REKLAMA

Umarli sami się nie grzebią

Goście Passenta
Data emisji:
2020-11-01 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
44:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu przepraszam, że zaburzenia może będziemy słyszeli witam zapraszam naszych słuchaczy negatywnych pozytywny gdziekolwiek są także tych, którzy wybierają się na cmentarz, ale w ostatniej chwili tego zabroniono zostali ze zniczami jak Himilsbach angielski niestety tych którzy nie wybiera się na cmentarz jednak tam trafili bardzo przepraszamy, ale nie możemy zaprosić proszę się gniewać słuchać wczoraj mnie też jest negatywny każdy może sprawdzić w Rozwiń » internecie nie zabroniono nam jeszcze refleksji na temat życia także śmierci w różnych epokach i kultura nie z punktu widzenia medycznego tylko kulturowego bałem się tego tematu starają się utrzymać śmierci z daleka jelicie nawzajem, ale trwająca pandemia dzień 1listopada nie pozwalają już udawać, że śmierć nie ma, a jeśli tak to trzeba się udać do specjalistów jak prezent prawda dobry pan zrobił mógł teraz trzeba poprosić fachowca z dumą przedstawia naszych gości, ponieważ państwo wiedzą nasza dywizja nasza dywizja przepraszam to jacy goście taki brodę, a więc bardzo proszę pan prof. dr hab. Przemysław Urbański archeolog z uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie profesorze dążymy wdziękiem z Poznania i Uniwersytetu Mickiewicza raczej Uniwersytet kardynała Wyszyńskiego warszawianie Polska Akademia Nauk dobra bardzo przepraszam zapewne za pomyłkę, ale ciężka, że pan autorem książki trudna historia zwłok to prawda, która ukazała w tych dniach prawda to prawda ja powiem od siebie tak orzekł rewelacyjna wciąż jest, żeby przeczytał pan ja się dojazdy mam tutaj notatki po w radzie, bo seminarium przedstawię panu profesorowi witam panią prof. Jerzy Domański historyjkę profesor do Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zgadza się tak dzień dobry panie redaktorze bardzo dziękuję bardzo, nie do programu tak jestem obecna słyszę pana redaktora chaos halo ja od dawna redaktora bardzo dobrze dzień dobry dzień dobry pani pani profesor dzień dobry dzień dobry pani profesor jest autorką m.in. książki pt. ne Ross wprowadzenie do antologii martwego ciała coś, o co chodzi pani profesor to znaczy naprawione w ciążę tak panie redaktorze ja mam podobne zainteresowania jak pan prof. Przemysław Urbański bardzo dziękuję za zaproszeniem do tego programu i możliwość wejście w dialog z panem redaktorem stany profesorem ludzie Urbańczyk nie jest, jeżeli chodzi o książkę Mac Ros ja nie tyle interesuje się Anatola zmian byli badaniem śmierci, ale interesuje jest to być martwego ciała różnych jego stadiach dekompozycji czy rząd i w różnych jego tatuś tak, ale uważam je słyszę taki czas tutaj chciałem realizacji 2 słowa powiedzieć, że bardzo takie książki słyszę, że nie mogę rozmawiać rozmawiać, ale jasność wszystko doskonale tak dobrze państwo Serenada i kontynuuje dr mówią kontynuujemy dalej tak jest, więc mówiłam, o którym zainteresujemy ksiądz pana profesora tematem tej książki jest złe są właściwie dzieje w stosunku między człowiekiem, a śmiercią zwłokami zamach ta problematyka końca życia i życia po śmierci chciałem pana zapytać panie profesorze, bo pan używa takich terminów, które teraz bierzemy sprawy, że nie do końca nie są określone mianowicie, jaka jest różnica pomiędzy ciałem zwłokami trupem panie Boże to różnica to są te kwestie definicji w nauce współczesnej coraz trudniej nam coś precyzyjnie definiować sama różnica między życiem śmiercią jest coraz bardziej wątpliwa tutaj wszędzie widzimy pewną ciągłość procesów możemy powiedzieć, że martwe ciało to jest to które, jakby świeżo po śmierci brzydko mówiąc, które jeszcze jest rozpoznawalne i możemy je zidentyfikować z konkretnym człowiekiem no zwłoki to się ten przedmiot zabiegów takich bardziej technicznych, ale też oczywiście kulturowych i wreszcie z punktu widzenia archeologa my mamy do czynienia z resztkami ze szczątkami ludzkimi, czyli z tym co się zachowało mniej lub lepiej ziemi albo w innych warunkach samo odkrywamy, ale mówimy cały czas o tym od tej materialnej pozostałości po człowieku ja chciałam, jeżeli mogę się w transzach bardzo ważna lekcja języka określenia różnic panujących pomiędzy określeniem martwe ciało trup zwłoki jest niezwykle istotna, ponieważ wprowadza pewną hierarchię ja np. w ogóle nie używam słowa próbowani zwłoki, ponieważ ze, ponieważ uważam, że są to takie określenia, które instrumentalistów ja i uprzednia stawiają martwe ciało także, wprowadzając między różnymi tutaj formami istnienia tego ciała hierarchie i w związku z tym wolałabym mówić o marce chciał Marty cięcia ciał ciele przepraszam albo o szczątkach dziękuję kilka dni temu słyszałem w telewizji taką wiadomość, że pewien szpital w Polsce w związku z trwającą pandemią zrodził się z apelem do rodzin by szybciej zabierać ciała zmarłych, ponieważ w kostnicy nie ma miejsca na następny co państwo sądzą o takiej sytuacji co byście zrobili będąc na miejscu tamtejszych władz pan prezes sytuacja na nagłe to są kwestie organizacyjne nasza znajoma pracuje największy szpital w nowym Jorku, gdzie na wiosnę to to rzecz była straszliwa taśma produkcyjna ona pracowała na izbie przyjęć, gdzie selekcjonowania tych przywożonych masowo chorych z tym za szpitalem stał rząd chłodni, gdzie po prostu te zwłoki magazynowano, bo nawet nie nadążamy grzebać, więc co jest oczywiście powyżej pewnego progu umieralności system przestaje działać i teraz grozi nam to, że to też może się zdarzyć no ale później jeszcze przechowanie, ale później co co zrobić z tym jak pochować, kiedy pochować ile można czekać na ten pochówek, kiedy rodzina chciałaby dokonać tego ostatniego rytuału pożegnania i odesłania w zależności od wyznawanej religii na tę wędrówkę pośmiertną pani jest dziś jest to sytuacja oczywiście ekstraordynaryjny dla naszych pokoleń chował po wojennych, ale absolutnie nie jakaś zaskakująca, jeżeli chodzi o historii pandemii, ponieważ zawsze w okresach anemiczne takie restrykcyjne obchodzenie się z ciałami zmarłych wprowadzano, jeżeli chodzi o stan obecny reguluje rozporządzenie ministra zdrowia, które zostały wprowadzone w kwietniu 22 tysięcznego dwudziestego roku, które nakazuje specyficzne zasady postępowania chciałem zmarłych identyfikowanym Eco-Vital 19 dotyczy to m.in. dezynfekcji zwłok przemieszczania tych zwłok szczelnym worku odkażania przedmiotów i pomieszczenia gdzie, gdzie osoba się znajdowała, czyli cały ten rok proces dekontaminacji ciała jest konieczna oczywiście dla rodzin jest absolutnie traumatyczne, ponieważ rodziny nie mogą uczestniczyć w ogóle należy unikać normalnych zabiegów wokół ciała pomysł się ubierali się także dla rodzin to sam traumatyczne traumatyczną sytuację dzień dobry państwu witam ponownie to kryzys trudności technicznych mam nadzieję, że tym razem będzie dobrze przypominam, że naszym gościom pan prof. Przemysław Urbańczyk autor książki trudna historia zwłok to pierwsze wrócić do ziemi rewelacyjna książka pani prof. Ewa Lemańska historyczka z uniwersytetu Adama Mickiewicza i Stanford University w stanach Zjednoczonych autorka książki inne KRUS wprowadzenie do ludzi martwego ciała z Chin drani prof. Odysa to wiedzieć co znaczy tacie przedsionek oraz prowadzenie, ale rodzi martwego ciała jest książka klas jest o martwym ciele ludzkim martwym ciele i szczątkach ja interesuję się tak ma na środowisko mam historia martwego ciała interesują mnie różnego rodzaju metamorfozy zmianę naszego ciała, które występuje potem w procesach dekompozycji my mineralizacji dachu i germanizacji tych szczątków różny w różnych formach właśnie od takich szczątków szkieletowych aż do kości, ale może też przybierać posadzić drzewa w wyniku różnych praktyk pochówkowi, a także także syntetycznego diamentu w tej chwili także te kwestie, jakby tego jak martwe ciało szczątki ludzkie mogą być zachowane w różnych formach, które właściwie można określić jako Opolu po ludzkie zajmują się na kartach tej książki, czyli co państwa łączy też co odpowiedź na pytanie co zrobić ze zwłokami prawda jak ludzie w swojej historii chce z układali sobie stosunki ze zmarłymi ze zwłokami z ze szczątkami tani rower rzeczy widać tutaj jakiś kierunek jakąś tendencję w tym już odejdzie jako archeolog to operuje perspektywą tysiącleci nawet w tym przypadku nawet 100 000 lat, kiedy pierwsze pochówki się pojawiły, ale tutaj to co może wszystkich nas dotyczyć to są 2 proste przesłanki po pierwsze, wszyscy kiedyś umrzemy, zamieniając się zła zwłoki, a po drugie, że zmarł nie grzebią się sami jak to się porusza właśnie w tym w tym miejscu szczególnie w tym co zrobić no jest to szok oczywiście, kiedy pojawiają się martwe zwłoki i w naszej tradycji naszej kulturze i ogromnej większości tradycji znamy trzeba coś zrobić, ale martwy zwłoki są bardzo silnym czynnikiem inicjującym różne aktywności indywidualne zbiorowe to jest dla mnie interesujące, bo to pozostanie po nas tata fragmenty tej zachowane tej naszej powłoki umożliwia archeologom kontakt niemal bezpośredni kontakt z ludźmi którzy, którzy już dawno umarli, a my mamy ten przywilej, że możemy badać szczątki poznawać to jak wyglądali na chorowali jak długo żyli ile było jak zmienialiśmy w ciągu tych wsi 1000, lecz właśnie są wciąż się w członie sama maluje pan chyba pół żartem pół serio, żeby wkładać do trumien jak najwięcej różnych przedmiotów, które za kilkaset lat pomogą archeologom szerzyć wiedzę naszych czasach prawda nie to jest zupełnie poważnie jako archeologa bardzo się niepokoje właśnie tym, o czym pani profesor mówiła jak pisze w mojej książce tą tendencją do anihilacji właściwie zwłok, bo już wystrzeliwuje się te prochy w kosmos zatapia w wodzie przerabia na diamenty chodzi o to, żeby zlikwidować jakiekolwiek ślady tych szczątków ludzkich dla archeologa to jest perspektywa na zupełnie koszmarna to oznacza, że nasi następcy nie będą mieli żadnych możliwości badania na sam chciał bym chciał jednak, żeby ktoś kiedyś zbadał w pełnym anturażu rozmaitych przedmiotów, które ja lubiłem, które zadałem, więc ja z całą powagą apeluję, żebyśmy się nie palili i grzebali znajdzie jak największą liczbą przedmiotów, chociaż wiem, że przepisy tego zabraniają Panie Premierze przeciwnie panie redaktorze, a ja za nie pan prof. Urbańczyk na stronie 32 w swojej książce apeluje, żeby myśleć o psychologię teologa jak to podkreślił natomiast ja swoją książkę każdy wtorek taką bardzo kontrowersyjną część do myślenia mówię tutaj o prawie do naturalnego pochówku do naturalnej dekompozycji, ale także o prawie do zapomnienia oprawie do tego, żeby nie pozostawiać śladu oczywiście staram się jako tezę do dyskusji można osoby mają do tego oczywiście stosunek ale, żeby postawić to pod dyskusję tak, żeby nie pozostawia śladu to są oczywiście tej tezy bardzo często znajdowane wśród zwolenników Eko pochówków, którzy mówią o tym, żeby taki sposób sposób chować ciała dokonywać informacji, że jak najszybciej chciała się komponowały łączyły ziemią, stanowiąc jakże wchodząc w naturalny cykle troficznych wyjaśniania jest całkowicie zgadzam oczywiście każdy ma prawo do zapomnienia do podejmowania decyzji tylko nie należy tego narzucać prawda tak jak teraz mamy cały konflikt ruch 8 gwiazd, którym protestuje przeciwko zakazowi aborcji, a nie nakazywanie pewnych zachowań testu nie można niczego nakazywać ludzie jesteśmy wolni i powinniśmy mieć prawo dysponowania również własnym martwym ciałem, aczkolwiek zwracam jeszcze raz podkreślam zmarli grzebią się sami i ostateczną decyzję podjął ci, których obowiązkiem jest zrobienie czegoś z tym martwym ciałem znamy wiele przykładów historycznych, kiedy postępowano dokładnie przeciwnie niż życzyli sobie o tym zmarli, żeby wspomnieć chociażby Garibaldiego, który chciał być spalony malcy trunkach Mao Zedonga, który też chciał być spalony został zaalarmowany mamy wiele takich przykładów co się stanie z naszym ciałem nas, żebyśmy jeszcze wydali jakieś precyzyjne instrukcje niestety nie będziemy mieli na co już żadnego wpływu, bo to jakaś wspólna także bal będzie podejmować decyzje pani w razie panie profesorze i prawo, bo tutaj jednak prawa zarówno państwowe jak kościelne nas, jeżeli chodzi o te nasze wolne wybory to zrobi na tym chciałem bardzo ogranicza właściwie mamy do dyspozycji tylko informacje albo kremację z OFE nie jest dozwolone rozsypywanie zwłok nawet nie ma już pól na cmentarzach, kiedy one były potem zniknęły właściwie tylko Gdańsk w tej chwili oferuje kwatery leśne, gdzie faktycznie możemy być pochowani są bardziej sprzyjającej naturze bardziej sprzyjających naturze w kontekście, ale to wszystko pani profesor pozostawili po raz zima to jest tak też proszę jak przepraszam bardzo, jeżeli oczywiście nie po nie powstrzyma apel pani reforma ma rację te trendy właśnie proekologiczne proinnowacyjne one są nie do powstrzymania tu żaden kościół żadne przepisy żadne państwo tego nie wstrzyma to są za zachodzą procesy, które trudne są do kontrolowania i nie ma co liczyć, że uda nam się wymyślę jakiś uniwersalny sposób traktowania zwłok, które wszyscy akceptująca różnorodność była jest będzie mam nadzieję no jeszcze za ryj różnie odnosili przejdziemy do, ponieważ państwo tutaj wspomnieli o decyzjach o jak ludzkość jak ludzie się ową chcą być pochowani chciałem państwa zapytać co państwo sądzą o tym co pan profesor nazywa śmiercią zamówioną przez terminal nie chorych, czyli eutanazji, bo to jest sprawa rzadko w Polsce poruszana jesteśmy tak blisko tej tematyki, że chciałaby poznać po pokrótce opinii swojego ASA pani profesor niż ja chciałem przede wszystkim powiedzieć cierpią problematyka niezwykle ciekawe sposoby takiej perspektywie globalnej zajęła się pani prof. Anna Kubiak, która opublikowała na tej na ten temat książkę niedawno natomiast, jeżeli chodzi oto sprawy jest to oczywiście kwestia tak samo jak problem aborcji niezwykle dyskusyjna powinny bowiem dotyka i kulturowo specyficzne dla danej kultury dla danych państw dla osób, które mają taką czy inną opcję religii wierzą w takie czy inne tutaj mają także inne przeświadczenia religijna więcej jest trudno wyrokować świętowane redaktor ode mnie oczekuje, ponieważ znaczenie podstawowe pytanie tak czy powietrze wodę w sytuacjach lekarstwo uzasadnionych eutanazja powinna być dopuszczalna o ja myślę, że jest to decyzja osoby, które w założeniu, że jest to osoba całkowicie świadoma, podejmując właśnie decyzję na temat odejścia ojca tak dziękuję panu resort też ja uważam że, że absolutnie każdy człowiek ma prawo do godnej śmierci i podtrzymywanie sztuczne życie jakże dzisiejsza technika medyczna może podtrzymywać były przy chcę dożyć właściwie martwych ludzi miesiącami, a nawet latami to absolutnie jest to sprzeczne z poczuciem człowieczeństwa godności ludzkiej człowiek tak jak wielu innych oczywiście są bardzo kontrowersyjne sprawy bardzo indywidualne powinniśmy ludziom zostawiać możliwość podejmowania takich kluczowych decyzji do obrad dziękuję bardzo, teraz właśnie pan i że że umieramy stopniowo kawałkami i co teraz mówił o granicach chciał śmierci uprawę podniesie, przesuwając mógłby pan to, że wyszorować, jakimi przykładami właściwie właściwie nie ma dzisiaj tej granicy to jest to jest problem nauki jeszcze do niedawna świat wydawał nam się czarno-biały prawda życie śmierć człowiek zwierze świat ożywiony świat i nieożywionej dzisiaj wszystkie zagraniczni zamazują, a stwierdzenie śmierci no to już to nie jest ten symboliczny gest zamknięcia oczu, kiedy słyszę sprawdzało się czyjeś serce bije czy oddycha zmarł, jeżeli nie to uznawano, że niż jedno dzisiaj wiadomo, że ta śmierć następuje stopniowo, że trudno zdefiniować właściwie, kiedy następuje czy też obumarcie pnia mózgu czy taka ogólna jest integracja somatyczne no zawsze można uznać, że gdzieś tam w tym martwym ciele w jakim zakątku tli się coś co może nazwać życiem dzisiaj to to jest trudna decyzja, kto pozostawia się specjalistą to lekarze specjaliści decydują czy to ciało już jest martwe one jeszcze nie jest martwe, ale graniczy tutaj nie można po postawić jednoznacznej panie prezesie, jeżeli dodać to oczywiście chciałabym jeszcze dodać kwestię rozróżnienia pomiędzy Miedzią w sensie biologicznym, a śmiercią w sensie symbolicznym działaniem kulturze i tutaj jeżeli, ponieważ pan prof. Urbańczyk, jakby mówił o bardzo zamierzchłej przeszłości interesuje się przyszłością myśląc właśnie o takim prawie do śmierci myślę także m.in. różne projektach takich czytał aktor Live in Astrze, czyli o cyfrowy szczątkach, które gdzieś istnieją w internecie, które są pozostałościami po naszych wpisach na Facebooka różnych forach internetowych, które mogą być wykorzystane zgodnie znaczą salon albo zupełnie bez naszej świata do tego, żeby to nasze trwanie w tej sferze wirtualnej było przedłużane przez modyfikowanie jakich wiadomości czy generowanie jakich obrazów jest to po prostu w pełni kontrolowany proces okres, w którym właściwie nie wiemy jak w tej chwili wyłożyć, ale warto wziąć pod uwagę, a więc ta taśmie, jaka jest jako pewna ludzka dyspozycja prawo do śmierci prawo także do śmierci takiej kulturowej symbolicznej jako temat jest w tej chwili niezwykle ważne do podjęcia nie tylko tak jak powiedziałam śmieć w sensie biologicznym, której pan profesor mówił, ale także właśnie to ściany czasami przedłużenia lub przedłużanie naszego istnienia, ale w sferze symbolicznej kulturowej głównie książka profesora jest sporo i kosze oraz prawie wrót traktowania zwłok ruchu pochówków pogrzebów czy na tej podstawie może na to, żeby państwo wiecie za pośrednictwem tej problematyki może pan czegoś dowiedzieć o życiu ludzi przed tysiącami czy tysięcy mil w jakim stopniu pańska specjalność pańskie zainteresowanie prowadzą do rozszerzenia wiedzy ożyciu człowieka ciężko 10 000 lat no właśnie do tego, żebyśmy poznali życie praprzodków niezbędne jest przetrwanie jakichś fragmentów jakiś szczątków i chciał, bo to jest jedyny sposób dotarcia do nich bezpośredniego i sposób w jaki oni te martwe ciała traktowali bardzo wiele mówi co też w tej książce zaryzykowałem takie stwierdzenie, że jedno, kierując się nie tylko tym więcej euro, ale już wcześniej mówiono, że grzebanie zmarłych jest cechą specyficznie ludzką i powinno być wręcz włączone jako element naszej gatunkowej identyfikacji uważam, że państwo jest rzeczą jest gatunkiem który, żeby swoich tak znam oczywiście, bo mówi się, że niektóre zwierzęta szczególnie prymat, ale słonie delfiny one wykazują też w rodzaju żałoby żalu postacie zmarłego członka stada, ale tylko człowiek wykonuje ten no no właściwie z ekonomicznego punktu widzenia absolutnie zbędny wysiłek indywidualne zbiorowe, żeby pogrzebać to martwe ciało jeszcze, w jakich jakieś rytuały odprawić 1 moment pojawienia się tego co jest mniej więcej 100 000 lat temu tyle liczą sobie najstarsze pochówki ja uważam, że jest absolutnie kluczowej, kto wie czy to nie był ten właśnie przełom, od którego możemy liczyć, że Homo sapiens jest naprawdę stał się człowiekiem, bo to dowodzi, że mózg już osiągnął poziom zdolnych do przeprowadzania niezwykle skomplikowanych operacji myślowych autorefleksji nad tymże życie, że śmierć biologiczna nie z końcem, że tam coś jeszcze jest, więc tego te zwłoki musimy zabezpieczyć wszystko jednocząc się bali, że ci zmarli wrócą trzeba zasypać ziemią przygnieść kamieniami czy też z możliwości ich chowali, żeby zabezpieczyć ich chciała, ale w każdym razie to był absolutnie newralgiczny newralgiczny punkt itu 2 człowiek człowiek jako Homo sektor ja to ja to nazwałem myślę, że tu trzeba nad tym się bardzo pochylić i no, tym bardziej że jak wielokrotnie przypominał w tej książce wszystkich nas czeka śmierć przekształcenia warunki życia oszukali nas czeka tak pisze pan, że może wyraźnie służy wszystkim ludziom tak i to oczywiście no dzisiejsza technologia pozwala przetrwać jakimś tam fragmenty z tej cyber może przymusić opona powstaje pozostał jakiś fragment myśli oczywiście nic nie jest w stanie otworzyć człowieka tej niepowtarzalnej absolutnie kombinacji ciała materialnego i umysłu abstrakcyjnego pani profesor urządzenie jeszcze nie panie profesorze bawić jak gdyby tak jak proszę nigdy nigdy nie ja mam nadzieję mam nadzieję, że pan redaktor pan profesor macie rację, bo ja tak jak powiedziałam przed chwilą mamy taką deklarację zgłosiłam się jednak ja ufam i wierzę w to, że podtrzymywanie tej idei, że być człowiekiem to znaczy znaczy móc umrzeć jest niezwykle ważne, że być może w tej chwili to nie śmierć jest takim przekleństwem dla jak o tym myślałam niektórzy ludzie, ale jest pewnym pewnym rozbawieniem, że to pod możliwość podtrzymywania przy życiu, której mówił pan prof. Urbańczyk czy to w sensie biologicznym czy to czy to w sensie takim wirtualnym jest jest na pewnym problemem tak natomiast nie możemy zakładać, że nigdy w przyszłości nie będzie możliwe niemożliwe takie odtworzenie w końcu inne projekty rekonstrukcji i wymarłych zwie na zakończyły przynajmniej, które zakończyły się sukcesem nie wiadomo właśnie jak będą spożytkowane różnego rodzaju obawy danych genetycznych czy też powinniśmy pamiętać, które grożą możliwością takiej nie intencjonalne, jeżeli chodzi o daną osobę reanimacji bytu ludzkiego panie profesorze tak, że to jest jest zupełnie jest zupełnie co innego zupełnie czym innym jest otworzenie genetyczne tej tej materialnej powłoki, a czym innym jest człowiek jako całość kulturowo społeczna całość z całokształtem jego doświadczeń jego kontaktu ze swoim otoczeniem jego przeżyć jego wszystkiego tego co kształtuje jego umysłowość to jest nie odtwarzali, bo to jest indywidualne dla każdego w genach coś się nie zapisy w żaden sposób oczywiście możemy otworzyć ciało czy przywołać może kiedyś tych ludzi, którzy się zamrozili nadzieję, że kiedyś postęp medycyny uleczy i przywrócić do życia, ale co już nie będą ci sami ludzie panie profesorze w Pańskiej książce pojawia się coś takiego jak zielone buty wspinacza czy mógłby pan powiedzieć czytelnikom słuchaczom, że co znaczy, a tak to słynne zielone buty wszyscy, którzy albo wspinali się na Mont Everest albo interesują się alpinizm himalaizm na doskonale wiedzą, o co chodzi to są te słynne zwłoki martwe ciało wspinacza nawet chyba dzisiaj niezidentyfikowanego całą pewnością jednego z tych setek już ludzi, którzy nie doszli na szczyt Mont Everestu na inne góry i których po prostu pozostawiono przy drodze, którą przechodzą te setki chętnych chętnych do zdobycia tego Najwyższego szczytu to jest taki drogowskaz wszyscy wiedzą, że trzeba kierować się ku zielonym butą i potem przechodzą patrząc na tego martwego himalaisty, który tam leży i jedno nikt go nie ściąga, bo to są bardzo kosztowne operacje ostatnio topnienie lodowców spowodowało, że władze śląskie zainwestowały spore pieniądze, żeby tt część tych zwłok, które się wyłaniają odgrażają by ściągnąć nad jakoś pochować, ale te trasy najbardziej popularne w górach są po prostu wyznaczone zwłokami leżących obok poprzedników część Pańskiej książki pań i w tej jest poświęcona ceremonią irytują tak jak pan mówi umarli sam się nie grzebią się można wnosić, że jest taka tendencja ku praktycy zimowi to znaczy na przestrzeni stuleci coraz mniej ceremonii rytuał, a coraz więcej fanatyzmu oszczędności Mila i czasu pochówku naszych jakoś pracować zawsze nam zamiast terminu ceremonii oczywiście jak wszystko w dzisiejszych czasach globalizacja pragmatyzm rację aktualizacja wszystko powinno być praktyczne uproszczone oczywiście ekologiczne, bo pamiętamy o tym no i trudno się dziwić no no świadczy Trading, jaki znamy rozpada się przynajmniej tych naszych społeczeństwach zaawansowanych sposób grzebania zmarłych, iż nie jest sposobem integrowania żyjących i sposobem odróżniania się 1 wspólnoty drugiej tylko teraz coraz bardziej wchodzi właśnie pierwszy, żeby to było takie sterylne odsunięte od żywych sprawdza się nie wystawia zwłok ma gdzie wszyscy przychodzą się pożegnać to oddaje się to specjalistom zakładom pogrzebowym czy tak jak w przypadku właśnie tych zmarł na kole nie można nawet zobaczyć tylko ponosić jak najszybciej pogrzebać spalić w jakimś worku plastikowym, ale są też te względy praktyczne jest nas 8 miliardów, gdy wszyscy wszystkich grzebano w sposób tradycyjny, więc po poziomym grobie i pozostawiano te ciała do rozłożenia się po pierwsze nie zabrakło miejsca po drugie, pewnie zatruli byśmy gleby tymi produktami rozkładu martwego ciała, więc tutaj się zgadzam, że w takim wypadku dużo lepsze są jakieś pochówki leśne pochówki Ros przez minione rozłożone w przestrzeni no ale tutaj tego znowu tego nie powstrzymamy tu praktyka wymogi dzisiejszego świata są nieubłagane do wiedzy, gdy dowiaduje się starać się grze jest w Warszawie cmentarze zajmują 408ha tak na pewno artystycznych z innych miast prawda taki ton najcenniejszych przecież, bo położonych w bardzo atrakcyjnych lokalizacjach miast no, więc tylko czekać aż zacznie się desakralizacji cmentarzy Cieślik likwidacja, z czym mieliśmy do czynienia w osiemnastym wieku w czasie oświecenia kiedy, bo wcześniej chowano zmarłych koło kościoła w samych centrach miast bez żadnych nie było żadnych kwater żadnych grosz indywidualnych oprócz tych bogaczy, którzy leżeli w samym kościele albo w kaplicach przykościelnych tylko kopano kolejne groby jest starszy, więc było nas zupełnie koszmarne i węchowe i widokowo wtedy zaczęto wyprowadzać cmentarze po poza miasta odzyskiwać również tę cenną przestrzeń, więc tak jak w Paryżu przecież miliony szkieletów wykopano ekshumowano złożono w podziemiach w tych podziemnych kamieniołomach pod Paryżem, który dzisiaj atrakcją, bo te ułożone starannie czaszki kości fascynują turystów tam przebywających no ale znowu te cmentarze tak jak warszawskie Powązki wypraw poza miasta dzisiaj znowu w centrum miasta z pewnością są łakomym kąskiem dla deweloperów niż wcześniej czy później te cmentarze no rusz słyszymy, że jakiś cmentarzach poniemieckich jakich starych cmentarzach żydowskich, które po prostu zostają przekształcone w place budowy czasem nawet bez wydobycia z pełnym szacunkiem tych szczątków zmarłych, którzy tam jeszcze leżą w klimat coś Doda bardzo zżyta myślę, że jeżeli chodzi o praktyki pogrzebowe to wystarczy udać się na targi metro Expo albo memento, które odbywają się w różnych miastach połączyli zobaczyć jak szybka tak albo w Poznaniu jak szybko branża pogrzebowa reaguje na zapotrzebowanie na indywidualizację pogrzebów, a więc z 1 strony oczywiście zgadzam się z panem prof. Urbańczyka, który mówi tutaj o pewnym takim praktycznie w dniu pogrzebu z drugiej strony jednak i takiej niechęci wobec, jakby w ogóle obcowania z Mars Hallem, ale z drugiej strony jest jak mi się wydaje taki powrót do do relikt myślenia dlatego relikwii myślę, że ten sposób wykorzystywania prochu skremowany prochu na na budowanie tego na stworzenie z tego syntetycznego diamentu i potem noszenie go w formie czy to pierścionka czy czy innej biżuterii jest jak taką takim sygnałem, że jednak potrzebujemy tej obecności zmarłego, zwłaszcza tego zmarłego bliskiego matki ojca siostry rzadziej męża lub, że co jest bardzo ciekawe szczególnie to jest upowszechnione w najbliższej rodzinie, a więc ta obecna zmarłego, który może być z nami, a właściwie stanowi nawet część tego ciała już w przypadku jeżeli, jeżeli no to jakąkolwiek jest tutaj bardzo ciekawą ciekawą tendencją, kiedy pracowałem w stanach Zjednoczonych, a proszę proszę tak nie chciałem dodać, że tu oczywiście w przypadku SENT syntetycznych diamentów wyprodukowanych z prochów zmarłych to jest ciekawy połączenie się z tym zmarłym, ale jeszcze bardziej bezpośrednie osób znowu mamy znajomą, która skrępowane prochy swojego męża dzieliła na mniejsze części, rozdając takich małych kapsułkach znajomym, a sama nosi na szyi wisiorek, gdzie jego trochę tych prochów jest, więc to nie jest tak, że żony męża i odwrotnie nie pamiętają, więc to też jest oczywiście ten sposób go ta potrzeba Mater jego opracowania jednak z tym zmarł w nocy samy zwłoki tak zaraz po śmierci to może są niezbyt przyjemny, ale ten już sterylny popiół czy Kamil sztuczny to są to są te sposoby, które jakoś pozwalają na przedłużyć kontakt z tym zmarłym, którego nie ma ale, których fizycznie, jakby z nami jest cały czas nie kiedy pracowałem 4 akcji w stanach Zjednoczonych miałem tam znajomą z Kolumbii ona nosiła te małe szkatułkę małe pudełeczko wczoraj, przez które trochę i męża i tu leżało nie dotyczy tylko obok papierosów i długopisy i długopisy podatniczki starali trochę to było dla mnie szokujące, ale podejrzewać, że ktoś ma trzeba trochę swoich bliskich już w bliskiej osoby na kominków w salonie tak rzeczywiście kwestie zechce zwracam zwracam uwagę, że to jest nielegalne zgodnie z polskim prawem, więc nawet Haralda pochowanie młodego Staraka na rodzinnej posiadłości zostały oprotestowane i prokuratura prowadzi śledztwo, bo oficjalnie jest nielegalne pan profesor pisze tam pytać takie AG stwierdzenie Lewińskiego Bertranda Russella temat co pani pozostanie działa mówi jezdnię nie pozostanie nic z mojego ja, ale to chyba nie jest jeszcze rozstrzygnięta przez naukę, ale jest jak Rańda na czele bardzo duża jak został jak programy Bertranda Russella bardzo dużo ja pozostało mimo tego, że może było to wbrew w jego intencji no tak, ale jemu chodziło znowu tę tę powłokę materialną prawda, którą niby jesteśmy straci chrześcijańskich wychowanie w tym szacunku właśnie do martwych ciał, które należy pogrzebać, ale zwraca uwagę, że Święty Augustyn podkreślał, że to te zabiegi pogrzebowy dla zmarłych nie mają żadnego znaczenia i że one właściwie tylko tym żyjącym przynoszą ulgę, bo ci zmarli i tak zostaną wskrzeszenie cieleśnie na sądzie ostatecznym to później dopiero rozwinęło się ta tradycja ta patologia taka ta kurczowe kluczowa obrona tego tego martwego ciała i zachowania go na dzisiaj to i w kościele się zmienia i również na całym świecie winnej winnych tradycjach procesy są nieuniknione nie dał nie wiem czy następuje w tej sprawie jakaś rewolucja od dzieci do cywilizacji, bo w państwie ciążową Pańskiej książki są zdjęcia ilustracje fotografie w tym również wiele z nich pańskie oko Pańskiego autorstwa i jedna z tych fotografii pokazuje tron w Afryce wie chyba nic nie pamięta będzie tron tak tron wsparty narażenia 4 ciężko rolą struktury w tym król pokonał, więc to jest psy chyba dzisiaj niemożliwe jednak jakiś postęp jest noc, ale znowu pan panie redaktorze co nazywamy postępem to co kiedyś było normalne dzisiaj wydaje nam barbarzyńcy barbarzyństwem wywołać mówienie o tym król jest, że jakiś straszny Barbarzyńca był on czaszki swą pokonali królów umieścił pod swoim tronem, ale takie wtedy były czasy prawda to to mnie strasznie denerwuje da po wstecz na poprawność pory polityka oraz sędziami jak mówimy, że Krzysztof Kolumb był rasistą oczywiście, że był, bo wtedy wszyscy Europejczycy byli rasistami reszta musi poza więc, więc tak samo tutaj ocenianie wstecznie, że w, jakiej kulturze co się działo się też ten typowy dla nas Europo centry przez staramy się wszystko z naszej perspektywy komentować no jest mało eleganckim powiedział no ale pan 1 zdaniem tylko tam zdjęcie Damian First sfotografował się z odciętą ludzką głową w kostnicy po co pozwoli to zrobił no, żeby epatować katować widzów przy przyciąga osoby uwagę na siebie akurat termin jest on właśnie głównie zajmuje się rozmaitym przekształcaniem szkieletu zwłoki słynnego fotografa z obciętą głowę no to po dziękuję bardzo, możliwe jest obrzydliwe żałuje, że takim akcentem kończymy, bo chciałem, żebyśmy jakoś może bardziej bardziej cywilizowany cel tej tematyki poruszyli, ale tak wyszło na początku programu mieliśmy trudności techniczne, które serdecznie przepraszam cię bardzo podziękować naszym gościom, czyli mieć byli pani prof. Ewa Domańska i prof. Przemysław Urbańczyk oboje państwo bardzo dziękuję za udział w naszym programie i wydawca naszego programu jest zawsze Maciej Jarząb ja dziękuję państwu do usłyszenia za tydzień o tej samej porze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCIE PASSENTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA