czy sytuację czy miejsca czy poszczególne jednostki takie jak ci urzędnicy nic i które też potrafią zastraszyć całe społeczeństwa, a tak oczywiście tak natomiast to porównanie mimo dużej trafności nie jest doskonałe w tym aspekcie, że przynajmniej w mojej perspektywy tam fundamentalizm katolicki fundamentalizm chrześcijański w Polsce rozwija się na naszych oczach prawda natomiast jest z 1 strony, czyli obecnie natomiast z 1 strony fundamentalizm muzułmański rozwija się już znacznie dłużej znacznie spektakularnie, a z drugiej strony też się mówi się o tym sposób, bo pana twierdzenia pana redaktora są powiedziałabym dość odważne natomiast mówienie o muzułmanach stawianie znaku równości pomiędzy muzułmanami i fundamentalistami terrorystami tworzenie takiego absolutnego zamętu pojęciowego i 1 porządku dziennym tak naprawdę no od co najmniej zamachu na 3 Centr 2001 roku, więc na to blisko 20 lat mamy do czynienia z tym przygotowaniem takim oswajaniem opinii publicznej zestawienie muzułmanin równa się fundamentalistą fundamentalistą religijnym od razu równa się terrorysta przecież nasz różnimy prawda, jeżeli byśmy chcieli to dobrze zobrazować pomiędzy wyznaczą danej religii fundamentalistą religijnym jest już ogromna różnica już tych fundamentalistów jest znacznie mniej niż wyznawców danej religii, a jeślibyśmy chcieli iść dalej do tych osób, które się posuwają do użycia przemocy odwołują się do działań terrorystycznych z poziomu tych fundamentalistów znów jest znacznie mniej to jest absurd to jest niewielki odsetek nawet i szli bierzemy pod uwagę muzułmanów ogląda fundamentalistycznych o, a sympatyzujących z fundamentalizmem religijnym muzułmańskim to odsetek spośród nich tych, którzy pokuszą się działania terrorystyczne jest znowu minimalny co w żadnym stopniu oczywiście nie usprawiedliwia tych masakr, z którymi mamy do czynienia też tutaj jasno wybrzmiało nie to jest absolutnie oczywiste ja też zdaje sobie sprawę z tego, że to co powiedziałem na antenie przed chwilą nie jest doskonałym opisem sytuacji chodziło mi tylko zaznaczenie takiego napięcia między rozmaitymi odsłonami danej religii prawda z tym jak one mogą budzić obcość wstrząs jak chwilami mogą się wydawać groźne ja nie sądzę, żeby największym zagrożeniem dla polskiego społeczeństwa był katolicyzm persa natomiast działania niektórych hierarchów kościoła katolickiego pewnie tak tylko o to chodziło oznacza to żebyśmy, że właśnie ta bomba, która została uzbrojona zamachem na treść Sender, która właśnie nie możemy rozbroić cały czas po ciągle ten wzrost pt. islam równa się fundamentalizm równa się ataki terrorystyczne on ciągle działa tutaj bardzo trudno jest to rozbić, zwłaszcza w Polsce właśnie muzułmanów praktycznie nie ma ich strasznie mało we Francji pewnie byłoby to prostsze, ale okazuje się, że tam, gdzie jest więcej również ten mechanizm uproszczenia działa tu jest myślę wielki kłopot z 1 strony oczywiście także działa, ale z drugiej strony weźmy pod uwagę jeszcze jedno, bo mamy do czynienia z tragediami z utratą życia takimi jednostkowymi tragediami wielu spraw właśnie gnieźnieńską właśnie, a Moody muzułmanów, którzy te, które gór, którzy do licznych zamachów i strony z ofiarami natomiast tak my tak naprawdę na dłuższą metę, a poszkodowani poszkodowanej społeczność muzułmańska w krajach w ogóle kraje Zachodu tam, gdzie próbują funkcjonować próbują istnieć się w społeczeństwie próbują podejmować życie takie jedno najważniejsza jest to niż ludzkie życie i nie są w stanie tego zrobić właśnie ze względu na temat stają na narastającą presję wynikającą z obecnej wynikającą wyłącznie z tego, że są są muzułmanami, bo przecież to nie jest także 5 000 000 muzułmanów około żyjących we Francji znakomita większość to są fundamentaliści znakomita większość to są terroryści nie są marginalne przypadki, które lektur działania tak naprawdę uniemożliwiają utrudniają normalne funkcjonowanie ludziom, którzy od pokoleń we Francji żyją i to jest tak naprawdę największa szkoda, bo to prowadzi do jakiegoś takiego nagromadzenia nieporozumień umacniania wzajemnych niechęci, a nową siłą rzeczy z 1 strony muzułmanie mogą się solidaryzować się zresztą społeczeństwa mogą wydawać oświadczenia proszę zwrócić uwagę jak wiele organizacji muzułmańskich jak wiele o sobie osoby postać tak istotne w życiu publicznym, a wyznających islam za Francji, a potępia zamach solidaryzuje się ofiarami tak dalej, ale to medialnie to nie przynosi tak naprawdę żadnego efektu tak silny jest ten przekaz zmierzający do utożsamiania islam terroryzm samochody na koniec zapytać jak wygląda taki stereotypowy muzułmanin, którego się Francuzi boją i taki, którego o, którym nawet tego nawet nie zauważą jako taką tematu to znaczy, jakby się sprawa to opisać jak różne są sposoby funkcjonowania tego ogólnie tej grupy parom milionowej nazwanej muzułmanami francuskimi no tutaj dotykamy bardzo ciekawego zagadnienia, czyli tego jak różnorodni są muzułmanie, ale nie tylko we Francji różnych innych krajach muzułmańskich w różnych krajach niemuzułmańskich te wspólnoty muzułmańskiej są bardzo zróżnicowane zależy od kraju pochodzenia i od pokolenia, które już żyje, a w Europie we Francji w tym wypadku no i od tego jak po prostu ludzie są ukształtowani przez swoje rodziny prawda, jakimi poglądami przybywali do Francji, jakimi poglądami się wychowywali, jakie poglądy mieli rodzice by ta różnorodność naprawdę bardzo duża, ponieważ mamy we Francji muzułmanów pochodzących z wielu krajów przede wszystkim krajów Maghrebu, ale także Turcji, ale także z Iranu i rentowym Irańczycy też w ogóle też bardzo ciekawa grupa na pośród muzułmanów, bo to są muzułmanie, którzy wyjeżdżali z Iranu po rewolucji religijnej związku z tym to są przede wszystkim zwolennicy państwa świeckiego intelektualiści osoby bardzo dobre dobrze wykształcone odbiegające zupełnie od tego stereotypowego wyobrażenia muzułmanina, czyli osoby, która na zlot młodych mężczyzn prawda, którzy przyjechali do Europy w poszukiwaniu pracy i i jakiegoś takiego umiejscowienia siebie na krótki okres, więc to zróżnicowanie tutaj trudno mówić o takim stereotypowym muzułmanin, który się integrował, bo oni są bardzo różnorodni integrują się w sposób bardzo udany, jeżeli spojrzymy na to ile powstaje firma ile powstawało takich inicjatyw gospodarczych inicjatyw społecznych pośród społeczności muzułmańskiej w Europie to jest to bardzo wysoki odsetek niż brać pod uwagę liczba muzułmanów w ogóle w tych krajach z 1 strony z drugiej strony ten stereotypowy muzułmanin to właśnie taki Ano dziki brodacz, który odbędzie się przeciwstawiają wszystkiemu co na co może być jakimkolwiek stopniu postępowe prawda ratę stoi na nasze polskie podwórko z dużym zdumieniem, a część moich znajomych przyjmowała fakt, że na różne grupy muzułmanów polskich muzułmanów popierają strajk kobiet Moto stereotypowe myślenie każe nam wskazywać, że będą oni, że ich poglądy będą tożsame z poglądami fundamentalistów katolickich, a to jest naprawdę przerażające, jakiego stopnia w ogóle nie nic nie wiemy o funkcjonowanie islamu o samym islamie dziękuję bardzo, dr Marta Widy-Behiesse arabistka islamolog z wydziału Orientalistycznego na Uniwersytecie warszawskim państwa moim gościem 1337 za chwilę informacje o łączenie premiery nowości oraz trendy, czyli o wszystkim co dzieje się w motoryzacji na świecie oraz w Polsce serdecznie zapraszamy od poniedziałku do piątku po dziewiętnastej 40 Jacek Balkan i Sławek Paruszewski zaprasza stosował właściciel serwisu ogłoszeniami motoryzacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA